Bowers & Wilkins

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Han e ikkje så lang, men han e tynn :ROFLMAO:

    ...men egentlig innpå for å si at prosjektet ditt er veldig spennende!
    Gjorde ikke Snickers_Is noe sånt for lenge siden? (ikke kaviarstjerna, men aktiv drift)

    Edit: Snart 15år siden


    mvh
    JÆÆÆÆVLIG tynn!
    Jo! Han gjorde det, og det er vel derfor han er involvert denne gangen også.
    Nå er det jo mye som har skjedd på 15 år, både med kvaliteten på ht, muligheter med dsp, amper, og kunnskapen.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    13.706
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det blir kjempespennende @alphamale !
    Selv lurer jeg jo på i et sånn prosjekt, hvor bra er egentlig de elementene som sitter i høyttaleren?

    Han Danny har jo temmelig ville påstander, og mer diss enn skryt, men er det et poeng?
    F.eks dine høyttalere sammenlignet med de elementene som sitter i @The Shy sine.


    NB! Jeg mener ikke noe om elementene i B&W, det har jeg null peiling på til å vurdere.

    mvh
     

    Comet78

    Fersking
    Ble medlem
    24.01.2018
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Jeg tror ikke det er en god kombinasjon med opphengsfritt FST mellomtone og overgang til store 12 eller 15 tommere. Funker tiltider dårlig på gamle 801S3 som hadde en normal mellomtone, hvor man lett hørte hvordan lydbildet hoppet vertikalt når musikken hoppet mellom de delefrekvensen.

    Aldri hørt Nautilus 801 med femtentommer, men antar det var et problem der også med FST som må deles høyt
    Hei, stikker innom her var for og høre om noen kan skaffe eller hvet hvor en kan skaffe kantring til b&W matrix 801 s3😁
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.594
    Antall liker
    3.130
    Torget vurderinger
    0
    Han Danny har jo temmelig ville påstander, og mer diss enn skryt, men er det et poeng?
    Tja....uten B&W sine egne målinger side-by-side....så blir vel dette sånn vanlig perfekt DIY? :unsure:
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Det er en vel en 20 år gammel konstruksjon også.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Tja....uten B&W sine egne målinger side-by-side....så blir vel dette sånn vanlig perfekt DIY? :unsure:
    Er du ikke litt vel negativ til at andre enn de som jobber for produsenter klarer å gjøre meningsfulle målinger?

    hvis du sammenligner målinger som han karen i videoen gjorde med målinger fra Sound and Vision (rød graf gjelder samme modell) i den med flere kurver så ser de veldig likt ut: resonant peak ved 1 khz, stor BBC dip og deretter er par kuler i diskantresponsen. Det sier selvsagt ikke alt, men noe er det i det.
    D05EA1BA-EBE3-494F-99EA-A5B4FD804A84.png
    3062AC16-4805-4D1C-8BB7-1AB6B55BE8AA.png
    9F257367-9A3E-485E-B897-20C4BC925777.jpeg
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.594
    Antall liker
    3.130
    Torget vurderinger
    0
    Er du ikke litt vel negativ til at andre enn de som jobber for produsenter klarer å gjøre meningsfulle målinger?
    Nei...det blir bare feil for en 3. part å "disse" et produkt uten samtidig å opplyse hva som er produsentens egen "sannhet" om et produkt.
    Hvis B&W har laget sin høyttaler på en slik måte at en annen mener det er "feil".....så er ikke det annet enn synsing.
    Hvis B&W med vilje har konstruert en høyttaler "feil" så er det vel like greit å opplyse om det?
    Alle produkter innen Hi-Fi har sin egen "sound" og det er produsenten som har tatt valget.
    Noen vil hevde at de har kjøpt et "nøytralt" produkt......og det er fortsatt bare synsing fra et subjektivt punkt.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nei...det blir bare feil for en 3. part å "disse" et produkt uten samtidig å opplyse hva som er produsentens egen "sannhet" om et produkt.
    Hvis B&W har laget sin høyttaler på en slik måte at en annen mener det er "feil".....så er ikke det annet enn synsing.
    Hvis B&W med vilje har konstruert en høyttaler "feil" så er det vel like greit å opplyse om det?
    Alle produkter innen Hi-Fi har sin egen "sound" og det er produsenten som har tatt valget.
    Noen vil hevde at de har kjøpt et "nøytralt" produkt......og det er fortsatt bare synsing fra et subjektivt punkt.
    Ok, skjønner hva du mener. Det er egentlig ikke noe nytt med BBC dip for B&W, så der har de en egen lydsignatur. Samtidig er det heller ikke noe feil ved å kjøpe en gammel høyttaler og endre lydsignaturen på den til noe man eventuelt liker bedre.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.594
    Antall liker
    3.130
    Torget vurderinger
    0
    Samtidig er det heller ikke noe feil ved å kjøpe en gammel høyttaler og endre lydsignaturen på den til noe man eventuelt liker bedre.
    Nei...absolutt ikke....gamle høyttalere går i stykker etter hvert....og nye elementer kan bli vanskelig å få tak i. Så kjøper man "erstatnings-element" fra en eksisterende leverandør og av annet merke. Det blir feil å si at man har "forbedret" den gamle B&W når man egentlig har laget noe "helt nytt" med å blande gamle + nye deler i ei gammel kasse...
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Som jeg forstår det her, har man ikke behov for BBC dip, hvis mellemtonen har en hvis størrelse. Jeg føler ikke noget behov med min blomstermembran 6.5 " Duelund.

     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Fresh from the Feb 2022 issue of 'The Absolute Sound' magazine, Andy Kerr, Director of Product Marketing & Communications tells us :

    1. The company is known as "Bowers & Wilkins" AND NOT B&W.

    2. The Flagship product today is 801 D4, AND NOT the revered Nautilus.


    Vis vedlegget 782932

    Så var det avklart! Vis vedlegget 782932
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.669
    Antall liker
    7.751
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Selv om jeg er Bowers & Wilkins"fan" og mest sannsynlig aldri vil komme til å eie hverken 801D4 eller Nautilus, så synes jeg det er litt synd hvis de også skal avlive Nautilus-modellen slik som de også gjorde med gamle 801 (15"-modellen). Nautilus har vært et ikon som alltid har vært B&W sitt svar på den ultimate høyttaler 🌟
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    peraaserud81

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2008
    Innlegg
    32
    Antall liker
    61
    Er det noen som har erfaring med nye 700 serien til Bowers? Har fryktelig lyst på stativmodellen 705s2.
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Er det noen som har erfaring med nye 700 serien til Bowers? Har fryktelig lyst på stativmodellen 705s2.
    Jeg solgte nettopp et par 705 s2. Har nå 702 s2 signature. Fikk A/B-testet en del før jeg sendte 705 fra meg. Synes 705 er en utrulig imponerende høyttaler, spesielt god på vokal og ekte instrumenter. Har ikke kosa meg så mye med popmusikk og metall med de. Det hadde vært kjekt å sammenligna 705 mot 704, som i nypris ikke er så langt fra hverandre om man regner med stativene på 705.
     

    Tunghørt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2017
    Innlegg
    135
    Antall liker
    154
    Sted
    Bodø
    Har hørt 705 opp mot 704. Tar glatt 705 ovenfor 704 pga jeg opplever den mer åpen og luftig i diskant/mellomtone,og hiver du hegel h390 så er det bra dynamikk bassen også. Synes 704 låt tamt i forhold.
     
    Sist redigert:

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Jeg brukte en NAD C658 pre og effektdelen av en NAD375BEE (da i praksis en 275bee) på de. En "klasse" eller to under der altså, men den er i alle fall strømsterk og jeg syntes det låt veldig bra. Nå bruker jeg det samme oppsettet på 702s2 Signature :LOL:
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Noen fra B&W-tråden her som kan bidra i min "ønsker anbefaling"-tråd? Hva kan bringe drømmelyden ut av 702s2 Signature?
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Siterer meg selv og informerer om at jeg gikk for en Lyngdorf TDAI-3400 integrert. Håper det blir brukbart :)
    Det blir spennende å høre om du får bedre resultat med Roomperfect enn du gjorde med Dirac. De gangene jeg har fått Roomperfect demonstrert så har resultatet vært overbevisende.
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Det blir spennende å høre om du får bedre resultat med Roomperfect enn du gjorde med Dirac. De gangene jeg har fått Roomperfect demonstrert så har resultatet vært overbevisende.
    Ja, har hørt flere lovord om Roomperfect. Har en svoger som liker det godt også. Er også spent på forskjellen på NAD C375 og noe mer påkosta.
     

    Dynamic

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    130
    Antall liker
    6
    Er det noen i Oslo området som har B&W 801D stående og kan gi meg en rask demo?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.861
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Syns selv at electrocompaniet og b&w er en god match. Sikkert bra med mange andre merker også
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Quite interesting!

    ^^Plausibel forklaring på hvorfor B&W endret fra 15” til doble 12” i toppmodellen: Enklere å nå opp til mellomtonen akustisk med 12". At fotavtrykket kunne gjøres mindre var sikkert ikke negativt heller; man hadde en utmerket fullrange studiomonitor som nå lettere kunne markedsføres mot hjemmemarkedet. Tviler på at størstedelen av hjemmemarkedet kunne høre forskjellen, men det er en annen sak.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ah sorry. 10" bør kunne gå enda høyere. Om de så har tilstrekkelig slaglengde kan det bli dypbass også.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    De går ganske lavt, selv mine 802D3 går lavt (med 2x8")

    Skjermbilde 2022-05-01 kl. 14.35.20.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Hvis noen er nysgjerrige på hvordan det ser ut inne i bassdriverne som sitter i D3 og D4-serien finnes det en del detaljer her:

    Jeg tror ikke man skal vektlegge hans syn på driverne i uendelig stor grad, for alternativene han foreslår har etter min mening betydelige utfordringer som han ikke adresserer. Men som innblikk i virkemåten til disse B&W-driverne er det interessant. Jeg er usikker på om det var med D3 de tok i bruk disse, eller om det var tidligere. Dokumentet ser ut til å være fra 2015.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Ser ut til at dette stammer fra modellen før D3, men bassenhetene er ikke veldig forandret frem til i dag.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Vibrasjonsdemping? Her må vel Anzus se sitt snitt. Dark Knight Vibro Foam til innvendig kabling. Laveste modellen begynner på 3000 kr for 10 cm.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn