Audio Technicas AT 33 serie

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    <<En tangetial utvider ikke de indre mudulasjonene>> .
    Masteren er skåret tangensialt. Det som varierer fra ytterst til innerst er hastigheten.
    ingen arm, eller annen funksjon kan "utvide" modulasjonene (utenom at om plata hadde høyere hastighet innerst).
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Her er OC9XSH fra Hifinews
    Vis vedlegget 901209
    Frequency response curves (–8dB re. 5cm/sec) lateral (L+R, black) versus vertical (L–R, red). Left channel (solid traces) and right channel (dashed)


    Samme type målinger på min PTG, testplater avviker uforutsigelig , men jeg syns nå min PTG ser bedre ut.ihvertall i toppen
    Vis vedlegget 901210
    EDIT Lagt til min AT-OC9ML/II..Her er det miner forskjell på LR og lateralL+R=mono) og vertikal modulasjon(L-R). Lurer på om det kan ha med å gjør et OC9 var mer perfekt satte opp på VTA,HTA og Azimuth?..
    Vis vedlegget 901387
    Lagt til OC9ML/ii målinger for sammenligning med 33PTG/ii
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Jeg syns ikke de låter helt likt, ikke dramatisk forskjell men nyanseforskjeller, feks på tsj sibilianter på vokalen
    Har hørt igjennom rippene nå. Meget gode pickuper dette. AT33 låter mer homogent i mitt oppsett. Varmere, mer avslappet og med mindre sibilanter. OC9 oppleves vesentlig mer dynamisk og med mer innsyn. Mer morrofaktor, men også litt mer sibilanter. Tror jeg alt i alt ville trivdes best med AT33 i mitt oppsett.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ja, AT 33 blir da Accuphase;). Har en E-370 og den har den varme klangen, men ikke den mest voldsomme dynamikken!
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    De som har Audio Parks Puffin RIAA kan sette AIR funksjonen til -3 og endre karakteren til OC9 mer mot PTG…
    Her er min OC9ML/ii tunet i Puffin, før og etter
    EC178560-8B5F-4CF9-83FC-5F4D6D7E93F4.png
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    De som har Audio Parks Puffin RIAA kan sette AIR funksjonen til -3 og endre karakteren til OC9 mer mot PTG…
    sjokkfunn.jpg

    Det er funnet SJOKKERENDE funksjoner i Analogis Digitalis og ekspertene klør seg i hodet etter denne RYSTENDE avsløringen,
    men hvilken profil vil du anbefale som utgangspunkt for PU-simulatoren ? :unsure:
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    724
    Antall liker
    2.063
    Torget vurderinger
    13
    <<En tangetial utvider ikke de indre mudulasjonene>> .
    Masteren er skåret tangensialt. Det som varierer fra ytterst til innerst er hastigheten.
    ingen arm, eller annen funksjon kan "utvide" modulasjonene (utenom at om plata hadde høyere hastighet innerst).
    Enig med Arne. Tangentsial er det mest logiske valget. Synd vi har lite utvalg av linear tracking armer nå til dags. Technics leverte gode løsninger på sporingsfeil allerede for over 40 år siden.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    AT33PTG/ii på en annen testplate.Bruel&Kjær. Høyre og venstre med crosstalk og forvregning
    2F6DCD66-6D28-45A3-B14E-2648059C4B46.png

    98F98402-44B7-4EEE-A7CF-C92704CABB92.png

    Samme spor samme plate men på side 2, som er lik side 1.
    1679597898792.png
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Så var amresonansen klar ( L+R lateral) . AT33PTG/II øker armeresonansen fra 6.5Hz til 7.5Hz på min SME V. Og jeg har ca 1 gram ner vekt med fetere scruer enn før, så PTG er teoretisk bedre match, legger spesielt merke til at PU nesten ikke skjelver i det hele tett under testen, mens ATOC9ML/ii var klart mere skjelven

    Her er høyre og venstre kanal vist, pussig nok gir ikke alle testplater lik resonans i hver kanal,men denne gjør det

    1679510519527.png


    Med gammel ortofon testplate blir forskjellen slik
    1679511127691.png
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    AT33PTG/ii på en annen testplate.Bruel&Kjær. Høyre og venstre med crosstalk og forvregning
    Vis vedlegget 903183
    Vis vedlegget 903184
    Samme spor samme plate men på side 2, som er lik side 1.
    Vis vedlegget 904795
    men testplatene er mer ulike enn pickupene.... man må faktisk bruke ørene også ;)
    1679676578308.png


    Her en antagelig min beste testplate for frekevnsveip. B&K QR2009 her er H og V kanal, meget bra balance på AT33PTG/ii, i motseting til visse andre plater som viser avik ved 10k og over mellom kanalene

    1679729355366.png


    Ble litt happy nå!!
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Quite interesting/Best not to think about it.

    Fascinerende ulik frekvensgang for mono- og stereosignaler, i allefall med den testplaten. Og takk for at du gidder, jeg har akkurat tømt alle muligheter for enkel nåleslipp ut av anlegget.
    Nettopp med en annen testplate er høyre og venstre kanal meget like, så da velger jeg å tro på den.. ;)
    Antagelig er QR2009 som jeg her brukt her en rimelig bra testplate på frekvens

    1679739218430.png

    1679739239538.png


    1679739280062.png


    Frekvenspor i ytterkanten vs lengre inn, vet at øvre frekvenser faller innover ,men det var mye og ganske tidlig, dette er spor 2 og 6 ikke 1 og 5
    1679739372082.png
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    870
    Antall liker
    2.163
    Torget vurderinger
    1
    Er på utkikk etter en ny pickup til en Pro-Ject The Classic EVO, 9" arm. Effektiv masse 13,5 gram og 18mm overheng.
    Av musikk går det mest i klassisk, jazz og akustisk/vokal.

    Er det noen av dere som har erfaring med AT33 PTG/II og Hana ML og kan sin noe konkret om forskjeller på dem?
    Eventuelt, hvilke andre fra AT i prisleiet mellom disse to kan være verd å vurdere?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har aldri hørt Hana ML (så ta det for hva det er verdt), men rent generelt ville jeg valgt pickupen med cantilever i boron over den med aluminium. Min erfaring/innbilning er i alle fall at en lettere og stivere cantilever gjør at små nyanser og mikrodetaljer kommer bedre frem. Hana SL vil jeg ikke si er en utpreget "klassisk-pickup", men er mer egnet til jazz, rock og pop.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    870
    Antall liker
    2.163
    Torget vurderinger
    1
    Det er micro line som frister mest å prøve ut i denne sammenheng ja, har for egen del god erfaring med shibata og intet i mot den slipingen, dog moro å prøve andre slipinger. Jeg har lest litt i andre tråder ute i den store verden, ikke alltid å bli like klok (hverken her eller der), dog tror jeg JMM har et godt poeng hva gjelder boron vs aluminium, har ikke spilt med boron tidligere her hjemme heller.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Det er micro line som frister mest å prøve ut i denne sammenheng ja, har for egen del god erfaring med shibata og intet i mot den slipingen, dog moro å prøve andre slipinger. Jeg har lest litt i andre tråder ute i den store verden, ikke alltid å bli like klok (hverken her eller der), dog tror jeg JMM har et godt poeng hva gjelder boron vs aluminium, har ikke spilt med boron tidligere her hjemme heller.
    Når du skal handle PU er det ML som gjelder......alt det andre er greit, men ML har første pri........ ;)
    PS! Stod ikke mot presset her inne og kjøpte en ML selv........spares til Søndagsbruk
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    870
    Antall liker
    2.163
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det bestilt en AT33 PTG/II, så får jeg høre litt nærmere på ML slipingen, blir spennende å prøve i nevnte arm.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Setter to kroner på at du blir gledelig overrasket over price/performance-forholdet, selv om jeg ser den er langt dyrere enn den en gang var. Det er vel den uhyre deprimerende kronekursen som har slått inn antar jeg.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.218
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Så mens dere krangler og måler og og og, da venter jeg bare på min.
    Den "skulle" være sendt fra importør i fredags........ Det var den IKKE 🤬
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Boron er en egenskap der er viktig. Den skal være raskere og detaljer kommer tydeligere frem, den har også den fordel at lengden på nålefanen er normal så justering er ikke noe problem.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.218
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Setter to kroner på at du blir gledelig overrasket over price/performance-forholdet, selv om jeg ser den er langt dyrere enn den en gang var. Det er vel den uhyre deprimerende kronekursen som har slått inn antar jeg.
    Det er vist ikke bare Norske kronekursen desverre. For min første PTG/II gav jeg 2999,- dkr. Nå koster den
    4599,- Er også litt hva forhandler fastsetter. Er stadig billigere i Norge i.f.t. Danmark. 4599,- dkr med dagens kurs omkring
    6880 nok. Ser Mala skal ha 6290,- nok.
    I Danmark koster OC9XML det samme som PTG/II. Mala ta´r 5779,-.... altså endda billigere. Kan åpenbart
    betale seg å lete litt runnt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Importøren skrev NOK 6890 for OC9XML i en mail til meg tidligere denne måneden. Det er nok Mala som ikke har skrudd opp prisen slik de «burde».
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Audio-Technica bekreftet at nålen er deres si allafall, sendte dette bildet og spurte
    1680366457584.png

    AT33PTG/II
    Thank you for your enquiry.
    The Red dot is purely there for identification purposes.
    This denotes the diamond profile that is mounted in the cantilever.

    Due to the lifespan of the tooling, it is normal that after a few years revisions to a model range are considered. Any new products will be announced as soon as they become available..


    1- ML nål. YES
    2- Forgylt YES
    3- Tapered YES
    4. Kort YES
    5- Limklump YES

    Dvs alle tegn på en ekte ML nål benyttet av AT, også målingene stemmer med en PTG. Forfalskerne må være gode om dagen...
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Hmmm.....ser ut som dere har CE-versjonen..... :unsure:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Din har et eldre trykk, HoJ, med logo og MC i rektangel i tillegg til teksten. Dagens har heller ikke tekst på innsiden.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn