Audio Note byggesett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    @Olof Lilja Tror du den nye kretsen (6463), eller motstandsbyttene er viktigst for forandringen du hører?
    Litt forskjellig. Dybde i lydbilde som er mye bedre nå er uten tvil I/V trafo. Det har jeg erfaring med fra tidligere. Problemet er å finne noen som er gode nok så det ikke slører. Størrelse på lydbilde er nok 6463 etter det jeg hørt av utstyr med dem før. Men i det minste deler av den fantastiske analoge klangen går jeg ut fra er grunnet sølv Niobium. Men skal prøve og kun bytte motstander en annen plass for å få mere erfaring med dem. Uansett ikke noen sinke disse sølv Niobium. 😊
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Ser helt rå ut den dacen din nå,Olof ! Den skulle jeg gjerne hørt :)

    Selv har jeg en plan om å prøve og gjøre meg opp en slags mening om litt forskjeler mellom 2w niobium sølv og tantalum sølv.Nå står det 1k niobium sølv som gridstoppere i L3 forforsterkeren min.Skal la de få gå seg litt mer til,og så tenkte jeg bytte de ut med sølv tantalum om noen dager,uten å gjøre andre forandringer før.

    Jeg satte også for ikke lenge siden inn 2w sølv tantalum 180 ohm som I/V motstander i dacen min.Der stod standard 0.5w non magnetic tantalum 220 ohm fra før. Og det utgjorde en helt klar forbedring. Alt virker låte mer naturlig.
    Tror det handler både om at motstanden har mindre egenkarakter i seg selv,men jeg er rimelig overbevist om at AD1865 chipen låter bedre når den jobber lettere.
    Har faktisk sett de som mener at under 20 ohm er det beste for minst mulig forvrenging og mest mulig linearitet fra AD1865. Men da må man forsterke signalet mer etter den for å få passelig nivå ut fra dac.
     
    Sist redigert:

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    446
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har begynt å oppgradere min AN L4. Har skiftet i stort sett alle resistorer og kondensatorer i signaldelen. Niobium og Tantalum nonmagnetic samt 1 silver Tantalum. Kaisei og Tubecap kondensatorer.

    Nå skal ampen få noen timer med strøm og signal. L4 ampen spilte bra før oppgraderingen og det skal bli spennende å høre om det blir noen endringer i lyden.

    Har her begynt å fjerne deler på høyre side:
    20211116_211707.jpg

    Nye deler montert:
    20211117_161705.jpg

    Og her er rørene kommet på plass:
    20211117_162218.jpg

    Ut på vinteren en gang håper jeg på at jeg kan utbedre strømforsyningen med bedre deler.
     
    Sist redigert:

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Nydelig Berka!
    Kult å se at det er flere som koser seg med oppgraderinger! 😊
     
    Sist redigert:

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Ser helt rå ut den dacen din nå,Olof ! Den skulle jeg gjerne hørt :)

    Selv har jeg en plan om å prøve og gjøre meg opp en slags mening om litt forskjeler mellom 2w niobium sølv og tantalum sølv.Nå står det 1k niobium sølv som gridstoppere i L3 forforsterkeren min.Skal la de få gå seg litt mer til,og så tenkte jeg bytte de ut med sølv tantalum om noen dager,uten å gjøre andre forandringer før.

    Jeg satte også for ikke lenge siden inn 2w sølv tantalum 180 ohm som I/V motstander i dacen min.Der stod standard 0.5w non magnetic tantalum 220 ohm fra før. Og det utgjorde en helt klar forbedring. Alt virker låte mer naturlig.
    Tror det handler både om at motstanden har mindre egenkarakter i seg selv,men jeg er rimelig overbevist om at AD1865 chipen låter bedre når den jobber lettere.
    Har faktisk sett de som mener at under 20 ohm er det beste for minst mulig forvrenging og mest mulig linearitet fra AD1865. Men da må man forsterke signalet mer etter den for å få passelig nivå ut fra dac.
    Takk Rune!

    Og 1865 endrer uten tvil karakter med forskjellige type motstand og verdi på utgangen. Men ikke sånn at den lastes mindre med lavere verdi da dette er en last motstand mot jord. Lavere verdi = mere last på 1865. 0 Ohm vil gi full kortslutning av 1865. Så er det op til smak og konfigurasjon vad man liker best. Oppfører seg forskjellig med og uten I/V trafo med. Så mye å teste skal man prøve alt. 😊
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Fikk tatt en liten runde i L4 power å byttet grid stop pluss litt mere. Men langt fra ferdig. Flott bygget denne men ikke av meg og kanskje ikke alle komponenter jeg ville valgt selv. Uansett fikk jeg litt følelsen av vad man kan forvente av Sølv Niobium. En enormt naturlig klang og avslappet lyd. Utrulig gjennomsiktig uten at det er noe fokus på detaljer. Det er bare mere ting der en tidligere hører man etter. Dette var gøy og enda bedre en vad jeg håpet på. 😊
     

    Vedlegg

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Kommet enda et skritt videre og byttet alle motstander til 2W av litt forskjellige slag fra AN. Bare noen som er med på bilde da det totalt er 42 stykker. Sølv Niobium og Sølv Tantalum i alle kritiske posisjoner og Non magnetic Tantalum andre plasser. Signal kondensatorer gjenstår og bytte men man må ta litt av gangen. Jeg må si at jeg bare blir mer og mer imponert over denne konstruksjonen av Andy G. Finnes helt sikkert enda bedre forsterkere men noen som er så gode som denne på alle parametere må man lete lenge etter. Jeg vil leve lykkelig med den i lang tid fremover uten tvil. :)
     

    Vedlegg

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    446
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Har nå bytt ut de gamle delene i PSU-en i min L4 effektforsterker. Nye deler er AN Kaisei polar 220uF × 2, AN Tantalum non-magnetic og bedre dioder. I tillegg har jeg fra tidligere en Mundorf Tubecap 20uF. Har koblet opp og alt fungerer slik det skal. Har trua på at dette blir bra🎶

    Før:
    20211213_171701.jpg

    Etter:
    20211213_201123.jpg

    20211213_204405.jpg
     
    Sist redigert:

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Blir det et enkelt linjetrinn eller en buffer?

    Sonicfrontiers
    Skal bygge om min riaa med utgangstrafo likt det AN gjør i de dyre riaane sine. Blir fortsatt 6072 riaa trinn som nå men med 5687 trinn til å drive OPT. Låter fint som den er spesielt på gode opptak. Men savner litt av den skikkelige AN lyden som trekker frem det beste av mindre gode opptak med. Starter med noen rimelige OPT men blir det bra skal dem oppgraderes på sikt. Første jobben nå er å endre topografien i riaan sånn at det blir riktig. Det meste må flyttes litt for å få det som jeg vil da den ser ut som dette nå.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    870
    Antall liker
    866
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har den og den er meget god.
    Hvilke høyttalere driver du med den? Hvordan var den å montere?
    Sitter her og vingler mellom alt man har lyst på🙄 ANK av noe slag eller AN UK. Får holde øynene åpne på brukten.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Hvilke høyttalere driver du med den? Hvordan var den å montere?
    Sitter her og vingler mellom alt man har lyst på🙄 ANK av noe slag eller AN UK. Får holde øynene åpne på brukten.
    Er høyttalerne dine best med push-pull forsterker så ville jeg gått for ANK. Du har jo fått loddestasjon og greier. AN UK single ended bla.bla.bla. er vel "best" vissom-atte og dersom-atte, men EL84 forsterkere generelt er ikke å spøke med hvis en liker en litt mer ørevennlig og mindre analytisk lyd. Tror L1 fint kan konkurrere med f.eks. Leben 300CS hvis en putter inn de riktige delene og de riktige røra. Litt voldsomt å bygge selv hvis en aldri har tatt i en loddebolt før kanskje, men et sted må en begynne og hjelp på forumet er garantert. Du kan sikkert kikke gjennom byggemanualen hos ANK for å sjekke vanskelighetsgraden før du evt. avgjør om selvbygg er noe for deg.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    870
    Antall liker
    866
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Er høyttalerne dine best med push-pull forsterker så ville jeg gått for ANK. Du har jo fått loddestasjon og greier. AN UK single ended bla.bla.bla. er vel "best" vissom-atte og dersom-atte, men EL84 forsterkere generelt er ikke å spøke med hvis en liker en litt mer ørevennlig og mindre analytisk lyd. Tror L1 fint kan konkurrere med f.eks. Leben 300CS hvis en putter inn de riktige delene og de riktige røra. Litt voldsomt å bygge selv hvis en aldri har tatt i en loddebolt før kanskje, men et sted må en begynne og hjelp på forumet er garantert. Du kan sikkert kikke gjennom byggemanualen hos ANK for å sjekke vanskelighetsgraden før du evt. avgjør om selvbygg er noe for deg.
    Hva mener du med om høyttalerne er best med push-pull? Det vet jeg ikke noe om. Er ikke helt inne på hvilke rør som er "best". Er EL84 veldig analytiske? Og trenger L1 mye oppgraderingre til å bli bra?
    Loddingen skal jeg nok fikse. Har en noe utdatert elektro utdannelse fra starten av 90 tallet, men
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Du må nok lese deg litt opp om push-pull vs single ended. Litt vanskelig å forklare forståelig sånn på sparket. La oss si det sånn at enkelte høyttalere fungerer best med rørforsterkere (der utgangsrørene er koblet i push-pull) som har relativt lav utgangsimpedans og høyere dempingsfaktor.

    Mulig jeg skrev litt uklart om hva jeg mener om EL84, men det jeg prøvde å si var at disse rørene vanligvis er relativt varme og "musikalske" i lyden og MINDRE analytiske enn f.eks. KT88 og 6550.

    L1 trenger overhode ikke oppgradering, men det er fint å vite at en har muligheten for dette hvis sjansen og behovet skulle melde seg.

    Og til slutt - hvis noen er bedre i å forklare ting og tang til Mr. ovitzi så ser jeg gjerne at dere trår til.
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    8
    Kanskje det også burde finnes en tråd her som heter noe sånt som "Vi som elsker Posten"?
    Fra Sunnmøre til Drøbak på 21 timer! Det må være en slags rekord? En stor takk til RuneS for å endelig bukke under for salgspresset😁
     

    Vedlegg

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    At klenodier tas vare på er fint å se. Selv om jeg ikke har noen komponenter pr nå, unntatt en digi kabel kabel, er fascinasjon og interesse for merket det fortsatt. For meg er det gode minner om hard jobbing, optimalisering og testing. Nå som jeg er gammel og satt er litt utstyret blitt mindre tweakbart. Men jeg tar meg i å savne det litt generelt, og AudioNote konkret :)
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Grattis Veleik
    Synes dem egentlig havnet bittelitt for langt sør. Jeg har lenge tenkt at en L4 hadde vært perfekt å ha stående her :)
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    870
    Antall liker
    866
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje det også burde finnes en tråd her som heter noe sånt som "Vi som elsker Posten"?
    Fra Sunnmøre til Drøbak på 21 timer! Det må være en slags rekord? En stor takk til RuneS for å endelig bukke under for salgspresset😁
    Grattis😃 Denne så jo strøken ut. Kjekt når man vet hvem man skal mase på 😂
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Kanskje det også burde finnes en tråd her som heter noe sånt som "Vi som elsker Posten"?
    Fra Sunnmøre til Drøbak på 21 timer! Det må være en slags rekord? En stor takk til RuneS for å endelig bukke under for salgspresset😁
    Gratulerer med ny forsterker! Hva gjør de motstandene og papir i olje-kondensatorene på høyttalerutgangene? Er det feedback?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Får vel rette meg selv først for det er vel kanskje polyester i olje. Utrolig tweaka forsterker. Selv feedback-kretsløpet har krem-komponenter. Ser fram til lytteinntrykk etterhvert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn