Audio-Technica AT33-serien

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.751
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Men skalet kan daldre (resonere). Det er slik at du kan høyre skilnad på lyden ved å skifte skal. Koetsu har etter kvart funne ut at dei skal levere pickupane sine med ulike steinskal. Eg har ikkje høyrt på meir enn tre ulike Koetsu, og den rimelegaste av dei hadde skal av anna enn stein, men god var han.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.924
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nå har vel de fleste en kropp som ikke er i stentøy. Aluminium for Black, som er den billigste, og treverk for Rosewood og Urushi-seriene.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.441
    Torget vurderinger
    1
    På høy tid at jeg skifter ut min 33EV. Den begynner å låte litt døll. Måtte google min første post om 33EV for å finne ut hvor lenge jeg har brukt den. Min første post var januar 2018 - 7 år. Tiden flyr...
    Jeg hadde i grunnen tenkt å kjøpe Art 9, men venter noen år til jeg muligens oppgraderer platespilleren. Jeg hadde sverget på at jeg ikke skulle ha AT33 serien pga de helvetes skruene og mutrene, og hadde en AT-OC9XML i handlekurven - den har tross alt gjenger. Men valget falt likevel på denne; hadde ønsket noe høyere output men det funker.
    Ble sent fra Amazon i dag. Har den om to dager....

614YNqTYSjL._AC_SX679_.jpg

Sist redigert:

Facebook

Sivilimpertinent
    Ble medlem
    09.01.2021
    Antall liker
    1.864
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Prøv Mala eller Duet. Beste servicen får du ved å handle "over disk" Prøvde å prute? Det er faktisk mulig 😁

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    42.307
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    På høy tid at jeg skifter ut min 33EV. Den begynner å låte litt døll. Måtte google min første post om 33EV for å finne ut hvor lenge jeg har brukt den. Min første post var januar 2018 - 7 år. Tiden flyr...
    Jeg hadde i grunnen tenkt å kjøpe Art 9, men venter noen år til jeg muligens oppgraderer platespilleren. Jeg hadde sverget på at jeg ikke skulle ha AT33 serien pga de helvetes skruene og mutrene, og hadde en AT-OC9XML i handlekurven - den har tross alt gjenger. Men valget falt likevel på denne; hadde ønsket noe høyere output men det funker.
    Ble sent fra Amazon i dag. Har den om to dager....

Vis vedlegget 1096657
    Har den samme selv, og etter å ha eid AT33EV først må jeg bare si at PTG/II er noe helt annet. Utrolig mye for pengene rett og slett.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.751
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    PTG/ll (og SA) er noko av dei beste kjøpa du kan gjere, men for å løyse deira fulle potensiale, må du ha ein god arm. Fordelen med den ikkje heilt like gode EV er at den er mindre ktitisk på kva arm du brukar.
    Eg veit ikkje nokon kvalitetspickup som er eit betre pris/kvalitetsobjekt enn PTG/ll.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.401
    Sted
    Holmestrand

Facebook

Sivilimpertinent
    Ble medlem
    09.01.2021
    Antall liker
    1.864
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    PTG/ll (og SA) er noko av dei beste kjøpa du kan gjere, men for å løyse deira fulle potensiale, må du ha ein god arm. Fordelen med den ikkje heilt like gode EV er at den er mindre ktitisk på kva arm du brukar.
    Eg veit ikkje nokon kvalitetspickup som er eit betre pris/kvalitetsobjekt enn PTG/ll.
    Denne armen bruker jeg og den fungerer vanvittig bra på PTG/II. AT740 fungerte bra også på samme armen men med PTG/II ble det et vanvittig løft i lyden. Ergo må det være en bra arm. Linn bruker jo samme armen til sine snurrer.
    Armen heter Clearaudio Satisfy Kardan.
    Skjermbilde 2025-02-12 080800.png

Du mener muligens
    ?
    Soundstore.no fungerer ikke.
    Takk for korreksjonen :)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.401
    Sted
    Holmestrand
    Artig å se at noen fortsatt tar dette håndverket på alvor.
    Tror jeg må fokusere pensjonistlønna på laverehengende frukt enn eksotiske PU-er i lekre armer på solide snurreplattformer.
    😢
    Men på den annen side så gir annet fokus også mye musikkglede.
    🤗

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.946
    Nice!
    Kona har alltid vært glad for at jeg ikke har en 12-tommer.
    Vi har ikke plass sier hun.
    Ja slik sett er koner rett og slett dumme. Min sin krevde at 401/SME3012 komboen jeg overtok etter far måtte gå. Likevel lever vi med hennes oldemors sminkebenk i stua som er 15 cm for lav til å kunne brukes til annet enn å samle støv. Rart det der.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    42.307
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Ja slik sett er koner rett og slett dumme. Min sin krevde at 401/SME3012 komboen jeg overtok etter far måtte gå. Likevel lever vi med hennes oldemors sminkebenk i stua som er 15 cm for lav til å kunne brukes til annet enn å samle støv. Rart det der.
    Den hadde kanskje vært fin å ha platespilleren på 😜

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.441
    Torget vurderinger
    1
    Da var den oppe å spiller. Første inntrykk; trenger man mer pick-up enn dette?
    Den noget korpulente bassen til 33EV er borte. I stedet en tørr og dyp bass.
    Den er ikke innspilt. Kun 20min på den. Tror dette blir morro.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.781
    Torget vurderinger
    2
    Jo, ML varer 3 ganger lengre enn elliptiske, om man bryr seg om sånt, opprettholder frekvensgangen bedre mot senter av platen og forvrenger mindre, spesielt innerst på platen

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.781
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje, men det er det AT selv sier ang timer, resten har jeg plukket opp her og der.det hører jeg selv også,?ikke det over 12 k altså..

Sist redigert:

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.339
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Da var den oppe å spiller. Første inntrykk; trenger man mer pick-up enn dette?
    Den noget korpulente bassen til 33EV er borte. I stedet en tørr og dyp bass.
    Den er ikke innspilt. Kun 20min på den. Tror dette blir morro.
    Enig med Arve, har erfaring med flere ganske oppegående pickups men PTGII har noe magisk over seg, enormt med detaljer, ro, luft, lite støy, homogent fra topp til bunn, fantastisk pespektiv og separasjon, rett og slett et kupp!

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.781
    Torget vurderinger
    2
    Noen er kanskje interessert i å se forskjellen på AT-OC9MLii og AT33PTG? her er r"målt" i REW ved å ta differansen mellom to LP opptak.
    Resultatet er i overenstemmelse med "skikkelige " målinge også, se bort i fra det under 20hz. OC9 er litt friskere og detaljert opp til 10kHz hvor PTG daler litt mellom 5 og 10k - relativt sett,men så peaker PTG mer i toppen, det vises som fall her
    1755332434919.png

Sist redigert:

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.975
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg måtte lese to ganger. Skumleste meg til OC9XML. Den er jo ikke helt lik OC9ML/II.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.781
    Torget vurderinger
    2
    OC9XL er ikke helt lik, OC9MLii, men alle målinger jeg har sett og gjort på PTGii viser at den har en dypere dal 5-10K enn OC9 variantene,, AT sine egne målinger viser det samme. Så man kan trygt si at PTG er noe mer laid back enn OC9 der hvor det betyr mest, under 10k,det høres slik ut også..
    Det som er moromt er at alle med REW og et lydkort kan gjøre det samme som jeg har gjort her med hvilken som helst PU , og se relative forskjeller.

REW Kalibreringsfil vedlagt. endre *.txt til *.cal I REW for å gjøre frekvensrespons mer horisontal

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.975
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Avløserne. The x-es. Gjengede hus, endringer i materialvalg, mykere linjer, slakere nålearmsvinkler, dårligere spesifikasjoner enn utgående generasjon (selvfølgelig). Stereomodellene koster € 600 , 700 og 800, monomodellene 400 og 550.
    1761284714796.png

xEN avlyser EV. Elliptisk nål på kon alufane.
    xMLD er Microlinenål på kon alufane.
    xMLB er Mikrolinenål på Borfane. Avløser PTG/II. Store sko å fylle.
    Nix mer Shibata, hurra.

Sist redigert:

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.948
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tidligere modell er utsolgt.
    1761293466126.png

Er det for seint?

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.946
    xEN avlyser EV. Elliptisk nål på kon alufane.
    xMLD er Microlinenål på kon alufane.
    xMLB er Mikrolinenål på Borfane. Avløser PTG/II. Store sko å fylle.
    Nix mer Shibata, hurra.
    Kremt... Nå har jeg Shibata versjonen og den spiller da bare lekkert. Sågar bedre enn ML ref enkelte forumedlemmer som måler med øra ;) Men kanskje mer problematisk som vi ser er at når MLB blir toppmodellen er det ikke lenger behov for å holde lavere pris på ML for å gjøre plass til Shibata på topp. Hurra??? :) eller :oops:

Leste på et US forum den gang AT33 serie som nå utgår ble lansert. "AT gjør disse face liftene mest for å forsvare prisjusteringer." Jeg har tenkt litt på dette og kommet til at den påstanden kanskje har litt hold grunnet den spesielle Japanske økonomien med lav prisvekst. Samme årsak som skal ligge til grunn for at Accuphase kan kjøpes til halv pris i hjemlandet.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.975
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    MicroLine er en bedre nål enn Shibata. Hvorfor AT plasserer Shibata høyere i hierarkiet enn ML er en gåte.
    Nye varianter av serier kan også ha med tooling å gjøre. Former og stempler blir utslitt både hos produsent og underleverandører. Tooling koster. Hus uten gjenger vil ingen ha lenger.

Det blir spennende å se sammenliknende målinger av PTG/II og xMLB og OC9XML.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn