Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hvorfor kan du ikke ta inn vinyl som asio?
    Fordi jeg er furten etter noen timers fikling, og håpet konvolveren skulle fungere uten tilleggsfiduser. Men har ikke gitt opp riktig ennå.
    Tips til hvordan jeg aktiverer asio for analog kilde?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Jeg kjører vinyl inn i samme lydkort som spiller av med convolveren mellom. Kjører convolveren standalone, velger inngang og filter og trykker start stream
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Skjønte ikke det helt. Hva trenger du av software i tillegg til konvolveren?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Ingenting. Lurer på om du ikke har startet opp convolveren for standalone funksjon på riktig måte...?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Lurer jeg også
    Håper på en idiotforklaring
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvorfor har du gitt opp j river i den settingen Bergfinn
    Kun nysgjerrig ettersom jeg nettopp har fått til akkurat det
    Vi har vel ca samme setup frem til høyttalere, du bruker vel rme interface du også?
    Kanskje jeg kan søke veiledning hos deg om du har litt ekstra tid en dag?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Da har ikke konvolveren noe funksjon hos meg
    Fair enough. Selv synes jeg den gir en mye bedre brukeropplevelse. Men jeg er ikke i mål før den kan mates direkte fra alle kilder.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Fair enough. Selv synes jeg den gir en mye bedre brukeropplevelse. Men jeg er ikke i mål før den kan mates direkte fra alle kilder.
    Godt. Jeg har gitt opp med å gi opp!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    JoHoo. Dersom du bruker Roon trenger du egentlig ikke Jriver. Jeg ga opp det og bruker nå Roon som digital kilde. Dette har du fått til etter hva jeg forstår? Når du starter å spille fra Roon, åpnes automatisk konvolver og spiller. Dersom du skal ha andre kilder til å spille til konvolver, må du åpne den manuelt fra meny eller snarvei. Jeg har laget en snarvei som er festet til startmenyen. Når denne åpnes kan du velge å streame. Det som kan gi litt utfordringer er at du må inn i software mixeren til lydkortet og route innganger riktig her. Hva har du for slags lydkort?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Åpner du oppgavebehandling ser du at her er to versjoner av konvolveren åpen. RAATserver som er Roon og så AL convolver host.
    Oppgavebehandling.JPG


    Når du åpner standalone konvolver. Får du opp følgende:
    Konvolver standalone.JPG

    Pass på at output channels er satt til å mathce oppsettet ditt. Jeg kjører 10 kanaler og skal da ha 10 output channels. Med de rette innstillingene, korreksjonsfil og lydkort valgt her, er det bare å trykke start stream for å få lyd. De øvrige innstillingene her er som følger:
    Konvolver standalone settings.JPG

    Dette er alt du trenger for å få lyd fra analoge kilder. Det fordrer dog som nevnt over at inngangene i lydkortet er routet riktig i software mixeren til lydkortet.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    God juletid Gutty!

    Etter mye om og men funker dette allt sammen!!! Som du sier; med roon popper convolveren opp automagisk, mens for vinyl må jeg åpne det manuelt.
    Spiller igjennom et RME ufx lydkort.
    Så deilig å få roon operativt. Jriver og meg ble aldri venner.

    Bernt; beklager furting.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det skal vi få til Bergfinn.
    Send meg en pm og vi tar det derfra på telefon.
    Kortversjonen er å lage et mye kortere filter en det vi bruker til musikk. Jeg har prøvd og feilet noenganger og om noen har en god oppskrift hadde en screen shot fra AL her i tråden vært topp. Jeg har siden lagt til en sone i J river der jeg legger inn det korte filtret og så er det bare å bytte mellom sonene .Ny sone lager man med å åpne fanen under spiller i j river og velge lag ny sone, svært enkelt. Uten kortere filter/ mindre korteksjon får man ikke til lipsync
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    @JoHoo He-he. Litt humør har aldri skadet.

    En liten kuriositet: Det kan hende at hvis du har standalone åpen bestandig, så stenger den ned midlertidig når det virtuelle lydkortet blir aktivert av Roon, og gjenåpner når Roon slutter å spille. Men det har vært litt trøbbel på den fronten, så kanskje ikke.
     
    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Dersom man sliter med lipsync, noe jeg gjorde i lang tid er det sannsynligvis korreksjonsprosedyren som må tweakes. Jeg kan ikke kjøre filterlengder over 16384, men jeg tror det er mest fordi jeg kjører 5 veis og at kompleksiteten i korreksjonsfilteret dermed øker filter latency. Som vist på siste bildet er filter latency hos meg 1 500 ms.
    Korreksjonsprosedyre.JPG

    Det er imidlertid uproblematisk å kjøre med et eget filter for standalone konvolveren dersom man trenger å tweake for å få lipsync 100%.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    @gut_man Skulle gjerne hørt den gulltargeten med preventiv bassboost :D
    Hehe. Når man tester ut 100 forskjellige ting og skal holde styr på filtre og aktiverte funksjoner blir det mange rare filnavn.. Pleier å slette alle som ikke skal brukes og omdøpe til litt kortere filnavn, men nå har jeg akkurat vært gjennom en testfase i forbindelse med nye midbass drivere så da er det litt messy.. Men den låter nydelig :love:
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Dersom man sliter med lipsync, noe jeg gjorde i lang tid er det sannsynligvis korreksjonsprosedyren som må tweakes. Jeg kan ikke kjøre filterlengder over 16384, men jeg tror det er mest fordi jeg kjører 5 veis og at kompleksiteten i korreksjonsfilteret dermed øker filter latency. Som vist på siste bildet er filter latency hos meg 1 500 ms.
    Vis vedlegget 685324
    Det er imidlertid uproblematisk å kjøre med et eget filter for standalone konvolveren dersom man trenger å tweake for å få lipsync 100%.
    Mht lipsync kan du ha så langt filter fu bare vil med konvolveren. Men du må bruke minimum fase target og XO, og helst ikke bruke ttd.... eller i beskjedne mengder. 20 ms ttd vindu kan gå.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Skal teste det Bx! Er imidlertid litt redd for at det går utover lyden. Ser mye konserter o.l med bildekildene mine og da er lydkvaliteten viktig. Men det er jo enkelt å teste for å høre hva som skjer. Får bli i morgen.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det med minimumsfase target har jeg ikke tenkt på.
    Skal prøve litt mer, selv har jeg kun laget filtre uten ttd. Men det Gutman er innpå er interessant slik st man beholder best mulig lydkvalitet på film også.
    Foreløpig ikke så kritisk hos meg, men....
    Må bare si at det er flott å se "menigheten" hjelpe hverandre slik
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Dersom man sliter med lipsync, noe jeg gjorde i lang tid er det sannsynligvis korreksjonsprosedyren som må tweakes. Jeg kan ikke kjøre filterlengder over 16384, men jeg tror det er mest fordi jeg kjører 5 veis og at kompleksiteten i korreksjonsfilteret dermed øker filter latency. Som vist på siste bildet er filter latency hos meg 1 500 ms.
    Vis vedlegget 685324
    Det er imidlertid uproblematisk å kjøre med et eget filter for standalone konvolveren dersom man trenger å tweake for å få lipsync 100%.
    Måtte ta en ekstra kikk på denne. Bra jobbet. Jeg vil tro du kan få til samme ttd korreksjon i et lengre filter med potensielt mer nøyaktig frekvenskorreksjon. Du må bare sørge for at ttd-vinduet er kort nok.

    Spennende dette her.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har testet litt og får problemer i simulert bassrespons som faller av alt for tidlig dersom jeg begynner å justere på ms. Her er simulering med standard setting i ttd vindu:
    korreksjon og frekvensrespons.JPG

    Mener du Bx at jeg skal justere i øverste vindu eller kun i TTd subwindow eller begge?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    16k taps er ca 40 ms. Så hvis du legger korreksjonsvinduet på 20 ms i bassen, og TTD vinduet innenfor der igjen - der må det gjerne litt eksperimentering til for optimalt resultat, så skulle du få ca samme tidsforsinkelse og tidskorreksjon som nå. Og da kan du godt kjøre med lengre filtre for å gi rom til mer detaljert frekvenskorreksjon. Men det ser jo veldig bra ut det du har fått til, i hvert fall i frekvensdomenet, så det er ikke sikkert det blir noe bedre.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Dersom jeg prøver meg på justeringer som foreslått tuller det seg til i bassen. Har justert ned slik jeg oppfatttet at du beskrev og da ser det såher ut:
    Juseert TTD vindu.JPG
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det er mulig det er noen artifakter i den simulerte responsen her. Ikke sikkert, men det er verdt å ta en kikk på ufiltrert simulering så vel som korreksjonsfiltrene. Men som sagt, du fikk jo et strålende resultat med det du viste over, så det er ikke sikkert det er noe mer å hente.

    Det kan også godt hende det er et forbedringspotensial her i algoritmene, men det står ikke øverst på prioriteringslista for øyeblikket. Spesielt ikke siden du får så gode resultater som du får (uten å høre på meg)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Ok. Har forsøkt litt frem og tilbake, men det ser ut som om jeg må akseptere 1 500 ms filter latency. Alt jeg gjør som reduserer den tuller til bassresponsen. Så da blir det som det er her enn så lenge. Lærer mye av å eksperimentere slik! Takk for innspill Bx!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg har kikket litt her hos meg også, gut_man. Jeg får ganske gode resultater når jeg begrenser korreksjonsvinduet på venstre side, men om det er bedre enn det du fikk til skal være usakgt.

    Setter inn en mid frequency som gir uavkortet ttd så langt ned i frekvens som jeg har tid til, f.eks. 200 Hz. Og så setter jeg inn samme tidsvindu i millisekunder i bassen. Frekvensresponsen blir litt ujevn når jeg tyner latency og der tror jeg det er rom for forbedringer i koden. Målet må være å gjøre så mye TTD som man har tid til (når man ikke har råd til mye latency) - og så sørge for at frekvenskorreksjonen fortsatt gjør jobben. Dette skal jeg se nærmere på når jeg får tid.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Kunne du tatt et skjermbilde av det du beskriver Bx? Jeg skjønner ikke helt hva du mener med korreksjonsvinduet på venstre side, eller hva en mid frequency som gir uavkortet TTD i praksis vil si. Enklere å forstå hvis du kunne vist bilder.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke vært klar over at det hadde betydning om man velger linear eller minimum phase for target. Har her laget en full TTD prosedyre med linear phase valgt for både prosedyre og target. Tok skjermdump av begge for å vise hvordan det slår ut på filter latency. Veksler nå mellom to identiske filter med minimum og linear phase som eneste forskjeller for å høre hva det gjør for lyden. Først linear phase target og prosedyre:
    gutman TTD linear phase.JPG


    Så minimum phase target og prosedyre. Filter latency reduseres litt.Lydmessig er det litt vanskelig å konkludere med hva jeg liker best. Må høre litt mer. :
    gutman TTD min phase.JPG
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Legger ut en group delay måling også av minimum phase filteret. Ut fra hva jeg leser meg til fra manualen og hva man sikter etter, må da dette være et greit resultat? Dersom disse innleggene og bildene ikke er av interesse for andre enn meg selv, er det bare å si fra så tar jeg det på pm eller mail med Bx.
    Group delay gutman TTD min phase filter.JPG
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Gut_man er tydelig en grundig pedagog. Slike billedlige innlegg er en fantastisk referanse for andre som kåler
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da fortsetter jeg litt til å dele hva jeg finner ut. Laget minimum og linear phase filtere med 113k taps og desverre øker latency såpass at jeg ikke tror det vil funke ifht lipsynk. Skal teste senere. Edit: ble dessverre bekreftet, men jeg tror det skal kunne gå å tyne ned latency med 123,1 ms som er differansen mellom 16k og 113k taps. Litt overrasket over det lydmessige utslaget for det var ganske betydelig. Mer raffinert og smoothere lyd i direkte sammenligning med 16k taps filteret som fremstår som mer in your face og som om musikken presenteres fra en mindre og smalere scene. Foreløpig en lydmessig favoritt her er linear 113k taps filteret:
    gutman TTD filter linear phase 113k taps.JPG
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Legger ut en group delay måling også av minimum phase filteret. Ut fra hva jeg leser meg til fra manualen og hva man sikter etter, må da dette være et greit resultat? Dersom disse innleggene og bildene ikke er av interesse for andre enn meg selv, er det bare å si fra så tar jeg det på pm eller mail med Bx.
    Vis vedlegget 685447
    Det er bare å kjøre på, gutman. :cool: (y)

    Eksepsjonelt bra group delay i bassen. Mange steder stiger det 10-30 ms.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Kunne du tatt et skjermbilde av det du beskriver Bx? Jeg skjønner ikke helt hva du mener med korreksjonsvinduet på venstre side, eller hva en mid frequency som gir uavkortet TTD i praksis vil si. Enklere å forstå hvis du kunne vist bilder.
    Jeg har en egen "development" lisens der mye rart som jeg har lagt opp gjennom årene er tilgjengelig, selv om det er fjernet fra de kommersielle lisensene. Og i farten glemte jeg at venstre vindu var fjernet. Disse vinduene fungerer både på høyre og venstre side. Men i en tidligere utgave var det mulig å angi forskjellige verdier på høyre og venstre side. Stort sett har det ingen ting for seg, og resultatet blir dårligere, så derfor fjernet jeg den muligheten. Man ønsker jo ikke at ting skal være mer komplisert enn nødvendig. Men når du nå kommer og forsøker å kombinere TTD med minst mulig latency - og lykkes ganske bra må sies - så ser jeg at denne funksjonen faktisk har noe for seg. Så den skal inn igjen.

    Paradigmet fram til nå har vært å lage en mest mulig kompromissløs korreksjon der latency ikke har noen betydning, og så kunne tilby en best mulig frekvenskorreksjon når latency er en faktor. Men det er vel på tide å forsøke å skvise sitronen imellom disse ytterpunktene.

    Kommer tilbake med et skjermbilde senere, så du får se hvordan det blir i nær framtid...
    Men jeg må som sagt gjøre et par ting til, tror jeg, før det fungerer så bra som det kan.

    Veldig artig å få sånne innspill som gjør at jeg ser nye forbedringsmuligheter!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Bryter idyllen her med spørsmål om hjelp til en løsning på mitt problem.
    Hadde Armand på teamviewer noen minutter, og pc'en så helt fin ut, men han kjenner ikke programmet audiolense.

    Har fortsatt disse meldingene når jeg prøver meg på målinger.
    feilkode.PNG
    feilkode.png
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det kan være et hull i operativsystemet, dvs noen filer som skulle vært der i nyere utgaver eller tilsvarende. I dotnet distroen. Det har skjedd noen ganger hos andre.

    Har du prøvd den andre versjonen av Audiolense? 32 bit utgaven hvis du kjører 64 bit her,,,
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Kan jeg laste ned den og kjøre samme lisensnøkkel? Må vel avinstallere den jeg har også.

    Så jo helst at det gikk i orden med 64bit versjonen.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Ja. Og du trenger ikke avinstallere den du har.

    Jeg regner med at du har oppdatert dot net og visual c distro i henhold til det som står på nedlastingssiden.

    PS det er et "farlig nettsted" varsel på juicehifi.com. Det er falsk alarm. Klikk på "detaljer", så kommer du fram.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mye forsinkelse tilfører AL typisk for en godt utført korreksjon?
    Jeg ser det finnes videoforsinkelses-enheter, men de koster fort litt mer enn en greit multikanals DAC og forsterkersett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn