Bløff eller fakta GR-Research ??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Hei jeg har sett mange videoer lagt ut på Youtube av GR-Research hvor eiere og produsenter sender sinne høyttalere inn til de for oppgradering.
    De ser på kabinett, delefilter og høyttaler elementer, oftest oppgraderer de delefilter å endrer på deling for å få en bedre responskurve.
    Her er en video da de tar for seg Klipsche RF 7 II, hvor de gir ganske slakt. Er dette reèlt med tanke på målinger å hva som blir presentert av målinger, å mener da ikke kun denne videoen spesielt, denne valgte jeg grunnet utalelser og at dette er jo sett på som en god høyttaler av flere.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    For å vise at jeg ikke er ute etter å henge ut noen merker så har de også tatt for seg en SF venere. Resultatet etter modifiseringa tilsier vel at de blir svært bra😊
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Tja, han er flink med passive filter design. Så det er nok en oppgradering når han tilpasser spesifikt for en høyttaler.
    Han har ikke samme budsjett begrensningene som gjerne produsentene har for masseproduksjon. Men en stor produsent bør kunne få til samme resultat da de har gjerne mer ressurser og muligheter i form av testutstyr og lab tilgang.

    Det skal også sies at han gjør modifikasjoner basert på målinger fra en eller to høyttalere, utfordringen er at det kan forekomme avvik som blir "feil" å gjøre på en som kanskje ikke har det samme avviket.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Tja, han er flink med passive filter design. Så det er nok en oppgradering når han tilpasser spesifikt for en høyttaler.
    Han har ikke samme budsjett begrensningene som gjerne produsentene har for masseproduksjon. Men en stor produsent bør kunne få til samme resultat da de har gjerne mer ressurser og muligheter i form av testutstyr og lab tilgang.

    Det skal også sies at han gjør modifikasjoner basert på målinger fra en eller to høyttalere, utfordringen er at det kan forekomme avvik som blir "feil" å gjøre på en som kanskje ikke har det samme avviket.
    Men det viser klart hvor viktig gode komponenter i delefilter er, Som han påpeker på flere av oppgraderingene så koster deler like mye som utsalgspris på høyttalere eller mer en de ble solgt for nye. Å det vil igjen føre til at de fleste høyttalerene ville treffe en helt annen målgruppe.
    Han har jo gjort dette med ganske mange forskjellige høyttalere å noen av de mener han jo er gode i utganspunktet.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Uansett om oppgraderinger og målinger er bløff eller fakta så er det i alle fall svært interessant å se hvor kjipe komponenter som kan befinne seg i høyttalere til ganske så høye priser.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Uansett om oppgraderinger og målinger er bløff eller fakta så er det i alle fall svært interessant å se hvor kjipe komponenter som kan befinne seg i høyttalere til ganske så høye priser.
    Ja det hadde jeg ikke forventet i høyttalere med slike priser, så må man undres over hvordan pris de ville fått med gode komponenter i delefilter. Ser jo at de også tar snarveier med kabler, kontakter og kabinett. Tror ikke det hadde kostet SF mye å fylle i de kuttene i kabinettet.

    Man må jo undres litt over prisingen på disse produktene🤷🏻‍♂️
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Uansett om oppgraderinger og målinger er bløff eller fakta så er det i alle fall svært interessant å se hvor kjipe komponenter som kan befinne seg i høyttalere til ganske så høye priser.
    Jeg må si meg enig i dette. Mer enn hva "dyre" eksotiske delefilter deler har av innvirkning. Korrekt valg av komponenter av "Tilstrekkelig kvalitet" viser å gjøre mer enn nok for lyden.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Har fulgt med Danny innimellom, og bløff er det ikke, det betyr ikke en trenger å være enig i alt. Tror det er fint å titte litt på slike videoer som viser at innsida av dyre produkter har billige deler. Like viktig er nok de mangelfulle designvalg som Danny forklarer.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.086
    Antall liker
    10.488
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    At han fronter endel eksotiske komponenter har å gjøre med at det er det han selger slikt. Er jo business men han er en flink fyr som påpeker klare feil og mangler på endel konstruksjoner som han fikser opp.
    Værre når han gjør et forsøk på å forklare hvorfor kabler gjør store forskjeller...
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg må si meg enig i dette. Mer enn hva "dyre" eksotiske delefilter deler har av innvirkning. Korrekt valg av komponenter av "Tilstrekkelig kvalitet" viser å gjøre mer enn nok for lyden.
    Her viser han jo til målbare effekter grunnet dårlige komponenter i delefiltre å at de ikke slipper igjennom signal fort nok og noen fører til at de holder på spenningen lenge nok til at det gjør slører til signalet til. Han sier jo også at man ikke trenger det beste men at delene må være gode nok. Å at deling å arbeidsområde.til elementene i mange tilfeller er uheldige.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Har fulgt med Danny innimellom, og bløff er det ikke, det betyr ikke en trenger å være enig i alt. Tror det er fint å titte litt på slike videoer som viser at innsida av dyre produkter har billige deler. Like viktig er nok de mangelfulle designvalg som Danny forklarer.
    Tror tittel nok kan endres, ønsket bare å få litt oppmerksomhet på dette temaet han belyser😉
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.086
    Antall liker
    10.488
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Her viser han jo til målbare effekter grunnet dårlige komponenter i delefiltre å at de ikke slipper igjennom signal fort nok og noen fører til at de holder på spenningen lenge nok til at det gjør slører til signalet til.
    Hvor gjorde han det?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Når det hevdes at komponenter til et nytt delfilter koster like mye som disse høyttalerne koster i normalpris, lukter det humbug hele veien. "Kvalitetskomponenter" - her dvs spoler, kondensatorer og noen motstander av god kvalitet skal ikke koste så mye.... Man kan selvsagt velge å tro på myter om mirakelkomponenter, men da dreier det seg om tro og ikke fakta.... At enkelte komponenter "ikke slipper signalet gjennom fort nok", er rett og slett BS...
    Når det er sagt, så peker han på det faktum at komponenter til delefiltre kanskje slett ikke hentes fra øverste hylle rent kvalitetsmessig, og det er nok dessverre helt riktig. En annen sak er at produskjonsspredning på høyttalerelementer gjerne er såpass stor at et spesifikt filter kanskje ikke alltid blir optimalt...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.086
    Antall liker
    10.488
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mange videoer der men vil gjerne vite hvilken video han har der han viser til (sitatet ditt)
    målbare effekter grunnet dårlige komponenter i delefiltre å at de ikke slipper igjennom signal fort nok og noen fører til at de holder på spenningen lenge nok til at det gjør slører til signalet til.
    Kan derimot vise til målinger som viser ingen forskjell dersom man bytter ut rimelig motstand/kondis med dyr eksotisk i filtre.
    Eks her:

    En annen "interessant" link er
     
    Sist redigert:

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal
    Som
    Aurora
    påpeker her koster ikke filterkomponenter av god kvalitet mye penger.
    Må også tenke på at store produsenter betaler helt andre priser enn du og jeg må ut med.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Som
    Aurora
    påpeker her koster ikke filterkomponenter av god kvalitet mye penger.
    Må også tenke på at store produsenter betaler helt andre priser enn du og jeg må ut med.
    Er vel snakk om delefiltre til 300 - 400 dollar, så gjelde jo høyttalere i den rimeligere enden av skalaen😉
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Har noen diy høyttalere som bruker kun en kondensator i serie som eneste komponent (Seas diskant i waveguide). Du skal være rimelig tonedøv for ikke å høre forskjellen på Duelund og Mundorf sølv i olje kondensator.
    Men nå er de i hver sin ekstreme ende av tonalitet etter min erfaring.
    Det er faktisk mye større opplevd forskjell på å bytte mellom de kondensatorene enn å bytte mellom Seas Millennium og Seas 27TDFC....
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Abbonerer på kanalen hans, og har fått med meg det meste av videoer fra «korona-tiden» og videre.

    Han sier jo klart og tydelig at spole med jernkjerne er greit til deling under 200Hz i ordinære delefiltre, mener jeg det var.
    Strømkablene han lager kan muligens være gode, men delefilter er en mye større og bedre oppgradering for samme pris.
    Han sier mye fornuftig i videoene, og mange høyttalere får «slakt», ikke bare pga komponentkvalitet, men frekvensrespons også. Et delefilter bør vel være lineært, og avvik i respons hjemme bør være pga akustikk i rommet.

    Må si meg enig @2xJ om at hvis en skal ha kontroll på lyden, så er aktive høyttalere med DSP det beste.
    Læringskurven kan sikkert være bratt, men når en har lært og har gjort det en skal, så er jo alt justert, og ikke noe en må endre på. En får gode kjøpehøyttalere, men mange er som Danny sier, et kompromiss.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    En av flere veier til nirvana, og ikke nødvendigvis en billigere løsning😉
    Var det en grunn eller et ønske i tråden ?
    Nuvel, kjernen er nok at de fleste her inne gjør større suksess med DSP enn med loddebolt og passive komponenter. :cool:
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Var det en grunn eller et ønske i tråden ?
    Nuvel, kjernen er nok at de fleste her inne gjør større suksess med DSP enn med loddebolt og passive komponenter. :cool:
    Der skal jeg ikke motsi deg, å skulle jeg gjort selvbygg ville nok dsp vært veien gå.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Oslo
    Alle HiFi komponenter produseres etter et kost nytte prinsipp.
    Byttet selv delefilter i et par gamle Rauna Leira høytalere, og på Eltek valgte jeg øverste hylle.
    Forskjellen var som norsk første divisjon til champions leage.
    Alle mine nye komponenter var 3-10 ganger så store. Mundorf you name it,
    Prisen ca 1000 lappen per side
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Her har du delefilter fra en Gryphon Poseidon. Vel å merke mellem/diskantfilter. Filter til bas sitter i en annen kasse for seg selv.
    Ikke akkurat helt billigt. Nok heller ikke tilfeldigt sammenkastet :)

    Poseidon-Crossover.jpg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Dette filter må virkelig dræbe energi . Meget går tabt her tænker jeg :(
    Tjaaah..... det "tænker" du, og det får så være.
    Men jeg HAR hørt dem, og har aldrig i mit liv hørt en "kasse"-højttaler, der spiller bedre end den & så deres Pantheon.
    Sååååhhhh..... en ting er teori/gætværk. Stemmer ikke altid med praksis :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Tjaaah..... det "tænker" du, og det får så være.
    Men jeg HAR hørt dem, og har aldrig i mit liv hørt en "kasse"-højttaler, der spiller bedre end den & så deres Pantheon.
    Sååååhhhh..... en ting er teori/gætværk. Stemmer ikke altid med praksis :)
    Respekt for det :)
    Men jeg fik en demo for år siden imellem et stort passivt filter kontra Aktiv.
    Denne oplevelse gjorde at passiv filter skal undgås hvis man kan
    Jo flere passive komponenter jo være bliver det.
    Men det ændre jo ikke ved at du har haft en god positiv oplevelse med dette filter/Højttaler
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    885
    Antall liker
    566
    Tjaaah..... det "tænker" du, og det får så være.
    Men jeg HAR hørt dem, og har aldrig i mit liv hørt en "kasse"-højttaler, der spiller bedre end den & så deres Pantheon.
    Sååååhhhh..... en ting er teori/gætværk. Stemmer ikke altid med praksis :)
    Ja den Poseidon spiller med så overlegen overskud, at man glemmer, det er en højttaler man lytter til. Den er fantastisk.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Uansett komponentvalg blir et passivt filter en degradering i forhold til DSP:

    * Hindrer direkte kontakt mellom forsterker og høyttalerens motor
    * Faselineære filtre er begrenset til 1. ordens som gir lobing & forvrengning
    * Løpetidskorrigering er umulig
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Man kan jo faktisk lure på om alle de dele faktisk er i bruk....
    Mener å ha hørt rykter om at noen produsenter av hifi har hatt flere komponenter i kretskortene sine som ikke var i signalveien, rett og slett for å forvirre konkurrenter og gjøre kopiering av kretsene vanskeligere.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Aktive filtere kunne vært interessant, men ikke DSP hvis det fortsatt er sånn at det lager forsinkelse i lyden.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Aktive filtere kunne vært interessant, men ikke DSP hvis det fortsatt er sånn at det lager forsinkelse i lyden.
    Dette kommer an på DSP filteret, minimumfase IIR forsinker ikke. FIR lineærfase gjør det, men det kommer litt an på i hvilket frekvensbånd det benyttes.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Dette kommer an på DSP filteret, minimumfase IIR forsinker ikke. FIR lineærfase gjør det, men det kommer litt an på i hvilket frekvensbånd det benyttes.
    At dsp har sine fordeler kommer man ikke utenom, men et passivt delefilter gjort rett gjør heller ingen ting galt i minne ører. Å det er jo det som er tema i denne tråden. At delefiltre stjeler effekt kommer man ikke utenom, men så er det heller ikke dyrt med masse effekt i dag så da ser jeg ikke på det som et problem. At på de fleste høyttalere ligger begrensninger i delefilter basert på kost nytte faktor og hvordan man konstruerer delefilter for best mulig å utnytte brukte høyttaler elementer å deres begrensninger. Noe går også på kabinett oppbygging å hvordan utbedre dette.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn