Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hipster

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.01.2013
    Innlegg
    57
    Antall liker
    8
    Har stilt dette spørsmålet på JRiver-forumet, men legger det her også i håp om at det er flere her som har erfaring med problemstillingen:

    Har laget et 2.1 filter som jeg forsøker å bruke i JRiver. Om jeg ikke huker av noe i "Output format" og legger inn filteret under "Convolution" viser statusvinduet "Processing: 2 paths", og jeg har kun lyd i fronthøyttalerne. Om jeg velger "2.1" under "Output format" får jeg lyd i subben, men med konstant nivå. Dvs at når jeg justerer volumet med volumkontrollen i JRiver justeres fronthøyttalerne, men ikke subben. Den spiller samme nivå uansett..... Noen som vet hva som kan være galt??

    Har forsøkt 5.1 og flere andre output format med samme resultat.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.293
    Først må du sjekke at routingen i Audiolense er korrekt. Med 2.1 antar jeg at du skal ha offloading av bass til subben fra venstre og høyre høyttaler. Og så skal du kanskje bruke subben i 5.1 oppsett som LFE.

    Du må bruke en config fil fra Audolense. en av de du finner i "correction files" folder. Du velger selv om du bruker 2.0 eller 5.1 format.

    La oss si at du tar 5.1 formatet:

    Da skal du sette opp jriver til å spille av 6 kanaler (5.1). Uten noe bass miksing. Unused channels play silent.

    Så skal du laste opp config filen i jriver convolveren. Da skal dette fungere så lenge oppsettet i Audiolense er korrekt, jfr ovenfor.
     

    hipster

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.01.2013
    Innlegg
    57
    Antall liker
    8
    Fant ut av det til slutt, det var rett og slett konfigurering av hvordan volumkontrollen i Jriver skulle oppføre seg. Endret innstilling her, så justerte den alle kanaler slik den skulle.

    Men så neste utfordring. Laget et 2.1 oppsett (default TTD), men syntes det hørtes rart ut i bassen. Grøtete og rart. Det var mest merkbart utenfor sweetspot, men også der var det noe som ikke var som det skulle. Aller best hørtes det på isolerte basstrommeslag som fikk en slags omvendt decay, lyden ble fadet opp før «kicket» kom. Fryktelig vanskelig å forklare skriftlig merker jeg nå.... :)

    Tenkte det kunne ha noe med TTD å gjøre, så jeg prøvde en ren frekvenskorrigering og problemet forsvant.

    Er det noen vanlige syndere som kan gjøre at resultatet blir som beskrevet over?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.293
    Det høres ut som du har lagd en korreksjon som gir hørbar pre-ringing, hipster. Send meg målingen så skal jeg ta en titt.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    12.882
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Fant ut av det til slutt, det var rett og slett konfigurering av hvordan volumkontrollen i Jriver skulle oppføre seg. Endret innstilling her, så justerte den alle kanaler slik den skulle.

    Men så neste utfordring. Laget et 2.1 oppsett (default TTD), men syntes det hørtes rart ut i bassen. Grøtete og rart. Det var mest merkbart utenfor sweetspot, men også der var det noe som ikke var som det skulle. Aller best hørtes det på isolerte basstrommeslag som fikk en slags omvendt decay, lyden ble fadet opp før «kicket» kom. Fryktelig vanskelig å forklare skriftlig merker jeg nå.... :)

    Tenkte det kunne ha noe med TTD å gjøre, så jeg prøvde en ren frekvenskorrigering og problemet forsvant.

    Er det noen vanlige syndere som kan gjøre at resultatet blir som beskrevet over?
    De gangene jeg har fått hørbar preringing har det av og til hjulpet å senke verdiene i TTD vinduene i korreksjonsprosedyren. Hva er innstillingene dine i TTD vinduet?

    Det kan også være andre årsaker til at du har fått pre-ringing eller pre-echo, som noen kaller det.
    B
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Noen kjappe spørsmål....

    1) Jeg får ikke helt tak på forsinkelsen på målinger. KOrrigerer den dette autoamtisk hver gang - eller er det en logikk når man får muligheten til å resette forsinkelse? (Jeg får ofte ikke muligeht til å gjøre det - selm om jeg gjerne skulle ha gjort det - feks med finjustering av høyttalere)

    2) Kan man bruke samme måling på ulike set up så lenge man har måledata for aktuelle frekvenser som skal spilles...?

    3) Er det noen grunn til å velge feks 32 bit i målemodulen....

    Mvh
    OMF
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.293
    1) Den korrigerer automatisk hver gang. Men du kan overstyre de målte forsinkelsene fra målemodulen. Der kan du skrive inn selvvalgte verdier. Husk å lagre, og å send målingen til "main form".
    3) Tror ikke det. Jeg er også høyst usikker på om det er noen reell forskjell på 16 bit og 24 bit. (Jeg kan ikke se forskjell på de to når jeg måler Lynx Hilo i digitaldomenet)
    2) Denne forsto jeg ikke.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    1) Den korrigerer automatisk hver gang. Men du kan overstyre de målte forsinkelsene fra målemodulen. Der kan du skrive inn selvvalgte verdier. Husk å lagre, og å send målingen til "main form".
    3) Tror ikke det. Jeg er også høyst usikker på om det er noen reell forskjell på 16 bit og 24 bit. (Jeg kan ikke se forskjell på de to når jeg måler Lynx Hilo i digitaldomenet)
    2) Denne forsto jeg ikke.
    Hvis jeg har foretatt måling i et treveisoppsett med delefrekvens på feks 100 og 700 hz. Kan jeg da lage meg et nytt set up, med 125 hz og 800 hz, og lage korreksjon med samme måling ( så lenge jeg har målt godt forbi delefrekvensene)..?

    mvh
    OMF
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Dersom man lisensierer Audiolense på en maskin og ønsker å flytte den til en annen senere, er det noe som løses med en kjapp epost eller?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.293
    Det løses kjapt på en e-post. Du sender ny hardware ID, så kommer det ny lisensnøkkel i retur.

    Hvis det skjer midt i en ferie kan det ta noen dager. Som regel skjer det i løpet av samme dag.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Har akkurat "funnet" audiolense. Virker veldig spennende.

    Hvor lav latency kan man få med Audiolense? Og Audiolense krever en PC, og dermed skal lydkortets latency også være med i det regnestykket vil jeg tro.

    Hvor mange lydkanaler kan audiolense surround håntere? Klarer den 7.2.4?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    12.882
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Har akkurat "funnet" audiolense. Virker veldig spennende.

    Hvor lav latency kan man få med Audiolense? Og Audiolense krever en PC, og dermed skal lydkortets latency også være med i det regnestykket vil jeg tro.

    Hvor mange lydkanaler kan audiolense surround håntere? Klarer den 7.2.4?
    Latency avhenger av filterlengden i Audiolense og convolveren i pc'n.
    Latency i lydkort tror jeg ikke du trenger bekymre deg om.
    Tror Audiolense støtter ubegrenset antall kanaler, over 30 om jeg ikke husker feil. Kanskje enda fler.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis du bruker JRiver til avspilling, så har den latency justering på bildet - som gjør at du får bra lipsync.
    Derimot tror jeg vel uansett at et slikt filter introduserer for mye latency til at det funker å bruke det uten noen form for delay på bilde!

    I JRiver så kan du lage seg ulike profiler.
    *Så når du spiller Blueray/DVD så spiller jeg dette med lange filter og buffere i JRiver, og justerer lipsync i JRiver.
    *Hvis du skal spille Netflix eller andre kilder(Som JRiver ikke lenger støtter) så må du spille denne i nettleseren, og bruke WDM driveren. Da kan du sette opp en annen avspillerprofil med korte filter og minimale buffere.

    Mvh
    OMF
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Jeg skal ikke bruke PC til videoavspilling, og dermed ekstern videokjede på utsiden av lydsystemet. Derfor er absolutt tidsforsinkelse av betydning. Så ja, jeg er nok avhengig av å kunne tidsforsinke video.

    Skal bruke mitt DigTap-kort til å føde digital lyd fra en surroundprosessor og inn i PC for prosessering. Gjerne med jriver på PC-en, men ikke et must. Hva som helst som kjører ASIO vil vel virke med audiolense, ikke sant? (Så jeg kan strengt lage ASIO mappingen selv).
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.293
    Med ekstern kilde trenger du å ha et program inni loopen der filtreringen kjøres. Det finnes egne VST hosts som kan brukes, eksempelvis Bidule fra Plogue sammen med Sourceforge Convolver (som er gratis). Da må du starte Bidule hver gang du skal se film.... Jeg er usikker på hvor mye latency dette gir. Minimum delay filtrene i Audiolense kan ha 10-20 ms (typisk) forsinkelse hvis det er bass management og subwoofere inne i bildet. Hvis det kun er fullrange høyttalere snakker vi om 2-3 millisekunder. Men så kommer den tiden som selve konvolusjonen tar i tillegg.

    Her tror jeg du må prøve deg frem. Sourceforge convolver må også testes, den har ligget stille i et par windows-generasjoner nå. Jeg antar at den fortsatt fungerer greit, men kan ikke garantere det.

    Det er mulig at noen av Audiolense brukerne på Audiolense User Forum har kjennskap til andre softwarekonfigurasjoner som egner seg bedre til ditt bruk.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Hvordan plugges audiolense inn i lydkjeden? For den kan plugges inn mot ASIO?

    Jeg har allerede et eget program som kjører loopback/matrixmixer over ASIO. Den tar lyden fra én ASIO source og ut igjen på ASIO sink. Og da gjerne på samme lyddevice, som f.eks. Lynx. Bruker dette for å teste kanalmapping i hjemmekino til måling/sveip av arbitrære kanaler.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.293
    Audiolense genererer fir korreksjonsfiltre i form av en wav fil og en konfigurasjonsfil. En av disse må lastes inn i en convolver. Hvis programmet ditt med loopback etc også har en VST host, så kan du laste inn en convolver der.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei Bernt

    Holder på å forberede tilskudd av en sub i flerkanals stereo-oppsettet mitt. Er noen småting jeg lurer på.
    Tenker å ha suben som en egen kanal uten noen bassrouting. Har seks kanaler fra før. Er det 7.0 som er det greieste høyttaleroppsettet å bruke?
    Hvor langt trenger sweepet å gå?

    Er det ellers noen praktiske ting som det er greit å være klar over?

    Ha en fin kveld! :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.293
    Jeg tror 6.1 er et greit utgangspunkt. Sveipet kan med fordel gå på oversiden av 1000 Hz. Ofte har det ikke noe å si, men noen ganger gir det bedre sikkerhet i forhold til å måle timingen i målingen.

    Men hvordan skal du bruke subben uten bassrouting? Skal du begynne med film?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk!
    Nei, ikke film. Alle høyttalerene skal spille fullfrekvent så suben er ment å spille i tillegg til uten at jeg deler av frontene.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.293
    Da tror jeg du bør prøve bass management. Du kan eksperimentere med veldig brede delefilter så du får mye overlapp. Og så bør du, for sikkerhets skyld, bruke litt forskjellig offloadingfrekvens for hver høyttaler. Da får du et delefilter for hver og tilnærmet perfekt integrasjon.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Til info så er det nå mulig å gjøre målinger vha REW med Al korreksjon implementert. Den siste beta versjonen (7) av REW har gjort det mulig å generere et testsweep med en tidsreferanse som kan lagres som en wav fil og avspilles på vanlig måte. Målerutinen i REW venter på tidsreferansen før selve målingen starter. Dette gjør det i alle fall for meg mye enklere å sjekke om alt er på stell:)
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Til info så er det nå mulig å gjøre målinger vha REW med Al korreksjon implementert. Den siste beta versjonen (7) av REW har gjort det mulig å generere et testsweep med en tidsreferanse som kan lagres som en wav fil og avspilles på vanlig måte. Målerutinen i REW venter på tidsreferansen før selve målingen starter. Dette gjør det i alle fall for meg mye enklere å sjekke om alt er på stell:)
    Dette høres jo midt i blinken ut....

    Men hvor finner jeg denne versjonen...?

    Mvh
    OMF
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan gikk det OMF, fant du riktig versjon og fikk gjort noen målinger?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, ting går sakte om dagen.....

    Jeg har ingen planer om å gjøre noe mer med oppsettet - før jeg får til skikkelig målinger, og da er dette åpenbart et steg i riktig retning, men har ikke fått lastet ned ennå.

    Mvh
    OMF
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Er det sånn nå at en kan gjøre kontrollmålinger på om simulert stemmer med "virkeligheten"? Kom gjerne med en Audiolense-simulert kurve og et måleresultat fra REW - sevlfølgelig med mikrofon plassert på mm samme sted
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    12.882
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Skulle gjerne testet ut dette sjøl, men jeg har hifi pause frem til høsten.
    Alt er stuet bort.
    Har kun dritt-tv med dritt-lyd som jeg aldri ser eller hører på.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.845
    Antall liker
    8.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er det sånn nå at en kan gjøre kontrollmålinger på om simulert stemmer med "virkeligheten"? Kom gjerne med en Audiolense-simulert kurve og et måleresultat fra REW - sevlfølgelig med mikrofon plassert på mm samme sted
    Ja

    Nå er det nok litt ulike målevinduer og glatting på ting, men dette kan bøli litt spennende å se!

    Mvh
    OMF
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hei!

    Audiolense er et korreksjonsprogram og lager en korreksjonsfil.

    Du må altså ha en PC hvor du kan kjøre Audiolense som program. I Audiolense så velger du hva som er output/input (Dette vil jo da være i PCen lydkort). Hos meg velger jeg lynx Aurora. Så må du også lage et "setup" i Audiolense. Der spesifiserer du i grunn oppsettet ditt. Har du to vanlige høyttalere så er det vledig enkelt - da velger du bare fullrange høyre og venstre. I mitt tilfelle med 3 veis aktivt delt, så spesifiserer jeg tre kanaler til høyre og tre tilvenstre og spesifiserer også delefrekvensene.

    Når et er gjort, så foretar du en måling. Da sender programmet ut sinussveip på det lydkortet du har valgt, og måler lyden i rommet gjennom mikrofon og den inngangen du har valgt.

    Når du har gjort en måling, så filtrerer du målingen. Dette trinnet kan virke noe komplisert, men er helt automatisk. Du kan likefullt velge å justere filtrene etter egne preferanser, mens default verdien er veldig bra. Det man gjør i filtreringen er å luke bort de måledataene man ikke vil ta hensyn til når korreksjonsfilen skal lages - her bestemmer man feks gating.

    Så må du legge inn en target kurve. Her kan man leke mye, men en rett linje som faller ca 5dB fra bunn til topp, men en slak avrulling i begge ender er en grei start.

    Når det er gjort, er det bare å trykke på knappen som genererer filtert og lagre det med ønsket samplingsrate.

    Og det er det du bruker Audiolense til.
    Det filteret du har nå - er en "datafil" som forteller hva som skal gjøre med de ulike kanalene.

    Jeg bruker JRiver, og da er det velding enkelt å gå inn i settings i Jriver, og under lydbehandlingsdelen, så ligger det en funksjon hvor man kan laste opp denne filterfilen også spiller Jriver med romkorreksjon!

    Mvh
    OMF
    En forklaring på hvordan du gjør det som er merket med rødt
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.293
    Du velger Lynx Aurora når du skal måle.

    Så kan det hende du må overstyre det default output channels. Det kommer an på hvor du har plugget inn de ulike høyttalerelementene i lydkortet. Dette gjør du i så fall ved å enable channel override i advanced menyen i målevinduet.

    Regner med at du kjører "vanlig" stereo-oppsett. I så fall er dette alt som skal til.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Har nok kommet mye kortere i prosessen enn dere tror. Forståelse for data er minimal og jeg brukte 15 timer i går på og konvertere Audiolense(demo) til Audiolense. Skulle jeg forresten ikke betalt for dette?
    Det er når du vet hva du skal gjøre, kanskje et lite minutts arbeide.

    Har koblet aurora 8 til pc og slått på strømmen med et sykt smell. Tror det gikk bra. Ingen ting av programmer samarbeider Mangler drivere til Aurora'n. Vet ikke hva jeg skal lete etter og hvordan den installeres. Har lett og prøvd noen timer nå, men ingenting bli noe av. Masse røde kryss og gule varsel-trekanter med utropstegn.
    Klarer visst ikke og forklare hvor dårlig jeg er på data og for å ha sagt det, så er jeg ikke interessert i å lære heller.
    La oss si at havet er data og dens muligheter, og at de beste her på forumet har dykket ned til flere hundre meter og at de aller, aller dyktigste i verden somler nede på noe tusen meter, mens jeg allerede på en mm dybde har store vanskeligheter med å puste.
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Tror ikke det er noe vits. PC må nok settes opp 100% på nytt etter at jeg hadde 4 nødvendige klikk og 15 millioner unødvendige og egentlig skumle klikk i går. Tror faktisk en apekatt hadde gjort mindre skade, men med omtrent samme sluttresultat - ingenting!!!
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Så litt i manualen til Lynx lydkortet og vips så var drivere på plass og Audiolense og Aurora'n "prater" sammen.
    Tror ikke jeg tar sjansen på å begynne alene, i hvert fall ikke før neste helg:)
    Skal jobbe rundt om i Norge hele neste uke og vil da ikke være hjemme før på fredag. I mellomtide lar jeg dette ligge - vil jo ikke ha på meg at jeg sprengte huse av grunnmuren og så stakk avgårde på jobb. Faktisk litt bekymret for hva jeg kan stelle i stand.;)
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Nå har ikke jeg brukt Audiolense, men har rotet litt med et par andre dsp-løsninger (du er nok mange hakk over med all erfaringen du har med DEQX).

    I aller første testfase bruker jeg gjerne 5.1 inngangen på en gammel surroundforsterker i stedet for rett i effektforsterker slik at jeg har full kontroll på volum og signalruting før noe som helst blir kjørt "live".
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn