Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvilke lydkort anbefales til 3 veis oppsett?

    Legg gjerne inn linker til steder de kan kjøpes.


    Har fått med meg at dette er et bra alternativ og at volumkontrollen er en unik sak som RME har?

    RME Fireface UCX II Lydkort 24-Bit/192kHz, 20 IO, USB 2/3 - Evenstad Musikk
    RME Advanced Remote Control ARC - Evenstad Musikk

    Litt dyrt kanskje? men alt er relativt.
    JA, dette låer fortreffelig. Jeg har UCX med ARC selv i et treveis system. Ikke angret en dag. Superstabilt.
    Sjekk ut hos Prolyd også.

    RME (UCX II) har en software som heter Totalmix. Det er den som kan være litt "tricky", men dette får du garantert til. Jeg fikk litt hjelp i starten og er nå totalt selvhjulpen.
    Jeg bruker Audiolense og Audiolense Convolver. Med Audiolense Convolver kan du sitte å bytte mellom convolverfiler mens du spiller. (Delepunkt og betoning.) Supernyttig. En PC må inn i systemet. Jeg bruker en IBM Notebook med Foobar2000/ASIO. Spiller bedre en Jriver etc... Foobar har ikke strømmetjenester, ikke Jriver heller. :) Tipper du kommer til å få det gøy med dette. Ting tar litt tid. Ikke var utolmodig. "Snakkes"!


    Her sitter jeg og fjernstyrer PC'en i racket med Anydesk. Andre kan også koble seg til din Anydesk. Da kan du få online hjelp. Jeg fikk det av Arne.
    remote anydesk.jpg


    AUDIOLENSE med AUDIOLENSE CONVOLVER er bare suverent!
    Du får garantert en lydforbedring og selv en lydforståelse om hvordan en lineær lydbalanse skal låte. Og ikke minst hva dette betyr totalt sett.


    Jeg kom fort i "mål" med Audiolense. Plutselig fikk jeg tid til å høre musikk.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    RME UCX med ARC er sikkert fett, men halvveis gubbeløsning....tror jeg.
    Remote med kabel.....eeh. vi skriver 2022 i dag.

    Hva med H.R's Focusrite løsning med Windows Surface Dial?
    ....jeg har en Surface Dial som jeg ikke bruker...du kan låne den Hornlyd.

    Surface-Dial.jpg
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    RME UCX med ARC er sikkert fett, men halvveis gubbeløsning....tror jeg.
    Remote med kabel.....eeh. vi skriver 2022 i dag.

    Hva med H.R's Focusrite løsning med Windows Surface Dial?
    ....jeg har en Surface Dial som jeg ikke bruker...du kan låne den Hornlyd.

    Vis vedlegget 870572
    Kremt... Gubbeløsning....
    Helt greit med kabel men fòr all del får HR "preamp" remote til å gjelde Rme skal jeg prøve.... Men nå bruker jeg kun Roon til daglig og ser ikke noe voldsom fordel i annen volumkontroll... Stor og deilig Arc usb.....
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Problemet i et audiosystm på dette "nivået" er alle duppeditter som skal ha drivere etc... Kvitt deg med det du kan er nå min anbefaling. Spesielt åpne volumkontrollere. Dem er det allerede for mange av i kjeden.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Merging Hapi ? :)

    Jeg vet ikke om noen har testet Topping DM7 sin 8-kanals DA med AL ennå.
    Det er et kort som måleteknisk overgår de fleste, men jeg er litt usikker på hvordan det er å bruke UMIK med USB som recorder og Topping DM7 som avspiller pga mulig variabel forsinkelse mellom USB "klokkene".

    Fjernkontroll på lyd kommer litt an på hvilken avspiller man bruker. Jeg har to forskjellig rooDial fjernkontroller mot ROON, enten Microsoft Surface Dial og en modifisert Senic Nuimo.

     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kremt... Gubbeløsning....
    Helt greit med kabel men fòr all del får HR "preamp" remote til å gjelde Rme skal jeg prøve.... Men nå bruker jeg kun Roon til daglig og ser ikke noe voldsom fordel i annen volumkontroll... Stor og deilig Arc usb.....
    Jeg er en ekte gubbe.
    Bruker antikk RME UC og JRiver convolver.
    Styrer volum med trådløs mus.
    Skikkelig oldis løsning, men funker 100 %
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Jeg er en ekte gubbe.
    Bruker antikk RME UC og JRiver convolver.
    Styrer volum med trådløs mus.
    Skikkelig oldis løsning, men funker 100 %
    Ja hvis en sitter med pc i fanget,men mus til volum hadde ikke vart lenge her i huset.....DET er for klønete i min bok...
    Men som jeg sier : Alle galne har det ikke likt :)
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Litt å se på :

     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hva er galt med muse-volum?
    Det å snurre på muse-hjulet kan da ikke være så mye mer tungvint enn enn å snurre en volumknott, eller trøkke på fjernkontroll.
    ...nå flisespikker du, Arne.

    Jeg har ikke PC i fanget.
    Den kjører sin duty 100 % støyfritt i racket...trådløst fra musa mi. :)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hvorfor ikke å velge en helt utprøvd løsning.
    RME har dønn stabile drivere, 0 problemer med asio, utmerket innebygget mic preamp og den arc volum knappen er fantastisk god i bruk. Tviler sterkt på at lydkvaliteten fra den blir en flaskehals
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Hva er galt med muse-volum?
    Det å snurre på muse-hjulet kan da ikke være så mye mer tungvint enn enn å snurre en volumknott, eller trøkke på fjernkontroll.
    ...nå flisespikker du, Arne
    Det betinger jo at du finner musepeker og plasserer den på volumlinja og ikke minst finner tilbake til plassen ved neste justering ..
    Ikke for meg men greit for deg ... Flott !!
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ARC er den beste volumkontrollen jeg noen sinne har hat, ingen konkurranse. At peking med mus kan fylle samme funksjon, ja vel. Taktil følelse er på et helt annet nivå med ARC
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er også noe med å bruke produkter fra store velrenommerte firmaer i pro audio.
    I min noe til årskomne UFX røyk psu.
    To dager senere var jeg oppe igjen.
    Ikke alle som har hat like rask avklaring på lignende problemer fra mindre leverandører
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Når jeg er ferdig med å spille fra Foobar via ASIO/Audiolense Convolver, lukker jeg bare lokket på Notebook'en og da går den i dvale. Når jeg skal spille igjen, åpner jeg bare lokket og da er alt på plass uten å gjøre noe annet. Da er det bare å trykke på play i foobar. Convolver og alt annet er på plass der jeg slapp når jeg lukket lokket. RME ARC (Remote) bare virker og virker!
    Prøv dette med et annet PC-oppsett :)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg lar stortsett laptoppen alltid være på også når den er lukket. Om forsterkerne et på, noe de dom oftest er kan jeg ta opp telefonen og spille direkte fra roon, uten noen omveier
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det noen lignende fjernkontroll løsning som rooExtend / rooDial til JRiver?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hvilke lydkort anbefales til 3 veis oppsett?

    Legg gjerne inn linker til steder de kan kjøpes.


    Har fått med meg at dette er et bra alternativ og at volumkontrollen er en unik sak som RME har?

    RME Fireface UCX II Lydkort 24-Bit/192kHz, 20 IO, USB 2/3 - Evenstad Musikk
    RME Advanced Remote Control ARC - Evenstad Musikk

    Litt dyrt kanskje? men alt er relativt.
    Motu 624 og Motu 828.
    HR og gutman veit jeg har Motu 828.

     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    860
    Sted
    Sandnessjøen
    Jeg har prøvd det meste av lydkort i proff/studio sammenheng. Og RME er helt klart å foretrekke på alle måter egentlig. Noe av det mest stabile, latency er helt latterlig bra, konverteringene er fantastisk, ja alt er bra.

    I tillegg, så går strøkne eksemplarer på 1/3 av nypris på Finn.no. Så er utvilsomt noe av det du får mest for pengene på bruktmarkedet.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har prøvd det meste av lydkort i proff/studio sammenheng. Og RME er helt klart å foretrekke på alle måter egentlig. Noe av det mest stabile, latency er helt latterlig bra, konverteringene er fantastisk, ja alt er bra.

    I tillegg, så går strøkne eksemplarer på 1/3 av nypris på Finn.no. Så er utvilsomt noe av det du får mest for pengene på bruktmarkedet.
    Ja, driverne til RME er helt overlegne. Eks USB og Totalmix.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    jeg kjøpte en Motu 828es for å prøve opp mot min Lynx Aurora og leverte den kjapt tilbake, så jeg ville gått for en brukt lynx om du tåler litt krøkkete programvare og manglende fysisk fjernkontroll, eller RME.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Du kommer til å kjøpe et RME Fireface lydkort til slutt uansett. :)

    Det aller viktigste for en PC-løsning er stabil Software. Det leverer RME til gangs.
    Samme for Audiolense 6.20 og Audiolense Convolver 1.7 (B)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Hva anses som stabil nok software da, og på hvilke steder anser du RME sin overlegen feks MOTU ?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Jeg har Kii Three/BXT og bruker Audiolense for å rette opp en noe akustisk vindskeiv stue, med stor suksess. Høyttalerne har innebygd parametrisk EQ og jeg lurer på om jeg har noe å hente på å ta det groveste med EQ og la AL ta resten? Låter feiende flott nå og spør egentlig bare av nysgjerrighet. Muligens et vanskelig spørsmål å svare på hvis en ikke har kjennskap til høyttalerne, men men.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Vi prøver oss på denne. Ok pris. Bra Dacer. Lav fallhøyde. Enkel returrett på bruktbørsen.
    Passer til HR sin volumknått 👍


    Vis vedlegget 870647




    Et avvik fra saueflokken?? Fydda!! :)
    1669188225303.png



    Håper det blir bra! 828 er i hvertfall støyfritt på kompresjonsdrivere. Evt. om det ikke er helt støyfritt så kan du dra på med dempeplugger.
    Ser det er en 180 dagers tilbakebetalingsgaranti greie som kan hukes av for ved kjøp.
    Gøy at du tester noe som ikke er prøvd før synest jeg :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Lydmessige forskjeller i elektronikk-kjeden er erfaringsmessig svært små. Har prøvd to lydkort delv, og den største forskjellen var støynivå. Hadde et Focusrite kort som låt helt ok, men støyet på kompresjonsdriverne. Lydmessig var det forskjeller, men med AL er det ikke noe problem å kompensere for mange av disse forskjellene med targetkurver. Joda, man har sikkert andre parametre som ikke lar seg korrigere, oppløsning f.eks. Samtidig er opplevd oppløsning svært avhengig av kilde og høyttaler/driver. Ingen som har vært hos meg har savnet oppløsning. Så ting er neppe svart/hvitt i denne diskusjonen heller. Siste parameter som nok også må vektlegges, er preferanser. Setter man inn et nytt lydkort med target som er satt for å få godlyden med gammelt lydkort og sammenligner uten å tweake ny target, favoriseres sannsynligvis gammelt lydkort. Lyttehukommelsen, eller mangel på det, er også et spøkelse som ofte lurer oss når det tar tid å bytte mellom komponenter. Poenget er at det er mange variabler i spill, og derfor vanskelig å sammenligne direkte.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mitt tips er Lynx AES16e - det er et digital lydkort med en haug av AES/EBU utganger. Så kan du da koble til X-antall Topping DACer etter behov.

    Det er mulig ting er endret nå, men i gamle dager var ihvertfall SW til AES kortet dramatisk mye bedre enn til feks Aurora.

    Edit: Legger inn en liten warning her også. Ikke kjøp gamle lydkort - da får du trøbbel med drivere og slikt.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Jeg har Kii Three/BXT og bruker Audiolense for å rette opp en noe akustisk vindskeiv stue, med stor suksess. Høyttalerne har innebygd parametrisk EQ og jeg lurer på om jeg har noe å hente på å ta det groveste med EQ og la AL ta resten? Låter feiende flott nå og spør egentlig bare av nysgjerrighet. Muligens et vanskelig spørsmål å svare på hvis en ikke har kjennskap til høyttalerne, men men.
    Normalt vil det ikke være noe å hente på global dsp utenfor Audiolense. Jeg ville styrt unna, for å ha bedre kontroll med hva som foregår.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Mitt tips er Lynx AES16e - det er et digital lydkort med en haug av AES/EBU utganger. Så kan du da koble til X-antall topping DACer etter behov.

    Det er mulig ting er endret nå, men i gamle dager var ihvertfall SW til AES kortet dramatisk mye bedre enn til feks Aurora.
    Tror det gjelder fortsatt, OMF. Jeg har LynxTwo (Pci) og Hilo her. Driveren til LynxTwo er utviklet innomhus og kjører dønn stabilt med alt du hiver på den, mens den til Hilo er utviklet av 3. part og har flere bugs og uferdige greier.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Normalt vil det ikke være noe å hente på global dsp utenfor Audiolense. Jeg ville styrt unna, for å ha bedre kontroll med hva som foregår.
    Takk for raskt svar! Da lar jeg Audiolense ta seg av all automagi.
     

    Steinar_R

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    54
    Antall liker
    14
    Jeg har brukt Audiolense i ca to år nå sammen med diverse lydkort fra Echo, Steinberg og RME (FF 400). Softwaren til alle disse (gamle) kortene har vært stabil, syns ikke RME har vært verken bedre eller verre sammenlignet med de andre mht stabilitet.Alle disse kortene har en masse funksjoner som har vært overflødige til mitt bruk så jeg kjøpte en Topping DM7 da den kom.
    Den har fungert helt topp og jeg innbiller meg at lyden kanskje ble litt bedre.
    Jeg bruker Audiolense til å måle via en Umik 1 og det går helt fint.
    Min anbefaling er at du kjøper deg et kort med 8 kanaler selv om du bare har behov for 6 nå, det gir litt flere muligheter.

    mvh
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan blir infrastrukturen ellers da?
    Kan du ha CD spiller?


    Dette ser jo supert ut. Fjernkontroll og et estetisk design. Får den til og med sølv sånn at jeg får match mot forsterkerne mine.

    D84D26F9-72E5-471B-83CD-A3DEEA7B6612.jpeg
    64B6BCE1-6C3D-451B-9FD0-C7963C60BF99.jpeg
     
    Sist redigert:

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Skal du ja cd spiller på må den kobles direkte til pc og gjennom den. En rimelig enkel ting å få til heldigvis.

    Jeg tror dette er en god løsning med topping flerkanalsdac da den gjør det den skal og kun det.
    Den har i allefall ikke en bråte funksjoner som ikke benyttes.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Skal du ja cd spiller på må den kobles direkte til pc og gjennom den. En rimelig enkel ting å få til heldigvis.

    Jeg tror dette er en god løsning med topping flerkanalsdac da den gjør det den skal og kun det.
    Den har i allefall ikke en bråte funksjoner som ikke benyttes.
    Hvordan får en det til,å hvordan routes da signalet fra inngang og til konvolver?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn