burde vært lagt ned

L

lark

Gjest
Roysen skrev:
lark skrev:
Ifølge danske High Fidelity gir Nordost sine Odin-kabler endringer i den skala. Og det er attpåtil sølvbelagt solidcore-kopper :eek: Ifølge enkelte er det noe av det verst tenkelige som finnes ;)
High Fidelity har så vidt meg bekjent skrevet svært få innlegg på HFS.

Mvh
Roysen
Pedant ;D
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Brianh skrev:
Vi var 3 stykker som hadde en liten kabel session hjemme hos meg på Søndag. Testet Valhalla høytaler kabel opp mot mine Synergistic Resolution Reference. Var forholdsvis enkelt og høre tydelige forskjeller på de to kablene. Hvem som var best blir en smaksak da begge disse kablene er meget gode, men forskjellene var ikke til å ta feil av. Skjønner ikke at folk ikke hører forskjell på kabler, det er meg helt ubegripelig.
Utført som blindtest?
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.602
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
Så det er noen her som er klar til å bli med på en kabeltest ?

Søndag 23. august i lokalene til Hjemmekino på Økern i Oslo - noen som blir med ?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.784
Antall liker
21.686
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke kommet ut av noe skap, min kjære pedal. Men det vet du godt.

Ingen har ennå vist at de kan høre forskjell på to kabler uten å vite hva som er hva. Ingen hadde sett noen svart svane heller.


lark skrev:
Unnskyld at jeg spør, men har den godeste Valentino noengang hevdet her på HFS at det ikke er hørbar forskjell på kabler?
Jeg kan ikke huske å ha hevdet noe slikt iallefall.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
General8 skrev:
Brianh skrev:
Vi var 3 stykker som hadde en liten kabel session hjemme hos meg på Søndag. Testet Valhalla høytaler kabel opp mot mine Synergistic Resolution Reference. Var forholdsvis enkelt og høre tydelige forskjeller på de to kablene. Hvem som var best blir en smaksak da begge disse kablene er meget gode, men forskjellene var ikke til å ta feil av. Skjønner ikke at folk ikke hører forskjell på kabler, det er meg helt ubegripelig.
Utført som blindtest?
Såvidt jeg vet så er det også folk i lydlauget som har konvertert fra dyre kabler til Kåre installasjonskabel.
 
R

Roysen

Gjest
Det er vanskelig å ro inn til land når man har kastet begge årene på sjøen Valentino.

Mvh
Roysen
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.602
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
Anonym skrev:
Såvidt jeg vet så er det også folk i lydlauget som har konvertert fra dyre kabler til Kåre installasjonskabel.
Det er utrolig hva enkelte er i stand til - bare for å spare noen kroner ;)
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Anonym skrev:
General8 skrev:
Brianh skrev:
Vi var 3 stykker som hadde en liten kabel session hjemme hos meg på Søndag. Testet Valhalla høytaler kabel opp mot mine Synergistic Resolution Reference. Var forholdsvis enkelt og høre tydelige forskjeller på de to kablene. Hvem som var best blir en smaksak da begge disse kablene er meget gode, men forskjellene var ikke til å ta feil av. Skjønner ikke at folk ikke hører forskjell på kabler, det er meg helt ubegripelig.
Utført som blindtest?
Såvidt jeg vet så er det også folk i lydlauget som har konvertert fra dyre kabler til Kåre installasjonskabel.
Det stemmer. Det starter gjerne med en blindtest eller to. ;D
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.784
Antall liker
21.686
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Det er vanskelig å ro inn til land når man har kastet begge årene på sjøen Valentino.

Mvh
Roysen
Leseferdighetene dine står til stryk skjønner jeg.
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Flageborg skrev:
Anonym skrev:
Såvidt jeg vet så er det også folk i lydlauget som har konvertert fra dyre kabler til Kåre installasjonskabel.
Det er utrolig hva enkelte er i stand til - bare for å spare noen kroner ;)
Det er utrolig hva enkelte bruker penger på. ;)
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Roysen skrev:
totte skrev:
Jeg mistenker at i det minste noen av de som nå fremstår som rystet egentlig ikke er det, men dersom Valentino en dag skriver om en hakasleppopplevelse a'la "fra klokkeradio til hi-end" etter å ha byttet fra en nogenlunde egnet kabel til noe til prisen av en mellomklassebil så snakker vi om en nyfrelst troende. Jeg tviler.
Jeg utfordrer deg til å finne et (ja jeg mener ET ENESTE ET) innlegg som mener kabler har gitt lydmessig endring i den skala.

Mvh
Roysen
Det skal du ha Roysen. Du er til å stole på, leverer hver gang.
Neida, jeg finner nok ingen som hevder at overgangen fra kurante til grisedyre kabler er som overgangen fra klokkeradio til high end, der har du nok rett. Det var nok en overdrivelse for å illustrere at man kan mene at en uegnet kabel kan forringe lyden fra et ellers godt anlegg, men at utskifting av kurante, nogenlunde egnede kabler har en veldig begrenset oppside.

Jeg trodde det skulle være mulig å få tak i poenget, men tok feil. Beklager.
 
R

Roysen

Gjest
General8 skrev:
Flageborg skrev:
Anonym skrev:
Såvidt jeg vet så er det også folk i lydlauget som har konvertert fra dyre kabler til Kåre installasjonskabel.
Det er utrolig hva enkelte er i stand til - bare for å spare noen kroner ;)
Det er utrolig hva enkelte bruker penger på. ;)
Dette er jo selve stjerneatgumentet som fjerner enhver tvil. Pris er selvsagt argumentet som blåser all tvil av banen. Siden noen produsenter lager dyre kabler så beviser det "beyond reasonable doubt" at det ikke er lydmessige ulikheter på kabler.

Gratulerer. Bestemannspremie sendes i posten.

Mvh
Roysen
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Roysen skrev:
General8 skrev:
Flageborg skrev:
Anonym skrev:
Såvidt jeg vet så er det også folk i lydlauget som har konvertert fra dyre kabler til Kåre installasjonskabel.
Det er utrolig hva enkelte er i stand til - bare for å spare noen kroner ;)
Det er utrolig hva enkelte bruker penger på. ;)
Dette er jo selve stjerneatgumentet som fjerner enhver tvil. Pris er selvsagt argumentet som blåser all tvil av banen. Siden noen produsenter lager dyre kabler så beviser det "beyond reasonable doubt" at det ikke er lydmessige ulikheter på kabler.

Gratulerer. Bestemannspremie sendes i posten.

Mvh
Roysen
Gratiskabel? ;D
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er ikke rart det blir krangling! Tydeligvis en del misforståelser ute og går når noen tror Valentino har kommet ut av skapet med det han skriver her.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.784
Antall liker
21.686
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det eneste skapet jeg har kommet ut av er kabelsjonglørskapet. Mange HFS-kjentfolk som har kommet ut av det, og mange som er der ennå.

DET ER HERLIG LYST OG FRITT HER UTE! OG SÅNN SOM DET LÅTER!!
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
General8 skrev:
Brianh skrev:
Vi var 3 stykker som hadde en liten kabel session hjemme hos meg på Søndag. Testet Valhalla høytaler kabel opp mot mine Synergistic Resolution Reference. Var forholdsvis enkelt og høre tydelige forskjeller på de to kablene. Hvem som var best blir en smaksak da begge disse kablene er meget gode, men forskjellene var ikke til å ta feil av. Skjønner ikke at folk ikke hører forskjell på kabler, det er meg helt ubegripelig.
Utført som blindtest?
Nope...hva i all verden skulle det vært godt for ? Den dagen jeg har så liten tro på meg selv at ikke jeg lenger stoler på mine ører så søker jeg profesjonell hjelp.
 

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
149
Antall liker
0
I århundrer levde man i villfarelsen om at jorda var flat, tiltross for at all vitenskap tilsa at den var rund. Noe sier meg at Valentino har mange innlegg igjen å gå...

Hvordan gikk det med denne Michael Fremer forresten, ble han en million dollar rikere? Jeg har ikke fulgt med i det siste..
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Ot.
Brianh skrev:
General8 skrev:
Brianh skrev:
...
Skjønner ikke at folk ikke hører forskjell på kabler, det er meg helt ubegripelig.
Utført som blindtest?
Nope...hva i all verden skulle det vært godt for ? Den dagen jeg har så liten tro på meg selv at ikke jeg lenger stoler på mine ører så søker jeg profesjonell hjelp.
En regelrett vaker replikkveksling. På den andre siden er det ofte litt vanskelig med ord ... ;)

mvh
KJ
 
P

Parelius

Gjest
pedal skrev:
Parelius skrev:
Er endringer som en gjør på lyden i det digitale domenet (i stedet for kabelbytter) med f.eks. Audiolens målbart?
Jeg aner her starten på en inkvisitorisk spørsmålsrekke, men får være med på leken. Moroa får gå på rundgang.

Jo da, justeringer i Audiolense er målbare.
Er det da urimelig av meg å anta at de samme endringer (som en altså kan gjøre med Audiolense) i lyden som følge av et kabelbytte også vil være målbare, og at slike målbare endringer kan tilbakeføres til vitenskapelikg kjente parametre ved kablene?

NB! Jeg tror ikke at jeg har lest noe sted at du har snakket om en ukjent X innen kabelteknologi som vitenskapen på nåværende nivå ikke kan si noe om, som en forklaring på endringer i opplevelsen av lyd ved kabelbytte. Så jeg prøver på ingen måte å hekte deg på en knagg som ikke passer for deg.

Om jeg i mine antagelser vedr. det du sier holder mål, så er det merkverdig at f.eks. parfymeblekker som ofte bedriver målinger av utstyr nesten aldri kommer med slike målinger når det gjelder kabler (og det systemet de inngår i).
 
V

vredensgnag

Gjest
Her var det helt kabelfritt i dag. Nå er det bukkejakt hver dag.



1. Det er ikke opp til oss kabelskeptikere å levere bevis for hva kabler kan.
2. Kabeltilhengerne har ennå ikke klart å levere et troverdig bevis for hva kabler, i følge utsagn, er i stand til.
3. Who fucking cares? Her må man skille mellom to modus: 1. Du må da bruke hva du har lyst til, og tro hva du vil om det, i ditt eget anlegg. Bare se på det merkelige anlegget jeg lytter til, om det skulle være behov for illustrasjon; 2. Men når man ønsker å rekruttere til HiFi, ønsker å få nye tilhengere og entusiaster, så kunne det være fint om de faktisk opplevde effekter, og ikke måtte nøye seg med å innbille seg disse.
Inntil utsagn 2. er motbevist så handler kabler om innbilning, i forhold til de endringer de påstås å bevirke.

Ellers er det glatt utrolig at man skal bruke så mye tid på noe som er så inn i hampen uvesentlig, i forhold til andre komponenter og rutiner som har ekstrem innvirkning på lyden.
 

Vedlegg

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Og bare en knapp måned til rypejakta starter!!! Jeg anbefaler mange trådbidragsytere om å strekke på skrotten i skog, mark og fjell noen dager. Det virker som om det er utømmelige mengder frustrasjon og irritasjon som trenger på hos enkelte. Noen gode dager i fjellheimen er solid medisin. Og med hørselvern vil det fortsatt være mulig å lytte til små og store forandringer i lydbildet. Også forårsaket av kabler...

For egen regning, stoler jeg fortsatt på hørselen. Her hos meg er det fortsatt forskjell på Black Magic Revelation'er, NordOst Heimdall'er og Supra Ply............Kanskje det er min go'e, gamle DM-10 det er noe steintullat med???

;D
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Dere som tviler, og har muligheten. Hvorfor ikke slå dere sammen med Flageborg, og kanskje få dere en overaskelse?
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
f skrev:
Dere som tviler, og har muligheten. Hvorfor ikke slå dere sammen med Flagenborg, og kanskje få dere en overaskelse?

jasså, hva består overraskelsen i?

å se en bande halvbegavede mannfolk med hver sin pose kabler, som de kobler opp på anlegget etter tur og sier "åhhå, aha, hmmjaaa.." til hverandre mens de prøver å se alvorlig og overbevist ut?

de seansene til flagerborg er like spennende som fiskeboller spist med teskje rett fra boksen, imo.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Gago skrev:
jasså, hva består overraskelsen i?

å se en bande halvbegavede mannfolk med hver sin pose kabler, som de kobler opp på anlegget etter tur og sier "åhhå, aha, hmmjaaa.." til hverandre mens de prøver å se alvorlig og overbevist ut?
Dette kunne jeg faktisk tenke meg å se. En fantastisk, nådeløs beskrivelse jeg håper virkeligheten lever opp til.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Parelius skrev:
pedal skrev:
Parelius skrev:
Er endringer som en gjør på lyden i det digitale domenet (i stedet for kabelbytter) med f.eks. Audiolens målbart?
Jeg aner her starten på en inkvisitorisk spørsmålsrekke, men får være med på leken. Moroa får gå på rundgang.

Jo da, justeringer i Audiolense er målbare.
Er det da urimelig av meg å anta at de samme endringer (som en altså kan gjøre med Audiolense) i lyden som følge av et kabelbytte også vil være målbare, og at slike målbare endringer kan tilbakeføres til vitenskapelikg kjente parametre ved kablene?

NB! Jeg tror ikke at jeg har lest noe sted at du har snakket om en ukjent X innen kabelteknologi som vitenskapen på nåværende nivå ikke kan si noe om, som en forklaring på endringer i opplevelsen av lyd ved kabelbytte. Så jeg prøver på ingen måte å hekte deg på en knagg som ikke passer for deg.

Om jeg i mine antagelser vedr. det du sier holder mål, så er det merkverdig at f.eks. parfymeblekker som ofte bedriver målinger av utstyr nesten aldri kommer med slike målinger når det gjelder kabler (og det systemet de inngår i).

Dette sitter visst dypt. Hvordan måler man egentlig lydforskjellen mellom en hankedings fra Taiwan og en referanseforsterker fra Nelson by-pass? Frekvensgang? Nei, lyd er så mye mer. Som vg var inne på i undervisningstråden sin.

Alternativt ville det gå ut på ett hvilke kilde man anvender bare frekvensgangen er i orden, evt. korrigeres. Tror virkelig noen det er så enkelt?

Det ett dårlig komponent (f.ex en ledning) ødelegger en plass i avspillingskjeden kan ikke på et senere tidspunkt "korrigeres", hverken digitalt eller analogt.


Mvh. RS
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
594
Gago skrev:
f skrev:
Dere som tviler, og har muligheten. Hvorfor ikke slå dere sammen med Flagenborg, og kanskje få dere en overaskelse?

jasså, hva består overraskelsen i?

å se en bande halvbegavede mannfolk med hver sin pose kabler, som de kobler opp på anlegget etter tur og sier "åhhå, aha, hmmjaaa.." til hverandre mens de prøver å se alvorlig og overbevist ut?

de seansene til flagerborg er like spennende som fiskeboller spist med teskje rett fra boksen, imo.
Flagenborg, flagerborg, hva blir den neste varianten? Navn er da ikke så vanskelig å stave?
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Gårdagens breaking news var altså denne erklæringen fra Valentino:

Valentino skrev:
Det kan selvfølgelig være lydmessige forskjeller på kabler (prøv noen meter AU24 mot Kåre på en lavimpedant treveis bassreflekshøyttaler, f.eks), men kabeljonglering er en lite effektiv form for EQ, spesielt om man sammenlikner med det man kan gjøre i digitaldomenet, ja.
Var dette en nøye overveid uttalelse, eller bare en forsnakkelse? -Det vil forhåpentligvis historikerne finne svar på en gang i fremtiden, når arkivene blir offentlig tilgjengelig.

Jeg mener uansett at dette var fornuftig, fordi det bidrar til å nyansere diskusjonen. Verden er nemlig ikke rød-hvit, slik som Polkagris gir uttrykk for:
Polkagris skrev:
Det var enkelt fordi du visste hva du hørte på, og ikke prøvde med bare den ene sansen som kan avdekke HØRbare forskjelller... bingo, hørselen din. Du ville aldri greie å skille 2 kabler med "your ears only". Prøv, så får du se hvem som lever i villfarelsen.
-Valentino ønsker ikke å bli satt i bingen med Polkagris. Med sin tekniske utdannelse og bakgrunn som DIY'er så vet han at ulike kombinasjoner hardware kan være kilne på hvilke kabler som brukes. I stedet for å ligge i skyttergraven til Polkagris, med påstand om at "det er ingen forskjell whatsoever", så er det bedre diskutere om kabellydforskjellene er siginifikante i en lyd- og budsjettsammenheng.

vredensgnag skrev:
...Kabeltilhengerne har ennå ikke klart å levere et troverdig bevis for hva kabler, i følge utsagn, er i stand til...
Og du da, vredensgnag, hvor befinner ditt standpunkt seg? Er du i bingen til Polkagris, eller er du enig i Valentinos presisering ovenfor?
 

devilEj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
124
Antall liker
0
Gago skrev:
f skrev:
Dere som tviler, og har muligheten. Hvorfor ikke slå dere sammen med Flagenborg, og kanskje få dere en overaskelse?

jasså, hva består overraskelsen i?

å se en bande halvbegavede mannfolk med hver sin pose kabler, som de kobler opp på anlegget etter tur og sier "åhhå, aha, hmmjaaa.." til hverandre mens de prøver å se alvorlig og overbevist ut?

de seansene til flagerborg er like spennende som fiskeboller spist med teskje rett fra boksen, imo.
Vel, Flageborg arrangerer hvertfall en test hvor de som ønsker det kan gjøre bli med å gjøre seg opp en egen mening istedenfor å sitte med hendene for ørene og messe "Det er ikke forskjell på kabler, det er ikke forskjell på kabler, det er ikke.........."

Beskrivelsen din kunne vel like gjerne omtale en gjeng som tester høyttalere eller forsterkere. Min far hører ikke forskjell på dem heller. Beviser det at hørbare forskjeller på forsterkere og høyttalere er placebo, eller beviser det at det ikke er hørbare forskjeller for han.........
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
totte skrev:
Gago skrev:
jasså, hva består overraskelsen i?

å se en bande halvbegavede mannfolk med hver sin pose kabler, som de kobler opp på anlegget etter tur og sier "åhhå, aha, hmmjaaa.." til hverandre mens de prøver å se alvorlig og overbevist ut?
Dette kunne jeg faktisk tenke meg å se. En fantastisk, nådeløs beskrivelse jeg håper virkeligheten lever opp til.
Under bryllupsmiddagen holdt min eldste bror en tale til meg, hvor han fortalte om en søndag han var på besøk i vårt hus. Han satt på kjøkkenet og leste, mens det rydde inn en flokk kompiser som forsvant ned i kjellerstua. Han hadde ikke lyttet spesielt nøye etter hva som ble sagt, men hadde registrert noen pipetoner og ulyder, samt en jævla masse høylytt diskusjon innimellom. Utpå kvelden kom alle opp igjen fra kjellerstua og dro hjem. Poenget, som fikk hele salen til å riste av latter, var at han hadde ikke hørt noe musikk.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
vredensgnag skrev:
Ellers er det glatt utrolig at man skal bruke så mye tid på noe som er så inn i hampen uvesentlig, i forhold til andre komponenter og rutiner som har ekstrem innvirkning på lyden.
Hvilke rutiner??? Og bare for å klarere: spørsmålet er seriøst ment....

PS: Blir det noen Bambi'er??

;D
 
V

vredensgnag

Gjest
En lunsjpause, før jeg skal ut i skogen i ettermiddag.
Kan nok bli en bukk, ja, har fulgt en grombukk i sommer, så får vi se om han er slu nok til å holde seg unna nå. Litt varmt i været med tanke på hengetid for kjøttet, så jeg håper han og jeg møtes først når det blir litt kaldere.

Pedal spør:



Så jeg får ta remsa en gang til.

1. Jeg kunne godt tenkt meg at Lavigne hadde gruset Monsterkabelen, og plukket ut sin Transparent hver eneste gang. Det er ikke noe mål for meg at det ikke skal være forskjell på kabler, jeg har bare ikke sett noe bevis på at det er forskjell. At både jeg og andre kan innbille oss ting er det liten tvil om, har noen opplevelser selv foran anlegget, som det er moro å humre over i ettertid, men som forteller om hvor lettpåvirkelige vi egentlig er.

2. Motstanden i Jorma Prime er vel der for en grunn? Og bevirker dermed en endring i L R C. Slik får man forskjell på kabler. Dette er da hva jeg (og andre) har sagt et latterlig antall ganger.

3. Under mitt første nick her inne, Soundproof, skrev jeg vel et innlegg om analog EQ som erstatning for kabel-EQ. Superkabel:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=13487.0
I den tråden ble jeg kjent med Bx holdning til dette, og han har selvsagt rett i at man kan bevirke andre former for justering, noe man ser at kabelfolket nå er i ferd med å hoppe på med AudioLense, bl.a.

4. Som jeg har nevnt, og andre understreker, er kabler en mystisk vanskelig måte å skulle bevirke justeringer i lyden på, siden samme kabel vurderes ulikt av forskjellige lyttere. De retter i bunn, midt og topp om hverandre, i forskjellige retninger, alt etter hvem som lytter. Det virker veldig slitsomt og vanskelig å standardisere.

5. Og for å vende tilbake til punkt 1. Jeg kunne godt tenkt meg at Lavigne hadde plukket ut Transparent Opus MM klokkerent i hver gjennomkjøring - jeg var faktisk forbauset over at han ikke klarte det, gitt hvor sinnsykt gjennomført rom, anlegg, høyttalere, kildebehandling osv. er i hans lytterom. Om noen skulle klart det, er det Mr. Lavigne.

But no.
 

Vedlegg

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
DevilEj skrev:
Gago skrev:
f skrev:
Dere som tviler, og har muligheten. Hvorfor ikke slå dere sammen med Flagenborg, og kanskje få dere en overaskelse?

jasså, hva består overraskelsen i?

å se en bande halvbegavede mannfolk med hver sin pose kabler, som de kobler opp på anlegget etter tur og sier "åhhå, aha, hmmjaaa.." til hverandre mens de prøver å se alvorlig og overbevist ut?

de seansene til flagerborg er like spennende som fiskeboller spist med teskje rett fra boksen, imo.
Vel, Flageborg arrangerer hvertfall en test hvor de som ønsker det kan gjøre bli med å gjøre seg opp en egen mening istedenfor å sitte med hendene for ørene og messe "Det er ikke forskjell på kabler, det er ikke forskjell på kabler, det er ikke.........."

Beskrivelsen din kunne vel like gjerne omtale en gjeng som tester høyttalere eller forsterkere. Min far hører ikke forskjell på dem heller. Beviser det at hørbare forskjeller på forsterkere og høyttalere er placebo, eller beviser det at det ikke er hørbare forskjeller for han.........
Slik jeg forstod på disse samlingene, så var vel budskapet noe i duren om at de som ønsket å delta som blinde i testen måtte ta med egen "blindtest maske".

Da er det vel noe begrenset hvor mye nytteverdi slike samlinger har så lenge det ser ut til at det er bred enighet om at det er mulig å oppleve forskjeller på kabler så lenge man visuelt kan se hva som benyttes av utstyr.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Da tar jeg en Kjell B ;D

Da har vi kommet til en konklusjon, det er forskjeller på kabler, ikke nødvendigvis alle men en del.


Ikke nødvendigvis store, snarere små dog likevel tilstede.

De kan brukes til matching mellom komponenter for de som ikke har tonekontroller,EQ av noe annet slag og som har råd til en gang i blant å bytte ved f.eks. skifte av komponenter.

De trenger ikke å være dyre, men kan i blant være det fordi en ikke finner frem til tilsvarende funksjon med andre alternativer (som måtte være billigere).
Her kan nok påvirkning og tro spille inn, på hva en ender opp med.

Forskjellene kan være (og er nok sikkert) forskjeller på R, C og L og forskjellene kan variere opp mot hvilke(n) samarbeidspartnere på hver side av hver kabel, men ofte er ikke slikt oppgitt i noen info om kablene, dette betyr vel ikke at det ikke er forskjeller og kan dermed være problematisk å forholde seg til.

Jeg tror kvadratet er den viktigste faktoren på forskjeller.

Jeg i likhet med pedal og andre føler mest for langtidslytting ved evaluering av kabler.
Det går på at en ikke føler noe press på å komme til en konklusjon på kort sikt, men over tid får gjort seg opp en mening om en synes det er til det bedre eller verre totalt sett.
Dermed får en også luket ut gode og dårlige dager rent personlig lyttemessig, godt eller dårlig vær (luftfuktighet o.s.v.) god eller dårlige strømforhold, natt og dag og vil kunne imo komme frem til hvorvidt den ene eller andre kabelen for en sjøl er å foretrekke.

Jeg har vanskelig for å skjønne at fordi noen sterkt overdriver (imo og andres o) hvor enormt betydelige forskjellene er, skal enkelte skeptikere til de grader markere et motstandsståsted, som får de mer moderate kabelforskjellstroerne til å tro/oppfatte at de mener det IKKE er forskjell på kabler.

Enkelte kommer stadig drassende med pris og annet egentlig uten betydning i diskusjonen om forskjell ikke forskjell (kan sikkert finnes eksempler på ikke lydlig forskjell selv om det er prisforskjell.) ;D

Mvh.KW
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Enig med deg KW i alt dette, og spesielt denne her:
KW skrev:
Jeg har vanskelig for å skjønne at fordi noen sterkt overdriver (imo og andres o) hvor enormt betydelige forskjellene er, skal enkelte skeptikere til de grader markere et motstandsståsted, som får de mer moderate kabelforskjellstroerne til å tro/oppfatte at de mener det IKKE er forskjell på kabler.
-Man kan ikke ta salgsprosaen i reklamematerialet for bokstavelig. Ikke engang pizza Grandiosa ser ut som bildet på emballasjen. Dernest har bransjen, inklusive tidsskrifter, en tendens til å "rope høyere jo mindre forskjellene" er. Omtalene bringes litt ut av proporsjon. -Mulig dette er årsaken til at kritikken fra visse kabelskeptikere også blir ute av proporsjon?
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Er det da urimelig av meg å anta at de samme endringer (som en altså kan gjøre med Audiolense) i lyden som følge av et kabelbytte også vil være målbare, og at slike målbare endringer kan tilbakeføres til vitenskapelikg kjente parametre ved kablene?
Det kan være betydelig måleforskjell kabler imellom. HiFi News publiserte en artikkel i fjor, var det vel, med et variert utvalg kalber, hvor grafene viste store målemessige variasjoner.
"Problemet" er at disse avvikene opptrer langt over det hørbare området... Hvordan dette korrelerer med hva vi hører er derfor ikke så klart.

Jeg tror forklaringen er at man ikke har utviklet egnede måletoner som klarer å simulere musikk. "Steady state" toner har jo lite med "musikk" å gjøre. Med mindre man utelukkende hører på saktegående orgelmusikk. Musikk forøvrig inneholder et mylder av pulser, og det er nok gjengivelsen av disse som påvirkes av forskjellige kabler. R. Solhaug har vel vært innom dette noen ganger, uten helt å ha funnet noen god formulering.

Det samme ser vi jo på forsterkere og høyttalere. Mye av måleprossedyrene er 30-40 år gamle, og sier i grunnen fint lite om hvordan apparatene oppfører seg på krevende musikk. -Her kan sikkert "KJ" og andre supplere med mer tech-talk enn meg.
 
L

lark

Gjest
Grunnen til at enkelte prøver å sette Valentino til veggs, er vel hans mini-kabeltest der han var ærlig og innrømte at han ikke klarte å høre forskjell på Oblivionkabelen og sin egen DIY Deltronkabel til mindre enn en tiendedel av prisen på Oblivion. Noe sånt oppfattes av enkelte på linje med å spotte Koranen.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
lark skrev:
Grunnen til at enkelte prøver å sette Valentino til veggs, er vel hans mini-kabeltest der han var ærlig og innrømte at han ikke klarte å høre forskjell på Oblivionkabelen og sin egen DIY Deltronkabel til mindre enn en tiendedel av prisen på Oblivion. Noe sånt oppfattes av enkelte på linje med å spotte Koranen.
Jeg har ikke hørt disse 2 kandidatene, men på generelt grunnlag så vil jeg hevde at av alle tusener kabelmodeller som finnes der ute, så er regelen at de låter mer likt enn ulikt. Så i en vilkår sammenligningstest vil man nok, ja, oppdage at kabler låter "likt".
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
pedal skrev:
-Man kan ikke ta salgsprosaen i reklamematerialet for bokstavelig. Ikke engang pizza Grandiosa ser ut som bildet på emballasjen.
Neida, men noen bransjer/produktkategorier stikker seg ut på svadasiden. Antirynkekremer og hifi-kabler påstås ofte å ikke bare ha jevnere fordeling av slappe paprikabiter og mer ost, men å inneholde for vitenskapen helt nye virkestoffer (revitalift?). Når det gjelder antirynkekremer så går det også her an å lage noe som ikke bare er like ubrukelig til å forbygge aldring som de andre, men som i tillegg gir hudskader, f.eks. ved å tilsette formalin eller aceton.
Denne opplevelsen av at hifikabelbransjen er så dominert av pseudovitenskapelig svada, sammen med den totale uetterretteligheten i og ubrukeligheten av rapportene (og da tenker jeg ikke på mangelen på blindtester, men at ikke engang RCL er oppgitt (Har noen noensinne sett en forsterkeromtale der hverken nominell effekt eller om den er basert på transistorer eller rør er tatt med) og at man kan rapprortere å høre mer eller mindre av hva det måtte være, avhengig av oppsett etc.) gjør nok sitt til at mange avviser hele kabelsalaten som fjas, selv om de er med på at en ledning ikke er en ledning. Jeg hører nok til denne leiren, selv om jeg vel aldri har hørt en sirkuskabel utenfor butikk, men slik det er nå er det vanskelig å se noen god grunn til å orientere seg i den retningen.
 
Topp Bunn