Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Hvis det er per kanal, så vil det fungere rimelig bra på 48kHz.... ca 5Hz oppløsning hvis du tenker på det som en EQ. Det kommer man vanligvis langt med. 3400 og 94 kHz vil ha tydelige begrensninger når det gjelder presisjon under 100 Hz. Du vil aldri få en jevn respons i bassen med det, men du kan få en velbalansert respons der topper og bølgedaler er rimelig godt temmet.

    Dette gjelder så lenge tappene ikke skal gjøre delefilterarbeid i tillegg.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Bx, jeg vurderer AL XO til "alt" jeg gjør med IIR nå (xo, driverkorreksjon, romkorreksjon, ...). Er PC-basert via JR. Er det noen (praktisk) begrensning i antall tapper da? Vi kan se bort fra latency under 1s, men hva om man vil holde latency minimal for lip sync via JR's WDM driver? Vi kan anta CPU på rundt 3-4ghz og raskt minne.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Hvis du kjører filtreringen i PC så skal er ikke filterlengde noe problem. Hvis videoen prosesseres i PC-en, så kan du forsinke videoen akkurat så mye som du ønsker for å få lipsync. Hvis du skal synkronisere med eksternt bilde, så trenger du å benytte et minimum delay filter. Det vil i praksis si frekvenskorreksjon uten tidskorreksjon. Det funker svært bra det også. I manges ører perfekt - inntil de har hørt hva som skjer med TTD korreksjonen...
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Bukker og nikker for svar. Utfordringen er at ved bruk av WDM-driveren i JR, så router man lyden fra f.eks. Youtube (eller interaktiv media generelt, slik som spill) gjennom JR for å gjøre korreksjoner. Det fungerer bra med IIR, men kan sannsynligvis utgjøre et problem med lange FIR filtere, siden man ikke kan kompensere på det visuelle når man f.eks. skal spille.

    Det er likevel ikke noe problem, da man kan kjøre en separat zone med lydmessige kompromisser for minimal latency til slike applikasjoner, og kompromissløst for de der man kan forsinke bildet. Var bare nysgjerrig på hva man kan forvente av limiter, men det er vel veldig systemavhengig hvor mye latency man ender opp med, så ikke lett å svare.

    Og det er ingen vei utenom TTD for mitt vedkommende. :)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Kan noen anbefale en (eller flere) betalbar analog mikpre til bruk sammen med Lynx Aurora?

    Planlegger AL XO, og regner med at det beste ift. latency er at man kjører analogt signal inn i Aurora fremfor å konvertere det frem og tilbake eller route lyden gjennom virtuelle kanaler på EDB-maskin. :)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Kan noen anbefale en (eller flere) betalbar analog mikpre til bruk sammen med Lynx Aurora?

    Planlegger AL XO, og regner med at det beste ift. latency er at man kjører analogt signal inn i Aurora fremfor å konvertere det frem og tilbake eller route lyden gjennom virtuelle kanaler på EDB-maskin. :)
    Nå har jeg ikke prøvd denne selv, men hva med en enkel Behringer PS400 til 3-400 kroner. Da får du power til mic'en slik at den kan kobles rett på, også må man styre gain i Aurora'en eventuelt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Ser at det er en analysefunksjoner og simulering i Audiolense...blant annet ETC..?
    Hvordan bruker jeg disse funksjonene...? klikker og klikker, men det kommer ikke opp noe nytt virker det som....

    Mvh
    OMF
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Kan noen anbefale en (eller flere) betalbar analog mikpre til bruk sammen med Lynx Aurora?

    Planlegger AL XO, og regner med at det beste ift. latency er at man kjører analogt signal inn i Aurora fremfor å konvertere det frem og tilbake eller route lyden gjennom virtuelle kanaler på EDB-maskin. :)
    Nå har jeg ikke prøvd denne selv, men hva med en enkel Behringer PS400 til 3-400 kroner. Da får du power til mic'en slik at den kan kobles rett på, også må man styre gain i Aurora'en eventuelt.
    Takk for tips, men det der er kun en PSU for phantom power i tilfellet man skal bruke den i kombo med en mikpre uten phantom power. Tror ikke man kan putte dette direkte på analog line input uten å unngå heftig klipping på input, selv når man reduserer gain digitalt i mikseren after the fact (signalet er allerede mottatt på input).
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips, men det der er kun en PSU for phantom power i tilfellet man skal bruke den i kombo med en mikpre uten phantom power. Tror ikke man kan putte dette direkte på analog line input uten å unngå heftig klipping på input, selv når man reduserer gain digitalt i mikseren after the fact (signalet er allerede mottatt på input).
    Ja, ser nå at det er ren juice/power til mic og that's it, my bad!
    Hmmm, hva med å gå for en mini analog mikser som har phantom power f.eks Behringer 502 eller noe tilsvarende.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, se det var et bedre alternativ, hjertlig takk for tipset. Har dog allerede bestemt meg for en noe dyrere rackbasert løsning som (på sikt) vil se legendarisk ut sammen med et par Aurora 16. ;D
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Ja, se det var et bedre alternativ, hjertlig takk for tipset. Har dog allerede bestemt meg for en noe dyrere rackbasert løsning som (på sikt) vil se legendarisk ut sammen med et par Aurora 16. ;D
    Riktig, i rack sammen med Aurora så må det nok hardere skyts til ja ;)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    rumpelolo.jpg


    Nok mikrofoninnganger i alle fall. :) Blir bra sammen med Auroraen denne. Vi får sette opp et group buy på Earthworks M30 og/eller M50, nait$ ;D
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Nok mikrofoninnganger i alle fall. :) Blir bra sammen med Auroraen denne. Vi får sette opp et group buy på Earthworks M30 og/eller M50, nait$ ;D
    Hohoho niiice, og jeg som kom med forslag på rimelige Behringer varianter til en håndfull hundrelapper haha. Gratulerer så mye, det der blir sikkert veldig bra.
    Hehe gruppekjøp på Earhworks ja. Jeg tar kontakt med dem og får dem til å lage en heftigere utgave for oss med "special price, only for us" :p
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Nok mikrofoninnganger i alle fall. :) Blir bra sammen med Auroraen denne. Vi får sette opp et group buy på Earthworks M30 og/eller M50, nait$ ;D
    Hohoho niiice, og jeg som kom med forslag på rimelige Behringer varianter til en håndfull hundrelapper haha. Gratulerer så mye, det der blir sikkert veldig bra.
    Hehe gruppekjøp på Earhworks ja. Jeg tar kontakt med dem og får dem til å lage en heftigere utgave for oss med "special price, only for us" :p
    Hehehe, sånn foruten den lekre blåfargen, så er den store fordelen med RME OctaMic II at hvis en mikkinngang går i stykker, så har jeg 7 i rest. ;D Er jo nesten en skam å koble Dayton EMM-6 på denne, så noe må etterhvert skje. ;D

    Hi-Fi akustikk har snøring, se her vedrørende spm om måleutstyr.

    Dette er en engangsinvestering så ikke spar på noe, kjøp en Earthworks M30/M50 - da er du på den sikre siden:)
    Earthworks M30 - Mikrofon - Finn lavest pris, test og informasjon
    Men da må du ha lydkort i tilsvarende klasse. Blir fort dyrt, og strengt tatt helt unødvendig for amatør/hjemmebruk.

    Om du har kalibreringsfil er mikrofonkvaliteten i praksis nesten ubetydelig.
    Men får man sove og er vi amatører? ;D
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde vært artig å sammenliknet korreksjonsfilen og sluttresultatet laget med RME/Earthworks versus Umik-1.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Hehehe, sånn foruten den lekre blåfargen, så er den store fordelen med RME OctaMic II at hvis en mikkinngang går i stykker, så har jeg 7 i rest. ;D Er jo nesten en skam å koble Dayton EMM-6 på denne, så noe må etterhvert skje. ;D

    Hi-Fi akustikk har snøring, se her vedrørende spm om måleutstyr.
    -----
    Men får man sove og er vi amatører? ;D
    Vi blir nødt til å kjøpe 8 stk M50 og kjøre målinger med alle samtidig, først da får man sove, og utstyrsmessig går under kategorien UltraProff ;)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde vært artig å sammenliknet korreksjonsfilen og sluttresultatet laget med RME/Earthworks versus Umik-1.
    Mener å ha sett flere sammenligninger for en tid tilbake og det er små marginer ute å går blandt de som er kalibrert i de lavere frekvensene, men at det er litt avvik høyere opp. Fant igjen en sammenligning her hos RealTraps.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk for link:) Her er noen kalibreringskurver for Umik-1, ikke så store individuelle forskjeller.
    kalibreringskurver.jpg


    Det hadde vært artig å sammenliknet korreksjonsfilen og sluttresultatet laget med RME/Earthworks versus Umik-1.
    Mener å ha sett flere sammenligninger for en tid tilbake og det er små marginer ute å går blandt de som er kalibrert i de lavere frekvensene, men at det er litt avvik høyere opp. Fant igjen en sammenligning her hos RealTraps.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Takk for link:) Her er noen kalibreringskurver for Umik-1, ikke så store individuelle forskjeller.
    Bare hyggelig, ja ikke noe dramatiske greier så lenge ting er kalibrert, men sikler likevel akkurat like hardt på Earthworks :p
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Hvordan skal setup se ut når jeg øsnker følgende ruting:

    Kanal 1: Mono bass opp til 100 Hz (altså begge kanaler)
    Kanal 2: Venstre mellombass (100-600Hz)
    Kanal 3: Venstre topp (600 - )
    Kanal 4: Høyre mellombass (100-600Hz)
    Kanal 5: Høyre topp (600 - )

    Mvh
    OMF
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Hvordan skal setup se ut når jeg øsnker følgende ruting:

    Kanal 1: Mono bass opp til 100 Hz (altså begge kanaler)
    Kanal 2: Venstre mellombass (100-600Hz)
    Kanal 3: Venstre topp (600 - )
    Kanal 4: Høyre mellombass (100-600Hz)
    Kanal 5: Høyre topp (600 - )

    Mvh
    OMF
    Kanskje et 2.1 konfigurasjon vil fungere greit for deg?

    2.1.jpg


    Da ser Speakers and Bass Management slik ut.

    BM2.1.jpg


    Digital Cross over legger du til en stk høyttaler for henholdsvis høyre og venstre høyttaler og angir lavpass og høypass for de enkelte driverne.

    xo2.1.jpg


    Når du kjører målingen så huk av for: Channel override enabled i menyen Advanced settings.

    chover2.1.jpg


    Deretter kan man angi kanalene slik tingene er koblet opp på lydkortet ved å endre Output Channel (0 tilsvarer kanal 1 på lydkortet).

    meas2.1.jpg


    Før du fyrer i gang å måler kan det være greit å sjekke at du har holdt tunga rett i munnen ved å kjøre en Check Speaker connections. Da sendes snille kneppelyder til hver enkelt driver og man får kvalitetssikret før man dundrer løs med full sveip.

    checkconn.jpg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sliter fremdeles litt med preringing, spesielt i "tvposisjon" dvs høyttalerene stående nær frontveggen. Hva er den viktigste årsaken til preringing? Er det noe spesielt å være oppmerksom på under målingen? Vil den simulerte impulsresonsen fortelle noe?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har tenkt og målt og simulert en del de siste dagene, men forstår fremdeles ikke hvorfor samme anlegg med samme korreksjonsprosedyre men med forskjellig høyttaler plassering og måling kan gi så store forskjeller i preringing. Er det en enkel forklaring på dette?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Beklager om dette har vært besvart før, jeg har søkt men ikke funnet noe...

    Er det mulig å få Audiolense til ett Atmos oppsett til totalt 13 kanaler (inkl 2 suber) med RCA/XLR inn og ut, UTEN pc innkoblet?

    Jeg vil altså gå fra receiverens pre-out-->EQ-->effekttrinn.

    Hvordan yter AL kontra Dirac?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Så vidt jeg har fått med meg, så kan du bruke Audiolense til å lage config til MiniSharc, men du må begrense deg til å kjøre to kanaler pr MiniSHARC for å få taps nok pr kanal til at det blir brukanes i bunn.

    Jeg lager EQ i rePhase, så det er ikke direkte sammenlignbart med Audiolense, men jeg prøvde meg på å kjøpe en OpenDRC-2x2 plugin til min OpenDRC DA-8. Forskjellen mellom ønsket kurve og opnådd resultat ga stor forskjell på 6000 taps pr kanal og 2000 taps pr kanal...

    Johan-Kr
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Audiolense 5.0 er ute i beta utgave. Link: Download | Juice HiFi

    Betydelige forbedringer i tidsdomenekorreksjonen når det gjelder håndtering av pre-ringing. Jeg har gode forhåpninger om at det skal bli enklere for mange å få et godt resultat. Og så produserer Al 5 renere impulsresponser når digital deling benyttes.

    Endringene fra 4.13 til 5.0 er av det omfattende slaget. Mye har dreid seg om å bygge om korreksjonsalgoritmene for å bedre håndtere vanskelig akustikk & høyttalere. Men det er mange andre endringer som er helt oppe i GUI-en. Mer detaljert beskrivelse i linken ovenfor.

    Jeg regner med at det vil dukke opp en del bugs i starten her. Det er fint hvis dere kan hjelpe meg med å finne dem.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Beklager om dette har vært besvart før, jeg har søkt men ikke funnet noe...

    Er det mulig å få Audiolense til ett Atmos oppsett til totalt 13 kanaler (inkl 2 suber) med RCA/XLR inn og ut, UTEN pc innkoblet?

    Jeg vil altså gå fra receiverens pre-out-->EQ-->effekttrinn.

    Hvordan yter AL kontra Dirac?
    Hei,

    Beklager sent svar. Det gjelder til dere andre også. Av en eller annen grunn hadde min egen tråd falt ut av abonnementslisten min :)

    Jeg kjenner ikke Atmos. Hvis receiveren / prosessoren har DSP funksjonalitet der det kan lastes inn FIR filtre, så er det håp...
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Atmos er Dolby sitt "nye" format som også har takkanaler, i mitt tilfelle er det totalt 13 kanaler inkludert 2 suber.

    Receiveren er en Denon X6200, den støtter Audyssey Pro, men om det kan lastes inn filtre fra tredjeparter vet jeg ikke, tviler litt på det... Er det mulig hadde det selvsagt vært gull, men ellers tenkte jeg på en ekstern løsning, type Minidsp, eller helst andre da jeg ikke kan se noen enkel løsning derfra på såpass mange kanaler.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    OpenDRC og MiniSHARC fungerer bra sammen med Audiolense.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    OpenDRC AN (MiniSHARC og AN-FP) gir 2x2 kanaler (2 inn, 2 ut) analog inn/ut, sammen med6144 taps/kanal.

    Du må da ha noen stykker for å få 13 kanaler...

    Johan-Kr
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Audiolense 5.0 er ute i beta utgave. Link: Download | Juice HiFi

    Betydelige forbedringer i tidsdomenekorreksjonen når det gjelder håndtering av pre-ringing. Jeg har gode forhåpninger om at det skal bli enklere for mange å få et godt resultat. Og så produserer Al 5 renere impulsresponser når digital deling benyttes.

    Endringene fra 4.13 til 5.0 er av det omfattende slaget. Mye har dreid seg om å bygge om korreksjonsalgoritmene for å bedre håndtere vanskelig akustikk & høyttalere. Men det er mange andre endringer som er helt oppe i GUI-en. Mer detaljert beskrivelse i linken ovenfor.

    Jeg regner med at det vil dukke opp en del bugs i starten her. Det er fint hvis dere kan hjelpe meg med å finne dem.
    Kan man bruke de gamle målefilene...?

    mvh
    OMF
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Så langt ser alt ut til å virke, men jeg får ikke testet mot gamle korreksjonsfiler;)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg simulerer steprespons med 8 sykler 10Hz og 2 sykler 22.05kHz får jeg forskjellige resultater med 4.12 og 5.0. I den nyeste versjonen er det nesten ikke preringing selv om selective preringing supression ikke er huket av. Er det noen forklaring på dette?



     

    Vedlegg

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Hva slags vinder brukte du? Begge vinduene...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn