Synes forutinntattheten mot Alfa er ufortjent. Jeg tror det er mer som Hugh sier - en gjennomsnittlig "Alfist" er nok mye mer på vakt etter ulyder og ting som ikke er 100% som de skal enn den gjengse folkevognsjåfør. Da blir det jo fort flere verkstedbesøk på Alfaen enn folkevognen, uten at det betyr at folkevognen er automatisk mer driftsikker! At pene biler tradisjonelt sett har vært upålitelige er ingen hemmelighet (Jf. Ferrari, som lager pene biler, men som ikke er driftssikre og ei heller billige å reparere), men dette gjelder overhodet ikke for nyere Alfa.
Jeg har selv kjørt en 159, kjempeflott bil å kjøre, og interiøret har en veldig kvalitetsfølelse over seg. Fikk absolutt ikke følelsen av at det var fare for at ting plutselig sluttet å virke. 159 Sportwagon er vel i tillegg den peneste stasjonsvognen på markedet (jeg kjørte forøvrig sedanutgaven, men det var vel en dieselmotor som satt i?), jeg synes ikke noen i det hele tatt kommer i nærheten - kanskje Mercedes C-klasse på nummer 2, men ikke en reell konkurrent til å kunne kapre førsteplass.
Det er en tråd som er oppe på forumet om hifi-merkevarer og kredibilitet, at hadde du fått valget mellom en "noname" effektforsterker til 100k og en effektforsterker med et kjent merke til 110k, hadde du nok helst kjøpt den dyreste - selv om det er gitt at forsterkerne var identiske. Jeg tror dette også kan overføres til bilverden. Hadde jeg fått valget mellom Giulietta og Astra hadde jeg selvsagt gått for Giulietta hver bidige gang. Astra er sikkert bra biler det, men det gir deg nok mye mer å kjøre en Alfa Romeo gjennom byens gater, enn å trille igjennom med en traust Opel.