Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Nei. Jriver dkal ikke ha noe med dette å gjøre. Ikke lydhåndteringrn i Windows heller. Lyden skal rett inn i konvolveren og rett ut igjen. Et par andre her har etablert st konvolveren takler dette, så problemet og løsningen finnes nok i rme gui-et. Du må bare sørge for at lyden dom kommer inn i lydkortet blir sendt videre til konvolveren. Brukergrensesnittene på profesjonelle lydkort kan være ganske kryptiske, men jeg har aldri hørt om at RME har hatt bugs som har hørt showstoppere. Ring en RME-venn👍
    Jeg har geleidet han til den rette sti... Det fungerer prikkfritt nå 😎
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Nei. Jriver dkal ikke ha noe med dette å gjøre. Ikke lydhåndteringrn i Windows heller. Lyden skal rett inn i konvolveren og rett ut igjen. Et par andre her har etablert st konvolveren takler dette, så problemet og løsningen finnes nok i rme gui-et. Du må bare sørge for at lyden dom kommer inn i lydkortet blir sendt videre til konvolveren. Brukergrensesnittene på profesjonelle lydkort kan være ganske kryptiske, men jeg har aldri hørt om at RME har hatt bugs som har hørt showstoppere. Ring en RME-venn👍
    Tro meg; han ringte samtlige
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei Bernt som du ser i min post over er saken løst
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Nesten verdt å knekke en sjampis på den der, habicht 🥂
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hadde ikke oppdatert i tråden, men ser at du er oppdatert nå Bernt
    Han er veldig tøff i trynet på avstand han der skogsnissen.:cool:
    Men som du sier B, det er god kollektiv ånd i AL miljøet.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Kult guttaboys fikser alt, hvis det er noen som vet hvordan eg får alle kanalene mine ut av Roon ved å redigere en Roon setup fil så må de bare kaste seg over tastaturet.
    Audiolense er så bra asså, sitter her å hører på high-hat pirking og annet småsnacks som ligger oppå bass-trommen som jeg aldri har hørt før noensinne, på låter jeg har hørt 1000 ganger før... Gamle venner blir som nye... Deeeeeeiiiiiiiiillllllliiiig
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Vet ikke helt om jeg forstod problemet. Tenker du å kjøre konvolverfil i Roon eller har du trøbbel med å få til Roon gjennom konvolver?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Kult guttaboys fikser alt, hvis det er noen som vet hvordan eg får alle kanalene mine ut av Roon ved å redigere en Roon setup fil så må de bare kaste seg over tastaturet.
    Audiolense er så bra asså, sitter her å hører på high-hat pirking og annet småsnacks som ligger oppå bass-trommen som jeg aldri har hørt før noensinne, på låter jeg har hørt 1000 ganger før... Gamle venner blir som nye... Deeeeeeiiiiiiiiillllllliiiig
    Sett Roon til to kanaler velg AL som utgang legg fila fra AL i AL convolver....
    Det var der jeg gjorde den lille stunden Roon var i bruk her. 😎
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    AL konvolver Roon setting.JPG

    Sjekk at boksen Set max format channels (Roon fix) er huket av og står på 2
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Sett Roon til to kanaler velg AL som utgang legg fila fra AL i AL convolver....
    Det var der jeg gjorde den lille stunden Roon var i bruk her. 😎
    Huff ja, jeg må skamme meg, jeg bruker Roon Convolveren....
    Har ikke kommet så langt enda at jeg har gitt opp den...
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg burde sikkert hermetisere den siste meteren her. Det kan ikke bli bedre 😍
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Kos deg med Roon Knubie, og trøst deg med at det er lov å gjøre seg opp sin egen mening. Ingenting passer alle, sånn erre bare. Selv er jeg som du sikkert har skjønt svoren Roon tilhenger. Imo er det sammen med AL og konvolveren det beste som har skjedd innen hifi på mange år.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Vis vedlegget 689909
    Sjekk at boksen Set max format channels (Roon fix) er huket av og står på 2
    Ser du kjører null latency. Og hvorfor ikke? På mine anlegg er det dønn stabilt uansett.

    En vakker dag så håper jeg en utgave av konvolveren får tillit til å tune en konsert. Jeg tror den er kapabel. Den er rask nok med marginer.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har aldri kommet på å teste annet enn 0 konvolver latency. Trodde det var et poeng å ha mins mulig latency i alle ledd?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Neida, mindre stress for pc-en jo lengre latency du legger inn. Men det virker som 0 fungerer lytefritt i de fleste sammenhenger. Men når jeg skal synke med bilde så hender det jeg må legge inn 30-40 ms.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da holder jeg meg på 0 så lenge det funker! Så lenge jeg klarer å lage filter som ikke har lenger latency enn ca 1,5ms er synk ok.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Kanskje på tide med en war story.

    Jeg lagde kjerne-algoritmen i konvolveren for ca 8 år siden. Klarte å slå en patentert løsning med 2 gangeren på hastighet. Men så dukket det opp utfordringer med Audiolense som gjorde sy jeg parkerte konvolveren. Men i forfjor tok jeg den fram igjen. Jeg er ikke den mest strukturerte personen i verden, er faktisk usikker på om jeg når pallen i egen familie der. But I’m not a quitter.

    Patenten var signert Gardner og assosiert med Lake ett eller annet. Med mindre de har holdt liv i patenten med pendling triks osv så er den utgått nå.

    Noen år senere var det en kar i Microsoft som patenterte noe som liknet en videreutvikling av Gardner-patenten. Anders Torger som lagde Brutefir (fortsatt en bra løsning på Linux) ble satt under kraftig press fra kommersielle interessenter ( Microsoft) med påstander om at han hadde brutt Microsoft sin patent. Det må ha vært over gjennomsnittlig ubehagelig. Denne Microsoft karen hadde optimalisert konvolusjon i huet og rævva og søkt en patent som dekket huet og rævva ... inkludert det som Gardner hadde gjort 10+ år tidligere pluss en del detaljer som strengt tatt ikke har en oppfinnerhøyde som er patenterbar. Men hvis man er clerk officer på et amerikansk patentbyrå så skal man være bygd av et materiale som få karer er bygd av for å avslå en patentsøknad fra den gang verdens mektigste selskap.

    Anders Torger er nok en idealist og har neppe tjent en krone på Brutefir.... som mange har hatt og fortsatt har glede av. Men han ble satt under et ubehagelig press.

    Så ... på ett eller annet tidspunkt så stikker professor Angelo Farina hodet sitt fram. Han og Torger har gjort ting sammen i den gode lyds interesse. Ambiophonics osv. Etter min vurdering er Farina en av de fremste ekspertene på dette feltet ... både lydkorreksjon, akustikk og matematikken som ligger bak. Hvis jeg hadde hatt hans intellekt så hadde jeg ligget 5 år foran der jeg er idag. Han har jobbet med akustiske problemstillinger på en måte som jeg, du og Floyd O Toole skjønner lite av. Kirker, konsertsaler og det meste. så mange dimensjoner at den opplyste intuisjon faller av lasset. Og biler. Det han gjorde med biler var brilliant og noe jeg forsto. Han har påvirket Audiolense. En intelligent fysiker som ser ut til å kunne sette opp likninger på det meste.

    Så han skrev en ekspertvurdering på nettet rundt patentstriden og Brutefir.. Av det slaget som kunne vært en eksperts vitne i en rettssak. Der plukker han Microsoft sin patent i fillebiter, bla. a ved å understreke at det meste allerede var dekket av Gardner patenten. Så fortsetter han med å understreke at både Microsoft sin patent og Gardner/Lake er delvis irrelevant, ettersom begge er utelukkende opptatt av regnehastighet. Når man skal regne mye så må man også skrive og lese mye, og skrive-lese hastighet har fått økende betydning etterhvert dom cpu-ene har blitt kjappere.

    Denne ekspertvurderingen har jeg selvsagt tatt vare på. Og jeg vil tro Anders Torger har gjort det samme. Og det kan se ut som den parkerte alle rettslige skritt.

    Det som Farina skrev gjorde det krystallklart for meg at den kjappeste konvolusjonen er en avveining mellom regnehastighet og skrive/lese hastighet. Og det er derfor konvolveren kalibrerer seg til din PC første gang. Jeg tror det er den eneste konvolveren som gjør det. Og kanskje er den verdens raskeste konvolver. Og etter dette er det neppe patenterbart ... eller kanskje er det det? Frankly I don’t care my dear.😎
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    ...

    Det som Farina skrev gjorde det krystallklart for meg at den kjappeste konvolusjonen er en avveining mellom regnehastighet og skrive/lese hastighet. Og det er derfor konvolveren kalibrerer seg til din PC første gang. Jeg tror det er den eneste konvolveren som gjør det. Og kanskje er den verdens raskeste konvolver. Og etter dette er det neppe patenterbart ... eller kanskje er det det? Frankly I don’t care my dear.😎
    Morsom lesning. :)

    Det er dessverre for sent å ta patent når teknologien er utgitt og i bruk. Teknologi som skal patenteres må holdes hemmelig helt til patenten er godkjent.
    En bekjent fikk et oljeservice selskap på nakken da de prøvde å ta æren for en løsning. Patenten deres ble trukket ved at han klarte å finne bilder av en par hundre år gammel løsning på et russisk museum. :p
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Stille her på en lørdag. Denne menigheten samles vel på søndager som mange andre menigheter eller kanskje kun etter mørkrets innfall.
    Men litt positiv oppdatering er altid på plass.
    Etter litt fikling og transatlantisk consultasjon var roon på plass og skal nå testes ut. Får se om jeg er like begeistret som mange andre, ser helt klart en del fine attributer og en sømløs intgrering av den musikken jeg har på harddisk og Tidal. Audirvana har også sine fans og ingenting er avklart ennå.
    Knapt åpnet øynene i dag når ting skal testes ut og griper etter netbrettet som nå fungerer til styring av ROON med harddsik og Tidal. Hei, fungerer !!!
    Vi setter på vinyl, hei fungerer fan ikke !!!!. Ingen lyd. Ny trans atlantisk konsultasjon, begynner å lure om han transatlantiske consulententen er litt uklar i sine meldinger, ikke helt på topp, pedagogisk liksom. Vi utelukker selvfølglig bruker feil på denne siden. Løsningen fantes selvfølgelig og ser ut som ting fungerer nå.
    Convolveren som er åpen for ROON er tydelig dedikert til den, åpnet convolver engang til og har da i prinsipp 2 convolver vinduer åpne og da kan jeg stoppe avspilling fra ROON, sette på en plate og ting fungerer frem og tilbake. Prøvde film fra BD i går også med minimumphase filter som gir 1,5ms latency og det fungerte super. All in all, godt på vei
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Stemningsrapport herfra med avspilling av vinyl med nyinnkjøpt Jasmine LP2.5DU RIAA, gjennom AL-convolver. Etter initielle brum-problemer, med derpåfølgende produksjon av ny kabel spiller det nå fint :) Foreløpig konklusjon er at ekstern riaa gir mye bedre lyd enn mic-inngangene på RME UFX. Jeg har ingen grunn til å tro at det har noe med riaa-korreksjon i AL-filtrene å gjøre. Det spiller r
    IMG_4194.jpeg
    ent og støyfritt direkte gjennom mic-inngangene på UFXen, men med mye mere fylde og bedre bass gjennom Jasmine. Det kan kanskje ha med tilpassing å gjøre, evt at mic-forsterkerne i UFX er på den stramme siden.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bra at ting er på gli Cyber.
    Jeg tror dette dreier seg mye om gain og impedance matching mellom PU og lydkort. Spesielt ved bruk av MC pu. En vakker dag skal jeg utforske dette litt mer.
    Egentlig et rasjonelt skritt videre ettersom RIAA korreksjon er jo stort sett EQ som gjøres mye mer eksakt i AL en i noen analog boks. For meg er det uansett slik at primær grunnen for vinylspilling er det seremonielle og det taktile. Men jeg er jo glad i mitt RIAA trinn også
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Bra at ting er på gli Cyber.
    Jeg tror dette dreier seg mye om gain og impedance matching mellom PU og lydkort. Spesielt ved bruk av MC pu. En vakker dag skal jeg utforske dette litt mer.
    Egentlig et rasjonelt skritt videre ettersom RIAA korreksjon er jo stort sett EQ som gjøres mye mer eksakt i AL en i noen analog boks. For meg er det uansett slik at primær grunnen for vinylspilling er det seremonielle og det taktile. Men jeg er jo glad i mitt RIAA trinn også
    Ja, og mic-inngangene på UFX burde være en god match til lav output MC. Lastet med 100 ohm, samme som jeg bruker nå med Jasmine. Mere gain i Jasmine, så volum tilslutt blir omtrent som med digitale kilder. Om du prøver blir det spennende å se om du kommer til samme konklusjon. Kan nok lage et target for å få omtrent samme signatur som med denne RIAA, men synes også det er kjekt å kunne bruke samme AL-filter til alt. Skulle bare hatt en "kanalvelger" i avspillingsprogramvaren. Vinyl, Tidal, egen samling etc.. la AL-convolver ta filter-fila som oppstartparameter, og la f eks Audirvana styre dette ved valg av kilde. Bare litt hjernespinn fra min side..
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Dette er ganske interessant. Jeg skulle gjerne ha eksperimentert med mine vinylrigger, men det krever en hel del omstabling og nye ht-kabler for å få flyttet lydkortet nærme nok. Blir for lange kabelsrekk fra tonearmer til lydkort. Derfor følger jeg spent med på sidelinjen og registrerer ivrig hva andre rapporterer. Følger @habicht sitt resonnement om at AL korreksjon er mer nøyaktig og et naturlig skritt videre. @emokid snakket om å teste AL riaa funksjon, men hørte ikke noe mer om hvilke resultater han klarte å oppnå og om de kunne måle seg med hva han hørte med Lamm riaa. Hva ble konklusjonen emo?
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det skal sies at min utallese er en antagelse ikke noe jeg vet. Selv har jeg en habil og fleksibel Riaa, en Manley Steelhead og jeg benytter meg av muligheten å bruke flere en en arm. Jeg tror at en tilpasset stepup trafo kunne vært veien å gå.
    Forsterke signalet tett på pu før det går til lydkort og da med en trafo som er impedans tilpasset til pu på en side og lydkort på den andre. Blir interessant å høre fra Emo her.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Dette er ganske interessant. Jeg skulle gjerne ha eksperimentert med mine vinylrigger, men det krever en hel del omstabling og nye ht-kabler for å få flyttet lydkortet nærme nok. Blir for lange kabelsrekk fra tonearmer til lydkort. Derfor følger jeg spent med på sidelinjen og registrerer ivrig hva andre rapporterer. Følger @habicht sitt resonnement om at AL korreksjon er mer nøyaktig og et naturlig skritt videre. @emokid snakket om å teste AL riaa funksjon, men hørte ikke noe mer om hvilke resultater han klarte å oppnå og om de kunne måle seg med hva han hørte med Lamm riaa. Hva ble konklusjonen emo?
    Ja, antar at riaa-korreksjonen i AL er veldig nøyaktig. Kunne også vært interessant å prøvd en MC-headamp, istedet for micinngangene på UFXen. Ikke like elegant løsning, men som sagt så langt får jeg bedre lyd med ekstern riaa.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Riaaen er matematisk helt presis på et nivå som jeg tror er uoppnåelig med analoge komponenter. Men signalet fra stiften er skjørt, og veien veien til adc er lang og kronglete.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så relevant for meg lenger, men jeg fikk spilt av vinyl gjennom Jriver med Audiolense valgt som lydkort i Jriver. Virket ikke med 96kHz satt som hastighet i Open Live -> asio in. Satte 44.1kHz, og da virket det. Både AL-konvolver, og tools-displayet i Jriver viser 96kHz. Prøvde å endre offset til èn. Jriver krasjet, men spilte i begge høyttalere da jeg startet opp igjen, og det sto fortsatt èn i asio-in menyen "Listen to this device" var huket av i Windows.
    AL convolver ekstern kilde Jriver AL som lydkort Jriver indikator.png
    AL convolver ekstern kilde Jriver AL som lydkort.png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Et utsnitt av IR av måling og ferdig korrigert diskant. Her brukes TTD hele veien opp.

    Noen kloke ord fra BX?

    IR på diskantmåling
    IR diskant.PNG

    IR på diskantmåling etter korrigering
    Korrigert IR diskant.PNG
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det ser bra ut, men jeg pleier aldri å se på enkeltelementer på denne måten. Så jeg har ikke så mye å tilføye.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Har prøvekjørt Audirvana med AL-convolver. Virker fint når jeg først får Audirvana til å starte. Jeg må som regel klikke mange ganger på Audirvana-ikonet før brukergrensesnittet dukker opp. Support ba meg reinstallere convolveren. Hjalp ikke. Avinstallerte og reinstallerte Audirvana, og fikk endelig opp GUI igjen. Valgte Jriver som lydkort, og da starter programmet, men hakking og skurring i lyden, grrr... Som regel får jeg en feilmelding om at "Audiodevice" failed, eller noe sånt. Synd at det er så ustabilt, det virker veldig greit bruksmessig, og kan styres fra app på telefonen. @ArneM , er det fortsatt slik hos deg også at du må prøve flere ganger for å få startet opp Audirvana?
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hos meg hjelper det å vente med å starte Audirvana til PC-en er ferdig med å laste oppstartsapper, drivere og deretter falt til ro.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hver tirsdag kommer mulige oppdateringer fra MS. Da får du mest sannsynlig en reboot.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn