Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.231
    Antall liker
    6.332
    Takk! Poenget er at jeg helst ikke vil trekke ned nivå utover det AL gjør ved "vanlig" convolver..... Og da tolker jeg det som at det ikke er nødvendig? Det er jo ganske heftig EQ fra bunn til topp i den kurven..
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ja, det får en si. Om jeg husker rett så svinger det 40 dB.
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    603
    Antall liker
    71
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Hei jeg vurderer å ta i bruk Audiolense.
    Hva er det jeg trenger da? Målemikrofon, phantom boks, kabler, stativ?
    Tips til hva jeg bør kjøpe mottas med takk :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hva er fordelen med denne mikken kontra den som er vist til over?
    Jeg vet ikke prisene på det Zerostat linket til, men jeg tror det er vesentlig dyrere. UMIK har innebygd lydkort og plugges rett i PC'n med en USBplugg.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ja, Umk fungerer stort sett greit. Den medfører fra tid til annen enkelte oppstartsutfordringer. Det er ikke sikkert første forsøk på å ta en måling fører fram, men stort sett så finner vi utav det.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Noen av oss har slitt med samarbeid mellom AL og Umik men jeg vet at du har fått det til i dit setup Vidar.
    Når man uansett skal prøve AL med xover og det hele må man stort sett skaffe et lydkort med tilstrekkelig mange kanaler ut. Mange av de har innebygde mikrofonforsterkere som fungerer utmerket. Nevner min egen favoritt RME UFX og den litt mindre UCX som begge har en genial volumkontroll.
    Når det gjelder mikrofon er det en fordel om den kommer med en god, individuell kalibreringsfil. Tror det er like bra å gå all inn, har man prøvd AL er det ingen vei tilbake :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det habicht beskriver her er den beste løsningen. Et multikanals profesjonelt lydkort der man også tar inn mikrofonlyden. Det er etterhvert mange eksotiske da-løsninger med gode spec-er. En del av disse gir ofte brukerne store tekniske utfordringer. Et lydkort fra RME er sikkert som banken. Det samme kan sies om Lynx, og helt sikkert enkelte andre som leverer til det profesjonelle markedet. Disse leverandørene setter driftsstabilitet i høysetet, og det betyr ganske mye i praksis.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nja, vi er vel ikke alle så langt inn som du Shy, eller at vi har så fin mic og micforsterker som du :)
    Men at du har fått resultater hersker det ingen tvil om.
    Det var forresten et hyggelig møte vi hadde i Oslofjordens og indre Vestfold AL fundamentalistenes forening her om dagen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.203
    Sted
    Langesund
    Mic og mic preamp koster nå nære 25 kkr - her er jeg nok litt i en gate jeg ser på som gaten for de godtroende, eller for å si det på en annen måte - en del penger i dass
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Eiergleden Shy, eiergleden skal aldri undervurderes. Tror nok ikke at de pengene er i dass, men at det er kostbart utsyr og mulig å løse den oppgaven kanskje litt billigere er det mye i vår hobby som er rein humbug og det er Earthworks ikke.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har du noen gang sammenliknet korreksjon gjort etter UMIK måling og Earthworks måling?
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tror at umik er en aldeles utmerket mikrofon men jeg personlig slet veldig med den i samarbeid med AL. Brukerfeil, meget sannsynlig. En ivrig AL bruker jeg kjenner gi fra en Behringer mic til en Cross spectrum Labs Dayton mic og mener at det utgjorde en forskjell i klar favør Dayton. Vi var enig om at det sannsynlig mest beror på en bedre kalibrereingsfil, mer nøyaktig tilpasset den aktuell mikrofonen. Cross spectrum labs leverer calibrerte Umik også men har til tider veldige leveringsproblemer.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg linket til den nye Umik-2 som er en helt ny mikk. Kanskje den er enklere å få til å fungere enn Umik-1, selv om jeg har hatt minimalt med problemer.
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    60
    Antall liker
    31
    Hei! Spiller av fra ny PC, bruker Jriver Media Center 26 med WDM driver. Men det kommer et lite hakk for hver nye låt jeg sett på / jeg ser at Jriver starter lpc (live streaminga) for hver gang jeg skifter låt. Er det en innstilling jeg har glemt?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det starter livestreaming hos meg også. Men bare når det er noe å streame.
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    60
    Antall liker
    31
    Jeg spiller primært fra Tidal. Tidligere så gikk livestreaminga i jriver i flere timer, men nå avsluttes livestreaminga hver gang en låt stopper i Tidal. Og hver gang livestreaminga starter kommer det noen hakk i lyden før det spiller reint.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Den livestreamingen oppfører seg litt forskjellig på to av mine PC-er. Aner ikke hvorfor...
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Den innebygde live streaming funksjonen i AL convolveren fungerer imo mye mer sømløst og problemfritt enn JRiver. Jeg ble aldri venn med JRiver og AL convolveren løste alle mine behov. Stabilt og problemfritt med den hos meg. Streamer fra Roon med AL convolveren som endepunkt og har flere analoge kilder samt toslink signaler fra bildekilder som routes til AL convolver live streaming. Ikke svar på det du etterlyste @medister, men kanskje noe å tenke på?
     
    • Love
    Reaksjoner: Bx

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    60
    Antall liker
    31
    Absolutt noe å tenke på! Jeg prøvde med ALconvolveren for en stund tilbake, men da fikk jeg det ikke til, men leste meg ikke nok opp. Funker den når jeg bare har lisens til Audiolens 6.2? Og blir jriver overflødig da, el trenger jeg fortsatt WDMdriver fra jriver?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det er mulig det var noen barnesykdommer som gjorde det vanskelig, medister. Nå er den blitt en "medgjørlig" tenåring.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Absolutt noe å tenke på! Jeg prøvde med ALconvolveren for en stund tilbake, men da fikk jeg det ikke til, men leste meg ikke nok opp. Funker den når jeg bare har lisens til Audiolens 6.2? Og blir jriver overflødig da, el trenger jeg fortsatt WDMdriver fra jriver?
    Kan ikke svare på lisens spørsmålet, men hvis du får AL convolveren til å fungere som den skal kan du sannsynligvis skrote hele Jriver og WDM driveren. Kan du streame til live stream i Jriver, burde du kunne gjøre akkurat det samme i AL convolver. Hva slags streaming løsning bruker du?
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    60
    Antall liker
    31
    Så bra! Da skal jeg prøve igjen med convolveren. Bruker Tidal på PC. Har RME UFX2
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da bør du vel kunne spille direkte til lydkort (RME) fra PC og velge RME i convolver slik at du slipper hele live streamingen? Denne er vel kun nødvendig når du skal velge analoge/digitale kilder som routes kablet inn i RME?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det som foreløpig mangler i konvolveren er at den kun støtter Asio. SÅ hvis du skal streame noe gjennom windows sin sound engine så må du ha JRiver, Asiobridge eller noe annet imellom.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Jeg kjører nå Tidal direkte via Audirvana til AL konvolveren uten noe annet....
    Fjernstyrt via mobilen ....
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Hvor stabil er konvolveren hos deg, ArneM?

    Jeg opplever stadig vekk at konvolveren + jriver krasjer på HTPC-en. Det er ikke verre enn at jriver må restartes. Det skjer når lyden stenges ned ifm streaming av TV. Det ser ut som konvolveren dør før den har fått fullføre jobben med å stenge ned. Plutselig er alt minne som er brukt korrupt og da krasjer det uansett hvilken kommandolinje som står for tur. For alt jeg vet kan feilen like gjerne ligge i jriver som i konvolveren, men jeg vil jo gjerne ha full kontroll her.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Jeg opplever den veldig stabil helt til jeg prøver å spille HiRes fra Jriver eller Audirvana filer som er lokalt lagret på Pc ,da låser det seg når jeg skifter til sanger som ikke har samme sampling frekvens .....
    Mus slutter å fungere blant annet... Pekeplate funker men må restarte for å få gang på saker igjen ...
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Streaming digitalt fra Roon er dønn stabilt! Har åpen to convolver-vinduer. Ett for digital streaming fra Roon og ett for live streaming fra de andre kildene.
     
    • Love
    Reaksjoner: Bx

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    60
    Antall liker
    31
    Ok, nå har jeg lastet ned AL Convolveren. Det jeg ønsker er å streame fra Tidal, har ingen analoge kilder for øyeblikket og ingen musikkfiler på disken. Jeg har RME UFX2. Nå har jeg lastet ned AL Convolveren, lagd filter i .alc-format og lastet det inn i convolveren. Hva mer må jeg gjøre? skal jeg fortsatt velge jriver som lyd ut i windows, og må jriver stå å gå i bakgrunnen?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Har Tidal Asio-støtte? Hvis den har det så skal du velge Audiolense som lydkort.

    Hvis ikke, velge Audiolense dom lydkort i jriver.
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hei Bx!

    Tar det her i stede for PM. Kan jo vise seg å være matnyttig for andre også det jeg lurer på slikt i første omgang;)

    - Kommer det noe sprell med tanke på pris etter nyttår?
    - Mener jeg har lest eller innbilt meg at effekten av diffusorer, eller bruk av diffusorer ikke er så viktig hvis du bruker Audiolens eller tilsvarende. Stemmer dette? Mulig jeg blander i sammen litt diverse som eg har lest her på forumet og innbiller meg dette;)
    - Audilense - Squeezebox m. Inguz - Hypex DLCP (12-kanals DSP) - LX521. Høres det ut som en god idee? Da med "original"-filter i DSP, slik at det går an å benytte seg av andre kilder også. Jeg kjenner jeg begynner å kaldsvette hvis jeg skal i gang med aktiv deling som blir ivaretatt av en PC, så det er nok ikke aktuelt for min del;)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Hei,

    Ingen planer om prisendringer, men introduksjonspris på konvolveren er rett rundt hjørnet.

    Jeg kjørte Inguz med Audiolense i mange år, men det begynner å bli lenge siden.

    Du må ha den rette utgaven av Slimserver ... eller Logitech Media Server. Jeg hadde original squeezebox og da ble musikken streamet i 16 bit. Det er muligens 24 bit me det du har. 16 bit er snaut ettersom korreksjonen spiser 2-3 bit. Og så må du teeake gain-verdien i config-filen til Inguz ... som gir en helt annen gain enn verdien skulle tilsi. Når jeg hadde det på plass, så var streamingen bekymringsløs. Men jeg må være så ærlig å innrømme at jeg er mye mer komfortabel med 24 bit streaming fra PC.

    Det å korrigere oppå Hypex fungerer helt fint. Mye bedre enn passiv deling, på sitt beste på høyde med deling i Audiolense. Jeg gjør det på «hytta» i Spania.

    Du kan generere dummy filtre i Audiolense og teste i Inguz. Dummyene korrigerer ikke, men demper lyden med 10 dB. En typisk korreksjon demper 6-10 dB, så hvis du får det til å spille rent og høyt nok med demo-filtrene, så vet du at alle forutsetninger er på plass hos deg.

    Når det er sagt, så vil jeg anbefale deg å prøve med å kople pc-en direkte på Hypex- greiene. Hvis du er rigget slik dette er praktisk gjennomførbart.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg henger meg på her siden jeg fremdeles bruker squeezebox touch og inguz. Jeg har ikke fått det til å fungere med windows 10, men det fungerer helt fint med windows 8. Jeg bruker kun digital output fra squeezeboxen som sendes til aktive monitorer med innebygd DAC og til en DIY sub med en miniDSP PWR-ICE 125.
    Jeg har skrevet litt om gain setting i squeezebox tråden her på forumet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn