Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da er det vel Tidal de har brukt de jeg har sett ha dette.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Musikken på Roon er avhengig av to ting.
    1 eget bibliotek
    2. abonnement av musikkstreaming fra enten Qobuz eller tidal

    selve Roon programmet syr dette sammen og ikke stort annet.
    Akkurat og Tidal som jeg har er litt godt bak Spåttify i utvalg for å si det sånn.... Hadde Qobuz en stund men så ikke noen voldsomme fordeler med det. Ingen av de har noe særlig norsk musikk utenom de store artistene f.eks.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Bare klønete formulert, bruker gjerne convolveren i Roon.

    Dette blir jo litt spennende - håper å få satt det opp i løept av helgen! Det er jo jævla mye musikk på Roon så vidt jeg har skjønt - helt supert for meg som liker å søke opp ulike varianter av kjent stoff!
    Æh der igjen er det vel litt avhengig av hvilke plateselskap som står bak utgivelsen. De store leverer bare en hel katalog til streaming tjenestene, slik at den siste, phty, phty, remastrede utgivelsen blir levert, originalen uten remastring er da tatt bort fra katalogen. Hva de mindre og andre gjør av katalogleveranser vet eg ikke.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da har jeg installert Roon.

    Er det slik at Roon ikke takler mer enn 48kHz..?
    Jeg kjører i dag alt i 96kHz.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    @OMF
    Roon skal takle alt du mater henne med så lenge du har en pc/mac/fax som er kraftig nok. Har du finkikket i innstillingene? Nedsampler Roon eller spiller hun ikke av filer med høyere samplerate enn 48 kHz?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det var i grunn basert på at jeg i DSP delen skulle velge resampling og det var ingen valg høyere enn 48kHz.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Under settings, audio, your device, advanced, er det innstillinger for samplerate
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.966
    Sted
    Tårnåsen
    Heisann, da er det snart klart for et nytt lite prosjekt her i heimen. Har fått Trinnov i stua og det gjør nytten der. Og så tok en av plateforsterkerne i monitorene på loftet kvelden så da er det duket for et relativt ambisiøst AL-prosjekt på kinoen istedet for stua:

    Skal rive ut delefiltre og amper i mine Adam S5X monitorer og lage S5X "monster edition" selv. Disse er 4-veis, og jeg tenkte å plassere dem på toppen av hver sin SVS PB16 sub i en 5-veis stack omtrent fra gulv til tak (80/200/800/4000). Så da tenkte jeg å behandle sub+monitorer som integrerte 5-veis fronthøyttalere og bruke AL for delefiltre og all korreksjon via AL convolver og USB. Har for øvrig andre subber for LFE så tanken er at dette blir fullfrekvente stereo fronter som også kan inngå i kinooppsettet, men med mest mulig tight stereo bass som slipper å produsere jordskjelv selv om de kan...

    Som forsterkere har jeg bestilt 8x Purifi-moduler (hver på 425W/4ohm) fra Apollon pakket i en fin boks og plenty 2x3kW strømforsyning. PB16-Subbene har jo egne forsterkere med masse output så de kødder jeg ikke med, bare slår av all intern DSP og setter dem i "sealed mode", da er de faktisk sinnsykt tighte..

    Som "lydkort" har jeg allerede en Merging HAPI som var tiltenkt stua til ren 2.2 men så kjøpte jeg Trinnov der... Og Merging HAPI har i ribbet versjon kun 8 kanaler digitalt og nye 2x8 I/O analogkort der er hønndyre (56k) så jeg tenkte egentlig å selge HAPI (som ny, noen som har lyst på Merging HAPI MKII?) og heller kjøpe en Muto Ultralight Mk5. Den har 10x ut og er nesten gratis sammenliknet med tilsvarende Merging-utstyr. Selvsagt ikke samme ytelse men jeg tipper mer enn godt nok for kinoloftet som dedikert multikanal dac for frontene... noen som har erfaring med Ultralight? Alternativer med 10+ analog ut som har god SNR som match til Purifi-modulene?

    Og... er 5-veis filter med en passe grei PC via USB innafor med AL, kapasitetsmessig? Både med konvolver og installert i Roon?
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hei Erk,

    Dette blir spennende. Jeg kan ikke gi deg råd på lydkort / dac.

    5-veis stereo med al-konvolveren burde gå greit, selv på en middels bærbar fra ca 2000. Det blir neppe noen issue.

    Jeg anbefaler deg å beskytte diskantene med en stor kondensator. Du kan godt integrere LFE subbene i resten av oppsettet hvis de har noe å tilføre nederst. De bør uansett være en del av AL-konfigurasjonen for best mulig resultat.

    Jeg ser frem til fortsettelsen🤘
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.966
    Sted
    Tårnåsen
    Hei Erk,

    Dette blir spennende. Jeg kan ikke gi deg råd på lydkort / dac.

    5-veis stereo med al-konvolveren burde gå greit, selv på en middels bærbar fra ca 2000. Det blir neppe noen issue.

    Jeg anbefaler deg å beskytte diskantene med en stor kondensator. Du kan godt integrere LFE subbene i resten av oppsettet hvis de har noe å tilføre nederst. De bør uansett være en del av AL-konfigurasjonen for best mulig resultat.

    Jeg ser frem til fortsettelsen🤘
    Ja da ble det samtidig litt kortslutning i alle planlagte eksperimenter i stua men det er like greit siden jeg allerede er fornøyd der. Blir spennende med AL på kinoen... spesielt spennende hvor mye ekstra jeg får ut av allerede veldig gode "main" monitorer men nå med AL filtre og korreksjon og bedre forsterkere, samt godt integrerte subber helt nederst selv om sistnevnte strengt tatt ikke er nødvendig... LFE og alt det andre for kinobruk blir jo da integrert med Lyngdorf MP-50 og RoomPerfect, men med mulighet for "direkte" stereo via Roon og utenom kino-oppsettet. Convolver via A/D -> USB når det spiller sammen med Lyngdorfen..

    PS: Ja kondis på diskanten har jeg forstått er viktig. Tipper det allerede er installert uten å ha åpnet høyttalerne ennå, iom at det allerede er aktive høyttalere med 4xIce amper (500+250+250+250) innebygd etter aktiv XO, så de har neppe koblet en Ice 250 direkte til tweater. Blir spennende å se...
     
    Sist redigert:

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.047
    Antall liker
    2.268
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Noen som bruker Roon og Rme som kan gi meg en kjapp oppskrift på å få lagt filteret i Roon som er generert i AL? Skal fila AL lager pakkes opp?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.966
    Sted
    Tårnåsen
    Noen som bruker Roon og Rme som kan gi meg en kjapp oppskrift på å få lagt filteret i Roon som er generert i AL? Skal fila AL lager pakkes opp?
    Har ikke AL på den maskinen jeg sitter på nå for detaljer men det er eksplisitt støtte for å generere Roon-kompatibel filterfil (ta med alle samplefrekvenser).
    I Roon: Du høyreklikker på lydenhet, velger DSP, deretter legger hele zip-fila inn som "convolver filter", slik:
    1636304424268.png
     
    Sist redigert:

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.047
    Antall liker
    2.268
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Får kun liv i 2 eller 3 kanaler.... Uansett hva jeg setter i div innstillinger.....
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Tror du må matche høyttaleroppsettet i Roon med antall kanaler som blir korrigert.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.047
    Antall liker
    2.268
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Har prøvd 2.0-5.1-7.1 ,Med kanalmiksing og uten, og kun liv i to kanaler...

    AL Convolver lider fermdeles av "IKKE GYLDIG LISENS" ser jeg ... :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.047
    Antall liker
    2.268
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    På Mac derimot gikk det strålende umiddelbart,iallefall fireveis... Sliter med treveis enda..
    EFB157AC-DB39-4C4A-ADAB-D2301C236A9E.jpeg
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Polaritet.

    Hei, dere!
    Har etter en stund kommet i gang igjen med målinger og slikt. Bruker XO 6.17. Men etter å ha tatt ørten målinger i dag, både med og uten "polaritetsknappen" på, klarer jeg ikke å unngå fasefeil etter å ha ha generert filter. Jeg forstår ikke. Husker jeg hadde dette problemet når jeg startet med AL og etter jeg gikk til XO, men det løste seg når jeg skrudde av denne funksjonen. Mer info kan gis, selvfølgelig. Noen ideer?
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Da har jeg sendt deg en fil, Bernt. Takk.
    Jeg la imidlertid merke til noen litt rare lyder fra den ene høyttaleren i går ved måling, og tror nå det kan være noe galt med den (selvfølgelig). Det virker også som det er litt lavere nivå som kommer fra denne.

    Ellers, og gjør dere bare klare for en god del spørsmål i nær fremtid, lurer jeg på denne delayen som kommer opp i målesetupdialogen- Hva forteller denne? og hvorfor er det ikke default at den er 0.00? og hvorfor er den forskjellig for hver måling?
    Skjermbilde (2).png


    Eyvind
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det er vel forskjellen på avstand til begge høyttalere fra mic.
    Den vil endre seg om mic ikke står på nøyaktig samme plass etter forrige måling.
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Det er vel forskjellen på avstand til begge høyttalere fra mic.
    Den vil endre seg om mic ikke står på nøyaktig samme plass etter forrige måling.
    Ja, sånn jeg også har forstått det, men den endrer seg jo helt enormt mellom to målinger gjort bare noen sekunder etter hverandre. Jeg kan ikke forstå dette. Men det er helt åpenbart at min kompetanse leaves something to be desired her🙂 Jeg tenker reinstall og at jeg må tenke meg litt om etterhvert. Det pleier å gå opp lys.

    Eyvind
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Da "fikk jeg til"!

    Takk for hjelp, Bernt. Jeg måtte prøve meg litt frem, og fikk en grei måling med direct sound. Fasen er på plass igjen. Men det er mye jeg skal sette meg inn i. Etter forrige gang jeg knotet meg fram til å få lagd et filter, ble jeg jo sittende å høre på musikk i et halvt år (for no' tøv a gitt!) Ellers har jeg jo lest gjennom tråden, og mye demrer. Temaene, og utfordringene mine, blir i all hovedsak vinyl, standalone convolver og innkjøp av vifteløs mini- pc. Det siste her syns jeg har vist seg vanskeligere gjort enn tenkt. Håper noen har tips etterhvert når det kommer til disse tingene.

    Eyvind.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det var jo hyggelig å høre, Eyvind. Det kan være litt plunder med å komme igang med standalone convolveren, men jeg har inntrykk av at det fungerer rimelig bra for de fleste når de bare har fått kontroll på oppsettet. Jeg kjører all lyd gjennom jriver, som så sender den til konvolveren. Bruker også Asio4All på et par anlegg, dvs fra konvolver, via Asio4All og så til lydkortet. Dette fungerer rimelig sømløst så lenge Jriver er oppe. Det finnes jo andre konfigurasjoner som er mer populære, Roon, f.eks. Den er litt mer kilen kanskje, men jeg tror det fungerer greit der også, når man blir kjent med mulighetene og begrensningene.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Argh. Convolver har startet å mute og holder seg mute til jeg er inne og slår det av inne på PC-en. Nå som jeg vært fornøyd med dette såpass lenge. Så begynner helvete når jeg kobler til platespilleren. Ting muter. Roon muter. Platespiller muter. Eneste som virker er å gå ned i kjeller for så fjernstyre pcen og deretter når jeg ruller over disse convolver ikonene håpe på at den rette dukker opp for så å unmute. Så kan jeg spille, men Gud forby om musikken stopper i noen minutter for da må prosessen gjentas med tiltagende irritasjon over at det skjer, og at grensesnittet popper værre en spam fra lugubre nettsider.

    hva skjer egentlig? Det virket og med en gang man gjør endringer så er det ubegripelig hvilke endringsom gjør at ting holder seg stabilt og gir lyd.

    finnes det noen setting hcor man kan krysse av for atconvolver skal lytte etter input pg bearbeide den uten mer hazzle?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Er du sikker på at du bare har en konvolver oppe av gangen? Hvis du har flere, så blir det kaos ift hvilke verdier som blir lagret. F.eks. Mute.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    convolver startet når jeg starter maskinen. Det har den gjort siden siste versjon ble lansert. Jeg kan ikke tro dette starter programmet flere en en gang.
    når jeg switcher til platespiller så starter audiolense prosesshost. Roon er koblet til raatserver. Det er nå problemene startet for raat server muter instant uten trafikk. Det samme gjør platespilleren.

    dette har virket som forventet lenge og plutselig vil det ikke.

    interessant at du lar flere convolvere kjøre samtidig. Hvorfor det dersom det i tillegg skaper problemer om det skjer?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det er ikke slik at jeg lar flere konvolvere kjøre samtidig. Men det er ikke så enkelt å programmere dette slik at dette ikke kan skje. Konvolveren er f.eks. en del av Roon når den kjører med Roon. En del av programmet. Bokstavelig. Stand-alone konvolveren stenger ned hvis du starter Roon. Men Stand-alone-konvolveren stenger ikke need Roon når Stand-alone blir startet. Og det bør den neppe gjøre heller. Et problem med Roon (eller i alle fall en svakhet) er at den holder konvolveren oppe enten den spiller musikk eller ei. Men du vil finne to ikoner nede i Tray området hvis begge kjører samtidig.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Det er greit nok, men hvorfor tvinges ting plutselig i mute?

    Begge ikoner er oppe. Jeg har kun bedt om et av dem. Noen ganger er det tre stk om jeg switcher til Spotify.

    Er rekkefølgen man spiller musikk i avgjørende? Aldri spille plate før Roon eller motsatt?

    jeg vil kalle det et problem og ikke en svakhet når ting går i ball for en stakkars pc med en gang noe avvikende skjer. Og igjen. Hvorfor muter det dersom Roon holder audiolense oppe? Det kan være 10 min stille og så må prosessen ved å unmute gjennomføres

    skal til å sette opp ny avspiller for det hele og tenkte å også flytte convolver. Er det en best practice for at ting faktisk kjøre headless? Det har jo virket lenge så det må finnes en.

    Med alle Windows oppdateringer som skjer nå i forbindelse med w11 så forventer jeg litt trøbbel dog
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Roon har en problematisk implementering av Asio. Fungerer helt annerledes og mye dårligere enn f.eks. jriver.

    Hvis stand-alone kjører når jriver eller Roon starter, så stenger stand-alone ned automatisk. Og den restarter nor jriver stanser og Roon stenges helt ned. Dette fungerer kun hvis de to konvolverne kjører i samme bit-version. 32 eller 64 bit. Det er noe mer komplisert enn som så, ettersom mange operasjoner innebærer restart av konvolveren (i virtuell modus). Det er også vanlig at lydkort restarter noen ganger, f.eks. når det skjer noe med antall kanaler, samplerate, bitdybde. Og det gjør det gjerne ifm oppstart.

    Hvis jriver kjører når stand-alone startes, så stanser stand-alone umiddelbart, mens jriver kjører videre. Dette har jeg programmert løsning for, men den er neppe thread-safe og det skjer nok ting hos deg som jeg ikke har tatt full høyde for.

    Den tryggeste måten å unngå dette på, er nok å kjøre PC med skjerm, mus og tastatur. Og stanse programmer som kan skape kluss for det neste programmet. Jeg kjører som sagt jriver og da flyter det hele uten problemer og jriver står på hele tiden. Dvs nesten helt uten problemer. På en av mine 4 PC-er så kreves det en restart innimellom - men ikke alltid - når web-TV tar over etter Spotify
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Å kjøre pc med tastatur og skjerm er tryggest men er det realistisk med tanke på at brukerne tross alt er opptatt av lyd og ønsker minst mulig støy? Du vet veldig godt mine ønsker vedrørende åpninger i api for å styre ting kontrollerbar så skal ikke mase o det. Men at ting muter som default så fort pc blir forvirret er kanskje mulig å ha en checkbox på?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det er ingen ting her som muter som default. Men når du holder flere lydstrømmer åpne samtidig, som bruker de samme ressursene, så blir det fort problemer. Det meste av det du beskriver her er utenfor min kontroll, dessverre.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har satt opp nå med kun en kilde. Fjernet programvaren med alle settings og reinstallert. Fjernet fra oppstart. Kun Roon og spiller mot audiolense convolver. Et element starter opp og det er kun raat server. Og den starter uten lyd. Logger på og unmuter. Restarter pc og det starter i mute. Så noe skjer tydeligvis uansett hvems kontroll det er.
    jeg forstår så absolutt at one size fits all programmer kan være vanskelige å debugge og finne ut hvorfor ting skjer,

    siden det er utenfor convolvers kontroll så skal jeg ikke ta det opp mer her til tross for at løsningen må ligge i å gjøre convolver mer robust for de mange oppsett og varianter som finnes.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg har kanskje brukt 100 timer på å gjøre konvolveren robust ift Roon sine særegenheter, H.R, og det er svært vanskelig å få det til å fungere bra ettersom Roon ikke følger Asio-protokollen slik man burde kunne forvente. Og jeg kan ikke styre hvordan Roon kommuniserer. Det som sannsynligvis skjer her, er at konvolveren ikke gis anledning til å stenge ned skikkelig. Den blir bare drept. Når den stenges ned etter boka, så vil alle settinger lagres. Hvis den bare drepes av Roon, eller fordi du restarter PC-en, så har ikke konvolveren muligheter til å lagre disse settingene. Hvis du har flere versjoner av konvolveren kjørende, så er det settingene til den som stenges ned sist (på en skikkelig måte) som blir lagret.

    Hvis det går i stå så går det an å slette ini-filen som ligger i programdata-folderen. Alternativt kan du endre mute i stand-alone og stenge denne ned. Men dette vil ikke påvirke innstillingene for Roon hvis du har aktivert context. Da er det egne settinger når Roon kjører.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Praktisk spørsmål - jeg tenkte å bruke Audiolense til å sette riktig delay mellom driverne på lytteaksis, men ikke for deling og justering i seg selv da jeg bruker Hypex DLCP til det. Jeg tenkte at det kunne funke å sette diskant som venstre høyttaler og bassdriver som høyre og så kjøre måling i AL fra 500 hz og opp på dem og dermed finne delay.

    Men hver gang jeg måler får jeg et nytt tall. Er det umulig å bruke umik-1 til dette formålet?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Du må sammenlikne diskanter om du skal treffe. Et basselement kan ha betydelig tidsforsinkelse pga lavpassfunksjonen.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hmm mulig jeg misforsto spørsmålet her…
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn