Ønsker anbefaling Bilstereo med fokus på lydkvalitet, hva skal man velge

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.696
Antall liker
883
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
>Har kjøpt meg en ny/gammel bil etter 12 år som gate spaserer, ser at mye har forandret seg innenfor bilstereo, så hva skal men velge av dagens merke med forkus på lyd og ikke SPL.. Event gå for nye old school saker som dukker opp på finn til tider.
 
M

MusicBear

Gjest
>Har kjøpt meg en ny/gammel bil etter 12 år som gate spaserer, ser at mye har forandret seg innenfor bilstereo, så hva skal men velge av dagens merke med forkus på lyd og ikke SPL.. Event gå for nye old school saker som dukker opp på finn til tider.
Høyttalerne du hører på - ville startet med å planlegge derfra og inn mot forsterkeren - ville selv valgt en av disse SEAS seriene:
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=category&id=61&Itemid=251 (Har også tro på Focal bilstereo høyttalere)
Ville generelt ikke kjøpt høyttalere fra de som typisk leverer bilstereoapparater og forsterkere, ufattelig mye dårlige bilhøyttalere ute og går.
Bilen din, noen (dyrere) biler har overgangssett til eksterne forsterkere.
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.696
Antall liker
883
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
Har holdt på med bilstereo i gamle dager, Rockford fosgate power saker, Cadence saker og endel Focal men syns dagens jungel er litt mye fokus på spl og lite på lyd, har mulihet å skaffe noe gamle mcintosh forsterkere, hvodan står dette mot nyere saker???
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har du mulighet for «separat» spiller, eller er det integrert som du må demontere hele/halve dashbordet for å skifte ut?
På min Golf V skiftet jeg til DIN-2 spiller først, deretter tok jeg kontakt med Bilradiospesialisten i Bergen og fikk forslag til mitt budsjett angående forsterker og skifte av 3-veis fronthøyttalere.
Jeg ga budsjett, og de kom med forslag.
Endte opp med Alpine forsterker og Focal 3-veis sett.
Deretter monterte de alt sammen, dvs la opp kabler, monterte forsterker og høyttalere i dørene.

Ta kontakt med noen «profesjonelle» som kan hjelpe deg når det gjelder ditt budsjett, og montering av alt sammen.
Jeg ville ikke begynne demontering av dører og dashbord for montering av komponentene jeg kjøpte.

Fortell oss hvilken bil du har, så er det lettere å gi konkrete råd.
 

Focal

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
1.500
Antall liker
3.125
Torget vurderinger
1
Hei
Hvilken bil model skal dette monteres i og hvilken musikk hører du på.
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.696
Antall liker
883
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
Planen er å rivet ut alt og bygge opp på nytt som jeg er vant med:) bygge kasser, dempeplater osv. trenger ikke noe voødsom opplegg. bilen er en tilorskommende bmw 325 e46 2002 mod

hører på alt mulig utenom klassisk musikk, country. går mest i electronika, jazz, rock.
 
Sist redigert:

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.696
Antall liker
883
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
bilen har faktisk kasettspiller med cd veksler orginalt, men tenker å bytte den til noe mer moderne anvendelig, tenker mer på forsterker, sub og høytaler siden.

må uansett ut med høytalerene i fronten, da disse ikke funker brudd i ledning ett eller annet sted
 

Kassettkaksen

Medlem
Ble medlem
02.10.2021
Innlegg
35
Antall liker
16
Sted
Trondheim
Jeg er nå ganske overbevist om at de beste bilstereoanleggene var Pioneer sine anlegg fra 80-tallet.
I likhet med musikken forøvrig (og biler for den del), har også kvaliteten på bilstereo bare gått nedover de siste tiåra. Bilstereoanlegg fra 80-tallet hadde sjel, på samme måte som gamle biler. De nye er bare kjedelige.
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.696
Antall liker
883
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
Er det intrykket jeg og har, mye kina opplegg, tenker bare på legendariske gti subbene til jbl, (bare ett eksemplar)dagens jbl bilstereo er mer bling..... er derfor jeg spør, da jeg er rådvill. Hvordan er de store bilstereo firmaene nå opp til deres gamle jeg?
 

Focal

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
1.500
Antall liker
3.125
Torget vurderinger
1
Hei
Det første du må gjøre er undersøk om den spilleren som står i bilen har linje utganger og eventuelt sub utgang, der som du ønsker å beholde den orginale.
 

Tunghørt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2017
Innlegg
134
Antall liker
147
Sted
Bodø
bilen har faktisk kasettspiller med cd veksler orginalt, men tenker å bytte den til noe mer moderne anvendelig, tenker mer på forsterker, sub og høytaler siden.

må uansett ut med høytalerene i fronten, da disse ikke funker brudd i ledning ett eller annet sted
Her har du diverse spillere til din E46 https://www.cinema-shop.no/bilradio...er-med-gps-navigasjon/bmw-auto-radio.html?p=1
Har selv en xtrons spiller som jeg har montert i vw caddyen fra dette firma,funker helt greit :)
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Planen er å rivet ut alt og bygge opp på nytt som jeg er vant med:) bygge kasser, dempeplater osv. trenger ikke noe voødsom opplegg. bilen er en tilorskommende bmw 325 e46 2002 mod
For en såpass gammel bil vil du nok finne "en million" treff på nettet hvis du søker og sannsynligvis noen bildetråder også. Vil først og fremst anbefale å bytte høyttalerne, er nok der det er mest å hente. Deretter forsterker(ne). Minst å hente lydmessig er nok spilleren, men forstår at brukeropplevelsen med kassettspiller og cd-veksler ikke er hva man kan ønske seg i dag.

Hvilken prisklasse ser du for deg?
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.696
Antall liker
883
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
Hei
Det første du må gjøre er undersøk om den spilleren som står i bilen har linje utganger og eventuelt sub utgang, der som du ønsker å beholde den orginale.
prøver på nytt, er ingen noob men har vært for lenge ute av bilstereo verdenen til å ha fått med meg hva som er bra i dag, gammel spiller skal på dyngen og inn skal cd/radio sak med event tilkobling av telefon/blåtann.
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Byttet ut alt av høyttalere i min bil for et par år siden og erstattet de med Focal. Skulle jeg ha gjort det igjen ville jeg ha sett på noe fra K2 serien fra Focal.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Jeg har denne i bilen:


Er noen år gammel - men er bra - det beste med den er at du kan kjøre aktiv 3 veis deling - med justerbar tidskomp - noe som gir deg veldig høy presisjon, stereobildet sitter veldig i sweetspot. Det følger med mic - så den kan justere automatisk - som en hjemmekinoreceiver - eller man kan gjøre det manuelt.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har selv Pioneer, som kan brukes med målemikrofon.
Anbefaler noe lignende det som @MrSpock og meg selv har, kompensering av tid er nok mye viktigere i bil pga avstand mellom elementene, enn hjemme.
I min bil er bass ved setene, mellomtone ved armlene/døråpner og diskant ved sidespeil.

Vil absolutt anbefale settet som jeg har, om du har mulighet for 3-veis i denne dimensjonen.

Focal 3-veis med delefilter.
 

Kassettkaksen

Medlem
Ble medlem
02.10.2021
Innlegg
35
Antall liker
16
Sted
Trondheim
Jeg håper settet ditt er fra 80-tallet, @skinnyboy, og at det består av kassettspiller, radio og evt equaliser?
I så fall er jeg helt enig med deg!
Nothing on earth comes close! 😊
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Pug: Hvilken bil har du? Poenget med et bilstereoanlegg av nyere dato er at du ikke skal se det, men så definitivt høre det. Så bruk gjerne originale utsparinger, tilpassede forsterkere/høyttalere og en logisk, gjennomtenkt demping- tips fås gjerne fra Oliver Weiss på YT, kanalen er ARS24😎😎 Jeg har selv Alpine, Rockford og Tara Labs i bilen. Blant annet den smått geniale RF PBR300x4.Systemet er dog ikke helt ferdig. Skal se over med ny remote, og har liggende NOS RF Punch femkvarter til ferdig dempa , tilpassede originalutsparinger i fordørene. Originalt skal det sitte fem-sju der. Håper å få dette ferdig til neste EU om to år. Hvis jeg lever..
 
Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.474
Sted
Sunndalsøra
Var ivrig på bilstereo på 80 tallet. Det ble for det meste pioneer sine komponenter, da de kom først med CD spillere. Ikke sånn helt seriøs med demping og tunge ekstra batterier. liker å bruke kasettspiller. Da spesielt etter å kunne bruke ekte metallbånd. Den beste kasettspilleren er den orginale spilleren i Forden, da den også skifter mellom båndtypene automatisk. Det skal være av merket Alpine.
Har Panasonic i en av bilene med kasettespiller og CD skifter. Man kan også montere inn en Bluetooth enhet for de gamle spillerne med en kassette enhet eller en montert i sigarette tenneren. Fungerer greit i bil :)
Hvis jeg sklle ha kjøpt gammelt brukt, da har jeg sett etter Panasonic. Har ikke hatt noe problem med spilleren som er minst 30 år gammel!
 
Sist redigert:

KMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2012
Innlegg
206
Antall liker
179
Sted
Fyresdal
Torget vurderinger
0
Hør med bassbrothers, tror di har mye kunnskap og er behjelpelige med blandt anna hva som er sql(sound quality level) komponenter. Er i hværtfall værdt eit forsøk 🙂
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Med klasse D er det ganske rimelig å få tak i mye effekt til bilen, fint med tanke på sub osv - tror Amir har testet litt bilstereo.

Og ikke spar på tversnittet på strømkablene.

Masse demping - jeg har over 50 kg i min 😅
 

helvax

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2019
Innlegg
397
Antall liker
410
Sted
Viken
Enig. Strøm og demping er viktig(st).

Ble veldig fornøyd med JL Audio klasse D forsterker, og JL Audio sub, med focal elementer foran og bak.

Vet ikke om det er vesentlige lydmessige forskjeller mellom spillerne fra de store merkene. Der ble det mer et valg utfra plass, ønske om skjerm, og GPS.
Hos meg blir det uansett mye streaming fra telefon til spiller via bluetooth (spotify, tidal, qobuz), og bluetooth er uansett ikke helt bra for lydkvaliteten. Filer via USB er bedre, men da må man jo lage biblioteket selv.

Er også nysgjerrig på om det det er mer lydkvalitet å hente ved å bruke ekstern DAC.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg håper settet ditt er fra 80-tallet, @skinnyboy, og at det består av kassettspiller, radio og evt equaliser?
I så fall er jeg helt enig med deg!
Nothing on earth comes close! 😊
Mitt stereoanlegg i bilen er fra 2014, da jeg kjøpte bilen.
Jeg ville ha et anlegg som var «fremoverkompatibelt» og enkelt å betjene.
Men også ha USB-inngang, Bluetooth med A2DP, DAB+.
Bruker for det meste minnepenn med musikk lagret i 320 kbpsradio er andrevalg. CD/DVD brukes aldri.
Spotify/Tidal bruker jeg sjelden via Bluetooth, men jeg har ihvertfall muligheten til det.

Jeg ville også ha et stereoanlegg jeg kunne betjene fra rattet, for å svare telefon og justere volum, trafikksikkerhet er viktig for meg.
Subwoofer har jeg ikke, og heller ingen ekstra demping. Det er en fornuftig investering om en har muligheten til det.
Det var også viktig for meg å ha et anlegg med god lyd, som ikke var «synlig», siden jeg ikke har garasje, men parkerer på offentlig vei.

Bilstereo er jo ikke så populært som det var før, mye pga integrerte spillere.
Men har forstått at Bassbrothers også er flink, i tillegg til Bilradiospesialisten, så de kan nok gi gode forslag til deg.
For 15-20 000 kroner får du nok et bra anlegg.
Legg ca 5000kr i forsterker, 5000kr i høyttalere, og opptil 5000kr på spiller, som jeg gjorde.
Regn 2 tusenlapper til strømledning, adaptere,sikring og høyttalerkabler også, da er du i mål.
 

CarstenP

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.10.2019
Innlegg
55
Antall liker
183
Sted
Sverige
Torget vurderinger
2

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Skal man ha fin lyd i bil, så ville jeg også hørt litt på Polk Audio om de fortsatt finnes i Norge? Bilradiospesialisten hadde de for endel år siden vet jeg, er der jeg handlet det selv og der har de det meste de har på lager i utstilling så man kan switche over og høre på.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Begynn med anlegget.
Kanskje nok det?

Utrolig nok var det greit hos meg og slapp skifte høyttalerne til Focal.
Men har Cabasse originalt da.
Eneste en kunne trengt var sub.
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.696
Antall liker
883
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
Jeg har denne i bilen:


Er noen år gammel - men er bra - det beste med den er at du kan kjøre aktiv 3 veis deling - med justerbar tidskomp - noe som gir deg veldig høy presisjon, stereobildet sitter veldig i sweetspot. Det følger med mic - så den kan justere automatisk - som en hjemmekinoreceiver - eller man kan gjøre det manuelt.
den var intressant, skal sjekke ut, tidligere hatt alpine, men har ikke snøring hvordan alpine spillere er nå til dags
 

iGlenn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2019
Innlegg
171
Antall liker
287
DEH-80PRS spilleren du fikk tips om lenger opp her er stjernetips. BRL selger denne for 3690.- Den er jo et varp til prisen. 3-veis aktiv deling, tidskomp, 16-bånds equalizer og burr brown dac´er.

Får du tak i en DEX-P99RS så er det enda bedre. Ikke å oppdrive nye lenge, men dukker opp på finn nå og da... Må regne med å gi rundt 5-6k for en slik i god stand. Denne kan kjøre 4-veis aktiv deling, tidskompensasjon, 31-bånds equalizer, AKM dac-er, og er den råeste enkeltstående 1-din spilleren fra Pioneer noensinne. Her er all fokus på lydkvalitet. Den har feks ikke innebygd forsterker-del engang... Var ikke plass :D Har selv hatt denne, og jeg tar meg stadig i å savne lydkvaliteten, funksjonaliteten og allsidigheten i denne bilspilleren hjemme i egen stue. Skulle fantes en slik i 230v-versjon også :D

Ellers er det jo mye fint å få tak i til god pris på finn... Etter en rask titt her nå fant jeg feks disse:


Da mangler du bare en spiller, så er du i mål med hovedkomponentene.

AS eller ZERO serien til mosconi kan jeg i alle fall sterkt anbefale. Dette er ordentlig high-end. Klasse AB. Til subben kan du bruke noe som er litt rimeligere (og Klasse D). Feks de RF T1500-1bd er helt gull, og man får de for 4-4500 på finn. Disse kostet vel rundt 13-14k nye hvis jeg ikke husker helt feil...

Den finnannonsen med AS200.4 og de to subbene fra audio system er virkelig løp og kjøp pris... Mulig du får klemt det ned enda litt til hvis du kjøper alt. Da har du 2 subber og en fire-kanals til 2-veis frontsett.

Andre greier å søke på: Morel titanium, morel ultimo, Hertz mille, Zapco, audison vrx, audison thesis, genesis

Det finnes jo mye fancy frittstående DSP´er også nå da, bl.a. med blåtann-overføring. Så man kan jo feks ha en liten ipad i dashen, og spille via blåtann til DSP i bagasjen, og videre til forsterkere osv.... Helt fritt for RCA-kabler mellom dash og bagasjerom.

...men være litt tolmodig og følge med på finn, så får du deg glatt et 3-veis anlegg fra nest øverste hylle til under 20k i komponentkost.

Ser også det ligger et sett Alpine F#1 Status ute på finn... Hvis du vil kjøre 4-veis og ta den HELT ut :p


Prisen er litt stiv, og det har ligget ute LENGE. Mulig du får prutet den litt ned.
 

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0
Usikker på hvor i landet du er, men Strømmen bilradio har veldig greie på dette. Vet også at de har noe som passer bra inn i sånn bil du har.
 

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Innlegg
569
Antall liker
334
Torget vurderinger
0
Vil også nevne Nautiluz Creation Bilstereo (www.nzc.no). Bygger fantastiske (store) installasjoner. Både de og Bassbrothers har mye inspirerende stoff på insta. I min BMW klarte jeg å hente ut linjesignal fra originalanlegget. Kjører rippet musikk i WAV på en minnepinne i bilens usb-kontakt. Da har jeg full styring via bilens kontroller. En god del bedre lyd enn bluetooth, men nyere dac´er i bilspillere er sikkert bedre. Linjesignalet kjører jeg i en DSP, og så videre til en Mosconi Zero 4-kanaler + en digital subforsterker. Alt kjører på bilens originale batteri med en 60 ampers sikring. Husk kjøling til forsterkerne hvis de står i lukkede rom. Har en 12 toms sub i bagasjen, de beste høyttalerne jeg kunne finne til originalfestet under setene foran, og et 4 toms frontsett i dør. Har kjøpt en god del brukt. Tålmodighet er viktig, det blir alltid noen overraskelser :). Tar tid å tune med delefilter (+ evt tidskomp), samt å installere kabler/høyttalere skikkelig. Demping er allerede nevnt... Ikke glem å dyrke inspirasjonen og idealismen!!!
 
Sist redigert:
H

Hifibasillen

Gjest
Tok selv ut signal fra originale sub kabler i B&O oppsettet i min 2024 A3 Sportback fungerte knallbra før en av kanalene tydeligvis røk selv om jording var bankers.. røsket dette ut da jeg var dritt lei problemene etter montering gav og satte inn original sub og angrer enda men tok ikke sjansen på å grille original forsterkeren da eventuell ny må kodes med bilens chassie nummer om jeg har forstått rett 😋

Ting var bedre før elektronikken tok over i nyere biler..
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.565
Torget vurderinger
10
Har en Yaris Verso 2003 og med denne oppgraderingen med borrelås løsning får jeg både inn Tidal HiFi, alle verdens radiostasjoner og podcaster.

En annen fordel er at jeg har samme merke på mellomtonen som i hornriggen.

En tredje fordel er at fantomsenteret står som en påle midt i lydbildet og all verdens eksotiske mangeveisløsninger med dyre delefilter og dsp etc vil aldre kunne tilby en sånn stabilitet i center. Fasen er 100% på plass for å si det sånn.

EC3E0608-91A8-4452-87D1-4B34534F754A.jpeg
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg er nå ganske overbevist om at de beste bilstereoanleggene var Pioneer sine anlegg fra 80-tallet.
I likhet med musikken forøvrig (og biler for den del), har også kvaliteten på bilstereo bare gått nedover de siste tiåra. Bilstereoanlegg fra 80-tallet hadde sjel, på samme måte som gamle biler. De nye er bare kjedelige.
Har du sjekka ut Clarion sitt "rack" frå ca 1980? Langt frå perfekt, men i det minste svært stilig. Bil-lytterommet er uansett krevjande, og du kjem aldri utanom kompromiss.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.565
Torget vurderinger
10
Akkurat det Clarion racket med 6x9 Jensen høyttalere hadde jeg i en 1981 sølvgrå Fiesta 1,1. nederst er det separate monoblokker, det syns ikke bak gearspaken.

Bilstereoen var faktisk i dette tilfellet raskere enn bilen.


06ECE2FE-EFCF-40FB-AD55-BE57B4D0D8DE.jpeg
 
Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.565
Torget vurderinger
10

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.565
Torget vurderinger
10
Beklager off topic, gikk tilbake til barndommen et øyeblikk :giggle:
 

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Innlegg
569
Antall liker
334
Torget vurderinger
0
Tok selv ut signal fra originale sub kabler i B&O oppsettet i min 2024 A3 Sportback fungerte knallbra før en av kanalene tydeligvis røk selv om jording var bankers.. røsket dette ut da jeg var dritt lei problemene etter montering gav og satte inn original sub og angrer enda men tok ikke sjansen på å grille original forsterkeren da eventuell ny må kodes med bilens chassie nummer om jeg har forstått rett 😋

Ting var bedre før elektronikken tok over i nyere biler..
Enig! Det er irriterende at ingen, gjentar INGEN, originalanlegg i biler tilbyr en normal lunjeutgang til ekstern forsterker. Jeg var heldig siden det fantes et linjesignal til en liten 5-kanals original effektforsterker i bagasjerommet. Bestilte en overgang fra USA til multikontakten som gikk inn der, slik at hele forsterkeren blir forbikoblet. Jeg har BMW utstyrskode 676 "hifi". Men nå er det faktisk mulig å montere en ny spiller helt skjult, for så å styre den med bluetooth fra mobilen med en app. Bare husk at det er noen regler om streaming under bilkjøring 🙂
 
Topp Bunn