Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Praktisk spørsmål - jeg tenkte å bruke Audiolense til å sette riktig delay mellom driverne på lytteaksis, men ikke for deling og justering i seg selv da jeg bruker Hypex DLCP til det. Jeg tenkte at det kunne funke å sette diskant som venstre høyttaler og bassdriver som høyre og så kjøre måling i AL fra 500 hz og opp på dem og dermed finne delay.

    Men hver gang jeg måler får jeg et nytt tall. Er det umulig å bruke umik-1 til dette formålet?
    Hvis du ikke skal bruke AL til XO eller justering, er det ikke like enkelt/enklere å se på impulsresponsen i REW i så fall etter at du har satt delefrekvensen, med to målinger i et område rundt delefrekvensen? Da har du jo full kontroll på nøyaktig delay som trengs, avhengig av om du vil aligne start på impuls eller peak impuls da... Alternativt, eller i tillegg, kan du også bruke "alignment tool" i REW for å matche fasen/frekvensresponsen i XO-båndet rimelig optimalt, da velger du de to målingene og justerer delay på en av dem til fase overlapper i et størst mulig område rundt XO (hvorpå summen av amplituden er maksimal)...
    PS: Da må du bruke venstre kanal (diskanten) som akustisk timing reference for begge målingene..
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mulig, prøver igjen :)
    Jeg forsøker å finne riktig forsinkelse mellom diskantdriver og bassdriver (JBL M2, to-veis høyttaler) ved å bruke Audiolense sitt målesveip og tidsdelay-estimat.
    Tenkte det kunne fungere å flytte delefiltrene på begge driverene ut av passbandet til målesveipet, si 500-5000 hz, og måle begge to samtidig hvor den ene var satt som venstre fullrange og den andre driveren som høyre fullrange.

    Men det gir meg forskjellige delays hver gang, så det gikk i dass.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Delayet til bassen blir påvirket av delefilteret…..
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hvis du får forskjellig delay hver gang så er det tekniske problemer i en av lydstrømmene.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tillater meg å legge inn en link her til en tråd ettersom den berører bruk av AL
    Håper BX tillater det.


    Det er en tråd til å samle opp evt interessenter til felleskjøp av den såkalte flatbankeren som er genial for oss som bruker AL sin RIAA korreksjon og er nevnt her i tråden tidligere.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Et spørsmål til Coolio, av ren nysgjerrighet.

    Hvorfor ønsker du å beholde DLCP når du uansett har AL i bruk?
    Har en forståelse for ønske om vlag/preamp funksjoner men må si at en av de største forbedringene jevnt over jeg har opplevd i mitt system var å gå fra CLCP til AL og RME.

    Når det er sagt skal løptidskorreksjon kunne gjøres med impulsmålinger i REW og så tastes inn i DLCP. Gjorde noe slikt slev den gangen. Men det er vel allerede nevnt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Hei!

    Jeg har litt problemer med at convolveren automatisk, med ujevne mellomrom, bytter til et tilfeldig filter. Dette gjør justeringer ofte vanskelig, da jeg ikke vet hvilket filter som blir brukt. I dag har jeg feks spilt helt siden klokka fire, og syntes at det er noe som ikke stemte, og når jeg tittet, var det et helt ubrukelig filter som spilte. Andre med liknende erfaringer? Prøve reinstall, kanskje? Eller kanskje flytte tidligere, protofilter, til en annen mappe, og la det jeg ønsker å bruke være igjen i sysfolderen?

    Eyvind
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Konvolveren opererer med ulike kontekster. Den bytter aldri tilfeldig. Det må være noen filtre som har vært lastet opp en gang, og blitt assosiert med kontekst.

    Kontekst er en kombinasjon av hvor lyden kommer fra (spiller), antall kanaler som den mottar. Jeg tror også samplerate er med å definere kontekst. Hvis du kjører samme korreksjonen hele tiden, skal du bare slå av context.
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Hei, alle!

    Da kommer jeg også med en liten oppdatering. Først; fytterakkern hvor mye jeg har savna å spille vinyl! Etter å ha fikla mye de siste dagene, lytter jeg nå til digital RIAA-korreksjon. Det låter helt strålende! Bruker standalone sammen med vb- cable-programmet. Jeg kjører da signalet direkte fra Muffsy Head Amp inn i micinngangene på UCX'en. Vet ikke om dette med impedansematch og sånt er greit, og det kan godt hende det ligger mye uforløst potensiale her, men foreløpig veldig fornøyd. Jeg har heller ikke mange referansepunkter å sammenlikne med.

    I tillegg klarte jeg å bruke konvolveren med Spotify (asio bridge) da tenker jeg annen software også går. YouTube and the likes. Bruker jo Roon til vanlig. En ting: jeg mener å erindre at noen sa at vlc ikke var noe særlig, noen kommentarer til dette? Spilleren er jo fin til å synke lyd med, tenker jeg på, da.
    Nå gjenstår å sy litt sammen. Og høre musikk, da. Ha en flott kveld!

    Eyvind
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    2.289
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    1. hvorfor vb cable ? Mic inngang rett i convolver funker flott hos meg med Ufx....
    2. lag filter til Roon og legg inn der..... Skipp hele Spotify og vb cable... Jo enklere jo bedre 🤟🤟🤟
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Takk, Arne.

    Joda, men Roon støtter jo ikke Spotify (eller omvendt) Man må jo ha alt! Dessuten, sikkert uten rot i virkeligheten, syns jeg ikke det låt like bra med Roon- konvolveren som med AL.
    Jeg får ikke opp Al - konvolveren i nedtrekket fra micinngangene.

    Eyvind
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    2.289
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Jeg gikk over til Qobus (149,- pr.mnd) og fikk med meg hi res.... Funker flott med Roon.
    Du finner nok lyden fra mic inngangene ved å sette riktig "channel offset" i convolveren...

    Og hvis du har MC stepup så bør du vel heller bruke linjeinnganger?
     
    Sist redigert:

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ikke helt sikkert at den stepupen har nok gain.
    Når vi drev å eksperimentere med sut og Graham slee brukte vi mic inngangene. Det er der flatbankeren også har sin styrke. Mye enklere routing i totalmix også. Det er bare å hive seg på gruppe kjøpet
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    God jul folkens!

    Det har vært stille med oppgraderinger det siste halvåret, men jeg har ikke trappet ned. I høst har det vært travelt på andre fronter, og så har jeg brukt mye tid på en grafikk-oppdatering som dessverre ikke kan omregnes i bedre lydopplevelsen. Men det må gjøres før eller siden. Og etter at jeg kjøpte ny pc for Audiolense så fikk jeg mange fremtidige problemer rett i fanget. Så da gjør jeg det nå.

    På den annen side så opplever jeg ikke at det er noen store problemer som brenner for tiden. Håper dere har samme oppfatningen.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Nei, det handler om hvordan grafikken oppskalerer på skjermer med høy oppløsning. Veldig usexy.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er Audiolense Convolveren et engangskjøp eller er den også på lisens?
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Begge deler er engangskjøp, Oks. men senere utgaver er kun inkludert i ett pr.

    Tilgang til oppgraderinger utover ett år er til salgs som forlengelse. I så fall kjøper du en forlengelse av Audiolense. Nye oppgraderinger av konvolveren er inkludert.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Du kan bare kjøre igang med konvolveren. Den går i ca 3 måneder på en prøvelisens. Så det er bare å laste ned og sette igang hvis det frister.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har både Convolveren og Audiolense i bruk daglig Bx ;)
    Det tar seg av opprydning på bassene.

    Jeg er avhengig av enkelthet og stabilitet.
    Derfor er det satt opp med pc som ikke er koblet til nett, og kun kjører Convolveren med AL filen.
    Bruker analoge innganger på lydkortet.
    Det er en gang nå nylig jeg har måttet restarte pc, ellers har den stått mer eller mindre på hele tiden i 5mnd.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Kult. sånt gjør meg glad.

    Savner du også fjernkontrollert volum - eller har du en god total-løsning?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Vi ble gjerne litt enig om å være uenig om hvordan korrigere over Schrøder? :)

    Jeg har gjort følgende:
    Kilder går da via velger inn til lydkort med AL pc.
    Fra lydkortet kjører jeg digitalt inn til DEQX som da står etter lydkortet.
    DEQX har da volumstyring.

    DEQX tar seg av deling og korreksjon fra ca 700hz og opp.
    DEQX gjør en god jobb på korreksjon av hornet, men automatikken er ikke god nok til å korrigere nedover på mitt system.
    Renner også fort tom for EQ punkter, og de er lite fleksible.

    DEQX er da satt opp så godt det går.
    Så kjører jeg på med Audiolense.
    Har satt Partial Correction ved 200hz, og kun frekvenskorreksjon opp til ca 700, der stopper jeg AL helt.

    Pga Lipsync kjører jeg de korteste filtrene. 4096 taps.

    Jeg har prøvd en del frem og tilbake både med lange og korte filtre, kjørt AL alene osv.
    Men slik det står nå er slik jeg får det til best.
    Rommet har en del klang (vanlig stue) og det blir nok for hard kost å korrigere.
    Bassen kan kjøres knusktørr i lytteposisjon.
    Jeg foretrekker likevel å ha korte filtre.
    Det gir jevnere bassrespons rundtom der en sitter rundt TV`n.
    Det gir også jevnere overgang mot at det også er noe klang oppover.

    Slik er det jeg foretrekker det pr.dags dato, så får vi se hva fremtiden bringer :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg har ingen problemer med at du eller andre ønsker å korrigere minst mulig oppover. Jeg har mine preferanser. De er spot on for noen, men svært mange foretrekker noe annet, også erfarne brukere som har høyere lydstandarder enn det jeg er vant med. Jeg tror kanskje det har noe med hvordan man lytter til musikk og hva nan ønsker å løfte frem. Det er fasit på god lyd et godt stykke, men på den siste mila går ekspertene i ulike retninger.

    Anyway….
    Svært mye av utviklingen siden 2009 (to år inn i løpet) har vært svar på ønsker fra kunder om fleksibilitet og features. 90% av det øvrige har vært knyttet til lydmessige og tekniske utfordringer som ulike brukere har støtt på. Den delen som er 100% basert på egne ideer er liten og av mindre betydning.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Et spørsmål til Coolio, av ren nysgjerrighet.

    Hvorfor ønsker du å beholde DLCP når du uansett har AL i bruk?
    Har en forståelse for ønske om vlag/preamp funksjoner men må si at en av de største forbedringene jevnt over jeg har opplevd i mitt system var å gå fra CLCP til AL og RME.

    Når det er sagt skal løptidskorreksjon kunne gjøres med impulsmålinger i REW og så tastes inn i DLCP. Gjorde noe slikt slev den gangen. Men det er vel allerede nevnt.
    Jeg ønsker ikke å beholde DLCP og ville foretrukket å bruke Audiolense til alt, men jeg bruker anlegget som tv-høyttalere i stuen med flere brukere.
    Det krever at man kan slå på tv og at alt bare funker.

    Foreløpig er det ingen som har overbevist meg om en plug-and-play Audiolense-løsning som erstatter DLCP til dette formålet. Når det kommer til dette med data og dingser er jeg helt tilbakestående og krever derfor at det alltid funker uten noen fare for at ting går galt, oppdateres i hytt og helvete, får bugs eller andre greier som jeg må finne ut av. Blir dessverre så hysterisk usaklig forbandet på ting som ikke fungerer - og tålmodigheten min er ganske ikke-eksisterende på døde ting :(

    Jeg tar gjerne imot en bombesikker løsning som jeg bare kan "set and forget", men det må være bombesikkert. Kan ikke risikere at et strømbrudd eller software-oppdatering eller bug i systemet deaktiverer delefiltre, innstillinger osv. En fjernkontroll for volumstyring er også et absolutt krav.

    Slik ståa er nå er Minidsp gjerne beste alternativ for meg. De slipper en haug med nye produkter i løpet av første kvartal 2022, så kanskje jeg havner der.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Dagens miniDSP produkter kan vel kjøre Audiolense filtre, dog alt for korte for bass korreksjon. :-(
    Men de kan eks. brukes fra nedre mellomtone og videre oppover.

    Kanskje de kommende produktene fra dem har plass til lengre filter som duger til bass?
    ...jeg aner ikke.
    Men man kan jo håpe på at...en vakker dag dukker det opp en slik boks.
    ;)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg forstår veldig gott hva du mener Coolio. Jeg er selv i en lignende situasjon, tror jeg, bor i blokk ( 1890tals bygård) og har anlegget i stuen til multibruk for oss 4 i familien. Og det er på ingen måte plug and play.
    Men før jeg begynner å rakke ned på brukergrensesnittet må jeg si at jeg har ikke vært i nærheten av den lydkvaliteten AL gir, med andre løsninger og det gjelder alle parameter. I tillegg til enorm fleksibilitet og en workflow som passer meg. Det er klart at det er en del å lære seg ( ikke halvveis jeg ennå) men også default på alt danket ut DLCP hos meg med stoooor margin. Minidsp 4x10 HD hadde bedre brukergrensesnitt en DLCP men manglet rett mye på lydkvalitet synes jeg.
    Min workaround nå med familien er at samboeren bruker anlegget nærmest kun med meg som DJ eller kinosjef. Og da er det mitt å sette i gang Roon / Tidal til digital avspilling eller standalone AL convolver for vinyl og film med de filterbyttene som følger. Må passe på å berømme mulighetene for RIAA korreksjon i AL. Kronglete men jeg svelger det og offerer brukervennlighet på lydkvalitetens alter.
    De andre to i husholdet er digitalt kompetente ungdommer som uansett helst bruker spotify og jeg har derfor ladet inn film og musikk filter i J river, i to ulike soner. Da starter de selv J river, spotify og resten på laptoppen som styrer det hele og de er happy.
    På ingen måte en ideell løsning.
    Når det kommer til proprietære bokser som sannsynligvis kan konkurrere med AL på lyd er det ikke mye å velge imellom med nok kanaler, dette er diskutert mange ganger.
    Trinov koster mer en jeg kan ta meg råd til og det vil sannsynligvis den kommende boksen fra DEQX også gjøre.
    For oss som har funnet veien frem til aktivdeling og DSP bruk, er AL med et bra lydkort en ekstremt gunstig måte å oppnå svært bra resultater på lydkvalitet. Selv har jeg kjøpt både lydkort (RME UFX) og laptop veldig gunstig på finn. Kostnadsmessig er det en no brainer. Men, alltid et fordømt MEN, brukergrensesnittet halter, det er bar å være ærlig og innrømme.
    Nå er det folk der ute (HR og gut-man) som har laget noe som er veldig interessant. Jeg håper på å kunne finne tid til å "plage" de litt. Det er klart at de representerer kun sine egne interesser som brukere og kan ikke forventes å bidra uten videre til dette lille samfunnet. Men heldigvis er det slik at de fleste i dette lille DIY / AL samfunnet er hjelpsomme og hyggelige folk.
    Jeg har vært litt for opptatt med utskiftinger i anlegget, drivere, nytt bass system, RIAA løsning etc til å ta tak i dette med brukergrensesnittet. Det skal øverst på agendaen snarest. Ikke i stand til å finne opp så mye slev men skrupuløs nok til å spørre alle som jeg tror å kan bidra. Vi er tros alt mange nok til å også kunne spytte litt penger i en eventuell tredjeparts utvikling, kanskje.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg er åpen og klar på at det er krevende å matche Audiolense sin fortreffelighet når det kommer til å sette delefrekvenser, tid og nivåjusteringer og korreksjon oppå det hele.
    Det er raskt, effektivt og veldig lett å få god lyd på, spesielt sammenlignet med å dille med det helt manuelt.

    Jeg skal nå gi den tradisjonelle manuelle metoden en fair sjanse til å gjøre meg fornøyd ved å ta gode nok anekoiske målinger til å få ting til å sitte. Da har jeg en base som ligger til grunn for allmenn bruk, så kan jeg alltids sette opp Audiolense på toppen av det hele med pc for ren musikknytelse. Jeg tviler på at DLCP i seg selv er noe hinder for lydkvaliteten, det er heller mangelen på skikkelige målinger og begrensninger på hva man kan gjøre av EQ som er problemet.

    I mine ører er det i all hovedsak det Audiolense gjør i bassen som er uoppnåelig med manuell EQ - og helt umulig med DLCP når man bruker all regnekraft på bare høyttalerkorreksjon.

    Alternativet slik jeg ser det er å skaffe et par digitale minidsp bokser og legge inn Audiolense filtre i dem og så videre til en preamp. Da nærmer det seg en adekvat løsning som ikke er bruker-fiendtlig når man først har satt det opp.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ønsker ikke å beholde DLCP og ville foretrukket å bruke Audiolense til alt, men jeg bruker anlegget som tv-høyttalere i stuen med flere brukere.
    Det krever at man kan slå på tv og at alt bare funker.

    Foreløpig er det ingen som har overbevist meg om en plug-and-play Audiolense-løsning som erstatter DLCP til dette formålet. Når det kommer til dette med data og dingser er jeg helt tilbakestående og krever derfor at det alltid funker uten noen fare for at ting går galt, oppdateres i hytt og helvete, får bugs eller andre greier som jeg må finne ut av. Blir dessverre så hysterisk usaklig forbandet på ting som ikke fungerer - og tålmodigheten min er ganske ikke-eksisterende på døde ting :(

    Jeg tar gjerne imot en bombesikker løsning som jeg bare kan "set and forget", men det må være bombesikkert. Kan ikke risikere at et strømbrudd eller software-oppdatering eller bug i systemet deaktiverer delefiltre, innstillinger osv. En fjernkontroll for volumstyring er også et absolutt krav.

    Slik ståa er nå er Minidsp gjerne beste alternativ for meg. De slipper en haug med nye produkter i løpet av første kvartal 2022, så kanskje jeg havner der.
    Du kan kjøre preamp fremfor pc/lydkort med Audiolense.
    Da får også pc en enklere oppgave og mindre fare for kræsj.

    Ellers er vel minidsp SHD et ålreit produkt siden du har toveis høyttaler.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nå tror jeg ikke en PC vil slite, uansett hvor den blir plassert i kjeden med AL. I hvert fall ikke en som klarer å kjøre Windows 10.
    Har tidligere brukt en rett enkel stasjoner maskin kjøpt på finn for noen få hundrelapper og den klarte oppgaven helt uten problemer.
    Kan ikke huske en pc krasj i denne sammenhengen, men at man bør regelmessig restarte / laste inn oppgraderinger fra Windows mener jeg er en fordel.
    Men igjen om fit it and forget it er et absolutt krav er nok ikke AL den enkleste løsningen. Remote på volum hos meg går via den deilige store knappen på RME ARC.
    Når det er sagt, folk som driver og bygger forsterkere og gud vet hva er vel i stand til å drifte en PC ;) Systemet glemmer ikke innstillingene til tross for strømbrudd, filtre er det bare å hente inn igjen de ligger lagret etc. Den biten har jeg inge problemer med, men ønsker meg en mer intuitivt og brukervennlig grensesnitt. Det tror jeg er mulig å få til.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    . Men, alltid et fordømt MEN, brukergrensesnittet halter, det er bar å være ærlig og innrømme.
    Nå er det folk der ute (HR og gut-man) som har laget noe som er veldig interessant. Jeg håper på å kunne finne tid til å "plage" de litt. Det er klart at de representerer kun sine egne interesser som brukere og kan ikke forventes å bidra uten videre til dette lille samfunnet. Men heldigvis er det slik at de fleste i dette lille DIY / AL samfunnet er hjelpsomme og hyggelige folk..
    programvaren jeg har laget er ikke noe som koster noe. Den har dog begrensninger. Man trenger 3 ting for å få den til å virke.
    1. MOTU AVB lydkort, eks 828es.
    2. Surface Dial
    3. det mest elegante er et billig surface tab å kjøre programvaren på. Dial har en overlegen rekkevidde og respons på denot billigere en en Windows pc. Å ha muligheten til å kjøre på en maskin kommer nok en gang i fremtiden nå som Microsoft oppdaterer til winui3. Men har man server i et annet rom sliter man med rekkevidden på Bluetooth som benyttes til kontroller på volum. Og man har en enkel indikator som viser nivåjusteringen når man vrir på hjulet og forsvinner etter et par sekunder uten aktivitet.

    image.jpg


    Da jeg ikke eier et RME kort så kan jeg heller ikke utvikle integrasjon den veien. Hadde jeg hatt et så er det helt klart at jeg ville lagt til rette også for det da brukshåntering er så viktig for å orke å gå i gang med det hele.

    selve løsningen styrer lydkortet på Volum og innganger i Roon mix, for å sikre at inngangene er muter når ikke er i bruk.
    og Roon Play pause.

    har enda et håp om å kunne styre filter brukt ved Inngangsvelgeren til convolver slik at jeg kunne hatt forskjellige filter til platespiller med riaa korrigeringer og rasperry pi med Spotify connect samt cd spiller. Selv om håpet svinner mer og mer hen om dette så er det jo alltid håp i et hengende snøre.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tror rétt og slett at jeg må invitere meg selv på besøk ut på nyåret og se dette i action.
    Vi i RME klubben får vel rett og slett låne ut et slikt til deg HR for utvikling. Men først besøk, håper jeg.
    Fryktelig nysgjerrig på dine nye kreasjoner.
    Du bor vel litt nærmere hovedstaden en din motu broder gut-man?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Tror rétt og slett at jeg må invitere meg selv på besøk ut på nyåret og se dette i action.
    Vi i RME klubben får vel rett og slett låne ut et slikt til deg HR for utvikling. Men først besøk, håper jeg.
    Fryktelig nysgjerrig på dine nye kreasjoner.
    Du bor vel litt nærmere hovedstaden en din motu broder gut-man?
    ser flyene tar av på Gardermoen daglig gjennom stuevinduet, så særlig langt unna Oslo er det vel ikke nei
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er innenfor.
    Du hører nok fra meg på PM en av dagene
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Det siste der har jeg lyst til å gjøre noe med. Men først må jeg løse noen grafikkutfordringer.
    Herlig. årets julegave å få lese dette!

    da de fleste av oss som holder på med dette også benytter seg av lydkort med json støtte så blir det mulig å lage en løsning som har vist seg å være svert stabil, og nesten helt Gutmann sikker!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    @Bx dette var godt nytt! Du har en stående invitasjon til å komme innom for å se pre-amp løsningen i bruk og en demo av AL i 5 veis system.
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ..
    Da jeg ikke eier et RME kort så kan jeg heller ikke utvikle integrasjon den veien. Hadde jeg hatt et så er det helt klart at jeg ville lagt til rette også for det da brukshåntering er så viktig for å orke å gå i gang med det hele.
    Jobber selv som utvikler, kunne ev. bidratt/hjulpet til da jeg har et RME UFX lydkort. Eller så holder jeg til i Oslo (østsiden, så riktig side sånn sett). Kunne sikkert lånt lydkortet av meg litt hvis du har tid og lyst til å se på mulighetene. Kan sikkert også sette opp en maskin som er tilkoblet lydkortet med RDP/teamviewer hvis det hjelper deg.
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kunne en som bruker jriver i et flerkanals stereo-oppsett sendt meg en PM? Skulle gjerne hatt et par skjermbilder fra jriver. Vil ikke kludre til tråden til Bx for mye her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn