Breaking News! NAD M2 Direct Digital Amplifier

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Valentino skrev:
Interessant test Atkinson gjør der. Men jeg kan ikke forstå hvorfor han var så skeptisk til klasse D? ;)
???
Skepsisen var jo nettopp basert på tidligere lytteinntrykk, basert på andre klasse D-prinsipper.

he he... ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Valentino skrev:
Interessant test Atkinson gjør der. Men jeg kan ikke forstå hvorfor han var så skeptisk til klasse D? ;)
Når først skepsisen er etablert er det lett å få den bekreftet vet du.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Snickers-is skrev:
Valentino skrev:
Interessant test Atkinson gjør der. Men jeg kan ikke forstå hvorfor han var så skeptisk til klasse D? ;)
Når først skepsisen er etablert er det lett å få den bekreftet vet du.
Men her parerer jeg lett ved å si at Atkinson tydeligvis ikke har noen generelle fordommer mot klasse D (basert på testen av NAD M2). Han hadde tidligere ikke fått lyttet til riktig klasse D løsning. ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Såså Espen, ingen grunn til å forsøke å fleipe bort dette, Atkinson er også menneske, og det må han få lov til å fortsette med.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Ny test av M2, denne gangen fra 6moons



NAD’2 M2 is characterized by:
•Text-book low distortion with a tendency toward flow and elasticity over rhythmically angular or crackling.
•Developed tone colors with solid textures.
•Immaculately sorted, three-dimensionally locked staging against a very black background and properly scaled sizing and scale. Stage width is occasionally a tad narrower than with other amps.
•Freedom from edges for ideal long-term use yet still highly resolved. Ultimately somewhat soft rather than freshly crisp in the treble.
•Full-featured, the M2 is optimized for its digital inputs.
•Flawless bass on extension and weight, neither soft nor poster child for brutality.
•Impeccable build.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
De brukte NAD M2 til demoen av de nye B&W 804 Diamond og 805 Diamond hos klubben forleden dag. Fryktelig vanskelig å uttale seg om en forsterker i ukjent anlegg og rom, men det minnet meg veldig om IcePower lyd. Åpent, nøytralt og stålkontroll i bassen.

Virker ikke som noe kjempe match til B&Wene, men det kunne nok ha blitt veldig annerledes i et mindre rom og med mer drahjelp fra frontvegg. Høyttalerne sto relativt langt fra vegg i et stort lokale.
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Er nok veldig lett å si det låter som "ICEPOWER" når man VET det er klasse D forsterker ;). Selv syns jeg den spilte nydelig på Helicon 400mk2, men det var da på Hifiklubben Grensen.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Da har jeg vært I Macus Thranes gt i Oslo og lyttet til M2. :) :)

Dette er desidert high-end lyd så langt jeg kan bedømme.
Orso nevnte i innlegget over at den minnet om ICE lyd. I mine ører er den veldig ren i lyden, på samme måte som ICE er det (typisk klasse D), men der stopper likhetene i lyden opp. ICE er en analog forsterkerteknologi med svakheter, M2 er en digital forsterker som teknologisk er pulse-bredde-modulering (som f.eks DSD/SACD), og så langt som jeg hørte overhodet ikke har de svakheter som ICE har.

M2 er åpen og ren i lyden som bare det, og har en fantastisk hurtighet, driv, rytmikk og dynamikk. Transientene er lynhurtige. Klangbalancen er helt nøytral og temmelig lik M3. Lydbildet er stort og bredt. F.eks fremstår vokal og instrumenter helt uten typisk fordums transistor-rasphet, kantethet, glare, kornethet...you name it! Disse artefacts i lyden er dog blitt betydelig mindre av på tradisjonelt transistorutstyr de senere år.
Det er veldig lett å bare lytte til musikken når du lytter til M2, bedre skussmål kan vel ikke gis!

Rene CD plater digitalt inn er det M2 er designet til for å gi optimalt resultat. Men...PWM-teknologien i M2 og DSD (SACD) går i bunn og grunn som hånd-i-hanske. En kompis av meg beskrev lyden på SHM-SACD'en av Getz/Gilberto (japansk superutgave) som å lytte på magnetbånd avspilt på en Tandberg båndmaskin. Tenk hvis vi kunne tappet DSD ut av SACD spilleren via HDMI og kjørt PWM-signalet inn i M2 som bare forsterket dette PWM-signalet rett ut i høyttalerne, du store min for en lyd det kunne blitt!! Mastertape-sound for massene!! :eek:

Konklusjon på M2: her får du desidert high-end lyd for 39.995 kroner. "Navnet skjemmer ingen", sies det. I dette tilfellet gjør det det. Mange entusiaster kommer ikke til å lukte på NAD fordi navnet er galt, det er ikke nok glamour over navnet. Hadde samme lyd kommet fra et produkt som hadde sitt opphav i en liten italiensk småby, som hadde et kabinett av edeltre og ledsaget av en en eller annen karismatisk vindrikkende guru, da hadde det roptes: løp og kjøp!
Men et så teknologisk avansert produkt som M2 er, sånt kommer nok ikke fra små vinbønder.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hmm....denne tar PCM rett på inngangen.....Når jeg skal begynne å "Jobbe litt" med oppsettet igjen om et par år - så hadde det i grunn vært spennede å prøve 3 stk koblet direkte på Lynx kortet.....Dette er fremtiden spør du meg....

Mvh
OMF
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
OMF skrev:
Hmm....denne tar PCM rett på inngangen.....Når jeg skal begynne å "Jobbe litt" med oppsettet igjen om et par år - så hadde det i grunn vært spennede å prøve 3 stk koblet direkte på Lynx kortet.....Dette er fremtiden spør du meg....

Mvh
OMF
Hadde jeg vært en produsent av tradisjonell forsterteknologi, da hadde jeg ikke sovet spesielt godt om natten nå. ;)

Og tatt i betraktning at dette er MK1 utgaven av forsterkeren, så er dette temmelig imponerende.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg synes denne virker spennende jeg.
Kikket på digitale innganger og den har flere, men det står også;
Processor Loop: SPDIF Optical (Mac PC compatible) out/in

Noen som kan forklare hva det dreier seg om, siden det er både in og out.

Rett fra mac/iTunes og inne i M2 og rett i høyttalerne.
Regner med at den er klargjort for oppgraderinger som kommer etterhvert?

Hvilke digitale hirez er pr. idag mulig på de digitale inngangene?

Mvh.KW
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
KW skrev:
Jeg synes denne virker spennende jeg.
Kikket på digitale innganger og den har flere, men det står også;
Processor Loop: SPDIF Optical (Mac PC compatible) out/in

Noen som kan forklare hva det dreier seg om, siden det er både in og out.
...
Der antagelig digital inn-/utgang (før volumkontroll, evt med volumkontroll fastsatt til f.eks. 0 dB) som kan brukes til ulike prosesseringsformål f.eks. EQ og/eller surremegrundt.

...
Rett fra mac/iTunes og inne i M2 og rett i høyttalerne.
...
Jeg ha brukt de vanlige digitale inngangene til dette.

...
Hvilke digitale hirez er pr. idag mulig på de digitale inngangene?
...
IHT stereophile støtter de digitale innganene opp til 24/192.
http://www.stereophile.com/solidpoweramps/nad_m2_direct_digital_integrated_amplifier/index5.html

mvh
KJ
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hva mener KJ med dette?
Jeg ha brukt de vanlige digitale inngangene til dette.

Har du en M2?

Eller mener du at du ville ha og i så fall vanlige inngangene fra en mac?
Hva med fra en AE altså optisk spdif eller har du USB i tankene, som selvfølgelig må til for highrez.

Mvh.KW
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
KW skrev:
Hva mener KJ med dette?
Jeg ha brukt de vanlige digitale inngangene til dette.

Har du en M2?

Eller mener du at du ville ha og i så fall vanlige inngangene fra en mac?
Hva med fra en AE altså optisk spdif eller har du USB i tankene, som selvfølgelig må til for highrez.

Mvh.KW
Jeg har desverre ikke noen M2 8) du har rett KW, det mangler «ville». Dvs std SPDIF-inngang i enten coax eller helst optisk mellom data og M2, evt AES/EBU dersom det evt er et lydkort med dette. IHT Stereophile støtter SPDIF på M2 både 24 bit oppløsning og 192 KHz sampling. Det er highrez godt nok, i mangel av direkte støtte for DXD og et «datagrensesnitt».

mvh
KJ
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
OMF skrev:
Hmm....denne tar PCM rett på inngangen.....Når jeg skal begynne å "Jobbe litt" med oppsettet igjen om et par år - så hadde det i grunn vært spennede å prøve 3 stk koblet direkte på Lynx kortet.....Dette er fremtiden spør du meg....

Mvh
OMF
Hvis Diodes / Zetex lykkes med sin tunge satsing på denne fronten kommer det til å dukke opp mange kandidater basert på denne teknologien etterhvert. Ganske mye av lydkvaliteten er også opp til forsterkerprodusenten her. Brikkene fra Diodes /Zetex er viktige, men det er mange øvrige faktorer som påvirker sluttresultatet. Om et par år kan det være et knippe leverandører og produkter å velge mellom som er basert på samme teknologi.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.693
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Stemmer det at NAD M2 kan oppgraderes med mer watt kun ved software oppgradering?
Og kan den nedgraderes med færre watt med software nedgradering? ;)
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Har hørt på den på HFK, men fikk ikke A-B testet mot noe. Kan ikke si at det var noe bedre eller dårligere enn for eks. ASP som i dag brukes i så mange forsterkere. Eller for eks. Chapter Audio. Svært bra lastkontroll, nøytral og oppløst. Akkurat slik en god klasse D forsterker er og bør være.

Lyden hjemme er uansett mye bedre, og da er da alltid vanskelig å bli riktig gulvslått av en opplevelse. :)

Usikker på om dette kommer til å selge bra. 40k er mye for en NAD når det finnes så mange andre gode klasse D alternativer på markedet, men for oss teknofreaker så er designet spennende nok alene.
 
N

nb

Gjest
HåkonN skrev:
Usikker på om dette kommer til å selge bra. 40k er mye for en NAD når det finnes så mange andre gode klasse D alternativer på markedet, men for oss teknofreaker så er designet spennende nok alene.
Ja, 40k er mye for en tokanals forsterker, og ganske mange av de som er villige til å bruke 40k på en tokanals forsterker er kanskje ikke så veldig gira på noe som er digitalt og som det står NAD på. Men det vil sikkert komme rimeligere altnernativer og multikanalssaker basert på samme teknologi, da blir det kanskje mer interessant. NAD regner sikkert ikke med å selge fryktelig mange av dette produktet uansett vil jeg tro.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Skulle det vise seg at denne forsterkeren er mer transparent enn mye annet, så er jeg ikke sikker på om det er så mange som ønsker seg det. Mer gjennomsiktig forsterker slår ikke alltid godt ut. På demoen jeg var på med B&W høyttalere og NAD M2, så ble det nevnt at Classé låt varmere og vedkommende som kjørte demoen trodde de fleste ville foretrekke Classé. Så lenge korreksjon og EQ ikke er stuerent, så vil folk bruke elektronikk til å farge lyden.
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
orso skrev:
På demoen jeg var på med B&W høyttalere og NAD M2, så ble det nevnt at Classé låt varmere og vedkommende som kjørte demoen trodde de fleste ville foretrekke Classé. Så lenge korreksjon og EQ ikke er stuerent, så vil folk bruke elektronikk til å farge lyden.
Jeg tror du har rett. Men jeg tror også mange bruker elektronikk til å farge lyden fordi korreksjon og EQ krever en viss egeninnsats. Lærekurven kan være bratt for mange, og Visa-kortet kan de allerede bruke.

Jeg har selv plukket en del på både RK og rene EQ`er i det siste, og nå lurer jeg egentlig på hvorfor jeg tidligere brukte så mye tid og penger på forsterkerbytte. Var en stund jeg byttet forsterkere i 50-100k klassen, og med museører satt i dyp konsentrasjon for å bestemme meg for hvilken lydsignatur som passet meg best. I går kveld satt i jeg å tweaket lyden til hver eneste album i realtime - bare ved å dra og vri kurvene på skjermen i et flott og brukervennlig GUI interface. Skifte mellom varm og kald lyd var gjort med et museklikk. Mer følelse av dynamikk? 1-2dB opp ved 100-200hz. Mer nærhet til artisten? Svak økning i precenceområdet. Mer luft og glitter? Litt tweaking i diskantområdet. Slitsom rockeinnspilling? Demping av toppen. Det er nesten sjokkerende mye av opplevelsen som kan spores tilbake til frekvensresponsen. Jeg tror om man har en forsterker med 100% lastkontroll, lav THD, plenty headroom, flat frekvensrespons og ellers relativt fornuftig bygget så er man godt på vei når man har *så* mye kontroll over en DSP.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
HåkonN skrev:
Jeg tror du har rett. Men jeg tror også mange bruker elektronikk til å farge lyden fordi korreksjon og EQ krever en viss egeninnsats. Lærekurven kan være bratt for mange, og Visa-kortet kan de allerede bruke.
Ja absolutt. Det er ikke lett å styre frekvenskurven. Samtidig skal det sies at det finnes kompetanse man kan leie inn til det. Det er nok en kombinasjon av det er vanskelig og at mange har fordommer mot det. Fortsatt virker det som veldig mange karakteriserer ulik signatur i elektronikk som kvalitative forskjeller. Kvalitative forskjeller er det selvsagt også i flere tilfeller, men det begynner å flate ut når man kommer opp i en viss prisklasse og da er det nok ofte mer snakk om litt ulik egenlyd.
Og treffe 100% med matching av elektronikk i forhold til ønsket frekvensrespons er nok så og si umulig.

Når får jeg vel halve sentralen etter meg.
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
orso skrev:
Det er nok en kombinasjon av det er vanskelig og at mange har fordommer mot det. Fortsatt virker det som veldig mange karakteriserer ulik signatur i elektronikk som kvalitative forskjeller. Kvalitative forskjeller er det selvsagt også i flere tilfeller, men det begynner å flate ut når man kommer opp i en viss prisklasse og da er det nok ofte mer snakk om litt ulik egenlyd. Og treffe 100% med matching av elektronikk i forhold til ønsket frekvensrespons er nok så og si umulig.
Enig. Et nytt buzzword (powerDAC?) kommer neppe til å endre på det.

Jeg har en mistanke at minst 80% av utstyret folk kjøper blir valgt etter hvor bra produktet "føles", og da er det lett å få følelsene bekreftet når man kobler opp utstyret hjemme. Jeg tror verken klasse D eller NAD smaker godt nok på tungen til audiofile til at dette kommer til å bli en ubetinget suksess. Audiofile har brukt de siste 40 årene på å lære seg at riktig gode forsterkere er store, varme, tunge og dyre. Dette endrer seg ikke over natten. At enkelte produsenter har satt ICE moduler inn i store kabinett og skrudd opp prislappen (for eks. Jeff Rowland) hjelper selvfølgelig, likeså at kompromissløse aktive konstruksjoner i millionklassen bruker ICE med stort hell, men jeg tror det kommer til å ta tid. Spennende teknologi, men jeg tror akkurat dette produktet ender opp med å bli på bestillingslisten for spesielt interesserte straks hypen har lagt seg.

På en annen side er fint at kommer digitale forsterkere, for nå kan endelig audiofile som hele tiden har levd i troen at klasse D er og låter "digitalt" bli oppfattet som at de faktisk har et snev av peiling på hva de prater om. ;D
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
For 40 høvdinger får en jo en Bryston 4B SST2 og penger til overs, det er også noe en bør ha i bakhodet selv om NAD M2 sikkert er en super forsterker.

Orso: For de som bor i grisgrendte strøk som en god del av landets befolkning vil det bli dyrt å leie inn kompetanse. Så lenge brukervennligheten er heller tvilsom og det er en bratt læringskurve tror jeg massene vil kvie seg for å satse på digital korreksjon.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
For 40 høvdinger får en jo en Bryston 4B SST2 og penger til overs, det er også noe en bør ha i bakhodet selv om NAD M2 sikkert er en super forsterker.
Bryston hadde jeg selv vurdert hvis jeg skulle gå for en passiv løsning. Representer noe av det aller beste av AB forsterkeri. Skulle vært morsomt å teste Bryston mot det ypperste av klasse D.
Anonym skrev:
Orso: For de som bor i grisgrendte strøk som en god del av landets befolkning vil det bli dyrt å leie inn kompetanse. Så lenge brukervennligheten er heller tvilsom og det er en bratt læringskurve tror jeg massene vil kvie seg for å satse på digital korreksjon.
Godt poeng og er enig.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Espen R skrev:
OMF skrev:
Hmm....denne tar PCM rett på inngangen.....Når jeg skal begynne å "Jobbe litt" med oppsettet igjen om et par år - så hadde det i grunn vært spennede å prøve 3 stk koblet direkte på Lynx kortet.....Dette er fremtiden spør du meg....

Mvh
OMF
Hadde jeg vært en produsent av tradisjonell forsterteknologi, da hadde jeg ikke sovet spesielt godt om natten nå. ;)

Og tatt i betraktning at dette er MK1 utgaven av forsterkeren, så er dette temmelig imponerende.
Så lenge de ikke sover om dagen så går det nok bra. Allerede har et par konstruktører gått et bra stykke forbi zetex med helanalog teknologi. Zetex har fortsatt gammeldags motkoblingsteknikk og reguleringsteknikk. Det er nettopp det faktum som har holdt tilbake heldigitale forsterkere og fortsatt kommer til å gjøre det.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
The very unique thing feature of the Equibit technology is that the PCM to PWM conversion is made without using feedback. Which actually is a necessity since you cannot make a feedback loop taking the analog signal at the speaker terminals and feed it back to the digital PCM signal! That is just not feasible!
So, the Lyngdorf true digital amplifiers are open loop amplifiers - no feedback used at all.
Hvilket faktum? Millenium kom i hva, 1997?
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
JENO skrev:
Nå er det en stund siden jeg leste databladet til Zetex, men hvis jeg husker riktig så har receiver-chipen 8 kanaler. Det samme har forsterker-modulen med 8 stk 250 watts kanaler der to og to kan kobles sammen til 500w. I tillegg kan receiver-chipen istedet for å mate forsterkerne med PWM fungere som en topp kvalitets dac ved å koble til en enkel krets. Disse greiene er også så vidt jeg har forstått det lite kresne på strømforsyningen (i motsetning til Tact/Lyngdorf/TI). Mulig at jeg roter litt med opplysningene i tillegg til at jeg er teknisk analfabet, men jeg ser for meg følgende scenario:

Putt hele greia inn i en høyttaler. Dermed har man mulighet til en aktiv opp til 8-veis høyttaler. Ikke nok med 500w til subene? Ikke noe problem. Bare gjør om en av kanalene til en dac og pøs på med krefter fra f eks en pro-amp. Da trenger man bare en kilde eller pc og en digitalkabel til hver høyttaler. Enklere oppsett rent visuelt kan man ikke få!

Dette kan bli mulig hvis noen produsenter utnytter disse mulighetene, eller om disse chipene blir tilgjengelig for oem eller diy.

Jeg er på ingen måte klasse D-entusiast, men har begynt å fatte interesse for digital aktiv deling og drc, men foreløpig blir det for dyrt og komplisert. Forutsatt at disse greiene låter som lovet, så ser jeg fram til fortsettelsen!

PS! Snakket med noen på hifi-klubben i dag , og i følge deres data skulle forsterkeren være på markedet fra juni, men det er den ikke, og de vet ikke når den vil bli tilgjengelig.
For aa sitere hva jeg selv skrev for et aar siden, saa ser jeg frem til at hele potensialet i chip setet blir realisert med flere kanaler, dsp, mulighet for analog linjeutgang osv. Kanskje det er noe saant Bx er inne paa?
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
BAh. Fikk skikkelig lyst på en test av M2 nå.. låner pr nå en NAD m3, og det virker ut til å passe mine Helicon 800 mk2 perfekt :p. Signal kilde nå er Squeezebox som er koblet digitalt til en Lyngdorf DPA-1 som kun fungerer som en "romkorreksjonprossesor og DAC" for Squeezeboxen min (FLAC).

Blod på tann ;). Mulig jeg går for M3'en.. men tror jaggu meg jeg skulle lytta til M2'en også.. spessielt når alle review viser til at t.o.m. "dårlige" innspillinger blir duganes med denne ampen sin DAC samling!

Lydbildet og plasseringene M3'en gjør overgår det andre jeg har hatt i systemet med glans!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Man skrev:
Hvilket faktum? Millenium kom i hva, 1997?
Det faktum at mangel på real time feilkorreksjon gir så store avvik i frekvensrespons og så lastavhengighe ytelser at prinsippet ikke er egnet til bruk i effektforsterkere, og at det å implementere feilkorreksjon i en digital forsterker innebærer at man ikke kan kjøre en analog feedback med full båndbredde og alle de fordeler det gir både kostnads og kvalitetsmessig.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Snickers-is:
Hva skyldes konkret at en del høyttalere låter vel slankt og bassfattig med klasse D? Er det først og fremst er resultat av at de gir full kontroll og man får den frekvensresponsen i bassen høyttalere gir med gitt plassering eller skyldes det også f.eks at høyttalerne ikke er voicet med klasse D?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Det er to sider av samme sak. Med lav utgangsimpedans (reell, ikke bare oppgitt dempningsfaktor ved resistiv last) vil basselementenes Q nærme seg elementenes egen Q. All motstand som står i serie med forsterker og basselement er synonymt med høyere Q, mer bass og mindre kontroll. Det vil si, dersom behovet for strøm for å gi tilstrekkelig bass utgjør en større faktor enn forskjellen i Q vil mer kontroll også gi mer bass. Noen få høyttalere gir neste utelukkende mer bass jo mer kontroll man byr dem, men som regel er det omvendt. Imidlertid vil en del konsumentprodukter (forsterkere) ha så dårlig strømkapasitet at selv om Q blir teoretisk høyere så vil mangelen på strømkapasitet medføre at bassen omtrent forsvinner.

Når man voicer en høyttaler gjør man det i utgangspunktet til slutt med ørene. Dersom man bruker en forsterker med relativt lav dempningsfaktor og voicer klangbalansen med den, så vil man fort få får lite bass med en forsterker som gir mer kontroll.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Er på jobb så jeg har ikke tilgang til Stereophile men den siste testen av Zu høyttalere hvor de måler med både en Kondo rørforsterker og en Sim Audio transistorforsterker illustrer godt det Snickers beskriver.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.336
Antall liker
3.529
Torget vurderinger
4
Hvordan kan man best koble opp en squezeebox til M2 ? Den har egen D/A ?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Det burde være plankekjøring. M2 ER en DA konverter. Med digitale innganger og det hele.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.336
Antall liker
3.529
Torget vurderinger
4
Noen som har M2 ? og har erfaringer med den ?
 

leifeinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
227
Antall liker
24
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Gammel tråd dette :) men er det sånn at en Nad M2 MÅ ha en 16A kurs under oppstart? noen som kan bekrefte eller avkrefte? slik jeg har skjønnt det er det vel uvanlig at man har 16A kurser sånn rundt i stuen??
 
Topp Bunn