[b]Hva beviser en blindtest ?[/b]

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hva beviser en blindtest ?

Ny forskning sier oppmot 15-20% som hører bedre/mer fintfølende hørsel, las jeg en av dei siste dagene på en av nyhetsavisene. Så da får nå dei som vil dra sine egne konklusjoner. Ellers er det målt gang på gang forskjell på kabler så selv om (flesteparten?) ikke hører forskjell blir det som å slå seg i trynet ved å gjøre narr av dei som hører forskjell.

http://www.matoghelse.no/helse/2011/04/10/hoeysensitiv.aspx

Denne linken går motsatt og da er det ikke rart en syns biltema er like god.

700.000 nordmenn har nedsatt hørsel. 700.000 nordmenn har nedsatt hørsel.

http://www.hlf.no/Horselhemminger/Hvordan-fungerer/Antall-horselshemmede/

Rart ikke noen snakker om dei som ikke hører alt..selv ungdommer på 18 gjelder dette for og kanskje deg?
========


Så kan en spørre seg igjen, hva i huleste beviser en blindtest, når vi har slike faktorer + evnt kjennskaper til folk?

__________________
 
P

Parelius

Gjest
lovemusikk skrev:
Hva beviser en blindtest ?

Ny forskning sier oppmot 15-20% som hører bedre/mer fintfølende hørsel, las jeg en av dei siste dagene på en av nyhetsavisene. Så da får nå dei som vil dra sine egne konklusjoner. Ellers er det målt gang på gang forskjell på kabler så selv om (flesteparten?) ikke hører forskjell blir det som å slå seg i trynet ved å gjøre narr av dei som hører forskjell.

http://www.matoghelse.no/helse/2011/04/10/hoeysensitiv.aspx

Denne linken går motsatt og da er det ikke rart en syns biltema er like god.

700.000 nordmenn har nedsatt hørsel. 700.000 nordmenn har nedsatt hørsel.

http://www.hlf.no/Horselhemminger/Hvordan-fungerer/Antall-horselshemmede/

Rart ikke noen snakker om dei som ikke hører alt..selv ungdommer på 18 gjelder dette for og kanskje deg?
========


Så kan en spørre seg igjen, hva i huleste beviser en blindtest, når vi har slike faktorer + evnt kjennskaper til folk?

__________________
Antyder du at folk med høysensitiv hørsel ikke egner seg for blindtester?

De er da de beste til slikt!

(Logikk er viktig!)
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Jeg klarer ikke helt å se sammenhengen jeg. Hva har høysensitive mennesker med hørseskader å gjøre?

For meg blir det noe slik: naboen har grønne sokker fordi naboen kjøre Traktor på Torsdager.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
lovemusikk skrev:
Hva beviser en blindtest ?

Ny forskning sier oppmot 15-20% som hører bedre/mer fintfølende hørsel, las jeg en av dei siste dagene på en av nyhetsavisene. Så da får nå dei som vil dra sine egne konklusjoner. Ellers er det målt gang på gang forskjell på kabler så selv om (flesteparten?) ikke hører forskjell blir det som å slå seg i trynet ved å gjøre narr av dei som hører forskjell.

http://www.matoghelse.no/helse/2011/04/10/hoeysensitiv.aspx

Denne linken går motsatt og da er det ikke rart en syns biltema er like god.

700.000 nordmenn har nedsatt hørsel. 700.000 nordmenn har nedsatt hørsel.

http://www.hlf.no/Horselhemminger/Hvordan-fungerer/Antall-horselshemmede/

Rart ikke noen snakker om dei som ikke hører alt..selv ungdommer på 18 gjelder dette for og kanskje deg?
========


Så kan en spørre seg igjen, hva i huleste beviser en blindtest, når vi har slike faktorer + evnt kjennskaper til folk?

__________________
Det er forbausende mange som ikke skjønner hva en blindtest er, og hva man kan vise, eller ikke vise ved en blindtest.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Griffenfeldt skrev:
Jeg klarer ikke helt å se sammenhengen jeg. Hva har høysensitive mennesker med hørseskader å gjøre?

For meg blir det noe slik: naboen har grønne sokker fordi naboen kjøre Traktor på Torsdager.
Jeg tror lovemusikk mener noe sånt som at de målbare forskjellene på kabler manifesterer seg som hørbare forskjeller i stereoanlegg og at disse forskjellene høres og har betydning for den delen av befolkningen som har god hørsel, men ikke for den delen som har dårlig hørsel og bruker tiden til blindtester der de ikke hører noenting, hvilket bare beviser at de hører dårlig, og derfor ikke gir grunnlag for narrgjøring av dem med god hørsel som hører forskjell, og det er ikke innbildning, for tenk.

Han har sikkert rett, og man burde ikke gjøre narr.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
totte skrev:
Griffenfeldt skrev:
Jeg klarer ikke helt å se sammenhengen jeg. Hva har høysensitive mennesker med hørseskader å gjøre?

For meg blir det noe slik: naboen har grønne sokker fordi naboen kjøre Traktor på Torsdager.
Jeg tror lovemusikk mener noe sånt som at de målbare forskjellene på kabler manifesterer seg som hørbare forskjeller i stereoanlegg og at disse forskjellene høres og har betydning for den delen av befolkningen som har god hørsel, men ikke for den delen som har dårlig hørsel og bruker tiden til blindtester der de ikke hører noenting, hvilket bare beviser at de hører dårlig, og derfor ikke gir grunnlag for narrgjøring av dem med god hørsel som hører forskjell, og det er ikke innbildning, for tenk.

Han har sikkert rett, og man burde ikke gjøre narr.
+1 Det var det jeg mente ja. :)
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Så relevansen er at høysensive mennesker ikke burde delta i debatter som omhandler blindtesting? Eller er det noen her som misforstår begrepet "høysensitiv"
Å være høysensitiv handler ikke om god hørsel, men en annen måte å tolke inntrykk og bearbeide følelser. Det er mennesker som grenser til altruistiske.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Forøvrig bør deltakerne i en ABX-test kun være personer som på forhånd hevder å observere forskjell på objektene som skal testes.
 
P

Parelius

Gjest
Dazed skrev:
Forøvrig bør deltakerne i en ABX-test kun være personer som på forhånd hevder å observere forskjell på objektene som skal testes.
Det betyr ikke at vi ikke kan bruke døvhørte til å avkrefte blindtesters gyldighet. Til og med gullfisker kan brukes.

Tillegg:

Trådstarters senere innlegg forteller vel at overskriften var litt forførende.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
Dazed skrev:
Forøvrig bør deltakerne i en ABX-test kun være personer som på forhånd hevder å observere forskjell på objektene som skal testes.
Det betyr ikke at vi ikke kan bruke døvhørte til å avkrefte blindtesters gyldighet. Til og med gullfisker kan brukes.
Eh, jo. Å bruke hørselsskadde prøvelyttere til å lytte etter små forskjeller på stereoutstyr ville falle på sin egen urimelighet.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Dazed skrev:
Parelius skrev:
Dazed skrev:
Forøvrig bør deltakerne i en ABX-test kun være personer som på forhånd hevder å observere forskjell på objektene som skal testes.
Det betyr ikke at vi ikke kan bruke døvhørte til å avkrefte blindtesters gyldighet. Til og med gullfisker kan brukes.
Eh, jo. Å bruke hørselsskadde prøvelyttere til å lytte etter små forskjeller på stereoutstyr ville falle på sin egen urimelighet.
Ja, nettopp, og hvordan skal en unngå at noen med redusert hørsel deltar i testen?

For alt vi vet er alle deltakere med redusert hørsel.
(sier ikke noe om bestemte personer,men bare på generell basis)
Nesten alle sier jo at dei hører alt.

En er jo ikke akkurat safe, da. :)
Og ikke kan en nødvendigvis forlange legeattest for hørseltest siste uken på 20-20.000 hz heller. :)
 
V

vredensgnag

Gjest
Mange seriøse hifiprodusenter holder seg med gullører hvis hørsel er testet på flere plan - for det første at den er fysiologisk som den skal være; deretter at vedkommende har musikalsk forståelse; deretter at de har godt lydminne, slik at de beskriver tilsvarende lytteinntrykk på samme vis, selv om disse gis med lang tids mellomrom.

Du er fullstendig ute og kjøre med ditt åpningsinnlegg, siden du forutsetter at man ikke tar slike forholdsregler når man begår seriøs testing.
Noe helt annet er det at kvasi-audiofile tror de hører bedre enn en ugle, og at hørselen deres blir bedre med årene, og at de selvsagt er i den gruppen som har ultrahørsel.
 
P

Parelius

Gjest
lovemusikk skrev:
Dazed skrev:
Parelius skrev:
Dazed skrev:
Forøvrig bør deltakerne i en ABX-test kun være personer som på forhånd hevder å observere forskjell på objektene som skal testes.
Det betyr ikke at vi ikke kan bruke døvhørte til å avkrefte blindtesters gyldighet. Til og med gullfisker kan brukes.
Eh, jo. Å bruke hørselsskadde prøvelyttere til å lytte etter små forskjeller på stereoutstyr ville falle på sin egen urimelighet.
Ja, nettopp, og hvordan skal en unngå at noen med redusert hørsel deltar i testen?

For alt vi vet er alle deltakere med redusert hørsel.
(sier ikke noe om bestemte personer,men bare på generell basis)
Nesten alle sier jo at dei hører alt.

En er jo ikke akkurat safe, da. :)
Og ikke kan en nødvendigvis forlange legeattest for hørseltest siste uken på 20-20.000 hz heller. :)
Hvorfor leser du ikke hva Dazed sier i det første innlegget?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
lovemusikk skrev:
Ja, nettopp, og hvordan skal en unngå at noen med redusert hørsel deltar i testen?

For alt vi vet er alle deltakere med redusert hørsel.
(sier ikke noe om bestemte personer,men bare på generell basis)
Nesten alle sier jo at dei hører alt.
Man skal kjøre testen korrekt, slik at resultatene blir gyldige, med store nok utvalg til at eventuelle uegnede lyttere får liten signifikans. Alt dette fanges opp når testen gjennomføres, og resultatene analyseres, korrekt.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Griffenfeldt skrev:
Jeg klarer ikke helt å se sammenhengen jeg. Hva har høysensitive mennesker med hørseskader å gjøre?

For meg blir det noe slik: naboen har grønne sokker fordi naboen kjøre Traktor på Torsdager.
"Lovemusikk in a nutshell".....
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Stille bare spørsmål jeg som dere kabelskeptikere gjør, men ser jo at det tåler dere ikke.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
lovemusikk skrev:
Stille bare spørsmål jeg som dere kabelskeptikere gjør, men ser jo at det tåler dere ikke.
De KABELVANTRO vil ikke høre noe av kvasi- audiofile som sier det er forskjell på kabler..
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Kule-Trygve skrev:
lovemusikk skrev:
Stille bare spørsmål jeg som dere kabelskeptikere gjør, men ser jo at det tåler dere ikke.
De KABELVANTRO vil ikke høre noe av kvasi- audiofile som sier det er forskjell på kabler..
Derfor har det ingen som helst hensikt å diskutere med de. Mange av de har aldri hørt annet enn lampettledning heller. Men vet likevel at vi andre tar feil. Morsomt 8)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
lovemusikk skrev:
Stille bare spørsmål jeg som dere kabelskeptikere gjør, men ser jo at det tåler dere ikke.
Mener du at du ikke har fått skikkelige svar nå? Hvem er det som ikke tåler at du ikke stiller spørsmål?

Er du nødt til å polarisere og legge opp til en "vi mot dere"-stillingskrig? Er det ikke bedre å diskutere i en forsamling av mennesker med felles hifi-interesse?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kule-Trygve skrev:
De KABELVANTRO vil ikke høre noe av kvasi- audiofile som sier det er forskjell på kabler..
lars_erik skrev:
Derfor har det ingen som helst hensikt å diskutere med de. Mange av de har aldri hørt annet enn lampettledning heller. Men vet likevel at vi andre tar feil. Morsomt 8)
Og dere to er som vanlig ute og tar ting ut av lufta for å provosere til krangel. Kan dere ikke la være med det?

"Ingen hensikt å diskutere med de"? Er det ikke vondt med en sånn diger bjelke i øyet?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Tenk litt på hvordan vi skeptikere har det da. Først ligger vi våkne hele natten fordi vi tar det som en provokasjon når Martha Louise, Gry Janniche Jarlum og Snåsamannen påstår at de ser og hører dette og hint som vi ikke hører og ser. Så, morgenen etter, trøtte og mismodige, logger vi oss inn på HFS, og det første vi ser er mer av det samme. Er det rart at vi blir provosert?

Det er lett for dere som bare synes det er gøy med oss avvikere, som morer dere over uforstanden og den dårlige hørselen vår, som aldri blir provoserte eller klager på latterliggjøring og herskerteknikker, som lever godt med at verden er full av tullinger som lever i en alternativ virkelighet, som ikke er avhengige av anerkjennelse for at dere hører godt. For oss med Belden og slikt er sånt mye mer vanskelig og betent.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Dazed skrev:
lovemusikk skrev:
Stille bare spørsmål jeg som dere kabelskeptikere gjør, men ser jo at det tåler dere ikke.
Mener du at du ikke har fått skikkelige svar nå? Hvem er det som ikke tåler at du ikke stiller spørsmål?

Er du nødt til å polarisere og legge opp til en "vi mot dere"-stillingskrig? Er det ikke bedre å diskutere i en forsamling av mennesker med felles hifi-interesse?
Joda.. men når jeg sier at jeg opplever forskjeller på kabler så blir en stemplet med hjernefantasi med en gang og henvist til evnt blintester der det ikke var grunnlag for å si at det er forskjell på kabler.
Egen erfaring tilsier at til dyrere/bedre anlegg til mer hører en forskjeller på kabler.
Tror det kan ha noe med manglende ledeegenskaper på kabler + tregehet i kabelen.
Alså at den beste kabelen sendes signalet 100% gjennom som betyr igjen at en god kabel kan låte "dårlig" på nokre anlegg vis komponentene ikke er gode nok, da dei ikke skjuler noe.
Er klar over at det kan virke proveserende på noen, men mine erfaringer er at en god kabel har vert en "dårlig kabel" når jeg har hatt ikke så gode komponeneter, men når jeg har oppgradert har kabelen blitt bedre, Men det er seff bare at komponenetene er blitt bedre.
Skriver meg kanskje helt bort her, men tror du nå skjønner litt mer hvor jeg vil hen.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ja, for det er jo selvsagt at de som hører forskjell på kabler også tror på Snåsakailln (som er navnet han går under).

Er det rart vi gir fulstendig blaffen i hva dere mener rundt dette emnet?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Ja, for det er jo selvsagt at de som hører forskjell på kabler også tror på Snåsakailln (som er navnet han går under).

Er det rart vi gir fulstendig blaffen i hva dere mener rundt dette emnet?
Hvis dere gir blaffen, behøver dere vel ikke begynne med skittkasting hver eneste gang muligheten byr seg?
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Dazed skrev:
lars_erik skrev:
Ja, for det er jo selvsagt at de som hører forskjell på kabler også tror på Snåsakailln (som er navnet han går under).

Er det rart vi gir fulstendig blaffen i hva dere mener rundt dette emnet?
Hvis dere gir blaffen, behøver dere vel ikke begynne med skittkasting hver eneste gang muligheten byr seg?
Det er kun en reaksjon på slike innlegg som b.la. står øverst på denne siden. Totalt useriøst.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
totte skrev:
Tenk litt på hvordan vi skeptikere har det da. Først ligger vi våkne hele natten fordi vi tar det som en provokasjon når Martha Louise, Gry Janniche Jarlum og Snåsamannen påstår at de ser og hører dette og hint som vi ikke hører og ser. Så, morgenen etter, trøtte og mismodige, logger vi oss inn på HFS, og det første vi ser er mer av det samme. Er det rart at vi blir provosert?

Det er lett for dere som bare synes det er gøy med oss avvikere, som morer dere over uforstanden og den dårlige hørselen vår, som aldri blir provoserte eller klager på latterliggjøring og herskerteknikker, som lever godt med at verden er full av tullinger som lever i en alternativ virkelighet, som ikke er avhengige av anerkjennelse for at dere hører godt. For oss med Belden og slikt er sånt mye mer vanskelig og betent.
:) Godt skrevet. ;)

Joda skjønner dere også.
og gøy er det når vi kan prøve forskjellige kabler og høre forskjell, og noen kabler er det og ingen forskjell på..klart det er gøy og intressant. :)
Om det er dere eller oss som er tullinger er vel ikke helt godt å si, vi har vel for lite forskning på det enda.
Men det er jo målt forskjell på kabler og en diskuterer i det vide og det brede her og andre plasser om vi virkelig kan høre forskjell. Det diskuteres om vi klarer å koble ut bevistheten og lytte til den enorme underbevistheten osv.. Vis en får frysninger av god lyd, vil jeg tro underbevistheten har slått inn, og jeg vil tro dette er noe alle kan, å lytte til den, selv om det kan vere vanskelig med alt info om innbilning osv..
:)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Det er kun en reaksjon på slike innlegg som b.la. står øverst på denne siden. Totalt useriøst.
Uansett hva det er, blir det ikke noe bedre her av mer useriøsitet som svar på noe du oppfatter som useriøst.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Dazed skrev:
lars_erik skrev:
Det er kun en reaksjon på slike innlegg som b.la. står øverst på denne siden. Totalt useriøst.
Uansett hva det er, blir det ikke noe bedre her av mer useriøsitet som svar på noe du oppfatter som useriøst.
Det har du jo rett i. Tar den ;)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Dazed skrev:
lars_erik skrev:
Det er kun en reaksjon på slike innlegg som b.la. står øverst på denne siden. Totalt useriøst.
Uansett hva det er, blir det ikke noe bedre her av mer useriøsitet som svar på noe du oppfatter som useriøst.
Eksakt, hva er useriøst?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
lovemusikk skrev:
Dazed skrev:
lars_erik skrev:
Det er kun en reaksjon på slike innlegg som b.la. står øverst på denne siden. Totalt useriøst.
Uansett hva det er, blir det ikke noe bedre her av mer useriøsitet som svar på noe du oppfatter som useriøst.
Eksakt, hva er useriøst?
Spør heller han som hevdet det. Jeg sa ikke at noe om det.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
For oss som hører forskjeller, vil det i overskuelig framtid være umulig å bevise dette for de som ikke hører forskjell. Nyanser i klang, overtoner osv er enda ikke målbart. Den dagen kommer kanskje, men er ikke her enda.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
meningsløs idiot-tråd
det er jo ingen som engang forsøker å besvare spørsmålsstillingen i trådtittel
dessuten er ikke "god hørsel " i tradisjonell mening om jevn følsomhet over hele frekvensområdet, noen garanti for at noen egner seg til å delta i en blindtest

mitt forsøk på svar: ikke nødvendigvis noe som helst
mvh
Leif
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
lars_erik skrev:
Nyanser i klang, overtoner osv er enda ikke målbart.
Hvordan klarer man da å ta det opp? Mikrofoner, analoge kretser og AD-konvertere duger åpenbart ikke.

Hjelper Snåsakaillen til?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
LMC skrev:
meningsløs idiot-tråd
det er jo ingen som engang forsøker å besvare spørsmålsstillingen i trådtittel
dessuten er ikke "god hørsel " i tradisjonell mening om jevn følsomhet over hele frekvensområdet, noen garanti for at noen egner seg til å delta i en blindtest

mitt forsøk på svar: ikke nødvendigvis noe som helst
mvh
Leif
Første svar og takk for svaret. Håper på å få flere svar. ;)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
totte skrev:
lars_erik skrev:
Nyanser i klang, overtoner osv er enda ikke målbart.
Hvordan klarer man da å ta det opp? Mikrofoner, analoge kretser og AD-konvertere duger åpenbart ikke.

Hjelper Snåsakaillen til?
Hehe... nei..
mikrofoner tar opp lyden. Er det målbart for det da? Da har du funnet noe som ingen andre har målt enda.. ;)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
En korrekt utført ABX beviser at testpersonene klarte eller ikke klarte å skille A og B fra hverandre blindt i det oppsettet og på den dagen det ble testet. Det kan sannsynliggjøre at det er slik i andre situasjoner også.

Det er fullt mulig at ABX ikke er en perfekt metode for å sammenlikne lyden i stereokomponenter, men såvidt jeg kan forstå, må det frem til noen kommer med et bedre alternativ, være den beste tilgjengelige i dag.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Man klarer å ta opp (det meste av) lyden vha mikrofoner, som åpenbart er noen veldig følsomme greier, men dette går tapt igjen "nedstrøms" når man spiller dette av på ikke- transparent utstyr /kabler.

Jeg prøvde å få noen eksperter til å tenke ut en måte å måle kabelforskjeller i en annen kabeltråd, men det kom ingen svar.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
lars_erik skrev:
For oss som hører forskjeller, vil det i overskuelig framtid være umulig å bevise dette for de som ikke hører forskjell. Nyanser i klang, overtoner osv er enda ikke målbart. Den dagen kommer kanskje, men er ikke her enda.
Dette er da ikke noe problem. Broren min har et DCS-oppsett hvor han kan veksle mellom noe han kaller "Filter 1" og "Filter 2". Jeg klarer ikke å høre forskjell. Broren min, derimot - han hører forskjell. Systematisk og i blinde klarer han en treffprosent som er så overbevisende sammenlignet med myntkastmetoden, at det ikke er noen grunn til å betvile at HAN hører forskjell. Hvilket skulle bevises. Like lite som det er grunn til å betvile at JEG ikke hører forskjell. Jeg ligger nemlig temmelig nær 50-50 når broderen svitsjer. Jeg hører ikke forskjell selv om han sier at "nå svitsjer jeg!". Poenget er bare å gjøre det på en måte som utelukker at man vet hva man lytter til - og at man scorer så jevnt og sikkert over mange forsøk, at man ikke kunne ha oppnåd det samme resultatet med å prøve seg med myntkastmetoden.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ulf-B skrev:
lars_erik skrev:
For oss som hører forskjeller, vil det i overskuelig framtid være umulig å bevise dette for de som ikke hører forskjell. Nyanser i klang, overtoner osv er enda ikke målbart. Den dagen kommer kanskje, men er ikke her enda.
Dette er da ikke noe problem. Broren min har et DCS-oppsett hvor han kan veksle mellom noe han kaller "Filter 1" og "Filter 2". Jeg klarer ikke å høre forskjell. Broren min, derimot - han hører forskjell. Systematisk og i blinde klarer han en treffprosent som er så overbevisende sammenlignet med myntkastmetoden, at det ikke er noen grunn til å betvile at HAN hører forskjell. Hvilket skulle bevises. Like lite som det er grunn til å betvile at JEG ikke hører forskjell. Jeg ligger nemlig temmelig nær 50-50 når broderen svitsjer. Jeg hører ikke forskjell selv om han sier at "nå svitsjer jeg!". Poenget er bare å gjøre det på en måte som utelukker at man vet hva man lytter til - og at man scorer så jevnt og sikkert over mange forsøk, at man ikke kunne ha oppnåd det samme resultatet med å prøve seg med myntkastmetoden.
Nettopp. Har selv dCS, og har ingen problemer med å høre forskjell på de ulike filtrene.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Nettopp. Har selv dCS, og har ingen problemer med å høre forskjell på de ulike filtrene.
Så mao. burde du altså også høre forskjell på kabler i en blindtest?
 
Topp Bunn