Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Har kjørt XO og delay innbyrdes mellom drivere i Groundsound på to forskjellige måter:
    1. Justert så nøye jeg klarte i Groundsound.
    2. justert veldig grovt kun XO, men ingen annen EQ

    - for så å justere globalt med Audiolense i etterkant. Begge deler fungerer overaskende godt. Det blir et hakk bedre med XO i Audiolense, men det er likevel virkelig verdt det som en global justerig. Men kjøp versjonen med TTD!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hva kan en si om gevinsten ved Audiolense dersom en IKKE benytter filterfunksjon men kun romkorreksjon etc.?
    Effekten av romkorreksjon etc er den klart største. Det kan det ikke være noen tvil om. Jeg opplever det som et sted på 90%-tallet på passive høyttalere, men det kommer vel an på hvordan både høyttaleren og eieren er skrudd sammen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Her er eieren skrudd, men ikke sammen. Anlegget får duge enn så lenge...
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Der ble det lyd gjennom konvolveren og da passer det vel med en teaser:

    konvolver.jpg.png


    Det ligger et ikon nede på oppgavelinjen. Skjermbildet dukker opp når jeg klikker på ikonet. Og så kan jeg justere lydnivået med musehjulet når jeg peker på volumkontrollen. Eller jeg kan dra i spaken. Eller jeg kan finjustere volumet ved å bruke musehjulet på tekstboksen som viser lydnivå. Omtrent som på windows' innebygde volumkontroll.

    Konvolveren tar vare på alle innstillinger og starter automatisk når jeg spiller med asio og har valgt audiolense som lydkort.

    (Start stream knappen skal bare vises når man tar inn lyd fra eksterne kilder)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Ser veldig lovende og spennende ut. Hadde vært moro å se om beta-en din klarer å sette i gang RAVENNA-ASIO'en. Som sagt tar jeg gjerne en betatest.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det er ikke sikkert at alle skal kunne skifte filter og innstillinger. Eieren kan gjøre den daglige bruk mer familievennlig og idiotsikker:

    konvolver2.jpg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Ser veldig lovende og spennende ut. Hadde vært moro å se om beta-en din klarer å sette i gang RAVENNA-ASIO'en. Som sagt tar jeg gjerne en betatest.
    Det blir anledning til betatesting etterhvert. Men det er fortsatt mye som kræsjer her...:cool:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Ser veldig lovende og spennende ut. Hadde vært moro å se om beta-en din klarer å sette i gang RAVENNA-ASIO'en. Som sagt tar jeg gjerne en betatest.
    Det blir anledning til betatesting etterhvert. Men det er fortsatt mye som kræsjer her...:cool:
    Bare sende den over her, for er det noen som er godt vant med at ingenting funker, så er det meg;)
     
    Sist redigert:

    victrose

    Medlem
    Ble medlem
    23.09.2015
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Bx, må bare si at jeg lovpriser høyt at du har tatt på deg jobben med å designe en convolver.

    Er helt ny i gamet her, etter introduksjon fra faren til en venninne. Er 19, så relativt tidlig inn i gamet også for den sags skyld. Ser frem til et liv med gode lydopplevelser.

    Har holdt på i tre uker nå med prøving og feiling av sikkert 10 convolvere, det er altså så ekstremt mange lite brukervennlige programmer, som omtrent er ubrukelige. Er rart det ikke kan være lettere å komme inn i den verden her, en kraftig læringskurve er det værtfal helt sikkert at man får.

    Ser enormt fram til betaversjon av den nye convolvern, imens er jeg fortsatt ikke imål, men er det å forstå slik at jriver med wdm driver er det enkleste (og beste) per nå hvis du skal ha lyd utenfra?. Selv har jeg ikke fått det til å funke, kun ved bruk av hør på denne enheten, og da er delayen helt natta. Også lest om equalizer apo, men med et focusrite scarlett 18i20 3gen, uten wdm multichannel, har jo ikke det gått så bra heller.
     

    hipster

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.01.2013
    Innlegg
    57
    Antall liker
    8
    Der ble det lyd gjennom konvolveren og da passer det vel med en teaser:

    Vis vedlegget 554974

    Det ligger et ikon nede på oppgavelinjen. Skjermbildet dukker opp når jeg klikker på ikonet. Og så kan jeg justere lydnivået med musehjulet når jeg peker på volumkontrollen. Eller jeg kan dra i spaken. Eller jeg kan finjustere volumet ved å bruke musehjulet på tekstboksen som viser lydnivå. Omtrent som på windows' innebygde volumkontroll.

    Konvolveren tar vare på alle innstillinger og starter automatisk når jeg spiller med asio og har valgt audiolense som lydkort.

    (Start stream knappen skal bare vises når man tar inn lyd fra eksterne kilder)
    Dette ser jo veldig spennende ut.. :) Jeg krysser fingrene for en remote til mobilen, om ikke native app så hvertfalll en web-variant??? Da åpnes det for ekte «hodeløse» oppsett.
    En annen ting som hadde vært supert å ha hadde vært innstillinger for auto-switching av kilder. Da kunne f.eks. Spotify (eller tilsvarende) vært default, og så kunne den automatisk switchet til live input med egne filtre om man f.eks. har et kino-oppsett koblet inn på lydkortet. :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Victrose,

    Jriver med wdm er det jeg stort sett bruker til videorelaterte ting. Det er litt random med latency, som du sier. Jeg er stort sett i ballpark med et relativt kort frekvenskorreksjonsfilter.

    hipster,

    Jeg prøver å få til auto-switching av filtre basert på kombinasjonen av kilde, lydkort og lydformat.

    Mobilapp hadde vært kult, men det kan jeg så lite om at jeg ikke aner hva som skal til for å lage det. Jeg tar gjerne imot hjelp...
     

    victrose

    Medlem
    Ble medlem
    23.09.2015
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Får jeg lov til å spørre hva dere bruker for å route input fra lydkort til wdm driveren i jriver. «Hør på denne enheten» gjør jobben, men har en følelse av at den løsningen drar med seg delay, og ikke er optimal.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    jeg bruker som regel "open live" funksjonen, men lang delay blir det jo uansett med lange filtre.
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    72
    Antall liker
    43
    Convolver i jriver med analogkilde inn funker veldig fint her, med Asio og RME ufx. Men jeg kjøpte en MiniDSP 2x4HD som jeg tenkte å ha på hytta, men er på ingen måte fornøyd. Filterlengde på kun 1024taps RIAA correction funker forsåvidt fint når jeg spiller gjennom PC, men fra MiniDSP blir volumet aalt for lavt. På minidspen har jeg prøvd å skru inngangsvolumet på maks, samme med utvolum. Har også prøvd i audiolense å lage RIAAfilter med masse db +attenuation, men har ikke fått høy nok og god nok lyd. Forøvrig virker det som det er jordingsfeil eller noe i dspboksen min, fordi hvis jeg tar ut usb-ledningen begynner den å brumme noe veldig. Har tenkt å levere den tilbake hvis ingen her har fått dette til å funke.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    MiniDSP'n har vel ikke noe forsterkning (2V/4V inn og 2V ut).
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    72
    Antall liker
    43
    Aha! Får teste med riaaforsterkeren før jeg gir opp MiniDSP
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Gjør det, min fungerer brillefint på hytta selv med korte filtre:)
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    72
    Antall liker
    43
    Så bra, det er godt å høre! Kjapt: i audiolense velger man filtype bin, 32float, og kun 96 khz filtre, ikke sant? Men når jeg skal bruke riaaforsterker, skal jeg kjøre ut line level filtre?(som er i menyen rett ved RIAAfilter option? Eller bare kjøre ut «vanlige» filtre?)

    Og med audiolensefiltre lastet inn, hvor mye kan man gain’e inngangs og utgangsvolum i MiniDSPen, til +12db så lenge man ikke ser at det klipper?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Når du skal bruke eget ria-trinn så kjører du kun vanlig line level korreksjon i Audiolense. bin og 32f høres rett ut, ja.
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    72
    Antall liker
    43
    Fikk byttet MiniDSP og prøvde på nytt nå. Lastet inn filtre, inn og utnivå ser greit ut, og låter forsåvidt greit hvis man skrur opp, men igjen aalt for høy brumming av selve MiniDSP-boksen. Nå har jeg horn og en kraftig QSC effektforsterker, men sammenlignet med lydkortet mitt så er støyen mange mange ganger så høy. Har ikke noe å si hvilken kilde jeg velger på minidspen, heller ikke om jeg skrur ned utvolum, samme brumming. Jeg gir meg, går for brukt RME og nuc :)
     

    medister

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2013
    Innlegg
    72
    Antall liker
    43
    Rettelse: Jeg ga ikke opp, bruker miniDSP med audiolensefilter nå. Jeg har fulltoneelementer, så midlertidig droppa jeg diskanthorna, for å kunne bruker en vanlig integrert stereoforsterker med volumkontroll etter miniDSPen, og da er det ikke noe brumming/støyproblem. Er veldig fornøyd med lyden, og ikke minst brukervenligheten. MiniDSP har en kjekk fjernkontroll (100kr, følger ikke med) som jeg bruker til å styre volum med. Tok også målinger fra kjøkkenbordet, som jeg lasta inn på preset2 (som man velger fra fjernkontrollen) så nå kan jeg få god og balansert lyd også under frokosten! Jeg har lagd en liten Tutorial for de som måtte være interessert i en slik løsning. Som det meste, det er veldig lett når man vet hva man skal gjøre:)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dette var litt interessant!
    Jeg er rimelig dum når det kommer til pc... og det er nok flere som er håper jeg.. :)
    Og det ser mildt sagt håpløst ut slik som AL er utformet og noen gang få det til å funke, samtidig som gjerne ikke ønsker ha pc i systemet.

    Så det går altså laste korreksjonsfiler fra AL over på miniDSP?
    Så om en har f.eks en 4x10HD så kan en kjøre et 4veis system?

    Ser at en lagrer fil for hver enkelt utgang i AL som da lastes inn på miniDSP.
    Hva trenger en for å gjøre dette?
    Holder det med en enkelt pc og en AL XO med lisens. Så får en kjørt målingene som skal til.
    Trenger en da et 4veis lydkort og må sette dette opp for å ta målinger? Eller holder det med et helt enkelt så kan en bare koble til dem forskjellige powerampene for å ta målinger av alle kanalene?

    Noen som vil nedlate seg til duplonivå og forklare? :)

    Mvh
    oks
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.893
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvis du kjører 4-veis i 4x10HD, så tror jeg ikke du trenger 8 kanals lydkort.
    Da kan du bruke AL til å korrigere kun to kanaler.

    Jeg gjorde det med en Lyngdorf boks en gang, 2x2 kanaler, og korrigerte med AL i stereo i etterkant.

    Dette blir vel noe lignende det også Sluket etterspurte tidligere her i tråden. Regner med han tenker å kunne bruke Accuphase boksen sin.

    Jeg brukte Lyngdorf boksen kun som delefilter og korrigerte med AL, og det fungerte utmerket.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Nei ikke slik.
    Generere nødvendige filtre med en pc og AL.
    Laste dette over på miniDSP.
    Kaste hele pcèn.
    La minidsp (med AL filtre) stå mellom preamp og poweramper.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    2.289
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    De som kan kjøre Dirac kan du kjøre Al på...ikke 4x10.


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.893
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tror det også funker. Men da må miniDSP ta seg av løptidskorrigering. Vet ikke om den har slik funksjon. Det burde den vel?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    De som kan kjøre Dirac kan du kjøre Al på...ikke 4x10.


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    Du kan vel også kjøre på OpenDRC modellene til MiniDSP, så lenge de har FIR filter input mulighet i softwaren deres?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Medister over her har en 2x4HD skriver han. Den har vel FIR.
    4x10HD har vel kanskje ikke det?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    2.289
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Har en 2x4 HD liggende så dette må prøves [emoji106]


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror det også funker. Men da må miniDSP ta seg av løptidskorrigering. Vet ikke om den har slik funksjon. Det burde den vel?
    MiniDSP har delay som ligger som en egen "bolk". Den må settes manuelt.
    En får gjerne ikke den over fra AL. Men AL oppgir vel hvor mye delay som settes på dem innbyrdes driverne så kan en sette dette manuelt i miniDSP.
    Der igjen aner jeg ikke hvordan AL registrerer delay, gjerne måling må gjøres med et flerveis kort og alt tilkoblet.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har en 2x4 HD liggende så dette må prøves [emoji106]


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    Om det er mulig så hadde det jo gitt muligheter. Ser bare en del sliter med avspilling osv, gjerne en miniDSP løsning kunne vert enklere...??
    Kanskje 4x10 siden den er uten FIR kanskje bare tar frekvenskorrigerte filer fra AL?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    2.289
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Det å sette opp å få i gang komplett Audiolense er fort gjort nå når jeg har gjort det noen ganger... Brukte toppen en time hos en kammerat her et par helger siden. Hatt et par sessions via Teamwiever etterpå og har er så fornøyd at det holder... Alltid verst første gangen.....


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    2.289
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Har en 2x4 HD liggende så dette må prøves [emoji106]


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    Om det er mulig så hadde det jo gitt muligheter. Ser bare en del sliter med avspilling osv, gjerne en miniDSP løsning kunne vert enklere...??
    Kanskje 4x10 siden den er uten FIR kanskje bare tar frekvenskorrigerte filer fra AL?
    4x10 kan ikke bruke AL filer, ingen plass å laste de inn,men en 2x4 HD foran så er vi der om du må ha mer enn 2 veis...[emoji12]


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.893
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hva med en Rasperry Pi med Roon?
    Den trenger ikke windows operaitiv system.
    Der kan man også laste inn FIR filtre fra AL.
    Men da må du ha flerkanals lydkort...trur eg.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    En klar ulempe med 2x4HD er antall taps som kan brukes. Med to kanaler har man bare 2042 taps pr kanal og det blir ganske grovkornet i bassen. Hjemme bruker jeg 131072 taps. Bergfinns forslag gir ingen begrensing i antall taps.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takk Vidar, det avgjør denne saken for min del!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn