Burson Audio Supreme Sound Op-amp, versjon 5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    PSRR Burson vs OPA627

    Jeg har gjort målinger på dette i dag.

    Kort versjon: OPA627 er bedre enn Burson V5 og V6.

    Lang versjon:

    Power supply Rejection Ratio (PSRR) er hvor god opampen er til å undertrykke støy fra power supply. Denne variabelen uttrykkes som et forholdstall mellom støy på power supply og støy på signalutgangen.
    Alle power supply vil ha en viss form for støy og det er opampen oppgave å ikke gjøre så denne støyen kommer ut på signalutgangen. En perfekt opamp ville være helt tyst selv om det er støy på positiv power+(Vs) eller negativ power (-Vs).
    Dette forholdstallet er gjerne forskjellig på +Vs og Vs- så jeg har målt begge deler.

    F.eks hvis det er 1V ripple (støy) på +Vs og det kommer 0,1V støy ut på utgangen vil støy være dempet med 10 ganger (som er det samme som
    20dB)

    Jeg har brukt min testrigg for å teste dette og bruker en signalgenerator (R&S UPV) for å lage støy med vilje på Vs+ og Vs-. Opampen som testes har kortsluttet inngang og gain = +1.
    Så måler jeg støyen på +Vs/-Vs samtidig som jeg måler støy på utgangen og ser hvor stor forskjell det er.

    OPA627 har oppgitt dette i sitt datablad:
    Screen Shot 07-24-18 at 02.04 PM.PNG

    Vi ser at ved 1kHz skal støy dempes med litt over 100dB på +Vs og 110dB på -Vs.

    Testoppsett:
    Screen Shot 07-24-18 at 04.36 PM.jpg

    Støy blir injisert med R_GEN via 5 ohm og 3300uF. Støy på power supply blir målt med kanal A, og støy ut blir målt med kanal B

    Statiske målinger:

    -Vs ved 1kHz for OPA627: (PS det er feil i teksten på bildet +15 skulle vært -15)
    Screen Shot 07-24-18 at 04.41 PM.PNG

    Støy på -Vs er -3,9dBV, og støy ut er -106dBV. Foerkjellen mellom inn/ut er 129,63kV/Vr. Det betyr at forskjellen er 129630 ganger (noe som tilsvarer 102dB)
    Sammenlikner vi dette med databladet får vi et avvik på 8dB.

    +Vs ved 1kHz for OPA627:
    Screen Shot 07-24-18 at 04.46 PM.PNG

    Sammenlikner vi dette med databladet får vi et avvik på rundt 20dB. Jeg mistenker at med et optimalt utformet kretskort med bedre layout enn det man får til på et utviklingskort så ville vi fått resultater mer likt databladet.

    +Vs ved 1kHz for Burson V6:
    Screen Shot 07-24-18 at 04.48 PM.PNG

    Kun 4dB dårligere enn OPA627.

    -Vs ved 1kHz for Burson V6:
    Screen Shot 07-24-18 at 04.48 PM 001.PNG

    32dB ! dårligere enn OPA627

    Dynamiske målinger.

    Her ser vi på hvordan PSRR er som funksjon av frekvens. På bildet i fra databladet over ser vi at dette blir dårligere oppover i frekvens.
    Jeg klarte ikke å konfigurere skjermbildet slik at vi fikk tallene i dB, så tallene vi ser er i 1000 ganger demping. (Dvs. at hvis det står 3, så betyr det 3000 ganger som er lik 70dB)

    -Vs OPA627:
    Screen Shot 07-24-18 at 04.50 PM.PNG


    +Vs OPA627:
    Screen Shot 07-24-18 at 04.52 PM.PNG


    Vi ser at kurvene stemmer sånn noenlunde med databladet for OPA627. Vi ser også at ved 1kHz så har vi samme verdi som ved de statiske målingene jeg gjorde først. Jeg mistenker at med et mer perfeksjonert kretskort så ville vi kommet nærmere kurvene i databladet.


    PS! Jeg har på disse målingene gått fra logaritmisk skal på Y-aksen til en lineær skala siden PSRR er mange ganger dårligere på Burson.
    -Vs Burson V6:
    Screen Shot 07-24-18 at 04.55 PM.jpg


    +Vs Burson V6:
    Screen Shot 07-24-18 at 04.55 PM 001.jpg


    +Vs Burson V5:
    Screen Shot 07-24-18 at 04.56 PM.jpg


    -Vs Burson V5:
    Screen Shot 07-24-18 at 04.57 PM.jpg



    Konklusjon:

    Vi ser at ved lave frekvenser så er OPA627 helt overlegen. Spesielt på -Vs der dempingen er over 250000 ganger (108dB). Burson V5 og V6 ligger rundt 3000 til 13000 ganger (70dB til 82dB)

    Oppover i frekvens ser vi at Burson blir bedre en stund og så gradvis dårligere opp mot 20kHz der Burson og OPA627 er omtrent like.

    Totalt sett kan man si at Burson er mer avhengig av et godt filtrert power supply enn OPA627. På den annen side så 70dB en helt grei PSRR og skal det en del til å ha såpass mye 100Hz støy på power supply at det vil komme ut på utgangen.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Grundig og profesjonellt utført arbeid igjen, Armand.
    Jeg synes faktisk at Burson kommer hederlig fra det denne gangen også:)

    Venter nå i spenning på temperaturmålinger av Burson uten deksel fra skrodahl
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Armand:
    Bruker du antistatisk armbånd og matte når du håndterer OPA627? Slike kretser er vel temmelig følsomme for statisk elektrisitet, mens Bursonene ikke er det.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Armand:
    Bruker du antistatisk armbånd og matte når du håndterer OPA627? Slike kretser er vel temmelig følsomme for statisk elektrisitet, mens Bursonene ikke er det.
    Selvfølgelig gør Armand det. No doubt in my mind.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Grundig og profesjonellt utført arbeid igjen, Armand.
    Jeg synes faktisk at Burson kommer hederlig fra det denne gangen også:)

    Venter nå i spenning på temperaturmålinger av Burson uten deksel fra skrodahl
    Takk for det. Jeg har en lei tendens til å bruke for mye tid på ting.. ;)
    For å komplettere presentasjonen av målingene tok jeg å satte resultatene inn i samme graf i excel. Nå med dB i Y-aksen
    Vi ser den store forskjellen ved lave frekvenser, men Burson slår OPA627 på positiv rail ved høye frekvenser. En liten fjær i hatten til Burson der.
    Screen Shot 07-25-18 at 04.06 PM.jpg


    I dag er det ikke noe problem å lage power supply med støy nede ved -130dBV selv med enkle regulatorer. Bruker man skikkelig avkobling med store + raske små kondiser skal det ikke oppstå mye støy på power supply. Legger man til 60dB PSRR så er vi nede på -190dBV og det er under støygulvet på enhver elektrisk komponent.

    Jeg bruker armlenke ja. Jeg har vært med på å ødelegge ting med ESD før så det tenker jeg på.
    På varme sommerdager som dette så er det nok ikke nødvendig, og så lenge man sitte ved samme boks og jobber i den så går det bra. Men på vinteren med lav luftfuktighet og etter en liten tur for å hente kaffe så kan man fint zappe slike små komponenter.
    Screen Shot 07-25-18 at 05.11 PM.jpg
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Sendte Armand sine målinger av PSRR til Burson Audio.

    Her er svaret:

    Thank you for bringing this test to our attention.
    Yes, our opamps are designed to work with a narrower range of power supply conditions. It's part of our design.

    Best regards,
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Grundig og profesjonellt utført arbeid igjen, Armand.
    Jeg synes faktisk at Burson kommer hederlig fra det denne gangen også:)

    Venter nå i spenning på temperaturmålinger av Burson uten deksel fra skrodahl
    Takk for det. Jeg har en lei tendens til å bruke for mye tid på ting.. ;)
    For å komplettere presentasjonen av målingene tok jeg å satte resultatene inn i samme graf i excel. Nå med dB i Y-aksen
    Vi ser den store forskjellen ved lave frekvenser, men Burson slår OPA627 på positiv rail ved høye frekvenser. En liten fjær i hatten til Burson der.
    Vis vedlegget 502476

    I dag er det ikke noe problem å lage power supply med støy nede ved -130dBV selv med enkle regulatorer. Bruker man skikkelig avkobling med store + raske små kondiser skal det ikke oppstå mye støy på power supply. Legger man til 60dB PSRR så er vi nede på -190dBV og det er under støygulvet på enhver elektrisk komponent.

    Jeg bruker armlenke ja. Jeg har vært med på å ødelegge ting med ESD før så det tenker jeg på.
    På varme sommerdager som dette så er det nok ikke nødvendig, og så lenge man sitte ved samme boks og jobber i den så går det bra. Men på vinteren med lav luftfuktighet og etter en liten tur for å hente kaffe så kan man fint zappe slike små komponenter.
    Vis vedlegget 502478
    Jeg bliver"elektrisk" når omgivet af kunststoffer og stress er pudsigt nok en faktor som gør en mere elektrisk.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Stress fører gjerne til at du er mer i bevegelse og dermed lader opp mer statisk elektrisitet. ;)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan vil 627 oppføre seg i " klasse A" kobling? Mener å ha sett dette i ei engelsk blekke. Motstand mellom minusrail og utgang om jeg husker rett.
    Edit: Metode 1
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Det største minus ved Dip 8 mener jeg er kvaliteten af de passive komponenter som er indeni. Har hørt hvor mye forskel passive komponenter kan gøre.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Hvordan vil 627 oppføre seg i " klasse A" kobling? Mener å ha sett dette i ei engelsk blekke. Motstand mellom minusrail og utgang om jeg husker rett.
    Edit: Metode 1
    Dette er interessant og må nesten prøves. Jeg skal se om jeg finner noen lavstøy FET og lage en kaskodekoblet strømgenerator på 2-3mA. Dette gir en mye mer stabil strømgenerator enn å bare bruke en motstand. Tror jeg har noen 2SK117GR liggende. Det er nok til å få opampen i klasse A med en vanlig inngangsimpedans over 10k.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Kva med å designe for last ned mot 1-2k der termisk støy er mindre og lasta åpenbart verre? Tenker at det muligens vil være enklare å se forskjellar...?

    Moro at nokon med skikkeleg testutstyr har bryet til å teste!
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan vil 627 oppføre seg i " klasse A" kobling? Mener å ha sett dette i ei engelsk blekke. Motstand mellom minusrail og utgang om jeg husker rett.
    Edit: Metode 1
    Dette er interessant og må nesten prøves. Jeg skal se om jeg finner noen lavstøy FET og lage en kaskodekoblet strømgenerator på 2-3mA. Dette gir en mye mer stabil strømgenerator enn å bare bruke en motstand. Tror jeg har noen 2SK117GR liggende. Det er nok til å få opampen i klasse A med en vanlig inngangsimpedans over 10k.
    Hei Armand,
    Ble det noen forsøk her ?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Er der et link til måling på Icepower 500? På Face er der nogen som udvikler deres egen version som er interesseret i målingerne.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Hvordan vil 627 oppføre seg i " klasse A" kobling? Mener å ha sett dette i ei engelsk blekke. Motstand mellom minusrail og utgang om jeg husker rett.
    Edit: Metode 1
    Dette er interessant og må nesten prøves. Jeg skal se om jeg finner noen lavstøy FET og lage en kaskodekoblet strømgenerator på 2-3mA. Dette gir en mye mer stabil strømgenerator enn å bare bruke en motstand. Tror jeg har noen 2SK117GR liggende. Det er nok til å få opampen i klasse A med en vanlig inngangsimpedans over 10k.
    Hei Armand,
    Ble det noen forsøk her ?
    Nei. Det hadde vært gøy, men det ble dessverre ikke tid til å ta disse målingene.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Er det noe å hente på å bruke disse i en Groundsound 8-kanals dsp / preamp?

    Ground Sound
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Du skal undersøge om strømforsyninger er kan levere nok strøm til de anvendte kredse. Tror temmeligt sikkert der er noget at hente.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn