Burson Audio Supreme Sound Op-amp, versjon 5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    Larkus

    Gjest
    Nei, jeg har ikke prøvd andre enn Burson V5 i Hegelen. I Valab-dac'en har jeg prøvd doble Burson V3, doble Burson V4, single Burson V5 (RCA-utgangen) og doble Dexa New Class A.
    Ingen av forbedringene jeg opplevde med noen av disse i Valab-dac'en er i nærheten av det jeg opplever med V5 i Hegelen.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner.
    Har du tenkt å teste i valaben?
    Har du v5 i både sigle variant og double variant?

    Håvard
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Har 4 stk.V5 i single-versjon (brukes nå i Hegel). Og 2 stk V4 i dobbel versjon som sitter i Valab Dac'en. Valab dac'en med V4 på de balanserte utgangene er ikke i nærheten av Hegelen med V5 på de balanserte utgangene.

    Originalt står det OPA627 på XLR-utgangen i både Hegel og Valab. Med OPA627 er lyden fra Valab nesten like god som fra Hegel med OPA627
    Med V4 på de balanserte utgangene i Valab heves lydkvaliteten fra denne merkbart, og den spiller like fint eller litt bedre enn Hegel med OPA627.
    2 stk V5 er testet på RCA-utgangen i i Valab, og det låt merkbart bedre enn den balanserte utgangen på Hegel med OPA 627.
    Men med 4 stk V5 i Hegelen tok det helt av lydmessig:)

    Edit: De Audio GD op-ampene du har skal være identiske med Burson sin V2. Jeg vil tro at Burson har klart å forbedre en god del fra V2 til V5:)
     
    Sist redigert:

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Burde fått testet dette i min skjønner jeg.

    Har v3 fra audio gd og burson. Disse er nesten identiske og skal låte likt. Skal prøve disse i dacen min.
    Høre hvordan det låter. Men det du sier er at v5 er et hopp oppover på stigen.

    Håvard
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Burson V2
    v2.jpg


    Audio GD OPA-Earth
    OPA-earth2.jpg


    Burson V3
    v3.jpg


    Burson V4
    v4.jpg


    Burson V5

    V5.jpg
     
    Sist redigert:

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det er visst v2 jeg har.

    Uansett tar jeg hatten av meg for disse små dingsene. Mine virker til å være laget solid med gode komponenter.
    Men alt kommer jo ann på om det er et godt circuit.

    Haavard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, skeptiske til folk som liker rørutgangen på denne dacen :cool:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Det er visst v2 jeg har.

    Uansett tar jeg hatten av meg for disse små dingsene. Mine virker til å være laget solid med gode komponenter.
    Men alt kommer jo ann på om det er et godt circuit.

    Haavard
    V2 is so dull :) Go for V 5. En af årsagerne til den bedre lyd er smd modstandene som erstatter elendige trough hole do.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det er visst v2 jeg har.

    Uansett tar jeg hatten av meg for disse små dingsene. Mine virker til å være laget solid med gode komponenter.
    Men alt kommer jo ann på om det er et godt circuit.

    Haavard
    V2 is so dull :) Go for V 5. En af årsagerne til den bedre lyd er smd modstandene som erstatter elendige trough hole do.
    Blir nok til det tenker jeg.
    Må bare kjøpe en tørketrommel først ??????
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Elendig og elendig. Min verden er nok ikke så svart hvitt.
    Men at v5 har bedre komponenter ser jeg ikke bort i fra

    Håvard

    Det er visst v2 jeg har.

    Uansett tar jeg hatten av meg for disse små dingsene. Mine virker til å være laget solid med gode komponenter.
    Men alt kommer jo ann på om det er et godt circuit.

    Haavard
    V2 is so dull :) Go for V 5. En af årsagerne til den bedre lyd er smd modstandene som erstatter elendige trough hole do.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Har nå satt i Audio Gd Moon enkle diskrete opamper og v2 doble.
    For moro skyld kjørte jeg dene ene kanalen først med de gamle opampene og den ene med de diskrete.
    Var ganske lett å høre forskjell mellom de to kanalene.

    Spiller nå med alle opamper inne i kjeden.
    Helt klart mer detaljert og dynamisk. Bedre seperasjon og mindre graut. Mer kontrollert.
    For det jeg betalte for dette, ca 600 kroner, så var oppgraderingen verdt pengene. Spørmålet er om v5 vil gi meg et realt hakeslepp.

    Håvard
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Bestilte nettopp 2 stk. single V5 til fra Burson Audio. De havner mest sannsynlig på RCA-utgangene i Valab Dac'en, muligens på RCA-utgangene i Hegel CDP4A.
    På de balanserte utgangene i Valab har jeg nå dual Burson SS V4. Det ser ut som om signalet på RCA-utgangene på både Hegel og Valab er hentet fra kretsene som driver de balanserte utgangene, og som også inneholder analogfilteret. Kan det stemme? I så fall må en ha Burson-moduler på XLR-utgangene for å få full uttelling med Burson på RCA-utgangene. Lite vits i å skifte ut OPA627 med Burson på RCA-utgangene når det fremdeles sitter OPA627 i kretsen med analogfilteret som driver de balanserte utgangene.

    Valab med dual V4 på XLR-utganene
    Burson-supreme-opamp.jpg


    Valab med V5 på RCA-utgangene
    burson1.jpg


    Da jeg testet V5 på RCA-utgangene i Valab stod det OPA627 på xlr-utgangen/analogfilteret, og dermed fremdeles i signalveien.
    Det blir spennende å prøve med Burson rund baut i Valab'en.:)
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Det er mange penge.
    20160111_101917.jpg
    Til Buffalo dac, Der er Belleson mini regulatorer på printet. Det er til en kanal.
     
    Sist redigert:
    L

    Larkus

    Gjest
    Løp og kjøp jeg tror det er noget sludder at V 5 er bedre. Just my 45 cent.
    Tro kan du gjøre i kirken. Her på hifi-sentralen skal en vite. :cool:


    Synes Supreme lyder fantastisk og hvis 5 er bedre er det jo herligt. Egentlig tror jeg der er kommet en ny da de gamle jfets er udgået af produktion. Evt. bedre lyd tror jeg snarere skyldes de nye TKd modstandene.
    Hvor finner du forresten opplysningen om at V4 har J-fet transistorer, og at V5 ikke har det.
    Ifølge Burson har begge versjoner matchede fet-transistorer og matchede 0,5% japanske Tkd motstander.



     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Ta det med ro.......Drossel tror mye......ofte ;)

    Mvh.

    Johnny
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Hei :)
    Ta det med ro.......Drossel tror mye......ofte ;)

    Mvh.

    Johnny
    Kommer af rigtige referencer og meget erfaring. Laver 5 forstærker uden du har fået en færdig. Har lavet en forrygende god dac med V 4 og har været meget imponeret af V 4. Desuden virker V 5 som et projekt som skal støtte økonomien hos Burson. Mange flere komponenter i V 4. Mange af disse er Discounted. Men har nu begge to V 4 og V5 og besøger en for at teste. Har udlånt mine forstærkere. Har heller ikke adgang til apparater med IC kredse. Måske jeg også kan teste i klubben som genåbner i morgen efter ombygning på Brandmyndighedernes forlangende,
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Løp og kjøp jeg tror det er noget sludder at V 5 er bedre. Just my 45 cent.
    Tro kan du gjøre i kirken. Her på hifi-sentralen skal en vite. :cool:


    Synes Supreme lyder fantastisk og hvis 5 er bedre er det jo herligt. Egentlig tror jeg der er kommet en ny da de gamle jfets er udgået af produktion. Evt. bedre lyd tror jeg snarere skyldes de nye TKd modstandene.
    Hvor finner du forresten opplysningen om at V4 har J-fet transistorer, og at V5 ikke har det.
    Ifølge Burson har begge versjoner matchede fet-transistorer og matchede 0,5% japanske Tkd motstander.




    Heller ikke det jeg siger men at Sj 170 og 74 ikke fåes mere.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Allerede de opamps man havde i 80 erne blev "testet" med 10 efter hverandre og ingen kunne høre forskell jowjow :rolleyes:
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Påsto jeg at det ikke er forskjeller på dem? Forskjellige opamper bør integreres på forskjellige måter og når en produsent velger en opamp, optimaliserer de kretsen rundt for den opampen. Da er det naivt å tro at kretsen skal yte mye bedre med en tilfeldig opamp med høyere prislapp uten at man gjør noe med resten av kretsen i samme slengen. Opamper er såpass billige at jeg tviler på at noen produsenter velger en dårligere opamp enn nødvendig for å spare penger.

    Opamper er enkelt å bytte og kan gi folk følelsen av å ha modifisert utstyret sitt. Når man har lagt penger og arbeid i det, er det fort gjort å konkludere med at det ble bedre, selv om forandringen i lyden like gjerne kan komme av at man har introdusert mer støy i kretsen.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    The forums are full of posts from people who buy some perfectly nice piece of audio gear, open it up, discover the manufacture used a “cheap 5532” op amp, and they promptly pop in something much more expensive and exotic to “improve the sound”. These are usually people who lack the test equipment to have any idea if their op amp swaps help, hurt, or are just a waste of money. They simply use their ears, in highly biased sighted listening, and draw all sorts of erroneous conclusions. I know of op amp swaps causing potentially harmful oscillation. Someone might hear ultrasonic artifacts from the oscillation as “newfound detail” when, in reality, they have unwittingly created a radio transmitter. And this isn’t as rare as you might think because of the “faster is better” mentality

    ;)
     

    CAB

    Medlem
    Ble medlem
    07.08.2012
    Innlegg
    37
    Antall liker
    14
    Sted
    Kullavik
    Torget vurderinger
    1
    Jag startade just en tråd om "tweakning" med frågan om erfarenhet med Burson V5 då i en Line Magnetic LM-503ca. Då jag fick hjälp att hitta hit. Vi håller på att testa oss fram och efter mycket tweakningar som vi har gjort nu inför byte av dom tämligen trista op-ampar i att testa Burson V5.

    Nu har i bestält v5 och skall testa blint med och utan, vi återkommer efter träff med utvärdering (Tänk på att V5:eek:rna har ganska lång inspelningstid så ha tålamod).

    Bilder kommer. (Kul tråd)

    För er som undrar om dacen finns mycket om den "down under" här lite länkar.

    Ett par trådar av intresse:

    The sound of a modded line magnetic LM-502CA – modded by Lansche plasma guy (LPG) - Product Reviews & Opinions - StereoNET

    The Line Magnetic LM-502CA Dac

    Line Magnetic LM-502CA Vacuum Tube DAC REVIEW
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    V 4 Buffalo SE Voltage out

    20160111_101917.jpg
    Næsten færdig analogdel en kanal til Sabre 9018. Belleson mini 18 v reguleringer på vero board.
    DAC32_OP-AMP2_1pcs opamponly (2).jpg
     

    CAB

    Medlem
    Ble medlem
    07.08.2012
    Innlegg
    37
    Antall liker
    14
    Sted
    Kullavik
    Torget vurderinger
    1
    Påsto jeg at det ikke er forskjeller på dem? Forskjellige opamper bør integreres på forskjellige måter og når en produsent velger en opamp, optimaliserer de kretsen rundt for den opampen. Da er det naivt å tro at kretsen skal yte mye bedre med en tilfeldig opamp med høyere prislapp uten at man gjør noe med resten av kretsen i samme slengen. Opamper er såpass billige at jeg tviler på at noen produsenter velger en dårligere opamp enn nødvendig for å spare penger.

    Opamper er enkelt å bytte og kan gi folk følelsen av å ha modifisert utstyret sitt. Når man har lagt penger og arbeid i det, er det fort gjort å konkludere med at det ble bedre, selv om forandringen i lyden like gjerne kan komme av at man har introdusert mer støy i kretsen.

    Det är väl så att billiga op-ampar mångga gånger enligt vår erfarehenter låter ofta ganska så illa enligt vår erfarenhet, visserligen subjektivt (vilker allt är inom HiFi är i slutändan hur än kurvan ser ut i ossiloskåpet.

    Vår intention är att som alltid är att a - b testa "blint", efterson vi har den möjligheten. Detta för att det som oftas naturligtvis sker en förändring men det är ju viktigt att den är till sin fördel.

    problemet när man ersätter en liten "grus" bit med diskreta komponenter är att men måste beakta den långa inspelningstid det medför, så mitt råd låtgå några dagar innan blindtest.
     

    CAB

    Medlem
    Ble medlem
    07.08.2012
    Innlegg
    37
    Antall liker
    14
    Sted
    Kullavik
    Torget vurderinger
    1
    The forums are full of posts from people who buy some perfectly nice piece of audio gear, open it up, discover the manufacture used a “cheap 5532” op amp, and they promptly pop in something much more expensive and exotic to “improve the sound”. These are usually people who lack the test equipment to have any idea if their op amp swaps help, hurt, or are just a waste of money. They simply use their ears, in highly biased sighted listening, and draw all sorts of erroneous conclusions. I know of op amp swaps causing potentially harmful oscillation. Someone might hear ultrasonic artifacts from the oscillation as “newfound detail” when, in reality, they have unwittingly created a radio transmitter. And this isn’t as rare as you might think because of the “faster is better” mentality

    ;)
    Som i alla trådar har de sina häxor som ställer sig tvivlande, rätt så!

    Det är därför man själv bör mäta först och själv gärna ihop med sina vänner (som man vet har goda öron) och lyssnar blint a - b.

    Att betvila är ju ganska så mycket lättare (det är ju bara att klippa ock klistra).

    Vår erfarenhet är sammlat att deskreta komponenter behaandlar signalen långt bättre och det syns ofta i kurvan vid mätning.

    Ett viktigt poäng i texten ovan att omgärda den nya kretsen med skärmning. Men det är sällan det behövs enligt vår och i forumens sammlade erfarenhet.
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Følsomhet for RF og dårligere toleranser på diskrete komponenter gjør at jeg ikke ser på diskret opamp som ett alternativ så sant man ikke trenger mer effekt enn en IC kan gi (noe som er usannsynlig når kretsen allerede er designet for en Ic)
    Jeg har prøvd å rulle IC opamper selv og greide ikke å oppleve noen forskjell, da får jeg større glede av å bruke tiden på å lodde sammen ett annet design.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Følsomhet for RF og dårligere toleranser på diskrete komponenter gjør at jeg ikke ser på diskret opamp som ett alternativ så sant man ikke trenger mer effekt enn en IC kan gi (noe som er usannsynlig når kretsen allerede er designet for en Ic)
    Jeg har prøvd å rulle IC opamper selv og greide ikke å oppleve noen forskjell, da får jeg større glede av å bruke tiden på å lodde sammen ett annet design.
    Hvorfor har du interesse for hifi når du alligevel ikke kan høre forskell ??????????? Forstår jeg ingenting af.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn