Breaking News! NAD M2 Direct Digital Amplifier

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
cobra skrev:
Men hvorfor er det slik at klasse D er frelsen?
Jeg møter ikke så mange som mener det. Men jeg tror ganske mange ser på klasse D som en trussel mot en del vedtatte sannheter innen hifi-bransjen.

cobra skrev:
Noen liker flatbrød, andre liker saftig rugbrød med flykrasj.
Ja, og noen liker biffen sin stekt hel, andre liker den sterkt krydret, kappet opp i biter, kastet opp i et pitabrød, blandet med salat og rørt sammen med en halvliter kebabdressing.

Det er mange veier til Rom.
 
M

marsboer

Gjest
Jeg tror ikke så mange her tenker på hva som er vedtatte sannheter og ikke.

For meg betyr prestasjonen der og da alt. Hva som er inni av teknologi bryr jeg meg ingenting om.
Presterer ikke boksen i direkte sammenligning mot en annen boks, ja så blir det ikke den boksen. Dette er uavhengig av om det er en surroundreceiver, preamp, forsterker eller hva som helst.
Slik tror jeg også de fleste andre jobber.

Dette er en generell betraktning og jeg mener på ingen måte at klasse D nødvendigvis ikke presterer i direkte sammenligning med noe annet.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
marsboer skrev:
Jeg tror ikke så mange her tenker på hva som er vedtatte sannheter og ikke.

For meg betyr prestasjonen der og da alt. Hva som er inni av teknologi bryr jeg meg ingenting om.
Presterer ikke boksen i direkte sammenligning mot en annen boks, ja så blir det ikke den boksen. Dette er uavhengig av om det er en surroundreceiver, preamp, forsterker eller hva som helst.
Slik tror jeg også de fleste andre jobber.

Dette er en generell betraktning og jeg mener på ingen måte at klasse D nødvendigvis ikke presterer i direkte sammenligning med noe annet.
Det er vel det de fleste mener ville jeg tro. Det er interessant å registere at merker som har langt ifra nøytral frekvensrespons er veldig populære. Jeg har dog en antagelse om at med meget gode høyttalere i et veldig godt rom hvor frekvensgangen sitter bra, så vil nøytral elektronikk komme mye bedre ut.
 
V

vredensgnag

Gjest
Det vanskeligste er å se forskjell på fakta og påstander eller misforståelser. Selv har jeg aldri vært av den oppfatning at Klasse-D er "frelsen" - men det er en meget god måte å løse mange hifi-utfordringer på.

Dette syns jeg personlig ser helt spinnvilt ut. Sett gjerne høyttalerne inn i stua, men alt dette andre stæsjet, er det nødvendig? Husker reaksjonen nede på Soundgarden (før navneskiftet), da jeg prøvelyttet til Esoteric/McIntosh/Everest, og undret på om det ville være noe problem å gjemme forsterkere og andre bokser som ikke måtte betjenes.



Jeg liker å slippe å se på en masse bokser når jeg skal nyte musikk, og vil helst ha det hele gjemt vekk - men det er min personlige smak, heldigvis finnes muligheten.

NAD har jeg alltid likt, at de nå ser på muligheter innen nye veier å gå er oppmuntrende. Ser frem til å prøve den nye surround pre-amp'en deres.

Vi har mange myter innen hifi. I går kom jeg over følgende, i en annen tråd, der Espen R siterte et intervju med George Martin. Fra intervjuet sakser jeg følgende:

GEORGE MARTIN: ... The mixes that I did in 1964 were fine for vinyl, issued in 1964. When you hear them on CD, they're not fine. Now the reason for this is that you hear a wider frequency range on CD ...

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=33263.msg625554#msg625554

Dette rimer selvsagt så-som-så med hva mange vil forfekte her inne. Samme med Klasse-D diskusjonen - stiller man med fordommene i Condition Red, så kan det godt være man ikke får sansene med på notene.
 

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Må si meg enig der vg. Litt barskt og tøft er det med stor elektronikk, men sånt blir man liksom lei etter en stund. Kan man få samme gode lydkvalitet i få og små bokser, så er det supert. Det går nok i den retningen.

Synes det begynner å komme seg i racket mitt nå. Ikke så verst for å være et 4.0 oppsett med TV og effektrinn til alle høyttalerne. Og enda bedre kunne det ha blitt dersom noen luringer laget en skikkelig god og brukervennlig PC software med DSP, slik at surround receiveren kunne ha vært fjernet. TV tuner i HTPCen er også en mulighet.
 

Vedlegg

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Nå er det en stund siden jeg leste databladet til Zetex, men hvis jeg husker riktig så har receiver-chipen 8 kanaler. Det samme har forsterker-modulen med 8 stk 250 watts kanaler der to og to kan kobles sammen til 500w. I tillegg kan receiver-chipen istedet for å mate forsterkerne med PWM fungere som en topp kvalitets dac ved å koble til en enkel krets. Disse greiene er også så vidt jeg har forstått det lite kresne på strømforsyningen (i motsetning til Tact/Lyngdorf/TI). Mulig at jeg roter litt med opplysningene i tillegg til at jeg er teknisk analfabet, men jeg ser for meg følgende scenario:

Putt hele greia inn i en høyttaler. Dermed har man mulighet til en aktiv opp til 8-veis høyttaler. Ikke nok med 500w til subene? Ikke noe problem. Bare gjør om en av kanalene til en dac og pøs på med krefter fra f eks en pro-amp. Da trenger man bare en kilde eller pc og en digitalkabel til hver høyttaler. Enklere oppsett rent visuelt kan man ikke få!

Dette kan bli mulig hvis noen produsenter utnytter disse mulighetene, eller om disse chipene blir tilgjengelig for oem eller diy.

Jeg er på ingen måte klasse D-entusiast, men har begynt å fatte interesse for digital aktiv deling og drc, men foreløpig blir det for dyrt og komplisert. Forutsatt at disse greiene låter som lovet, så ser jeg fram til fortsettelsen!

PS! Snakket med noen på hifi-klubben i dag , og i følge deres data skulle forsterkeren være på markedet fra juni, men det er den ikke, og de vet ikke når den vil bli tilgjengelig.
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
HåkonN skrev:
cobra skrev:
Men hvorfor er det slik at klasse D er frelsen?
Jeg møter ikke så mange som mener det. Men jeg tror ganske mange ser på klasse D som en trussel mot en del vedtatte sannheter innen hifi-bransjen.
Mulig. Men jeg finner argumentasjonen med at klasse D er den mest nøytrale litt merkelig. Spesielt siden jeg enda ikke har lest en eneste begrunnelse som kan forklare dette. Og det var dette jeg mente med "frelsen". Dersom alle som ikke liker lyden fra klasse D blir avfeid med at de er vant med "kebab" og dermed ikke vet hva "ekte" lyd er, så låter dette for meg mest som et korstog mot annerledes tenkende. Ikke at smaken er som baken. Vi sitter og hører på en illusjon. Hifi er en illusjon. Det er mange ledd mellom musikere og meg. Ikke bare anlegget mitt. Jeg har vært på konserter og kunnet nyte nerven i musikken. Jeg gidder ikke lytte etter alle nyansene. De spretter frem av seg selv. At anlegget mitt ikke klarer å gjengi alt like nøyaktig, klarer jeg å se mellom fingrene med, så lenge det klarer å formidle nerven. Hva hjelper det om jeg sitter med verdens mest nøyaktige anlegg dersom det ikke formidler annet enn sterilitet?
Dersom "O mio babbino caro" får tårene frem i øynene mine, er det viktigere for meg enn at jeg kan høre at sopranen har glemt å barbere overleppa. Eller at buen til tredjefiolinisten har et løst hår.

Just my 2 cents
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
cobra skrev:
Dersom alle som ikke liker lyden fra klasse D blir avfeid med at de er vant med "kebab" og dermed ikke vet hva "ekte" lyd er, så låter dette for meg mest som et korstog mot annerledes tenkende.
Gi deg a, du som dro inn flatbrød vs. saftig rugbrød analogien. Det var ment som et fleipete svar til din retorikk, så korstoget er ikke ledet av undertegnede.

Jeg vil vel ikke akkurat si at de med transistor og rør går under kategorien "annerledes tenkende". :)

cobra skrev:
Hva hjelper det om jeg sitter med verdens mest nøyaktige anlegg dersom det ikke formidler annet enn sterilitet?
Hører du på "steril" musikk (eller innspillinger) på et transparent/nøytralt anlegg, er det også det du får høre.

cobra skrev:
Dersom "O mio babbino caro" får tårene frem i øynene mine, er det viktigere for meg enn at jeg kan høre at sopranen har glemt å barbere overleppa. Eller at buen til tredjefiolinisten har et løst hår.
En liten rørforsterker som jobber under klipping er fint for å få frem den type bakgrunnsdetaljer. Det er mange som liker det også.

Men det er vel ingen her som har hevdet at det bare er en vei til alteret. Men det er mange som får det for seg med en gang noen snakker om noe "nytt", og starter sporenstraks med å kvesse klørne. Det mest naturlige da er å gå til angrep på teknologien, men det er nok av eksempler her inne der folk også går til angrep på budbringeren.
Så det er enkelte vedtatte "sannheter" innen hifi man skal ha litt baller for å tørre å rokke ved.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
cobra skrev:
Mulig. Men jeg finner argumentasjonen med at klasse D er den mest nøytrale litt merkelig. Spesielt siden jeg enda ikke har lest en eneste begrunnelse som kan forklare dette.
Er det egentlig noen som har sagt at klasse D er den mest nøytrale eller angriper du stråmenn her? Det burde være rimelig klart at klasse D ofte ikke er helt (målbart) nøytral i den øverste oktaven. Klasse D har også visse begrensninger ift å dra lave impedanser, så på svært mange parametere vil en hardcore transistor klasse A eller A/B være mer nøytral både teknisk og lydmessig.
Og det var dette jeg mente med "frelsen". Dersom alle som ikke liker lyden fra klasse D blir avfeid med at de er vant med "kebab" og dermed ikke vet hva "ekte" lyd er, så låter dette for meg mest som et korstog mot annerledes tenkende.
Akkurat i denne tråden så har du opptredt som korsfarer med høy sigarføring. Ikke at det er noe galt med litt misjonering, men da bør du også tåle å høre motargumentene. Og korstoget fortsetter ser jeg...
Ikke at smaken er som baken. Vi sitter og hører på en illusjon. Hifi er en illusjon. Det er mange ledd mellom musikere og meg. Ikke bare anlegget mitt. Jeg har vært på konserter og kunnet nyte nerven i musikken. Jeg gidder ikke lytte etter alle nyansene. De spretter frem av seg selv. At anlegget mitt ikke klarer å gjengi alt like nøyaktig, klarer jeg å se mellom fingrene med, så lenge det klarer å formidle nerven.
Dette er jo en høyst subjektiv programerklæring. Du opplever at anlegget klarer å formidle nerven selv om det ikke er en nøyaktig gjengiver.

Andre opplever at formidling av "nerven i musikken" (hva nå det måtte være) blir bedre jo bedre og mer korrekt nyansene og detaljene kommer fram.

Hva hjelper det om jeg sitter med verdens mest nøyaktige anlegg dersom det ikke formidler annet enn sterilitet?
Hvorfor skulle verdens nest nøyaktige anlegg formidle sterilitet og ikke musikken som ligger på skiva? Det må i så fall være om man primært lytter til hifi anlegget og ikke er opptatt av musikken.
Dersom "O mio babbino caro" får tårene frem i øynene mine, er det viktigere for meg enn at jeg kan høre at sopranen har glemt å barbere overleppa. Eller at buen til tredjefiolinisten har et løst hår.
Det er forskjell på å gjengi nøyaktig og å manipulere frekvensresponsen slik at høye frekvenser (der man finner mest detaljer) blir fremhevet. Det ser ut for meg som du forveksler de to. Jeg tror også jeg begynner å forstå hva du mener med at musikkens sjel blir ødelagt. Jeg er forsåvidt enig i den forstand at det finnes plenty av høyttalere de ute som er designet for å spille med imponatoreffekt. Men det er ikke forsterkerens skyld.

En nøyaktig og presis gjengivelse vil gjøre detaljer og nyanser tilgjengelig for lytteren - ikke ved å framheve dem - men ved å ikke legge til skitt og kanel, salt og pepper, lydkrydder og forvrengning, som slører til og forvrenger musikken. Slik at helhet og detaljer spiller på lag.

Har du noensinne hørt et transistorbasert eller klasse D basert oppsett som spiller med lav forvrengning og har den klangbalanse du liker? Det har jeg gjort flere ganger. Jeg har også hørt rørbaserte oppsett med god klangbalanse. Det låter ganske bra og langt mer musikalsk enn mange transistorbaserte oppsett. Dette er absolutt til å leve med ;) Men det blir i mine ører blekt og tannløst i forhold til et veltunet anlegg med "steril og presis" elektronikk.
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
HåkonN skrev:
cobra skrev:
Dersom alle som ikke liker lyden fra klasse D blir avfeid med at de er vant med "kebab" og dermed ikke vet hva "ekte" lyd er, så låter dette for meg mest som et korstog mot annerledes tenkende.
Gi deg a, du som dro inn flatbrød vs. saftig rugbrød analogien. Det var ment som et fleipete svar til din retorikk, så korstoget er ikke ledet av undertegnede.

Jeg vil vel ikke akkurat si at de med transistor og rør går under kategorien "annerledes tenkende". :)
Jeg anklaget heller ikke deg for å påstå det, men ta en titt i alle diskusjoner her på forumet ang klasse D (inklusive denne), så finner du alltid en eller annen som mener det je skriver ovenfor. Du må ikke ta ting så personlig. ;D

Men det er vel ingen her som har hevdet at det bare er en vei til alteret. Men det er mange som får det for seg med en gang noen snakker om noe "nytt", og starter sporenstraks med å kvesse klørne. Det mest naturlige da er å gå til angrep på teknologien, men det er nok av eksempler her inne der folk også går til angrep på budbringeren.
Så det er enkelte vedtatte "sannheter" innen hifi man skal ha litt baller for å tørre å rokke ved.
Har selv sett begge deler. De som setter alle klørne ut når noe nytt og skremmende dukker opp på hifi-himmelen. Og de som mener at det nye er mye bedre enn alt annet og alle som mener noe annet, vet ikke bedre.
Er skeptisk til begge deler. Jeg lytter på hva jeg liker. Ikke hva som er oppleste sannheter. Det gjelder begge leire.
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
Bx skrev:
cobra skrev:
Mulig. Men jeg finner argumentasjonen med at klasse D er den mest nøytrale litt merkelig. Spesielt siden jeg enda ikke har lest en eneste begrunnelse som kan forklare dette.
Er det egentlig noen som har sagt at klasse D er den mest nøytrale eller angriper du stråmenn her? Det burde være rimelig klart at klasse D ofte ikke er helt (målbart) nøytral i den øverste oktaven. Klasse D har også visse begrensninger ift å dra lave impedanser, så på svært mange parametere vil en hardcore transistor klasse A eller A/B være mer nøytral både teknisk og lydmessig.
Og det var dette jeg mente med "frelsen". Dersom alle som ikke liker lyden fra klasse D blir avfeid med at de er vant med "kebab" og dermed ikke vet hva "ekte" lyd er, så låter dette for meg mest som et korstog mot annerledes tenkende.
Akkurat i denne tråden så har du opptredt som korsfarer med høy sigarføring. Ikke at det er noe galt med litt misjonering, men da bør du også tåle å høre motargumentene. Og korstoget fortsetter ser jeg...
Ikke at smaken er som baken. Vi sitter og hører på en illusjon. Hifi er en illusjon. Det er mange ledd mellom musikere og meg. Ikke bare anlegget mitt. Jeg har vært på konserter og kunnet nyte nerven i musikken. Jeg gidder ikke lytte etter alle nyansene. De spretter frem av seg selv. At anlegget mitt ikke klarer å gjengi alt like nøyaktig, klarer jeg å se mellom fingrene med, så lenge det klarer å formidle nerven.
Dette er jo en høyst subjektiv programerklæring. Du opplever at anlegget klarer å formidle nerven selv om det ikke er en nøyaktig gjengiver.

Andre opplever at formidling av "nerven i musikken" (hva nå det måtte være) blir bedre jo bedre og mer korrekt nyansene og detaljene kommer fram.

Hva hjelper det om jeg sitter med verdens mest nøyaktige anlegg dersom det ikke formidler annet enn sterilitet?
Hvorfor skulle verdens nest nøyaktige anlegg formidle sterilitet og ikke musikken som ligger på skiva? Det må i så fall være om man primært lytter til hifi anlegget og ikke er opptatt av musikken.
Dersom "O mio babbino caro" får tårene frem i øynene mine, er det viktigere for meg enn at jeg kan høre at sopranen har glemt å barbere overleppa. Eller at buen til tredjefiolinisten har et løst hår.
Det er forskjell på å gjengi nøyaktig og å manipulere frekvensresponsen slik at høye frekvenser (der man finner mest detaljer) blir fremhevet. Det ser ut for meg som du forveksler de to. Jeg tror også jeg begynner å forstå hva du mener med at musikkens sjel blir ødelagt. Jeg er forsåvidt enig i den forstand at det finnes plenty av høyttalere de ute som er designet for å spille med imponatoreffekt. Men det er ikke forsterkerens skyld.

En nøyaktig og presis gjengivelse vil gjøre detaljer og nyanser tilgjengelig for lytteren - ikke ved å framheve dem - men ved å ikke legge til skitt og kanel, salt og pepper, lydkrydder og forvrengning, som slører til og forvrenger musikken. Slik at helhet og detaljer spiller på lag.

Har du noensinne hørt et transistorbasert eller klasse D basert oppsett som spiller med lav forvrengning og har den klangbalanse du liker? Det har jeg gjort flere ganger. Jeg har også hørt rørbaserte oppsett med god klangbalanse. Det låter ganske bra og langt mer musikalsk enn mange transistorbaserte oppsett. Dette er absolutt til å leve med ;) Men det blir i mine ører blekt og tannløst i forhold til et veltunet anlegg med "steril og presis" elektronikk.
Som jeg har forsøkt å få frem flere ganger, kanskje på en litt keitete måte : Smaken er som baken. Om jeg liker kebab er ikke det feil bare fordi noen andre synes det smaker aperæv. Om du liker klasse D, er det ditt valg. Jeg har ingen grunn til å betvile det. Men å påstå at folk som IKKE liker klasse D ikke har skjønt hva nirvana er, holder ikke i mine øyne (eller rettere sagt : ører). Jeg var tvilende til å bruke opamper i forforsterkere inntill jeg fikk høre en hjemmesnekret en fra en kamerat av meg. Jeg var skeptisk til rør-forsterkere inntill jeg fikk høre en. Jeg var skeptisk til single ended triode til jeg fikk høre en. Selv har jeg nå en chip-amp i oppsettet mitt. Og en pc med lydkort som kilde. Jeg har måttet svelge en del kameler i min søken etter lyd-nirvana på hjemmebane. Er mitt anlegg det best-lydende jeg har hørt? LANGT derifra. Men når jeg sier at jeg ikke liker det jeg har hørt av klasse-D, så er det enkelt og greit fordi jeg ikke liker det. Hverken mer eller mindre. Personlig synes jeg klasse-D er kjempespennende og har også forsøkt å designe egne kretsløp for å forsøke å utnytte prinsippet. Har ikke bygget noe enda, men kommer sikkert til å gjøre det. For konseptet i seg selv er såpass spennende at jeg synes det er verdt å følge med på. Om NAD/Zetex har klart å gjøre dette mer hørevennlig for meg, så er jeg mer enn villig til å innrømme det. Men jeg løper ikke etter en teknologi fordi folk sier det er veien til frelse.
Sånn er jeg bare.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Cobra:
Det er vel ingen som har hevdet at klasse D er det mest nøytrale. Jeg har og mange andre har derimot hevdet at klasse D har lite egenlyd sammenlignet med veldig mye annet. Sammenligner man med f.eks Electrocompaniet, McIntosh, Primare og en del rørkonstruksjoner så opplever jeg i alle fall til dels store forskjeller. Men det finnes jo også andre forsterkerteknologier med liten egenlyd og som sikkert ikke er så ulik klasse D. Uten at jeg har gjort noe direkte sammenligning med klasse D eller inngående testing så opplever jeg at merker som Hegel, DP og Classé er forsterkere på "den nøytrale" siden.
Det som spesielt med klasse D og skyldes denne "frelsen" er vel at man får enorm lydkvalitet pr. krone.

Det er vel ingenting i veien for å velge en forsterker med mer egensignatur hvis det passer anlegget og preferansene. Mange rom og høyttalere trenger f.eks litt kjøtt på beinet for å låte bra. I et anlegg hvor frekvensgangen allerede er god, så innbiller jeg meg at mange vil foretrekke en forsterker som er mest mulig transparent. Jeg tror i alle fall at man ikke skal avskrive noe utelukkende på det man hørt i et eller et par anlegg. Matching er stikkordet.
Forøvrig; Jeg tenker bare høyt. ;)
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
orso skrev:
Cobra:
Det er vel ingen som har hevdet at klasse D er det mest nøytrale. Jeg har og mange andre har derimot hevdet at klasse D har lite egenlyd sammenlignet med veldig mye annet. Sammenligner man med f.eks Electrocompaniet, McIntosh, Primare og en del rørkonstruksjoner så opplever jeg i alle fall til dels store forskjeller. Men det finnes jo også andre forsterkerteknologier med liten egenlyd og som sikkert ikke er så ulik klasse D. Uten at jeg har gjort noe direkte sammenligning med klasse D eller inngående testing så opplever jeg at merker som Hegel, DP og Classé er forsterkere på "den nøytrale" siden.
Det som spesielt med klasse D og skyldes denne "frelsen" er vel at man får enorm lydkvalitet pr. krone.

Det er vel ingenting i veien for å velge en forsterker med mer egensignatur hvis det passer anlegget og preferansene. Mange rom og høyttalere trenger f.eks litt kjøtt på beinet for å låte bra. I et anlegg hvor frekvensgangen allerede er god, så innbiller jeg meg at mange vil foretrekke en forsterker som er mest mulig transparent. Jeg tror i alle fall at man ikke skal avskrive noe utelukkende på det man hørt i et eller et par anlegg. Matching er stikkordet.
Forøvrig; Jeg tenker bare høyt. ;)
Som forøvrig også var poenget i min første posting, der jeg skrev at jeg ikke var sikker på om det skyldtes matching eller hva, men at jeg ennå ikke hadde funnet noe jeg likte. Og det er jo litt spesielt i.o.m. at en skulle tro at aktørene gjerne ville vise et stykke elekronikk fra sin beste side. Ikke alltid at de gjør det, men markedsføring handler jo om å vise seg fra sin beste side. Var på Hifi-messen enten i fjor eller forfjor. Husker ikke helt når det var, men kom inn i et rom der jeg etter noen sekunder tenkte "hva er dette?"(det var forøvrig ikke eneste rommet jeg tenkte det). Det låt som "flatbrød" som jeg litt flåsete skrev tidligere. Jeg gikk frem til elektronikken, og der stod en stor M på boksen (synes jeg å huske). "Hva synes du? Det er den nye forsterkerteknologien!" var det en som spurte med et smil. "Jo, bra. Men kjedelig." Sa jeg. Da forsvant smilet. Og jeg forlot rommet. Hadde med en kamerat dagen etter for å høre hva han syntes. Han var helt enig. Kjedelig.
Men alt dette er selvsagt subjektivt. Om dette rocker rumpa til alle andre? Greit for meg. Whatever works 4 u. Og det er vel det som er så bra med hifi. At vi alle har forskjellig smak. Hadde alle likt det samme, hadde vi vel heller ikke hatt innovasjon.
 
N

nb

Gjest
cobra skrev:
Hadde alle likt det samme, hadde vi vel heller ikke hatt innovasjon.
Det har vi vel omtrent ikke unasett i denne hobbyen;)

NAD var et av mine aller første møter med HiFi - storebroen til en kompis av meg hadde kjøpt NAD-anlegg, sikkert 3020 eller hva den nå heter den forsterkeren som har vært produsert i ørten år og en CD-spiller derfra. Selv har jeg aldri eid noe av NAD.

Denne saken burde muligens hatt litt flere analoge innganger, kan bli litt snaut med to, men et pluss at den har bra med digitale innganger, selv uten HDMI.
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
nb skrev:
cobra skrev:
Hadde alle likt det samme, hadde vi vel heller ikke hatt innovasjon.
Det har vi vel omtrent ikke unasett i denne hobbyen;)

NAD var et av mine aller første møter med HiFi - storebroen til en kompis av meg hadde kjøpt NAD-anlegg, sikkert 3020 eller hva den nå heter den forsterkeren som har vært produsert i ørten år og en CD-spiller derfra. Selv har jeg aldri eid noe av NAD.
Jeg synes også NAD var interessant. Dessverre var jeg på den tiden (studietiden) mer opptatt av effekt og utseende enn lyd, så jeg kjøpte en Denon. Ikke så verst den heller, men ikke som NAD'en. Denon hadde 40w, 3020 hadde vel litt over halvparten. Denon'en hadde masse dioder og display. NAD'en hadde en kjedelig grå overflate. Slikt er vel ikke så veldig viktig for meg lenger, for å si det slik. :)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
cobra skrev:
Som forøvrig også var poenget i min første posting, der jeg skrev at jeg ikke var sikker på om det skyldtes matching eller hva, men at jeg ennå ikke hadde funnet noe jeg likte. Og det er jo litt spesielt i.o.m. at en skulle tro at aktørene gjerne ville vise et stykke elekronikk fra sin beste side. Ikke alltid at de gjør det, men markedsføring handler jo om å vise seg fra sin beste side. Var på Hifi-messen enten i fjor eller forfjor. Husker ikke helt når det var, men kom inn i et rom der jeg etter noen sekunder tenkte "hva er dette?"(det var forøvrig ikke eneste rommet jeg tenkte det). Det låt som "flatbrød" som jeg litt flåsete skrev tidligere. Jeg gikk frem til elektronikken, og der stod en stor M på boksen (synes jeg å huske). "Hva synes du? Det er den nye forsterkerteknologien!" var det en som spurte med et smil. "Jo, bra. Men kjedelig." Sa jeg. Da forsvant smilet. Og jeg forlot rommet. Hadde med en kamerat dagen etter for å høre hva han syntes. Han var helt enig. Kjedelig.
Men alt dette er selvsagt subjektivt. Om dette rocker rumpa til alle andre? Greit for meg. Whatever works 4 u. Og det er vel det som er så bra med hifi. At vi alle har forskjellig smak. Hadde alle likt det samme, hadde vi vel heller ikke hatt innovasjon.
Jeg var på Horten messen selv i fjor og reiser neppe tilbake for og si det sånn. Hørte bare noen få anlegg som hadde noenlunde ok lyd. Det er nok veldig få som klarer å få spesielt god lyd på slike messer p.g.a. vanskelig rom og veldig knapp tid til forbedelse. Manger i bransjen har dessuten for lite kunnskap når det gjelder plassering og akustikk. Det gjelder også butikker.
Jim Smith som skrever boken "Get Better Sound" har flere ganger satt opp anlegg på messer som ble kåret til messens beste lyd. Men han vet også hvordan et anlegg skal settes opp og tar målinger underveis. Alle vil sikkert vise anlegget frem fra beste side, men langt ifra alle klarer det.

Poenget er at man ikke bør avskrive noe p.g.a. dårlig erfaring. Det samme kan sies om mye annet. Det er f.eks en del som har negative erfaringer med akustiske tiltak, men når jeg ser hva de har gjort så forstår jeg hvorfor. Skal man trekke en konklusjon p.g.a. en dårlig og mest sansynlig misvisende erfaring? Jeg sier forøvrig ikke at du gjør det, men det finnes mange som gjør nettopp det.

Du kan jo ta turen til noen med gode oppsett med klasse D. Jeg vet om flere.
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
orso skrev:
Poenget er at man ikke bør avskrive noe p.g.a. dårlig erfaring. Det samme kan sies om mye annet. Det er f.eks en del som har negative erfaringer med akustiske tiltak, men når jeg ser hva de har gjort så forstår jeg hvorfor. Skal man trekke en konklusjon p.g.a. en dårlig og mest sansynlig misvisende erfaring? Jeg sier forøvrig ikke at du gjør det, men det finnes mange som gjør nettopp det.

Du kan jo ta turen til noen med gode oppsett med klasse D. Jeg vet om flere.
Gjør jeg gjerne. Men det må bli etter ferien. Nå har jeg fri fra både jobb og hifi i noen uker mens jeg kokes sakte i tropiske Asia. God sommer alle sammen!
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Jeg har ved 2 anledninger hørt NAD M3 forsterkeren. Begge ganger hos Klubben med litt variasjon på utstyret forøvrig. Og begge ganger satt jeg igjen med et MEGET godt inntrykk. Denne forsterkeren setter mange andre høyt prisede "high end" varianter i skammekroken.
Den er låter svært lite elektronikk, er veldig ren i lyden og har et svært lavt støygulv. Microdynamikken i musikken er fremragende gjengitt. Mellomtoneområdet er fløyelsmykt. Ingeniørboss på M3 er Mr Edvardsen himself!
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
cobra skrev:
Om du liker klasse D, er det ditt valg. Jeg har ingen grunn til å betvile det. Men å påstå at folk som IKKE liker klasse D ikke har skjønt hva nirvana er, holder ikke i mine øyne (eller rettere sagt : ører).
Hvordan ditt lydnirvana høres ut er selvfølgelig opp til deg. Men jeg er ikke akkurat overbevist om at de innvendingene du har trukket fram mot klasse D i denne tråden har så mye med forsterkerne å gjøre, for å si det forsiktig. Når du flagger kritiske synspunkter slik du har gjort flere ganger i denne tråden så synes jeg du bør tåle litt motbør.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg trodde at klasse D-teknologien som sådan var friskmeldt etter ovasjonene av Jeff Rowland i Fidelity! Noen skal alltid krangle (eller diskutere som noen kaller det)... ;)

Blir spennende å høre M2 og se hva slags mottakelse den får når den en gang kommer i butikken. :)
 
M

marsboer

Gjest
Espen R skrev:
Jeg har ved 2 anledninger hørt NAD M3 forsterkeren. Begge ganger hos Klubben med litt variasjon på utstyret forøvrig. Og begge ganger satt jeg igjen med et MEGET godt inntrykk. Denne forsterkeren setter mange andre høyt prisede "high end" varianter i skammekroken.
Den er låter svært lite elektronikk, er veldig ren i lyden og har et svært lavt støygulv. Microdynamikken i musikken er fremragende gjengitt. Mellomtoneområdet er fløyelsmykt. Ingeniørboss på M3 er Mr Edvardsen himself!
Synes M3 gjør en god jobb til prisen og den har en konstruksjonsmessig kvalitetsfølelse som om den skulle koste tre ganger så mye, men den mangler litt lydmessig på de beste. Den er litt rund i kantene og mangler litt snert i transientene og oppløsning. Bassen er også litt rund og varm. Forøvrig enig med din karakteristikk.

Et godt kjøp i prisklassen, men ikke noe mer vil jeg si.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har du hatt den på hjemlån og testet den med ulike høyttalere marsboer?
 
M

marsboer

Gjest
Jeg har eid både M3 og M25 samt C372 og C340 og en drøss med NAD surroundreceivere. Har også hatt surroundprosessoren i master-serien på hjemlån. Så jeg føler meg ganske trygg på M3s (og generelt master-seriens) prestasjoner over lengre tid, både balansert og ubalansert.
Men den låter bedre enn M25 om noen skulle lure, og det er et hav av forskjell ned til C-serien.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Hva skjer??
Skulle være i butikkene sensommeren 2009. Noen som har info?
 

oymehus

Medlem
Ble medlem
16.06.2009
Innlegg
11
Antall liker
0
Espen R skrev:
Hva skjer??
Skulle være i butikkene sensommeren 2009. Noen som har info?
Omtalt i høstbrosjyren fra HFK, NOK45.000 så uaktuelt for min del. De skulle visst få en inn demomodell for et par uker siden, men regnet med at den havnet i Oslo området.

Ø
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Robert Harley i TAS med en preview av M2:

.. The M2 has no such shortcoming. In fact, it has a sense of explosive power and unlimited dynamic reserves. The M2 also doesn't sound like any other switching amplifier I've heard (although I have not heard many). The M2 is in another league in terms of sound quality when compared with other switching amplifiers. It lacks the characteristic colorations I've heard in previously auditioned switching amplifiers..

I knew it! Jeg visste at NAD hadde noe spesielt på gang med M2! ;)

Harley forklarer her hvorfor M2 er teknologisk ulik alle andre D-forsterkere.
Full test i Desemberutgaven av TAS.

http://www.avguide.com/blog/technol...ital-amplifier-the-future-audio-amplification
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Teknologisk ulik hva? Ble ikke Tact Millenium lansert for over 10år siden? Som i tilleg justerer volumet ved å justere railspenningen kontra volumstyring via DSP? Hva for noe revolusjonerende er det jeg ikke har fått med meg? (bortsett fra "lack of coloration da") Eller er RH på bærtur?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Man skrev:
Teknologisk ulik hva? Ble ikke Tact Millenium lansert for over 10år siden? Som i tilleg justerer volumet ved å justere railspenningen kontra volumstyring via DSP? Hva for noe revolusjonerende er det jeg ikke har fått med meg? (bortsett fra "lack of coloration da") Eller er RH på bærtur?
"The M2 is different from the original TacT Millennium (which I reviewed in 1999 upon its introduction) in several ways. First, the M2's switching output stage is unlike any previous switching output stage (as explained in the technical sidebar). Second, the M2 adjusts the gain in the digital domain rather than varying the voltage of the rails that supply the output transistors."
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
o.t.
Man skrev:
...
Ble ikke Tact Millenium lansert for over 10år siden? Som i tilleg justerer volumet ved å justere railspenningen kontra volumstyring via DSP? ...
TacTen brukte begge deler - så vidt jeg husker var det omtrent slik: volumjustering via strømforsyningen for store trinn i volum, og volumjustering på det digitale signalet for små trinn i volum.

mvh
KJ
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
For det første så jeg ikke noen "technical sidebar" , menmen..
For andre er TacT sin måte å styre volumet på helt overlegent. Han har riktignok ikke skrevet at det ikke er det.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
o.t.
Man skrev:
...
Ble ikke Tact Millenium lansert for over 10år siden? Som i tilleg justerer volumet ved å justere railspenningen kontra volumstyring via DSP? ...
TacTen brukte begge deler - så vidt jeg husker var det omtrent slik: volumjustering via strømforsyningen for store trinn i volum, og volumjustering på det digitale signalet for små trinn i volum.

mvh
KJ
Nei, den brukte kun den digitale volumkontrollen for volum under 63 (og i mk2 over 90 for å gi digital gain til plater som var lavt innspilt)
Tallene er ikke eksakte.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
En kjapp gjennomlesing av linken på avguide gir ingen grunn til å snakke om «revolusjon». Det mest interessante er kanskje feedback teknologien - det er litt uklart om det er en kombinasjon av analog feedback på PWM-signalet og «digital» justering av parametrene i PWM-moduleringen, eller bare er en digital justering av parametrene i PWM. Forøvrig sies det veldig lite om hvor ulik den evt er ift. «alle» andre PWM forsterkere utenom at den faktisk drives digitalt.

Jeg tror nok M2 er et steg eller ti i riktig retning, men med utgangspunkt i Toccata/TacT så er det litt «velkommen etter» ... over 10 år etter ...

mvh
KJ
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Det er vel ingen som har hevdet at M2 er en revolusjon.
Det er alltid snakk om variasjon over et gitt tema.

Den nye måneraketten som USA nå skal sende opp er også en variasjon av velkjent teknologi.
Det må være måte på hvor mange ganger hjulet kan finnes opp på nytt. ;)
 
N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Den nye måneraketten som USA nå skal sende opp er også en variasjon av velkjent teknologi.
Det må være måte på hvor mange ganger hjulet kan finnes opp på nytt. ;)
Jeg har inntrykk av at hjulet finnes opp på nytt omtrent en gang i måneden innen HiFi. Snart har de muligens fått det rundt i tillegg.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg har ingen kompetanse til å gjennomskue reklamebladets eventuelt overdrevne lovnader, men slik jeg forstår det så er det feedbacken hos Zetex/NAD som er det nye. De kjører closed loop ift Tact (nå eies vel teknologien av Texas Instrument) som har open loop. Zetex/NAD har dermed mye større muligheter til å korrigere feil og slipper unna med en mye enklere strømforsyning. Mulig dette også beefer opp specs.

Dette altså utfra min ringe tekniske forståelse. Sånn ellers virker det jo mer naturlig å unngå feil enn å korigere dem, og Tact/TI sin volumjustering må jo være den mest elegante og tapsfrie på markedet.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
M2 er ikke nevnt hos Hi-Fi Klubben som et produkt man kan kjøpe.
 
Topp Bunn