burde vært lagt ned

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Jeg minner igjen om at kabler med forskjellig lyd ikke trenger å være kostbar.
...
Midt inne i disse halvkvedede omkvedene er det kanskje betimelig å spørre om «kabelforskjeller» er ønskelige og/eller nøvendige? Av hifi-lyrikken ser det ofte ut til at det er forskjellen mellom kabelurene som er det viktige (!), hvorfor er det evt slik dersom nirvana evt. er å ha et husalter som påvirker kildematerialet minst mulig?

Hvor mye koster en kabel som ikke har «egenlyd»? Dvs en kabel som ikke blir gjenstand for hifi-lyrikk i det på nivå med «hurtighet, ekstreme båndbredde og glimrende detaljering, [...] litt mer kropp og tydeligere fundament i grunntoneområdet og med en litt tilbakelent topp», eller «Roligere, mer
åpent og luftig, flere detaljer, større rom og dybdevirkning» etc.

Er det noen som etterspør slikt uten om «knusktørre trangsynte teoriskaller i hvit frakk»?

mvh
KJ
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
tomerik skrev:
Litt ot, men samtidig relevant. Vi har nettopp montert to store flatskjermer på jobben. Disse har til oppgave å vise status på servere rundt om i verden. Skjermene er av typen Samsung LCD 40" og kablen vanlig HDMI, selvfølgelig kjøpt på Biltema da våre normalt oppegående IT-arbeidere ikke kan forstå at det kan være forskjell i en kabel. Kobber er og bli kobber. Altså ble 10 meter Biltema HDMI koblet opp. Bilde på skjermen kom frem, men det var faktisk så dårlig at vi nesten ikke klarte å skille Windows-iconene fra hverandre. Bildet var grøtete.
...
Med full HD over 10M HDMI så begynner faktisk båndbredde og karakteristisk impedans i kabelen å bli relevante spørsmål; noen har orden på sysakene mens andre ikke har det.

mvh
KJ
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
erato skrev:
pedal skrev:
Jeg minner igjen om at kabler med forskjellig lyd ikke trenger å være kostbar.
Kabler kan lages (forenklet sagt) med forskjellig tverrsnitt og geometri, kobber med/uten forsølving, slik at de låter lyst, mørkt, mellomtonefokusert, osv, osv.
Så fordi vi har så dyre og eksklusive forsterkere at de ikke har tonekontroller, så skal vi fikse dette med å bruke enda mere penger på å justere klangbalansen med kabler?
Å, du kommer langt med Audioquest og Blackmagic. ;)
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Hei

Dere som er overbeviste om at det er forskjell på kabler har kanskje testet litt sammen med venner etc? Prøvd blindtesting? Hvis ikke så vil jeg gjerne oppfordre dere til å ta en uhøytidelig blindtest og poste resultatene her.
Utfordringen er herved gitt.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.686
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Jeg minner igjen om at kabler med forskjellig lyd ikke trenger å være kostbar.
Kabler kan lages (forenklet sagt) med forskjellig tverrsnitt og geometri, kobber med/uten forsølving, slik at de låter lyst, mørkt, mellomtonefokusert, osv, osv.

-Jeg synes kabelskeptikerne burde være sporty nok til å vedstå seg dette, i det minste. Eller hva sier du, Valentino?

En annen sak er at de som etterhvert tar i bruk digital korreksjon à la Audiolense, kan utføre slike justeringer mer effektivt i det digitale domenet.
Det kan selvfølgelig være lydmessige forskjeller på kabler (prøv noen meter AU24 mot Kåre på en lavimpedant treveis bassreflekshøyttaler, f.eks), men kabeljonglering er en lite effektiv form for EQ, spesielt om man sammenlikner med det man kan gjøre i digitaldomenet, ja.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Det kan selvfølgelig være lydmessige forskjeller på kabler (prøv noen meter AU24 mot Kåre på en lavimpedant treveis bassreflekshøyttaler, f.eks), men kabeljonglering er en lite effektiv form for EQ, spesielt om man sammenlikner med det man kan gjøre i digitaldomenet, ja.
Klyp meg i armen!

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: ;D
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
Midt inne i disse halvkvedede omkvedene er det kanskje betimelig å spørre om «kabelforskjeller» er ønskelige og/eller nøvendige? Av hifi-lyrikken ser det ofte ut til at det er forskjellen mellom kabelurene som er det viktige (!), hvorfor er det evt slik dersom nirvana evt. er å ha et husalter som påvirker kildematerialet minst mulig?

Hvor mye koster en kabel som ikke har «egenlyd»? Dvs en kabel som ikke blir gjenstand for hifi-lyrikk i det på nivå med «hurtighet, ekstreme båndbredde og glimrende detaljering, [...] litt mer kropp og tydeligere fundament i grunntoneområdet og med en litt tilbakelent topp», eller «Roligere, mer
åpent og luftig, flere detaljer, større rom og dybdevirkning» etc.
jeg har slått meg til ro med SILK balansert signalkabel og SILSPEAK høyttalerkabel.

Mine SILK har ca 0,5mm2 tverrsnitt pr leder. Det er sjeldent mye til signalkabel å være. Dessuten går det jo separate kabler fra elektronisk delefilter til respektive 3 effekttrinn. Det øker jo tverrsnittet ytterligere. Dette gir veldig bra "trøkk" i grunntoneområdet, og tilsvarende mindre fokus på diskantområdet. (Jeg har tilstrekkelig oppløsning i diskanten vha. kvaliteten i elektronikk/bånddiskanter, så trekker ikke noe ekstra "piff"). Forøvrig er det en kabel med *god* mekanisk demping og *gode* ledere/dielektrikum.
1 meter SILK ferdig terminert med Neutrik tror jeg koster ca 2,000.-.
DIY versjon koster "noen hundrelapper".

Mine SILSPEAK høyttalerkabler er vel strengt tatt en installasjonskabel. Fortinnet kobber med svak tvinning. Bruker stort tverrsnitt og flere i parallell, totalt cirka 26mm2 pr fase pr høyttalerside. Gasstett fastklemt i massive kabelsko sikrer meget god kontakt.
Usikker på hva SILSPEAK koster, men tipper 100-200.-/mtr + terminering.

Dette kabelsettet er selvsagt ikke uten egenlyd. Men overveiende nøytralt og gjør lite av seg. For meg er dette "fit & forget". Fokuset ligger på de aktive komponentene, ren strøm og akustikken selvsagt. Men viktig dette med bra tverrsnitt, altså. Låter mindre imponerende, men står seg i lengden!
 
P

Parelius

Gjest
Er endringer som en gjør på lyden i det digitale domenet (i stedet for kabelbytter) med f.eks. Audiolens målbart?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Parelius skrev:
Er endringer som en gjør på lyden i det digitale domenet (i stedet for kabelbytter) med f.eks. Audiolens målbart?
Hehe.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.724
Torget vurderinger
96
Brianh skrev:
Vi var 3 stykker som hadde en liten kabel session hjemme hos meg på Søndag. Testet Valhalla høytaler kabel opp mot mine Synergistic Resolution Reference. Var forholdsvis enkelt og høre tydelige forskjeller på de to kablene. Hvem som var best blir en smaksak da begge disse kablene er meget gode, men forskjellene var ikke til å ta feil av. Skjønner ikke at folk ikke hører forskjell på kabler, det er meg helt ubegripelig.
Det var enkelt fordi du visste hva du hørte på, og ikke prøvde med bare den ene sansen som kan avdekke HØRbare forskjelller... bingo, hørselen din.
Du ville aldri greie å skille 2 kabler med "your ears only". Prøv, så får du se hvem som lever i villfarelsen ;)
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.724
Torget vurderinger
96
pedal skrev:
Jeg minner igjen om at kabler med forskjellig lyd ikke trenger å være kostbar.
Kabler kan lages (forenklet sagt) med forskjellig tverrsnitt og geometri, kobber med/uten forsølving, slik at de låter lyst, mørkt, mellomtonefokusert, osv, osv.

-Jeg synes kabelskeptikerne burde være sporty nok til å vedstå seg dette, i det minste. Eller hva sier du, Valentino?

En annen sak er at de som etterhvert tar i bruk digital korreksjon à la Audiolense, kan utføre slike justeringer mer effektivt i det digitale domenet.
Problemet er at det er feil. Det er ingen forskjell i frekvensgangen i all verdens kabler, og dermed en umulighet at den ene er lysere eller mørkere enn den andre i klangen.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Er endringer som en gjør på lyden i det digitale domenet (i stedet for kabelbytter) med f.eks. Audiolens målbart?
Jeg aner her starten på en inkvisitorisk spørsmålsrekke, men får være med på leken. Moroa får gå på rundgang.

Jo da, justeringer i Audiolense er målbare.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
pedal skrev:
Parelius skrev:
Er endringer som en gjør på lyden i det digitale domenet (i stedet for kabelbytter) med f.eks. Audiolens målbart?
Jeg aner her starten på en inkvisitorisk spørsmålsrekke, men får være med på leken. Moroa får gå på rundgang.

Jo da, justeringer i Audiolense er målbare.
Det aner deg at Mor Nille vil bli en sten?
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Polkagris skrev:
pedal skrev:
Jeg minner igjen om at kabler med forskjellig lyd ikke trenger å være kostbar.
Kabler kan lages (forenklet sagt) med forskjellig tverrsnitt og geometri, kobber med/uten forsølving, slik at de låter lyst, mørkt, mellomtonefokusert, osv, osv.

-Jeg synes kabelskeptikerne burde være sporty nok til å vedstå seg dette, i det minste. Eller hva sier du, Valentino?

En annen sak er at de som etterhvert tar i bruk digital korreksjon à la Audiolense, kan utføre slike justeringer mer effektivt i det digitale domenet.
Problemet er at det er feil. Det er ingen forskjell i frekvensgangen i all verdens kabler, og dermed en umulighet at den ene er lysere eller mørkere enn den andre i klangen.

Dere tar feil begge to. Frekvensgangen sier ingenting om lydens kvalitet, kun samlet energi. Frekvensgangen sier heller ikke noe om dynamikk osv. De som ikke forstår mer av lyd enn at de henviser til frekvensgang har lite å bidra med.
Og videre; det av lyd-degradering som følger av forvregning via tvilsomme komponenter kan på ingen måte reverseres eller repareres ved i ettertid å tukle med frekvensgangen. Dette også vitner om skremmende lite forståelse av lyd.


Mvh. RS
 
L

lark

Gjest
pedal skrev:
Det øker jo tverrsnittet ytterligere. Dette gir veldig bra "trøkk" i grunntoneområdet, og tilsvarende mindre fokus på diskantområdet. (Jeg har tilstrekkelig oppløsning i diskanten vha. kvaliteten i elektronikk/bånddiskanter, så trekker ikke noe ekstra "piff").
Interessant, Pedal :) Den beskrivelsen av fordelen med stort tverrsnitt er helt lik forandringen som mange (jepp, deriblant den godeste lark ;D ) rapporterer med 4x6 kv PFSP (Kåre blant disiplene)
Men mange reagerer negativt på at det er mindre fokus på diskantområdet (njet, ikke den godeste lark ;D ). Hva kan være grunnen til det?

mvh
lark
 
R

Roysen

Gjest
pedal skrev:
Valentino skrev:
Det kan selvfølgelig være lydmessige forskjeller på kabler (prøv noen meter AU24 mot Kåre på en lavimpedant treveis bassreflekshøyttaler, f.eks), men kabeljonglering er en lite effektiv form for EQ, spesielt om man sammenlikner med det man kan gjøre i digitaldomenet, ja.
Klyp meg i armen!

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: ;D
Om det virkelig var deg som skrev dette Valentino og ikke en "imposter" vil det følge deg inn i graven og må være målestaven for seriøsiteten av det andre du har skrevet om kabler til nå.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Polkagris skrev:
Brianh skrev:
Vi var 3 stykker som hadde en liten kabel session hjemme hos meg på Søndag. Testet Valhalla høytaler kabel opp mot mine Synergistic Resolution Reference. Var forholdsvis enkelt og høre tydelige forskjeller på de to kablene. Hvem som var best blir en smaksak da begge disse kablene er meget gode, men forskjellene var ikke til å ta feil av. Skjønner ikke at folk ikke hører forskjell på kabler, det er meg helt ubegripelig.
Det var enkelt fordi du visste hva du hørte på, og ikke prøvde med bare den ene sansen som kan avdekke HØRbare forskjelller... bingo, hørselen din.
Du ville aldri greie å skille 2 kabler med "your ears only". Prøv, så får du se hvem som lever i villfarelsen ;)
"Your ears only" er det umulig å høre med. Du må også ha med hodet og da er du allerede så villfaren av alle andre påvirkninger at om synet er borte er du likevel på bærtur om du ikke har et sinn som er i stand til å høre hva du hører.

Mvh
Roysen
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Om det virkelig var deg som skrev dette Valentino og ikke en "imposter" vil det følge deg og må være målestaven for seriøsiteten av det andre du har skrevet om kabler til nå.
Mvh
Roysen
Nei men Roysen, da. Man avslår ikke en utstrakt hand. Denne har kostet meg mange timer ved tastaturet og nå må vi ikke miste hodet. Eller som vi sier nordpå: Fisken er ikke på land før den er på land.

Dessuten kan han fremdeles påberope seg å ha vært under sterk påvirkning av alkohol da han skrev det.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
...
Dette kabelsettet er selvsagt ikke uten egenlyd.
...
... er du sikker på det?

...
Men overveiende nøytralt og gjør lite av seg.
...
Har du testet eksplisitt for nøytralitet?

For egen regning så finner jeg det veldig krevende å skille på små forskjeller i nøytralitet og transparens med ørene, og i serdeleshet uten testmetode og oppsett som eksplisitt sikter på dette (f.eks. den utskjelte FE, direkte AB og liknende)

...
For meg er dette "fit & forget". Fokuset ligger på de aktive komponentene, ren strøm og akustikken selvsagt. Men viktig dette med bra tverrsnitt, altså. Låter mindre imponerende, men står seg i lengden!
Just der det «bør» være ;)

mvh
KJ
 
R

Roysen

Gjest
pedal skrev:
Roysen skrev:
Om det virkelig var deg som skrev dette Valentino og ikke en "imposter" vil det følge deg og må være målestaven for seriøsiteten av det andre du har skrevet om kabler til nå.
Mvh
Roysen
Nei men Roysen, da. Man avslår ikke en utstrakt hand. Denne har kostet meg mange timer ved tastaturet og nå må vi ikke miste hodet. Eller som vi sier nordpå: Fisken er ikke på land før den er på land.

Dessuten kan han fremdeles påberope seg å ha vært under sterk påvirkning av alkohol da han skrev det.
;D

Du har så rett så rett. Takk for korreksjonen.

Mvh
Roysen
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Jeg mistenker at i det minste noen av de som nå fremstår som rystet egentlig ikke er det, men dersom Valentino en dag skriver om en hakasleppopplevelse a'la "fra klokkeradio til hi-end" etter å ha byttet fra en nogenlunde egnet kabel til noe til prisen av en mellomklassebil så snakker vi om en nyfrelst troende. Jeg tviler.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
HCS skrev:
SOEDAL skrev:
Hei

Dere som er overbeviste om at det er forskjell på kabler har kanskje testet litt sammen med venner etc? Prøvd blindtesting? Hvis ikke så vil jeg gjerne oppfordre dere til å ta en uhøytidelig blindtest og poste resultatene her.
Utfordringen er herved gitt.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=25651.20
Det var spennende lesning. Hva med å lage en enkel abx-test neste gang? Savner å høre fra flere som har prøvd dette.
 
R

Roysen

Gjest
totte skrev:
Jeg mistenker at i det minste noen av de som nå fremstår som rystet egentlig ikke er det, men dersom Valentino en dag skriver om en hakasleppopplevelse a'la "fra klokkeradio til hi-end" etter å ha byttet fra en nogenlunde egnet kabel til noe til prisen av en mellomklassebil så snakker vi om en nyfrelst troende. Jeg tviler.
Jeg utfordrer deg til å finne et (ja jeg mener ET ENESTE ET) innlegg som mener kabler har gitt lydmessig endring i den skala.

Mvh
Roysen
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
Dere tar feil begge to.
Det er derfor det er så fint at du er blant oss, The Cable Master, slik at vi kan få forklaringen på hvordan det egentlig henger sammen.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
pedal skrev:
R.Solhaug skrev:
Dere tar feil begge to.
Det er derfor det er så fint at du er blant oss, The Cable Master, slik at vi kan få forklaringen på hvordan det egentlig henger sammen.

Det er trist å se hvor lite lydforståelse dere har guttær. Hjalp det ikke undervisninga til vg noesomhelst?


Mvh. RS
 
L

lark

Gjest
Roysen skrev:
Jeg utfordrer deg til å finne et (ja jeg mener ET ENESTE ET) innlegg som mener kabler har gitt lydmessig endring i den skala.

Mvh
Roysen
Ifølge danske High Fidelity gir Nordost sine Odin-kabler endringer i den skala. Og det er attpåtil sølvbelagt solidcore-kopper :eek: Ifølge enkelte er det noe av det verst tenkelige som finnes ;)
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
pedal skrev:
R.Solhaug skrev:
Dere tar feil begge to.
Det er derfor det er så fint at du er blant oss, The Cable Master, slik at vi kan få forklaringen på hvordan det egentlig henger sammen.
;D
Begynner å bli en herlig tråd dette her.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
Tjah, "en ekstra oktav i bassen" ved kabelskift er jo en klassiker ....

;)
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
pedal skrev:
...
Dette kabelsettet er selvsagt ikke uten egenlyd.
...
... er du sikker på det?
Sikker og sikker, Fru Blom. -Jeg husker min første testartikkel i Audio, Dynamic Precision BPC 7000 balansert passiv stepattenautor. Den revolusjonerte lyden i anlegget mitt*. I opphisselsen skrev jeg at "den hadde ingen egenlyd". Kort tid etter at manuskriptet var mottatt hos redaksjonen i Bergen, ringte redaktøren meg opp på skarrende bergensk. Han var en klok mann og belærte meg at ingen apparater låt som ingenting. Teksten ble deretter rettet til "nesten ingen egenlyd". Neste år ble BPC 7000 oppgradert til BPC 7.0. Senere kom det BPC 7.1 og BPC 7.2. Hver oppgradering låt litt bedre (pga nye motstandere, vendere, skjerming, etc). Det største løftet kom imidlertid da jeg byttet til DP BC1 aktiv preamp. Det var et løft, det. Den har nesten ingen egenlyd. ;D


...For egen regning så finner jeg det veldig krevende å skille på små forskjeller i nøytralitet og transparens med ørene, og i serdeles het uten testmetode og oppsett som eksplisitt sikter på dette (f.eks. den utskjelte FE, direkte AB og liknende)
Ja men det ER vanskelig å høre/skille små forskjeller. For meg fungerer det ubetinget best med langtidslytting i eget anlegg.





*Interessant fotnote: Jeg brukte den gang en Theta ProBasic DA konverter med phono ut og Monster M1000 RCA interconnect. Takket være den balanserte preampen så fikk jeg bruke balansert ut fra DACen. (Det låt myyye bedre, trolig var ikke de ubalansert kretsene like gjennomtenkte). Det morsomme var at Monster M1000 også låt bedre balansert! Dens "røraktige" klang ble strammet opp, den låt mer nøytralt. Det viste seg at man kunne måle betydelig lavere kapasitet når den var konfigurert med XLR kontra RCA plugg.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.686
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
pedal skrev:
Valentino skrev:
Det kan selvfølgelig være lydmessige forskjeller på kabler (prøv noen meter AU24 mot Kåre på en lavimpedant treveis bassreflekshøyttaler, f.eks), men kabeljonglering er en lite effektiv form for EQ, spesielt om man sammenlikner med det man kan gjøre i digitaldomenet, ja.
Klyp meg i armen!

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: ;D
Om det virkelig var deg som skrev dette Valentino og ikke en "imposter" vil det følge deg inn i graven og må være målestaven for seriøsiteten av det andre du har skrevet om kabler til nå.

Mvh
Roysen
Og hva mener du med det?

---

Jeg kan gjenta meg selv og utdype: Det kan selvfølgelig være lydmessige forskjeller på kabler.
Men det er faen så enkelt å finne kabler som er transparente. Heldigvis. Det er R, L og C som gjelder. Den enkleste krets du kan tenke deg. Og om avsender og mottaker på hver sin side av den ikke står i et eller annet idiotisk forhold til hverandre imedansmessig (R, L og C det også) blir kabelen transparent dersom den er konstruert for å være det. Ikke alle haifaikabler er konstruert for å være det. Ikke haifaiapparater heller for den saks skyld.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Holmium skrev:
pedal skrev:
R.Solhaug skrev:
Dere tar feil begge to.
Det er derfor det er så fint at du er blant oss, The Cable Master, slik at vi kan få forklaringen på hvordan det egentlig henger sammen.
;D
Begynner å bli en herlig tråd dette her.
Vi gjør så godt vi kan.


-Nå som Valentino har kommet ut av skapet, kan det hende han får trøbbel på hjemmebane. Ikke alle miljøer er like tolerante. I så fall tenkte jeg å tilby han hifipolitisk asyl på Pedalkraft. Der kan han poste i trygghet. Dessuten kunne tråden ha godt av litt friskt blod.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
slowmotion skrev:
Tjah, "en ekstra oktav i bassen" ved kabelskift er jo en klassiker ....

;)

Det er i så fall en smal sak å forklare :-*


Mvh. RS
 
L

lark

Gjest
Unnskyld at jeg spør, men har den godeste Valentino noengang hevdet her på HFS at det ikke er hørbar forskjell på kabler?
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
lark skrev:
pedal skrev:
Det øker jo tverrsnittet ytterligere. Dette gir veldig bra "trøkk" i grunntoneområdet, og tilsvarende mindre fokus på diskantområdet. (Jeg har tilstrekkelig oppløsning i diskanten vha. kvaliteten i elektronikk/bånddiskanter, så trekker ikke noe ekstra "piff").
Interessant, Pedal :) Den beskrivelsen av fordelen med stort tverrsnitt er helt lik forandringen som mange (jepp, deriblant den godeste lark ;D ) rapporterer med 4x6 kv PFSP (Kåre blant disiplene)
Der er vi helt på (lyd)bølgelengde, Larkus!


Men mange reagerer negativt på at det er mindre fokus på diskantområdet (njet, ikke den godeste lark ;D ). Hva kan være grunnen til det?
Er nok litt system match ute og går. Jeg syntes også SILSPEAK "manglet litt" piff i toppen, men det var forbigående. Nå synes jeg den er naturligst. Som å slutte med sukker i teen. En vanesak.
 
R

Roysen

Gjest
lark skrev:
Ifølge danske High Fidelity gir Nordost sine Odin-kabler endringer i den skala. Og det er attpåtil sølvbelagt solidcore-kopper :eek: Ifølge enkelte er det noe av det verst tenkelige som finnes ;)
High Fidelity har så vidt meg bekjent skrevet svært få innlegg på HFS.

Mvh
Roysen
 
Topp Bunn