Jepp! Skandinaviske hifi-journalister på presseseminar i regi av Hifi-klubben København.Espen R skrev:Av M2?JENO skrev:Det er forresten en liten lytterapport på side 45-46 i siste Fidelity.
Skal jeg røpe konklusjonen? ;D
Jepp! Skandinaviske hifi-journalister på presseseminar i regi av Hifi-klubben København.Espen R skrev:Av M2?JENO skrev:Det er forresten en liten lytterapport på side 45-46 i siste Fidelity.
Ja takk ;DJENO skrev:Jepp! Skandinaviske hifi-journalister på presseseminar i regi av Hifi-klubben København.Espen R skrev:Av M2?JENO skrev:Det er forresten en liten lytterapport på side 45-46 i siste Fidelity.
Faktaopplysninger:AKA skrev:Ja takk ;DJENO skrev:Jepp! Skandinaviske hifi-journalister på presseseminar i regi av Hifi-klubben København.Espen R skrev:Av M2?JENO skrev:Det er forresten en liten lytterapport på side 45-46 i siste Fidelity.
Ja. Du gjør det i hvert fall:orso skrev:Finnes det fortsatt folk som stoler på tester?
At du er positiv til testen hvor ICE kom bra ut, men negativ til testen hvor ICE kommer dårlig ut, er sikkert bare en tilfeldighet.orso skrev:Da har vi fått svaret folkens. B&O ICEpower er high-end. ADAM Tensor Gamma som bruker B&O ICEpower til forsterkeri ble kåret til årets beste høyttaler i What HiFi:
Jeg har kun påpekt at Orso skyter seg selv i foten, i sin iver etter å forsvare sitt eget forsterkervalg.Snickers-is skrev:Redselen for den skumle nye teknologien får herrene til å trekke våpen ser jeg![]()
Tenker du på klasse D så har vel jeg hatt det (også) siden før første gang vi to PMet Snickers-isSnickers-is skrev:Redselen for den skumle nye teknologien får herrene til å trekke våpen ser jeg![]()
Oisann. Tatt med buksa nede gitt.pedal skrev:Ja. Du gjør det i hvert fall:orso skrev:Finnes det fortsatt folk som stoler på tester?
At du er positiv til testen hvor ICE kom bra ut, men negativ til testen hvor ICE kommer dårlig ut, er sikkert bare en tilfeldighet.orso skrev:Da har vi fått svaret folkens. B&O ICEpower er high-end. ADAM Tensor Gamma som bruker B&O ICEpower til forsterkeri ble kåret til årets beste høyttaler i What HiFi:
![]()
Ja vi lærer alle sammen.orso skrev:Oisann. Tatt med buksa nede gitt. Jaja. Lærer stadig jeg også.
Jeg har hørt ASP-baserte konstruksjoner ved noen tilfeller. ICE125ASX2 har jeg ikke hørt. Forhåpentligvis byr sjangsen seg når jeg en dag får avlagt Stig Erik Tangen et besøk.orso skrev:Når har jeg vist flere. Men det er ICE125ASX2 jeg har hatt en stund og som hovedsakelig har vært min erfaring. Det er de samme som Valentino har skrytt av og mener låter bedre enn ASP modulene (Men hvor blir det av blindtesten Val?).
Utrolig kjekt med forsterkere som dessuten lager null støy uti høyttalerne. Det er komplett umulig å høre noe når du legger øret inntil høyttalerne. Helt sort bakgrunn.
Det blir i min bok omtrent like dumt som å si at klasse A/B har pløsete bass og lite kontroll på slaginstrumenter. Det kan kanskje tyde på at man ikke har klart kunsten om å matche rett forsterker til rett høyttaler.Espen R skrev:Utgangspunktet er at Robert ikke liker D-amps. Alle han har hør har hatt denne svake "mekaniske" klangkarakteren + at instrumentene i noen grad blir frarøvet deres genuine klangkarakter (...jeg er enig med Harley).
Hvis du leser med litt godvilje så ser du at ikke alle er redde, eller ønsker med hele sitt hjerte å dømme Klasse-D nord og ned.HåkonN skrev:Det blir i min bok omtrent like dumt som å si at klasse A/B har pløsete bass og lite kontroll på slaginstrumenter. Det kan kanskje tyde på at man ikke har klart kunsten om å matche rett forsterker til rett høyttaler.Espen R skrev:Utgangspunktet er at Robert ikke liker D-amps. Alle han har hør har hatt denne svake "mekaniske" klangkarakteren + at instrumentene i noen grad blir frarøvet deres genuine klangkarakter (...jeg er enig med Harley).
Jeg registerer enkelte som bare bytter en A/B forsterker i et godt sammensatt og tunet system (ofte systemer der man har brukt år med å få den rette integrasjonen mellom høyttaler, rom og forsterker), med en klasse D - og forventer at det uten videre skal låte like bra. Og det resultatet de får ut av en slik kombinasjon, bruker de til å fortelle hvordan klasse D "låter". Jeg hadde selv en Krell effekt til 75k tidligere, og testet en (billigere) klasse D forsterkerer. Det var slam-dunk - i sistnevntes favør. Det betyr ikke at Krell låter dårlig - kun at den andre viste seg å være en bedre match til mine høyttalere og mitt rom. Og kanskje mine preferanser. Og kanskje min musikksmak.
Som en liten digresjon kan jeg fortelle at Oslo Hifi Center hadde store ord om denne Krell`en når jeg kjøpte den. Da jeg et par år senere fortalte om min erfaring, fikk jeg vite at det ikke var uventet. Krell`en var jo selvfølgelig kjent for denne type lyd. Hadde jeg kjøpt en av toppmodellene til Krell (enda mer $$$, kg og W), så skulle jeg få se kontroll og dynamikk... Og så kom det en lang tirade om hvor dårlig klasse D var.Jeg satt igjen med inntrykket (og gjør det fortsatt) at det er mange mennesker i denne bransjen som er ganske "redde" for denne nye teknologien. Det er mye fordommer ute å går, og straks man får 1-EN dårlig demo, så puster man lettet og fornøyd ut; "Jammen hadde jeg rett".
NAD M2 virker som et spennende produkt. Men jeg tror heller ikke den kommer utenom matching. Og jeg tror heller ikke den kommer utenom de som mener disse digitale greiene uansett låter feil, likt som noen mener transistor låter feil og andre mener rør låter feil. Jeg har hørt alle 3 teknologier låter eksemplarisk, og tror (dum som jeg er) det hele handler om matching.
Hvis du også leser med litt godvilje så ser du også at jeg ikke skriver alle.RoDa skrev:Hvis du leser med litt godvilje så ser du at ikke alle er redde, eller ønsker med hele sitt hjerte å dømme Klasse-D nord og ned.
Which brings me to my post.RoDa skrev:Klasse-D (først og fremst ICE fra B&O) representerer mye godt, men hittil er vi noen som også mener teknologien har hatt noen negative sider.
Det gjør det også med klasse A/B. Problemet er bare at for å vite hvor det er åpent for forbedring, så må man også vite hva som er feil. Så langt spriker tilbakemeldingene voldsomt, og så langt jeg kan se er det svært få som en gang forstår seg på teknikken bak. De fleste kritikere (også skribenter) går fortsatt å kaller ICE for digitalt. Litt på siden, men jeg hadde en morsom episode med en ganske profilert hifi-selger i Oslo. Forklarte han om en erfaring med ulike forsterkere jeg hadde hatt på en high-end messe i Las Vegas i Januar. Noen måneder senere ringte jeg samme selger, og han hadde åpenbart glemt hvem han fikk historien fra - for nå var han ganske ivrig på å gi den i retur. Forskjellen var at han plutselig vært der, og historien var skremmende lik bortsett fra en aldri så liten vri; nå var det plutselig blitt til en dårlig erfaring med klasse D. Det forteller meg at enkelte er ganske desperate for å dytte denne teknologien ned i søla. Undres hvorfor - burde ikke den elendige lyden være nok alene?RoDa skrev:Det er ikke det samme som å si at det låter dritt, men kanskje å åpne døren for at det finner forbedringsområder?
Dynamikk, sort "bakgrunn", trampefot, live-følelse, holografi, detaljer, kontroll. Tror de aller fleste hadde vært enig med meg der og da. Utklingningen var forøvrig slående lik siden rommet var det samme.RoDa skrev:Du skrev "Det var slam-dunk - i sistnevntes favør", hva betyr det?
Hvilke aspekter ved lydgjengivelsen fikk ballen i kurven for deg? Hvordan låt denne Klasse-D bedre i forhold til 75k Krell-en?
Det er en måte å se på det.RoDa skrev:Å tørre og være nyansert og kritisk mens andre roper halleluja er ikke nødvendigvis det samme som å være redd.
Kanskje det bare er å være realistisk?
Så hva som gjelder for en teknologi kan automatisk trekkes over til en annen? Er ikke det et klassisk eksempel på fordommer?RoDa skrev:Jeg har vel satt på trykk at jeg tror Klasse-D er fremtiden.
Det tror jeg fortsatt. Det var sikkert ganske tidlig klart at cd-avspilling var fremtiden på åttitallet, men det er vel ikke så mange i dag som er med på at lyden var "perfect sound forever" på de første spillerne?
Ny teknologi. Den har vel eksistert noen år eller tiårSnickers-is skrev:Redselen for den skumle nye teknologien får herrene til å trekke våpen ser jeg![]()
Flott og opplysende innlegg 8)Snickers-is skrev:De første klasse D-forsterkerne for audio skal ha vært realisert med rør en gang på 50-tallet. I 1970 utviklet Philips (med ikke helt ukjente Brynjar Kvanlid i teamet) en klasse D (UcD som Philips i dag hevder å ha patent på, men som allerede i 1970 skal ha vært "prior art") basert på bipolare transistorer. Den leverte noe sånn som 30W, hadde gode audiodata og skyhøy virkningsgrad. Den ble da vurdert som moden rent teknisk, men ikke en så markant forbedring ift klasse D at de på den tiden ønsket å bruke ressurser på å lansere den.
Sony hadde en klasse D med SMPS på slutten av 70-tallet, men de skal ha valgt å gå bort fra dem på grunn av manglende kommersiell suksess (Philips hadde kanskje rett i sin spådom, hifi-"magi" er definitivt ingen nymotens greie). Imidlertid skal forsterkeren ha vært veldig god.
Yamaha har i senere tid hatt en klasse D effektforsterker med SMPS. Den skal ha hatt helt ekstreme audiodata, men den ble for dyr og er ikke lenger i produksjon.
Det har definitivt vært et sjansespill å satse på klasse D. Imidlertid har det ikke vært noen direkte sammenheng mellom ytelser og kommersiell suksess. Det er først i senere tid at vi har sett antydning til en slik sammenheng.
Jeg har siden rundt 2000 hørt et 20-talls teknologier basert på klasse D, og noen av dem har jeg testet rimelig grundig. Det er ingen tvil om at det er mange av teknologiene som hevder seg særdeles godt i high-end segmentet. Imidlertid er det en parameter som går igjen, og som kan være interessant å se nærmere på, og det er forholdet mellom THD og utgangsimpedans når man nærmer seg 1/4 av båndbredden. De typiske variasjonene som har vært lansert har gått mellom multi rail (for å oppnå høyere switchefrekvens), høyere ordens motkobling (gir lavere utgangsimpedans men høyere ordens HD) og simpelt hen å akseptere frekvensgangsavvik i toppen (holder forvrengningskomponentene lave). Det kan skille ganske kraftig mellom forsterkere konstruert med disse teknologiene også i bassområdet siden høyere ordens motkobling gir en annen oppførsel på hele forsterkertrinnet.
Nå har jeg imidlertid hatt gleden av å se data fra en krets en svært dyktig klasse D-utvikler har laget en prototyp på. Det spesielle med denne kretsen er at den korrigerer toppfrekvensene uten motkobling og gir en krets med 1. ordens loop men med dempningsfaktor mellom ca 320 og 800. Den har båndbredde på 140kHz og THD i 8 ohm var, så vidt jeg husker, under 0,005% i hele audioområdet. I 4 ohm dobler den THD slik den skal. Hele forsterkeren oppfører seg simpelt hen som en klasse A ved resistive laster, og som en klasse D (eller en ekstremt overdimensjonert klasse A) ved reaktive laster. Det er uten tvil det mest spennende jeg har sett av klasse D, men den heter ikke Zetex (Den er analog all the way), så vidt jeg vet er den ikke gitt noe navn ennå.
orso skrev:Ser ikke bort ifra at dersom klasse D skal få innpass i enkelte kretser, så trengs det litt avrulling i toppen og mer nivå i bass/mellomtone området. Først da vil den bli betegnet av denne gruppen som musikalsk.
Nå låter ikke klasse D likt heller da så det er en grov generalisering, jeg har prøvd flere digitale forsterkere.orso skrev:Ser ikke bort ifra at dersom klasse D skal få innpass i enkelte kretser, så trengs det litt avrulling i toppen og mer nivå i bass/mellomtone området. Først da vil den bli betegnet av denne gruppen som musikalsk.
Hvis jeg forstår deg rett:-Snickers-is skrev:Imidlertid er det en parameter som går igjen, og som kan være interessant å se nærmere på, og det er forholdet mellom THD og utgangsimpedans når man nærmer seg 1/4 av båndbredden. De typiske variasjonene som har vært lansert har gått mellom multi rail (for å oppnå høyere switchefrekvens), høyere ordens motkobling (gir lavere utgangsimpedans men høyere ordens HD) og simpelt hen å akseptere frekvensgangsavvik i toppen (holder forvrengningskomponentene lave). Det kan skille ganske kraftig mellom forsterkere konstruert med disse teknologiene også i bassområdet siden høyere ordens motkobling gir en annen oppførsel på hele forsterkertrinnet.
La oss ikke gjøre dette til en Audiolense-tråd. Audiolense er bare en av tusenvis av EQ-er på markedet.Oblivion skrev:Hvis jeg forstår deg rett:-Snickers-is skrev:Imidlertid er det en parameter som går igjen, og som kan være interessant å se nærmere på, og det er forholdet mellom THD og utgangsimpedans når man nærmer seg 1/4 av båndbredden. De typiske variasjonene som har vært lansert har gått mellom multi rail (for å oppnå høyere switchefrekvens), høyere ordens motkobling (gir lavere utgangsimpedans men høyere ordens HD) og simpelt hen å akseptere frekvensgangsavvik i toppen (holder forvrengningskomponentene lave). Det kan skille ganske kraftig mellom forsterkere konstruert med disse teknologiene også i bassområdet siden høyere ordens motkobling gir en annen oppførsel på hele forsterkertrinnet.
En klasse D forsterker som er konstruert med vekt på de andre parametrene på bekostning av frekvensgang,
men med for eksempel Audiolense som retter opp de frekvensgangavvik som dette resulterer i.
Er det dette du ser som det optimale?
Dette hørtes veldig spennende ut. Jeg regner med du lager en ny tråd som omhandler denne om den en gang skulle komme ut?Snickers-is skrev:De første klasse D-forsterkerne for audio skal ha vært realisert med rør en gang på 50-tallet. I 1970 utviklet Philips (med ikke helt ukjente Brynjar Kvanlid i teamet) en klasse D (UcD som Philips i dag hevder å ha patent på, men som allerede i 1970 skal ha vært "prior art") basert på bipolare transistorer. Den leverte noe sånn som 30W, hadde gode audiodata og skyhøy virkningsgrad. Den ble da vurdert som moden rent teknisk, men ikke en så markant forbedring ift klasse D at de på den tiden ønsket å bruke ressurser på å lansere den.
Sony hadde en klasse D med SMPS på slutten av 70-tallet, men de skal ha valgt å gå bort fra dem på grunn av manglende kommersiell suksess (Philips hadde kanskje rett i sin spådom, hifi-"magi" er definitivt ingen nymotens greie). Imidlertid skal forsterkeren ha vært veldig god.
Yamaha har i senere tid hatt en klasse D effektforsterker med SMPS. Den skal ha hatt helt ekstreme audiodata, men den ble for dyr og er ikke lenger i produksjon.
Det har definitivt vært et sjansespill å satse på klasse D. Imidlertid har det ikke vært noen direkte sammenheng mellom ytelser og kommersiell suksess. Det er først i senere tid at vi har sett antydning til en slik sammenheng.
Jeg har siden rundt 2000 hørt et 20-talls teknologier basert på klasse D, og noen av dem har jeg testet rimelig grundig. Det er ingen tvil om at det er mange av teknologiene som hevder seg særdeles godt i high-end segmentet. Imidlertid er det en parameter som går igjen, og som kan være interessant å se nærmere på, og det er forholdet mellom THD og utgangsimpedans når man nærmer seg 1/4 av båndbredden. De typiske variasjonene som har vært lansert har gått mellom multi rail (for å oppnå høyere switchefrekvens), høyere ordens motkobling (gir lavere utgangsimpedans men høyere ordens HD) og simpelt hen å akseptere frekvensgangsavvik i toppen (holder forvrengningskomponentene lave). Det kan skille ganske kraftig mellom forsterkere konstruert med disse teknologiene også i bassområdet siden høyere ordens motkobling gir en annen oppførsel på hele forsterkertrinnet.
Nå har jeg imidlertid hatt gleden av å se data fra en krets en svært dyktig klasse D-utvikler har laget en prototyp på. Det spesielle med denne kretsen er at den korrigerer toppfrekvensene uten motkobling og gir en krets med 1. ordens loop men med dempningsfaktor mellom ca 320 og 800. Den har båndbredde på 140kHz og THD i 8 ohm var, så vidt jeg husker, under 0,005% i hele audioområdet. I 4 ohm dobler den THD slik den skal. Hele forsterkeren oppfører seg simpelt hen som en klasse A ved resistive laster, og som en klasse D (eller en ekstremt overdimensjonert klasse A) ved reaktive laster. Det er uten tvil det mest spennende jeg har sett av klasse D, men den heter ikke Zetex (Den er analog all the way), så vidt jeg vet er den ikke gitt noe navn ennå.