Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hva med en Rasperry Pi med Roon?
    Den trenger ikke windows operaitiv system.
    Der kan man også laste inn FIR filtre fra AL.
    Men da må du ha flerkanals lydkort...trur eg.
    Et Roon endpoint basert på Raspberry Pi kan ikke laste inn FIR filter, dette gjør du i ROON Server (med de mest vanlige Raspberry pi endpoint softwares). Det er sikkert mulig å gå inn i Linux koden på endpoint softwaren, hvis man er oppegående på Linux.

    Roon Convolution info her
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg tror det også funker. Men da må miniDSP ta seg av løptidskorrigering. Vet ikke om den har slik funksjon. Det burde den vel?
    MiniDSP har delay som ligger som en egen "bolk". Den må settes manuelt.
    En får gjerne ikke den over fra AL. Men AL oppgir vel hvor mye delay som settes på dem innbyrdes driverne så kan en sette dette manuelt i miniDSP.
    Der igjen aner jeg ikke hvordan AL registrerer delay, gjerne måling må gjøres med et flerveis kort og alt tilkoblet.
    Delay ligger i filtrene, så det er under kontroll.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Den er stort sett ferdig og går tilsynelatende som en klokke på utviklingsmaskinen. Og jeg har klart å lage alt jeg hadde sett for meg i denne runden.

    Det blir kun asio inn og asio ut inntil videre. Jeg spiller av fra og gjennom jriver - og så bruker jeg Asio4All mellom Audiolense konvolveren og lydkortet. Det fungerer tilsynelatende lytefritt.

    "Dll Hell" er et kjent uttrykk blant de som driver med programmering, men det jeg har vært gjennom nå får det til å høres ut som en eufeisme. Jeg hadde kalkulert med å lage en installasjonsfil på et par ettermiddager maks, men nå må jeg snart ha brent av hundre timer uten at jeg er i mål. Jeg har tilegnet meg mye kunnskap om ting som ikke interesserer meg, mye av det om ting som jeg til syvende og sist ikke får bruk for.

    Trøsten er at konvolveren sviver helt greit på utviklingsmaskinen. Det vil den nok gjøre på andre maskiner også når jeg bare har installasjonsopplegget klart.

    Ikon nede til høyre dukker opp når Jriver begynner å spille.

    ikon.jpg


    Når ikonet ligger synlig, så blir volumkontrollen og resten av brukergrensesnittet synlig ved et musepek. Man kan da justere volum opp og ned med musehjulet, og mute lyden med et museklikk. Og så forsvinner brukergrensesnittet når man flytter musepekeren vekk. Når ikonet er skjult må man klikke seg inn og ut.

    form.jpg


    Latency / lipsynk kan også justeres med musehjul etter samme mal som volumkontrollen. Den ligger i Convolver tab-en. Denne fungerer helt sømløst og jeg får god lipsynk fra web-browser selv om lyden går gjennom både jriver og asio4all og et lydkort som neppe er optimalisert med tanke på latency. Det sviver også greit i to kanaler med de minste bufrene som Asio4All kan takle, som er 64 samples - også når jeg jeg kjører konvolveren med 0 latency. Når jeg kjører minimumfase korreksjon så gir Audiolense konvolveren inkludert lydkorreksjonen null og niks i ekstra tidsforsinkelse.

    Alle innstillinger huskes og lagres. Målet har vært en ekstremt rask og effektiv konvolver som er stabil i drift og som gir en god brukeropplevelse. Mao litt andre prioriteringer her enn i Audiolense.

    Men først må jeg få den til å fungere på andre enheter her i huset, så må jeg gjøre litt multikanals-sjekker. Og så går den ut til testing. Og det bør skje i 2019.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Den delay greia, er det kun fra "0" og etter, eller kan man sette lyden "foran" ved tv titting, yotube..osv..osv.

    Det er det å sette lyden i forkant av video vi trenger med AL for å få lipsync på stell.

    Ble dette rart, eller skjønner du hva jeg mener?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Den delay greia, er det kun fra "0" og etter, eller kan man sette lyden "foran" ved tv titting, yotube..osv..osv.

    Det er det å sette lyden i forkant av video vi trenger med AL for å få lipsync på stell.

    Ble dette rart, eller skjønner du hva jeg mener?
    Det du spør etter er prekognitiv software, den må altså ha en forutanelse om hva som kommer... ;)

    Men spørsmålet er heller om det finnes en software / hardware løsning som kan legge inn forsinkelse på bildet, noe som er lettere enn å være synsk :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Den delay greia, er det kun fra "0" og etter, eller kan man sette lyden "foran" ved tv titting, yotube..osv..osv.

    Det er det å sette lyden i forkant av video vi trenger med AL for å få lipsync på stell.

    Ble dette rart, eller skjønner du hva jeg mener?
    Nei, for å sette lyden "foran" må man forsinke videoen. Jeg tror det er utenfor rekkevidde for meg. Men det er en overkommelig sak for de som lager video-avspillingsprogrammer. Det kan gjøres i jriver, kanskje også i cplayer.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ok, jeg har prøvd i JRiver men har aldri fått det til.
    Selv med korte filtre.

    Samma kan det værra, jeg fortsetter å spelle musikk.
    Det er tross alt det viktigste.
    TV titting kan kjerring & unger bedrive. :p
    (uten AL, men det dem ikke veit har dem ikke vondt av)
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Ok, jeg har prøvd i JRiver men har aldri fått det til.
    Selv med korte filtre.

    Samma kan det værra, jeg fortsetter å spelle musikk.
    Det er tross alt det viktigste.
    TV titting kan kjerring & unger bedrive. :p
    (uten AL, men det dem ikke veit har dem ikke vondt av)
    Hvis du lager et eget oppsett med mindre korrigering i tidsdomene med AL så kan du kanskje få til lipsync uten alt for kraftig hardware (PC eller tilogmed TVen).
    Det er en del videodata som skal mellomlagres hvis du kjører 4K.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ok, jeg har prøvd i JRiver men har aldri fått det til.
    Selv med korte filtre.

    Samma kan det værra, jeg fortsetter å spelle musikk.
    Det er tross alt det viktigste.
    TV titting kan kjerring & unger bedrive. :p
    (uten AL, men det dem ikke veit har dem ikke vondt av)
    Hvis du lager et eget oppsett med mindre korrigering i tidsdomene med AL så kan du kanskje få til lipsync uten alt for kraftig hardware (PC eller tilogmed TVen).
    Det er en del videodata som skal mellomlagres hvis du kjører 4K.
    Jeg kjører bare EQ med AL på hytta (litt over 2000 taps) og har perfekt synk, med epletv og blåstrålespiller:)
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte å sette inn en Fostex horndiskant i 4-veis systemet mitt. Har ikke flere forsterkerkanaler, og lurer på om resultatet blir bra om jeg lager et analogt filter mellom diskant og den nye horndiskanten, og bruker felles forsterker på disse? Tenker å dele på ca 10kHz, kanskje 2. ordens filter. Evt kan jeg kanskje bruke AL som lavpass, og analogt filter for høypass for den nye diskanten?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det vil fungere bra med analogt filter og korrigere to elementer som ett.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det vil fungere bra med analogt filter og korrigere to elementer som ett.
    Er dette også en mulighet for å få kortere FIR filter? Dvs kombinere konvensjonelle filter samt audiolens "på toppen"? Så lenge man ikke korrigerer for rommet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg vil ikke kalle det en mulighet, ettersom det vil fungere på akkurat samme måte som ellers. Den delen av filtret som gjør noe vil alltid være kort i kHz-området med mindre brukeren velger å spesifisere en korreksjon som er hinsides.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil ikke kalle det en mulighet, ettersom det vil fungere på akkurat samme måte som ellers. Den delen av filtret som gjør noe vil alltid være kort i kHz-området med mindre brukeren velger å spesifisere en korreksjon som er hinsides.
    Tanken bak spørsmålet er basert på nyere DSP systemer for PA / studio bruk kombinerer FIR og IIR filter. I PA verden er det fordi man ønsker å ha et så lite delay i signalet selv med korreksjon, spesielt for live opptreden. Det er så klart nødvendig med noe tidsdelay for noen typer av korreksjon, da man må vite hva man skal korrigere.

    Utfordringen til hjemmebruk, sammen med video, er tilgangen til et delaysystem for videosignalet. Jeg har ennå ikke kommet over noe fornuftig oppsett for live streaming delay av video.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    En løsning på noe av dette er rett rundt hjørnet.

    Audiolense-konvolveren kan kjøres med minimalt delay og så lange filtre du orker. Ved live blir det en ekstra buffer. Ved avspilling med f.eks jriver er det samme delay som uten korreksjon. Og så kan du lip-synke vha musehjulet. Så langt har dette vist seg å fungere greit i praksis også.

    Ellers har jriver videodelay. Der kan man også gå på web.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Nå har jeg sendt ut følgende melding til Audiolense User Forum:

    (link til originalen, der du også finner vedlegget: https://groups.google.com/forum/?hl=en?hl=en#!topic/audiolense/m7Gyn0TRYHI)


    Finally, after a very programming-intense autumn, crowned by a month’s journey through dll-hell and back, the convolver is ready to be properly tested by you guys.

    It is really fast. It is capable of millions of Hz if you run one or two channels with normal latency, and I fully expect it to be capable of adding zero latency on multichannel playback even with relatively small buffers (512, 1024) on most machines.

    I hope it turns out to be is as robust & stable as I think it is. And I hope that you will like the GUI, but I also look forward to getting ideas of how to make it even better.

    I don’t know what to expect in terms of problems now that I put it out there. I have had it working on my development machine for months, and now it seems to work reasonably well on two other machines here – as well as on screens with large fonts and virtual pixel count that are not the same as the real screen size and so forth. It works with 2 Lynx soundcards, one Asus USB sound card and three embedded sound cards via Asio4All. I haven’t had the time or opportunity to fully test that the mixing and routing is 100% correct on advanced setups. A lot of what can go wrong there is depending on tested and tried code, but this is anyway one of the things to look out for.

    I believe a lot of the functions in the convolver GUI are self-explanatory, but I have nevertheless prepared a simple PDF help file.

    There is only one convolver beta installation file. It is designed to work for x86 and x64 machines. I haven’t tested the install on x86 machines, time will show. It installs with a license key that lasts through May 2020. That should give us time to find and fix a few flaws and even enjoy it too. There will be a price tag on the convolver down the road, but there will be a discount for existing customers.

    You need to create filters with the version of Audiolense 6.0 that was released just now. And you need to save the correction in the new audiolense convolver/correction format. You choose that from the setup menu.

    The convolver does not support bypass. I’m concerned about blowing tweeters. So you need to create filters to get the audio through.


    For stand-alone use:
    1. Install Audiolense 6.0 and convolver.
    2. Create new filters in Audiolense 6.0 on the new audiolense convolver format.
    3. Start the convolver (as standalone)
    4. Wait for the convolver to calibrate to you PC.
    5. Choose sound card.
    6. Load correction filter.
    7. Enter the appropriate number of input channels (most likely 2);
    8. Say five Ave Maria’s and press play.


    For JRiver users:

    1. Do the above first. It is not really necessary to run the stand-alone first, but it is the safer route. If it works….
    2. Uncheck the convolver in jriver’s dsp studio.
    3. Choose Audiolense (asio) as sound card in jriver.
    4. Press play.


    Happy holidays, folks ! (and don’t let the convolver beta ruin it)
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Godt arbeid! Nå kan du ta ferie med god samvittighet. God jul!
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Bra jobba Bx.
    Gutten som tar ansvar, og står på for sine kunder, pasienter, klienter, passasjerer, disipler... eller hva man måtte kalle det.

    Gleder meg til å teste denne.
     

    victrose

    Medlem
    Ble medlem
    23.09.2015
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Får ikke skrevet noe i Input channels eller Input offset. Valgt focusrite USB Asio som lydkort, og bruker generelt filter fra Audiolense 6.0, men spiller jeg fra Spotify nå, går den bare rett forbi convolvern. Om jeg trykker mute eller ikke på convolvern gjør også ingen forskjell.
     

    victrose

    Medlem
    Ble medlem
    23.09.2015
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Står forøvrig process: audiolense_host

    Har ikke sett det på noen av bildene du har lagt ut.

    Undrer over hva jeg har gjort feil.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Audiolense_host betyr at Audiolense kjører som stand-alone. Antall kanaler inn og input offset setter du ved å dreie på musehjulet (her blir det endringer, ettersom ikke alle har musehjul).

    Stand-alone er altså at man tar inn lyd utenfra gjennom lydkortet, prosesserer dette og sender det videre til høyttalerne. Men selv om man ikke har bruk for dette i det daglige er det greit å starte der, spesifisere to innganger, velge korreksjon, trykke "open stream" og se at knappen blir grønn.

    Hvis du f.eks. spiller av fra JRiver så skal du velge audiolense som lydkort. Da står det "jriver" som prosess. Da starter konvolveren når du trykker "play" i jriver, antall kanaler inn kommer automatisk fra jriver. Hvor mange det er kommer an på hvordan man har satt opp jriver. Hvis du har valgt rett lydkort og en korreksjon som matcher med formatet, så vil konvolveren begynne å gjøre jobben uten at du foretar deg noen ting.

    Konvolveren har dessverre bare Asio grensesnitt. Og det har vel ikke Spotify. Så da kan den ikke fange opp Spotify-lyd. Men JRiver kan brukes til å fange opp lyden og sende den til Audiolense. JRiver har en virtuell lyd-driver. Setter man denne som default blir all lyd på PC-en sendt til jriver. Og videre til Audiolense konvolveren. Jeg har det satt opp slik hos meg. Det hadde vært mer elegant å slippe å ha jriver oppe, men jeg synes det er hakket bedre enn å bruke jrivers interne konvolver. For de som er kjent med jriver fra før er dette grei skuring, men hvis man ikke kjenner programmet så blir det jo litt mer komplisert.


    Jeg kommer til å gjøre et ærlig forsøk på å gjøre konvolveren altetende, slik at den kan velges som "default" i windows. En virtuell Asio-driver er en helt vanlig programsnutt i form av en dll-fil, men her kreves det en ekte driver. Jeg har forsåvidt startet prosessen, men jeg har en lang vei å gå før jeg vet hva som skal til. Når jeg tenker etter så har jeg en god vei å gå før jeg vet hva en driver faktisk er.
     

    victrose

    Medlem
    Ble medlem
    23.09.2015
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Jeg takker for solid forklaring, som alltid!

    Fikk det til å funke til slutt etter å ha lest pdfen du la ved posten din på det andre forumet, glemte at det var musehjulet og ikke skriving.

    Forøvrig merket jeg ekstremt lav latency, og brukte asio in og asio ut med et focusrite lydkort. Lyd inn her kommer fra pre out front på onkyo hjemmekinoreciecer som er koblet opp til de resterende surroundhøyttlaerne i rommet. Den har en fiffi funksjon som heter all channel stereo, hvor samme lyd kommer gjennom alle høyttalere, og her ble latencyen merkbar.
    Har ikke testet med film og lipsync enda, så vet ikke hvordan det blir. Og all channel stereo kommer jeg aldri til å bruke, da musikk gjennom surroundhøyttalere er noe jeg gjerne er foruten. Men har en tanke om at det blir litt lipsyncproblemer, også mtp. annen lyd som skal komme gjennom resterende høyttalere, samtidig som front leverer lyd, og at det kan ende opp med å høres noe usynka ut.

    Har du noen tips til å få enda lavere latency, vet jeg har blitt fortalt at jeg kan korte ned filterene i audiolense, er dette veien å gå, har værtfal skrudd på lavest overalt i convolvern.

    Når det er sagt, convolveren er milevis foran alle andre jeg har prøve, og leverer ikke skurring og tull i tide og utide. Sammenlignet med jriver er latencyen ikkekesisterende, men som sagt, trenger det lille ekstra steget for å bruke det i film.

    Vet ikke om det ikke kan kortes ned mer om noe kan justeres med film eller onkyo for å få det til, det er isåfal utenfor mitt kunnskapsområde per nå.

    I tillegg startet av en eller annen grunn ikke convolvern opp når jeg skulle brife til venner igår, men på maskina med audiolense funket det fint. Slettet og laste ned C++ og den andre etterpå men ville fortsatt ikke på, husket tilbake til at når jeg trykket new measurement på audiolense, åpnet convolvern seg, så prøvde å laste ned audiolense demo og teste new measurement, og da kom det feilmelding, initialize ett eller annet, etter søk var løsning c++ her også, men ble litt parkert når jeg allerede har prøvd det, Så da blir det audiolensepcen til den seige mac minien samarbeider igjen.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Kult at du har fått det til å spille.

    Hvis du bruker minimum fase filtre og minimum delay XO så spiller ikke filterlengde noen rolle. Det neste du kan gjøre er å bruke korte buffere. Det kan være buffere andre steder enn i lydkortet også...

    Det skal være et betydelig etterslep på lyden før det merkes. Kanskje 30-40 ms. Det kan bety at du har en stor buffer ett eller annet sted i kjeden.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei,
    Høres bra ut!

    Har ikke fått installert nyeste Audiolense ennå, men vil det være noen lydmessige fordeler med å bruke din konvolver, fremfor den som er i JRiver..?

    Siden din konvolver støtter ulik filterlengde - så kommer vel dette inn som en opsjon i Audiolense også - og det vil jo kunne gi lydmessig forbedringer.

    Mvh
    OMF
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hei OMF,

    Noen forbedringer i Al 6 over 5 som sikkert vil gi litt bedre lyd hos noen, men konvolusjon er jo mer av typen rett eller galt. Så jeg forventer jeg at det skal låte likt, kanskje bortsett ifra de tilfellene der brukeren går i fella og bruker jrivers innebygde nivåkompensasjon som lett fører til digital klipping. Dette har mer med convenience å gjøre, litt med kontroll og litt med filtreringskapasitet i konvolveren.

    Nå har jeg kontroll på resampling av filtrene, mens både jeg og brukerne får full kontroll på digital klipping, kanskje også på eventuell skipping (selv om jeg ikke tror det er noen issue i praksis). Når det gjelder digital klipping så kan man sette på monitorering, og så ser men det med en gang hvis det klippes. Dermed går det an å finne ut hvor langt man kan tøye strikken. Convenience handler for min del mye om en mer tilgjengelig og brukervenlig volumkontroll, samt enklere og bedre muligheter for lipsynk når jeg ser TV og film.

    Den variable filterlengden vil redusere arbeidsomfanget til konvolveren men ikke gjøre noe med lyden. Eks. diskantfiltre i dag benytter kun en liten del av filterlengden mens det meste er besatt med nuller. Når konvolveren benyttes fjernes nullene, filteret blir kortere og det blir mindre arbeid for konvolveren.

    Crossoverlengden var fast tidligere. Det gjorde at stopbandet lå dypere på de høyfrekvente crossoverne enn de lavfrekvente. Dette er i noen grad fortsatt tilfellet, men jeg har implementert variabel crossoverlenge slik at det er rimelig bra stop-band hele veien ned, men ikke noe overkill ved høye frekvenser. Dette gjør det mulig å ha svært korte filtre, særlig i diskanten. Denne endringen vil ikke være hørbar.

    Konvolveren er også lagd for å kunne fungere i situasjoner der latency må være lavt, f.eks. ved sann tids monitorering og konserter. Jeg tror det er innen rekkevidde, men det får jeg først vite hvisnår noen prøver det ut i praksis. Det kan jo også hende at proffene behøver flere verktøy i brukergrenssesnittet for at dette skal bli et praktisk anvendbart verktøy, i hvert fall i konsertsammenheng. Time will show.

    Den variable filterlengden beregnes av Audiolense. Når konvolveren benyttes er den spesifiserte filterlengden heretter en maks-lengde. Men når konvolveren ikke benyttes er det omtrent som før.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da er jeg oppe å gå med convolver og AL 6.0 Etter litt lugging med å få convolver til å snakke sammen med Jriver som igjen snakker med Roon så er de fleste av mine problemer som dugg for solen. Feilen satt nok i stor grad mellom stol og tastatur. Jeg har et forholdsvis stort og komplekst system med aktive 5 veis høyttalere og mange kilder; Roon digital, to platespillere, båndspiller samt noen videokilder. Det å finne buffersettinger som fungerer med alle kildene har vært håpløst med Jriver. Når digitalkilden fungerte, var det ikke mulig å få lipsync når jeg så på film eller tv selv med minimum delay filter. Med convolveren er alt av buffer problemer borte og jeg kan spille på svært små bufferinnstillinger. Film og musikkvideo er også i perfekt lipsynk med samme lange filter som jeg bruker på musikk. Dette var et gigaskritt i rett retning! Nå mangler det bare å kunne spille Roon rett til convolveren, så skroter jeg Jriver ved første anledning! Oppdaget forøvrig at Roon finner convolveren som audio zone, men alt kræsjer hvis jeg forsøker å spille til den (det forventet jeg da også, da denne støtten ikke er utviklet så vidt meg bekjent). Krysser fingrene og håper på en Jriver fri hverdag i løpet av 2020. Takk for en fin julegave Bernt!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Veldig artig å at du har fått den opp å spille, gut_man.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Convolver samples.PNG

    Jeg har et spørsmål ang. latency verdiene i convolveren. Kanskje dumt spørsmål, men skitt la gå: Hva betyr de forskjellige verdiene, og kan informasjonen brukes til noe? Eks for å finne minste buffer på lydkort?
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Om det kan brukes til noe? Det kommer an på dine behov.


    Buffer latency dekker bufring i lydkort og konvolveren. Lyden går fra buffer til buffer. Jo flere buffere og jo større buffere jo større buffer latency. Konvolveren spør lydkortet hvor mye latency det er i kortet, og så legges det til en buffer hvis/når konvolveren bruker en ekstra buffer.

    Sound card and convolver buffer size: Samme bufferstørrelse brukes i hele kjeden. Denne påvirker også buffer latency. Du kan sette den i konvolveren (hvis du får lov) settinger i jriver kan overstyre, muligens også innstillinger i diverse lydkort. Ved oppstart så spør konvolveren lydkortet hva slags bufferstørrelser som er aktuelle. Noen av disse gjøres valgbare i konvolveren.

    Convolver latency: Hvor mye forsinkelse som selve konvolusjonsprosessen gir.

    Filter latency: Hvor mye forsinkelse som ligger i korreksjonsfilteret.

    Total latency: Filter latency pluss buffer latency pluss convolver latency.

    Bruk: Lipsynk og stabilitet. Større bufre gir mer stabil operasjon. Mer konvolver latency gir mindre regnearbeid og potensielt mer stabil konvolver.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Med en bærbar pc med audiolense og en Rme UCX, er man igang da eller trenger man noe annet også ? Jeg spiller sikkert 95% Tidal fra pc ??????
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    ja, da mangler man bare en convolver, så da kan man enten bruke f.eks jriver (som er stabil, men koster penger) eller de nye audiolense convolveren, som bare er beta, og dermed lettere ustabil.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    ja, da mangler man bare en convolver, så da kan man enten bruke f.eks jriver (som er stabil, men koster penger) eller de nye audiolense convolveren, som bare er beta, og dermed lettere ustabil.
    Ka farsken e d, et program eller ? Hvilken pris snakker vi om for jriver da .?
    Justerer man volum på RME eller er det der jriver kommer inn i bildet ? Jeg kjenner dette er noe jeg gruer meg til sånn i utgangspunktet. Er det noen Audiolense brukere i trøndelag ?
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Slapp av Leikis, det er hjelp å få på HFS.
    JRiver koster 2-300 spenn.

    Jeg bruker volum på JRiver med trådløs mus.
    Funker som F.

    RME uc funker også, til 4-veis.
    Billigere.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Slapp av Leikis, det er hjelp å få på HFS.
    JRiver koster 2-300 spenn.

    Jeg bruker volum på JRiver med trådløs mus.
    Funker som F.

    RME uc funker også, til 4-veis.
    Billigere.
    Jeg klarer meg leeenge med 4veis. Det var bare att de var en lokal en som har UCX og den gammle Advanced remote, den kan kanskje brukes som manuelt volumhjul ? Om jeg kjøper den RME er det ingen vei tilbakers så da må jeg jo få d til å funke. Har Umic :cool:
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    jriver er som et avspillingsprogram ja, ala itunes.
    måten man benytter seg av audiolense korrigeringsfilene er at man laster dem inn i convolveren til f.eks jriver, som så splitter audiosignalene inn i sine respektive kanaler.
    så setter man opp jriver som virituelt lydkort i windows og vipps, så har man all lyd fra datamaskinen splittet og korrigert.
    jeg bruker volumkontrollen i jriver, men man kan visstnok kjøpe en ekstern volumknott til disse RME kortene, så da kan man vel likesågreit bruke en av dem om man vil.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ta UCX med egen volumkontroll.
    ...enda bedre. :)


    RME har i motsetning til mange andre, dønn stabile drivere og det er aldri noe tull og uforutsigbart som skjer ved bruk av denne....med mindre du knoter til noe på egenhånd da.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    jriver er som et avspillingsprogram ja, ala itunes.
    måten man benytter seg av audiolense korrigeringsfilene er at man laster dem inn i convolveren til f.eks jriver, som så splitter audiosignalene inn i sine respektive kanaler.
    så setter man opp jriver som virituelt lydkort i windows og vipps, så har man all lyd fra datamaskinen splittet og korrigert.
    jeg bruker volumkontrollen i jriver, men man kan visstnok kjøpe en ekstern volumknott til disse RME kortene, så da kan man vel likesågreit bruke en av dem om man vil.
    Jeg må nokk fores med teskje for å få dette igang skjønner jeg. Er det Audiolense XO jeg må ha ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn