Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Det kommer oppdateringer ja. På flere plan. Det er ingen stor hemlighet at det jobbes med å åpne opp convolver api for read og oppdater. Dette kommer når det kommer for man haster ikke avgående. I tillegg så skrives om programmet jeg har laget, det tar tid, men for å kunne benytte flere lydkort. Da det var en del gamle biblioteker i bruk så er en del byttet til fordel for noen som blir oppdatert.

    nye forandringer blir mest på å administrere selve lydkortet og omprogrammere det etter kilder i bruk. Mest fordi det finnes alt for mange muligheter til å gjøre feil og det er så hurtig å endre med json at man ser til at ting alltid er som forventet på selve kortet ved hvert skifte.

    målet er at flere lydkort skal kunne støttes og kontrolleres men før jeg evt kan gjøre ting selv eller la andre ta tak i koden og tilpasse må ting være på stell rett og slett for det hadde jo vært artig å kunne styre RME og evt andre kort også, men siden jeg kun har MOTU kort så er det det jeg kan jobbe mot.

    siden programmet blir freeware og utviklere kan få kildekoden så sier det seg selv at man heller ikke kan legge noen større egeninvesteringer i det hele. At kildekoden også blir tilgjengelig på et tidspunkt er rett og slett for at dersom noen smarte hoder kan forbedre ting så ganger det også alle


    det er også vel og merke at selv om administrering av audiolense sin convolver kan bli en relatert så vil andre løsninger også bli prioritert. Årsaken er rimelig enkel. Jeg liker å kunne velge fritt etter den løsningen som passer mitt behov best
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.605
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Langesund
    Har ikke fått noe sjokk av AL ennå. Hos ArneM låter det sinnsykt bra, men han har rommet på sin side. Det har ikke jeg.
    Men jeg må videre.
    Videre betyr utskifting og endring. Prøve ut og teste. Ingen her inne er fremmed for en slik fremgangsmåte.

    Er langt i fra frelst på AL.
    Synes det er å rygge baklengs inn i fremtiden med et lite brukervennlig system.
    Den gang jeg kjøpte systemet med GS hadde jeg bestemt at det skulle selges uansett, men at erfaringen med systemet var viktig for en noob å få med seg.
    Så nå er tiden kommet....... 😁
    Sinnsykt bra hos ArneM :) Da er dette vel tid for en lytt igjen. Passer bra da det er stille her, og det trengs litt påfyll av musikalske toner
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    OK, da trenger jeg hjelp før hele helgen forsvinner i kun hifi, og hodekløing... Hvorfor i alle dager vil ikke AudioLense la meg enten bruke ASIO4ALL til å spille av eller motta UMIK-1 signalet, når det går helt fint i REW?

    Og ser du litt stygt på AL softwaren og trykker et par raske trykk så krasjer den ned...

    Nå skal det sies at jeg ikke valgte de enkleste AD / DA løsningen med Merging HAPI og nettverkskommunikasjon.
    Jeg kan ikke bare slette driveren til lydkortet (som er et vanlig svar) for å finne feilen(e)...

    EDIT: Og hvordan kan man trigger ASIO kontroll panelet fra AL measuring tab'en? ASIO4ALL vil jo ikke opp uten å start gjennom en software.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Har du prøvd : advanced setting nedtrekk meny og så valgt separate play and recording streams?
    Jepp, når jeg veld separet play and recording, med Merging MAD ASIO ut så virker utgangstesten helt fint
    Men når jeg trykker på measurement så kommer nå denne feilmeldingen opp.

    Jeg fikk til å ta en to-kanal måling med ASIO4ALL før jeg fikk lisensfilen, men ikke nå... ASIO4ALL er vanskelig å benytte når den ikke kan åpnes fra AL softwaren.


    1664103338214.png


    Se slutten av denne meldingen for detaljert informasjon om aktivering av
    JIT-feilsøking (Just In Time) i stedet for denne dialogboksen.

    ************** Unntakstekst **************
    System.ArgumentException: Ugyldige tegn i banen.
    ved System.Security.Permissions.FileIOPermission.EmulateFileIOPermissionChecks(String fullPath)
    ved System.Security.Permissions.FileIOPermission.QuickDemand(FileIOPermissionAccess access, String fullPath, Boolean checkForDuplicates, Boolean needFullPath)
    ved System.IO.File.InternalDelete(String path, Boolean checkHost)
    ved Juice.formMeasurement.DCyQeDm3LPonKGs1blC(Object )
    ved Juice.formMeasurement.UXXR9VBhdm(Double , Int32 , Int32[] , Int32[] , Double , Double[] , Double[] , Double[] , String , Boolean )
    ved Juice.formMeasurement.Yl6Rx5hCCu()
    ved Juice.formMeasurement.SJK84ML8CK()


    ************** Innlastede samlinger **************
    mscorlib
    Samlingsversjon: 4.0.0.0
    Win32-versjon: 4.8.4515.0 built by: NET48REL1LAST_C
    CodeBase: file:///C:/Windows/Microsoft.NET/Framework64/v4.0.30319/mscorlib.dll
    ----------------------------------------
    Audiolense
    Samlingsversjon: 6.20.8146.20308
    Win32-versjon: 6.20.8146.20308
    CodeBase: file:///C:/Program%20Files/Juice%20Hifi/Audiolense%206.20/Audiolense.exe
    ----------------------------------------
    System
    Samlingsversjon: 4.0.0.0
    Win32-versjon: 4.8.4536.0 built by: NET48REL1LAST_C
    CodeBase: file:///C:/Windows/Microsoft.Net/assembly/GAC_MSIL/System/v4.0_4.0.0.0__b77a5c561934e089/System.dll
    ----------------------------------------
    System.Windows.Forms
    Samlingsversjon: 4.0.0.0
    Win32-versjon: 4.8.4550.0 built by: NET48REL1LAST_C
    CodeBase: file:///C:/Windows/Microsoft.Net/assembly/GAC_MSIL/System.Windows.Forms/v4.0_4.0.0.0__b77a5c561934e089/System.Windows.Forms.dll
    ----------------------------------------
    System.Drawing
    Samlingsversjon: 4.0.0.0
    Win32-versjon: 4.8.4390.0 built by: NET48REL1LAST_C
    CodeBase: file:///C:/Windows/Microsoft.Net/assembly/GAC_MSIL/System.Drawing/v4.0_4.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a/System.Drawing.dll
    ----------------------------------------
    System.Core
    Samlingsversjon: 4.0.0.0
    Win32-versjon: 4.8.4536.0 built by: NET48REL1LAST_C
    CodeBase: file:///C:/Windows/Microsoft.Net/assembly/GAC_MSIL/System.Core/v4.0_4.0.0.0__b77a5c561934e089/System.Core.dll
    ----------------------------------------
    System.Configuration
    Samlingsversjon: 4.0.0.0
    Win32-versjon: 4.8.4190.0 built by: NET48REL1LAST_B
    CodeBase: file:///C:/Windows/Microsoft.Net/assembly/GAC_MSIL/System.Configuration/v4.0_4.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a/System.Configuration.dll
    ----------------------------------------
    System.Xml
    Samlingsversjon: 4.0.0.0
    Win32-versjon: 4.8.4084.0 built by: NET48REL1
    CodeBase: file:///C:/Windows/Microsoft.Net/assembly/GAC_MSIL/System.Xml/v4.0_4.0.0.0__b77a5c561934e089/System.Xml.dll
    ----------------------------------------
    System.Web
    Samlingsversjon: 4.0.0.0
    Win32-versjon: 4.8.4494.0 built by: NET48REL1LAST_B
    CodeBase: file:///C:/Windows/Microsoft.Net/assembly/GAC_64/System.Web/v4.0_4.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a/System.Web.dll
    ----------------------------------------
    f53044b7-c25d-45f5-942a-78cd0901f6b5
    Samlingsversjon: 1.0.0.0
    Win32-versjon: 6.20.8146.20308
    CodeBase: file:///C:/Program%20Files/Juice%20Hifi/Audiolense%206.20/Audiolense.exe
    ----------------------------------------
    System.Management
    Samlingsversjon: 4.0.0.0
    Win32-versjon: 4.8.4435.0 built by: NET48REL1LAST_C
    CodeBase: file:///C:/Windows/Microsoft.Net/assembly/GAC_MSIL/System.Management/v4.0_4.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a/System.Management.dll
    ----------------------------------------
    System.Windows.Forms.resources
    Samlingsversjon: 4.0.0.0
    Win32-versjon: 4.8.4084.0 built by: NET48REL1
    CodeBase: file:///C:/Windows/Microsoft.Net/assembly/GAC_MSIL/System.Windows.Forms.resources/v4.0_4.0.0.0_no_b77a5c561934e089/System.Windows.Forms.resources.dll
    ----------------------------------------
    Accessibility
    Samlingsversjon: 4.0.0.0
    Win32-versjon: 4.8.4084.0 built by: NET48REL1
    CodeBase: file:///C:/Windows/Microsoft.Net/assembly/GAC_MSIL/Accessibility/v4.0_4.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a/Accessibility.dll
    ----------------------------------------
    mscorlib.resources
    Samlingsversjon: 4.0.0.0
    Win32-versjon: 4.8.4084.0 built by: NET48REL1
    CodeBase: file:///C:/Windows/Microsoft.Net/assembly/GAC_MSIL/mscorlib.resources/v4.0_4.0.0.0_no_b77a5c561934e089/mscorlib.resources.dll
    ----------------------------------------
    Audiolense_conv
    Samlingsversjon: 1.0.0.0
    Win32-versjon: 1.7.0.0
    CodeBase: file:///C:/Program%20Files/Juice%20Hifi/Audiolense%20convolver/x64/audiolense_conv.dll
    ----------------------------------------
    a94c31fa-e3e3-44af-a2dd-cc1a8aaf85e7
    Samlingsversjon: 1.0.0.0
    Win32-versjon: 1.7.0.0
    CodeBase: file:///C:/Program%20Files/Juice%20Hifi/Audiolense%20convolver/x64/audiolense_conv.dll
    ----------------------------------------

    ************** JIT-feilsøking **************
    Når du skal aktivere JIT-feilsøking (Just In Time), må .config-filen for dette
    programmet eller datamaskinen (machine.config) ha
    jitDebugging-verdien angitt i delen system.windows.forms.
    Programmet må også kompileres med feilsøking
    aktivert.

    For eksempel:

    <configuration>
    <system.windows.forms jitDebugging="true" />
    </configuration>

    Når JIT-feilsøking er aktivert, blir alle ubehandlede unntak
    sendt til JIT-feilsøkingsprogrammet som er registrert på datamaskinen,
    i stedet for å bli behandlet av denne dialogboksen.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.043
    Antall liker
    2.256
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har ikke forsøkt med Umik selv men vet det er noen som bruker den, Emokid har vel Merging så kanskje du skulle prøvd en melding til han og fremgangs måte... Men tipper har har egen mic forsterker og vanlig kondensator mic.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    @Bx
    Får du noe fornuftig ut av denne feilmeldingen?

    ************** Unntakstekst **************
    System.ArgumentException: Ugyldige tegn i banen.
    ved System.Security.Permissions.FileIOPermission.EmulateFileIOPermissionChecks(String fullPath)
    ved System.Security.Permissions.FileIOPermission.QuickDemand(FileIOPermissionAccess access, String fullPath, Boolean checkForDuplicates, Boolean needFullPath)

    ved System.IO.File.InternalDelete(String path, Boolean checkHost)
    ved Juice.formMeasurement.DCyQeDm3LPonKGs1blC(Object )
    ved Juice.formMeasurement.UXXR9VBhdm(Double , Int32 , Int32[] , Int32[] , Double , Double[] , Double[] , Double[] , String , Boolean )
    ved Juice.formMeasurement.Yl6Rx5hCCu()
    ved Juice.formMeasurement.SJK84ML8CK()
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Kanskje du skal forsøke å slette noen filer i målefolderen. De ferdige målingene kan du beholde…
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje du skal forsøke å slette noen filer i målefolderen. De ferdige målingene kan du beholde…
    Dessverre ingen hjelp å slette demofilen som lå der. Kan ikke se at feilen ligger i innholdet i en folder, men muligheten er feilen ligger i tilgangen til folder. Har reinstallert to ganger på forskjellige steder for å se om Windows 10 tok kontroll over filrettigheter. Første installering under programfiles som vanlig, andre gangen under dokuments. Jeg får samme feilmelding i det jeg trykker på start måling. Lyd er OK ut ved testing.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Du kan gi programmet eksplisitt tillatelse i Windows Defender…
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det virker som softwaren i seg selv virker helt fint.

    Høytalere i Laptop målt med UMIK-1, men alt er kjørt i WASAPI modus.

    1664176445554.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Kom noe lenger i ettermiddag. Noe spesielt å tenke på ved eksport og opplastining til ROON?
    Jeg fikk så vidt litt lyd ut av en høyttaler etter å ha lastet opp filteret til ROON.


    Jeg har valgt ROON filformat ved eksport.
    Grunnen til jeg hadde problemer tidligere er nok relatert til en 3-veis oppsetts fil som ble generert i prøve versjonen. Den var tydeligvis ikke kompatibel med lisensiert versjon. Ved å bygget opp en ny 3-veis høyttaler ble det mulig å måle både med Merging MAD driver og UMIK-1 ved å velge "separate play and record streams"

    Jeg eksporterte et filter sett for å få teste i ROON, men det kom litt lyd ut av en høyttaler på meget lav volum.
    Er det noe som er synlig feil under?

    Stemmer channel mapping 5.1 to 2.0? Det er vel bare hvis signalet er 5.1?

    1664211732336.png

    1664212250578.png


    1664212100325.png
     

    Vedlegg

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.043
    Antall liker
    2.256
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Du må gi Roon beskjed om at du skal ha 6 kanaler ut :

    Velg oppsett av enhet :
    1A7F7272-677D-49D1-A2E6-4F0AD87508DA.jpeg


    Så bla ned til vis avansert, og sett 5.1 i kanaler...


    78E52333-FAA9-42F2-BEBA-411E75498F58.jpeg


    Da spiller den nok i alle 6 kanaler....
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det hjalp!
    Glemte helt å tenke på antall kanaler ut av ROON tidligere i dag.

    Jeg må nok se litt nærmere på hvor mye korreksjonsfilteret trekker ned neste gang jeg generer et nytt. Jeg ser den trakk ned med ca 12db. Da var litt lite igjen av min gain struktur.
    I tillegg må jeg nok inn med dempe ledd igjen pga litt støy i hornene, akkurat nå trekker jeg ned 22 db på hornet og 12db på diskant digital i DACen. Trenger ikke mange wattene på hornet....
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Jeg slet litt når jeg skulle måle med separate streams med Hapi. Fikk snodige resultater på delay, vær obs på det. Det ble først 100% når jeg kjøpte inngangskort til Hapi og koblet målemic til her.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Bypass buffer som i 14 db gain?
    Ja, den ble bypasset pga bruk samme med en rør-pre (Cary SLP-05) som var litt hot på utgangen (to trykk på fjernkontrollen gikk fra OK til naboklage nivå). Senere brukt jeg den på en Monacor DSP med mye støy på utgang.

    Jeg skal prøve å koble den inn igjen nå pga måligene gjort i går. Eventuelt blir den flyttet over til bruk på hornet og brokoblet to AMS0100 til bass og en AMS0100 på diskanten.

    Hapi står nå med +18dbu. Den har også +24dbu mulighet men da tror jeg dessverre AMSene får problem med nivået.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.043
    Antall liker
    2.256
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Bruker selv Purifi med Std. gain på 4002 har så godt som ingen støy,så å flytte Purifi på 4002 og brokoblede 0100 på bass tror jeg vil løse både støy og nivå problemene....
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Det hjalp!
    Glemte helt å tenke på antall kanaler ut av ROON tidligere i dag.

    Jeg må nok se litt nærmere på hvor mye korreksjonsfilteret trekker ned neste gang jeg generer et nytt. Jeg ser den trakk ned med ca 12db. Da var litt lite igjen av min gain struktur.
    I tillegg må jeg nok inn med dempe ledd igjen pga litt støy i hornene, akkurat nå trekker jeg ned 22 db på hornet og 12db på diskant digital i DACen. Trenger ikke mange wattene på hornet....
    Når det gjelder gain må du se på frekvensresponsen til selve korreksjonen, ikke simuleringen. Simuleringen ligger der som en sum av måling og korreksjon, og målingen ligger for det meste et godt stykke under 0 dB... Ser at simuleringen ligger på minus 14-20 dB, vil tro korreksjonen snitter på 7-10 dB her. 6-10 dB tap av gein er vanlig med Audiolense...

    I det digitale domenet har du et sted mellom 140 og 180 dB å leke med ... tipper det ligger på 180. Det betyr at med 16 bit-formatet så har du 40-90 dB med demping før LSB faller ut. Og du er langt under høreterskelen når det skjer. Så digitalt har du plenty med headroom her. Så gain-matching handler mer om det som foregår analogt ... støy i følsomme elementer, kanskje også en konverter som trives bedre på høy enn lav output. Men det er ikke noe poeng i å gain-matche utenfor Audiolense hvis det skjer digitalt, kun hvis det skjer i form av å endre følsomhet ut av dac eller inn i effekt-trinn. Det siste er vel best for å ta ned følsomheten, vil jeg tro.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Jeg slet litt når jeg skulle måle med separate streams med Hapi. Fikk snodige resultater på delay, vær obs på det. Det ble først 100% når jeg kjøpte inngangskort til Hapi og koblet målemic til her.
    Det var lurt gjort. Så kan du gjøre målinger uten clock drift korrection også.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    .... Det ble først 100% når jeg kjøpte inngangskort til Hapi og koblet målemic til her.
    Det var lurt gjort. Så kan du gjøre målinger uten clock drift korrection også.
    "Kjøpte et inngangkort" betyr bare 25-30k kr i ett AD kort. :rolleyes:
    Hvilke målemic'er er noe å satse på? Det kan fort bety nye 5-10k kr i mic...
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det koster å være kar når man havner på Hapi kjøret. Komplett RME ufx 2 med remote koster 20k
    En calibrert dayton emm 6 en tusenlapp, drøyt.
    No hassle, fungerer og noen får helt brukendes lyd med slikt
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    "Kjøpte et inngangkort" betyr bare 25-30k kr i ett AD kort. :rolleyes:
    Hvilke målemic'er er noe å satse på? Det kan fort bety nye 5-10k kr i mic...
    men hadde ikke du et kombikort med både inn og utganger til din?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    men hadde ikke du et kombikort med både inn og utganger til din?
    Jepp, jeg har kombi kortet med Mic power, så det er ikke noe problem.
    Merging koster som @habicht skriver :)

    Angående måle mic, så ser jeg man får Dayton / Behringer / SonarWorks fra ca 1000kr til EarthWorks i 5-7000kr klassen, og sikkert mer.
    Noe som vet forskjellen på disse?
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Om du søker på calibrert dayton fra cross spectrum labs vill du finne en sammenligningstest. Interresant lesning. Selv har jeg en slik dayton individuellt calibrert fra cross spectrum. Jeg har også hat en earth works i hånden. Ikke vanskelig å forstå at den et dyr. Vil du høre forskjell i lyden,? Usikker, tror man skal være et stykke på vei i bruk av AL før det gjør forskjell. Samme tenker jeg med Hapi vs RME, noe får man sikkert for 5x pengene. Men med all respekt tror ikke heller RME hadde vært en flaskehals for deg foreløpig
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Om du bor ikke alt for langt fra Oslo kan du låne min dayton til å komme i gang. Bare send pm
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg skal legge penger i en påkostet målemic så bør den også kunne brukes til målig av elementer, forvrengning og IMD. Det er ikke UMIK-1 spesielt egnet til, mulig man får kjøpte to mer tilpassede mic'er. Jeg tror det ligger en del i å måle elementer for litt mer enn frekvensgang. Joseph Crowe måler nå IMD og forvrening med en mer egnet mic enn en typisk UMIK stil mic.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    "Kjøpte et inngangkort" betyr bare 25-30k kr i ett AD kort. :rolleyes:
    Hvilke målemic'er er noe å satse på? Det kan fort bety nye 5-10k kr i mic...
    Såpass, ja….

    Målemicer er generelt sagt veldig bra …. Vel å merke så lenge de er ok kalibrert. Mikrofonkapsuler som kostet under en dollar for 20 år siden er/var helt på høyden. De fleste som er individuelt kalibrert er ok. Hvis du er i tvil kan du sende målingen til meg. Jeg ser forskjell på mikrofon og rom. Det aller aller aller viktigste ift Audiolense er glitch-fri måling … der det ikke hopes over noen samples. Men når du har alt på samme kort så reduserer du både risikoen og effekten. Timing….
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Jepp, jeg har kombi kortet med Mic power, så det er ikke noe problem.
    Merging koster som @habicht skriver :)

    Angående måle mic, så ser jeg man får Dayton / Behringer / SonarWorks fra ca 1000kr til EarthWorks i 5-7000kr klassen, og sikkert mer.
    Noe som vet forskjellen på disse?
    Da er det jo ikke noe issue. Jeg kjøpte også inngangskort for å kunne bruke analoge kilder, så det var ikke så vanskelig å forsvare investeringen.
    Grunnen til at jeg og Hato valgte Merging var global volumkontroll, høy kvalitet og støyfri operasjon selv med mye gain på hornoppsett.

    Har forøvrig målemik fra cross spectrum, meget fornøyd med den.

    Men, hvorfor måler du med separat stream når du har mic-pre i Hapi?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Jeg tror Earthworks har større dynamisk range, og den de fleste kjøper går til 30 kHz. Og så kommer de i en flott eske (som er god å ha ift beskyttelse) og produksjonstoleransene er nok mye tightere enn på de billige målemikrofonene. Den er såpass tight at kalibreringen kanskje ikke engang er hørbar. Men basert på alt jeg har hørt og sett, så gjør en billig målemikrofon jobben, bare den er rimelig godt kalibrert. Og det må være individuell kalibrering. Dog med unntak av enkelte USB mikrofoner i tospann med USB DAC-er. Der oppstår det ofte strømmingsproblemer. En mic som plugges inn i et lydkort er nok mye mer driftspålitelig, men den behøver altså ikke koste mer enn en tusenlapp eller to.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Da er det jo ikke noe issue. Jeg kjøpte også inngangskort for å kunne bruke analoge kilder, så det var ikke så vanskelig å forsvare investeringen.
    Grunnen til at jeg og Hato valgte Merging var global volumkontroll, høy kvalitet og støyfri operasjon selv med mye gain på hornoppsett.

    Har forøvrig målemik fra cross spectrum, meget fornøyd med den.

    Men, hvorfor måler du med separat stream når du har mic-pre i Hapi?
    Jeg har kun UMIK-1 per nå og trenger nye målemic som kan kobles mot Hapi.

    Hvordan utnytter dere den globale volumkontrollen?
    Merging har vel ingen remote app eller finnes det en hardware basert remote løsning?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    @Bx Det var ikke rart jeg syntes det låt rart forrige kvelden. Jeg syntes lydnivået var litt lavt.

    Nå jeg har måle med UMIK-1 og REW mens jeg spiller av en "pink noise" sang ved 44,1kHz, 48kHz, 88,2kHz, 96kHz og 128kHz fra ROON.
    Observerer at avspilling i ROON med filter eksportert over frekvensområdet til UMIK-1 (dvs max 48kHz) gir meg en demping av signalet på ca 10db.
    Hva kan det være?
    Er det ikke mulig å måle ved 48kHz for så generer filter på høyere frekvenser?
    I så fall gir det meg en grunn til å kjøpe en analog målemic asap :)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Bedre med en rimeligere målemicrofon og heller få den kalibrert der du skal benytte den. Det er utopi å tro at en kalibreringsfil er gyldig worldwide. Men så har jeg en kalibert målemic der jeg bruker den og den medfølgende filen var ganske langt unna den som benyttes.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Målemic uten kalibrering er liten vits medmindre man skal finne avvik mellom to målinger med samme utstyr og under samme forhold.
    Redd det er en del såkalt kalibrert utstyr solgt med standard "indivduell" kalibrering.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    selvsagt. For å få en mic kalibert så trengs en kalibert kalibrator. Det gjøres på justervesenet, og denne kalibrerte kalibratoren må også justeres hvert år for å anses som kalibert bare for å gjøre det komplett. Sistnevnte operasjon koster også ganske mye men de seriøse gjør selvsagt dette.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    selvsagt. For å få en mic kalibert så trengs en kalibert kalibrator. Det gjøres på justervesenet, og denne kalibrerte kalibratoren må også justeres hvert år for å anses som kalibert bare for å gjøre det komplett. Sistnevnte operasjon koster også ganske mye men de seriøse gjør selvsagt dette.
    Hva koster en slik kalibrering? Jeg sjekket med et svensk selskap for noen år siden og det var skyhøye priser der...

    Og har du gjort noen sammenlikninger for å se avvik ift en mikrofon som er kalibrert fra produsenten?
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg betviler ikke H.R sin kunnskap her. Men det jeg har lest om både earth works sine micer og individuelt kalibrerte micer fra bla Cross spectrum labs, er en slik kalibrering en klar forbedring. De jeg også har lest er at det som er en av forskjellen på dyre og billigere micker er at den medfølgende kalibrerings gjør større utslag på de billige.
    Selv har jeg erfart klare forskjeller i målinger med en standard Behringer og en cross spectrum Dayton. Opp over i frekvens ble målingene med Cross spectrum mye bedre og resultatet i opplevd lyd der etter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn