???Valentino skrev:Interessant test Atkinson gjør der. Men jeg kan ikke forstå hvorfor han var så skeptisk til klasse D?
Skepsisen var jo nettopp basert på tidligere lytteinntrykk, basert på andre klasse D-prinsipper.
he he... ;D
???Valentino skrev:Interessant test Atkinson gjør der. Men jeg kan ikke forstå hvorfor han var så skeptisk til klasse D?
Når først skepsisen er etablert er det lett å få den bekreftet vet du.Valentino skrev:Interessant test Atkinson gjør der. Men jeg kan ikke forstå hvorfor han var så skeptisk til klasse D?
Men her parerer jeg lett ved å si at Atkinson tydeligvis ikke har noen generelle fordommer mot klasse D (basert på testen av NAD M2). Han hadde tidligere ikke fått lyttet til riktig klasse D løsning. ;DSnickers-is skrev:Når først skepsisen er etablert er det lett å få den bekreftet vet du.Valentino skrev:Interessant test Atkinson gjør der. Men jeg kan ikke forstå hvorfor han var så skeptisk til klasse D?
Hadde jeg vært en produsent av tradisjonell forsterteknologi, da hadde jeg ikke sovet spesielt godt om natten nå.OMF skrev:Hmm....denne tar PCM rett på inngangen.....Når jeg skal begynne å "Jobbe litt" med oppsettet igjen om et par år - så hadde det i grunn vært spennede å prøve 3 stk koblet direkte på Lynx kortet.....Dette er fremtiden spør du meg....
Mvh
OMF
Der antagelig digital inn-/utgang (før volumkontroll, evt med volumkontroll fastsatt til f.eks. 0 dB) som kan brukes til ulike prosesseringsformål f.eks. EQ og/eller surremegrundt.KW skrev:Jeg synes denne virker spennende jeg.
Kikket på digitale innganger og den har flere, men det står også;
Processor Loop: SPDIF Optical (Mac PC compatible) out/in
Noen som kan forklare hva det dreier seg om, siden det er både in og out.
...
Jeg ha brukt de vanlige digitale inngangene til dette....
Rett fra mac/iTunes og inne i M2 og rett i høyttalerne.
...
IHT stereophile støtter de digitale innganene opp til 24/192....
Hvilke digitale hirez er pr. idag mulig på de digitale inngangene?
...
Jeg har desverre ikke noen M2 8) du har rett KW, det mangler «ville». Dvs std SPDIF-inngang i enten coax eller helst optisk mellom data og M2, evt AES/EBU dersom det evt er et lydkort med dette. IHT Stereophile støtter SPDIF på M2 både 24 bit oppløsning og 192 KHz sampling. Det er highrez godt nok, i mangel av direkte støtte for DXD og et «datagrensesnitt».KW skrev:Hva mener KJ med dette?
Jeg ha brukt de vanlige digitale inngangene til dette.
Har du en M2?
Eller mener du at du ville ha og i så fall vanlige inngangene fra en mac?
Hva med fra en AE altså optisk spdif eller har du USB i tankene, som selvfølgelig må til for highrez.
Mvh.KW
Hvis Diodes / Zetex lykkes med sin tunge satsing på denne fronten kommer det til å dukke opp mange kandidater basert på denne teknologien etterhvert. Ganske mye av lydkvaliteten er også opp til forsterkerprodusenten her. Brikkene fra Diodes /Zetex er viktige, men det er mange øvrige faktorer som påvirker sluttresultatet. Om et par år kan det være et knippe leverandører og produkter å velge mellom som er basert på samme teknologi.OMF skrev:Hmm....denne tar PCM rett på inngangen.....Når jeg skal begynne å "Jobbe litt" med oppsettet igjen om et par år - så hadde det i grunn vært spennede å prøve 3 stk koblet direkte på Lynx kortet.....Dette er fremtiden spør du meg....
Mvh
OMF
Og kan den nedgraderes med færre watt med software nedgradering?orso skrev:Stemmer det at NAD M2 kan oppgraderes med mer watt kun ved software oppgradering?
Ja, 40k er mye for en tokanals forsterker, og ganske mange av de som er villige til å bruke 40k på en tokanals forsterker er kanskje ikke så veldig gira på noe som er digitalt og som det står NAD på. Men det vil sikkert komme rimeligere altnernativer og multikanalssaker basert på samme teknologi, da blir det kanskje mer interessant. NAD regner sikkert ikke med å selge fryktelig mange av dette produktet uansett vil jeg tro.HåkonN skrev:Usikker på om dette kommer til å selge bra. 40k er mye for en NAD når det finnes så mange andre gode klasse D alternativer på markedet, men for oss teknofreaker så er designet spennende nok alene.
...som i pickup og rør?orso skrev:så vil folk bruke elektronikk til å farge lyden.
Jeg tror du har rett. Men jeg tror også mange bruker elektronikk til å farge lyden fordi korreksjon og EQ krever en viss egeninnsats. Lærekurven kan være bratt for mange, og Visa-kortet kan de allerede bruke.orso skrev:På demoen jeg var på med B&W høyttalere og NAD M2, så ble det nevnt at Classé låt varmere og vedkommende som kjørte demoen trodde de fleste ville foretrekke Classé. Så lenge korreksjon og EQ ikke er stuerent, så vil folk bruke elektronikk til å farge lyden.
Ja absolutt. Det er ikke lett å styre frekvenskurven. Samtidig skal det sies at det finnes kompetanse man kan leie inn til det. Det er nok en kombinasjon av det er vanskelig og at mange har fordommer mot det. Fortsatt virker det som veldig mange karakteriserer ulik signatur i elektronikk som kvalitative forskjeller. Kvalitative forskjeller er det selvsagt også i flere tilfeller, men det begynner å flate ut når man kommer opp i en viss prisklasse og da er det nok ofte mer snakk om litt ulik egenlyd.HåkonN skrev:Jeg tror du har rett. Men jeg tror også mange bruker elektronikk til å farge lyden fordi korreksjon og EQ krever en viss egeninnsats. Lærekurven kan være bratt for mange, og Visa-kortet kan de allerede bruke.
Enig. Et nytt buzzword (powerDAC?) kommer neppe til å endre på det.orso skrev:Det er nok en kombinasjon av det er vanskelig og at mange har fordommer mot det. Fortsatt virker det som veldig mange karakteriserer ulik signatur i elektronikk som kvalitative forskjeller. Kvalitative forskjeller er det selvsagt også i flere tilfeller, men det begynner å flate ut når man kommer opp i en viss prisklasse og da er det nok ofte mer snakk om litt ulik egenlyd. Og treffe 100% med matching av elektronikk i forhold til ønsket frekvensrespons er nok så og si umulig.
Bryston hadde jeg selv vurdert hvis jeg skulle gå for en passiv løsning. Representer noe av det aller beste av AB forsterkeri. Skulle vært morsomt å teste Bryston mot det ypperste av klasse D.Anonym skrev:For 40 høvdinger får en jo en Bryston 4B SST2 og penger til overs, det er også noe en bør ha i bakhodet selv om NAD M2 sikkert er en super forsterker.
Godt poeng og er enig.Anonym skrev:Orso: For de som bor i grisgrendte strøk som en god del av landets befolkning vil det bli dyrt å leie inn kompetanse. Så lenge brukervennligheten er heller tvilsom og det er en bratt læringskurve tror jeg massene vil kvie seg for å satse på digital korreksjon.
Så lenge de ikke sover om dagen så går det nok bra. Allerede har et par konstruktører gått et bra stykke forbi zetex med helanalog teknologi. Zetex har fortsatt gammeldags motkoblingsteknikk og reguleringsteknikk. Det er nettopp det faktum som har holdt tilbake heldigitale forsterkere og fortsatt kommer til å gjøre det.Espen R skrev:Hadde jeg vært en produsent av tradisjonell forsterteknologi, da hadde jeg ikke sovet spesielt godt om natten nå.OMF skrev:Hmm....denne tar PCM rett på inngangen.....Når jeg skal begynne å "Jobbe litt" med oppsettet igjen om et par år - så hadde det i grunn vært spennede å prøve 3 stk koblet direkte på Lynx kortet.....Dette er fremtiden spør du meg....
Mvh
OMF
Og tatt i betraktning at dette er MK1 utgaven av forsterkeren, så er dette temmelig imponerende.
Hvilket faktum? Millenium kom i hva, 1997?The very unique thing feature of the Equibit technology is that the PCM to PWM conversion is made without using feedback. Which actually is a necessity since you cannot make a feedback loop taking the analog signal at the speaker terminals and feed it back to the digital PCM signal! That is just not feasible!
So, the Lyngdorf true digital amplifiers are open loop amplifiers - no feedback used at all.
For aa sitere hva jeg selv skrev for et aar siden, saa ser jeg frem til at hele potensialet i chip setet blir realisert med flere kanaler, dsp, mulighet for analog linjeutgang osv. Kanskje det er noe saant Bx er inne paa?JENO skrev:Nå er det en stund siden jeg leste databladet til Zetex, men hvis jeg husker riktig så har receiver-chipen 8 kanaler. Det samme har forsterker-modulen med 8 stk 250 watts kanaler der to og to kan kobles sammen til 500w. I tillegg kan receiver-chipen istedet for å mate forsterkerne med PWM fungere som en topp kvalitets dac ved å koble til en enkel krets. Disse greiene er også så vidt jeg har forstått det lite kresne på strømforsyningen (i motsetning til Tact/Lyngdorf/TI). Mulig at jeg roter litt med opplysningene i tillegg til at jeg er teknisk analfabet, men jeg ser for meg følgende scenario:
Putt hele greia inn i en høyttaler. Dermed har man mulighet til en aktiv opp til 8-veis høyttaler. Ikke nok med 500w til subene? Ikke noe problem. Bare gjør om en av kanalene til en dac og pøs på med krefter fra f eks en pro-amp. Da trenger man bare en kilde eller pc og en digitalkabel til hver høyttaler. Enklere oppsett rent visuelt kan man ikke få!
Dette kan bli mulig hvis noen produsenter utnytter disse mulighetene, eller om disse chipene blir tilgjengelig for oem eller diy.
Jeg er på ingen måte klasse D-entusiast, men har begynt å fatte interesse for digital aktiv deling og drc, men foreløpig blir det for dyrt og komplisert. Forutsatt at disse greiene låter som lovet, så ser jeg fram til fortsettelsen!
PS! Snakket med noen på hifi-klubben i dag , og i følge deres data skulle forsterkeren være på markedet fra juni, men det er den ikke, og de vet ikke når den vil bli tilgjengelig.
Det faktum at mangel på real time feilkorreksjon gir så store avvik i frekvensrespons og så lastavhengighe ytelser at prinsippet ikke er egnet til bruk i effektforsterkere, og at det å implementere feilkorreksjon i en digital forsterker innebærer at man ikke kan kjøre en analog feedback med full båndbredde og alle de fordeler det gir både kostnads og kvalitetsmessig.Man skrev:Hvilket faktum? Millenium kom i hva, 1997?