Bowers & Wilkins

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Foreløpig er jo poenget bare å fikse dette for et par som har spurt direkte, men det er nok rom for et kommersielt produkt der ja.

    Ja, man kobler bare til, også er alt 100% ferdig satt opp.

    Alt er satt opp nøyaktig til den aktuelle høyttalermodellen. Tanken er å lage et rent oppsett som i størst mulig grad hermer det originale filteret. Så kan man velge ulike nivåer av optimalisering i lag. For eksempel ett lag for om rommet er veldig lydreflekterende, ett lag for lytteavstand, ett lag for hvor mye rommet absorberer i bassen osv. Man velger altså først i hvilken grad man ønsker en så original som mulig høyttaler, eller om man ønsker den mer i retning av optimalisert. Så velger man ulike tilpasninger til rommet individuelt. Det er også rom for en form for loudness som kan velges, og en god del dynamisk prosessering som beskytter høyttaleren mot overstyring samtidig som den ikke ødelegger moroa fullstendig.
    En bit av fremtiden, dette her, Snickers-is er nok noen skritt foran mange store høyttalergiganter - not bad & heia Norge 🔊 (y) 🇳🇴
     
    Sist redigert av en moderator:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har de samme delefrekvens opp mot FST-mellomtonen?
    Skal ikke uttale meg om delefrekvens, men mellomtone og diskant er helt 100% identisk (også huset) på 800D3 og 802D3.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Driverne er nok like, men tuningen av filteret avhenger trolig mer av hva som gir riktig avrulling i bassen enn hva som er "optimalt" for mellomtonen.

    Vi kan sammenlikne målinger, men med forbehold om at de er utført av to ulike parter.

    Her er 800 D3, utført av Newport for What Hifi:
    1652389533172.png


    Her ser vi at delingen ligger så vidt over 400Hz.

    Her er 802 D3, utført av John Atkinson for Stereophile:

    1652389572994.png


    Her kan vi se at delingen ligger tett oppunder 500Hz, altså markant høyere enn på 800.

    Det som overrasker meg veldig er at Newport måler denne impedansen på 800:

    1652389730107.png


    Mens Atkinson måler denne impedansen på 802:

    1652389751382.png


    Det ser trolig ikke så merkelig ut ved første øyekast, men legg merke til at dette tilsier at 800 er tunet til 26Hz, mens 802 er tunet til 20Hz. Om det stemmer, at 802 med 8" drivere er tunet 6Hz lavere enn 800 med 10" drivere, så må 802 ha en voldsom ulempe mht kapasitet. Typisk vil jeg si at 26Hz er plenty lav tuning til alt av musikk, og 20Hz tuning på 8" basser er på grensen til totalt uforsvarlig.

    Men igjen, utført av to ulike steder, utstyr og personer på to ulike tidspunkter. Jeg skal få gjort impedansmålinger på disse for å få dette helt nøyaktig. Jeg holder en knapp på at det er en feil i en av målingene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Men igjen, utført av to ulike steder, utstyr og personer på to ulike tidspunkter. Jeg skal få gjort impedansmålinger på disse for å få dette helt nøyaktig. Jeg holder en knapp på at det er en feil i en av målingene.
    Rimelig sikker på at noe er galt her, dette kan ikke stemme.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Rimelig sikker på at noe er galt her, dette kan ikke stemme.
    Og jeg tenker kanskje det man hører med ørene stemmer vel så bra som målinger, i denne sammenheng i relasjon til at en målig kanskje nødvendigvis ikke er en («fasitgivende») måling?!

    Mens virkeligheten kan være noe du selv opplever, TGB, da du selv forbedrer det et visst norsk blad erklærte som verdens beste (!) for ikke lenge siden. Jeg tror ikke du og Snickers-is gjør det dere gjør, dersom musikkopplevelsen ikke villet bli bedre i disse «verdens-omtalte» høyttalerne.

    Tøft da, at et par nordmenn går på (selveste) B&W og gjør det dere gjør :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville forventet 802D3 til å være tunet til ~28Hz, i det minste ikke lavere enn 800D3.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Og jeg tenker kanskje det man hører med ørene stemmer vel så bra som målinger, i denne sammenheng i relasjon til at en målig kanskje nødvendigvis ikke er en («fasitgivende») måling?!

    Mens virkeligheten kan være noe du selv opplever, TGB, da du selv forbedrer det et visst norsk blad erklærte som verdens beste (!) for ikke lenge siden. Jeg tror ikke du og Snickers-is gjør det dere gjør, dersom musikkopplevelsen ikke villet bli bedre i disse «verdens-omtalte» høyttalerne.

    Tøft da, at et par nordmenn går på (selveste) B&W og gjør det dere gjør :)
    Det finnes ikke noen "subjektiv versjon", spesielt ikke når vi snakker om måling av tuningfrekvens.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    Tunghørt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2017
    Innlegg
    134
    Antall liker
    147
    Sted
    Bodø
    Da var jeg vel strengt tatt ferdig med oppgradering av lyd på en god stund.Gikk fra 805D3 til 805D4 i april,hadde en DB3D sub fra før men nå på fredagskveld ble nr2 koblet opp.Skal etterhvert med igang med Dirac for å hente inn det siste,er litt håpløst rom.Høyttalere blir flytte litt frem ved lytting.
     

    Vedlegg

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som du har valgt en litt merkelig plassering av subbene.... :unsure:
    Må passe på at ingen blir krenka her.... du bør heller si "Ser ut som du har valgt en litt interessant plassering av subbene.... :unsure:"
    Det utsagnet er jeg forøvrig helt enig i. Det kan være fordel med å plassere dem i høyden som dette, ulempen kan være at man ikke får fordelen med å ha dem plassert på 2 forskjellige steder i rommet (ref duppene som genereres i det lave frekvensområdet pga rommet). Eneste måten å si om det ene er bedre enn det andre er å gjøre REW målinger.
     
    Sist redigert:

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som du har valgt en litt merkelig plassering av subbene.... :unsure:
    Med å plassere subbene i høyden, kobler dem med hverandre og gir 3db ekstra. Det kunne hvis plass hvert ok og fått en på hver side. Men uansett så blir det dobbelt så gøy med 2 kontra 1 sub.
     

    Tunghørt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2017
    Innlegg
    134
    Antall liker
    147
    Sted
    Bodø
    Må passe på at ingen blir krenka her.... du bør heller si "Ser ut som du har valgt en litt interessant plassering av subbene.... :unsure:"
    Det utsagnet er jeg forøvrig helt enig i. Det kan være fordel med å plassere dem i høyden som dette, ulempen kan være at man ikke får fordelen med å ha dem plassert på 2 forskjellige steder i rommet (ref duppene som genereres i det lave frekvensområdet pga rommet). Eneste måten å si om det ene er bedre enn det andre er å gjøre REW målinger.
    Blir langt fra krenka :p ,db3d er jo thigt og veldig musikalsk(ja jeg vet at er et fy ord blant de mer opplyste :D ) om man kan si det.Kunne selvfølgelig ha solgt db3d og gått for en db2d ,men valgte å gå for en til db3d men tanke på et senere tidspunkt for å plassere en mellom hver høyttaler.Har ikke annen mulighet enn å stakke dem nå.Dirac klarer jo ikke gjøre underverker, men rettet opp litt gjør den nok.Får lese meg opp REW og teste ut etterhvert. Skulle gjerne ha gjort akustikk forbedringer også uten gjøre for store inngrep i ei borettslag leilighet.Uansett så låter det ikke så værst med litt nedsatt hørsel og tinnitus .Legger ved bilde av rom deling,som dere ser så har jeg ikke allverdens plass å gjøre av høyttalere og sub.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Så lenge man kommer over et visst nivå kvalitetsmessig på sub'er - så er jeg overbevist om at flere sub'er er det beste valget.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    @Tunghørt hvilken mobiltelefon brukte du til å room EQ B&W DB3D til rommet ?
    Spør siden jeg har en DB1D selv :)

    Mvh
     
    Sist redigert:

    Tunghørt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2017
    Innlegg
    134
    Antall liker
    147
    Sted
    Bodø
    @Tunghørt hvilken mobiltelefon brukte du til å room EQ B&W DB3D til rommet ?
    Spør siden jeg har en DB1D selv :)

    Mvh
    Du må ha iphone,ipad eller enkelte samsung telefoner som har riktig mic for bruke room eq som er i appen til subben.Lånte meg en ipad når jeg satt opp den første subben.Kjørte en factory reseet på den subben når jeg koblet opp sub nr2.Har ikke enda fått summet meg til kjøre Dirac romkorreksjon på Nad m33'n .
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Du må ha iphone,ipad eller enkelte samsung telefoner som har riktig mic for bruke room eq som er i appen til subben.Lånte meg en ipad når jeg satt opp den første subben.Kjørte en factory reseet på den subben når jeg koblet opp sub nr2.Har ikke enda fått summet meg til kjøre Dirac romkorreksjon på Nad m33'n .
    DB1D min er over 2 år gammel , den ble den gang da kalibrert opp med en Iphone 6 ( den mistet den muligheten til Room EQ etter noen mnd da det kom en oppdatering av IOS )
    Har snoket litt å ifølge Bowers så har Samsung's galaxy S7 - S7 Edge - S8 - S9 - Goggle pixel - Goggle pixel 2 mikrofon innebygget som aktiverer Room Eq i appen .
    Har selv nå kjøpt en pent brukt S9 kan herved bekrefte at room eq låses opp i appen :)

    Mvh
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.744
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Kanskje ikke det optimale lytterommet, men høyttalerne er fine da
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Jeg har hatt en 6.3 og en 6.32 ja. 20 år siden. Husker ikke hvem jeg solgte den til.

    Brukte 6.32 bla mot 801S3.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Haha ok; så hyggelig å høre og se den fremdeles lever livet på andre siden av jordkloden.

    6.32en ble vel solgt 2 ganger, han første visste ikke hva han kjøpte og ble forbanna når han skjønte messingplatene på fremsiden irret. Kunne ha slikt i stua. Så jeg tok den tilbake.

    Den andre 6.3 er lett gjenkjennelig fordi den hadde logoen visket bort av messingpuss. Mener jeg så den nettopp på Finn.

    Rart; 6.3 og 6.4 gikk for 8000-15000,- for 20 år siden. Nå går de for mer.
     
    S

    Shaktimannen

    Gjest
    Haha ok; så hyggelig å høre og se den fremdeles lever livet på andre siden av jordkloden.

    6.32en ble vel solgt 2 ganger, han første visste ikke hva han kjøpte og ble forbanna når han skjønte messingplatene på fremsiden irret. Kunne ha slikt i stua. Så jeg tok den tilbake.

    Den andre 6.3 er lett gjenkjennelig fordi den hadde logoen visket bort av messingpuss. Mener jeg så den nettopp på Finn.

    Rart; 6.3 og 6.4 gikk for 8000-15000,- for 20 år siden. Nå går de for mer.
    Ja 6.32 har virka helt fint heletiden , den har vert på service 1 gang siden jeg kjøpte den hos Rune Juul han gikk over den å skifta noen småtteri , messing plata på den er veldig mørk ja 😊, jeg har en strøken 6.3 også stående i Norge som er i bruk 👍
     

    denis

    Medlem
    Ble medlem
    26.02.2007
    Innlegg
    32
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    3
    Jeg lurer på om Accuphase på 2x60W classA klarer til å drive B&W 802D2.

    Har noe av dere erfaring med denne kombinasjonen?
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Jeg lurer på om Accuphase på 2x60W classA klarer til å drive B&W 802D2.

    Har noe av dere erfaring med denne kombinasjonen?
    Ingen erfaring, men kan ikke min villeste fantasi tro at dette skulle være noe problem. Såfremt du ikke skal fylle ett meget stort rom med svært mye lyd da..
    Ser flere på nett som bruker E-650 på 802 og den har »bare» 30W å rutte med.
     

    denis

    Medlem
    Ble medlem
    26.02.2007
    Innlegg
    32
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    3
    Jeg spiller ikke høyt og rommet er ikke stort (cca.25m2).
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    245
    Antall liker
    275
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Da er 801 D4 og HTM81 D4 bestilt, estimert levering starten av August. 802 D3 går til surround.
    Tenker du fortsatt å gjennomføre oppgraderingen av eksisterende høyttaler/evt nye høyttalere?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn