R
Roysen
Gjest
Det er også måledata på kabler som viser forskjeller. Det er ikke der diskusjonen befinner seg. Det som diskuteres er om de er hørbare. Finner du noen bevis som kan fortelle at det kamera- og kikkertbransjen måler ved MTF er synlig og eventuellt om det kan påvirkes av placebo?Barbaresco skrev:Kamera- og kikkertbransjen er veldig flinke til å oppgi MTF (modulasjonstransferfunksjonen) og en del andre standardiserte tester, og de forteller det meste om produktenes fortreffelighet. Noe synsing om hvor gode de er å holde i hånden gjenstår og kan vanskelig kvantiseres, og skal heller ikke undervurderes. Men de optiske egenskapene er lett målbare.Roysen skrev:Det er påvist målbare forskjeller. Er ikke det nok? Hva leder til villfarelsen om at de ikke er hørbare? Hvorfor skal man tvinges til å dokumentere noe slik? Tvinger du kamerabrukere til å dokumentere ved videnskapelige beviser at de faktisk tar fargebilder i stedet for svart/hvitt? Kansje det bare er placebo eller innbillning.KJ skrev:Hadde forståelsen for ørene og mellomromet i mellom vært like godt utviklet som den tekniske forsåtelse så hadde disse trådene blitt litt kortere og mer konsise.Roysen skrev:...
At noen skarve hobby entusiaster på et forum ikke er i stand til å gi en vitenskapelig forklaring på hva de hører betyr ikke nødvendigvis at de tar feil. Ørene kan vel være betydelig bedre utviklet enn den tekniske forståelsen.
...
«Alt» kan måles, spørsmålet er lydligheten av det som måles....
Forøvrig vil dagens vitenskap i stor grad kunne forklare lydmessige forskjeller på kabler i form av kapasitans, induktans, resistans og impedans (siste er muligens et resultat av de tre første - der strekker ikke mine kunnskaper til). Tversnitt og geometri (solidcore/multiledre) vil spille inn på dette. I tillegg er ledernes matriale avgjørende for ledeevne - som er målbart. Lederens form er avgjørende for skineffect. Det er målbart.
Ut over det vil kabelens oppbygging være avgjørende for dens påvirkning av eksterne faktorer som magnetiske felter, vibrasjoner og innstrålt støy av ulike slag. Dette vil jeg også tro er målbart.
...
Først må vi påvise at noe er hørbart. Målepresisjonen er skjelden noen utfordring....
Nå vil sikkert målemafiaen slå i bordet med at alt dette ikke gir forskjeller som er hørbare, men da kommer vi dit at dette så vidt meg bekjent ikke er påvist og at dagens vitenskap muligens ikke har kommet langt nok i måter å måle hva som er hørbart.
...
Cuts both ways mht de som ikke er i stand til å behvise hva de hører. Det er ganske enkelt: 1) det er ikke påvist hørbare forskjeller på lydkabler som passer til formålet og som ikke kan forklares med RCL+skjerming, 2) det tekniske grunnlaget for å anta hørbare forskjeller mellom velfungerende kabler er heller ikke overveldende, og 3) ergo er det lite grunn til å tro at kabler låter av noe spesielt....
Jeg mener de som benytter vitenskapen til å argumentere for at det ikke er forskjell på kabler både er på bærtur og samtidig viser liten forståelse for at vitenskapen er en prosess under utvikling.
...
mvh
KJ
Mvh
Roysen
Mvh
Roysen