Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    En kompromissløs korreksjon forsinker med opptil 0,7 sekunder.

    En korreksjon som fortsatt er god, men laget for lav latency ligger under 10 ms. Så går det nok an å snike inn litt tidsdomenekorreksjon også, hvis man tillater litt støre tidsforsinkelse. Det ligger i sakens natur at slik tidsdomenekorreksjon som Audiolense gjør må føre til en forsinkelse. Fysisk og matematisk umulig å få det til uten.

    Du får minst tidsforsinkelse når du bruker Audiolense konvolveren. Stort sett alle andre konvolvere tilfører en ikke ubetydelig tidsforsinkelse pga at lyden prosesseres i store blokker.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.545
    Sted
    Langesund
    Ja. Og du trenger ikke avinstallere den du har.

    Jeg regner med at du har oppdatert dot net og visual c distro i henhold til det som står på nedlastingssiden.

    PS det er et "farlig nettsted" varsel på juicehifi.com. Det er falsk alarm. Klikk på "detaljer", så kommer du fram.
    Har tatt siste oppdatering av windows 10 og lastet ned de to. Ser nå ut som ting responderer som det skal.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    @Bx Da har jeg samme problemet igjen med å ikke komme inn i convolveren. Har satt opp et nytt lydkort, men kommer ikke inn i convolver for å endre. Den bare blinker og stenger seg ned.
    Prøvde avinstallasjon og reinstallasjon, men ingen hjelp.
    Hva skjer??
    Og virker heller ikke som jeg får slettet alle filer ved avinstallasjon. Er det en folder noe sted med settings?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Program data folderen. Der ligger det en ini fil som jeg sletter stadig vekk.

    Det kan være greit å starte konvolveren som stand-alone og så sette den opp slik du ønsker. Når den så åpnes som lydkort fra feks jriver så er forhåpentlig alt på stell.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    hvor finner jeg den folderen?
    windows 10
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    C program data
    hjelper ikke. åpnes såvidt og så stenges ned etter noen sekunder. Jeg kommer ikke inn for å endre noe.
    Gamle lydkortet er avinstallert og drivere fjernet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Er du silkker på at det ikke ligger i det skjulte tray-området?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.046
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Legger seg ikke der før den er aktiv ,Men du kan vel starte standalone fra start menyen ?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Nei. Åpnes bare i et raskt sekund fra startmeny
    Eller har jeg kommet helt og standalone åpnes fra et annet sted?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.965
    Sted
    Tårnåsen
    Innser at jeg er en "superlight" bruker sammenliknet med mange her som tydeligvis benytter Audiolense til aktive delefiltre+RC med flerkanals dac i etterkant osv osv. Jeg har kun et enkelt 2-kanals filter som jeg laster opp til Roon og som korrigerer stereo høyttalere, og et annet som tar høyde for stereo subwoofere som allerede er fasealignet med mains (så godt det lar seg gjøre), altså fortsatt som ett system (dvs, filteret er fortsatt bare stereo/2ch). Mange årsaker til at jeg har gjort det slik men det er ikke helt poenget, som er:
    For å sjekke resultatet av korrigeringene: Trenger jeg da å installere den convolveren dere snakker om som en korrigert output fra PC/Mac etter REW?
    Så med andre ord, convolver vises da som en ny output-kanal fra PC/Mac? Og funker den på Mac eller kun PC?
    Eller kan jeg glemme hele convolveren og stole på simulerte resultater som jeg ser i Audiolense?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Simuleringen er like pålitelig som målingen korreksjonen er basert på. Målinger er stort sett enten ok eller ikke. Lite midle ground å snakke om.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Nei. Åpnes bare i et raskt sekund fra startmeny
    Eller har jeg kommet helt og standalone åpnes fra et annet sted?
    Convolver vil ikke åpnes etter bytte av lydkort

    Dette løste seg. Jeg måtte inn i Regedit og slette gamle ASIO driveroppføringer der. Nå åpnes det fint
    Det hang igjen ASIO driver fra forrige lydkort. Gamle lydkort var fortsatt synlig i roon og dette ble ikke fjernet med uninstall

    For å rense dette ut gjorde jeg følgende:

    1. Start>Run>regedit
    2. lette frem HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\ASIO\
    3. Slettet Audiolense og gamle lydkort driver
    4. Fiksa
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.965
    Sted
    Tårnåsen
    Simuleringen er like pålitelig som målingen korreksjonen er basert på. Målinger er stort sett enten ok eller ikke. Lite midle ground å snakke om.
    Ja det samme sier Dirac men der stemte simulert korreksjon sjelden særlig bra, spesielt rundt frekvenser med mye kansellering. Litt derfor jeg spør. Eller mulig jeg ikke helt forstår svaret. Jeg får kanskje bare prøve meg fram :)
     
    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Mener bestemt at andre har dobbeltsjekket og konkludert med at simuleringene i AL holder vann. Var det @The Shy mon tro? Når det er sagt, begynner jeg i økende grad å forstå at det foregår hørbare ting også utenfor frekvensdomenet. En fin frekvenskurve er viktig for all del, men det er også andre ting som betyr noe for totalopplevelsen. Ref. det jeg har holdt på med de siste dagene som gir absolutt hørbare utslag uten at frekvensmålingene gjenspeiler disse. Dette er kanskje nivå to på AL ferdighsetsskalaen? Her kjenner jeg på motivasjonen til å lære meg mer om de andre målingene som gjøres og kan tolkes i AL. Bx forsøkte å forklare da jeg besøkte ham på sensommeren, men jeg må nok ha noen repetisjoner før jeg klarer å tolke det jeg ser.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.965
    Sted
    Tårnåsen
    Mener bestemt at andre har dobbeltsjekket og konkludert med at simuleringene i AL holder vann. Var det @The Shy mon tro? Når det er sagt, begynner jeg i økende grad å forstå at det foregår hørbare ting også utenfor frekvensdomenet. En fin frekvenskurve er viktig for all del, men det er også andre ting som betyr noe for totalopplevelsen. Ref. det jeg har holdt på med de siste dagene som gir absolutt hørbare utslag uten at frekvensmålingene gjenspeiler disse. Dette er kanskje nivå to på AL ferdighsetsskalaen? Her kjenner jeg på motivasjonen til å lære meg mer om de andre målingene som gjøres og kan tolkes i AL. Bx forsøkte å forklare da jeg besøkte ham på sensommeren, men jeg må nok ha noen repetisjoner før jeg klarer å tolke det jeg ser.
    Ja jeg tviler egentlig ikke på simuleringene, jeg spør mest for å forstå bedre :) Og ja, etter å ha holdt på med dsp i mange år er jeg ikke i tvil om at det er mye mer en frekvensdomenet som betyr noe. Men læringskurven med Audiolense er litt bratt må jeg innrømme og du har utvilsomt kommet et godt stykke videre ja! Bx sitt svar til meg tidligere tyder på at man med Audiolense (og i motsetning til mye annet RC jeg har brukt) faktisk (rekursivt) demper refleksjoner med motfase korreksjoner like mye før i tid som refleksjonen vil treffe lytteposisjon. Sikkert litt overforenklet forklart men det er superspennende! Da antar jeg at også group delay vil forbedres uten at jeg har klart å måle "før og etter". Så det er derfor jeg gjerne vil vite om den nye convolveren kan hjelpe meg med å se tydeligere før og etter resultater med programvare som jeg kjenner aller best (REW) :)
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Ja det samme sier Dirac men der stemte simulert korreksjon sjelden særlig bra, spesielt rundt frekvenser med mye kansellering. Litt derfor jeg spør. Eller mulig jeg ikke helt forstår svaret. Jeg får kanskje bare prøve meg fram :)
    Det går an å måle med Audiolense gjennom den nye konvolveren. Da skal du lage et høyttaleroppsett som reflekterer det formatet du vil måle, f.eks. 2.0 eller 5.1, i stedet for høyttaleroppsettet slik det egentlig er. Men hvis noe gikk feil da filtrene ble laget, så ligger det i selve målingen. Og du risikerer å gjenta samme feilen en gang til. Alternativet er å måle med Rew. Det kan gjøres enten gjennom konvolveren eller jriver. Da får du en "uavhengig" måling av resultatet.

    Men som sagt, hvis målingen er korrekt, så stemmer simuleringene svært bra. Mange har kontrollmålt opp gjennom årene og bekreftet dette.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Ja jeg tviler egentlig ikke på simuleringene, jeg spør mest for å forstå bedre :) Og ja, etter å ha holdt på med dsp i mange år er jeg ikke i tvil om at det er mye mer en frekvensdomenet som betyr noe. Men læringskurven med Audiolense er litt bratt må jeg innrømme og du har utvilsomt kommet et godt stykke videre ja! Bx sitt svar til meg tidligere tyder på at man med Audiolense (og i motsetning til mye annet RC jeg har brukt) faktisk (rekursivt) demper refleksjoner med motfase korreksjoner like mye før i tid som refleksjonen vil treffe lytteposisjon. Sikkert litt overforenklet forklart men det er superspennende! Da antar jeg at også group delay vil forbedres uten at jeg har klart å måle "før og etter". Så det er derfor jeg gjerne vil vite om den nye convolveren kan hjelpe meg med å se tydeligere før og etter resultater med programvare som jeg kjenner aller best (REW) :)
    Group delay vil forbedres noe, ja. Men de forbedringene som foregår i tidsdomenet er lettere å se på inpulsresponser og step responser.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg lagt ut Audiolense konvolveren for salg med en introduksjonspris på 700 kr. Dessverre er nettbutikken for øyeblikket merket som et farlig sted. Det er falsk alarm, men jeg trenger hjelp fra noen som ikke er spesielt kundeorienterte til å få fjernet advarselen. I mellomtiden tar jeg gjerne bestilling per mail eller per PM her på sentralen.

    2020 har forøvrig vært et strålende år for Audiolense, med en omsetningsøkning på ca 75%. Det har også begynt å tikke inn noen ordrer fra Kina i år. Juice Hifi og Audiolense er fortsatt en liten virksomhet, men det er stor livskraft. Så jeg lover like stor satsing i fortsettelsen, og vel så det.

    I mange år var det Norge som sto for den største omsetningen, tett fulgt av USA. Nå er Norge distansert av USA og Canada. Og det er flere ganske store og kjempestore land som har begynt å røre på seg. Her er en grafisk oversikt som viser relativ omsetning per land:
    Vis vedlegget 685164

    Jeg var "helt sikker" på at Audiolense ville bli en kommersiell suksess i 2008, men fem år senere, noen av dem ganske tunge, var satsingen redefinert til å være en hobby, riktgnok av det tidkrevende slaget, men dog. Men de siste 4-5 årene har vært en sammenhengende opptur og det begynner å bli ganske så morsomt.

    Audiolense har forøvrig nytt godt av en stor hjemmebanefordel i Norge i alle år, mye takket være gode ambassadører her på HFS, som hjelper hverandre og nykommere til å skru best mulig lyd, og ofte med betydelig suksess. Det er på høy tid å si: Tusen takk til dere alle sammen.

    Og: Godt nytt år!
    Hei!
    Hvor lenge varer introduksjonsprisen? Skal laste ned og prøve konvolveren nå. Har prøvd en tidlig utgave, men fikk det ikke til å virke med RME UFX og Jriver. Behovet er først vinylavspilling, men gjerne også som erstatning for Jriver for både Tidal og andre eksterne kilder enn vinyl, hvis dette kommer.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hei!
    Hvor lenge varer introduksjonsprisen? Skal laste ned og prøve konvolveren nå. Har prøvd en tidlig utgave, men fikk det ikke til å virke med RME UFX og Jriver. Behovet er først vinylavspilling, men gjerne også som erstatning for Jriver for både Tidal og andre eksterne kilder enn vinyl, hvis dette kommer.
    Tilbudet står i hvert fall ut Januar. Nå går dessverre betalisensen ut i dag eller i morgen. Jeg har tenkt å laste opp en versjon med 2-3 mnd prøvelisens, men det blir ikke i dag for å si det sånn.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Tilbudet står i hvert fall ut Januar. Nå går dessverre betalisensen ut i dag eller i morgen. Jeg har tenkt å laste opp en versjon med 2-3 mnd prøvelisens, men det blir ikke i dag for å si det sånn.
    Jeg har lastet ned 1.0 og eksperimentert litt. Får lyd fra vinyl nå! En ting jeg er i tvil om er om Windows resampler signalet hvis jeg huker av for "Listen to this device" ? Jeg har RME UFX lydkort, med mulighet for loopback, og jeg kan ikke skjønne hvorfor det ikke skulle virke å få signalet inn til konvolveren via loopback. Men nå virker det slik, uten at jeg egentlig vet hva som var problemet. Jeg kobler signalet fra pickupen til MIC 11 + 12 i RME UFX. I RME mixeren har jeg laget en ruting fra Input MIC 11 + 12 og til Hardware Output ADAT 1 + 2, denne er ikke i bruk til noe annet. Deretter har jeg satt på Loopback på ADAT 1 + 2 Hardware Output. Da forstår jeg det slik at signalet loopes tilbake til Playback Channel ADAT 1 + 2 ( kanal15 + 16). Hvis jeg så setter Input Channels 2 og Input Offset 14 i konvolver så får jeg lyd ut i alle 10 kanaler! Valgt ASIO Fireface USB som lydkort, og har stoppet Jriver. Låter veldig tynt, prøvde et gammelt filter, skal lagre et nytt. Skal prøve å sette opp samplingsraten til 96/24, og se om jeg får det til fra Jriver også. Om mulig vil jeg gjerne ha det slik at jeg kan spille av vinyl uten å bruke Open Live i Jriver, men vil gjerne ha mulighet til å spille gjennom Jriver WDM-driveren, slik at systemet blir sikkert å bruke når 13-åringen min spiller f eks fra Youtube :)

    Noen skjermdumps (Matrix view viser Phones 11 og 12, men det skal være Phones 9 og 10):
    TMFX Matrix view.png





    Convolver 1.0 skermbilde.png
    TMFX Mixer view.png
     
    Sist redigert:

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Godt nyttår :) Funker fint med 96kHz også, men fortsatt som om filteret ikke har RIAA-korreksjon. Ingen bass, og mye diskant. Lagret et nytt filter i .alc-format med kun RIAA. Får bare standalone konvolveren til å virke når pålogget som administrator. Pålogget som vanlig bruker forsvinner konvolver-vinduet etter et par sekunder.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg får ta en sjekk på det, cyberkul.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Gjorde en enkel test her, det ser greit ut:

    2021-01-01 15_54_51-Debugging Audiolense 6.13 XO Version.          Current Setup_ 2.0.jpg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    @Bx satt opp lisensnøkkel i dag for konvolveren. Den fungerer på standalone ser det ut som, men hvis jeg prøver å åpne roon får jeg beskjed om at jeg ikke har gyldig lisens.
    PRøvd å avinstallere og reinstallere men ingen hjelp

    EDIT Dataguru Johoo fixet biffen

    Måtte gå inn i Appdata og slette RAATserver mappen
    Nå funker det igjen...
     
    Sist redigert:

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Gjorde en enkel test her, det ser greit ut:

    Vis vedlegget 686076
    Takk for hjelpen! Om jeg huker av for "Listen to this device" i Windows kan jeg spille vinyl gjennom Jriver igjen, med Jriver konvolver. Ingen offset noen steder. Da høres vinyl normal ut. Om jeg velger Audiolense som lydkort i Jriver, og prøver Open Live for å spille vinyl, lukker Jriver seg. En eller annen konflikt, kanskje samme som jeg plagdes med da jeg prøvde AL-konvolver første gang. Stand alone konvolver virker, men som sagt låter ikke riktig.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Al-konvolveren skal være den perfekte løsningen for vinyl. Håper du finner ut hvor hunden ligger begravet. Hvis det er i konvolveren, så skal jeg se hva jeg kan gjøre med saken.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.046
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    @Cyberkul,Har en følelse av at du gjør ting vanskeligere enn nødvendig...
    Denne routingen frem og tilbake forstår jeg ikke hva du vil med. Huk av lytt på i Windows og lag filter med riaa i Audiolense filterformat og kjør ! Skal vel ikke være verre enn det ?
    Eller?
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Al-konvolveren skal være den perfekte løsningen for vinyl. Håper du finner ut hvor hunden ligger begravet. Hvis det er i konvolveren, så skal jeg se hva jeg kan gjøre med saken.
    Som sagt ser det ut til å fungere utmerket for vinyl med standalone konvolveren, må bare få avklart hvorfor det ikke låter riktig.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Så du opplever at det samme filteret låter bedre gjennom jriver?
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    @Cyberkul,Har en følelse av at du gjør ting vanskeligere enn nødvendig...
    Denne routingen frem og tilbake forstår jeg ikke hva du vil med. Huk av lytt på i Windows og lag filter med riaa i Audiolense filterformat og kjør ! Skal vel ikke være verre enn det ?
    Eller?
    Rutingen var fordi jeg ikke fikk det til å fungere stabilt i Jriver med "lytt" i Windows, og fordi jeg ikke ville involvere ruting i Windows. Fungerer for AL-konvolver, men ikke for Jriver. Nå har jeg fått avklart av Bernt at det bare er ruting, og ikke resampling i Windows når du huker av for "Lytt..". Løsningen kan være å bruke standalone konvolveren for vinyl, uten Jriver, og heller bruke Jriver og Jriver WDM-driver for all annen lyd, spesielt Tidal. Hvis du bruker Jriver og RME, så hører jeg gjerne om hvordan du har gjort det for vinyl :)
     
    Sist redigert:

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Så du opplever at det samme filteret låter bedre gjennom jriver?
    Ja, og går utfra at det er samme filter, selv om filendelsen er en annen. Kanskje jeg huket av for RIAA-korreksjon for sent i prosessen da jeg laget .alc-fila? Skal prøve pånytt.
     
    Sist redigert:

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.046
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har ikke prøvd vinyl siden jeg tok i bruk Al convolveren men satt på som vanlig nå og det spiller fint her...Har huket av lytt på analog 1/2.
    Ellers ingen forandring siden Jriver...
    Men jeg bruker riaa trinn før Ufx, men med riaa i filter så er jo det det samme ?
     

    Vedlegg

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    @cyberkul Går ut fra at du kun kjører al konvolveren når du kjører stand-slone. Ingen andre programmer involvert...
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke prøvd vinyl siden jeg tok i bruk Al convolveren men satt på som vanlig nå og det spiller fint her...Har huket av lytt på analog 1/2.
    Ellers ingen forandring siden Jriver...
    Men jeg bruker riaa trinn før Ufx, men med riaa i filter så er jo det det samme ?
    Ja, bortsett fra at jeg bruker UFX som MC-stepup også, så jeg bruker mic-inngang 11 + 12, derav dette offset-maset. Men du bruker Open Live for å spille av vinyl i Jriver? Brukte du AL-Konvolver + Jriver nå når du spilte?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn