Bløff eller fakta GR-Research ??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Men hvorfor ikke bare bruke aktiv deling uten tidsforsinkelse og en forsterker til hvert element?
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Her har du delefilter fra en Gryphon Poseidon. Vel å merke mellem/diskantfilter. Filter til bas sitter i en annen kasse for seg selv.
    Ikke akkurat helt billigt. Nok heller ikke tilfeldigt sammenkastet :)

    Vis vedlegget 755541
    Verdens dyreste pizzabit... Disse høyttalerne får man vel ikke kjøpt uten å legge mer enn en god årslønn i potten? Med et slikt ambisjonsnivå burde man vel ha vurdert aktiv deling? Nede i den mer virkelige verden for de fleste av oss er det vel kun ved deling av lave frekvenser det er noen vits å tenke aktiv deling? Hvis den kloke konstruktør holder seg unna passiv deling ved lave frekvenser (i hvert fall ikke under noe retning av 350 Hz), kommer han langt med komponenter av "vanlig god kvalitet", så som for eksempel uftspoler med trådtykkelse på opp til 1,2 mm, ordinære polyprop kondensatorer og motstandere som ikke koster mer enn om lag det doble av standarting? Komplekse filterløsninger og lave frekvenser gir mer og mer kostbart komponentbehov. Veldig enkelt så lenge man er realistisk. Superdyre komponenter og aktive filtre for den saks skyld, kan ikke redde dårlige konstruksjoner.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Her har du delefilter fra en Gryphon Poseidon. Vel å merke mellem/diskantfilter. Filter til bas sitter i en annen kasse for seg selv.
    Ikke akkurat helt billigt. Nok heller ikke tilfeldigt sammenkastet :)

    Vis vedlegget 755541
    Det er jo litt fascinerende at man kjøper kabler til flere tusen kroner meteren, og så skal signalet gjennom det der etterpå. :unsure:
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    4.945
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mener å ha hørt rykter om at noen produsenter av hifi har hatt flere komponenter i kretskortene sine som ikke var i signalveien, rett og slett for å forvirre konkurrenter og gjøre kopiering av kretsene vanskeligere.
    Ikke bare innen HiFi dette gjøres.
    Som nevnt over gjøres det noen ganger for å forvirre.
    Eller for å ta de som kopierer hvis de ikke har forstått alt, bare kopiert.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.265
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Dette må da være en myte når det gjelder delefiltere? De kan lett tegnes opp og simuleres.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Uansett komponentvalg blir et passivt filter en degradering i forhold til DSP:
    Temmelig mye irrelevant som kan oppfattes som degradering. Feks det å bli skutt fem ganger i hodet isteden for fire er ofte irrelevant for eieren av nevnte hode.

    Dere kan nerde om DSP til jorda slipper taket på månen, men det det er fortsatt mye som likevel kan ugyldigjøre alle disse fine tallene der viser frem.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vel, nå har vel svært mange av oss DSP i oppsettet, så liten grunn til å injisere dets fortreffelighet i hver jævla debatt.😴 Må vel kunne ha en diskusjon som ikke ender i DSP eller strømrens?

    Skjønner at mange her er glade for at man har fjernet utfordringen og minimumskravet til intelligens ved høyttalerbygging. At en hver røver med lim i kjøkkenskuffen kan slafse sammen en kjip boks og erklære den som testvinner fordi man snappet opp at lyden er bedre nå løpetiden til bikkja er fikset.🤓
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vel, nå har vel svært mange av oss DSP i oppsettet, så liten grunn til å injisere dets fortreffelighet i hver jævla debatt.😴 Må vel kunne ha en diskusjon som ikke ender i DSP eller strømrens?

    Skjønner at mange her er glade for at man har fjernet utfordringen og minimumskravet til intelligens ved høyttalerbygging. At en hver røver med lim i kjøkkenskuffen kan slafse sammen en kjip boks og erklære den som testvinner fordi man snappet opp at lyden er bedre nå løpetiden til bikkja er fikset.🤓
    Sikkert derfor disse boksene limt på kjøkkenet omsettes i et svimlende antall, fordi folk vil ha de, evt etterspør de..? :)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Ganske underlig at hver eneste tråd blir prøvd kapret av diy folk her på forumet. Denne tråden handler om passive høyttalere å hvordan komponent valg å oppbygging påvirker lyden. Å at man kan forbedre disse høyttalerene med i noen tilfeller enkle grep.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Ganske underlig at hver eneste tråd blir prøvd kapret av diy folk her på forumet. Denne tråden handler om passive høyttalere å hvordan komponent valg å oppbygging påvirker lyden. Å at man kan forbedre disse høyttalerene med i noen tilfeller enkle grep.
    Og det du henviser til er ikke "DIY" ??
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.265
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Vel, dette er en diy-tråd (fyi), så at diy'ere skriver her bør påregnes. Har fulgt med GR en stund og synes det er flott at de tilbyr ferdigkokte filtre til de som velger denne lego- biten av diy. Det åpner også forståelsen for hvordan kommers og teknikk ( dessverre?) henger sammen.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Vel, dette er en diy-tråd (fyi), så at diy'ere skriver her bør påregnes. Har fulgt med GR en stund og synes det er flott at de tilbyr ferdigkokte filtre til de som velger denne lego- biten av diy.
    Den er flyttet til en diy tråd, å på den måte har moderator satt sitt preg på den. Men tråden omhandler fremdeles passive filtre og ikke aktive . Der er vel nok av tråder med dsp her inne?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Verdens dyreste pizzabit... Disse høyttalerne får man vel ikke kjøpt uten å legge mer enn en god årslønn i potten? Med et slikt ambisjonsnivå burde man vel ha vurdert aktiv deling? Nede i den mer virkelige verden for de fleste av oss er det vel kun ved deling av lave frekvenser det er noen vits å tenke aktiv deling? Hvis den kloke konstruktør holder seg unna passiv deling ved lave frekvenser (i hvert fall ikke under noe retning av 350 Hz), kommer han langt med komponenter av "vanlig god kvalitet", så som for eksempel uftspoler med trådtykkelse på opp til 1,2 mm, ordinære polyprop kondensatorer og motstandere som ikke koster mer enn om lag det doble av standarting? Komplekse filterløsninger og lave frekvenser gir mer og mer kostbart komponentbehov. Veldig enkelt så lenge man er realistisk. Superdyre komponenter og aktive filtre for den saks skyld, kan ikke redde dårlige konstruksjoner.
    Konstruksjoner som dette, med så mange bra drivere og tunge stille kabinetter, som samlet får lov til å nærmest «spille på tomgang» - vil ikke de nesten uansett filterdesign og/eller filterkomponenter spille bra?
    Spør jeg meg selv om, og tenker samtidig at målgruppen her trolig er like mye design/image/høy pris - som lyden i seg selv. Hovedmarkedet ligger vel på andre siden av kloden, hos de som også må lang utgave av BMW 7-serie for å få plass til sitt legeme på 170 cm målt midt i midtskillen og med skoa på.
    For ordens skyld; tviler ikke på at de spiller amazing grisebra!
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg tror det hadde vært gøy å splitte opp dyre høyttalere og sett hva som hadde sittet i de av delefilter-komponenter .... Hadde for en tid tilbake tenkt å bygge nye delefiltre inkl internkabling i mine XTZ Divine 100.49, men fikk fortalt av en hifi-geek som har langt mer peiling enn meg, at nytt delefilter bare var bortkastede penger. Det holder for min del. ;)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    @MarkusH må si jeg selv er litt nyskjerrig på hva som skjuler seg inne i minne også.
    Ser jo at det har blitt gjort noen oppgraderingerav delefilter på Divine hvor de også har endret de til singelwire.
    Har ikke XYZ selv på en eller flere av de billigere modeller kommet ut med oppgraderings kitt på element og delefilter.

    Audiovector hadde jo også dette tidligere hvor man kunne oppgradere signatur modellene helt opp til toppmodellen.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Skjønner at mange her er glade for at man har fjernet utfordringen og minimumskravet til intelligens ved høyttalerbygging.
    Det er vel litt av utfordringen for DIY-folket med passivt filter. Enten får en bare akseptere fabrikanten sine pussige valg (ref. Danny GR-Reseach), eller kjøpe en ferdigpakke fra Danny. Er det ikke mer spennende og rimeligere med DSP hvor man kan "ratte", feile og lære noe"?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er det ikke mer spennende og rimeligere med DSP hvor man kan "ratte", feile og lære noe"?
    Noen elsker strikke, andre gå i fjellet. Jeg ser det ikke som min oppgave å frelse folk fra det de synes gir dem noe. Jævli mange profeter her som tror de sitter på eneste riktige svar og elsker å tre det over hodene til folk!
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Akkurat som det er noe mer sexy og forsvare egne valg..... :rolleyes:

    Læringskurven må opp, og den stanser aldri....
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Har fulgt Danny fra GR-Research en god stund, og han har ofte to-tre gode poenger som går igjen:

    * Han senker ofte deling mot diskant, for bedre direktivitet
    * Han øker også brattheten på filteret, for å unngå forvrengning
    * Legger på noen "notch" punkter for å jevne ut frekvensgang

    Selv om han helt riktig påpeker manglende kvalitet i delefilterkomponenter, så mener jeg at dette er av mindre betydning jamført med designvalgene over.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Så faktisk en video fra denne kanalen tidligere i dag der han slaktet Dynaudio Special 40.. den hadde ikke imponerende målinger..

    Litt merkelig med tanke på det berømte og beryktede målerommet som Dynaudio har..
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Har fulgt Danny fra GR-Research en god stund, og han har ofte to-tre gode poenger som går igjen:

    * Han senker ofte deling mot diskant, for bedre direktivitet
    * Han øker også brattheten på filteret, for å unngå forvrengning
    * Legger på noen "notch" punkter for å jevne ut frekvensgang

    Selv om han helt riktig påpeker manglende kvalitet i delefilterkomponenter, så mener jeg at dette er av mindre betydning jamført med designvalgene over.
    Det beste hadde vært om høyttaler konstruksjon og valg av elementer hadde vært av slik karakter at man slapp unna med enklest mulig delefilter. Dette er jo noe han påpeker spesielt på Klipsch RF 7 mk2 hvor utganspunktet er rimelig håpløst. Jeg har ikke hørt mk2 utgaven men føler jo nå jeg må få gjort det for å høre hva han snakker om.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Så faktisk en video fra denne kanalen tidligere i dag der han slaktet Dynaudio Special 40.. den hadde ikke imponerende målinger..

    Litt merkelig med tanke på det berømte og beryktede målerommet som Dynaudio har..
    Så denne selv for noen dager siden, ble litt paff🤷🏻‍♂️
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Så denne selv for noen dager siden, ble litt paff🤷🏻‍♂️
    Ja, man kan jo bli litt satt ut.. Men samtidig så ser man i mange "tester" at det er stor forskjell fra målinger til hørt resultat..

    For eksempel blir mange av ZU sine høytalere slaktet i målinger.. men folk som eier dem har jo aldri hatt bedre? :p
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja, man kan jo bli litt satt ut.. Men samtidig så ser man i mange "tester" at det er stor forskjell fra målinger til hørt resultat..

    For eksempel blir mange av ZU sine høytalere slaktet i målinger.. men folk som eier dem har jo aldri hatt bedre? :p
    Mulig de også tuner høyttalerne til å spille best mulig i et vanlig rom, men ikke vet jeg🤷🏻‍♂️
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.634
    Sted
    Oslo
    Noen elsker strikke, andre gå i fjellet. Jeg ser det ikke som min oppgave å frelse folk fra det de synes gir dem noe. Jævli mange profeter her som tror de sitter på eneste riktige svar og elsker å tre det over hodene til folk!
    Jeg vil forsvare dine meninger til min død, så fremt du har de samme meninger som meg.
    Det er hva jeg kaller å være liberal
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Mulig de også tuner høyttalerne til å spille best mulig i et vanlig rom, men ikke vet jeg🤷🏻‍♂️
    Nei ikke godt å si.. :) har ikke behov for å finne det ut heller da jeg har høytaler nå som spiller bra i et vanlig rom :p
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.634
    Sted
    Oslo
    Det er seint en lørdagskveld, tillater meg noe litt off topic:
    "Det viktigste i livet er å gi,
    Spesielt om du gir til noen rikere enn deg
    Da får du alltid mere igjen"
    Sitat Harry Dean Stanton
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    206
    Antall liker
    179
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Pbn audio har også noen badass looking delefilter på i allfall noen av modellene sine 😜
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Akkurat nå hører jeg på et anlegg med både passive filtre og DSP…. :cool:

    Passive filtre er ikke så galt når de er relativt enkle mener jeg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.287
    Antall liker
    34.824
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her har du delefilter fra en Gryphon Poseidon. Vel å merke mellem/diskantfilter. Filter til bas sitter i en annen kasse for seg selv.
    Ikke akkurat helt billigt. Nok heller ikke tilfeldigt sammenkastet :)

    Vis vedlegget 755541
    Det er kanskje ikke det enkleste filteret jeg har sett. De skriver:
    The radical passive crossover, based on carefully selected custom components, ensures ideal phase at all frequencies, a perfect result achieved by no other loudspeaker than the Gryphon Cantata and Poseidon.
    In order to live up to the uncompromising design goal of perfect phase all the time at all frequencies, the enclosure incorporated a concave curved front to form a direct angled, time-aligned system with identical distance from the listener to the acoustic center of each driver.
    Gone were the sluggishness and "whitewashed" uniformity typical of loudspeakers with complex crossovers where most of the components are dedicated to the thankless task of compensating for the basic imperfections of inferior drivers. In such speakers, the crossover becomes a virtual "black hole," sucking up energy instead of conveying it to the drivers, resulting in a superficially neat and tidy musical presentation that quickly becomes tedious and uninspiring.
    Så mange komponenter, og visstnok ikke for å kompensere og linearisere impedanskurve og frekvensgang? Hva slags filterorden er det der? De skriver om «ideell fase ved alle frekvenser» og bruker fysisk tidskompensasjon i baffelen. Er det et Duelund-filter?

    Men det er fortsatt veldig mye enklere å gjøre det der i DSP med FIR. Røske ut hele filteret med alle passive komponenter med deres ulineariteter og effekttap, sette en effektforsterker pr element eller elementgruppe, og dele med f eks 96 dB/oktav og lineær fase. Ferdig.

    Lineær fase = konstant gruppeforsinkelse. Alle frekvenser kommer frem samtidig. At hele signalet får en latenstid har ikke noe å si for en ren audioapplikasjon, bare hvis man skal kombinere med et bilde og vil ha perfekt lipsync med bildet. Da får man sørge for at latenstiden på lyd og bilde også er lik. For våre formål gjør det ingen forskjell om det tar noen millisekunder mer eller mindre fra man trykker «play» til den første lydbølgen når godstolen.

    Edit: Ser at de nevner Duelund-topologi for etterfølgeren Kodo.
    Carrying on from the now legendary Poseidon, Gryphon has continued to explore the many benefits of a closer integration of electronics and loudspeakers.

    Like every loudspeaker ever made by Gryphon, the Gryphon Kodo ensures that all drivers are in phase at all frequencies at all times. Based on the ground-breaking synchronous filter theories developed by the late Danish mathematician Steen Duelund, Gryphon loudspeakers achieve inter-driver phase for phase-matched behaviour between multiple drivers that no other manufacturer can claim.
    Se også: https://duelundaudio.com/wp-content/uploads/sites/3621/2013/12/Duelund_MTM.doc
    Det er veldig mange komponenter som skal linearisere impedanskurve etc i det filteret.
     
    Sist redigert:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    885
    Antall liker
    566
    Det er kanskje ikke det enkleste filteret jeg har sett. De skriver:



    Så mange komponenter, og visstnok ikke for å kompensere og linearisere impedanskurve og frekvensgang? Hva slags filterorden er det der? De skriver om «ideell fase ved alle frekvenser» og bruker fysisk tidskompensasjon i baffelen. Er det et Duelund-filter?

    Men det er fortsatt veldig mye enklere å gjøre det der i DSP med FIR. Røske ut hele filteret med alle passive komponenter med deres ulineariteter og effekttap, sette en effektforsterker pr element eller elementgruppe, og dele med f eks 96 dB/oktav og lineær fase. Ferdig.

    Lineær fase = konstant gruppeforsinkelse. Alle frekvenser kommer frem samtidig. At hele signalet får en latenstid har ikke noe å si for en ren audioapplikasjon, bare hvis man skal kombinere med et bilde og vil ha perfekt lipsync med bildet. Da får man sørge for at latenstiden på lyd og bilde også er lik. For våre formål gjør det ingen forskjell om det tar noen millisekunder mer eller mindre fra man trykker «play» til den første lydbølgen når godstolen.

    Edit: Ser at de nevner Duelund-topologi for etterfølgeren Kodo.
    Jeg ved ikke noget teoretisk omkring Poseidon. Men jeg har hørt nogle store Dunlavy højttalere, som til en vis grad, vistnok bruger et ligende princip. Jeg synes på mange punkter, at højttalerne præsentere musikken på samme uanstrengte måde. Om det er pga. linær fase, skal jeg ikke kunne sige. Jeg synes lidt det lyder som kæmpe elektrostat højttalere, men med masser af dynamik og et langt større sweet spot. Jeg ville ønske jeg kunne få min egglestonworks til at spille på samme måde.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn