De %-tallene er nokså meningsløse for min del. Forvrengning har en hørbarhetsterskel, og jeg vet ikke nøyaktig hvor den går. Det kommer an på hva slags forvrengning det gjelder, hvilket signal den blandes med, osv. Personlig går jeg ut fra at ting som ligger 100 dB under signalet ikke lenger er noe å bry seg med, sånn at når intermodulasjonsforvrengningen går ned fra -90 dB til -110 dB under ellers like forhold, går jeg ut fra at dette går fra "veldig bra" til "bortimot perfekt" og at videre forbedring sannsynligvis ikke vil være spesielt hørbar. Tilsvarende er en frekvensgang på +/- 0.1 dB fra 16 Hz til 23 kHz godt nok i massevis. Det er fullt mulig å vise at en kabel gir 0.05 dB mer eller mindre nivå ved 300 Hz enn en annen kabel, men det er rett og slett ikke en interessant forskjell.ayaboh skrev:Ettersom vi er i det tekniske hjørnet kan jeg kanskje etterlyse en kvantifisering av disse forskjellene? Etter det du skriver er disse foskjellene "ubetydlige", og da gjerne i forhold til et eller annet. Det var litt hallelujastemning i en annen tråd her inne over målekurvene til de nye Hypex-modulene. Mitt spørsmå er da; Hva gjør en ekstra null bak komma med lyden? Kan vi kalle dette for "ubetydlig" på samme måte som en "ubetydlig" kabelforskjell?Asbjørn skrev:Som jeg skrev litt lenger oppe i tråden, er det ikke kontroversielt i det hele tatt at det er både målbare og hørbare forskjeller på kabler.
Hvis en "ubetydlig" forskjell ved å bytte til en annen kabel utgør kun 0,5% av totallyden (bare for å ta et tall), blir regnestykket slik for min del:
10 stk nettkabler - 5%
10 sett med ICer - 5%
2 sett med ht-kabler - 1%
I tillegg slenger jeg på et par av VGs "tulletweaks" - 1%
Totalt blir dette da 12% forandring / forbedring (alt etter hvordan du ser det, og at det akkumuleres) av totallyden. Uten å mene noe på andres vegne vil jeg tro at de fleste oppfatter en god kabel til å utgjøre mer enn 0,5% forandring / forbedring.
Vi har vært inne på brukbarheten av blindtester eller ABX-tester før når det gjelder små forskjeller. Dette gjelder forøvrig ikke bare kabler, men også elektronikk. Jeg har feks to forskjellige kl.A forsterkere som spiller så likt at jeg ikke ville kunne skille mellom dem i en blintest. Jeg har problemer selv nå jeg vet hvem av dem som spiller. Jeg hører faktisk større forskjell på et par høyttalerkabler av forskjellig fabrikat jeg har. Det kan faktisk være slik at disse testene ikke er det rette verktøyet for å avgjøre så små forskjeller.
Og sånn avsluttningsvis, - Jeg nekter også å tro at alle komponentene jeg har hatt de siste 30 år er feilkonstruerte eller defekte. Hvis du faktisk mener dette tror jeg det er mange som vil kreve bevis for dette.
Som sagt, det utsagnet om at "elektronikk som avslører kabelforskjeller er defekte" er en spissformulering. En forsterker som tilfører signalet hørbar forvrengning er heller ikke helt god. En ideell forsterker gjengir det signalet den får inn, uten lineær eller ulineær forvrengning, helt uavhengig av hvilken last den kobles til. Vi er ikke helt der ennå, men det er ingen positiv egenskap ved elektronikk at den er så kilen på arbeidsbetingelsene sine at den låter forskjellig bare det er noen små variasjoner i lasten.