Breaking News! NAD M2 Direct Digital Amplifier

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Gammel tråd dette :) men er det sånn at en Nad M2 MÅ ha en 16A kurs under oppstart? noen som kan bekrefte eller avkrefte? slik jeg har skjønnt det er det vel uvanlig at man har 16A kurser sånn rundt i stuen??
Ville anta du klarer å starte den på mindre kurs hvis du er heldig (må treffe riktig sted i svingningene i strømen). Tror jeg hadde rundt 900 watt bakgrunnslast på kursen når jeg skulle teste en M2, da tok den en 16A kurs når jeg skrudde den på. Når det bare var 100-200 watt bakgrunnslast på kursen så hadde jeg ingen problemer.
 
N

nb

Gjest
slik jeg har skjønnt det er det vel uvanlig at man har 16A kurser sånn rundt i stuen??
16A (eller 15A som det er i nye installasjoner etter nye regler) er svært vanlig. Finnes knapt nok noen grunn til å velge 10A så lenge ledningstverrsnittet takler mer, og legger man noe nytt er det liten grunn til å legge 1.5 kvadraat (10A) fremfor 2.5 kvadrat (15A/16A) da prisforskjellen er minimal og arbeidet akkurat det samme.

Det går nok mer på startstrøm enn strømtrekk. Om sikringene går når effekttrinn slås på så løses det gjerne med tregere sikringer (B eller C - karakterestikk om man har A i utgangspunktet). Jeg synest en forsterker som ikke takler å bli slått på uten å ta en sikring er idiotisk konstruert, men det er kanskje bare meg.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Prøv med tregere sikringer på den anvendte kursen om du kan?

Mvh.KW
 

AJ_82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Innlegg
420
Antall liker
126
Torget vurderinger
6
Gikk stort sett greit på 10A sikring her, men noen ganger måtte jeg skru ned varmeovn for å ikke ta sikringen.

A.J.
 
Topp Bunn