Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    1) De fleste bruker lydkort eller USB dAC. Det eliminerer masse elektronikk i signalveien. Bedre lyd, færre komponenter, lavere kostnader. Em preamp i tillegg er fordyrende, og som regel også lydforringende.
    2) Den er mye bedre enn "godt nok". Og hvis du bruker Al konvolveren kan du monitorere for digital klipping i tillegg.

    Enkelte lydkort og konvertere har i knappeste laget med gain når det kombineres med Audiolense. Man bør har 10 dB eller mer ekstra for å gi headroom til lydkorreksjonen. Du bør tenke gjennom hvor mye du trenger hvis du vurderer å gå til innkjøp av lydkort / dac.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Nice.
    Har du liste over "recomended" lyd kort i forskjellige prisklasser ? :).
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Lynx Studio og RME blir aldri feil. Utover det har jeg ikke spesielt god oversikt. Topping er mye lydkvalitet for pengene, men kombinasjonen av Topping og Umik-1 fra MiniDSP har bydd på målemessige utfordringer for en del folk.

    Det er en del som sliter med tekniske problemer, både knyttet til musikkavspilling og ikke minst måling i Audiolense. De fleste finner en farbar vei, men det er verdt å google litt, og ikke minst sjekke med Audiolense brukere. Det er delt en del erfaringer på audiolense brukerforum.

    Hvis du har PC med plass til et PCI-e kort - og trenger 4 kanaler ut - så tror jeg Lynx E44 totalt sett må være en god løsning. Da får du god lydkvalitet til en edruelig pris og et produkt som er teknisk stabilt.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Som en RME fan må jeg trekke frem den fra mitt ståsted svært gode og anvendelige volumstyringen til RME
    Ved bruk av deres ARC remote (UC, UCX , UFX modellene) får men en deilig stor knapp som også inngår i babyface modellen om man klarer seg med 4 kanaler ut.
    Tror ikke alle flerkanals lydkort muliggjør å koble sammen alle kanaler ut til en master volum, men mulig jeg tar feil. RME kortene har også gode mic preamper.
    Det finnes flere som focusrite og som nevnt av Gut-man MOTU og mange andre. Det jeg tror er viktig å tenke på er hvor mange kanaler man trenger ut og hvordan man får til en volumstyring man trives med i daglig bruk. De jeg nevner her oven er eksterne multikanals lydkort. Bx sitt forslag om innbygget lynx er garantert bra om man bruker stasjonær PC.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Man er ikke avhengig av volumkontroll på lydkortet lengre. Det kan skje i avspiller, i konvolver, i Windows, chrome, YouTube, Tidal, Spotify....
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Som ihuga pre-amp fantast skjønner jeg spørsmålet. Jeg var også veldig skeptisk til digital volumpot eller kjipe lydkort varianter av arten. Kan melde om at det ikke er noe å frykte. Min Callisto pre-amp har stått til pynt i mange år og selges snart, for jeg går ikke tilbake til passiv drift. Omprioriteringene som er gjort fra passivt delte horn og rør i alle forsterkerledd har gjort at jeg har kunne legge mer penger der de virkelig gir uttelling (les høyttalere og drivere). Totalt sett har jeg lyd som er milevis foran det jeg hadde med forsterkeri til mange hundre tusen i signalkjeden. At det ikke er noen rør som kan svikte eller som brukes opp er heller ingen ulempe. Selv har jeg god erfaring med Motu 828 ES. Gode dac'er og totalt støyfritt på mine horn. Ikke er det voldsomt dyrt heller. Skulle gjerne ha flesket til med et Merging Hapi interface med mulighet for å kjøre full DSD, men det får evt. komme i neste runde når onkel Bx åpner for DSD format på korreksjonsfilene.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Dersom det lot seg gjøre å integrere volumkontrollen til convolver i Windows på en grei måte slik at man ville kunne ligge i sofa å styre volumet så ville man hatt en virkelig god løsning. Eller er dette allerede mulig?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Selv har jeg god erfaring med Motu 828 ES. Gode dac'er og totalt støyfritt på mine horn. Ikke er det voldsomt dyrt heller.
    Har også gode erfaringer med dette. Et ganske greit kort og sette opp og kan styre mastervolumet med en app (selv om den er mer en klønete bygget)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Min begeistring for RME sin volumkontroll er primært grunnet det taktile. Liker å dreie på den store knappen:cool:
    Mindre glad i "slidere" på skjerm. Men det er bare min gammeldags måte å tenke på.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Signal fra analoge kilder samt TOSlink tas inn i Motu via XLR input (analog 1 og 2) og TOSlink input. Så routes det såher i Motu software mixer
    Vis vedlegget 686170
    Eneste connection mellom PC og lydkort er en USB kabel.
    Hei gut_man, sorry må bare Motu kuppe tråden til Onkel BX litt. (Onkel BX er ikke Motu'ert til å hjelpe meg :D )
    Har hele høytalerene på Analog ut 1 & 2,
    og subbene på Analog ut 3 & 4.
    Men jeg må rute From computer 1 til venstre topp og sub
    og From computer 2 til høyre topp og sub ellers blir det ingen sub lyd, som på bilde....
    Låter ellers helt utmerket...
    Har du peiling på dette?
    Kjører 2.2 (2 høyt + 2 sub) korrigering i Audiolense

    1610041203724.png
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Som ihuga pre-amp fantast skjønner jeg spørsmålet. Jeg var også veldig skeptisk til digital volumpot eller kjipe lydkort varianter av arten. Kan melde om at det ikke er noe å frykte. Min Callisto pre-amp har stått til pynt i mange år og selges snart, for jeg går ikke tilbake til passiv drift. Omprioriteringene som er gjort fra passivt delte horn og rør i alle forsterkerledd har gjort at jeg har kunne legge mer penger der de virkelig gir uttelling (les høyttalere og drivere). Totalt sett har jeg lyd som er milevis foran det jeg hadde med forsterkeri til mange hundre tusen i signalkjeden. At det ikke er noen rør som kan svikte eller som brukes opp er heller ingen ulempe. Selv har jeg god erfaring med Motu 828 ES. Gode dac'er og totalt støyfritt på mine horn. Ikke er det voldsomt dyrt heller. Skulle gjerne ha flesket til med et Merging Hapi interface med mulighet for å kjøre full DSD, men det får evt. komme i neste runde når onkel Bx åpner for DSD format på korreksjonsfilene.
    Til info kjører jeg Merging Hapi med DXD på både Roon og analog streaming. Volumkontrollen er grei, har forespurt mulighet for at denne kan appstyres som på Merging NADAC.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Til info kjører jeg Merging Hapi med DXD på både Roon og analog streaming. Volumkontrollen er grei, har forespurt mulighet for at denne kan appstyres som på Merging NADAC.
    Fysj, vil ikke høre om deto_O Prøver å overbevise meg selv om at det ikke er smart å kjøpe dyre digitaldingser som er utdaterte om noen få år. Nå skal du vel fortelle meg at Merging er basert på oppgaderbare moduler også..
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hei gut_man, sorry må bare Motu kuppe tråden til Onkel BX litt. (Onkel BX er ikke Motu'ert til å hjelpe meg :D )
    Har hele høytalerene på Analog ut 1 & 2,
    og subbene på Analog ut 3 & 4.
    Men jeg må rute From computer 1 til venstre topp og sub
    og From computer 2 til høyre topp og sub ellers blir det ingen sub lyd, som på bilde....
    Låter ellers helt utmerket...
    Har du peiling på dette?
    Kjører 2.2 (2 høyt + 2 sub) korrigering i Audiolense

    Vis vedlegget 687486
    Tror ikke jeg skal påberope meg noen ekspertstatus her nei. Fikk kyndig veiledning da jeg satte opp mitt Motu interface, men det bildet så rart ut hvis du bruker AL som delefilter og ikke bare deler mellom en passivt delt satelitt og sub.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Vi RME gutta har spilt på 12år minst gamle lydkort i årevis, men nå rasler det i hifinervene hos de andre etter at jeg oppgraderte til ufx II
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Tror ikke jeg skal påberope meg noen ekspertstatus her nei. Fikk kyndig veiledning da jeg satte opp mitt Motu interface, men det bildet så rart ut hvis du bruker AL som delefilter og ikke bare deler mellom en passivt delt satelitt og sub.
    Sukk ja der brast det enda ett gryende håp :LOL: :D
    Jeg finner nok ut av det en dag, Så kanskje jeg får enda bedre lyd til sommerens nye Norges ferie eller noe sånt...
    Jeg deler digitalt i Audiolense, kanskje Audiolense summerer signalene for topp og sub inni samme stream til DAC?
    Både sub og topp er aktive så de bryr seg ikke hva de får.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    ikke for å skape alt for mange nevroser og dårlig stemning, men prøvde ut en slik Motu siden programvaren til lynx aurora USB er helt uforståelig og elendig, men syntes Lynxen hadde mye bedre lyd, så gikk øyeblikkelig tilbake.
    skulle likt å prøve en RME, eller nyere Aurora, for denne gamle boksen gir meg fortsatt grå hår og søvnproblemer hver gang jeg prøver å finne ut av interfacen.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Pokker jeg glemmer jo helt å forklare tingene skikkelig til mitt eget hode. Audiolense korreksjonsfilen de har jo målt hver driver og optimert.
    Så ligger disse filene i Roon' convolveren, som 2 kanals musikk spiller gjennom, da virker det som det bare sendes 2 kanaler til Motu og da er det vel ingenting som deler. Har delefilter på sub satt likt som XO i Audiolense da, men da får toppene fullt signal vil jeg tro, og intet high-pass signal....
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Som ihuga pre-amp fantast skjønner jeg spørsmålet. Jeg var også veldig skeptisk til digital volumpot eller kjipe lydkort varianter av arten. Kan melde om at det ikke er noe å frykte. Min Callisto pre-amp har stått til pynt i mange år og selges snart, for jeg går ikke tilbake til passiv drift. Omprioriteringene som er gjort fra passivt delte horn og rør i alle forsterkerledd har gjort at jeg har kunne legge mer penger der de virkelig gir uttelling (les høyttalere og drivere). Totalt sett har jeg lyd som er milevis foran det jeg hadde med forsterkeri til mange hundre tusen i signalkjeden. At det ikke er noen rør som kan svikte eller som brukes opp er heller ingen ulempe. Selv har jeg god erfaring med Motu 828 ES. Gode dac'er og totalt støyfritt på mine horn. Ikke er det voldsomt dyrt heller. Skulle gjerne ha flesket til med et Merging Hapi interface med mulighet for å kjøre full DSD, men det får evt. komme i neste runde når onkel Bx åpner for DSD format på korreksjonsfilene.
    Problemet med DSD er at det må konverteres til PCM før signalprosesseringen og evt tilbake til DSD etterpå. Jeg har ikke gransket konsekvensene i detalj, men tror den konverteringen har en viss degraderende effekt. Om den er stor nok til å være hørbar vet jeg dog ingen ting om. Jeg vil tro at f.eks. jriver konverterer DSD til PCM hvis du spiller DSD fra jriver til Audiolense. Da blir det PCM derfra og videre, naturligvis. Det går an å gjøre noe signalbehandling på DSD også, men det er krøkkete og primitivt i forhold. Jeg tror kommer ikke til å ta i det og tviler på at vi vil se sofistikert DSP direkte på DSD-formatet.

    Men hvis jeg ser en stor interesse for å implementere DSD i konvolveren så kommer jeg til å implementere det. Det er en høyst overkommelig oppgave.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Pokker jeg glemmer jo helt å forklare tingene skikkelig til mitt eget hode. Audiolense korreksjonsfilen de har jo målt hver driver og optimert.
    Så ligger disse filene i Roon' convolveren, som 2 kanals musikk spiller gjennom, da virker det som det bare sendes 2 kanaler til Motu og da er det vel ingenting som deler. Har delefilter på sub satt likt som XO i Audiolense da, men da får toppene fullt signal vil jeg tro, og intet high-pass signal....
    Da skal det sendes fire kanaler videre fra Roon, men du må muligens sette opp Roon for dette, da det kanskje ikke går automatisk. I Audiolense-korreksjonen routes høyre og venstre input til respektive høyttalere og høyttalerelementer, og blir korrigert før det sendes videre i like mange kanaler som du målte i Audiolense da du lagde korreksjonen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    ikke for å skape alt for mange nevroser og dårlig stemning, men prøvde ut en slik Motu siden programvaren til lynx aurora USB er helt uforståelig og elendig, men syntes Lynxen hadde mye bedre lyd, så gikk øyeblikkelig tilbake.
    skulle likt å prøve en RME, eller nyere Aurora, for denne gamle boksen gir meg fortsatt grå hår og søvnproblemer hver gang jeg prøver å finne ut av interfacen.
    Du er ikke plaget av støy med aurora og usb?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    jo, har ørlite høyt støygulv på diskantene, men det fikk jeg med motu også, så tenkte at det ikke var aurora-relatert.
    er det lavere støygulv med pci kort?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Vi RME gutta har spilt på 12år minst gamle lydkort i årevis, men nå rasler det i hifinervene hos de andre etter at jeg oppgraderte til ufx II
    Ufx II virker som solide saker. Veldig mange muligheter der ja!
    Antar det er fordi du trenger flere enn 4 utkanaler eller enda større fleksibilitet enn det som trengs i et standard 2.2 oppsett?
    Hvor mye koster et slikt vidunder?

    Ellers er så vidt jeg kan se ADI 2 PRO FS et godt valg for et mindre oppsett? https://www.rme-audio.de/adi-2-pro-fs.html
    De kaller den "2-kanals" men i "multichannel mode" har den likevel 4 linjenivå utkanaler via 2x 4490 DAC-chips ved å også bruke utgangene foran, så vidt jeg har forstått. Og visstnok en meget god A/D..
    Har ingen erfaring med dette, bruker foreløpig bare 2.0 fra Roon (med AL filtre) til en stereo DAC, men kunne tenke meg å prøve separate filtre for sub + mains og da kanskje med enda bedre integrasjon enn det jeg har fått til med manuell tweaking av plassering og fase med REW (før jeg måler og korrigerer med AL)...

    En annen mulighet jeg har vurdert er en ren 8-kanals USB-dac: https://www.oktoresearch.com/dac8pro.htm
    Men da må jeg ha en separat A/D i tillegg for å inkludere vinylen...

    PS: Motu 828 ES virker for øvrig som den har ganske tilsvarende i funksjonalitet som ufx II? Men rimeligere antar jeg?

    PS2: Har hørt "rykter" om at Okto 8 etter hvert skal komme med OpenDRC-støtte og i så fall er det vel ganske interessant og slipper PC-basert konvolver osv..
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Jeg har også Aurora usb og det støyer litt både på middbass og diskanten. Kjører maks nivå ut fra dac. Der har jeg litt å hente.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    UFXII koster rundt 22k ny. Du har også en lillebror som heter UCX og en ennå mindre variant, babyface
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ufx II virker som solide saker. Veldig mange muligheter der ja!
    Antar det er fordi du trenger flere enn 4 utkanaler eller enda større fleksibilitet enn det som trengs i et standard 2.2 oppsett?
    Hvor mye koster et slikt vidunder?

    Ellers er så vidt jeg kan se ADI 2 PRO FS et godt valg for et mindre oppsett? https://www.rme-audio.de/adi-2-pro-fs.html
    De kaller den "2-kanals" men i "multichannel mode" har den likevel 4 linjenivå utkanaler via 2x 4490 DAC-chips ved å også bruke utgangene foran, så vidt jeg har forstått. Og visstnok en meget god A/D..
    Har ingen erfaring med dette, bruker foreløpig bare 2.0 fra Roon (med AL filtre) til en stereo DAC, men kunne tenke meg å prøve separate filtre for sub + mains og da kanskje med enda bedre integrasjon enn det jeg har fått til med manuell tweaking av plassering og fase med REW (før jeg måler og korrigerer med AL)...

    En annen mulighet jeg har vurdert er en ren 8-kanals USB-dac: https://www.oktoresearch.com/dac8pro.htm
    Men da må jeg ha en separat A/D i tillegg for å inkludere vinylen...
    Koster vel rundt 20k. Eller ca tilsvarende en kjip nordost stump

    Ja trenger 8 kanaler ut, og analog inn. Man ikke minst sjelefred med tanke på et produkt konstruert for profesjonell bruk med kravstor kundegruppe og steinsolide drivere med support årtier fremover.
    På toppen av det hele låter den godt og er nærmest støyfri.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes nok at dette er noe du kunne ha opplyst om i nettbutikken for konvolver. Menyvalget for å lagre ALC-filer for konvolveren, med og uten RIAA finnes jo i versjonene ihvertfall bakover til 6.3, men RIAA virker altså ikke før i 6.8.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte jeg skulle prøve Audirvana i dag med AL-konvolver, i håp om å kunne hive ut Jriver. Veldig liten suksess så langt, jeg får ikke åpnet programmet etter installasjoen. Ser at andre også har hatt dette problemet, uten at jeg har funnet noen løsning. Rett etter installasjonen fikk jeg åpnet det, og fikk satt igang scanning av musikkfilene mine på en NAS. Trykte på minimer-knappen i høyre øvre hjørne, med svart skjerm som resultat. Restartet PCen som Administrator, og prøvde å starte programmet. Intet skjedde, men det kjørte i bakgrunnen, fikk åpnet det via Task manager. Gikk inn i audiomenyen, og valgte Audiolense som lydkort. Baff! svart skjerm igjen, og siden har jeg ikke klart å få fram brukergrensesnittet igjen. Programmet kjører i bakgrunnen. Begynner å tro at denne PCen er hjemsøkt :-( Fislete liten Lenovo Tiny.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Det står i nettbutikken at 6.12 eller nyere er påkrevd, men du må gå helt inn på produktet for å se det, så det er kanskje litt godt gjemt.

    Support og upgrade av konvolveren er inkludert i support av Audiolense, slik at oppgraderingen av de to kan følges ad. Og ja, det hele kunne sikkert vært forklart bedre.

    Du har selvfølgelig anledning til å heve kjøpet av konvolveren hvis du ikke ønsker å kjøpe en extension til Al xo.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Tenkte jeg skulle prøve Audirvana i dag med AL-konvolver, i håp om å kunne hive ut Jriver. Veldig liten suksess så langt, jeg får ikke åpnet programmet etter installasjoen. Ser at andre også har hatt dette problemet, uten at jeg har funnet noen løsning. Rett etter installasjonen fikk jeg åpnet det, og fikk satt igang scanning av musikkfilene mine på en NAS. Trykte på minimer-knappen i høyre øvre hjørne, med svart skjerm som resultat. Restartet PCen som Administrator, og prøvde å starte programmet. Intet skjedde, men det kjørte i bakgrunnen, fikk åpnet det via Task manager. Gikk inn i audiomenyen, og valgte Audiolense som lydkort. Baff! svart skjerm igjen, og siden har jeg ikke klart å få fram brukergrensesnittet igjen. Programmet kjører i bakgrunnen. Begynner å tro at denne PCen er hjemsøkt :-( Fislete liten Lenovo Tiny.
    Jeg har ikke noe kjennskap til Audirvana, men både Roon og AsioBridge har avvik fra Asio standarden som gjør at det går i stå med mindre man spesifiserer antall kanaler i formatet i konvolveren først. Konvolveren har en egen funksjon for dette som kalles for Roon fix. Den er kun tilgjengelig når du kjører konvolveren som virtuelt lydkort (kaller den opp fra en spiller). Da kan du krysse av denne opsjonen og velge to kanaler inn. Egentlig så skal f.eks. Roon spørre hvor mange kanaler som er tilgjengelig og så bruke så mange som den trenger, men Roon bruker alt den får, som er mer enn den kan håndtere. Samme sak med AsioBridge og kanskje også med Audirvana.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Det står i nettbutikken at 6.12 eller nyere er påkrevd, men du må gå helt inn på produktet for å se det, så det er kanskje litt godt gjemt.

    Support og upgrade av konvolveren er inkludert i support av Audiolense, slik at oppgraderingen av de to kan følges ad. Og ja, det hele kunne sikkert vært forklart bedre.

    Du har selvfølgelig anledning til å heve kjøpet av konvolveren hvis du ikke ønsker å kjøpe en extension til Al xo.
    Nei, jeg har bruk for den uansett, men litt irriterende å bruke mye tid på noe som ikke lar seg gjøre..Det nærmer det seg vel uansett tiden for extension av AL, hvis jeg skal holde meg innenfor et år :) Jeg fikk spilt vinyl med riaa-filter for Jriver i går, og jeg synes lyden er litt stram med mic-inngangene på RME. Veldig lite støy, og nok gain for Denon DL103R, men det hadde vært artig å prøvd en god ekstern RIAA. Kan sikkert også gjøre noe med target i AL.
     
    Sist redigert:

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke noe kjennskap til Audirvana, men både Roon og AsioBridge har avvik fra Asio standarden som gjør at det går i stå med mindre man spesifiserer antall kanaler i formatet i konvolveren først. Konvolveren har en egen funksjon for dette som kalles for Roon fix. Den er kun tilgjengelig når du kjører konvolveren som virtuelt lydkort (kaller den opp fra en spiller). Da kan du krysse av denne opsjonen og velge to kanaler inn. Egentlig så skal f.eks. Roon spørre hvor mange kanaler som er tilgjengelig og så bruke så mange som den trenger, men Roon bruker alt den får, som er mer enn den kan håndtere. Samme sak med AsioBridge og kanskje også med Audirvana.
    Jeg prøvde å legge inn Audiolense som lydkort/DAC direkte i Audirvana, på samme måte som i Jriver, men fikk som sagt ikke prøvd det.. Fikk et litt halvferdig inntrykk av Audirvana, skal gjøre et forsøk med Roon også.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    For omlag et halvt år siden hadde jeg en dialog med Audirvana, hvor utfordringen var at Audirvana regelrett «tryna» etter kort tid mot Audiolense Convolver.

    Jeg har nå testet Audirvana igjen mot 1.0 versjonen av AL convolver og kan bekrefte at dette fungerer så langt. Har spilt på dette i en ukes tid.

    Selv om jeg ytret frempå at Audirvana nå fungerer med AL convolver, anbefalte Audirvana å finne en løsning som baserer seg på en VST3 plugin i stedet for en driver implementering. En driverløsning er vesentlig mer kompleks og kan føre til slike ustabiliteter. Dette er jo ikke saken her skjønner jeg,
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Joda, kompleksiteten øker med en virtuell driver imellom avspiller og lydkort. Og ettersom jeg senest for et par dager siden fant en bug i Al-driveren så utelukker jeg ikke at det finnes flere. På litt sikt forventer jeg at konvolveren blir dønn stabilt ... i alle fall med Asio avspilling hele veien. Mulig det er stabilt allerede. Så får tiden vise hva som dukker opp når jeg får implementerte en wdm driver i tillegg. Streaming med microsoft sine api-er byr stadig vekk på overraskelser...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ufx II virker som solide saker. Veldig mange muligheter der ja!
    Antar det er fordi du trenger flere enn 4 utkanaler eller enda større fleksibilitet enn det som trengs i et standard 2.2 oppsett?
    Hvor mye koster et slikt vidunder?

    Ellers er så vidt jeg kan se ADI 2 PRO FS et godt valg for et mindre oppsett? https://www.rme-audio.de/adi-2-pro-fs.html
    De kaller den "2-kanals" men i "multichannel mode" har den likevel 4 linjenivå utkanaler via 2x 4490 DAC-chips ved å også bruke utgangene foran, så vidt jeg har forstått. Og visstnok en meget god A/D..
    Har ingen erfaring med dette, bruker foreløpig bare 2.0 fra Roon (med AL filtre) til en stereo DAC, men kunne tenke meg å prøve separate filtre for sub + mains og da kanskje med enda bedre integrasjon enn det jeg har fått til med manuell tweaking av plassering og fase med REW (før jeg måler og korrigerer med AL)...

    En annen mulighet jeg har vurdert er en ren 8-kanals USB-dac: https://www.oktoresearch.com/dac8pro.htm
    Men da må jeg ha en separat A/D i tillegg for å inkludere vinylen...

    PS: Motu 828 ES virker for øvrig som den har ganske tilsvarende i funksjonalitet som ufx II? Men rimeligere antar jeg?

    PS2: Har hørt "rykter" om at Okto 8 etter hvert skal komme med OpenDRC-støtte og i så fall er det vel ganske interessant og slipper PC-basert konvolver osv..
    Motu Ultralite eller Ultralite AVB er også 8 kanals og har den nyeste Ess Sabre chipen. Koster 10 lapper fra Prolyd. DA konverteren er på linje med det beste men AD modulen er ikke fullt så god, rapporteres det. RME brukes i musikk industrien, Motu brukes i film industrien. Sistnevnte er vel likså god på lyd som førstnevnte bare så det er sagt.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    For omlag et halvt år siden hadde jeg en dialog med Audirvana, hvor utfordringen var at Audirvana regelrett «tryna» etter kort tid mot Audiolense Convolver.

    Jeg har nå testet Audirvana igjen mot 1.0 versjonen av AL convolver og kan bekrefte at dette fungerer så langt. Har spilt på dette i en ukes tid.

    Selv om jeg ytret frempå at Audirvana nå fungerer med AL convolver, anbefalte Audirvana å finne en løsning som baserer seg på en VST3 plugin i stedet for en driver implementering. En driverløsning er vesentlig mer kompleks og kan føre til slike ustabiliteter. Dette er jo ikke saken her skjønner jeg,
    Noen tips mht installasjon av Audirvana? Jeg har installert trial-versjonen, men tilsynelatende skjer ingenting når jeg starter det. Kjører i bakgrunnen.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har samme problemet med start av Audirvana... Gjentatte trykk på museknappen så kommer det til slutt.
    Må få tatt der oppdatert på forumet deres, begge maskinene mine er like...
    Og og litt oppsett dill for å få lyd.
    Kan legge ut bilder når jeg få litt tid til overs 😱
    Men bortsett fra det... Supert !
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Da skal det sendes fire kanaler videre fra Roon, men du må muligens sette opp Roon for dette, da det kanskje ikke går automatisk. I Audiolense-korreksjonen routes høyre og venstre input til respektive høyttalere og høyttalerelementer, og blir korrigert før det sendes videre i like mange kanaler som du målte i Audiolense da du lagde korreksjonen.
    Aaaaaargh mine lidelser vil ingen ende ta :D:LOL:;)

    Ganske riktig BX, jeg fant ett oppsett i Roon langt inni jungelen, Advanced menu i Device setup, se bilde...

    Her er det satt ett felt for "Multichannel mixing; Down mix as needed", det endres til "Mapping only", sånn at den sender videre de kanalene han får inn.

    Så er det "Channel Layout: 2.0" var satt, så da var den saken oppklart, M E N
    det er bare to valg til "5.1" og " 7.1" :eek::cry: Jeg har 2.2, å spille subbene i mono går jo på selvfølelsen løs eller er det ikke så farlig?

    Det ser slik ut:
    1610095876458.png
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Det virker som 2.1, får sub signalet på kanal 3 og dette er bare sub, sender jeg kanal 3 til toppene blir det bare bass....
    Men summering av sub kanalene fra Audiolense i Roon ut til avspilling, kan det gå bra da?????
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.883
    Antall liker
    1.459
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Du ønsker vel å utføre downmixing av all musikk fra Roon ned til 2.0 i Roon, hvis du bare har 2-kanales oppsett.
    Roon vil så benytte Audiolense sine "filter" i Roon DSP Convolver for splitting av de to kanalene i antall delefilter, for deg 2-veis (topp / sub)
    (Roon har vel maks 2x 5-veis?)
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har samme problemet med start av Audirvana... Gjentatte trykk på museknappen så kommer det til slutt.
    Må få tatt der oppdatert på forumet deres, begge maskinene mine er like...
    Og og litt oppsett dill for å få lyd.
    Kan legge ut bilder når jeg få litt tid til overs 😱
    Men bortsett fra det... Supert !
    Fant et innlegg på Audirvana forumet om at å installere Media Feature Pack løste et tilsvarende problem. Ut fra Avatar tror jeg det var @Zerostat sitt innlegg. Gjelder Windows versjon N og KN, som mangler noen mediafunksjoner. Skal sjekke i kveld hvilken versjon jeg har. Se https://www.itechtics.com/install-media-feature-pack-in-windows-10/
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn