burde vært lagt ned

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
f skrev:
Hadde man hatt + 20,000 N.Kr. i dag, som ikke kemner,n eller skatteetaten skal/skulle ha, så hadde nok valget falt på et par Mundorf 2 x2,5 Kv.

20.000 for 2x2,5kv? Det var mye for installasjonskabel ???

6/10kv EKKJ fra ELFA fungerer bedre og koster noe mindre.


Mvh. RS
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Brianh skrev:
General8 skrev:
Brianh skrev:
Vi var 3 stykker som hadde en liten kabel session hjemme hos meg på Søndag. Testet Valhalla høytaler kabel opp mot mine Synergistic Resolution Reference. Var forholdsvis enkelt og høre tydelige forskjeller på de to kablene. Hvem som var best blir en smaksak da begge disse kablene er meget gode, men forskjellene var ikke til å ta feil av. Skjønner ikke at folk ikke hører forskjell på kabler, det er meg helt ubegripelig.
Utført som blindtest?
Nope...hva i all verden skulle det vært godt for ? Den dagen jeg har så liten tro på meg selv at ikke jeg lenger stoler på mine ører så søker jeg profesjonell hjelp.
Meg bekjent har ingen klart å skille to kabler i en blindtest. Kult om du var den første. :)
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
De koster nok litt mer! Det rette summen er nok nærmere 25,000 N. Kr. Det ville vært svært interresant å få vite hvem som bruker sølv og gull i sine innstalasjonskabler :eek:
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
f skrev:
De koster nok litt mer! Det rette summen er nok nærmere 25,000 N. Kr. Det ville vært svært interresant å få vite hvem som bruker sølv og gull i sine innstalasjonskabler :eek:

Nåh, men de lyder ikke bedre av det.


Mvh. RS
 
L

Lydarne

Gjest
R.Solhaug skrev:
f skrev:
De koster nok litt mer! Det rette summen er nok nærmere 25,000 N. Kr. Det ville vært svært interresant å få vite hvem som bruker sølv og gull i sine innstalasjonskabler :eek:

Nåh, men de lyder ikke bedre av det.


Mvh. RS
Du har naturligvis afprøvet det i praksis, ellers kan man vil ikke udtale sig med så stor sikkerhed.
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
General8 skrev:
Brianh skrev:
General8 skrev:
Brianh skrev:
Vi var 3 stykker som hadde en liten kabel session hjemme hos meg på Søndag. Testet Valhalla høytaler kabel opp mot mine Synergistic Resolution Reference. Var forholdsvis enkelt og høre tydelige forskjeller på de to kablene. Hvem som var best blir en smaksak da begge disse kablene er meget gode, men forskjellene var ikke til å ta feil av. Skjønner ikke at folk ikke hører forskjell på kabler, det er meg helt ubegripelig.
Utført som blindtest?
Nope...hva i all verden skulle det vært godt for ? Den dagen jeg har så liten tro på meg selv at ikke jeg lenger stoler på mine ører så søker jeg profesjonell hjelp.
Meg bekjent har ingen klart å skille to kabler i en blindtest. Kult om du var den første. :)
Hehe jeg blir garantert ikke den første :) Jeg synes blindtesting er helt meningsløst. Ut ifra et akademisk synspunkt så er det sikkert interresant nok men....Jeg er opptatt av å bruke de kablene jeg synes låter best i anlegget. Dette er veldig enkelt. Man tester et knippe kabler over tid og velger den man liker best. Bør ikke være verre enn det. Forutsatt at man klarer å plukke ut en da. Hvis ikke det er forskjell på kabler så kan jo det bli vanskelig ;) Det er vel det samme man gjør med forsterkere og andre komponenter også ?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.686
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er jo det.
For min egen del: Jeg synes det er lettere å høre etter forskjeller om jeg ikke vet hva som spiller. Det tar langt kortere tid å bestemme seg for om det er forskjeller på den måten. Og om det skulle være forskjeller synes jeg også det er lettere å finne ut hva jeg foretrekker uten å vite hva som er hva. Sagt på en annen måte: Jeg foretrekker å bruke ørene.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
Man får kjøpt et par gode høyttalerelementer for 25000 ...
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.686
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Du sier noe.
Hva slags elementer er det som koster så mye da?
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
Kabler gode nok til et vanlig anlegg får man for en 1000 lapp omtrent, ikke sant?
Og da kunne man lagt 24000 ekstra i bedre høyttalere istedet for å hive dem ut av vinduet på fantasikabler.
Og siden jeg bygger selv så tenker jeg alltid i høyttalerelementer istedet for ferdige høyttalere.

Folk må gjerne få bruke sine penger på hva de vil, det er ikke det ...
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
Er jo det.
For min egen del: Jeg synes det er lettere å høre etter forskjeller om jeg ikke vet hva som spiller. Det tar langt kortere tid å bestemme seg for om det er forskjeller på den måten. Og om det skulle være forskjeller synes jeg også det er lettere å finne ut hva jeg foretrekker uten å vite hva som er hva. Sagt på en annen måte: Jeg foretrekker å bruke ørene.
Hihi fnis
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
pedal skrev:
Det største løftet kom imidlertid da jeg byttet til DP BC1 aktiv preamp. Det var et løft, det. Den har nesten ingen egenlyd. ;D
Hvorfor tok det så mange år før Erntsen kom med aktiv preamp? Erntsen målsetning var jo hele tiden å lage en forsterkerkombinasjon med optimal lyd.
Så da er spørsmålet: Stemte ikke teori og praksis for Mr Erntsen?
 
V

vredensgnag

Gjest
totte skrev:
Valentino skrev:
Er jo det.
For min egen del: Jeg synes det er lettere å høre etter forskjeller om jeg ikke vet hva som spiller. Det tar langt kortere tid å bestemme seg for om det er forskjeller på den måten. Og om det skulle være forskjeller synes jeg også det er lettere å finne ut hva jeg foretrekker uten å vite hva som er hva. Sagt på en annen måte: Jeg foretrekker å bruke ørene.
Hihi fnis
Ikke til å le av. Selvsagt er det enklere å høre faktiske forskjeller når man ikke er farget av hva man hører/ser/opplever.

Et enkelt eksempel:

1. Du blir presentert for to tegninger, hvilken er best?

2. Du får vite at den ene tegningen er laget av din datter. Hvilken er nå best?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
vredensgnag skrev:
totte skrev:
Valentino skrev:
Er jo det.
For min egen del: Jeg synes det er lettere å høre etter forskjeller om jeg ikke vet hva som spiller. Det tar langt kortere tid å bestemme seg for om det er forskjeller på den måten. Og om det skulle være forskjeller synes jeg også det er lettere å finne ut hva jeg foretrekker uten å vite hva som er hva. Sagt på en annen måte: Jeg foretrekker å bruke ørene.
Hihi fnis
Ikke til å le av. Selvsagt er det enklere å høre faktiske forskjeller når man ikke er farget av hva man hører/ser/opplever.

Et enkelt eksempel:

1. Du blir presentert for to tegninger, hvilken er best?

2. Du får vite at den ene tegningen er laget av din datter. Hvilken er nå best?
Det jeg fant morsomt var at det å ta alt annet enn ørene ut av ligningen for å overlate hele vurderingen til hørselen så åpenbart er å bruke ørene, mens Valentinos "jeg bruker ørene"-replikk normalt kommer fra dem som må se også. Fornøyelig syntes jeg. "fnis" var i grunnen ment som en ;D, men det mistenker jeg at Vreden skjønte?
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
Hvorfor tok det så mange år før Erntsen kom med aktiv preamp? Erntsen målsetning var jo hele tiden å lage en forsterkerkombinasjon med optimal lyd.
Så da er spørsmålet: Stemte ikke teori og praksis for Mr Erntsen?
Ernstsen med 2 S-er. Huskeregel: Sønn av Ernst. Ernstsen. Korrekt gjengivelse av S-er er som kjent vanskelig i Hi-Fi.

-----------

Hvorfor det tok så mange år? Tja. Her er mitt guess: Dynamic hadde en nesten-legendarisk aktiv preamp på 80-tallet. Mange satt med den og var fornøyd. Oppstartskostnaden på den passive hel-balanserte steppateunatoren var lav. Og den låt bedre enn den gamle aktive, med CD som signalkilde. Den var billig, solgte som varme hvetebrød (100-talls) og ble oppgradert i et par omganger. Man måtte dengang cashe ut minst 50,000.- for en aktiv preamp som låt bedre.

Forøvrig er DP et lite firma. Nye serier tar tid å utvikle, binder kapital, etc. Men DP C1b var verdt å vente på! Gikk til topps i alle tester på lydkvalitet, og er på topp den dag i dag, i EBW versjon og med nye opamper. Fjernkontrollen er svær, men praktisk for oss småbarnsforeldre, da den er for stor til å bli borte bak sofaputene.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Lydarne skrev:
R.Solhaug skrev:
f skrev:
De koster nok litt mer! Det rette summen er nok nærmere 25,000 N. Kr. Det ville vært svært interresant å få vite hvem som bruker sølv og gull i sine innstalasjonskabler :eek:

Nåh, men de lyder ikke bedre av det.


Mvh. RS
Du har naturligvis afprøvet det i praksis, ellers kan man vil ikke udtale sig med så stor sikkerhed.

Nå begynte ikke jeg med denne hobbyen i forrige uke :-*



Mvh. RS
 
L

Lydarne

Gjest
R.Solhaug skrev:
Lydarne skrev:
R.Solhaug skrev:
f skrev:
De koster nok litt mer! Det rette summen er nok nærmere 25,000 N. Kr. Det ville vært svært interresant å få vite hvem som bruker sølv og gull i sine innstalasjonskabler :eek:

Nåh, men de lyder ikke bedre av det.


Mvh. RS
Du har naturligvis afprøvet det i praksis, ellers kan man vil ikke udtale sig med så stor sikkerhed.

Nå begynte ikke jeg med denne hobbyen i forrige uke :-*



Mvh. RS
Nej nej det var bestemt ikke min mening at antyde at du var nybegynder , jeg ville bare sikre mig at du har testet sølv (evt. pålagt et lag guld) i samme kvadrat som de kobber kabler du bruger, men det kan jeg forstår at det har du, og at valget faldt på kobber kabler som det bedste.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
594
Valentino skrev:
Du sier noe.
Hva slags elementer er det som koster så mye da?
Du får nesten 3 Mangerelementer til den prisen. Kan være godt med en reserve. Jeg bruker de til senter også.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Er jo det.
For min egen del: Jeg synes det er lettere å høre etter forskjeller om jeg ikke vet hva som spiller. Det tar langt kortere tid å bestemme seg for om det er forskjeller på den måten. Og om det skulle være forskjeller synes jeg også det er lettere å finne ut hva jeg foretrekker uten å vite hva som er hva. Sagt på en annen måte: Jeg foretrekker å bruke ørene.
Fabelaktig godt sagt. Det er innlysende at ved blintester så bruker man ørene mer enn ved "seende" tester. Hvorfor man ikke skulle greie å skille kabler i blindtester hvis man hevder at man klarer det ellers, er et dårlig argument. Hva man måtte foretrekke i det lange løp er derimot noe annet. Men det er jo først greit å finne ut om det virkelig er forskjeller eller ikke.
 

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Innlegg
326
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Valentino skrev:
Er jo det.
For min egen del: Jeg synes det er lettere å høre etter forskjeller om jeg ikke vet hva som spiller. Det tar langt kortere tid å bestemme seg for om det er forskjeller på den måten. Og om det skulle være forskjeller synes jeg også det er lettere å finne ut hva jeg foretrekker uten å vite hva som er hva. Sagt på en annen måte: Jeg foretrekker å bruke ørene.
Fabelaktig godt sagt. Det er innlysende at ved blintester så bruker man ørene mer enn ved "seende" tester. Hvorfor man ikke skulle greie å skille kabler i blindtester hvis man hevder at man klarer det ellers, er et dårlig argument. Hva man måtte foretrekke i det lange løp er derimot noe annet. Men det er jo først greit å finne ut om det virkelig er forskjeller eller ikke.
Enig, fabelaktig godt sagt!
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Vidar Bol skrev:
orso skrev:
Valentino skrev:
Er jo det.
For min egen del: Jeg synes det er lettere å høre etter forskjeller om jeg ikke vet hva som spiller. Det tar langt kortere tid å bestemme seg for om det er forskjeller på den måten. Og om det skulle være forskjeller synes jeg også det er lettere å finne ut hva jeg foretrekker uten å vite hva som er hva. Sagt på en annen måte: Jeg foretrekker å bruke ørene.
Fabelaktig godt sagt. Det er innlysende at ved blintester så bruker man ørene mer enn ved "seende" tester. Hvorfor man ikke skulle greie å skille kabler i blindtester hvis man hevder at man klarer det ellers, er et dårlig argument. Hva man måtte foretrekke i det lange løp er derimot noe annet. Men det er jo først greit å finne ut om det virkelig er forskjeller eller ikke.
Enig, fabelaktig godt sagt!
Enig her også! Stjerne i margen "Valentino"!!

;D ( Og dette er ikke "fnis" -det er et rått, godt glis! )
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Jeg hørte forskjell på to ht-kabler helt til jeg blindtestet dem. Det var moro det.

Nå vet jeg hvertfall hva jeg ikke skal bruke masse penger på. Funker for meg.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Har nå byttet fra Supra Sword til Coherence Oblivion, og tror nok at Raymond Celius med det Norske flagget på brystet, har gjort en god jobb!

Tror nok også at videre kommentarer fra undertegnede, er overflødige i denne tråden. Det er jo ikke forskjeller på kabler uansett? Kanskje forskjellen ligger i de nye WBT pluggene?
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Roysen skrev:
larkus skrev:
Roysen skrev:
emokid skrev:
Nå vet jeg hvertfall hva jeg ikke skal bruke masse penger på.
Blindtester?

Mvh
Roysen
Koster det penger også nå ??? Hvor skal dette ende :eek:


Det velkjent uttrykket tid er penger forklarer kanskje sammenhengen ;)

Mvh
Roysen
Blir dårlig med tid til å lytte på musikk også da?............. :-*
 
R

Roysen

Gjest
ErosLoveking skrev:
Roysen skrev:
larkus skrev:
Roysen skrev:
emokid skrev:
Nå vet jeg hvertfall hva jeg ikke skal bruke masse penger på.
Blindtester?

Mvh
Roysen
Koster det penger også nå ??? Hvor skal dette ende :eek:


Det velkjent uttrykket tid er penger forklarer kanskje sammenhengen ;)

Mvh
Roysen
Blir dårlig med tid til å lytte på musikk også da?............. :-*
Bortkastet tid er bortkastede penger. Å lytte til musikk er etter min mening hverken bortkastet tid eller penger.

Mvh
Roysen
 
Topp Bunn