Bruker du Ikea Expedit/Kallax eller noe annet til vinyloppbevaring?

Hva står vinylplatene dine i?

  • Jeg bruker Ikeas eminente Expedit/Kallax

    Stemmer: 73 59.8%
  • Jeg bruker noe annet

    Stemmer: 49 40.2%

  • Totalt antall stemmer
    122

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vinylhylle-tråden fikk meg til å lure på hvorfor ikke alle bare kjøper Ikeas "Expedit"/"Kallax" og ikke tenker mer på det. Veldig mange er jo fornøyde med den løsningen. ...Men HVOR mange? :)

    Da lager vi en uhøytidelig avstemming igjen! :)
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Jeg har brukt forskjellige varianter av Expedit-hyller til vinyloppbevaring, men er litt skeptisk til å fylle den største med vinyl i alle hyllene. Jeg ville da i alle fall ha sikret denne godt i veggen. Jeg har A-Å i bunnhyllene og oppover, og så utvalgte band litt spredd blant de øverste før å minimere belastning.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.388
    Antall liker
    83.904
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg bruker plastkasser fra Clasern. Enkelt og greit å bla i og dessuten klar til å bæres mellom anleggene. Fåes i kledelig grå

    image.jpg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det vel slik at denne tråden lokker flere Expedit-/Kallax-eiere enn andre til å stemme, men likevel kan det jo ikke være så gærent når to av tre respondenter bruker dem til å lagre platene sine i. :)

    Deilig å være "som alle andre" en sjelden gang! ;)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    To av fire vegger i "vinylrommet" er dekket av Expedit - fra "gulv til tak". Godt festet i vegg.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Expedit 5x5 i lytterommet
    Pluss flere Expedit 2x2 i reserve på loftet
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Gammel kjenning:
    Det er jo en kjent sak. Den hylla har jo stått på siden, og har dermed hatt for liten bæreevne. Da blir de horisontale hyllene bare hengende på skruer og treplugger. Hvis den står riktig vei, med de lengste hyllepatene montert horisontalt, vil disse hvile på de kortere vertikale platene og tåle mye mer.

    En 5x5 expedit full av vinyl ville jeg forøvrig sikret ved å feste den til veggen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Å besudle sine kjære LP'er med Ikea er som å koble opp anlegget med medfølgende lisser...:mad:
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Hva bruker Sluket selv, da?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Å besudle sine kjære LP'er med Ikea er som å koble opp anlegget med medfølgende lisser...:mad:
    Høh.
    Har hele kjelleren full av IKEA. Med unntak av en dyr lyttestol, men den ryker ut snart
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Å besudle sine kjære LP'er med Ikea er som å koble opp anlegget med medfølgende lisser...:mad:
    Hmm, nu vågar jag inte invitera dig hem längre.. :cool:

    Ingen fare - du kan jo bare arrangere blindtest så slipper man å se elendigheten :D Neida, det går nok bra Cross, bare å prøve! En viss løssluppenhet i interøret kan kompenseres med glasscola og bakverk!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Hva bruker Sluket selv, da?
    Akkurat nå er det som Dazed viser - enten dere tror det eller ikke, platesamlingen er for det meste oppbevart i slike Zarges alu flightcases, og står på pallereoler på lageret!

    MEN, på nyåret ankommer Slukets egen designserie plateoppbevaringsreoler til Slukoteket!

     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Bruker Kallax og de fungerer godt.Det virker som de tåler ganske mye vekt.Ingen problemer så langt.
    Mvh Kenneth
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Har 5 stk 2x2 Expedit. 3 stk med noe i og 2 stk som ikke er montert enda, men platesamlingen øker stadig :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Akkurat nå står vinylplatene mine i pappesker. Men ser ikke bort fra at jeg ender opp med noe IKEA greier, jeg også. Men kunne godt tenkt meg noe annet også, gjerne med litt flere innvendige skillevegger for å støtte opp platene.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Men ingenting slår USM Haller når det gjelder holdbarhet. Har espressomaskinen på en benk med store dype skuffer øverst og åpne hyller under. Ekstra lodd i bakkant slik at ikke hele benken tipper om jeg skulle dra ut en skuff lastet med tallerkener (eller LP-er). De lages til og med med ekstra avstivende kryss (i tilfelle f. eks tunge espressomaskiner/platespillere).

    Fabelaktig byggekvalitet. Skulle man ripe opp eller ødelegge en plate er det bare å bestille nytt. Tåler alt: Hadde et trillebord stående på terrassen en hel sommer med grill under.

    Men så passer jo ikke USM inn alle steder.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har USM en modul man kunde hatt elektronik på Fosse? Till exempel en med tre hyllor? Eller är USM uegnet som stereorack?
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    USMHaller

    Har USM en modul man kunde hatt elektronik på Fosse? Till exempel en med tre hyllor? Eller är USM uegnet som stereorack?
    Vet av flere som benytter USM til stereoformål. Er grisefine løsninger som kan tilpasses de fleste behov. Dyrt i innkjøp, men fleksibiliteten er (nesten) unik.

    Har planer selv også, men om det blir USMHaller eller en Krobobenk med tilbehør er foreløig i det blå.

    (Ikke meningen å kuppe spørsmålet rettet til Fosse, altså...)
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Men ingenting slår USM Haller når det gjelder holdbarhet. [...]
    [...] Ekstra lodd i bakkant slik at ikke hele benken tipper om jeg skulle dra ut en skuff lastet med tallerkener (eller LP-er).
    Hmm, veldig interessant. Skuffer til å trekke ut er den eneste fornuftige måten å oppbevare vinylen på etter min mening.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Skuffens sidevanger fjernes slik at de blir grunne og man setter inn gammel innmat for arkivmapper.

    image.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tack för link Fosse. Har sett genom bilderna och blitt over middels intressert nu! Kände till och med igen mig på ett av biderna:) Är ute efter ett helt enkelt öppet hifi-rack med fyra hyllplan. Så basic det kan göras. Får ta turen till fabricolage och prata med de.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Jeg har mine plater stuet inni denne gamle traveren.
    Veldig greit med låsbare dører for å beskytte vinyl og whisky. ;)
    DSC_0379.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Pr i dag så er det kontormøbelreoler fra Hov-Dokka som brukes. Aberet er 80cm bredde. Det var en tanke å lage skillevegger i alle hyllene (som i nederste på bildet), men de begynner å bli litt slitt og stygge, så jeg ser etter et annet alternativ.

    1.jpg


    Ikea kjøkkenskrog (som nå også leveres i sort) har seilt opp som et potensielt alternativ. 40cm brede moduler er jo optimalt.

    metod-maximera-veggskap-m-vitrined-skuffer-svart__0201085_PE356393_S4.JPG
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.773
    Torget vurderinger
    1
    Her brukes en Faktum benk på 240 med 4 stk 60 moduler kappet til 38 cm i dybden, og avstivere til platene. I bak kant går det kabler som ikke synes, har også en hjemmesnekret hylle av materialer som var til overs. Men skal bygge en ny benk med Method kjøkkenskap som skal oppgraderes, disse modulene er også 80 cm høye og tillater LP plater i 2 etasjer. Kommer da til og ha flere avstivere. Topp plata er i oljet eik med hull for kabler til platespiller og phono forsterkere som står på toppen. Platespillerne inne i benken er for tiden ikke i bruk.
     

    Vedlegg

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tiltrekkes av fleksibiliteten i disse USM-greiene. Så nå går jeg rundt og lurer på om de gjør seg i en vanlig stue, tiltenkt som stereobenk - er de stabile nok? - eller om det blir for kjellerstue/vaskerom-aktig, hm...:p
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Det er Kallax det går i på gutterommet :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Ang belastning så er det generelt lite å bekymre seg for så lenge ting er avstivet vertikalt. Da tåler ting hur mycket som helst i den retningen. På de Kallax-hyllene er det strengt tatt bare mot sideveggene at ting bæres av plugger e.l. - ellers hviler hele vekten på de vertikale delene av skroget.

    Jeg bygde meg en skreddersøm bokhylle selv en gang, den var bygget i 19mm MDF og jeg brukte treplugger (Festool Domino for den som kjenner til det). Hver hylleplate var da festet i vangene med to stk plugger som gikk 1 cm inn i hylleplaten. Over pluggen var det 7 mm MDF igjen. Hylleplatene var ca 60 cm brede, og jeg kunne putte mine 85 kg midt på hyllen uten at noe knakk. Det bøyde seg litt, ja. Men det holdt. Derav sluttet jeg at den var sterkt nok til å være bokhylle...

    Den Kallax-saken tåler garntert mye mer enn de 13 kg pr hylleplate som er oppgitt. Om man laster den tungt oppe eller neste spiller liten rolle så lenge den er forankret i veggen slik at den hele tiden står i lodd.

    Det går helt fint å stå på en colaboks også, men kommer den minste deformasjon horisontalt (eksempelvis skyte med en gummistrikk) så klapper den sammen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn