Audio Note AX-TWO klone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.563
    Torget vurderinger
    10
    Glemmer aldri denne lille høyttalern på Horten messa 2007. Her er noen av kommentaren jeg har funnet i en gammel tråd:


    Jonas:
    «Etter å ha blitt mektig imponert av disse høyttalerene til latterlige 3500kr på hifi messa i Horten…..La det være helt klart med en gang at disse høyttalerene ga meg tidenes hakeslepp!!!»

    JanOlav:
    «Disse kan du trygt kjøpe uten å høre først!»


    Det er tydelig at det er flere ute i verden som liker disse små AN høyttalerne.

    Her er linker til noen omtaler fra fornøyde brukere. Felles for alle er det samme som jonas sier; engasjerende lyd og man får bare lyst til å spille fllere plater (også de som ikke har så teknisk god lydkvalitet).


    Audiokarma:
    http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?threadid=16130
    http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=21756

    Positive Feedback:
    http://www.positive-feedback.com/Issue20/audionoteax2.htm
    http://www.positive-feedback.com/Issue23/myaudio.htm


    Hornlyd (det var meg det gitt):

    «Deler begeistringen for disse»


    Omholt:

    «de låt bedre rett ut av esken enn mine B&W 601 S3»


    4DF210D6-1867-47A8-A7D9-F6840CE5267E.jpeg





     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.563
    Torget vurderinger
    10
    Bassmellomtonen er fra Vifa og heter C17. En legendarisk driver som låter svært bra. Etter min mening noe av det beste som finnes av bassmellomtoner uansett pris.

    Les mer her:



    AX-TWO bruker en variant som heter C17WG-01 med ucoatet membran. 8 Ohm.

    Det er stort sett kun Dali 104 variantene man får tak i. Låter veldig likt. Gjør jobben. Skaffes på finn.no ved å slakte et gammelt Dali 104 par som man gir kr 400-800 for avhengig av tilstand. Pass på at elementene er strøkne.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.563
    Torget vurderinger
    10
    Diskanten er en liten og rimelig sak som er supersmoooooth:

    DBD1CD6D-26DF-43AA-91B7-E630F845B45F.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.563
    Torget vurderinger
    10
    Mer info kommer senere.

    Jeg har samlet opp en god del strøkne C17 drivere, kjøpt inn 3 par kliss nye diskanter, bassporter, terminaler og delefilterkomponenter fra Jantzen. Har også merinoull og en del Kimber KWIK som kan brukes til internkabling.

    Vil noen henge seg på (som bidrar i tråden) så har jeg komponenter til to par ledig. Blir faktisk ikke mange kronene.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.563
    Torget vurderinger
    10
    Plugg jigg gjør susen:

    3EED8CF0-1721-4633-84D8-B4EFFD31ECB3.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.563
    Torget vurderinger
    10
    Kikker litt på plassering:

    5B85324F-6E7E-43D5-989B-E25968A4C683.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.563
    Torget vurderinger
    10
    Ser greit ut. Da skal jeg senere få notert om mål i et innlegg. Diskanten forsenkes, bassmellomtonen ee utenpåliggende.

    BB13B4B0-FD86-447A-B669-FB7D56A347CA.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.563
    Torget vurderinger
    10
    Bassport.

    Terminaler kan jo tas litt på gefylen.

    CD3DACA6-66BB-4F66-A4F3-8ADECFC05066.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.563
    Torget vurderinger
    10
    Hornlyd er utrolig produktiv også.

    Har bare brukt en liten time her. Materialene tok det også en drøy time å kappe. Det gjorde jeg kanskje for en mnd siden. Hadde noen mdf rester. Cluet er vel å gjøre litt innimellom når man har motivasjon og ork :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.563
    Torget vurderinger
    10
    Sånn. Da var en hel CD med Johan Sebastian snurret ferdig. Dvs en liten snau times økt. Ferdig for denne gang :)

    Verksted og lytterom på en gang:

    PS, kassen er ikke limt enda, ser den er litt skjev. Er bare satt løst sammen.

    6EB032F2-DC66-45E1-B91C-7D98EF8228BB.jpeg
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    De er designet av Andy Whittle for Audio Note. Han startet sin karriere i Goodmans, og har jobbet for Celestion, Mardaunt Short, Epos, Rogers m.fl. Han er designeren bak siste Rogers LS3/5a og LS5/9. Så han kan ett og annet om høyttalerdesign.

    Ett par reviews til tåler vi :)


     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.563
    Torget vurderinger
    10
    En liten personlig erfaring.

    Var i Bangkok for en del år siden. På andre siden av gaten til hotellet så var det en bygning med 8-10 Hi-Fi forretninger samlet. Der fikk jeg høre på Avalon Sentinel (megadigre), noen «medium» Wilson, Martin Logan og diverse andre ting i det tyngre skiktet. Etter langt om lenge og lengre enn langt så havnet jeg i en liten butikk, ikke spektakulær men heller full av vinylrigger av meget god kvalitet og diverse høytalere i moderat/ordinær størrelse. Lurer på om det var litt vintage der også. Satt meg ned i sofaen, var litt sliten av å høre på millionsystemer, de hadde et par Living Voice de spilte på (Vifa C17, en forfinet Dali 104) og da!! ….ahhhh…roen senket seg, livet i musikken kom ut i rommet med en deilig luftig og lettflytende mellomtone som bare låter så naturlig. Bassen er også god og snappy. Endelig var jeg «hjemme» :)

    Så for å lette litt på sløret, Vifa C17 er grunnen til at jeg har lyst til å bygge AX-TWO klonen.

    Og for de som er nysgjerrige på Vifa C17 er det bare å lese her:

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.563
    Torget vurderinger
    10
    Håper moderatoren tillater denne annonsen da det er veldedighet.

    Har tre sett, ett til meg, ett til en kompis og ett for salg:

     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.261
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Litt besynderlig at anmelder skriver at denne låter best når det ikke er tetning under C17. Dvs at tilfeldig lekkasje er " magic"?
     
    Sist redigert:

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Fine små høyttalere. Tror jeg må bygge et par slike til datter på alt for liten hybel
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.563
    Torget vurderinger
    10
    Litt besynderlig at anmelder skriver at denne låter best når det ikke er tetning under C17. Dvs at tilfeldig lekkasje er " magic"?
    grelv sa til meg en gang at han likte bedre disse fire bilstereoklemmene JBL brukte i gamle dager fremfor å skru drivern fast via flensen. Kan det være at det gir litt slækk og reduserer overføring av vibrasjoner?

    806C8F3A-2B59-4025-8BF0-9354E4347B0F.jpeg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.261
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Går ut fra at JBL hadde pakning, det demper jo vibber. Kanskje anmelderen likte nettopp klangkobling mellom chassis og kabinett? Det er ikke gitt at en " glatt" høyttaler alltid blir preferert. Se bare på Klipchs hvis klangsignatur tiltaler mange. Jeg er ikke så sikker på at de som kjøper upgrade kits for delefilter blir fornøyd.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.563
    Torget vurderinger
    10
    En en av artiklene leser jeg følgende:

    The enclosure itself is made of 18 mm thick MDF finished in wood-grain vinyl and use a single sheet of 2 cm thick low density polyester felt covering the back and the sides. Sides, top and bottom panels are rabbeted so that they wrap around the front and the back panels with half of their thickness. There is no bracing of any sort. With a net volume of 11.5 liters and reflex-loading port dimensions of 3 cm in diameter and 10 cm length the enclosure is tuned at around 40 Hz resonant frequency which lays quite below the low frequency cut-off of the speaker which starts at 55 Hz. This is pretty unusual considering the fact that the vast majority of compact bass-reflex loudspeakers


    Og i en tråd på HiFi Haven:

    One interesting note is that way back in the day Audio Note made a fancier AX Two called the Signature - it was for me a rare misstep for Audio Note because the cheaper version you and I have IMO sounded better. My Canadian dealer had both and we auditioned them back to back and we both felt the Signature was in some ways more refined but also less dynamic and alive sounding. The Sig sounded more dead like most of the competition with their attempts at damping the cabinet. The weird thing about this is that the cabinet was a birch which should have been more alive over the MDF/Chipboard.


    Hva tenker du W.Sand? Droppe asfalt. Kun legge litt filt bak mellomtonen og ull/polyester bak og på sidene?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.563
    Torget vurderinger
    10
    Litt besynderlig at anmelder skriver at denne låter best når det ikke er tetning under C17. Dvs at tilfeldig lekkasje er " magic"?
    Dali 104 Jubilee har heller ikke pakning (jeg ettermonterte)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.261
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Start med kjipo- versjonen og flesk på ved behov:)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.563
    Torget vurderinger
    10
    Jeg banker med knoken på de relativt spinkle MDF kassene.

    Til sammenligning har de store ekstremt solid bygde og meget dempede «Snell E3» utslag på 5-600 Hz.

    Impulse H6 klone kabinettene er tomme. Dali 104 bare med et hvitt 3 cm polyester teppe.

    Hadde noen små Monitor Audio Gold One for 20 år siden nesten uten demping og de låt også åpent og detaljert.

    Hmm:

    5629B368-98C5-4CF2-BF03-824961605EED.jpeg
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Alt dette har med "trade-off" gjøre. Gi å ta hele tiden. Bare ikke gå "ape" med demping. Litt "rølp" og "cactus" er bare "koz". Du har jo bra lyd å sammenligne med. :eek: Jeg sitter her og kan ikke spille ut og som vil med mitt HT-prosjekt. Kanskje et slikt prosjekt ville være mer en nok for meg. Spennende saker dette!
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    W.Sand har bidratt med delefilter:

    Vis vedlegget 756132
    Audio Note bruker en "uncoated" versjon av C17WG. Denne faller ikke like mye i nivå over ca 3,5khz.
    Det kan bety at Dali C17 vil falle litt for bratt over delefrekvens med AN filteret. Det bør nok måles. Ett partytriks kan være å sette en bitteliten spole i serie med de 6uF kondensatorene som shunter på bassen. Noe rundt 05 - 0.1mH. Ser Dennis Murphy bruker denne løsningen i mange av sine design hvor bass/mellomtonen faller for bratt og han ikke får så god phase-tracking oppover i frekvens.
     

    q77

    Medlem
    Ble medlem
    27.04.2020
    Innlegg
    23
    Antall liker
    4
    Håper moderatoren tillater denne annonsen da det er veldedighet.

    Har tre sett, ett til meg, ett til en kompis og ett for salg:

    Veldig spennende prosjekt, og før ett intressant tilbud :) Hade vart veldig gøy å ta følge her, men må nok prioritere å få ferdig andre prosjekter. Å hade ju bestemt subwoofer skulle vare neste prosjekt. Men det hade ju varit gøy... :sneaky:
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    617
    Antall liker
    2.626
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Da ser det ut til at jeg ble eieren av ett sett. Dette blir spennende, etter alle positive meldinger om bra lyd! Jeg holder vanligvis på med relativt store saker, så disse små søte greiene her blir noe nytt. Jeg har en svært gammel (1977), men nyoppfikset Doxa som sikkert kan funke greit på dem, og ellers blir det nok test med helt nye saker og DSP/EQ på dem også. :)
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.563
    Torget vurderinger
    10
    Blir det tynn eller tykkvegget på deg? Klæængg eller bophhhh?
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    617
    Antall liker
    2.626
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Haha...jeg veit ikke helt. Har vel ikke sansen for tynnvegga kasser. Tenker det blir 15 eller 18mm kryssfiner fra øverste hylle. Med en så liten kasse blir dette så stivt at det ikke behøves avstivinger...tror jeg. Mulig jeg bare går for MDF også, siden det sikkert skal fineres uansett. Kryssfiner har bittelitt høyere egenresonans enn MDF, så må tenke litt. Disse skal vel heller ikke ha særlig med dempemateriale heller. Hmmm...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.563
    Torget vurderinger
    10
    Her er målene jeg bruker.

    Hadde 16 mm MDF liggende. Litt tynt men jeg limte på asfalt med gulvlim så nå er det både dødt og med lav ressonansfrekvens.


    30D4229B-1654-4AA3-BDB0-626C26DEAB9F.jpeg
    F3B98BB2-58A4-478F-A745-4E773BDC6A3C.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.563
    Torget vurderinger
    10
    I og med at mine to snekkerverksted henholdsvis er på en fuktig gårdsplass og innendørs bak lyttestolen på huk så er ikke dette en profftråd.. Når jeg reiser meg opp så blir det mye ohhhhh, åååååå og au. Skulle gjerne hatt et verksted med skikkelig sløydbenk og sponavsug.

    Anyway, litt mer grisete enn hos proffene og vesentlig mer pussing og avretting med kantfresen etterpå. Bra blir det tilslutt, det lover jeg :)

    Jeg legger ut disse bildene sånn at stuegulvsnekkerne med liten erfaring skal bli inspirert. Hovedsaken er at det er konstruert etter boka og blir limt skikkelig.

    2D77F418-5E56-47FB-B6CD-26DFF15C8472.jpeg
    00A4411A-B0C6-4675-8DE4-CE86BCBEA3F5.jpeg
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Ja dette er spennende lesning @Hornlyd, ja eg prøver å få med meg det meste du skriver og viser. Og sikkert mange med meg som nyter dine skrevne ord 😊.
    Men oppi dette har eg ett lite spørsmål, har mine egne Dali104 - kjøpt brukt for nokre hundringer, men som med de fleste er opphenget rundt membranen revnet på tre av dei fire. Så dermed ønsker eg å skifte dei, og da er mitt spørsmål, hvor kan nye ringer/oppheng handles for disse C17WG-66 høytalerene? Har høyrt da, men finner da ikkje igjen 😏.
    Ideen når eg kjøpte mine Dali104 var å bruke bassene til Impuls H6, men har dar fått fatt i andre elementer og platemateriale står oppe på "løa" - snikkerboden 🤪.
    Men når det prosjektet begynner vil eg legge ut om fremdrifta i eigen tråd 🙂.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn