Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Det ser bra ut.

    Det er en zoomfunksjon på musen Klikk, hold og dra et rektangel. Og slipp. Da får du zoomet inn rektangelet. Så får du et nærbilde av impulsen. Men utfra hva jeg ser her forventer jeg at det er helt OK.
    Takk:) gir dette mening?
     

    Vedlegg

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    God morgen. Kan noen hjelpe meg med hva som kjennetegner en god måling? Jeg har absolutt ingen peiling på det tekniske. Hadde
    Vært gull om jeg kunne fått noe feedback på målingen min. Hva sier disse nivåene, og hva kan bli bedre? Har forsøkt å lese litt om støygulv osv uten at jeg blir så klok. Mikrofonen står på fullt (0.0 i totalmix).
    Trodde jeg hadde et stille rom jeg, men er ikke i nærheten av det signal/ støyforhold og støygulvet du har under målingen
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Trodde jeg hadde et stille rom jeg, men er ikke i nærheten av det signal/ støyforhold og støygulvet du har under målingen
    Takk for hyggelig tilbakemelding😀 jeg skrudde av ventilasjonen for anledningen og hadde huset for meg selv, men det er vel kanskje stille her det har jeg ikke tenkt på. Har målt med mye lavere volum tidligere, vært litt redd for å ødelegge noe, men med den nye målingen ble det virkelig fart på sakene! Stereoperspektivet sitter nå, og det er masse detaljer jeg aldri har hørt før.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Kjøpte meg en ny målemikk som angivelig skulle være individuelt kalibrert fra Sonarworks. Kalibreringsfil tilgjengelig online for nedlastning. Alt vel så langt. Lastet ned fila og fant kun data for 0 grader måling som txt fil. 30 graders kalibreringsfil var kun tilgjengelig som en SWMIC fil (propietær Sonarworks fil kun for bruk med deres egen software) Forsøkte å laste txt filen og måle med den kalibreringen og det var selvsagt ikke vellykket. Sendte mail til Sonarworks for å høre om de kunne være greie å sende meg en txt fil for 30 graders kalibreringen som jeg antar er den rette for måling av høyttalerne fra lyttepos. Forklarte at jeg hadde et ht system som langt overgår deres programvare kapasitet for kalibrering så det var utelukket. Svaret var at de desverre ikke kunne hjelpe meg med andre filer enn de ubrukelige filene som lå på nett. Så da sitter jeg her med en målemikk som sikkert er helt ok bortsett fra at den tydeligvis har en heving i toppen som jeg ikke er mann for å få kalibrert... Prøver å laste opp zip fila med de tilgjengelige kalibreringsfilene. Noen som har peiling på om det går an å få
    konvertert SWMIC filen?

    Er svært lite fornøyd med produkt og support så langt! Til sammenligning kjøpte jeg nettopp en padlevest fra Kokatat (ny fra Norsk forhandler) og deretter en brukt ekstra lomme (på FINN.no) til å feste på vesten. Lommen manglet en festestropp som etter en e-post til produsenten i USA ble sendt gratis til meg med Fedex. DET er service det!

    Sonarworks 30 grader.png
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    Den hevingen i toppen vil da bli enda høyere med en 30graders fil..
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Kjøpte meg en ny målemikk som angivelig skulle være individuelt kalibrert fra Sonarworks. Kalibreringsfil tilgjengelig online for nedlastning. Alt vel så langt. Lastet ned fila og fant kun data for 0 grader måling som txt fil. 30 graders kalibreringsfil var kun tilgjengelig som en SWMIC fil (propietær Sonarworks fil kun for bruk med deres egen software) Forsøkte å laste txt filen og måle med den kalibreringen og det var selvsagt ikke vellykket. Sendte mail til Sonarworks for å høre om de kunne være greie å sende meg en txt fil for 30 graders kalibreringen som jeg antar er den rette for måling av høyttalerne fra lyttepos. Forklarte at jeg hadde et ht system som langt overgår deres programvare kapasitet for kalibrering så det var utelukket. Svaret var at de desverre ikke kunne hjelpe meg med andre filer enn de ubrukelige filene som lå på nett. Så da sitter jeg her med en målemikk som sikkert er helt ok bortsett fra at den tydeligvis har en heving i toppen som jeg ikke er mann for å få kalibrert... Prøver å laste opp zip fila med de tilgjengelige kalibreringsfilene. Noen som har peiling på om det går an å få
    konvertert SWMIC filen?

    Er svært lite fornøyd med produkt og support så langt! Til sammenligning kjøpte jeg nettopp en padlevest fra Kokatat (ny fra Norsk forhandler) og deretter en brukt ekstra lomme (på FINN.no) til å feste på vesten. Lommen manglet en festestropp som etter en e-post til produsenten i USA ble sendt gratis til meg med Fedex. DET er service det!

    Vis vedlegget 661625
    Jeg har samme mic’en, som er tenkt brukt ifm audiolense. Importøren er Prolyd. Dem pleier å få ting til. Jeg kan stille dem samme spørsmålet.
     
    Sist redigert:

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Sjekket min egen kalibreringsfil til Dayton miken, ser likt ut ved en kjapp titt på kalibreringsfila som din, Har skiftet fra FRD endelse til CAL i filnavnet og lagt i Audilense. Bruke mic rett mot høyttalere og 0 graders fil .. Funker det !
    Er rimelig normalt at responsen faller opp mot 20 k og korrigeres deretter .
     

    Vedlegg

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Når jeg matet inn 0 grader txt fil i AL og målte fra lyttepos så målingene ok ut, men etter korreksjon er lydbildet skjevt og generelt høres det ut som man spiller med snudd fase. Bort med mikrofon kalibrering så høres det rett ut, men lyst og tynt. Korreksjonsfila som ble laget med Audioakt sin Dayton mikk med Behringer kalibrering høres uendelig bedre ut!
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Når jeg matet inn 0 grader txt fil i AL og målte fra lyttepos så målingene ok ut, men etter korreksjon er lydbildet skjevt og generelt høres det ut som man spiller med snudd fase. Bort med mikrofon kalibrering så høres det rett ut, men lyst og tynt. Korreksjonsfila som ble laget med Audioakt sin Dayton mikk med Behringer kalibrering høres uendelig bedre ut!
    du må huske det var litt mere bass absorbsjon i rommet da den målingen ble tatt. :)
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Det har jeg opplevd flere ganger,er ofte en kamp å få en måling som er bra lydmessig... Om enn periodisk....
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring er at jeg må være ekstremt nøyaktig med avstand og vinkling til mikrofonen fra begge ht. Hvis ikke det er hel på stell, blir lyden skjev. Det kan jo tenkes at du må lage en ny targetkurve med den nye mikrofonen?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Skjevt lydbilde og snudd fase .... kanskje poste nærbilde av måling og korreksjon (impuls).
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Her er målinger. Omsider fikk jeg lagt ut de riktige filene. Sonarworks målingene er gjort med 0 graders txt fil lagt inn som mikrofonkalibrering.



    Impulsmåling med Sonarworks, høyre kanal

    Impulsmåling Sonarworks right speaker.PNG

    Korrigert impulsrespons Sonarworks høyre kanal
    Sonarworks korrigert impuls right speaker.PNG



    Impulsrespons målt begge kanaler
    Impulsmåling Sonarworks two speakers.PNG


    Korrigert impulsrespons begge kanaler
    Sonarworks korrigert impuls two speakers.PNG
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Har du gått inn og sett på Step Responsen?
    Jeg får mange ganger en helt merkelig SR når jeg huker av for Selective preringing prevention i Correction Procedure Designer.
    Da høres det ut som ting er ute av fase og lydbildet er skjevt
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Skal sjekke. Mener at jeg har pre-ringing aktivert. Har jo fungerende målinger gjort med Dayton mikrofonen jeg lånte av Audioakt. Eneste som er forandret bortsett fra annen mikk er kalibreringsfila som ble levert med Sonarworks mikken. Tar jeg bort mikrofonkalibreringen høres det riktigere ut, dog en del lysere enn når jeg bruker målingen gjort med Dayton mikken.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg ser ikke det jeg trenger å se der, gut-man. Send meg målingen så skal jeg ta en kikk og legge ut noen skjermbilder som viser hv
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Men det er vel ikke heilt bra med en mic og kalibrering fra en annen ??
    Jeg brukte og Ecm 8000 med generisk fil til å begynne med og opplevde stor forskjell til nye milen og rett kalibrering.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Will do! Må bare få unnagjort middagslagingen først.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Jeg sliter med feil plassering av lydbildet,blir dratt til ene siden gr.forskjell i forsinkelse h/v . Er nøyaktig 350 cm fra mic til begge høyttalere og de er symmetrisk plassert. Måling etter måling blir skjev.......
     

    Vedlegg

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Men det er vel ikke heilt bra med en mic og kalibrering fra en annen ??
    Jeg brukte og Ecm 8000 med generisk fil til å begynne med og opplevde stor forskjell til nye milen og rett kalibrering.
    Helt klart. Det var en glipp at Dayton ble brukt med kalibreringen til Behringer mikken. Sonarworks er individuelt kalibrert, men kun med 0 graders kalibrering tilgjengelig som txt fil. Det er når jeg laster denne at ting kuker seg til.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke døpt den om nei. Må jeg det?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg sliter med feil plassering av lydbildet,blir dratt til ene siden gr.forskjell i forsinkelse h/v . Er nøyaktig 350 cm fra mic til begge høyttalere og de er symmetrisk plassert. Måling etter måling blir skjev.......
    Er skjevheten identisk fra gang til gang?

    .... og legg gjerne ved kalibreringsfilen til mikrofonen også.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.685
    Torget vurderinger
    23
    Stalltips; - lytt deg frem til lyden du liker og SÅ kan du måle! Ferdig! :D
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Er skjevheten identisk fra gang til gang?

    .... og legg gjerne ved kalibreringsfilen til mikrofonen også.

    Ja flere målinger på rad, har gitt for i dag.....

    2ms pr element i ene kanalen.... Avstander er dønn like !
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Samme varighet på målingen? Prøv dobbelt så lang eller halvparten så kort.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Endelig satt målingen som den skulle :) 0 graders kalibreringsfilen fungerer tilsynelatende utmerket. Hvor mye har støygulvet å si for sluttresultatet? Jeg har en server, en laptop og ventilasjonsanlegg i rommet som ikke er skrudd av når målingen er gjort. Er det egentlig noe å stresse med?
    Måling 10 sek sweep 180920 excellent dynamic range.JPG
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg tror ikke den den støyen gir hørbare utslag. Du har bra s/n forhold ser jeg. 100% sikker er jeg dog ikke. Du kan evt lytte på sweepmeasurement- filen. Hvis det er kontinuerlig støy med godt hørbare frekvenskomponenter (i forhold til selve sveipet) så kan det være en påvirkning.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan gjør jeg det? Jeg har ikke noe program på laptopen som kan spille av PCM filen?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Den har jeg allerede:), men jeg hører bare ett klikk? Filen varer i 1,5 sek?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn