Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    jeg kjøpte en Motu 828es for å prøve opp mot min Lynx Aurora og leverte den kjapt tilbake, så jeg ville gått for en brukt lynx om du tåler litt krøkkete programvare og manglende fysisk fjernkontroll, eller RME.
    Men du prøvde es828 pga eksisterende støy i lynx løsningen din. MOTU hjalp ikke mot denne støyen. Så hvorfor mener du at lynx er bedre?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.269
    Sted
    oslo
    Men du prøvde es828 pga eksisterende støy i lynx løsningen din. MOTU hjalp ikke mot denne støyen. Så hvorfor mener du at lynx er bedre?
    Synes lydkvaliteten var mye dårligere på es828 - prøvde nye målinger, nye filtre, nye kabler og alt mulig, men den låt skarpt og unaturlig i forhold til lynxen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Hvordan ser impedansen ut av disse kortene ut?

    Er det forskjeller i hvordan de drives fra PC-en eller kjører begge standard ASIO?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg har brukt Audiolense i ca to år nå sammen med diverse lydkort fra Echo, Steinberg og RME (FF 400). Softwaren til alle disse (gamle) kortene har vært stabil, syns ikke RME har vært verken bedre eller verre sammenlignet med de andre mht stabilitet.Alle disse kortene har en masse funksjoner som har vært overflødige til mitt bruk så jeg kjøpte en Topping DM7 da den kom.
    Den har fungert helt topp og jeg innbiller meg at lyden kanskje ble litt bedre.
    Jeg bruker Audiolense til å måle via en Umik 1 og det går helt fint.
    Min anbefaling er at du kjøper deg et kort med 8 kanaler selv om du bare har behov for 6 nå, det gir litt flere muligheter.

    mvh
    Veldig gode nyheter at Topping pluss Umik fungerer bra med Audiolense👍
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Hvordan blir infrastrukturen ellers da?
    Kan du ha CD spiller?
    Det kan du sikkert. Men det er ingen oppside, bare potensielle problemer. Det beste er å rippe cd-ene til disk. Da får du det beste utav da konverteren i lydkortet og unngår alt som kan være lydforringende med å kople til en cd spiller. Og det er ingen ting som kan forbedre lyden ved å beholde dette ekstra leddet.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Mest for kos. Liker fysisk format og bunke på bunke med CDer som er stablet i lytterommet. Så kan jeg kikke litt i coverne om Steve Lukather har levert en gitarsolo på enda et album?

    CD spillern har digital ut. Da blir det jo bitperfect og lydkortet kan bruke sine eminente DACer.

    Har Sonos hvor det også er digital ut. Her har jeg Tidal, Spotify, radioer, masse annet og også NAS Raid disken min (Begynte med NAS og Sonos rundt 2005).

    Ergo, har to kilder hvor begge har digital ut.

    Mitt ønske er at de to kildene med digital ut kan brukes uten at jeg trenger å se på en eneste pc skjerm, remote desktop, touch screen eller hva det måtte være. Er allergisk mot PC. Lytterommet skal være terapi og ikke frustrasjon :)

    Jeg vil kun sette inn en CD plate og regulere volum opp og ned på en fjernkontroll eller velge låter fra Sonos appen (se bilde) på mobil eller ipad.

    Jeg ønsker ikke å måtte gå inn på en pc interface av noe slag for å måtte velge kilder.

    Har som nevnt hatt Sonos overalt i huset siden 2005 og er ikke engstelig for at de har stått på 24/7 siden da. Derfor er det også greit at en NUC pc også står på 24/7.

    Så spørsmålet er egentlig om dette er «set and forget» etter at måling og targets er lagt inn?


    Sonos appen:

    32FC80F2-FD7A-42CF-AC8A-B71FB52428D4.jpeg



    Her er en dings som sender digitale signaler fra CD spiller / Sonos osv inn i pcn via USB. Kanskje den kan brukes i et Topping setup?

     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Mitt ønske er at de to kildene med digital ut kan brukes uten at jeg trenger å se på en eneste pc skjerm, remote desktop, touch screen eller hva det måtte være. Er allergisk mot PC. Lytterommet skal være terapi og ikke frustrasjon :)

    Jeg vil kun sette inn en CD plate og regulere volum opp og ned på en fjernkontroll eller velge låter fra Sonos appen (se bilde) på mobil eller ipad.

    Jeg ønsker ikke å måtte gå inn på en pc interface av noe slag for å måtte velge kilder.
    ....i beste mening, Hornlyd.
    Du er nok ikke den typiske AL bruker.
    Jeg er eldre enn deg, men du er mer gammeldags enn meg.

    ;)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    IMG_20221123_212707.jpg


    Noen her som husker disse?
    Jeg hørte på Beach Boys og Beatles på disse 8-spors kassettene.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Har litt paralelldiskusjon med HR, oks og Habich. Det er mye velvilje og støtte 👍😊

    Gitt at følgende funker:

    CD og Sonos kobles via toslink til en slik:

    843ADC4A-FA52-4EF4-B00D-D19BCD69F6C5.jpeg


    Så via denne:

    277F6545-6464-403F-86E3-760A959CDE06.jpeg


    Som kobles til USB porten på PCn

    Pcn har installert dette programmet som kobler toslink signalet via usb i pcn til asio

    5D25EA19-93D1-44C1-A53D-7DA9C52773DF.jpeg


    Har forstått det slik at Audiolense convolveren også er som en router. Der stiller man inn at den skal hente opp asio signalet?

    PCn konfigureres slik at når bryteren slås på så starter både asiobridge og concolveren?

    Det kritiske spørsmålet nå er: hva står volumet på i PCn? Kan det tvangsstyres til f eks 100%?

    PCn er altså slått på uten det er skjerm, mus eller keyboard koblet til.

    Så skrur jeg på Topping 8 kanals DACen som har fjernkontroll med volum. Nå kan jeg spille CD eller Sonos. En ting av gangen siden de har felles plugg.

    Når jeg er ferdig skrur jeg av Topping dacen og PCn.



    Har jeg forstått det rett?
     
    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Jeg kjører optisk ut fra min Panasonic bluray spiller rett inn i Motu. Spiller godt nok til at jeg innimellom koser meg med noen cd plater som jeg har vært for lat til å rippe.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Mest for kos. Liker fysisk format og bunke på bunke med CDer som er stablet i lytterommet. Så kan jeg kikke litt i coverne om Steve Lukather har levert en gitarsolo på enda et album?

    CD spillern har digital ut. Da blir det jo bitperfect og lydkortet kan bruke sine eminente DACer.

    Har Sonos hvor det også er digital ut. Her har jeg Tidal, Spotify, radioer, masse annet og også NAS Raid disken min (Begynte med NAS og Sonos rundt 2005).

    Ergo, har to kilder hvor begge har digital ut.

    Mitt ønske er at de to kildene med digital ut kan brukes uten at jeg trenger å se på en eneste pc skjerm, remote desktop, touch screen eller hva det måtte være. Er allergisk mot PC. Lytterommet skal være terapi og ikke frustrasjon :)

    Jeg vil kun sette inn en CD plate og regulere volum opp og ned på en fjernkontroll eller velge låter fra Sonos appen (se bilde) på mobil eller ipad.

    Jeg ønsker ikke å måtte gå inn på en pc interface av noe slag for å måtte velge kilder.

    Har som nevnt hatt Sonos overalt i huset siden 2005 og er ikke engstelig for at de har stått på 24/7 siden da. Derfor er det også greit at en NUC pc også står på 24/7.

    Så spørsmålet er egentlig om dette er «set and forget» etter at måling og targets er lagt inn?

    Skal forsøke å svare siden jeg nylig har migrert fra GS.
    Jeg bruker 2 digitale kilder m optisk kabel og en analog inn i RME.
    Digital kilde 1 er en RPI, kilde 2 er et fjernsynsapparat.
    Dette er ikke uten problemer, da kun den ene av RME inngangene er vanlig optisk og den andre er ADAT. For å bruke den andre med vanlig optisk må du ha en omformer til ADAT. Dette er løsbart.
    Kjører du alt via pc så brukes jo bare den ene usb inngangen. Kjøre alt fra pc betinger at du alltid har den i fanget. Noen gjør det, men jeg ønsker ikke sitte med den åpen foran meg når jeg tar en pils på fredagen og setter på ei plate eller styrer digitalis fra et nettbrett.

    Det er ikke slik at du kan set and forget. Systemet med Windows pc + AL er ikke 100% stabilt. Med stabilt mener jeg at det ikke trenger tilsyn av noe slag.
    GS verden er en helt annen. GS fungerer som en helt vanlig pre.
    AL setter deg 2 hakk tilbake når det gjelder betjeningskomfort.

    Jeg har ei trøblete stue lydmessig og det var egentlig grunn god nok til å teste ut AL.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Mest for kos. Liker fysisk format og bunke på bunke med CDer som er stablet i lytterommet. Så kan jeg kikke litt i coverne om Steve Lukather har levert en gitarsolo på enda et album?

    CD spillern har digital ut. Da blir det jo bitperfect og lydkortet kan bruke sine eminente DACer.

    Har Sonos hvor det også er digital ut. Her har jeg Tidal, Spotify, radioer, masse annet og også NAS Raid disken min (Begynte med NAS og Sonos rundt 2005).

    Ergo, har to kilder hvor begge har digital ut.

    Mitt ønske er at de to kildene med digital ut kan brukes uten at jeg trenger å se på en eneste pc skjerm, remote desktop, touch screen eller hva det måtte være. Er allergisk mot PC. Lytterommet skal være terapi og ikke frustrasjon :)

    Jeg vil kun sette inn en CD plate og regulere volum opp og ned på en fjernkontroll eller velge låter fra Sonos appen (se bilde) på mobil eller ipad.

    Jeg ønsker ikke å måtte gå inn på en pc interface av noe slag for å måtte velge kilder.

    Har som nevnt hatt Sonos overalt i huset siden 2005 og er ikke engstelig for at de har stått på 24/7 siden da. Derfor er det også greit at en NUC pc også står på 24/7.

    Så spørsmålet er egentlig om dette er «set and forget» etter at måling og targets er lagt inn?


    Sonos appen:

    Vis vedlegget 870891


    Her er en dings som sender digitale signaler fra CD spiller / Sonos osv inn i pcn via USB. Kanskje den kan brukes i et Topping setup?

    Dårlig nyhet: Med mindre du kan slave cd-spilleren til å bruke klokken i lydkortet (og slike komboer har jeg ikke sett) så blir det en eller annen slags resampling på veien. Ikke sikkert det gjør noe utslag for lydkvaliteten, men helt klart et kompliserende element i lydkilden. Men hvis du ripper blir det bitperfekt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har et fantastisk bra lite lytterom hvor til og med de passive DIY høyttalerne jeg bygger låter kanonbra.

    Eneste grunnen til at jeg vil prøve AL er frykten for at det er et ytterligere uutløst potensial 😂

    Jeg er ikke enig i at AL låter «klarere» enn GS. Jeg har nemlig hørt min egen 5 veis rigg hos bjarnetv med samme forsterkere. Samme lyden. Ikke klarere. Men ryddigere i delefrekvensene i treveis toppen.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tror dette med brukergrensesnitt og opplevelse av det er veldig individuelt.
    Selv er jeg jo en erklært AL stor fan, men har aldri sagt noe annet en at brukergrensesnittet kunne vært bedre.
    Det å måtte sitte med PC i fanget mener jeg at ikke stemmer. Selv bruker jeg Roon til digital avspilling og det fungerer utmerket med remote app.
    At det finnes ulemper i bruken stemmer helt klart, men igjen i varierende grad etter smak og behag.
    For meg er disse ulempene veldig små i forhold til de enorme forbedringen jeg fikk i lyd i min stue ved overgangen fra DLCP til AL. Vil vel påstå at DLCP og GS ikke er så veldig ulike egentlig. Men som sagt ymmv.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Skal forsøke å svare siden jeg nylig har migrert fra GS.
    Jeg bruker 2 digitale kilder m optisk kabel og en analog inn i RME.
    Digital kilde 1 er en RPI, kilde 2 er et fjernsynsapparat.
    Dette er ikke uten problemer, da kun den ene av RME inngangene er vanlig optisk og den andre er ADAT. For å bruke den andre med vanlig optisk må du ha en omformer til ADAT. Dette er løsbart.
    Kjører du alt via pc så brukes jo bare den ene usb inngangen. Kjøre alt fra pc betinger at du alltid har den i fanget. Noen gjør det, men jeg ønsker ikke sitte med den åpen foran meg når jeg tar en pils på fredagen og setter på ei plate eller styrer digitalis fra et nettbrett.

    Det er ikke slik at du kan set and forget. Systemet med Windows pc + AL er ikke 100% stabilt. Med stabilt mener jeg at det ikke trenger tilsyn av noe slag.
    GS verden er en helt annen. GS fungerer som en helt vanlig pre.
    AL setter deg 2 hakk tilbake når det gjelder betjeningskomfort.

    Jeg har ei trøblete stue lydmessig og det var egentlig grunn god nok til å teste ut AL.
    I et normalt oppsett med en normal pc og lydkort er AL ca like stabil som PC-en. I mine tre tilfeller betyr det i praksis at alt funker helt fint en uke eller fler av gangen … og når noe uventet skjer er det bare å restarte jriver (på kjøkkenet) eller pc-en (når Microsoft har satt i gang en snikoppdatering). Alt i alt veldig stabilt her, men selvsagt ikke like stabilt som et konvensjonelt stereoanlegg som fungerer 100% til en komponent får i stykker.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.269
    Sted
    oslo
    Dårlig nyhet: Med mindre du kan slave cd-spilleren til å bruke klokken i lydkortet (og slike komboer har jeg ikke sett) så blir det en eller annen slags resampling på veien. Ikke sikkert det gjør noe utslag for lydkvaliteten, men helt klart et kompliserende element i lydkilden. Men hvis du ripper blir det bitperfekt.
    jeg gjør det med min studer cd-spiller - coax fra cd-spiller til klokken på lynx aurora - er vel kanskje ikke så vanlig med de ut/inngangene utenfor studioutstyr da.
    om det virkelig er nødvendig? tja...
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Skal forsøke å svare siden jeg nylig har migrert fra GS.
    Jeg bruker 2 digitale kilder m optisk kabel og en analog inn i RME.
    Digital kilde 1 er en RPI, kilde 2 er et fjernsynsapparat.
    Dette er ikke uten problemer, da kun den ene av RME inngangene er vanlig optisk og den andre er ADAT. For å bruke den andre med vanlig optisk må du ha en omformer til ADAT. Dette er løsbart.
    Kjører du alt via pc så brukes jo bare den ene usb inngangen. Kjøre alt fra pc betinger at du alltid har den i fanget. Noen gjør det, men jeg ønsker ikke sitte med den åpen foran meg når jeg tar en pils på fredagen og setter på ei plate eller styrer digitalis fra et nettbrett.

    Det er ikke slik at du kan set and forget. Systemet med Windows pc + AL er ikke 100% stabilt. Med stabilt mener jeg at det ikke trenger tilsyn av noe slag.
    GS verden er en helt annen. GS fungerer som en helt vanlig pre.
    AL setter deg 2 hakk tilbake når det gjelder betjeningskomfort.

    Jeg har ei trøblete stue lydmessig og det var egentlig grunn god nok til å teste ut AL.
    Du gir her inntrykk av at Audiolense er ustabilt. o_O Jeg har en helt annen erfaring med Audiolense XO og Audiolense Convolver. Har ingen utfordringer i mitt system med AL/AL C. Det bare virker hele tiden. Har sluttet å tenke på dette. Bare spiller musikk. Driver med å sortere rippinger for tiden.

    Alle rom uansett fasong har sine utfordringer i større eller mindre grad. Rom med store utfordringer, forblir en stor utfordring uansett system. Rommet må jobbes med akustisk i første rekke. Jeg trodde en stund at jeg hadde et vanskelig rom, men dette har jeg løst 95% med litt mekanisk tiltak og ikke minst Audiolense.:love:

    Et gitt system, er ugjenkjennelig i forskjellige rom. Det er stort sett betoningene fra rommet vi hører på. På dette området er AL suverent med sine target's...
     
    Sist redigert:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Skrev vel ikke at AL er ustabilt? Men Windows pc + AL, og Bernt sier selv at han regner det som stabilt hvis han ikke må restarte pc hver uke.
    Hornlyd spurte om set and forget og det fikk han svar på.

    Rommet er en utfordring, det legger jeg ikke skjul på, og stua kan jeg ikke gjøre noe med. TTD funksjonen i AL fungerer svært bra hjemme og er like bra som jeg gjør manuelt, men på en 1000 del av tiden.

    AL er også svært dårlig på måling av runde horn over 10khz. Dette gjør at det trigges maaaange unødvendige korrigeringer, som igjen forutsetter at man bruker lengre filtre enn nødvendig. Mulig det bare er mine horn ? Eller kan jeg komme rundt problemet på noen måte ?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Skrev vel ikke at AL er ustabilt? Men Windows pc + AL, og Bernt sier selv at han regner det som stabilt hvis han ikke må restarte pc hver uke.
    Hornlyd spurte om set and forget og det fikk han svar på.

    Rommet er en utfordring, det legger jeg ikke skjul på, og stua kan jeg ikke gjøre noe med. TTD funksjonen i AL fungerer svært bra hjemme og er like bra som jeg gjør manuelt, men på en 1000 del av tiden.

    AL er også svært dårlig på måling av runde horn over 10khz. Dette gjør at det trigges maaaange unødvendige korrigeringer, som igjen forutsetter at man bruker lengre filtre enn nødvendig. Mulig det bare er mine horn ? Eller kan jeg komme rundt problemet på noen måte ?
    Har du prøvd 3 sekunders målinger?
    Hadde selv utfordringer med runde horn og det mener jeg løste seg med kortere målinger.
    Har i ettertid kun brukt 3 sek med jevnere resultater.....
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    AL er også svært dårlig på måling av runde horn over 10khz. Dette gjør at det trigges maaaange unødvendige korrigeringer, som igjen forutsetter at man bruker lengre filtre enn nødvendig. Mulig det bare er mine horn ? Eller kan jeg komme rundt problemet på noen måte ?
    Måler Audiolense feil når de måler runde horn? eller er det bare det at programmet måler feilene runde horn besitter?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Vi må differensiere hvilken del av AL som er ustabil.
    Når dere snakker om stabil over lengre tid så snakker dere vel om Convolver softwaren? Dvs AL convolver som standalone eventuelt Roon, JRiver etc.

    Jeg har merket meg at AL 6.20 blir ustabil hvis man gjør mange forandringer på kort tid i softwaren.
    Det er ikke alltid første måling gir resultat som aksepteres av softwaren. Jeg må inn å bytte litt på innstillingene for måling og avspilling. Og gjerne opp i volum høyere enn normalt lyttenivå for å få en fornuftig resultat for softwaren til å bearbeide.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Vi må differensiere hvilken del av AL som er ustabil.
    Når dere snakker om stabil over lengre tid så snakker dere vel om Convolver softwaren? Dvs AL convolver som standalone eventuelt Roon, JRiver etc.

    Jeg har merket meg at AL 6.20 blir ustabil hvis man gjør mange forandringer på kort tid i softwaren.
    Det er ikke alltid første måling gir resultat som aksepteres av softwaren. Jeg må inn å bytte litt på innstillingene for måling og avspilling. Og gjerne opp i volum høyere enn normalt lyttenivå for å få en fornuftig resultat for softwaren til å bearbeide.
    Dette har jeg jeg ikke reflektert over eller hatt utfordringer med.

    Bruker nå Foobar2000 64 / ASIO 64 /RME UCX / AL 6.20 / AL CV 1.17b / IBM Nootebook / Win 10 / XTZ A2-300 / JBL E145 / Radian 950PB / Coral H105.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Måler Audiolense feil når de måler runde horn? eller er det bare det at programmet måler feilene runde horn besitter?
    Hvordan har man kommet til at noe er feil? Og hvor kommer "3 sekunders målinger" fra? Snakker vi lange sveip? 3 sekunder gating?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Hvordan har man kommet til at noe er feil? Og hvor kommer "3 sekunders målinger" fra? Snakker vi lange sveip? 3 sekunder gating?
    Nei det var bare at jeg lurte på om noe var feil, da det kom klar melding om at Audiolense er svært dårlig på måling av runde horn over 10khz
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Løsningen kan jo være å kjøre partial correction og kutte korreksjonen før 10kHz området. Hornladede diskanter er utfordrende i følge Bx.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Greiene med feil korreksjon i horn var vel mer et problem i tidligere versjoner i AL.
    Det har vel blitt litt bedre i senere versjoner, og så vidt jeg husker anbefaler vel Bx fortsatt å kjøre partial korreksjon ifm. hønn rigger...eller?
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Har man fått noen oversikt over hva som går skeis der oppe? For dette gjelder utelukkende runde horn? Og hva henviser "3 sekunders målinger" til?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Skrev vel ikke at AL er ustabilt? Men Windows pc + AL, og Bernt sier selv at han regner det som stabilt hvis han ikke må restarte pc hver uke.
    Hornlyd spurte om set and forget og det fikk han svar på.

    Rommet er en utfordring, det legger jeg ikke skjul på, og stua kan jeg ikke gjøre noe med. TTD funksjonen i AL fungerer svært bra hjemme og er like bra som jeg gjør manuelt, men på en 1000 del av tiden.

    AL er også svært dårlig på måling av runde horn over 10khz. Dette gjør at det trigges maaaange unødvendige korrigeringer, som igjen forutsetter at man bruker lengre filtre enn nødvendig. Mulig det bare er mine horn ? Eller kan jeg komme rundt problemet på noen måte ?
    Det er flere ting man kan gjøre for å begrense korreksjonen i toppen. Det starter med partial correction og fortsetter evt med å eq-e toppen vha target etc. Kan ikke huske å ha vært borti diskanter som er uhåndterlig for Audiolense, men det krever bedre forståelse av programmet å få det til.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Det er flere ting man kan gjøre for å begrense korreksjonen i toppen. Det starter med partial correction og fortsetter evt med å eq-e toppen vha target etc. Kan ikke huske å ha vært borti diskanter som er uhåndterlig for Audiolense, men det krever bedre forståelse av programmet å få det til.
    Kjenner til EQ.
    Ønsker ikke begrenset korreksjon i toppen.
    Ønsker riktige målinger.
    Er det noe jeg gjør feil for å få til dette ?

    Dette er filtrert måling av mellomtonehorn og diskanthorn, 4 sek sveip.
    Har forsøkt 3 og 5 sek. Samme resultat.
    Default filter er brukt.
    1669317464600.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn