Bruker du Ikea Expedit/Kallax eller noe annet til vinyloppbevaring?

Hva står vinylplatene dine i?

  • Jeg bruker Ikeas eminente Expedit/Kallax

    Stemmer: 73 59.8%
  • Jeg bruker noe annet

    Stemmer: 49 40.2%

  • Totalt antall stemmer
    122

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Men ingenting slår USM Haller når det gjelder holdbarhet. Har espressomaskinen på en benk med store dype skuffer øverst og åpne hyller under. Ekstra lodd i bakkant slik at ikke hele benken tipper om jeg skulle dra ut en skuff lastet med tallerkener (eller LP-er). De lages til og med med ekstra avstivende kryss (i tilfelle f. eks tunge espressomaskiner/platespillere).

    Fabelaktig byggekvalitet. Skulle man ripe opp eller ødelegge en plate er det bare å bestille nytt. Tåler alt: Hadde et trillebord stående på terrassen en hel sommer med grill under.

    Men så passer jo ikke USM inn alle steder.
    Har mailat litt fram och tillbaka med fabricolage så får vi se vad det blir på nyåret. Det var osäkert om de hade de målene jag vill ha, då de ble borta i 1995, men de har kanske liggande på lagret så de. (Rør och plater)

    Gillar modellen och framgångssättet! Som att beställa ett jättemecano.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fremdeles ser det ut som ca. 2/3 av de som har svart bruker Ikeahyller, og alle andre produkter er fordelt på den siste tredjedelen. Selv om tråden i seg selv nok skyver resultatet i den retningen, må jo det si noe. :)

    Yay, Expedit! ;)
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det jeg lurer på, er om noen bruker Expedit/Kallax til noe annet enn vinyl...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Det jeg lurer på, er om noen bruker Expedit/Kallax til noe annet enn vinyl...
    Vi har en 4x4 Expedit på kjøkkenet, tvers ovenfor benken. Mye lagringsplass i en sånn, og ting er ganske raskt og lett tilgjengelig når man bare trenger å snu seg fra det man driver med og nappe til seg en kniv, litt olje, eller tørkepapir som er noen av de tingene som har fått plass i den. Oppå står mikrobølgeovn og kaffetrakter, samt et Belgisk vaffeljern i farge candyapple red.

    Det er litt sånn jeg syns IKEA er. De tilbyr raske og enkle løsninger som kan spontanhandles og løse f.eks. et akutt plassproblem som det vi hadde på kjøkkenet.
     
    Sist redigert:

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Expedit i stuen, Kallax i boden

    lp.jpg


    Her fra stuen. Elendig med veggplass i kåken (ka skal man egentlig med vinduer?)
    Siden denne nå er rimelig sprengt har eg aller nådigst fått meg en 4x4 Kallax i boden som heldigvis har noen hyller igjen fortsatt :D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takk for det BangBang. Og ja La Marzoccoen er topp. Veldig godt fornøyd med den.
     

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.678
    Antall liker
    2.875
    Sted
    Bergen
    image.jpg


    Passer perfekt i Kallaxen, gruppen som på 80-tallet var like populær som U2 synes å være nu til dags.
    Så får no heller fargevalgene til Jimmy Page irritere vettet av husstandens yngste medlem.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    3.713
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Beklager Nekro-en... Jeg trengte et par fot lagringsplass i tillegg, da jeg bestemte meg for å utstyre alle lp-ene med plastlommer. Alt står fra før i et utvalg av Kallax, tilsammen 27 rom. Tenkte jeg skulle prøve Eket fra IKEA, da de kommer i enkeltseksjoner, og er plasseringsvennlige. PFØI! De går utmerket for plater uten plastlommer, men blir en liten cm for lave for plastlomma (de billige fra Kjell&Company), som da blir bøyd i toppen, slik jeg bruker dem, åpne i bunnen. Lpbokser blir litt for høye. Ser ut som det bare er plastlomma som presses, men jeg liker det ikke! Har ikke plass til enda en Kallax-firer...
    EDIT: Ser ut som jeg kan bruke Billy overhylle, evt slå på en bunn av etellerannet. De blir litt for grunne, men dette blir oppunder taket, så det går nok bra.
    folder.jpg
     
    Sist redigert:

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    728
    Antall liker
    484
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Expedit i stuen, Kallax i boden

    Vis vedlegget 354429

    Her fra stuen. Elendig med veggplass i kåken (ka skal man egentlig med vinduer?)
    Siden denne nå er rimelig sprengt har eg aller nådigst fått meg en 4x4 Kallax i boden som heldigvis har noen hyller igjen fortsatt :D
    Har du noe slags forsterkning på hylle eller bruker du den som det er? Solid nok?
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.718
    Torget vurderinger
    1
    Her brukes Ikea Metod vegg skap, vinyl i 2 etager da jeg har knevegger i 2 etage. 1 hylle løsning på 5 meter lengde i tv stua, 1 på 3 meter på hjemmekontoret og 2.40 lengde i stua med dører som funger som en skjenk i tillegg.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    3.713
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    MMmm, tråden er egentlig 7 år gammel, og jeg gjenoppvekket den for å dele erfaringen med Eket. Til Hpm-1100: Kallax 4X4 blir ihvertfall solid nok, og den tåler godt en liggende 4-er på toppen hvis den festes litt i veggen og settes sammen iht anvisningen. Beklager rødstikket på bildet:
    folder.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Endte til slutt med Ivar til vinyloppbevaring, og syns det var en mye bedre løsning enn Kallax. Solid som bare det, også er det ubehandlet treverk som man enten bare kan la være som det er, eller behandle/male etter eget ønske.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.414
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Her er det Expedit som gjelder. Veldig glad jeg plukket opp en 4X4-modul ikke lenge før den forsvant til fordel for Kallax (som var billigere å produsere). Den har gjort nytte for seg i ti år eller så, med rundt 200kg plater uten antydning til svai eller bøy.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    3.713
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tillegg: Kallax har ikke utsparing til gulvlista, så enten får du:
    - tolerere at platene står dypere enn ønskelig
    - lime på en eller annen form for stopper baki
    - eller gjøre som jeg; lage en "fot/ ramme" av 3" /75mm gran for å løfte den over lista. Uansett bør/ må en såpass stor enhet som 4X4 festes til veggen. Begynner det først å røre på seg går det gjerne slik:
    platebekk.jpg
    Vel, det var en plastreol fra Biltema i gammelleiligheten min, kun for illustrasjon :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.414
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Min er ikke festet (skråtak gjør at den kommer et par cm ut fra veggen), men med en modul full av plater skal det noe til å tippe den over.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hadde Kallax i gamle leiligheten, men syns de fylder for meget + har alltid hatet, at hyllene var dypere enn 30 cm.
    Så da jeg flyttet, blev det Ikea Billy i stedet. Smale nokk til å tåle full hylle med LP´er, samt ikke de brovtende tykke gavle, toppe og bunn.
    Mitt store + .... 25 cm i dybde. For meg nemmere å bla i/få ut en LP :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.414
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Dybden på hyllene er det eneste drawbacket for min del. Måtte legge inn noe passende plank i bakkant slik at platene stikker litt ut. Ellers liker jeg designet med de tykke flankene og topp/bunn veldig godt og de er vel også en del tykkere enn hos Kallax.
     

    Vinylsound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2009
    Innlegg
    196
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    2
    Kallax og Expedit fungerer utmerket ;). Men har og prøvd med Eket - deg funket ikke da akkurat for små og må evt ha platene på skrå osv så ikke god løsning.

    Glemte å si at jeg kun har prøvd Eket enkelthyller - var ikke klar over at målene var større på de med 2 og 4 osv.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Joa, står en 8 roms kallax med plater i på lytterommet. Hater den, men finner ikke noe bedre til kronene. Ønsker et stativ hvor jeg kan bla i platene med fronten frem. Ser dårlig og synes å lese på ryggen på kover er noe herk.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Beklager Nekro-en... Jeg trengte et par fot lagringsplass i tillegg, da jeg bestemte meg for å utstyre alle lp-ene med plastlommer. Alt står fra før i et utvalg av Kallax, tilsammen 27 rom. Tenkte jeg skulle prøve Eket fra IKEA, da de kommer i enkeltseksjoner, og er plasseringsvennlige. PFØI! De går utmerket for plater uten plastlommer, men blir en liten cm for lave for plastlomma (de billige fra Kjell&Company), som da blir bøyd i toppen, slik jeg bruker dem, åpne i bunnen. Lpbokser blir litt for høye. Ser ut som det bare er plastlomma som presses, men jeg liker det ikke! Har ikke plass til enda en Kallax-firer...
    EDIT: Ser ut som jeg kan bruke Billy overhylle, evt slå på en bunn av etellerannet. De blir litt for grunne, men dette blir oppunder taket, så det går nok bra.
    Vis vedlegget 820100
    Eket sine enkelthyller er marginalt mindre enn de med to eller fire rom. Selv bruker jeg Eket (to- og fire-roms varianter) til vinyl med plastlommer, og det funker ypperlig da disse er 4mm høyere/bredere innvendig enn enkelboksene... :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.718
    Torget vurderinger
    1
    Joa, står en 8 roms kallax med plater i på lytterommet. Hater den, men finner ikke noe bedre til kronene. Ønsker et stativ hvor jeg kan bla i platene med fronten frem. Ser dårlig og synes å lese på ryggen på kover er noe herk.
    Da trenger du butikk varianten, den bygger du selv eller for noen til å bygge. Den kan jo kombineres med skuffer under til kabler og annet tilbehør.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har reket inn noen flere kilo vinyl her det siste året. Montana er fremdeles i bruk, men på kontoret har jeg opprettet plass til mer vinyl og HumminGuru (i tillegg til de mange Great Musicians 10" i 35 cm høye covere som har delt hylleplass med Timesatlaset) i tre fullhøyde Ikea Bonde som fyller den ene kortveggen der.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da trenger du butikk varianten, den bygger du selv eller for noen til å bygge. Den kan jo kombineres med skuffer under til kabler og annet tilbehør.
    Jepp, har en på saken. 😁 To etg med lp plater.

    Men de expedit /kallax er uslåelige når det kommer til funksjon vs pris.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.835
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Bruker hyller fra Jysk. God kvalitet, veier ca 55kg pr stk og ser helt grei ut. Skulle gjerne hatt USM eller lignende men det får bli når regningene ikke strekker til.
    20220524_083353.jpg
    20220524_083419.jpg
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.272
    Antall liker
    418
    Bruker Billy på biblioteket og har vinyl der i 40cm hyller. Det tåler de, 60 eller 80cm blir bøyd. I kjelleren også Expedit.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det går ikke an å svare nei, når et bilde viser at det går ;) . Samtidig ville jeg betenkt meg med å ha mer enn 1stk 4 roms modul. Dvs - ikke flere slike oppå hverandre, dersom de skal være fulle av plater. Det er jo ikke all verden av bærestyrke i sideveggene og det er kun plastforinger som holder de sammen.
    Mao - det er risiko for at de kneler dersom belastningen blir for høy. De angir max 15 kg for horisontal overflate.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.709
    Sted
    London
    Jeg har både Kallax og kjøkkenskap fra IKEA. Og går nå med planer om å kvitte meg med Kallax og få flere kjøkkenskap. Her er kjøkkenet, med anlegget oppå
    79D13B3C-797E-4322-BD54-3A0CBF7E5B83.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn