Bowers & Wilkins

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MarkusH

    Gjest
    De ligger snart i myra bak låven nå😊
    De skal bygges om til aktiv drift ja, og prosessen med å gjøre det er sånn smått igang som du ser fra bildene over her.
    Pøs på med bilder i tråden over fremgangen, spennende å følge med på. ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.781
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bra utseende, bra drivere, og også bra lyd.
    Kinderoverraskelse!
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Pøs på med bilder i tråden over fremgangen, spennende å følge med på. ;)
    Skal ikke se bort fra at det muligens blir en liten byggetråd rundt det, problemet mitt er at jeg ikke lider av skrivekløe, og klarer bedre å engasjere meg verbalt. Men litt fuss rundt det skal vi nok klare å lage.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.496
    Antall liker
    1.787
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    spennende prosjekt, men ser ikke helt gevinsten i å integrere det annet enn mindre kabler.
    Kunne man ikke like så godt laget en bakplate med 3 sett med terminaler? Eller sågar brukt den orginale og boret et ekstra par hull til terminaler
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.781
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    spennende prosjekt, men ser ikke helt gevinsten i å integrere det annet enn mindre kabler.
    Kunne man ikke like så godt laget en bakplate med 3 sett med terminaler? Eller sågar brukt den orginale og boret et ekstra par hull til terminaler
    Ikke om man ønsker å levere dette som et system. Tenk som B&O.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.496
    Antall liker
    1.787
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Tviler på at b&w gir garanti på dette, så det vil jo bli et ettermarkedssystem for de som allerede har høyttalerne og ønsker mindre bokser og er åpen for å modifisere høyttalere til mange hundre tusen
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    spennende prosjekt, men ser ikke helt gevinsten i å integrere det annet enn mindre kabler.
    Kunne man ikke like så godt laget en bakplate med 3 sett med terminaler? Eller sågar brukt den orginale og boret et ekstra par hull til terminaler
    Det er ganske mange ulike løsninger som ble vurdert her, og ett av de viktigste målene er å gjøre dette så reversibelt som overhodet mulig.

    De originale bakplatene er enkle å ta av. Der sitter filtrene påmontert metallplata. Alle driverne er koblet til via en "Mate-N-Lok"-kontakt med 9 poler (8 er i bruk). Den kan ikke settes i feil vei. Dermed er det bare å løsne gammel bakplate, nappe ut kontakten, flytte over de 8 festebrakettene, plugge inn kontakten til driverne, montere den nye bakplata, sette på strøm og signal, slå på og spille. Man kan enkelt gjøre en reversering uten spor av at de har vært modofisert.

    En annen fordel med denne løsningen er at det er relativt trygt å overlate det til folk å gjøre konverteringen selv.

    Det å sette forsterkerne i høyttalerne, kontra å ha dem utenfor, er nok på mange måter en smakssak. Men i og med at en sånn bakplate tilbyr plenty både med plass og kjøling for en slik konvertering synes jeg personlig det er den mest elegante løsningen.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.496
    Antall liker
    1.787
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Gode poenger
    Plug and play er jo digg
    Da er forsterkerne satt opp med riktig delefrekvenser slik at man bare trenger å koble til strøm og signal så er man oppe og går?
    Tenker du å kommersialisere dette, eller er det kun for moro skyld? Kan jo kanskje være et marked for dette for mange vil jo ha det enklest mulig og mest mulig cleant i stua si
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Gode poenger
    Plug and play er jo digg
    Da er forsterkerne satt opp med riktig delefrekvenser slik at man bare trenger å koble til strøm og signal så er man oppe og går?
    Tenker du å kommersialisere dette, eller er det kun for moro skyld? Kan jo kanskje være et marked for dette for mange vil jo ha det enklest mulig og mest mulig cleant i stua si
    Foreløpig er jo poenget bare å fikse dette for et par som har spurt direkte, men det er nok rom for et kommersielt produkt der ja.

    Ja, man kobler bare til, også er alt 100% ferdig satt opp.

    Alt er satt opp nøyaktig til den aktuelle høyttalermodellen. Tanken er å lage et rent oppsett som i størst mulig grad hermer det originale filteret. Så kan man velge ulike nivåer av optimalisering i lag. For eksempel ett lag for om rommet er veldig lydreflekterende, ett lag for lytteavstand, ett lag for hvor mye rommet absorberer i bassen osv. Man velger altså først i hvilken grad man ønsker en så original som mulig høyttaler, eller om man ønsker den mer i retning av optimalisert. Så velger man ulike tilpasninger til rommet individuelt. Det er også rom for en form for loudness som kan velges, og en god del dynamisk prosessering som beskytter høyttaleren mot overstyring samtidig som den ikke ødelegger moroa fullstendig.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Poenget her er ikke mindre bokser og renere oppsett, men å få en mye bedre lyd ut ved å fjerne det passive filteret. Målet er jo å få til en aktiv D3 som banker den passive D4 på alle områder med god margin. @Snickers-is, ingen grunn å være så moderat i målene med dette lille prosjektet..... 😇
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Poenget her er ikke mindre bokser og renere oppsett, men å få en mye bedre lyd ut ved å fjerne det passive filteret. Målet er jo å få til en aktiv D3 som banker den passive D4 på alle områder med god margin. @Snickers-is, ingen grunn å være så moderat i målene med dette lille prosjektet..... 😇
    Det blir sikkert kjempebra men hvis målet utelukkende er bedre lyd kan jeg ikke helt forstå poenget med å skvise alt inn under en ganske liten bakplate. Selv har jeg valgt en annen løsning med eksterne forsterkere og DSP, og SPEAKON på bakplate som går til hver driver der hvor det gamle rælet satt. Det betyr et par eksterne bokser men ellers er det bare fordeler/fleksibilitet så vidt jeg kan bedømme.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Ble jo noe liknende tilbake i 2007, bare litt mindre elegant når man ikke kunne integrere det i kassene:

    Det betyr nok ikke så mye om forsterkerne står inni kassene eller utenfor, men vi har tilgang på enda bedre DSP-muligheter i dag, 15 år senere.

    @erk Hadde vi ikke fått plass til alt vi vil ha i 802 og 800 hadde det vært en fordel å ha det utvendig, men det er ikke tilfellet. Det er ganske stor plass i begge disse høyttalerne, og dette skjer ikke på bekostning av noe i høyttaleren.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Ble jo noe liknende tilbake i 2007, bare litt mindre elegant når man ikke kunne integrere det i kassene:

    Det betyr nok ikke så mye om forsterkerne står inni kassene eller utenfor, men vi har tilgang på enda bedre DSP-muligheter i dag, 15 år senere.

    @erk Hadde vi ikke fått plass til alt vi vil ha i 802 og 800 hadde det vært en fordel å ha det utvendig, men det er ikke tilfellet. Det er ganske stor plass i begge disse høyttalerne, og dette skjer ikke på bekostning av noe i høyttaleren.
    Det blir suverent, tviler ikke et sekund :) Selv har jeg foreløpig en MiniDSP som DSP men skal erstatte med en ny DEQX med streamer så snart den slippes. Ser du brukte DEQX på det 801N-prosjektet. Men ja, DSP-mulighetene er jo helt klart blitt bedre og forsterkerne mindre! Men siden jeg ville prøve purifi var det ikke mulig med innbygging uansett...
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Litt av årsaken til at jeg spurte @Snickers-is om det var praktisk mulig å få ALT inn i 800 ser du under her på bildet.
    Jeg vil rydde i racket, og ha et smoothere uttrykk visuelt, samtidig ønsker jeg en forbedring i lyden. Å oppgradere høyttaler eller forsterkere, er både kostbart, og slik jeg ser det en investering som antageligvis er mer sideveis enn oppover.

    Når jeg først er i humør til å gjøre investeringer på lydfronten, går jeg ofte hardt til verks for å komme videre.
    Det innebærer ofte at det blir både kostbart, samt at det er en plan frem i tid. Det gjelder både utstyret, og rommet det står i.
    I denne omgangen er det bestemt at jeg går over på ny forsterkerteknologi, og hva passer ikke bedre da enn å oppgradere høyttalerne slik at det fremstår som det beste produktet det kan bli, samt at jeg får barbert bort komponenter i racket.

    Jeg kommer til å skifte ut alt av forsterkere.
    Jeg har i den nye konfigurasjonen 20 kanaler som skal mates med signal.

    2758BC1D-C49B-40BD-B3E0-528428AC83B1.jpeg
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Birger: mangler bare den rosa designerskjorta nå? 😇🧓

    Må innrømme at jeg ikke er så opptatt av hvordan det ser ut, mest opptatt av resultatet - selvsagt optimalt om man kan pakke ting inn i pent design også. Så det er for meg en ren bonus.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det er også viktig for meg at inngrepet er reversibelt.
    Så om jeg en dag bestemmer meg for å kvitte meg med det kan ny eier faktisk bruke begge løsninger, og ht fremstår som ubesudlet uansett hva som velges.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Birger: mangler bare den rosa designerskjorta nå? 😇

    Må innrømme at jeg ikke er så opptatt av hvordan det ser ut, mest opptatt av resultatet - selvsagt optimalt om man kan pakke ting inn i pent design også. Så det er for meg en ren bonus.
    😃
    Se for deg at det meste på det bildet over forsvinner, og lyden blir bedre.....Ikke dårlig bare det😎
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    😃
    Se for deg at det meste på det bildet over forsvinner, og lyden blir bedre.....Ikke dårlig bare det😎
    Du var for rask, fikk lagt på "eldre voksen" emoji 🧓

    For egen del bruker jeg nok de fristilte forsterkerkanalene til noen flere høyttalere... aktiv LCR vil jo gi rom for Surround2 eller Surround1 + VOG/T0
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må ærlig innrømme at det er ikke hvem som helst som klarer å få til dette.
    Så om @Snickers-is ikke så potensialet i dette, eller ikke har hatt tid, så er jeg faktisk litt usikker på hva jeg hadde gjort.
    @Snickers-is er uten tvil rett mann for dette prosjektet. Uten hans kompetanse, bakgrunn og kunnskap hadde jeg nok ikke gått denne veien selv.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.496
    Antall liker
    1.787
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Spennende, er jo litt av en gavepakke fra produsenten mtp avtagbar alu plate som delefilter sitter i.
    Gjør det jo mye enklere enn de fleste andre høyttalere hvor man måtte ha kuttet og gjort irreversible tiltak
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Spennende, er jo litt av en gavepakke fra produsenten mtp avtagbar alu plate som delefilter sitter i.
    Gjør det jo mye enklere enn de fleste andre høyttalere hvor man måtte ha kuttet og gjort irreversible tiltak
    Bowers & Wilkins har nok tenkt på seg selv her; de gjør jo denne type prosjekt for noe ytterst få spesielle kunder selv. Naturligvis gjør dette designet også muligheten for å masseprodusere en aktiv versjon av høyttaleren (om de skulle finne på å bestemme seg for dette). Det gjør også service på typisk delefilter (og hele høyttaleren) langt enklere.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må faktisk innrømme at jeg ble overrasket da jeg så disse for første gang, og innså at det ikke var forsterker inni.
    "men... men.... det er jo... en gigantisk kjøleribbe... for... delefilteret? men... hvorfor? den trygler jo om å få en forsterker!"

    Godt noen tok oppfordringen, når produsenten ikke turte selv.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.496
    Antall liker
    1.787
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje det er mulig å gjøre dette med nautilus? Har sykt lyst på disse, men de må jo ha to svære delefilterbokser + 8 forsterkere for å drives. Det blir altfor mange bokser.
    Er vel plass i foten på disse
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er faktisk enda mer nysgjerrig på hvor stor gevinst man har med 800AD3 vs 802AD3 når man har aktive sub'er i tillegg? 2 x 10" vs 2 x 8", hoveddifferensiatoren i pris er det passive filteret?
     
    Sist redigert:

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    spennende prosjekt dere holder på med, håper dere lager en egen tråd når dere er i gang slik at en kan følge prosessen og hvordan dere syns resultatet blir 😊 jeg har troa 👍🏻
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg er faktisk enda mer nysgjerrig på hvor stor gevinst man har med 800AD3 vs 802AD3 når man har aktive sub'er i tillegg? 2 x 10" vs 2 x 8", hoveddifferensiatoren i pris er det passive filteret?
    Har de samme delefrekvens opp mot FST-mellomtonen? Har trua på 802AD3 med subber ;-)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn