bambadoo´s popanlegg og diy

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Kanonstilig. Trur det her rocker stua sånn passe ja ;D
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Råtøffe, bare én ting å si om den saken!!
    Hvordan forventer du at frekvensgangen blir.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Andreas skrev:
    Råtøffe, bare én ting å si om den saken!!
    Hvordan forventer du at frekvensgangen blir.
    Mnja, jeg snuste på noe lignende for noen måneder siden og kom vel til at frekvensgangen antagelig ikke var helt etter min smak. Full av personlighet, kunne man kanskje si, og med anslagsvis evne til å gi 107 dB @ 1 m med 0,6 W inn ved 44 Hz. Da ville membranutsvinget være 0,4 mm. Ingen tvil om at det kan bli et sjuhe...es trøkk og realistisk, om ikke også aldeles surrealistisk, dynamikk. Drodletråden er her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,43791.0.html
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Så ble det lyd. - Faktisk ;D

    Men dette er det andre elementet og har aldri vært spilt på før.



    Provisorisk anlegg består av et diy cdpro2m drivverk, modifiserte Quad II monoblokker, AN L3 preamp men med 6463 krets (akkurat nå - vil prøve denne kretsen i AN dacen også) , En diy tda 1543 basert dac (middels til forholdsvis god)



    Imorgen og/eller Onsdag blir det gjort litt mer permanent og noe mer jobbing med filter. Ting og tang bør spilles inn. Rommet jeg har er jo ikke all verdens men det får duge.

    Initielt i forhold til testkassen i stua og innspilt element der så fikk jeg mye mer dypbass nå, men en ganske intens øvre mellomtone som bør dempes litt. Så har jeg en anelse forskjellige verdier på filter ikveld. Gidder ikke gjøre mer nå....
     

    Vedlegg

    gubben

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.09.2007
    Innlegg
    98
    Antall liker
    0
    Vakkert ( liker store elementer ) Men lurer fælt på hva en Onken gjør ift. en vanlig bassrefleks. Kreves det elementer med bestemte parametere ?
    Litt lynkurs for en grønning ::)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    http://www.mh-audio.nl/Onken_br.asp

    Men om onken er bedre enn bassrefleks eller ikke aner jeg ikke. Men det ser da kult ut :)

    Elementet jeg bruker er akkurat i grenseland når jeg simulerte i et regneark som jeg benyttet.

    Dataene for det er også litt tvilsomme da de er nesten blåkopi fra Radian sine sider. Selvsagt entel feilmarginer både i data og simuleringer. Så har jeg da heller ikke tro på 100% teoretisk/simulert prosjekt. En viss andel må det selvsagt være.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Hvis jeg tar en råsjans, så er onken nokså bredbåndet med "senterfrekvens" nokså høyt - 50 - 60Hz. Smale slisser er jo også et resonanssystem som bassrefleks, men overflaten i portene er stor og bremser suftstrømmen, og gir derfor lavere Q enn runde porter, og blir dermed mer bredbåndet. Det er vel ikke kanaler inni disse kassene? Slik som i foldet horn eller TL?

    Syns det begynner å dra seg til her nå bombadoo! Skal de være lyse, eller skal de lakkeres på noe vis?


    Vidar
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Skal behandles på en eller annen måte. Må teste noen finisher før jeg drar noen strøk.
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Disse så tøffe ut,Bambadoo.
    Flott håndverk.Godt jobba! :D
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det låter ganske kult :)

    Inntrykket til Kona... De forrige spilte bedre... (Oris horna)

    Men det var på 2 totalt forskjellige musikk stykker. På flinkis musikk (Lofgren helvete) så er jo disse veldig kule.

    Med litt mer "Hip Hop helvete" aktig musikk så er ikke disse tunet enda. Har endel å gå på. Så er det dette rommet da.... :(
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Bor du langt unna Gardermoen? Disse høyttalerne hadde det nemlig vært innmari ålreit å låne ørene til :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    50 minutt med fly fra Gardermoen :)

    Nærmere bestemt Vormedal rett utenfor Haugesund...
     

    gunvald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2008
    Innlegg
    105
    Antall liker
    3
    Det e jo kje så langt fra gardermoen det da...

    Må ta ein tur bort t deg når du e ferdige me de å hørra på de.

    Forresten, solgte du oris-horna?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Blir liksom ikke helt bra med mobilbilder.

    Ser mye finere ut i virkeligheten... IMO :)

    Når jeg nå spiller via foobar så eq'er jeg litt for å få lyden slik jeg ønsker det.
    Virker som om det er en heving/resonans rundt 1.7kHz. på et par tre dB. som jeg demper og ting faller mer til ro. Det samme rundt 140 Hz.

    Vil egentlig teste dette i et større rom med tid og stunder også.
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Skal jeg være ærlig så har det tross alt vært en framgang fra dette.

    13 September 2010


    til

    13 Oktober 201


    1 mnd. bør kunne godtas.

    Her er foresten det som er EQ'et i foobar "as we speak"



    Akkurat nå liker jeg lyden veldig godt. Så er det dette med innspilling av elementer og slikt. Det ene er nok så godt som ferdig innspilt. Det andre ikke.

    For ikke så snakke om innspilling av motstander, kondiser og kabler ;D
     

    Vedlegg

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Får meg til å tenke på Tannoy disse kreasjonene dine bamba :).. Så de bør få en litt ekslusiv british finish mener nå jeg.. Lekre saker!
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Grattis, dette ble dritlekkert - gleder meg til å se de når den siste finishen er på plass!!

    bambadoo skrev:
    For ikke så snakke om innspilling av motstander, kondiser og kabler ;D
    Gi de kablene godt med juling så våkner dem nok ;D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ihvertfall mye raskere enn mitt høyttalerprosjekt, og disse spiller også.

    Gratulerer!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og det spiller bedre og bedre. Tweaket filter og nå virker det som om det er en heving i området 3-4kHz som virker litt slitsomt i enkelte kvinnevokal passasjer.

    Selvsagt vinkling og plassering av HT kan hjelpe også :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ripper, tagger og fikser i spillebiblioteket. Har tweaket litt og slik ser eq'en i foobar ut akkurat nå.


    Lite som dere kan så, og det spiller fortreffelig i mine ører :)

    Omlag 35 sterke el34 watt hadde gjort seg tenker jeg. Sa noen AN L4?

    Selv om det spiller mer enn høyt nok med 12w KT66 akkurat nå.
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og et parallell notch filter. 0.18mH, 6.8Ohm, ~9uF. Og jeg har en flat kurve på EQ.

    Men dette strider litt imot mine prinsipper med enkleste mulige filter... Hmm. Er endel komponenter i filterer synes jeg.

    Er ikke endelig tweaket.

    Nå er det helg og det skjer ikke noe mer før Mandagen.

    Men mangler noen komponenter med forskjellige verdier som må handles inn.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    bambadoo skrev:
    Og et parallell notch filter. 0.18mH, 6.8Ohm, ~9uF. Og jeg har en flat kurve på EQ.

    Men dette strider litt imot mine prinsipper med enkleste mulige filter... Hmm. Er endel komponenter i filterer synes jeg.

    Er ikke endelig tweaket.

    Nå er det helg og det skjer ikke noe mer før Mandagen.

    Men mangler noen komponenter med forskjellige verdier som må handles inn.
    Tror det nok er viktigere (og riktigere) å ha prinsipper om rett fase, rett frekvensgang, og generellt sett oppretting av feil som elementet har i seg selv. Hva er værst av å ha et mekanisk system som ikke fungerer optimalt, eller å ha et filter som retter opp mye av disse feilene? Det kan da umulig bli værre?
    Jeg har aldri helt forstått disse ihugga minimalist-filter-entusiastene. Nå er riktig nok 15" din en coax, men jeg har hørt flere konstruksjoner med store fulltoner som låter som å kappe glass med dremel, med en helt forferdelig skarp og ubehagelig skriking og jalling. Det er jo så langt i fra engasjerende, dynamisk, og riktig man bare kan komme! Filter er og blir nødvendig for å gi både rett fase og rett frekvensgang akustisk. Sant nok gjøres det noe med den elektriske fasen og frekvensgangen, men det er jo også hele poenget for å få et akustisk resultat som er til å leve med, ikke sant? Høres det straks bedre ut med filter, så er du uansett på vei i riktig retning - om det så måtte ende opp med 14 filterkomponenter på hver side.

    Så jeg har stor tro på at filtere gjør mye mer gagn enn ugagn - hvis du gjør det riktig ;)

    Vidar
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei, vanskelig å være uenig i det som du skriver og i dette tilfellet så er det helt i henhold til hvordan prosjektet skrider fram.
    2. Ordens for diskant med attenuering og parallell notch filter.
    1. Ordens for bass med baffle step kompensasjon. (Denne skal jobbes litt mer med da jeg trenger noen flere spole verdier og slikt)

    Kanskje også teste et enkelt seriefilter på sikt? Min erfaring med det er at det gjerne kreves mer av elementene mht. strak frekvensgang etc.

    Uansett så skal filter stå i egen kasse på utsiden. Tror jeg kommer til å lage 3 par HT terminaler på høyttalerene. Et par for passiv deling og 2 par for en evt. framtidig aktiv deling og forsking på det?
    Har ikke akkurat tenkt igjennom siste punktet 100%.

    Kommer til å poste filterskjema og mål på HT og slikt om noen dager tenker jeg.

    Nå inntas morgen kaffe på hytta i et nydelig vær og flott utsikt over fjorden. Har roen nå :)

    Angående enkle filter/fulltoner etc. så mener jeg at mye av musikken er energi. Energi som skal ut i rommet og ikke drepes i tunge filter, overdempede kasser, alt for kompliserte kretser etc. - Det vil alltid være en avveiing her selvsagt.......

    Nå har sikkert egenresonansen på materialer mer å si enn den evt. dempingen som foregår i skjæringspunktet element/baffel men men ;)

    Tidligere hadde jeg en fulltone i frontladet horn helt uten filter og det var rimelig magisk. Absolutt ikke skrikete - AER md3 var elementet, men kan godt forestille meg mange mislykkede forsøk på tilsvarende forsøk. Den fikk riktignok hjelp nedover mot en 15" (som hadde en egen forsterker). Dvs. fulltonen spilte i hele frekvensspekteret mens bassen var passivt delt med en chipamp.

    Om ikke så lenge skal jeg kjøpe meg noe måleutstyr. Ikke av den mest avanserte sorten men helt greit. (Er egentlig usikker på hva jeg trenger)
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Noe nytt her? Synes prosjektet ser såpass spennende ut av jeg føler behov for å bumpe tråden litt ;D
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    bambadoo skrev:
    ....................

    Om ikke så lenge skal jeg kjøpe meg noe måleutstyr. Ikke av den mest avanserte sorten men helt greit. (Er egentlig usikker på hva jeg trenger)
    Jeg ser at Elfa har en kondensator-mic som ser temmelig linjær ut https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=30-101-00&toc=20600. Logger du deg inn på www.hometheatershack.com og laster ned REW 5 Beta, skaffer en mini -> mini jack ledning for å kalibrere utgang mot inngang på lydkortet, har du etter min mening et helt greit måleutstyr som er "bra nok". REW er utviklet av entusiaster over lengre tid, og ser for meg ut som et godt fungerende program for å gjøre målinger - det er til og med gratis mot at du registrerer deg, og legger inn minst 5 dummy-innlegg et sted jeg ikke finner igjen...

    Vidar
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Litt dårlig med tid nå. Kommer med noe mer informasjon senere (ikke idag). Kan si så mye at det begynner virkelig å spille bra i mine ører.
    Har endret på skjerefrekvens. Noen komponentverdier som er endret. Fra et litt flatt 2D lydbilde (men bra med dynamikk) så blir det mer og mer en mer "smooth" lydframstilling, detaljer kommer fram og et bra 3d lydbilde også.
    Ikke noe Notch filter lenger heller. Er fjernet. Ikke noen EQ i foobar. Så da nærmer det seg veldig synes jeg.

    Kort sagt. Det begynner å låte som vanlige høyttalere bare mye bedre ;D
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Litt finlytting til Claptons siste nå. Så er det bytur. Kona har bursdag og huset innvaderes av plaprende kvinnfolk..
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Det hadde vært moro med litt flere bilder i denne tråden. For oss med middels intelligens kan all denne lesingen av tekst bli litt vel akademisk ;D
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ok sitter på bussen til byen. iPhone dritt i hendene og surfer på nett . Skal ta noen bilder av bedre kvalitet om ikke så alt for lenge:)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.482
    Sted
    Holmestrand
    bambadoo skrev:
    .....

    Er i bunn og grunn en radian 5215f med hemp membran. Om det er den alu hornladinga på radianen er jeg usikker på.

    ...
    Hva er hemp membran?
     

    KMMM

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    196
    Antall liker
    68
    bambadoo skrev:
    De er borte vekk. Gone. :(

    trist men sant.
    Hei Bambadoo.
    Jeg såg jo disse emelmentene hos deg når de låg i kasser. Det har blitt et kjempebra prosjekt :D
    Etter en del jobbing har nå de gamle Oris horna dine fått et nytt liv i en ny heim. De trives bra og det gjør eieren også! De har til og med ikledd seg finéren jeg fikk av deg. Snakkes! :)
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn