Audio Note byggesett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med ny forsterker! Hva gjør de motstandene og papir i olje-kondensatorene på høyttalerutgangene? Er det feedback?
    Det er vel et Zobel nettverk. Skal beskytte mot oscillasjon ved induktive last.

    Sonicfrontiers
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Nei,er rimelig sikker på at det er negativ feedback kretsen. Olof har nok fasiten :)
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Ja det er riktig at dem sitter i feedback. 😊
    For meg ser det ut til at motstand og kondensator sitter i serie. Da er det zobel nettverk.
    Er motstand og kondensator i parallell er det mest sannsynlig i tilbakekoblingen.
    Alle Zobelnettverk jeg har sett er flesteparten plassert på høyttalerklemmene.
    Men jeg kan ta feil. Det er et bilde som ikke viser detaljene så godt 😊

    Sonicfrontiers
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    For meg ser det ut til at motstand og kondensator sitter i serie. Da er det zobel nettverk.
    Er motstand og kondensator i parallell er det mest sannsynlig i tilbakekoblingen.
    Alle Zobelnettverk jeg har sett er flesteparten plassert på høyttalerklemmene.
    Men jeg kan ta feil. Det er et bilde som ikke viser detaljene så godt 😊

    Sonicfrontiers
    Hei!

    Måtte se på skjema. Og du har helt rett. Svarte ut fra husken å ikke alltid den er til å stole på. 😂
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har heller ikke sett på skjema ser jeg nå 😁
    Har bare lagt merke til de komponentene og vert overbevist om at det var negativ feedback.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Takk for oppklaringa. Husker ikke om jeg har noe zobel-kretsløp L4i-kittet mitt. Kanskje jeg har det? Jaja. Får sjekke det engang om jeg finner skjema. Men her har jeg muligheten for å lære noe kjenner jeg. Kan noen forklare hvorfor noen forsterkere har et slikt kretsløp og andre ikke? Induktiv last? Hvordan ser en dette på impedansekurven til en høyttaler? Skal jo framstå som en "erfaren" forsterkerbygger, men i praksis så kan jeg jo nesten ingenting.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fikk en rar feil på min L4 for litt siden. Etter det jeg kan skjønne feilet katode motstanden på ett av EL34 rørene.
    Noen som har vært borti denne feilen før? Kan det være forårsaket av et dårlig rør?

    Gul Mills 250ohm motstand feilet til uendelig (+25Mohm)
     

    Vedlegg

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Vet ikke.La merke til på den jeg hadde,og som veleik kjøpte,så var der ulikt merke katode motstander for EL34 i høyre og venstre kanal. Tolket det som at de kanskje har røket engang i ene kanalen.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har bestilt 4 nye, så jeg tror jeg bytter alle. Alt fungerte fint helt til motstanden ble til en sikring (som gikk). Da ble det varmt fort, gitt.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Sikkert ikke dumt å skifte alle 4. Har du regnet noe på om det kan vere slik at motstandene muligens burde ha en høyere effekttålighet (w) enn det som er oppgitt i skjema?

    Men L4en jeg hadde oppførte seg eksemplarisk mens jeg hadde den. Eneste var et EL34 rør som røyk,men var ikke noe annet som ble skadet . Tipper jeg brukte den over 1000 timer mens jeg hadde den. Så sånn sett virket den igrunnen som en veldig stabil og solid konstruksjon.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tror de originale er på 9w, mens de nye jeg har kjøpt er oppgitt til 12w. Kan være at 9W på grensa, ev. kan det ha vært litt ubalanse mellom de to motstandene? Den andre måler nemlig 260 ohm. De to på den andre kanalen måler omtrent likt.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Noen som har erfaring med kjøp av ANK Kits fra Canada? Kjøpte et EL84 kit 18. januar og har etter det ikke hørt noe mere fra firmaet. Fikk en bekreftelse på at kjøpet var registrert og betalt gjennom PayPal samme dato. Siden har det vært helt stille, ingen sendingsbekreftelse eller sporing. Er dette et useriøst firma?
    Har som sagt betalt gjennom PayPal så regner med å få igjen utlegget men er litt i tvil om hvor lenge jeg skal vente med å klage. Hører gjerne fra andre som eventuelt har handlet fra ANK.
    Mvh. Morten
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Har du sendt mail til de ?
    Masing bruker å hjelpe de fleste steder :)

    Veldig mange år siden jeg kjøpte noe derfra,men dengang var det ingen problem.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hei, har ikke sendt mail nei. Har aldri vært borti et slikt problem som at det blir helt stille fra selger:oops: Har handlet fra mange steder i verden og bestandig fått god sendingsinfo og sporing. Merkelig måte å behandle kunder på dette. Skal prøve å få avgårde en forespørsel om hvorfor varene ikke er avsendt.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Send en mail og spør hvordan det går med din bestilling,oppgi dato bestillt/betalt,evt et ordrenr.
    Bare spekulerer,men kan jo vere at de nesten har glemt det viss de har hatt mange bestillinger i de tider.Selv om slikt selvsagt ikke skal skje.
    Og enig det er alt for lenge å ikke ha hørt noe fra 18.jan og til nå.

    Kanskje noen andre her inne som nylig har kjøpt derfra som kan dele erfaringer....
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    For meg ser det ut til at motstand og kondensator sitter i serie. Da er det zobel nettverk.
    Er motstand og kondensator i parallell er det mest sannsynlig i tilbakekoblingen.
    Alle Zobelnettverk jeg har sett er flesteparten plassert på høyttalerklemmene.
    Men jeg kan ta feil. Det er et bilde som ikke viser detaljene så godt 😊

    Sonicfrontiers
    Du hadde veldig rett:)
    Bare lurte på om du vet om dette er vanlig i diverse rørforsterkere?
    Lette frem et skjema på noen Consonance EL34 monoblokker jeg har,og ser det er det samme der,en motstand og kondis i serie fra + til minus på utgangen. Nå er vel det meste av min lille erfaring med skjema fra single ended triode kretser uten feedback,og der har jeg aldri sett noe slikt. Eller ivertfall ikke fått det med meg 🤪 😁
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Send en mail og spør hvordan det går med din bestilling,oppgi dato bestillt/betalt,evt et ordrenr.
    Bare spekulerer,men kan jo vere at de nesten har glemt det viss de har hatt mange bestillinger i de tider.Selv om slikt selvsagt ikke skal skje.
    Og enig det er alt for lenge å ikke ha hørt noe fra 18.jan og til nå.

    Kanskje noen andre her inne som nylig har kjøpt derfra som kan dele erfaringer....
    Sendte mail nå og fikk svar etter 10 min!!!! Pakken blir sendt på torsdag, håper det går bra da.(y)
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    446
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har kjøpt og bygget flere produkter fra ANK Audiokits siste årene. Har bygget L3 Phono sign, Dac 2.1 sign, og L1 EL84. Har kjøpt L4 Mentor Balanced preamp ferdigbygget. Har oppgradert samtlige i ettertid.
    Erfaringen min er at det noen ganger kan ta litt tid før varene kommer. De mindre delene til kitene er fordelt i poser sammen med sjekkliste. Har erfart at det kan mangle enkelte deler. Sjekk nøye at du har fått alt. Hvis ikke så er det bare å sende epost og fortelle hva du mangler. Og det lønner seg å sende purremail til Brian for å få svar og levert varer.
    Det er gode byggemanualer på nett og jeg synes det var artig og lærerikt å bygge selv.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Jeg har kjøpt og bygget flere produkter fra ANK Audiokits siste årene. Har bygget L3 Phono sign, Dac 2.1 sign, og L1 EL84. Har kjøpt L4 Mentor Balanced preamp ferdigbygget. Har oppgradert samtlige i ettertid.
    Erfaringen min er at det noen ganger kan ta litt tid før varene kommer. De mindre delene til kitene er fordelt i poser sammen med sjekkliste. Har erfart at det kan mangle enkelte deler. Sjekk nøye at du har fått alt. Hvis ikke så er det bare å sende epost og fortelle hva du mangler. Og det lønner seg å sende purremail til Brian for å få svar og levert varer.
    Det er gode byggemanualer på nett og jeg synes det var artig og lærerikt å bygge selv.
    Hei, det høres lovende ut. Ser fram til å få EL 84 i hus.
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Du hadde veldig rett:)
    Bare lurte på om du vet om dette er vanlig i diverse rørforsterkere?
    Lette frem et skjema på noen Consonance EL34 monoblokker jeg har,og ser det er det samme der,en motstand og kondis i serie fra + til minus på utgangen. Nå er vel det meste av min lille erfaring med skjema fra single ended triode kretser uten feedback,og der har jeg aldri sett noe slikt. Eller ivertfall ikke fått det med meg 🤪 😁
    Hei Rune S

    De små SE forsterkerene blir vel for det meste satt sammen med lettdrevne høyttalere med fulltoneelement og uten delefilter, eller 2 veisystem med enkle filtere. Da trengs ikke Zobel nettverk.
    Det er vel heller tungdrevne høyttalere med komplekse filtere som det anbefales å ha et Zobel nettverk Installert.
    Er det tungdrevne høyttalere vil jeg gjette at transistor er saken å bruke på den type høyttalere. Selv om det finnes rørforsterker på både 5, 6 og 700 watt.
    Hadde selv en Sonicfrontiers Power 2 for mange år siden. Den er vel 110-130 watt. (Alt etter hvilket rør som sitter i utgangen). Den klarte ikke å få «lyd« i mine Avalon høyttalere. Da sa importøren. Du trenger mere effekt. Kjøpte så Sonicfrontiers Power 3. 220-260 RØR watt. Fremdeles ikke noe sukksess.
    Avalon trenger en skikkelig transistorsak for å blomstre.
    Jeg solgte så Avalon. Kjøpte Tannoy Glenair 15».
    Da ble det musikk.
    Saken er tilpasning. Litt avsporing 😊

    Regner med at alle som konstruerer forsterkere har dette i bakhodet i sine kreaksjoner.

    Sonicfrontiers
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Takk for svar Sonicfrontiers!

    Matching og tilpasning er alfa og omega spør du meg.
    Og kanskje ekstra viktig i samspillet mellom forsterker og høyttaler.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Da er det mulig jeg har gjort noe dumt 😱 Var "heldig" å få denne saken på lån noen dager😃
    FFF604A7-4FD1-48D0-937B-E4066E839A7E.jpeg
    Etter avklimatisering var det på tide med oppkobling og litt lyd.
    F832165A-00B6-4238-8EDF-8A78EAA77D98.jpeg
    Førsteinntrykket var ikke bra for lommeboka. Denne tilfører noe som jeg ikke har hatt med Doxa 61. Som om jeg nå får en mer sammenhengende scene foran meg(uten bedre ord å komme med). Vi får se hva som blir resultatet. Mulig det blir sendt en bestilling til ANK 😂
    46B5D043-C62B-4782-BCAF-C8188DFAD205.jpeg
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    L4 er en Andy Grove-konstruksjon, og jeg pratet litt med ham om den da den var ganske ny ut fra pilotperioden.
    Den var han temmelig fornøyd med, for å si det sånn. :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Gøy å lese @ovitzi. Et lite tips å ta med seg: L4 leveres ikke lenger med Andys originale skjema. Etter hva jeg har hørt, kan det lønne seg å få tak i det, og heller bygge etter det.
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    L4 er en Andy Grove-konstruksjon, og jeg pratet litt med ham om den da den var ganske ny ut fra pilotperioden.
    Den var han temmelig fornøyd med, for å si det sånn. :)
    Hvis jeg får vare så dristig å si det vil jeg si dette er noe av det beste Andy konstruert.
    Het sinnesykt fantastisk forsterker!
    Og selv om dette ikke er en klassisk Audio Note uk konstruksjon så ligger det mange år med testing bak denne.
    Andy har jobbet å testet masse i forhold til andre type forsterkere en det som er klassisk AN uk ideologi da han er musikk elsker og er veldig glad i å spille musikk selv med.
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Det var da måte på til unison hyllest !? På tide vi får inn en kranglefant som kan halalslakte den basert på dårlige målinger 🤪 😁

    Veleik,når får jeg kjøpe den tilbake ?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Jeg får legge et enormt tilbakekjøpspress på Veleik viss savnet blir alt for stort :D

    Hyggelig å se at den allerede har vert på en liten turne og gitt gode opplevelser til flere som er glad i musikk :)
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Jeg får legge et enormt tilbakekjøpspress på Veleik viss savnet blir alt for stort :D

    Hyggelig å se at den allerede har vert på en liten turne og gitt gode opplevelser til flere som er glad i musikk :)
    På den andre siden vil jeg vel si det er alt for få av disse i markedet så på tide at det blir bygget noen flere. :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg får vare så dristig å si det vil jeg si dette er noe av det beste Andy konstruert.
    Het sinnesykt fantastisk forsterker!
    Og selv om dette ikke er en klassisk Audio Note uk konstruksjon så ligger det mange år med testing bak denne.
    Andy har jobbet å testet masse i forhold til andre type forsterkere en det som er klassisk AN uk ideologi da han er musikk elsker og er veldig glad i å spille musikk selv med.
    Han er jo litt rocka, og akkurat det er hørbart på L4.
    Forsåvidt har en del av AN UK-produktene også blitt tunet litt mer i den retningen, etter hvert. Underlig unntak for siste OTO PP, som jeg ikke helt forstår tanken bak, men det hører til i en annen tråd, da. :)
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Gøy å lese @ovitzi. Et lite tips å ta med seg: L4 leveres ikke lenger med Andys originale skjema. Etter hva jeg har hørt, kan det lønne seg å få tak i det, og heller bygge etter det.
    Ja den svinger godt her 😃 Bare synd det er full arbeidshelg nå, så den blir stående kald, men på mandag har jeg huset for meg selv 🎸🥁🎙🤘

    Artig at du liker den så godt @ovitzi . Det er egentlig litt kjekt å vite at den har det bra på kennel, mens jeg er borte noen dager:)
    Ja den passer godt inn her, takker så mye for at du tør 👍 Vanligvis er det jo rasedyrets eier som kennel er dyrt for 😂

    På den andre siden vil jeg vel si det er alt for få av disse i markedet så på tide at det blir bygget noen flere. :)
    Vi får en om det blir en til da. Men som #Atlerovik skriver, "må" den kanskje endres? Er det store forskjeller på nytt og gammelt skjema lydmessig?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vi får en om det blir en til da. Men som #Atlerovik skriver, "må" den kanskje endres? Er det store forskjeller på nytt og gammelt skjema lydmessig?
    Nå stiller du skumle spørsmål @ovitzi :). Mulighet for endringer, gjerne til det "bedre" er en av drivkreftene bak merket.. Level på level I En jungel som blir lett uoversiktlig. Men slik er vi mennesker, vi vil "belønnes", og lykkes.. Enkelte ganger fordi vi velger å tro det. Gleden over håndverk er noe annet, det lydelige bedre ikke automatisk en fasit. Men det er sjeldent stagnasjon, og nysgjerrighet er stor. Det er en hyggelig ting. Du finner nok ut av det :)
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Nå stiller du skumle spørsmål @ovitzi :). Mulighet for endringer, gjerne til det "bedre" er en av drivkreftene bak merket.. Level på level I En jungel som blir lett uoversiktlig. Men slik er vi mennesker, vi vil "belønnes", og lykkes.. Enkelte ganger fordi vi velger å tro det. Gleden over håndverk er noe annet, det lydelige bedre ikke automatisk en fasit. Men det er sjeldent stagnasjon, og nysgjerrighet er stor. Det er en hyggelig ting. Du finner nok ut av det :)
    Ikke så skummelt dette. Andy konstruerte L4 og seinere har Audio Note kits gjort noen egne endringer etter synsing fra en som er involvert der. Kretsen er ikke endret kun verdier på noen komponenter. Og ja Andy sinn låter bedre. Trenger noen skjema/komponent liste så send meg PM. ANK har gått mer og mer egne veier av forskjellige grunner. Ikke nødvendigvis til det bedre alle ganger. I flere tilfeller har ANK i seinere tid endret tilbake til original skjema. Lurer noen på noe rundt dette er det mange her på HFS som sikkert mere en gjerne kan bidra med masse kunnskap. :)

    Ps. Et lite tips i mange tillfeller er å se på original skjema som ligger i ANKs sine manualer. Skjemane er stort sett alltid riktige etter original konstruksjon men delelistene er endre. ;)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn