O
Oblivion
Gjest
Dazed skrev:Hvordan faller et produkt til ro, da, og hvorfor yter det dårligere før det har skjedd?diyAudio skrev:Da tester du bare hvor "dårlig" produktet kan være FØR det faller til ro og yter det det skal ;D
Dazed skrev:Hvordan faller et produkt til ro, da, og hvorfor yter det dårligere før det har skjedd?diyAudio skrev:Da tester du bare hvor "dårlig" produktet kan være FØR det faller til ro og yter det det skal ;D
Jeg prøver ikke å trekke opp noen. Det er varmt nok her som det er. Jeg prøver bare å finne ut hvorfor det skulle ha noen som helst betydning. Selv tror jeg ikke et øyeblikk på det, basert på det jeg vet i dag, men er åpen for gode forklaringer som kan overbevise meg om at jeg tar feil.diyAudio skrev:Dazed skrev:Hvordan faller et produkt til ro, da, og hvorfor yter det dårligere før det har skjedd?diyAudio skrev:Da tester du bare hvor "dårlig" produktet kan være FØR det faller til ro og yter det det skal ;DTrekk opp noen andre du ;D ;D ;D
Når du påstår noe i en diskusjonstråd og noen kommer med betimelige hvorfor- og hvordanspørsmål, så er det vel greit å svare på spørsmålene, er det ikke? Kombinasjonen av påstander fra the far side og et tosifret antall portretter av en glisende idiot (eller gla'smileys, om man vil) er litt stusselig.diyAudio skrev:Enhver test som ikke lar produktene "falle" til ro (15 minutter - mange uker) er ikke verdt noe som helstUlf-B skrev:En test er ikke verdt mer enn det den er verdt.
Jeg synes den er flott. Den lirker ut alle de jeg skal vurdere å putte i ignore-filteret mitt når HFS3 kommer!65finger skrev:Uten å henge ut enkeltmedlemmer. Denne tråden oppfattes av meg som SPAM
Asbjørn skrev:For å sitere meg selv fra denne tråden, nok en gang:lovemusikk skrev:Og så maser du på at det ikke er forskjell?
Det er kun det som denne krangelen handler om, at det ikke er hørbar forskjell.
Er det leseferdighetene eller korttidshukommelsen som svikter?Asbjørn skrev:Så vidt jeg kan se, er det ingen som nekter for at det er målbare og hørbare forskjeller på kabler.
...
Så langt jeg kan forstå er vi enige om de to punktene, at det kan være både målbare og hørbare forskjeller. Rabalderet bryter ut når noen legger frem en helskrudd forklaring på de forskjellene vedkommende mener å høre, eller at noen mener at de minimale forskjellene som faktisk finnes er verdt et helt badekar fylt med penger.
Er det ikke nok med et svar som tydeligvis enkelte tar ille opp.totte skrev:Når du påstår noe i en diskusjonstråd og noen kommer med betimelige hvorfor- og hvordanspørsmål, så er det vel greit å svare på spørsmålene, er det ikke? Kombinasjonen av påstander fra the far side og et tosifret antall portretter av en glisende idiot (eller gla'smileys, om man vil) er litt stusselig.diyAudio skrev:Enhver test som ikke lar produktene "falle" til ro (15 minutter - mange uker) er ikke verdt noe som helstUlf-B skrev:En test er ikke verdt mer enn det den er verdt.
Ingen ville ta et skikkelig svar på et vanlig spørsmål ille opp.diyAudio skrev:Er det ikke nok med et svar som tydeligvis enkelte tar ille opp.
Det er stort sett de samme "gjengangerne" som bare må frem med hersketeknikk uten et ord om det egentlige emnet...
Det som bør være klart er at det ikke finnes noen fasit - bare store ego...
Hvis noen mener det er meningsløst å bruke penger på bytte kabler, og at de pengene kunne gitt større forbedring/glede andre steder, så må de da få lov til å ha den ærlige meningen. Hvis du virkelig har lyst på en ny, dyr kabel, så driter du vel forhåpentligvis i om noen andre mener det er galt prioritert bruk av penger?lovemusikk skrev:men det høres ut som at det ikke er vits å skifte kabel og det blir litt drøyt å påstå vis noen virkelig har lyst til det.
De som blir "stemplet som tulling" i denne og andre liknende tråder, gjør det nok ikke fordi de har brukt penger på kabler.lovemusikk skrev:Da må en ikke bli stemplet som tullig vis en vil bruke noen kroner på kabler.
Gjør det? Hvis så, er det nok minst like mye "drit" som kommer farende i den andre retningen.lovemusikk skrev:Det slenges drit om folk med dyre kabler og hifi blader.
Ingen kan nekte noen å ha ømme tær, men hvis du blir forbannet av at noen på et forum mener det er å kaste bort pengene sine når man bruker tusener av kroner på en kabel, er det egentlig bare ditt problem, for å være ærlig. Det er nemlig ingen som har "slengt dritt" hverken til deg eller noen andre.lovemusikk skrev:Og da blir en provesert når en mener det av og til er forskjell på kabler.
Hvem har kjeftet på deg (eller noen andre)?lovemusikk skrev:Men når en har fått eit anlegg en drives med må det vere lov å kjøpe dyre kabler uten å bli kjeftet på fordet.
Hehe - det kunne vært artig å gjennomføre en blindtest for å verifisere det du sier. Rent teoretisk har du antageligvis rett i at en kabel som har vært utsatt for håndtering eller - skrekk og gru - fått strøm gjennom seg, aldri blir seg selv igjen. Ikke engang om den blir nedkjølt til det absolutte nullpunkt. Om det har noen praktisk betydning tviler jeg sterkt på - men her på Hifisentralen er det høyt under taket. Envher får tro det de vil.diyAudio skrev:Enhver test som ikke lar produktene "falle" til ro (15 minutter - mange uker) er ikke verdt noe som helstUlf-B skrev:En test er ikke verdt mer enn det den er verdt.
Hvis du har fått med deg det du skriver i åpningsinnlegget ditt, ser du at denne "noen" er deg. Du legger helt klart opp til kabelkrangel fra første stund.lovemusikk skrev:Poenget er at noen dro igang en kabelkrangel i begynnelsen av tråden
Akkurat dette skal jeg gi deg rett i, og dette er imo hovedgrunnen til at det stadig blir intense debatter rundt dette.lovemusikk skrev:Asbjørn skrev:For å sitere meg selv fra denne tråden, nok en gang:lovemusikk skrev:Og så maser du på at det ikke er forskjell?
Det er kun det som denne krangelen handler om, at det ikke er hørbar forskjell.
Er det leseferdighetene eller korttidshukommelsen som svikter?Asbjørn skrev:Så vidt jeg kan se, er det ingen som nekter for at det er målbare og hørbare forskjeller på kabler.
...
Så langt jeg kan forstå er vi enige om de to punktene, at det kan være både målbare og hørbare forskjeller. Rabalderet bryter ut når noen legger frem en helskrudd forklaring på de forskjellene vedkommende mener å høre, eller at noen mener at de minimale forskjellene som faktisk finnes er verdt et helt badekar fylt med penger.
Penget er at noen dro igang en kabelkrangel i begynnelsen av tråden, og om det var meg eller andre er mindre viktig.
Så tar jeg til meg all kritikk og bør lese grundigere alt som blir skrevet.
Ellers når noen spør om en ting, så får en eit langt innlegg uten direkte svar og da er det lett å bare se gjennom uten å "lese" det.
Skal bli flinkere på det.
Ellers oppfater en jo virkelig at det menes det ikke er hørbare forskjeller. Iverfall jeg gjør det.
Jeg har fått med meg at det er forskjell, men det høres ut som at det ikke er vits å skifte kabel og det blir litt drøyt å påstå vis noen virkelig har lyst til det. Da må en ikke bli stemplet som tullig vis en vil bruke noen kroner på kabler.
Det slenges drit om folk med dyre kabler og hifi blader.
Og da blir en provesert når en mener det av og til er forskjell på kabler.
Men jeg og mener det er mer å hente på å skifte ut komponentene. Men når en har fått eit anlegg en drives med må det vere lov å kjøpe dyre kabler uten å bli kjeftet på fordet.
Les om Eddy current, så skjønner du kanskje litt mer..det er ikke rare argumenter, men logiske, som blindtestere aldri tar med i betratkningen.Virgolate skrev:el_mariachi skrev:Jeg slutter aldri å forundre meg over hvor mange rare argumenter motstandere av blindtester kan konstruerer for diskreditere metoden.
Her er dagens fra kabelhjørnet:
Ikke helt enig, Vreden. Det er ikke bare teit. Mye av det er veldig underholdende også.vredensgnag skrev:Jeg syns følgende debatt-teknikk er rar:
1. HFSer X skriver noen innlegg om hvordan hans prioriteringer kritiseres, disse innleggene inneholder gjerne påstander om "å bli slengt drit etter".
2. X linker ikke til slike utsagn fra andre og klarer heller ikke å finne noen når han oppfordres til det.
3. Kanskje finner han noen utsagn fra Y, som har samme holdning til komponenten som diskuteres, og som også har lirt av seg noen klager om drittkasting.
4. Deretter følger side opp og ned om hvor forferdelig det er med disse drittkasterne som ikke kan respektere X, Y og andre - uten et eneste ordentlig argument, men med snøvær av smileys.
Det er ikke en gang underholdende, bare teit ( et ord jeg sparer til spesielle anledninger).
Ikke gjør narr av Biltema. De har de beste kablene, til tross for at det ikke kan måles forskjell på kabler.Karl T. skrev:Triggerene her er hvilket som helst av disse ordene,"måle","forskjell", "narr av" og "Biltema" i kombinasjon med ordet "kabler"
Mye av «debatten» hadde blitt veldig mye enklere dersom den lydlige referanserammen for en god kabel hadde blitt spikret ettertrykkelig fast: dvs en god kabel er en lydlig transparent kabel - dvs en kabel som ikke bidrar til noen lydlig påvirkning av det som dyttes inn i den - ergo ingen lydlig forskjell mellom signal inn og signal ut, med en liten tileggsbetingelse om at «signal inn» ikke endres lydlig som følge av tilslutning av den aktuelle kabel. Denne tilnærminge fjerner desverre grunnlaget for å skrive utsvevende lyrikk om gode kabler, da alle gode kabler låter kliss likt av ingen ting. Et annet aber er at kabler med en «lydsignatur» ikke lengre er sepsielt gode. Et tredje aber er at gode kabler ikke koster spesielt mye penger.lovemusikk skrev:...
Ellers oppfater en jo virkelig at det menes det ikke er hørbare forskjeller.
...
Er det ikke slik att elektriske komponenter "slites" slik att de faktiske bare blir dårligere etter hvert som de brukes? Dette pga. varme osv.Jeg har aldri latt meg lure i blindtesting, hører forskjell på signal og høytalerkabler.
Nå tror du nok ikke på dette, men i elektronikken er det også et kvantenivå, hvor elektrisiteten opptrer som en pendel som svinger kjapt..denne bruker tid før den faller til ro, så blindtesting bør i teorien foregå når begge sett kabler er fullt innkjørt ved systemet, som kan ta tid for optimal effekt. Setter du inn nye kabler, er ny innbrenningsrunde igang, om dem er 1 uke eller 5 år gamle. Dette gjelder på alle komponenter du måtte bytte ut i en prøving.
Betal reise t/r og opphold for meg, så kommer jeg og er med på enhver test du måtte forelegge meg
Jeg tror det blir litt som med gode skinnsko som er litt tunge å gå inn, særlig på hælen, som f.eks Church. Varmgang og slitasje er ikke noe stort problem ved ordentlig tørking mellom hver gangs bruk og jevnlig pussing med god skokrem. I tillegg kommer det med kvantemekanikk og balanse, selvfølgelig.el_mariachi skrev:Er det ikke slik att elektriske komponenter "slites" slik att de faktiske bare blir dårligere etter hvert som de brukes? Dette pga. varme osv.Jeg har aldri latt meg lure i blindtesting, hører forskjell på signal og høytalerkabler.
Nå tror du nok ikke på dette, men i elektronikken er det også et kvantenivå, hvor elektrisiteten opptrer som en pendel som svinger kjapt..denne bruker tid før den faller til ro, så blindtesting bør i teorien foregå når begge sett kabler er fullt innkjørt ved systemet, som kan ta tid for optimal effekt. Setter du inn nye kabler, er ny innbrenningsrunde igang, om dem er 1 uke eller 5 år gamle. Dette gjelder på alle komponenter du måtte bytte ut i en prøving.
Betal reise t/r og opphold for meg, så kommer jeg og er med på enhver test du måtte forelegge meg
Eksempelvis er en kondensator som kommer fra produksjon ubrukt og oppfyller da de spesifikasjoner som er bestemt for produktet, og den kan da følgelig ikke bli bedre etter bruk, etter at den for eksempel sitter og koker i en forsterker en periode.
For ikke å snakke om statisk elektrisitet som oppstår som følge av varmen som utvikles i apparatet.
Og en motstand er enten i orden eller brent, teknisk sett.
Hvorfor er det andre forutsetninger for kabler, ikke transporterer de så mye energi at de blir varme og ikke endrer de egenskaper før eventuell materialtretthet skaper et brudd.
Hva i all verden har kvantemekanikk eller kvantefysikk med dett å gjøre.
100% enig, faktisk.Dazed skrev:Hvis noen mener det er meningsløst å bruke penger på bytte kabler, og at de pengene kunne gitt større forbedring/glede andre steder, så må de da få lov til å ha den ærlige meningen. Hvis du virkelig har lyst på en ny, dyr kabel, så driter du vel forhåpentligvis i om noen andre mener det er galt prioritert bruk av penger?lovemusikk skrev:men det høres ut som at det ikke er vits å skifte kabel og det blir litt drøyt å påstå vis noen virkelig har lyst til det.
De som blir "stemplet som tulling" i denne og andre liknende tråder, gjør det nok ikke fordi de har brukt penger på kabler.lovemusikk skrev:Da må en ikke bli stemplet som tullig vis en vil bruke noen kroner på kabler.
Gjør det? Hvis så, er det nok minst like mye "drit" som kommer farende i den andre retningen.lovemusikk skrev:Det slenges drit om folk med dyre kabler og hifi blader.
Ingen kan nekte noen å ha ømme tær, men hvis du blir forbannet av at noen på et forum mener det er å kaste bort pengene sine når man bruker tusener av kroner på en kabel, er det egentlig bare ditt problem, for å være ærlig. Det er nemlig ingen som har "slengt dritt" hverken til deg eller noen andre.lovemusikk skrev:Og da blir en provesert når en mener det av og til er forskjell på kabler.
Hvem har kjeftet på deg (eller noen andre)?lovemusikk skrev:Men når en har fått eit anlegg en drives med må det vere lov å kjøpe dyre kabler uten å bli kjeftet på fordet.
Folk har forskjellige meninger. Det må du nesten takle.
Nå begynner jeg å bli lei av den elendige argumentasjonen fra FORNEKTERNE.Asbjørn skrev:Jepp. Det ligger snart 150 års elektroteknikk og fysikk bak den forståelsen av hvordan tingene virker. Fra Maxwell skrev ned ligningene sine og frem til i dag er det helt utrolig hva "vi" har fått til av elektroniske duppeditter. Radio, telefon, TV, telefaks, datamaskiner, radioteleskop, elektrontomografi, mikroprosessorer, laserskrivere, kommunikasjonssatelitter, MRI-scannere, ethernet, ADSL-linjer, og usannsynlig mye mer. Alt dette er utviklet med utgangspunkt i den alminnelige forståelsen av hvordan elektronikk virker, og det oppfører seg da også slik i praksis. Da skal det mer til enn noen løse påstander om torsk i stim før jeg forkaster all kjent kunnskap og hiver meg ut i woo-woo-land, der hvor alt går an.Kule-Trygve skrev:Når de får servert linker, påstår de at forvrengningen nødvendigvis kommer fra forsterkeren (det var to ulike KABLER som ble sammenlignet, men forklaringen er vel at de provoserer frem ulik forvrengning i den helt sikkert dårlig konstruerte forsterkeren), og de holder fremdeles fast på dette RLC- universet sitt, som gir betoning sånn og sånn, som forklaring på alt, nærmest.
På den andre siden, hvis du er i stand til å dokumentere at det er noe nytt og ukjent, så vil jeg selvsagt være veldig interessert, sammen med mange andre. Men vær oppmerksom på at jo mer veletablert kunnskap du prøver å motbevise, desto høyere krav vil det bli stilt til bevisene. Og elektrisk kretsteori er veldig veletablert kunnskap. Start her: http://en.wikipedia.org/wiki/Network_analysis_(electrical_circuits)
Jeg kunne godt tenke meg en slik button, jeg:totte skrev:Til alle: Jeg vet det ikke er lov til å linke til annonser på Bruktbørsen, men disse buttonene er fortsatt i salg, for den som føler behov for litt anerkjennelse:
Tror også jeg tar en button for ukvalifisert audiofil. Må nok se meg rundt etter noe dyrere hifi skal jeg gjøre meg fortjent til en kvalifisert audiofil button.Ulf-B skrev:Jeg kunne godt tenke meg en slik button, jeg:totte skrev:Til alle: Jeg vet det ikke er lov til å linke til annonser på Bruktbørsen, men disse buttonene er fortsatt i salg, for den som føler behov for litt anerkjennelse:
Jeg kan ikke erindre at jeg har gitt uttrykk for at «alle kabler» er transparente. Det er ganske lett å lage kabler som ikke er det, dvs med et eller annet «sound». Det er også ganske lett å lage kabler uten «sound». Mange «high-end no-brand-name» kabler kommer veldig godt ut av det, i motsetning til ganske mange «hifi-brand-name» kabler med «eksotisk» konstruksjon.Kule-Trygve skrev:...
På samme måte driver KJ og utbasunerer at alle kabler er transparente. Hvordan vet han det? Er dette noe han har lest? Er det noe han har regnet ut? Er det noe han har kommet frem til ved eksperimentering? I så fall bør han bare forske videre.
...
hva med å vise måle datane for en såkalt transparent kabel? Transparente hifikomponenter er en utopi imo. Det er vel heller graden av forvrengning som blir introdusert gjennom en forsterker, kabel også videre som er interesant. Og hvilken form for forvrengning har vel også betydning vil jeg tro.KJ skrev:Jeg kan ikke erindre at jeg har gitt uttrykk for at «alle kabler» er transparente. Det er ganske lett å lage kabler som ikke er det, dvs med et eller annet «sound». Det er også ganske lett å lage kabler uten «sound». Mange «high-end no-brand-name» kabler kommer veldig godt ut av det, i motsetning til ganske mange «hifi-brand-name» kabler med «eksotisk» konstruksjon.Kule-Trygve skrev:...
På samme måte driver KJ og utbasunerer at alle kabler er transparente. Hvordan vet han det? Er dette noe han har lest? Er det noe han har regnet ut? Er det noe han har kommet frem til ved eksperimentering? I så fall bør han bare forske videre.
...
Det jeg prøver å si at transparens er en fin «gullstandard» og ideal for evaluering av hvordan ulike deler av lydkjeden evt. gir hørbare utslag. Det er en subjektiv vurdering som kan la seg «objektivisere» og generalisere. Det er også ganske overkommelig å lage testoppsett som er egnet for en subjektiv vurdering av «absolutt» transparens og som gir høvelig robuste resultater. Hovedprinsippene for dette vedr kabler (og som er anvendbart på annet) framkommer i flere av mine innlegg. Det er basert på Ljudtekniska selskapet sin Før/Etter test. Jeg har eksperimentert en del med dette for en del år til bake (den gang jeg var som ivrigst på å argumentere for alle mulige rare forskjellerpå kabler). Nåløyet for transparens, selv i et middelmådig midfianlegg, er overraskende trangt, så det er grunn til å tro at metodikken og de testoppsettene jeg har lekt med har hatt en meget tilfredsstillende evne å skille på skitt og kanel. Risikoen for en feilaktig bedømming som «ikke transparent» tror jeg har vært større enn en feilaktig bedømming som «transparent». Jeg har også eksperimentert en del med uformelle «blindtester» av ymse varianter, bl.a. med hensyn til å utforske egen følsomhet for forvregning, frekvensavvik o.l.
Det står deg helt fritt å utforske dette på egen hånd. Det er overraskende enkelt om du vil. Men det kan hende du vil oppleve resultater som det kan være enten vanskelig å forholde seg til og/eller som er dønn kjedelige.
mvh
KJ
Joda, enhver matematisk modell er en forenkling av virkeligheten. Nye modeller forklarer som regel et større sett av fenomener, samtidig som de fortsatt beskriver de samme som den "gamle" modellen. Kroneksemplet er Newtons gravitasjon, relativitetsteorien, og pågående arbeid med å sveise sammen relativitetsteori og kvantefysikk. Men mitt problem med en del av hifi-lyrikken, spesielt den som omhandler kabler og eksotiske tweaks, er at man ser ut til å ikke forstå eller glemme førsteordens egenskaper i sin iver etter å hausse opp tredje- og fjerdeordens faktorer som "natt og dag"-forskjeller. Da mister man bakkekontakten. Et eksempel er når du insisterer på at forvrengning kommer fra kabelen. Da overser du hvor mye ulinearitet det er i utgangstransistorene i et alminnelig effekttrinn og hvordan dette i så godt som alle konstruksjoner varierer ganske mye med lasten som er koblet til. Det er den enkle forklaringen, mens jeg ikke kjenner til noen som helst fysisk mekanisme som kan skape slik forvrengning i en kabel. Da må du begynne å finne opp "ny fysikk" for å forklare dette fenomenet, noe som gjerne er litt strevsomt.Kule-Trygve skrev:
Vi som har litt fartstid innen hifi, ...
Uten en gang å ha hørt ...
Ikke få meg til å le, nå som jeg prøvde å ta deg seriøst.Jeg har ikke hørt Dynabel, ...
Måledata?65finger skrev:...
hva med å vise måle datane for en såkalt transparent kabel? Transparente hifikomponenter er en utopi imo. Det er vel heller graden av forvrengning som blir introdusert gjennom en forsterker, kabel også videre som er interesant. Og hvilken form for forvrengning har vel også betydning vil jeg tro.
Hvordan tester man eksplisitt for transparens? fordommer er tøvete forøvrig.KJ skrev:Måledata?65finger skrev:...
hva med å vise måle datane for en såkalt transparent kabel? Transparente hifikomponenter er en utopi imo. Det er vel heller graden av forvrengning som blir introdusert gjennom en forsterker, kabel også videre som er interesant. Og hvilken form for forvrengning har vel også betydning vil jeg tro.
Jeg har primært forhold meg til produsentens spec, av og til kontrollert med et billig LCR-meter, foruten ren visuell inspeksjon av at alt er i orden. Kabler oppfører seg i praksis 100% i pakt med basal elektronikkteori - hverken mer eller mindre - lydlige effekter skyldes i all hovedsak utstyrets samvirke med LCR - og relativt forutsigbart i den grad utstyret ellers har kjente egenskaper. Unntak gjelder for defekter og rare/«kreative» løsninger. Noen lydlige effekter (forvregning) kan oppstå i termineringen av kabelurene.
Du må teste helt eksplisitt for transparens dersom du skal kunne gjøre noen som helst robust bedømming av det. «Frilytting» etter transparens havner i beste fall i nabolaget, ofte blir «konklusjonen» en ugjennomtrengelig samrøre av «fordommer», variasjon i sinnsstemning og musikken/opptakene det lyttes til (+++ andre faktorer). Og lydlig transparens - ingen hørbar påvirkning - i praktiske oppsett er ikke en utopi - det er i stor grad en mulig realitet for dem som ønsker det.
mvh
KJ
En test for fordommer hadde vært interessant. Kunne ryddet opp i litt av hvert - hehe.......65finger skrev:Hvordan tester man eksplisitt for transparens? fordommer er tøvete forøvrig.KJ skrev:Måledata?65finger skrev:...
Jeg har primært forhold meg til produsentens spec, av og til kontrollert med et billig LCR-meter, foruten ren visuell inspeksjon av at alt er i orden. Kabler oppfører seg i praksis 100% i pakt med basal elektronikkteori - hverken mer eller mindre - lydlige effekter skyldes i all hovedsak utstyrets samvirke med LCR - og relativt forutsigbart i den grad utstyret ellers har kjente egenskaper. Unntak gjelder for defekter og rare/«kreative» løsninger. Noen lydlige effekter (forvregning) kan oppstå i termineringen av kabelurene.
Du må teste helt eksplisitt for transparens dersom du skal kunne gjøre noen som helst robust bedømming av det. «Frilytting» etter transparens havner i beste fall i nabolaget, ofte blir «konklusjonen» en ugjennomtrengelig samrøre av «fordommer», variasjon i sinnsstemning og musikken/opptakene det lyttes til (+++ andre faktorer). Og lydlig transparens - ingen hørbar påvirkning - i praktiske oppsett er ikke en utopi - det er i stor grad en mulig realitet for dem som ønsker det.
mvh
KJ
Joda, fordommer er tullete, men mine egne fordommer påvirker uansett min egen meningsdannelse og oppfatning av ting, også lyd.65finger skrev:...
Hvordan tester man eksplisitt for transparens? fordommer er tøvete forøvrig.
hvis det er en blindtest på siniustoner, så lykke til! Eller?KJ skrev:Joda, fordommer er tullete, men mine egne fordommer påvirker uansett min egen meningsdannelse og oppfatning av ting, også lyd.65finger skrev:...
Hvordan tester man eksplisitt for transparens? fordommer er tøvete forøvrig.
Ljudtekniska selskapets Før/Etter test er egnet til å teste for transparens >> signal ut låter likt eller ulikt signal inn.
mvh
KJ
Fortrinnsvis musikk, jo mer kompleks musikk jo bedre.65finger skrev:...hvis det er en blindtest på siniustoner, så lykke til! Eller?
lettere å høre forskjell i mørket imo, gjerne blind. Det er en krevende sport å høre forskjell på effekttrinn med all den koblingen. Noget spekulativt kan utfallet av en slik test bli tror jeg.KJ skrev:Fortrinnsvis musikk, jo mer kompleks musikk jo bedre.65finger skrev:...hvis det er en blindtest på siniustoner, så lykke til! Eller?
Det kan gjøres både med og uten bind for øya avhengig av om noe skal «bevises». På egenhånd er dog reel blindlytting noe uveisomt.
mvh
KJ
Selvfølgelig er ikke metoden uten svakheter, og representative testbetingelser i et funksjonelt testoppsett for effekttrinn er en av de mer krevende. Men et positivt resultat på transparent er ofte forholdsvis robust og slett ikke spekulativt, i det minste ikke sammenliknet med alternative testmetoder. Dessuten er metoden og resultatene helt i pakt med ideen om HiFi.65finger skrev:...
lettere å høre forskjell i mørket imo, gjerne blind. Det er en krevende sport å høre forskjell på effekttrinn med all den koblingen. Noget spekulativt kan utfallet av en slik test bli tror jeg.
hvordan vet du at signal inn er likt signal ut. hvordan kan du høre signal inn?KJ skrev:Selvfølgelig er ikke metoden uten svakheter, og representative testbetingelser i et funksjonelt testoppsett for effekttrinn er en av de mer krevende. Men et positivt resultat på transparent er ofte forholdsvis robust og slett ikke spekulativt, i det minste ikke sammenliknet med alternative testmetoder. Dessuten er metoden og resultatene helt i pakt med ideen om HiFi.65finger skrev:...
lettere å høre forskjell i mørket imo, gjerne blind. Det er en krevende sport å høre forskjell på effekttrinn med all den koblingen. Noget spekulativt kan utfallet av en slik test bli tror jeg.
mvh
KJ
Den utfordringer ligger til ørene å finne ut av.65finger skrev:...
hvordan vet du at signal inn er likt signal ut. ...
Det aller enkleste ift ting som ikke endrer på signalnivået, som kabler og slikt, er ei tape/REC-sløyfe i forsterkeriet. I utgangspunktet er det selvfølgelig en usikkerhet mht om denne i seg selv er transparent, noe det kanskje ikke blir noe godt svar på før den første testen med et positivt resultat. Den neste usikkerheten er om/hvordan testbetingelsene i ei tape-sløyfe er eller ikke er representative, det avhenger bl.a. en del av den konkrete konstruksjonen sammenliknet med «normale» bruksbetingelser. Ut over tapesløyfa kreves det fort spesialiserte testoppsett som du antagelig må snekre sammen selv....hvordan kan du høre signal inn?
spennende og krevende forsøk eventuelt. Takk for info!KJ skrev:Den utfordringer ligger til ørene å finne ut av.65finger skrev:...
hvordan vet du at signal inn er likt signal ut. ...
Det aller enkleste ift ting som ikke endrer på signalnivået, som kabler og slikt, er ei tape/REC-sløyfe i forsterkeriet. I utgangspunktet er det selvfølgelig en usikkerhet mht om denne i seg selv er transparent, noe det kanskje ikke blir noe godt svar på før den første testen med et positivt resultat. Den neste usikkerheten er om/hvordan testbetingelsene i ei tape-sløyfe er eller ikke er representative, det avhenger bl.a. en del av den konkrete konstruksjonen sammenliknet med «normale» bruksbetingelser. Ut over tapesløyfa kreves det fort spesialiserte testoppsett som du antagelig må snekre sammen selv....hvordan kan du høre signal inn?
mvh
KJ