Astra vs. Giulietta

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Faktisk tok jeg ikke den umiddelbart, men "nyrene" til BMW har hatt mange fasonger. Men noe mer misdannet og feilformet enn de som er plassert i trynet x1 har jeg ikke sett. Kunne de ikke holdt igjen litt på str på hullene?

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    De er temmelig uvante disse i X1 ja. Sånn malapropos; i motsetning til hva Gjest (eller hvem det var) hevder tidligere her, så tror jeg at de aller fleste kjøpere av nye BMW'er i Europa er konservative voksne mennesker som ikke har mye til overs for X6-designet. Jeg har iallefall ikke det, og jeg kjenner faktisk ingen BMW-eiere som liker det. Det er en grotesk malproposjonert designtrip tydeligvis beregnet for markeder med mer penger enn god smak (i våre øyne). Land som Saudi-Arabia, Kuwait, USA osv popper frem i bevisstheten.

Uansett; bilprodusenter lever av folk som kjøper bilene deres av de, og ikke folk som drømmer om italienske luksussportsbiler men bare såvidt har råd til et kamera for å fotografere de, folk som er kronisk økonomisk indisponert og dermed skrangler rundt i gamle vrak som de knapt har betalt penger for, men er sværere en sværest i kjeften når det ikke koster de noe å klage hva de synes om designene fra sunne produsenter som har vist sin styrke ved å overleve og gjøre det godt. Så man får bare ha forståelse for at noen produsenter ønsker å eksplorere økonomien i noen nisjer, og noen syter og klager over designet på noe de aldri vil få råd til allikevel.

Tilbake til X1 og nyrer; her er en fin en fra gamle dager, en 328. Bare for å se utviklingen av nyrene.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.527
    Torget vurderinger
    12
    Ha ha, Vidar P, du er deg selv lik og kommer med dagens suverent mest arrogante innlegg. Jeg tar den selvfølgelig og berettiget til meg da jeg har servert mye kritikk av tyske bilers formgivning. Den tåpelige beskrivelsen av andres økonomi (ikke min, for den har det godt) var usedvanlig unødvendig da det er helt uvesentlig for diskusjonen. Din utstrakte bruk av hersketeknikker er også helt unødvendig. Hva er poenget med at man ikke skal kritisere det man ikke kan eller eventuelt vil kjøpe? Heldigvis slipper jeg også å bekymre meg for produsentens økonomi når jeg skriver om hva jeg liker. Det har dessuten blitt poengtert mange ganger at form, kvalitet og stil ikke nødvendigvis betyr kommersiell suksess og vice versa. Mangfold er bra.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det var ikke meningen at du skulle føle deg truffet. Men din situasjon skal jeg ikke legge meg oppi.
    Jeg tror kanskje at du med den søppelkassa/BMW-grill og BMW-dritslengingen din har deg selv å takke dersom du får tilsvar :)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.229
    Torget vurderinger
    1
    Trondmeg skrev:
    Ha ha, Vidar P, du er deg selv lik og kommer med dagens suverent mest arrogante innlegg. Jeg tar den selvfølgelig og berettiget til meg da jeg har servert mye kritikk av tyske bilers formgivning.
    Hva annet kan du vente deg med dine totale skivebom? Uansett hvilken smak du måtte inneha, er det utvilsomt at Tyske biler (og da ikke nødvendigvis tegnet av Tyskere) har dominert moderne bildesign de siste 40 åra. Kan bare nevne fort Audi's Bauhaus, Ford's new edge, BMW (Chris Bangle) bruk at karrosseriflater aktivt i design. Disse trekkene finnes i nær sagt alle moderne biler nå for salg uansett nasjonalitet. Så kan vi alle beundre den enne etter den andre Italenske designperlene mellom alle utskuddene (de fleste!) fra den kanten...

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.527
    Torget vurderinger
    12
    Vidar P skrev:
    Det var ikke meningen at du skulle føle deg truffet. Men din situasjon skal jeg ikke legge meg oppi.
    Jeg tror kanskje at du med den søppelkassa/BMW-grill og BMW-dritslengingen din har deg selv å takke dersom du får tilsvar :)
    Det kommer nok helt an på hvordan du velger å lese det. Hvis du oppfatter det som drittslenging så har jeg selvfølgelig kommunisert dårlig ;). Men omtale av typen harry dego styling lenger foran i denne tråden er selvfølgelig ikke drittslenging? He he. Min situasjon er uvesentlig da min kommentar var en generell kommentar til at du tydeligvis ikke skal synes noe om ting man ikke har råd til, eller skrekk og gru, kanskje ikke har lyst på? Jeg priser nok en gang mangfoldet og høyner med stor toleranse.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.527
    Torget vurderinger
    12
    Voff skrev:
    Trondmeg skrev:
    Ha ha, Vidar P, du er deg selv lik og kommer med dagens suverent mest arrogante innlegg. Jeg tar den selvfølgelig og berettiget til meg da jeg har servert mye kritikk av tyske bilers formgivning.
    Hva annet kan du vente deg med dine totale skivebom? Uansett hvilken smak du måtte inneha, er det utvilsomt at Tyske biler (og da ikke nødvendigvis tegnet av Tyskere) har dominert moderne bildesign de siste 40 åra. Kan bare nevne fort Audi's Bauhaus, Ford's new edge, BMW (Chris Bangle) bruk at karrosseriflater aktivt i design. Disse trekkene finnes i nær sagt alle moderne biler nå for salg uansett nasjonalitet. Så kan vi alle beundre den enne etter den andre Italenske designperlene mellom alle utskuddene (de fleste!) fra den kanten...
    Hvorfor så aggresiv? Hva er egentlig poenget i dette innlegget? Og hva har det med denne saken å gjøre?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.419
    Vidar P skrev:
    Uansett; bilprodusenter lever av folk som kjøper bilene deres av de, og ikke folk som drømmer om italienske luksussportsbiler men bare såvidt har råd til et kamera for å fotografere de, folk som er kronisk økonomisk indisponert og dermed skrangler rundt i gamle vrak som de knapt har betalt penger for, men er sværere en sværest i kjeften når det ikke koster de noe å klage hva de synes om designene fra sunne produsenter som har vist sin styrke ved å overleve og gjøre det godt. Så man får bare ha forståelse for at noen produsenter ønsker å eksplorere økonomien i noen nisjer, og noen syter og klager over designet på noe de aldri vil få råd til allikevel.
    Herrejemini. Så folks økonomi bestemmer hva de skal få lov til å like ?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.527
    Torget vurderinger
    12
    Hva er da hensikten med å lange ut mot at man ikke bør kritisere noe man ikke har råd til. Eller, skrekk og gru, det kan til og med hende at man har råd, men ikke lyst på, av nevnte årsaker. Den var rett og slett smakløs.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Omtrent like smakløs som søppelbøtta di kanskje. At bilprodusenter må selge til folk som kjøper for å overleve er allikevel livets kalde harde fakta, like det eller ei.

Du bør ikke bli overrasket over at folk reagerer med irritasjon på disse stadige usaklige og tåpelige lyskesparkene dine til bilprodusenter som ikke er italienske. Folk flest har ikke-italienske biler, så det er lett å gjøre et regnestykke.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.527
    Torget vurderinger
    12
    Vidar P skrev:
    Omtrent like smakløs som søppelbøtta di kanskje. At bilprodusenter må selge til folk som kjøper for å overleve er allikevel livets kalde harde fakta, like det eller ei.

Du bør ikke bli overrasket over at folk reagerer med irritasjon på disse stadige usaklige og tåpelige lyskesparkene dine til bilprodusenter som ikke er italienske. Folk flest har ikke-italienske biler, så det er lett å gjøre et regnestykke.
    Men, kjære deg, det er da ikke folks økonomi og produktvalg som er poenget her. Det handler om å være berettiget til å mene noe om noe man ikke skal kjøpe, uansett årsak til det. Jeg er ikke overrasket over at folk liker andre biler enn meg, det er heller ikke noe poeng (biler jeg liker er forresten fra mange andre land enn Italia). I stedet for å diskutere selve saken så kommer tilsvarene altfor ofte i form av nedsettende personkarakteristikker og utstrakt bruk av andre hersketeknikker (lett skjult selvfølgelig), ref deg selv til stadighet og f.eks. Voff. Jeg er sannelig ikke sikker på hvor usakligheten og tåpeligheten er størst. Men fornøyelig blir det ;)

PS: mine BMW-kjørende kollegaer lo hjerterått av søppelkassebildet for de hadde ikke sett den, men så likheten. Rause gutter det.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Helt tilsvarende søppelkassebilde har versert på email for flere år siden. Gammel vits det der, moro var det også. Men det har med kontekst å gjøre. Når det er for moro så er det moro.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.527
    Torget vurderinger
    12
    Det er jeg enig i. Jeg beklager selvfølgelig ektefølt og dypt de som føler seg støtt av at jeg har skrevet min mening som ikke er sammenfallende med des selv om den var ment for et smil. Samtidig forventer jeg også mindre selvhøytidelighet, økt toleranse for divergerende syn, større saklighet i argumentasjonen (forstå hva som diskuteres) og mindre bruk av billige debattriks og hersketeknikker. Og så er vi alle sammen så søte når vi er sinte, hehe ;)

PS (very OT) har du fått sjekket mer omkring Orion 700?

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    861
    Nåvel, det er vel ingenting som er så følelsesladd som bilvalg, bortsett fra kabler da :). Men jeg hiver meg ikke på noen skittkasting. Alle biler har sin sjarm, også BMW. Vidar P. har jo et poeng i at det egentlig ikke betyr noe for BMW hva andre måtte mene om bilene så lenge det finnes kunder nok som er villig til å kjøpe merket. Og BMW har vel nok kunder world-wide, og gjør det selvfølgelig mye bedre enn Alfa Romeo.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du overdriver Trondmeg. Det er ingen som er sinte. Jeg skjønner at italienske biler ligger ditt hjerte nært; derav denne voldsomme entusiasmen for designer som f.eks jeg synes i beste fall er subordinære. Det er ikke det jeg reagerer på fordi det er en ærlig sak å like ting; men det er denne latterliggjøringen av andre designretninger enn de som man selv liker aller best, til tross for at det er solide gode designer. Du har slengt så mye drit over så lang tid om f.eks Audi, BMW og andre biler at det temmelig naivt å tro at ingen reagerer.

Det jeg imidlertid sier, og som er poenget mitt, er at bilprodusenter må selge for å leve, og det betyr at de må lage noe som et kjøpekraftig publikum kjøper fra de. De bryr seg ikke om meningene til de som ikke kjøper. Dette er en rimelig enkel sannhet som de fleste produsenter må forholde seg til.

Man kan synes hva man vil om designer osv, men om man ikke omsetter det i kjøp så er det ikke noe produsenter kan ta hensyn til.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.527
    Torget vurderinger
    12
    Den kommersielle siden av saken forstår jeg veldig godt, men nå er jeg en potensiell bilkunde og ikke en potensiell bilprodusentkunde. For meg er det å markedstilpasse produktene mangel på kompromissløshet og fremelsking av det jeg har kalt grandiosa-design som skal forstås slik at mange tekkes og kan like det og dermed kan det selge godt, spesielt for et sterkt varemerke. Det har ingenting med god formgivning å gjøre for meg, men evnen til å treffe markedet. Det blir en annen diskusjon. Men å beskylde meg for å ha latterliggjort andre designretninger og slengt drit om nevnte bilmerker er mildt sagt å overdrive kraftig og helst en stor misforståelse. Hvis man leser ordene som står skrevet uten å være opprørt over at jeg ikke liker egne preferanser så tror jeg man kan se det. Jeg tar selvfølgelig min del for å ikke nå frem med budskapet, men ærlig talt er det grenser for hvor rødt man skal se også. Jeg synes nok enkelte sluker ukritisk hvasomhelst som kommer fra sine favorittmerker, og det er ikke noe galt i det, men det overrasker at merkeentusiasmen overskygger det faktiske produktet i mange tilfeller. Jeg har alltid likt enkeltmodeller og ikke hatt varemerketilbøyelighet, tro det den som vil ;).

Jeg har aldri vært overrasket eller klaget over at folk reagerer på mine synspunkter, men på hvordan kritikken og tilsvarene ofte er plassert langt utenfor skiven. Jeg forventer selvfølgelig reaksjoner, men de har ofte en usaklighet som fordummer diskusjonen. Naiv, jeg? supert :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Denne og lignende tråder er nok preget av vennskapelig spit enn egentlige konflikter og følelser. Dette i likhet med de tilsynelatende uforsonelige kranglene om enkelte artister, album eller fenomener/genre. Det er bare for å tøyse og ha det litt morro, ikke reelle krangler som stikker dypt. ;)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.527
    Torget vurderinger
    12
    baluba skrev:
    Denne og lignende tråder er nok preget av vennskapelig spit enn egentlige konflikter og følelser. Dette i likhet med de tilsynelatende uforsonelige kranglene om enkelte artister, album eller fenomener/genre. Det er bare for å tøyse og ha det litt morro, ikke reelle krangler som stikker dypt. ;)
    For all del, det er da vel forhåpentligvis ingen som har personlige motiver her? I så fall er det best å komme en tur hit til Hamar og diskutere videre over ett glass vin på en solfylt terrasse. Da tenker jeg vi hadde oppdaget hvor rause, hyggelige, kloke og kunnskapsrike vi faktisk er til tross for mindre uenigheter.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trondmeg skrev:
    baluba skrev:
    For all del, det er da vel forhåpentligvis ingen som har personlige motiver her? I så fall er det best å komme en tur hit til Hamar og diskutere videre over ett glass vin på en solfylt terrasse.
    Har du hamaren, Edvard? Du treng han vel no?

Kun i et eller to tilfeller har jeg opplevd at konflikter fra OT har fått noen effekt andre steder. Det finnes sikkert tilfeller av genuin antipati, men vil og kan ikke peke på noen som med sikkerhet føler det slik.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.527
    Torget vurderinger
    12
    Nei virkelig. Og så tror jeg disse liksom- konfliktene skyldes at vi er mye mer like enn det kan se ut til. Det er de små forskjellene som skaper splid. Deilig på terrassen forresten.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.527
    Torget vurderinger
    12
    torem skrev:
    Trondmeg skrev:
    Deilig på terrassen forresten.
    Du bor åpenbart ikke i Trøndelag!
    Næh, Hamar i pottitland. Lå ikke i Trøndelag sist jeg sjekket :). Største "problemet" i dag er at Briggs&Stratton ikke er på lag. Chardonnay er :)

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    861
    Trondmeg skrev:
    torem skrev:
    Trondmeg skrev:
    Deilig på terrassen forresten.
    Du bor åpenbart ikke i Trøndelag!
    Næh, Hamar i pottitland. Lå ikke i Trøndelag sist jeg sjekket :). Største "problemet" i dag er at Briggs&Stratton ikke er på lag. Chardonnay er :)
    Jeg tenkte på været. Her var sommeren en gang på onsdag formiddag (tror jeg det var). Nåvel, kan jo komme verandavær senere antar jeg.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    861
    Hva med denne da folkens, siden vi er så godt i gang med å "mobbe" tyske biler.
    Så denne kommentaren på Dagbladet.no nå:

"Hadde det ikke stått Porsche bak vil jeg forvekslet den med en Hyundai."

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.527
    Torget vurderinger
    12
    Det er ikke mobbing av tyske biler. Det trenger heller ikke være nesegrus beundring for de hvis man ikke har sansen. Jeg observerer dog en oppfatning av at man skal ha en respekt for tysk bilindustri som blir altfor selvhøytidelig for meg. Tyskere er dyktige og utrolig hyggelige, men det er det andre nasjonaliteter som er selv om de gjør ting anderledes. Har jeg brukt ordet mangfold?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.527
    Torget vurderinger
    12
    torem skrev:
    Hva med denne da folkens, siden vi er så godt i gang med å "mobbe" tyske biler.
    Så denne kommentaren på Dagbladet.no nå:

"Hadde det ikke stått Porsche bak vil jeg forvekslet den med en Hyundai."
    Hvilken Porsche var det? Kan ikke si jeg har sett den likheten.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    861

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.527
    Torget vurderinger
    12
    Jepp, jeg sjekket akkurat dagbladet, men rakk ikke redigere svaret. Overraskende form på den, men den vil sikkert selge bra siden det er en Porsche som er et sterkt varemerke. For øvrig et varemerke som har mange kvaliteter, men for meg er nok ikke formgivning en av dem. Markedet bryr seg selvfølgelig ikke om det.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.419
    Kombinasjonen SUV og diesel har overhode ikke noe med Porsche å gjøre. Skamme seg burde de, ofre sjelen sin på kapitalismens alter. En ekte sportsbilprodtsent skal slite økonomisk og lage biler for entusiaster.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    At folk kjøper slikt ut ifra utseende er for meg helt ubegripelig. Dermed har jeg lett for å helle til å tro at de ikke gjør det.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Vidar P skrev:
    At folk kjøper slikt ut ifra utseende er for meg helt ubegripelig. Dermed har jeg lett for å helle til å tro at de ikke gjør det.
    Veldig enig! Det som jeg ikke skjønner er alle de jeg ser på veiene i Oslo har som regel bare sjaføren i bilen (traktoren) alene.
    Har du 3 unger, god økonomi og har en hytte poker i vold opp en fjell må jo dette være verdens beste biler. Ellers har jeg aldri sett poenget annet en elefant syken.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.505
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Folk kjøper det fordi naboen har de. Neste år kjøper de en litt annen modell fordi den "litt rikere" naboen har kjøpt det ;)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.527
    Torget vurderinger
    12
    Jeg kjenner folk som kjøpte cayenne kun fordi det var 100 bratte metere opp til hytta;). Dette går vel på kontoen for mangfoldet. Hipp hipp ;)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.527
    Torget vurderinger
    12
    Pink_Panther skrev:
    Kombinasjonen SUV og diesel har overhode ikke noe med Porsche å gjøre. Skamme seg burde de, ofre sjelen sin på kapitalismens alter. En ekte sportsbilprodtsent skal slite økonomisk og lage biler for entusiaster.
    det siste er vel litt historie, men det er heller ingen ulempe mtp kompromissløshet, hehe

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Jeg kan si hva jeg vil om tyske, engelsk og andre biler fordi jeg kjører en møkkete svart liten 5 år gammel nissan Micra og har ingen injurerende kraft overhode ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn