Astra vs. Giulietta

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    Voff skrev:
    De tyske premiumprodusentene lager biler av svært høy kvalitet.
    Mercedes har hatt seriøse problemer med rust på flere modeller det siste tiåret. Men likevel oppfatter jeg du mener de har meget høy kvalitet til tross for at du med kvalitet blant annet mente at de ikke skulle ruste. Jeg vet veldig godt hva italienske biler både er og har vært. Jeg forstår ikke argumentasjonen du bruker og er uenig i det forenklede endimensjonale kvalitetsbegrepet som benyttes, spesielt når det passer for å underbygge egen holdning. Uttalelser av "som vi alle vet" typen ber om reaksjon. Flertallsholdninger Av denne typen tilsier vel da også at Grandiosa må smake veldig godt. Dessuten er kvalitetsbegrepet i mine øyne noe mer omfattende enn det du legger i det. Derfor reagerer jeg på din enkle fremstilling av virkeligheten som en allmenngyldig sannhet.

H

Hugh

Gjest
    Kvalitetsbegrep på biler er komplisert. Hva som forventes og kreves av eiere er forskjellig fra merke til merke og eier til eier. Hvorfor er det (var) lite feil på Toyota? Ikke god kvalitet, men enkle løsninger og eiere uten krav som knapt kjørte bilen over 70km/t. En Avensis fra 2004 er som en BMW eller MB fra 1990. Kjøregleden er null og kvalitetsfølelsen den samme. Holdbarhetene er patetisk.
    Når det gjelder Alfa og kvalitet er f.eks modellene 156 og 147 like feilfrie og pålitelige som enhver Golf eller Mondeo. Servicekostnadene er de samme, men Alfa eiere er petimetre og tolererer ikke skjønnhetsfeil eller manglende kjøreglede. Den nye 159 er like driftsikker som en hver splitter ny bil i Premium sjiktet. Materialvalg og kvalitet overgår nye MB og BMW på mange områder som f.eks interiør, seter og utforming, mens den kan ligge noe etter når det gjelder f.eks sikkerhet (aktive løsninger etc) og drivstofføkonomi. Alfa leverer turtall og da går det mer drivstoff. Hvem bryr seg? Det triste med Alfa er forhjulsdriften, her er det bare å ta av seg hatten for BMW, MB og Lexus. Men selv med drift der fremme er sportsligheten enorm, på høyde med BMW og foran de andre. Med Quattro må man over på BMW M serien eller fullblods sportsbil for å tangere/passere en Alfa med stor motor.

Vedr Alfa og rust. Alfa har med unntak av Napoli produktet AlfaSUD aldri rustet mer enn andre biler fra samme tidsepoke.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Synes forutinntattheten mot Alfa er ufortjent. Jeg tror det er mer som Hugh sier - en gjennomsnittlig "Alfist" er nok mye mer på vakt etter ulyder og ting som ikke er 100% som de skal enn den gjengse folkevognsjåfør. Da blir det jo fort flere verkstedbesøk på Alfaen enn folkevognen, uten at det betyr at folkevognen er automatisk mer driftsikker! At pene biler tradisjonelt sett har vært upålitelige er ingen hemmelighet (Jf. Ferrari, som lager pene biler, men som ikke er driftssikre og ei heller billige å reparere), men dette gjelder overhodet ikke for nyere Alfa.

Jeg har selv kjørt en 159, kjempeflott bil å kjøre, og interiøret har en veldig kvalitetsfølelse over seg. Fikk absolutt ikke følelsen av at det var fare for at ting plutselig sluttet å virke. 159 Sportwagon er vel i tillegg den peneste stasjonsvognen på markedet (jeg kjørte forøvrig sedanutgaven, men det var vel en dieselmotor som satt i?), jeg synes ikke noen i det hele tatt kommer i nærheten - kanskje Mercedes C-klasse på nummer 2, men ikke en reell konkurrent til å kunne kapre førsteplass.

Det er en tråd som er oppe på forumet om hifi-merkevarer og kredibilitet, at hadde du fått valget mellom en "noname" effektforsterker til 100k og en effektforsterker med et kjent merke til 110k, hadde du nok helst kjøpt den dyreste - selv om det er gitt at forsterkerne var identiske. Jeg tror dette også kan overføres til bilverden. Hadde jeg fått valget mellom Giulietta og Astra hadde jeg selvsagt gått for Giulietta hver bidige gang. Astra er sikkert bra biler det, men det gir deg nok mye mer å kjøre en Alfa Romeo gjennom byens gater, enn å trille igjennom med en traust Opel.

N

norman

Gjest
    Hei

Jeg skal ikke si om a) er bedre enn b) osv, men ett poeng for mange er om det er merkeverksted i rimelig nærhet til der man bor.
    Biler skal uansett på service dersom man ønsker å opprettholde garantiordning og da er det ganske tungvint å velge seg et merke hvor verksted bare er å finne på Østlandet.

vh Norman

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Det er ikke bare Østlandet som har Alfa-verksteder, selv om de tre nordligste fylkene kun har ett verksted. Fra midten og ned synes jeg ikke det er så galt med tettheten på verkstedene - selv omdet selvsagt kunne vært flere!

http://alfaromeo.no/verksteder.asp

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.777
    Torget vurderinger
    4
    .Marcus skrev:
    At pene biler tradisjonelt sett har vært upålitelige er ingen hemmelighet (Jf. Ferrari, som lager pene biler, men som ikke er driftssikre og ei heller billige å reparere), men dette gjelder overhodet ikke for nyere Alfa.
    Nesten som damer det der ;D

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Trane skrev:
    .Marcus skrev:
    At pene biler tradisjonelt sett har vært upålitelige er ingen hemmelighet (Jf. Ferrari, som lager pene biler, men som ikke er driftssikre og ei heller billige å reparere), men dette gjelder overhodet ikke for nyere Alfa.
    Nesten som damer det der ;D
    Hahaha ;D

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.229
    Torget vurderinger
    1
    Hugh skrev:
    Vedr Alfa og rust. Alfa har med unntak av Napoli produktet AlfaSUD aldri rustet mer enn andre biler fra samme tidsepoke.
    Visst pokker gjorde de det. Jeg har personlig erfaring fra både Alfetta og GTV. De rustet som en gammel Fiat.
    Italienske biler, sammen med Engelske, forsvant fra det Norske markedet grunnet spektakulære kvalitets problemer (inkludert rust). Da biler lever lengre i Norge enn noe annet sted, bortsett fra Cuba, glemmer ikke forbrukerne så lett.
    Dagens Italienske biler er soe helt annet; de fleste moderne biler lages med like produksjonsmetoder med komponenter fra de samme underleverandører.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.229
    Torget vurderinger
    1
    Her er essensen i hva Car magazine skreiv om Ferrari 412 engang - fritt oversatt:

Bilen koster en formue men i tillegg må du kalkulere med kostnadene i å ha en kranbil som følgebil for å i hele tatt komme deg hjem. ;D
    Varme fra den 12-sylindrede motoren gjør det uutholdelig i kupeen; selv klimaanlegget klarer ikke å henge med.
    Gearing krever bruk av begge hender :eek:. Dette medfører at testsjåføren kjører ihjel en geit :eek: ;D
    Vinylen i interiøret i denne kostbare bilen minner om den fryktelige cockpiten til Alfetta eller den "nastye" Leyland Princess. ;D
    Forbruket er uinterresant av to grunner; de som kjøper denne bilen har råd til det og at bilen neppe går langt under egen maskin (husk følgevogn!). ;D

Like forbanna har jeg lyst på en 8)
    Jeg skal vurdere det seriøst om et par år. De kan fåes for en rimelig penge.

Vedlegg

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.171
    Dette var en artig bil ja.

Har også ei fartsgal venninne som hadde en slik. Både venninna og bilen gikk som ei kule.. heheh

Men bilen fikk jo fort kallenavnet "drittmoen" ettersom den sjelden gikk særlig lenge om gangen..

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    Morsomste bilen jeg hatt: 130TC.

Rustet litt underlige steder, men ikke noe kritisk. Mekanisk og funksjonsmessig var det lite å utsette. Interessant bensinforbruk dog. Og en herlig motor.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Abarth er konge, som jeg har nevnt tidligere, ikke sitt med fingerne i hullene på rattet ved pådrag på første eller andre! Engelskmenn har et begrep som heter torque-steering, det må vel være denne som la grunnen for det. Jeremy Clarkson på Top Gear synes det var morsomt med setene som kan vippes frem si 10cm før nakkestøtten går i taket.....ikke enkel passasje til baksetet nei ;D ;D ;D

Prisen på den det linkes til er 3x høyere enn hva de kostet for 15 år siden, klassikerstatusen begynner å sige på....

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    hifiguru skrev:
    Prisen på den det linkes til er 3x høyere enn hva de kostet for 15 år siden, klassikerstatusen begynner å sige på....
    Når jeg var 17-18 år gikk de for 8-15k avhengig av stand, dvs ca 13 år siden.

Jeg endte opp med en Einser som Gjestland hadde bygd motor i istedenfor noen Abarth, 7500 omdreininger, økt komp, økt slaglengde, portet topp+++ Det var en morsom tid og det er bare flaks at jeg overlevde. Klarte å sige fra Abarth'ene med Einsern og BMW 323 og 325i som var benchmark på den tida ble parkert frem til et godt stykke over 100 km/t.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    Hva er en Einser? Høres ut som et tysk trimkit.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    Giugiaro sin ja. Den peneste av de.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Må si jeg falt litt for Giulietta som et alternativ i den klassen. Usikker på fronten, men den er på en måte litt fin så jeg skal ikke se bort i fra at den kommer til å "vokse". Setene var stilige. Virker som en sportslig liten sak.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    861
    HåkonN skrev:
    Må si jeg falt litt for Giulietta som et alternativ i den klassen. Usikker på fronten, men den er på en måte litt fin så jeg skal ikke se bort i fra at den kommer til å "vokse". Setene var stilige. Virker som en sportslig liten sak.
    Ja, vanskelig å si hvordan fronten egentlig tar seg ut før vi får se den in real. Men fronten viser i alle fall at det er en Alfa, den ligner ikke på en Opel :)
    Blir spennende å se hva slags utstyrspakker importøren kommer med her i Norge, bl.a. hvilke seter man får "på kjøpet". Hvis det blir slik at en i praksis må godt over 300k for noe som kan kalles sportslig, blir den for dyr for meg, og jeg kan bruke pengene på hifi i stede ;D

S

Stereo_Mono

Gjest
    .Marcus skrev:
    hifiguru skrev:
    Trondmeg skrev:
    Kanskje VAG blir ennu spenstigere med årene? ;)

http://www.italdesign.it/teaser/php/teaser_detail.html

Med all respekt å melde er da de fleste bilene som ruller ut fra VAG like spenstige som en planke.
    Da inviterer jeg deg gjerne på tur i min 2010 Golf GTI. 210hk ut av en 2.0 turbo fungerer helt utmerket i den og vil nok heller overbevise deg til det motsatte. Nyutviklet XDS diff gjør gass pådrag i svingete vei til en opplevelse som nærmer seg ekte bakhjulsdrift. Det hadde jeg aldri trodd de skulle få til.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    digiman skrev:
    .Marcus skrev:
    hifiguru skrev:
    Trondmeg skrev:
    Kanskje VAG blir ennu spenstigere med årene? ;)

http://www.italdesign.it/teaser/php/teaser_detail.html

Med all respekt å melde er da de fleste bilene som ruller ut fra VAG like spenstige som en planke.
    Da inviterer jeg deg gjerne på tur i min 2010 Golf GTI. 210hk ut av en 2.0 turbo fungerer helt utmerket i den og vil nok heller overbevise deg til det motsatte. Nyutviklet XDS diff gjør gass pådrag i svingete vei til en opplevelse som nærmer seg ekte bakhjulsdrift. Det hadde jeg aldri trodd de skulle få til.
    Som sagt, de fleste bilene som ruller ut fra VAG er like spenstige som en planke. Det at GTI har kjekk motor er én ting, men du nevner spenstighet i samme kontekst du nevner et designbyrå som er kjøpt opp, og jeg kommenterer selvsagt da utformingen til bilene til VAG. Utseendemessig skal det nemlig godt gjøres å finne kjedeligere bilflåter enn de som triller ut fra Audi/VW/Skoda. De øvrige bilmerkene som er innlemmet i gruppen synes jeg er helt greie, men du kan bare ikke komme å si at VW Golf er en designperle, akkurat som jeg ikke kan si det samme om min 1-serie, selv om jeg er knakende fornøyd med den.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Helt enig at det ikke er en designperle. GTIen er kjøpt på en basis av generelle god allround egenskaper og meget god annenhåndsverdi sammenlignet med andre godt motoriserte kompakt biler. Det at den i tilegg føles bedre skrudd sammen en mange konkurenter hjelper også for meg.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    VW (og alle andre VAG) er helt klart gode biler, beklager hvis du tolket kommentaren min som et angrep på kjøreegenskaper, byggekvalitet og lignende - det var selvsagt ikke meningen! Kommentaren var kun rettet mot det utseendemessige handikappet til VAG-flåten :)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    Life's too short for ugly cars.
    Life's too short for boring cars.

Man velger bil som man velger kvinne.
    Velg gjerne mellom trauste tyske Helga eller den yppige latinske skjønnheten. Valget er fritt ;)

Personlig velger jeg også en bil jeg vil bli sett i og assosiert med. Da blir utvalget smalt gitt.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    Helt enig at det ikke er en designperle. GTIen er kjøpt på en basis av generelle god allround egenskaper og meget god annenhåndsverdi sammenlignet med andre godt motoriserte kompakt biler. Det at den i tilegg føles bedre skrudd sammen en mange konkurenter hjelper også for meg.
    Golf gti i mk5 og 6 er kanonbiler, no doubt about it ;D

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    1.018
    Trondmeg skrev:
    Velg gjerne mellom trauste tyske Helga eller den yppige latinske skjønnheten. Valget er fritt ;)
    Noe NYTT på gang?
    Gratulerer :D
    mvh

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    Trondmeg skrev:
    Life's too short for ugly cars.
    Life's too short for boring cars.

Man velger bil som man velger kvinne.

Personlig velger jeg også en bil jeg vil bli sett i og assosiert med. Da blir utvalget smalt gitt.
    Valget er enkelt for min del ;D

Vedlegg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    Haha heldig med den. Men det finnes ikke vakre tyske biler. Og ingen jeg ville blitt sett i. Uansett hvilke andre egenskaper de måtte ha.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Trondmeg skrev:
    Haha heldig med den. Men det finnes ikke vakre tyske biler. Og ingen jeg ville blitt sett i. Uansett hvilke andre egenskaper de måtte ha.
    Selv synes jeg gamle VW Karman Ghia er en pen skapning. Hadde jeg hatt privat garasje skulle jeg gjerne hatt en. Men helst med original felgene da :) Greie nok de Porsche felgene men original skal være original.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn