Bruker du Ikea Expedit/Kallax eller noe annet til vinyloppbevaring?

Hva står vinylplatene dine i?

• Jeg bruker Ikeas eminente Expedit/Kallax

Stemmer: 92 60.1%
  • Jeg bruker noe annet

Stemmer: 61 39.9%

• Totalt antall stemmer
    153

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.169
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De overskapene er 37 cm dype utvendig og 35 cm innvendig. Nei er nok svaret.

audiom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Antall liker
    1.452
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    22
    Jeg har Expedit 5x5 rom, 25 rom på "lageret", stappa med plater + kasser med blader på toppen som også veier en del. Dette har stått i 10 år + uten problem.

Vedlegg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.164
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kjøkkenskapmodulene er godt egnet - og leveres også i brun/sort finér. Om det er en akseptabel farge, så har man ikke behov for å montere dekksider.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.096
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og Billy 40cm overhyllene viste seg å være utmerket for tilfeldig plassering. Kan settes som åpen i toppen, eller i bunnen. Lp-ene stikker litt ut foran, men det er jo bare bra... folder.jpg Bestemte meg for å ikke slå på en bunn; kan hende jeg ombestemmer meg. Det er ingen andre enn jeg som vet hvordan det ser ut ovenfra :)

M

MarkusH

Gjest
    IMG_20220504_142122.jpg

Brukte gamle eikehyller som jeg nettopp handlet brukt på finn, tenkte på kallax, men det hadde blitt trangt ....

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.169
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De har slikt også på Ikea.

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    70
    Jeg gjenoppliver en gammel tråd da jeg har søkt etter hyller for vinylplater, med forsterker og platespiller oppå. Jeg bruker i dag en gammel IKEA Expedit (tror jeg) med 2 x 4 hyller (liggende). Jeg stoler ikke helt på denne lenger, ser antydning til svikt og tør ikke tenke på hva som kan skje.

Kallax er vel standarden for oppbevaring av vinyl, men maks vektbelastning er 25 kg på topplata og det er i grenseland. Da kan jeg glemme å finne frem CD-spilleren ihvertfall.

Tylko har veldig fleksible løsninger, men er langt dyrere enn IKEA. Reviews ser ut til å være "de var bedre før".

Krud har noen varianter som er aktuelle. De er også kostbare.

Er det andre løsninger fra lokale møbelbutikker som er aktuelle?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.169
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikea Metod kjøkkensystem kanskje?

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.264
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gjenoppliver en gammel tråd da jeg har søkt etter hyller for vinylplater, med forsterker og platespiller oppå. Jeg bruker i dag en gammel IKEA Expedit (tror jeg) med 2 x 4 hyller (liggende). Jeg stoler ikke helt på denne lenger, ser antydning til svikt og tør ikke tenke på hva som kan skje.

Kallax er vel standarden for oppbevaring av vinyl, men maks vektbelastning er 25 kg på topplata og det er i grenseland. Da kan jeg glemme å finne frem CD-spilleren ihvertfall.

Tylko har veldig fleksible løsninger, men er langt dyrere enn IKEA. Reviews ser ut til å være "de var bedre før".

Krud har noen varianter som er aktuelle. De er også kostbare.

Er det andre løsninger fra lokale møbelbutikker som er aktuelle?
    Svikt i Expediten ? Jeg har brukt Expideti i "alle" år og ikke sett noe tegn til svikt overhodet.
    Jeg har hatt full 4 x 4 - 2 x 4 og 2 x 2 og aldri noe problemer som helst iforhold til vekt.
    Dem var i hvitt og jeg ble etterhvert litt lei det, så har byttet til 2 x 4 Kallax Eik.
    Har dem både liggende og stående. Her er et bilde, og ja rommet er symmetrisk ;)

Null problem

5d582402-6608-42fb-b3bd-776de212700d(2).jpg

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ditto her, med en Expedit 4x4 på 15+de året. Fullstappet, null svikt.

Men det er jo ikke til allverdens hjelp for joje...

• Liker
    Reaksjoner: ptb

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    70
    Takk for innspill.

Mine hyller er fullstappet med vinyl, oppsamlet over noen tiår (for noen tiår siden), men nå har jeg begynt å kjøpe plater igjen og da baller det fort på seg.

Mine Expedit står på føtter, trolig varianten Capita som vist over, da blir det ikke like mye støtte. Kanskje nye Kallax kan brukes allikevel. Det ser ut som at føttene har en metallramme som går under hele. Det bør stive opp tilstrekkelig. Det løser ikke ønsket om mer enn 25 kg på toppen.

Jeg skal se litt på forslaget til Valentino om kjøkkenskap også.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Står den på føtter så blir det nok noe ganske annet ja. Kanskje bare fjerne føttene da?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.714
    Sted
    Ein knaus
    Pr i dag så er det kontormøbelreoler fra Hov-Dokka som brukes. Aberet er 80cm bredde. Det var en tanke å lage skillevegger i alle hyllene (som i nederste på bildet), men de begynner å bli litt slitt og stygge, så jeg ser etter et annet alternativ.
    Er stor fan av kontorreolar, (mine er 1 m breie, og med solid metallramme under) men har same problem svikt midt på. Ikkje dramatisk svikt, men litt for mykje. Dessutan hadde det vore lettare å bla/organisera dersom eg hadde hatt smalare seksjonar.

Etter å ha sett Valentinos filigransarbeid på Montana har eg teke opp att ideen om å laga avdelarar.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.071
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Noen hundre LP-er og oppover veier fort nokså mye, og da er kanskje ikke møbelbein det lureste - i alle fall "for få..". Sokkel er nok en bedre løsning, og da gjerne med både to og tre langsgående lekter.... hvis man da ikke vil ha reolen rett på gulvet... Kallx er laget av finert spon/MDF og skjevlast kan føre til at hyllene sagger..
    Sideveis stabilitet er også et poeng.. har jo vært noen bilder av store reoler som siger over sideveis... :cool:

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    70
    AJ-produkter ser ut til å ha noen aktuelle varianter som virker mer solide. For eksempel denne:

Hjul kan være praktisk, men kanskje ikke ideelt når platespilleren står oppå.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.264
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Hva med Custom Made ? Til den AJ prisen så ville jeg heller laget noe unikt!!!

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.681
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fin den der, joje. Du får den med sokkel også.
    1751013768874.png

Forøvrig: Min 5x5 Expedit har vært smekk full lenge, den hadde metallbein og bunnen begynte å få svai. Da la jeg istedet solide lekter under som sokkel, etter det har den holdt på formen som ny.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    AJ Rico ser jo grei nok ut, men heller enn å kjøpe noe nytt som ser ganske så likt ut (bare noe kjipere, i mine øyne) så gir det mer mening i mitt hode å bare fjerne beina og dermed få tilbake en helt stabil hylle.

Så er flere, langt dyrere alternativer nevnt, men da hadde jeg langt heller valgt å få laget noe etter egne mål og ønsker. Det blir neppe dyrere, heller tvert imot.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.071
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Fin den der, joje. Du får den med sokkel også.

Forøvrig: Min 5x5 Expedit har vært smekk full lenge, den hadde metallbein og bunnen begynte å få svai. Da la jeg istedet solide lekter under som sokkel, etter det har den holdt på formen som ny.
    Nettopp det jeg ville fram til..

joje

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Antall liker
    70
    Det er liten tvil om at den rimeligste løsningen er å fjerne beina under og sette den rett på gulvet. Ulempen er tilgang til stikkontakter på veggen bak. Pr idag har jeg en "skjøtekladd" som ligger på gulvet og er lett tilgjengelig under hylla.

Hyllene fra AJ er ment for skoler og barnehager og bør være solide.

Takk for engasjement og innspill.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.096
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det går da fort å smelle sammen en sokkel/ understell av noen meter 3" lekt med et par tverrstag.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.638
    Kallx er laget av finert spon/MDF
    Det er delvis riktig. Alle Ikea plater som ikke er heltre er laget av to tynne lag med noe som ligner harde huntonittplater med bikubepapp med strategisk plasserte avstivere og ramme av veldig grov og porøs sponplate.

Selv deres Eket serie med stammer i 15 mm plater er laget av dette søpplet. Det sagt, jeg har 2 stk 2x2 Eket kuber full av vinyl med en tung 1200G på toppen og det holder fortsatt. Merk at jeg har støtteben på midten av hver kube.
    Jeg vil advare mot Eket skuffesekson i samme 70 cm størrelse. Der holder ikke topplaten sin egen vekt engang uten å synke på midten.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det går da fort å smelle sammen en sokkel/ understell av noen meter 3" lekt med et par tverrstag.
    Og utsparing i bakkant for kabelen til padda + åpning på ønsket side slik at den lett kan fiskes frem.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.071
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ikea har en rekke produkter laget etter honeycomb elller torsion box prinsippet, som feks Lack hyller og bord, men Kallax, Billy osv er finerte spon/mdf plater.. de er jaggu tunge nok som de er...

tvb

Medlem
    Ble medlem
    08.12.2005
    Antall liker
    26
    Ikea har en rekke produkter laget etter honeycomb elller torsion box prinsippet, som feks Lack hyller og bord, men Kallax, Billy osv er finerte spon/mdf plater.. de er jaggu tunge nok som de er...
    Kallax-hylleplatene er muligen mdf/sponplater men stammen/ramma er hul.

link

Vedlegg

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.264
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Tror Kallax er honeycomb... den er mye lettere enn Expedit.

p-funk

Medlem
    Ble medlem
    15.06.2015
    Antall liker
    13
    Det er liten tvil om at den rimeligste løsningen er å fjerne beina under og sette den rett på gulvet. Ulempen er tilgang til stikkontakter på veggen bak. Pr idag har jeg en "skjøtekladd" som ligger på gulvet og er lett tilgjengelig under hylla.

Hyllene fra AJ er ment for skoler og barnehager og bør være solide.

Takk for engasjement og innspill.
    hei jeg jobber på skole og her har vi flere av AJ hyllene de ser ut til å tåle en del vekt men hjula går ofte i stykker pga vekt

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.264
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Expedit er jo ikke noe alternativ da den serien gikk ut for mange år siden.
    Hadde du klart og lese, så hadde dette gått fint !!;)

Expediten er kun brukt som sammenligningsgrunnlag, har ikke sagt at det skal kjøpes heller.
    Jeg har hatt exp før og kallax nå, så ja, jeg skjønner sammenligningsgrunnlaget.
    Har og jobbet på møbelverksted, så skjønner og et par tre (puuh) 😇 ting om materialer og konstruksjon.

Lover og si ifra den dagen Kallaxene svikter !!!

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.164
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    De finnes fortsatt på Finn om man tar til takke med brukt 😉
    Vet. Kjøpte et par brukte moduler i fjor, da det er de jeg har som reoler på hobbyrommet.

• Liker
    Reaksjoner: TTs

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.071
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Egentlig ikke.... :cool: Det er lenge siden jeg var borti den nå utgåtte Ekspedit-serien, somjeg mener var finerte spon/mdf - plater.. nåværende Kallaxserie har jeg ikke vært borti, men det kan se ut som at omrammingen av Kallax-hyllene er en slags torsionbox konnstruksjson, men selve hyllene er et slags platemateriale...
    Når det er sagt, så kan slike torsionbox-hyller være betydelig stivere og lettere enn kompakte platehyller, - selvsagt avhengig av innvendig konstrusjon...

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.638
    Om man titter i Ikea sine utstillinger ser man at dem ofte bruker en toppplate oppå mange av kubeproduktene sine. Mens det selvsagt endrer det estetiske har det også potensiale til å gi økt styrke.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.096
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Topp, bunn og sideplater på Kallax er den sedvanlige hule "torsionbox"-konstruksjonen til IKEA. Hyllene er sponplate av absolutt billigste sort, ja, med svære partikler og lite lim. Ramma holder ikke skruer, så hvis du f eks vil ha hjul under en 2X4 (som meg), bør du bruke en tilpasset hobbyplate fra Biltema elns til hjulene, og så feste denne med mange skruer. Når du får last på dette holder det seg på plass, da skruene hindrer sideveis forskyvning godt nok. IKEA har også trillebord i BROR-serien, som er forholdsvis greie. De kan enkelt utstyres til oppbevaring av lp-er, med f eks Billy overhyller og et par hobbyplater får du til et par hundre som kan skyves rundt til hjertens lyst. Jeg må ha slikt, da leiligheten er stappfull.
    folder.jpg folder1.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn