Astra vs. Giulietta

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vapor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Antall liker
    201
    Sted
    Bergen
    Sierra og Porsche 928 var de første ordinære bilene på markedet med en moderne aerodynamisk design
    Ææh..nei...

Citroën DS i 1955 revolusjonerte bil verdenen ikke mist på aerodynamisk design

og Citroën GS i 1970 (årets bil)

og Citroën CX i 1975 (årets bil) , der modell-navnet handlet om Aerodynamikk : sitat : CX-modellens navn er også forkortelsen for den koeffisient som betegner penetrering gjennom luften. Under kjøring fortrenger en bil luften omkring seg. Koeffisienten Cx er et mål for denne fortrengning. Citroën DS hadde Cx = 0,31. En vanndråpe har Cx = 0,05, Citroën XM 0,28 og Austin mini 0,42.

Alle disse tre bilene var i sin samtid langt foran de fleste andre med tanke på luftmotstand

Selv kjører jeg Citroën 2CV...den har vindfang den ;D

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    Sierra var fortsatt klasseledende i aerodynamikk når den kom på markedet.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Men pen var den ikke, og den hadde steinøks-teknikk også....

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    hifiguru skrev:
    Men pen var den ikke, og den hadde steinøks-tekniPkk også....
    jaså, var ikke taunus state of the art ;)

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    861
    Trondmeg skrev:
    hifiguru skrev:
    Både Taunus og senere Sierra var store slagere på den trønderske landsbygda i min oppvekst (som dessverre betyr at jeg automatisk tenker litt fjøs!). Sierra var jo litt stilig da den kom, og var mer spensdig enn Mondeo (som alltid har vært døll - husker jeg synes den faktisk var en nedtur etter Sierra). Dagens Fiesta er jo ikke så aller verst design-messig, men passer nok best for unge kvinner :)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    Trondmeg skrev:
    hifiguru skrev:
    Mekanisk var de iallfall meget solide om enn gammeldagse. Går noen Ritmo girkasser før Sierra girkassen tar kvelden ;)

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Joda, Ritmo 130TC og for den saks skyld Uno Turbo maulet kasser til frokost. Det sier mest om sjåføren og hvilket modus man ble i når man kjørte disse bilene.....temperament snakker vi om her! Ikke rart Ford-kassene holdt nei.... 8)

Edit: Joda, Ford hadde noen varianter av Sierra som var hårreisende ytelsesmessig, langt piggere enn Ritmo og Uno. XR4i og XR4x4 var jo relativt pigge biler for sin tid men Cosworth'n er jo legendarisk og lettrimmet

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.229
    Torget vurderinger
    1
    hifiguru skrev:
    Et oppkjeftig design uten sidestykke, kort bred og brutal, et mesterverk signert det galeste designhuset av de alle: Zagato...
    Mesterverk? Ett makkverk som ser ut til å være tegna av en evneveik femåring. Dette er dårlig design!

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.229
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Sierra og Porsche 928 var de første ordinære bilene på markedet med en moderne aerodynamisk design.
    Næh. Audi 100 var mye mer aerodynamisk enn Sierra.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Såg nyaste episode av Fifth Gear i går. Der køyrde dei Guilietta mot Citroen DS3 på testbana si. DS3 vann med ca halvsekundet. DS3 er kanskje ein bil ein bør vurdere i segmentet.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    Voff skrev:
    hifiguru skrev:
    Et oppkjeftig design uten sidestykke, kort bred og brutal, et mesterverk signert det galeste designhuset av de alle: Zagato...
    Mesterverk? Ett makkverk som ser ut til å være tegna av en evneveik femåring. Dette er dårlig design!
    Det må du gjerne tro. Jeg tror ikke du har faglig belegg for å påstå det. At du ikke liker det du ser er helt uvesentlig. Hva er god formgivning da?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Subjektivt; jeg har aldri likt Zagato's designer. Jeg synes de har skamfert designer som i utgangspunktet var veldig gode, et eksempel er deres forsøk på å redesigne Aston Martins DB4 og V8 Vantage, for å ta noen. Likedan designene rundt italienske biler også.

Jeg har ikke faglig belegg for å mene noe, som Trondmeg sikkert har, men gjør det gladelig allikevel på bekymringsfri ignorant amatørbasis; jeg liker ikke Zagato-designer.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.229
    Torget vurderinger
    1
    Trondmeg skrev:
    Det må du gjerne tro. Jeg tror ikke du har faglig belegg for å påstå det. At du ikke liker det du ser er helt uvesentlig. Hva er god formgivning da?
    Jeg tror ingenting. At du LIKER dårlig design for stå for egen regning.
    Bilen har feil proposjoner. Harmoni mangler og ærlig talt ser bilen ut som den er bygget av legoklosser.
    Faktisk er den en verdig kandidat til tidenes styggeste biler (og dårlig design). Merk at en bil som Rodius, som mange har som toppkandidat for palleplassering i styggbilkonkurranse, ikke er et dårlig design per se (men stygg er den!

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    861
    Brasse skrev:
    Såg nyaste episode av Fifth Gear i går. Der køyrde dei Guilietta mot Citroen DS3 på testbana si. DS3 vann med ca halvsekundet. DS3 er kanskje ein bil ein bør vurdere i segmentet.
    Strengt talt er vel DS3 i et segment under Guilietta i størrelse. Har C4 nå, og vil i utgangspunktet ikke gå ned i størrelse på en evt. ny bil. Men jeg kan jo vente på at en DS4 kommer på banen. Skal ikke forundre meg om DS4 kommer til å ligne litt på DS3 design-messig. Uansett, jeg venter med ny bil, det er den absolutt billigste løsningen for meg for øyeblikket.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    Vidar P skrev:
    Subjektivt; jeg har aldri likt Zagato's designer. Jeg synes de har skamfert designer som i utgangspunktet var veldig gode, et eksempel er deres forsøk på å redesigne Aston Martins DB4 og V8 Vantage, for å ta noen. Likedan designene rundt italienske biler også.

Jeg har ikke faglig belegg for å mene noe, som Trondmeg sikkert har, men gjør det gladelig allikevel på bekymringsfri ignorant amatørbasis; jeg liker ikke Zagato-designer.
    Om du liker Zagato-formgivning eller ei, Vidar P, det står deg selvfølgelig fritt å mene og/eller ytre. Selv har jeg et blandet forhold til Zagato da de har formgitt alt fra nydelige klassikere som TZ og SZ til modeller som ikke faller i min smak uten at det betyr noe. Med Zagatos provoserende og til dels ekstreme formgivning er dette helt naturlig. Forskjellen er at Voff skriver at det er ”dårlig design” og ”makkverk”. Da undres jeg over om dette skyldes faglig kompetanse eller personlig smak.

Å se! Jeg klarte å skrive dette helt uten å bruke sarkasme og lett forkledde hersketeknikker ;).

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    Voff skrev:
    Trondmeg skrev:
    Jeg tror ingenting. At du LIKER dårlig design for stå for egen regning.
    Bilen har feil proposjoner. Harmoni mangler og ærlig talt ser bilen ut som den er bygget av legoklosser.
    Faktisk er den en verdig kandidat til tidenes styggeste biler (og dårlig design). Merk at en bil som Rodius, som mange har som toppkandidat for palleplassering i styggbilkonkurranse, ikke er et dårlig design per se (men stygg er den!
    Voff, slik jeg oppfatter ditt tilsvar underbygger du at dette kun dreier seg om personlig smak. For meg er det veldig flott at du ikke liker Alfa SZ for dens, i mine øyne, særegne, provoserende og vakre ytre. Når du skrev om dårlig design ville jeg bare avklare om det var din personlige smak du ville uttrykke eller om det var en faglig sementert uttalelse. Nå funderer jeg ikke over det lenger. I mine øyne står mange modeller fra flere såkalte statusmerker for noen av de mest smakløst vulgære og trist formgitte kjøretøyer som finnes, men det er også bare min personlige oppfatning.

Hva mener du er god formgivning da?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.414
    Det er vel slik med statusmerkers design at de kan presentere hva som helst og menigheten applauderer. Det er ikke mange BMWeiere som er enig med meg om at X6 en av de styggeste bilene på markedet. Den ser ut som et forsøk på å lage en coupeversjon av Rodius.

bassegutt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    1
    .Marcus skrev:
    VW (og alle andre VAG) er helt klart gode biler, beklager hvis du tolket kommentaren min som et angrep på kjøreegenskaper, byggekvalitet og lignende - det var selvsagt ikke meningen! Kommentaren var kun rettet mot det utseendemessige handikappet til VAG-flåten :)
    Ja det er fryktelig stygt ;D

Vedlegg

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    bassegutt skrev:
    .Marcus skrev:
    VW (og alle andre VAG) er helt klart gode biler, beklager hvis du tolket kommentaren min som et angrep på kjøreegenskaper, byggekvalitet og lignende - det var selvsagt ikke meningen! Kommentaren var kun rettet mot det utseendemessige handikappet til VAG-flåten :)
    Ja det er fryktelig stygt ;D
    Så fryktleg fryktleg stygt ;)

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    A3, A4, A5, A6, A8 og den kommende A7 er så godt som kliss like - som om Audi jobber ut ifra en modulbil, og strekker den i høyde, bredde og lengde til de har funnet en ny modell. Q5 og Q7 er fryktelig vulgære. A1 er tøff, men låner også for mye av sine søstermodeller.

Ja, jeg syns VAG har litt å gå på utseendemessig.

R8 er kul, men er også den eneste Audien som stikker seg ut blandt mengden i Audis flåte.

S

Stereo_Mono

Gjest
    .Marcus skrev:
    A3, A4, A5, A6, A8 og den kommende A7 er så godt som kliss like - som om Audi jobber ut ifra en modulbil, og strekker den i høyde, bredde og lengde til de har funnet en ny modell. Q5 og Q7 er fryktelig vulgære. A1 er tøff, men låner også for mye av sine søstermodeller.

Ja, jeg syns VAG har litt å gå på utseendemessig.

R8 er kul, men er også den eneste Audien som stikker seg ut blandt mengden i Audis flåte.
    Trodde litt av greiene var å bygge seg opp en så stor merkeidentitet som mulig? At det går en rød tråd igjennom Audi sine modeller ser jeg ikke på som en svakhet. Det samme er vel gjeldene i høy grad for BMW f.eks? Du kjenner igjen modellene ved første øyekast. Mulig at dette ikke er spennende, men Porsche har stått sterkt ved denne filosofien de siste 40 år å du verden, som det fungerer.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    Siden de er nevnt: både A5 og R8 fremstår som vulgære og estetisk uheldige i mine øyne. Bedømt enkeltvis og hovedsaklig ut fra formgivning og litt ut fra merkeimage. Hvorvidt det forretningsmessig er smart å ha en slags merkeidentitet eller hvordan de bygger merkevaren betyr fint lite for meg.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Synes denne tråden begynner å peke i rettingen av å bli tåpelig. Biler er en så personlig smakssak at denne tråden kan uten problemer bli den lengste i HFS sin historie. Noen liker mora, andre liker dattera. det må vi nok bare leve med :) Synes forøvrig A5 er en stilig stor coupe og det skal ingen få ta fra meg ;D

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    Saken er vel ikke mer tåpelig enn at noen uttalte sin personlige oppfatning i sterke ordelag med hentydning til faglig kompetanse. Dette ble fulgt opp av et kontrollspørsmål om fagkompetansen var reell eller bare tomemballasje. Deretter kom det et rush av personlige meninger i kjølvannet av det. Hva man liker og ikke liker er selvfølgelig personlige preferanser og det er veldig tydelig at en manns søppel er en annens gull og vice versa. Personlig elsker jeg mangfoldet og setter samtidig stor pris på at det jeg finner tiltalende ikke er allemannseie. Jeg oppfatter ikke at alle verdsetter et slikt syn. Sjå kor æ bryr mæ ;)

Back to topic:

Jeg forstår at noen oppfatter Giulietta og Astra som like. Noen likhetspunkter er det nok, men jeg synes ikke det er påtagende. Grunnformen er liknende, men linjeføring, detaljer og uttrykk ganske så forskjellige likevel. Magefølelsen sier selvfølgelig at det skulle vært ønskelig med større forskjeller, men siden Opel er på formspråkleit og bilene er utviklet i en GM/Fiat-samarbeidsperiode så kunne de vel hatt værre forbilder.
    Er det forresten bare meg som har kjørt etter en BMW 1-serie og tenkt Hyundai i30? Eller en E39 og tenkt Avensis?
    Eksemplene er uvesentlige ift poenget.

Moro at Alfa ser ut til å ha fått til en skikkelig kjøremaskin med historisk navn, høy byggekvalitet og bibeholdt gøyfaktor (i følge bilpressen så langt) i denne ellers ganske kjedelige bilklassen. Denne fortjener (i Alfa-målestokk) å bli en suksess, men jeg håper selvfølgelig den skal forbli et sjeldent syn på norske veier ;). En sort 1750TB kunne jeg gjerne blitt sett i.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.832
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    digiman skrev:
    Biler er en så personlig smakssak at denne tråden kan uten problemer bli den lengste i HFS sin historie.
    Tja, i alle fall til noen starter ... "Når flater kvaliteten på biler ut?" ;D ;D ;D ;D

R

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.414
    Morsomt at du nevner Hyundai, rondmeg. Fra å være en bil jeg ikke vil bli sett i så har utviklingen vært formidabel. De begynner jo å bli pene. Kanskje en bil jeg vil vurdere når jeg blir pensjonist.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Jeg har kjørt bak mang en Alfa 159 Sportwagon og tenkt Seat Ibiza ;)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.414
    Eller denne?

Lancer er forøvrig en av de peneste småbiler nå for tiden.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Jeg synes Lancer er flott, men en smule høy bak for en sedan?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    .Marcus skrev:
    Jeg har kjørt bak mang en Alfa 159 Sportwagon og tenkt Seat Ibiza ;)

Uten å ha sjekket dette, og med fare for å ta feil, er det noe som sier meg at Walter Da Silva kopierte seg selv med Ibizaen.

EDIT: Og etter å ha sjekket kilder stemmer dette. Walter Da Silva var designansvarlig for 156 som kom på markedet i 1998 og 159 er en bakfraformgivningsmessig veldig klar videreføring av 156. I 1998 år begynte han hos Seat hvor han jobbet til 2002. Ibiza mk 3 kom på markedet i 2002.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    .Marcus skrev:
    Ibizaen kom nok først ;)
    Det blir ikke riktig å si siden 159 er er så klar videreføring av 156. Se ellers mitt innlegg over. Det er ellers ingen tvil om at Seat ble Alfaifisert i Da Silva-perioden. Du finner inspirasjon i flere tyske biler fra f.eks. Alfa, men det er jo en ære å bli kopiert ;).
    (For ordens skyld: Jeg anser alle VAG-biler å være tyske uansett hvor de produseres.)

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Jeg synes at bakfra er det Ibiza mk3, og ikke 156 som ligner mest på 159 bakfra.

Men 1-serien kom jo lenge før Hyundai i30, så da "gjelder" jo sammenligningen fortsatt fra ditt ståsted.

Sånn er det i bilbransjen, biler ligner på hverandre. Det burde jo ikke trekke ned for BMW at Hyundai har brukt en av bilene i flåten til inspirasjon, og det samme gjelder for Alfa Romeo, med Ibiza-tilfellet.

Jeg er enda ikke helt sikker på hvordan E39 ligner så veldig på Avensis, har du et bildeeksempel? Har ærlig talt aldri registrert likheter, men synes slikt er gøy! :) At Rodius ligner på X6 var festlig - jeg synes ikke X6 er pen i det hele tatt, men den er brutal og rå, ikke direkte stygg!

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    .Marcus skrev:
    Jeg synes at bakfra er det Ibiza mk3, og ikke 156 som ligner mest på 159 bakfra.
    Proporsjonene da?

.Marcus skrev:
    Men 1-serien kom jo lenge før Hyundai i30.
    Det var en grunn til at jeg skrev at eksemplene var uvesentlig i forhold til poenget. Jeg visste hvem som kom først ;). Jeg skrev heller ikke at dette var negativt for BMW. Husk at München er tross alt Italias nordligste by.

.Marcus skrev:
    Jeg er enda ikke helt sikker på hvordan E39 ligner så veldig på Avensis, har du et bildeeksempel?
    Google "e39 wiki" og se på et bilde bakfra. De ligner bakfra.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn