Støtter den Vidar, skulle gjerne selv ha tatt kontrollmåling etter korreksjon, men jeg "hører" stort sett det som simuleringen i AL sier.Takk igjen BX for utfyllende og informativt svar. Jeg tror jeg slår meg til ro med at simuleringene trolig stemmer bedre med virkeligheten enn målingene via JRiver. Ørene mine er også mer enige med simuleringene enn målingene.
Bruker jRiiver i dag, og har akkurat skaffet audiolense 2.0. Øvrig utstyr i signatur. Før dette benyttet jeg REW, for manuell plotting av eq i jRiver. AL funker svært mye bedre, men har sittet på gjerdet lenge da demoen ikke har gitt meg gode nok indikasjoner på hvor store forbedringer man kan forvente. Angrer ikke på at jeg omsider kjøpte. AL er svært kapabelLynx Studio har flere produkter som burde passe. Meget god lydkvalitet og bra pris. Du bør ta en kikk på disse.
Hvis du skal spille vinyl så trenger du fortsatt å forsterke signalet opp til linjenivå før du ad konvertering (tror jeg). Her er det mulig at en god mikrofonforsterker gjør susen.
Jeg tror det er intern ruting på alle proffe lydkort. Men hvis du skal korrigere eksterne kilder, så trenger du å loope via en konvolver. Jeg tror JRiver kan gjøre jobben...
Bruker jRiiver i dag, og har akkurat skaffet audiolense 2.0. Øvrig utstyr i signatur. Før dette benyttet jeg REW, for manuell plotting av eq i jRiver. AL funker svært mye bedre, men har sittet på gjerdet lenge da demoen ikke har gitt meg gode nok indikasjoner på hvor store forbedringer man kan forvente. Angrer ikke på at jeg omsider kjøpte. AL er svært kapabelLynx Studio har flere produkter som burde passe. Meget god lydkvalitet og bra pris. Du bør ta en kikk på disse.
Hvis du skal spille vinyl så trenger du fortsatt å forsterke signalet opp til linjenivå før du ad konvertering (tror jeg). Her er det mulig at en god mikrofonforsterker gjør susen.
Jeg tror det er intern ruting på alle proffe lydkort. Men hvis du skal korrigere eksterne kilder, så trenger du å loope via en konvolver. Jeg tror JRiver kan gjøre jobben...
Lynx har hilo, som etter det jeg forstår kun har en steroutgang med variabel gain, og en med fast gain, så selv om den hadde hatt remote må man ha kjørt volum via software.
Den har toslink (trenger dette da systemet står i stuen), slik at mor får skikkelig lyd på dr Phil. (Og fillm, ps4 osv). Men da er jeg like langt, for tror ikke den kan route ulike signaler til de to outputene. (Ved overgang til 2.2-oppsett eller aktiv deling, som er tanken på sikt.)
Slik jeg kan se det vil da Aurora 8 kunne være en kandidat, men da må jeg styre med ekstern adapter for toslink, samt softwarebasert remoteløsning. Fordelen med det er jo at DAC'en kan gjemmes bort i et skap. Ulempen er at man er prisgitt at pc er online for å få lyd ut av elendigheten.
Syns de er svært egoistiske de derre prolyd-folka. Alt for lite creature comforts på enhetene sine.
Jeg har ikke noe problemer med wdm driveren hos meg mtp lydkvalitet. Men har hatt noen bekjente som har slitt litt med det, og det har fungert for dem og avinstallere/installere wdm driveren på nytt.Dette skal jeg være forsiktig med å påstå Vidar, men jeg har en følelse av at wdm driveren i JRiver ikke er helt som den burde være. Når jeg bruker den synes jeg det låter ganske så tannløst og blodfattig, både med og uten korreksjon. Mulig det er noen feil innstillinger hos meg, men flac filer rett fra harddisk i JRiver uten wdm driveren låter mye bedre og gjennomsiktig, selv med FIR filtere fra Audiolense.
Man kan da lage mange nye og forskjellige filtre basert på samme måling, eller er det noe jeg misforstår her?Ønsker meg muligheten til å lage nytt et filter basert på målingen, ikke alt man må begynne helt på nytt. Fikser du dette i løpet av helgen BX?
Ønsker meg at new target-kurven er basert på målingen, så jeg slipper å starte på blanke ark. Dvs at alle punktene i new target kan være definert på forhånd. Da er det enklere å dempe en frekvens eller to. I dag må jeg lange meg en helt ny targetkurve, noe som krever mye innsats og som jeg ikke får helt til. Fikser du dette BX?Man kan da lage mange nye og forskjellige filtre basert på samme måling, eller er det noe jeg misforstår her?Ønsker meg muligheten til å lage nytt et filter basert på målingen, ikke alt man må begynne helt på nytt. Fikser du dette i løpet av helgen BX?
B
Det blir dårlig kontroll i nedre mellomtone og nesten ingen kontroll i bassen pga at filtrene er så korte.Funderer på å bestille en av disse:
freeDSP | An Open-Source Low-Budget Audio DSP
Er en FIR-modul i Sigma Studio, som brukes til å programmere freeDSP. I følge nettsiden legger man inn «coefficients» i en «RMS table» hvor 800 er maks:
FIR Filter [Analog Devices Wiki]
Vil dette kunne fungere med et filter generert i Audiolense, og er kapasiteten god nok for et skikkelig filter, eller blir det puslete?
Ok. Antar da at det som kalles coefficients er det samme som taps?Det blir dårlig kontroll i nedre mellomtone og nesten ingen kontroll i bassen pga at filtrene er så korte.
Så jo lovende ut det, men da har du jaggu fått en utfordring, jeg er dum som et nek når det kommer til data og det vil nok ta litt tid før jeg mestrer detteI tillegg til 4 veis deling så tror jeg du får bedre kontroll på anlegget med AL, 8x12. Her er en som nettopp har tatt i bruk AL i sitt oppsett. Les spesielt den siste statusoppdateringen: https://groups.google.com/forum/#!topic/audiolense/DY3v-Cz8uAY
Evnt en flerkanals dac slik jeg bruker. Tror du venner deg til det ganske fort ettersom du behersker deqx allerede.Hva trenger jeg da? En lisens på Audiolense og noen dac'er.