Astra vs. Giulietta

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Er selv italofil, men denne Ferrarien designet av en tysker var ikke ueffen:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    Denne tråden er i ferd med å bli ødelagt ;) Moderator, vennligst slett den!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt nok opplevde jeg Opel som veldig pop i Roma de to årene jeg residerte der.

Kan tyskere design? Tja, de er da ikke helt på trynet hele tiden. Som for eksempel BMW 503 og 507, begge designet av Albrecht Graf von Goertz (emigrerte til USA, derfor oe istedenfor ö) - mannens som også er kjent for å ha satt sine kraftige fingeravtrykk på 911 og Fairlady Z. Sistnevnte er sterkt undervurdert, spesielt de siste versjonene før utslippskravene strypte noe av sportsligheten.

BMW 507. Den godeste Goertz var vel også inne i teamet som skapte 250 GTO, noe som er tydelig i designet av Fairlady Z.

Den nye gullvingen er med ser jeg, og da er et bilde av den gamle på sin plass. Ikke akkurat ugly duckling det her heller.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Med det samme vi er inne på tyske biler da, så får man ellers beklage OT men jeg tipper at det er mest bilinteresserte i tråden uansett; vi må jo ikke bli helt historieløse, både Tyskland og Italia (og England, Frankrike og US for den del) har jo betydelige porteføljer av flotte ultraattraktive biler.

Her er to tyske fra før siste krig, fra produsenter som fortsatt holder koken og fortsatt er kjent for topp kvalitet,
    en BMW328 og en MB 500K;

Vedlegg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    Selvfølgelig vet man at tyskerne også har laget en del berømte biler opp gjennom tidene. Noe annet ville vært oppsiktsvekkende. Men det er knappast vakkerheten som har gjort de berømte. Spesielt ikke sammenlignet med sine samtidige.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trondmeg skrev:
    Selvfølgelig vet man at tyskerne også har laget en del berømte biler opp gjennom tidene. Noe annet ville vært oppsiktsvekkende. Men det er knappast vakkerheten som har gjort de berømte. Spesielt ikke sammenlignet med sine samtidige.
    507-en som jeg viste et bilde at er en '59. Holder den ikke stand godt i forhold til de konkurrerende modellene fra GB og Italia fra samme periode selv i dag? Det mener absolutt jeg. Sublimt design i mine øyne. Og jeg regner meg som anglofil med sterkt angrepet av italofili.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    Rett skal være rett; 507 er slett ikke ille. Første gang jeg så den (mange år siden nå) så forsto jeg ikke at dette var en BMW, for jeg så ikke at den passet inn i porteføljen, men den står seg bra. I dens samtid finnes det dog veldig mange flott formgitte biler. Giulietta f.eks. :)

En bil jeg aldri har sett skjønnheten i er SL300. Jeg vet hvor stor den bilen var og alt det der, men har aldri forstått at formgivningen skal være så flott. Og den nye SLS? Minner litt om en "bola CRX med Trøgstad-styling". Ikke mitt glass vin noen av de, men flott at de finnes. For meg har alltid formgivningen gått foran opprinnelsesland og merke, men det tegner seg fort mønstre :). Jeg liker godt tysk formgivning på mange andre produkter, men biler synes jeg aldri at de har fått til. Og så betyr imaget til bilmerket en del også da og da sliter de.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    Ganske fin ja ;). Jeg snakker om vakre biler. Hehe

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    Konkurrenten fra Stuttgart er også fin og den er egnet til hverdagsbruk året rundt.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    861
    Anonym skrev:
    Konkurrenten fra Stuttgart er også fin og den er egnet til hverdagsbruk året rundt.
    Det er vel M-Benz G-klasse du tenker på nå :)?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    .Marcus skrev:
    torem skrev:
    Anonym skrev:
    Det er vel M-Benz G-klasse du tenker på nå :)?
    Han sa den var fin, torem ;D
    Kan faktisk ikke komme på noe fint fra Stuttgart på denne siden av krigen hvertfall. Mener å huske at Pagoda'en ikke var så ille, men synes ikke den har holdt seg. Den første SLK så ganske spenstig ut til å være MB, men var en katastrofe å kjøre. Ellers så . . . . .nei.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Porsche 356 er jo en klassiker, Trond!

Den har forøvrig like stivt karosseri som en amøbe.

Red.: og 550 Spyder er jo feiende flott også.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Da må det bli Speedster'en i det minste....

Når man er inne på tyske designelementer synes jeg MB CLS er ganske frekk. Begynner å bli gammel nå men allikevel er jeg enig med Clarkson som uttalte "Where the hell did that come from" :D

Vedlegg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    Godt forsøk, men ikke mitt glass vin noe av dette. Jeg har etter mange års bilinteresse fått ganske god oversikt over hva som er laget gjennom tidene, har aldri tatt utgangspunkt i merke eller opprinnelsesland, men ser klart at det er et klart mønster i mine preferanser når det gjelder formgivning av biler. Og formgivning er en kvalitet jeg setter høyt sammen med underholdningsverdi og image. Ikke rart jeg foretrekker latinerne ispedd litt stiff upper lip ;).

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.414
    Mange av dagens biler er "overdesignede"

Se forskjellen i et grunndesign og si hvilken som er vakrest

2010

1965

Beklager OT

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    I min verden er originalen også her finest, nær sagt selvfølgelig. Det finnes ikke grenser for 911's vulgaritet i nyere versjoner. Og det synes så godt på akkurat denne bilen siden de har fetet opp grunndesignet i over 40 år. Se på Alfa 8c så ser man at en klassisk og nydelig formgivning kan gjøres også i dag.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Goertz på slutten av sekstitallet. Opprinnelig ble designet bestilt av BMC som en arvtager etter Austin Healey 3000.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    Hey, hey, Baluba. Datsun Z er "innenfor". I originaltapning aller, aller helst. Den har et slankt, lett orientalsk pre70tallsjapsevulgært design. Honda S800 er også fin slik.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trondmeg skrev:
    Hey, hey, Baluba. Datsun Z er "innenfor". I originaltapning aller, aller helst. Den har et slankt, lett orientalsk pre70tallsjapsevulgært design. Honda S800 er også fin slik.
    Samuraien skal være med, men jeg føler at japselooken er noe vi har tilegnet den i ettertid. Kanskje fordi den definerte den looken, mens S800 tilhørte den anglofile trenden. Z var jo egentlig ment å være en moderne britisk bil, designet av en tysker i amerika. Carl Perkins gitarist på midten av åttitallet hadde to stykker som han mekket på selv. Da vi kjørte Cadillac på en svingete vei i Nord-Norge formelig siklet han. Å kjøre Z på en slik vei var den optimale forlystelse for han.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.414
    Goertz hadde nok ikke så mye med Z å gjøre. Et designteam ledet av Yoshihiko Matsuo sto for destgnet, men med Goertz som konsulent.

Denne derimot er et Goertz design, i samarbetd med Yamaha som sto for de tekniske løsningene.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En anelse Ferrari-gen i den der?

Vel, din historie er meget mulig den riktige historien. Jeg har tidligere oppfattet det slik at Goertz egentlig designet dette med BMC i tankene. Det er noe en Z-eier for hundre år siden, en bil han forøvrig fortsatt eier. En ting er i alle fall sikkert, den hadde opprinnelig Colin Chapman-oppheng. 260 fikk en forenklet variant, men så ble da også den kalt buss av Z-folket på åttitallet.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.414
    Ferrari? Nei, det er en Toyota :eek: Toyota 2000 GT for å være nøyaktig. Man får si, uten å overdrive, at Japan var gode på kopier på 60 tallet.

Denne kunne jo like godt vært laget på de Britiske øyer som av Nippons sønner

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    2000GT er spesiell gitt, var ikke den med i James Bond i Japan? Uansett utrolig artig. Så en sånn gammel Datsun på veien her i Porsgrunn for et par dager siden, joda, skikkelig UK-kopi, til og med lyden var kopiert...

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Husker jeg var på bilutstilling i Ekeberghallen for mange år siden, sto et par virkelige favoritter der, Ferrari F40 og denne, Alfa Romeo SZ!

Et oppkjeftig design uten sidestykke, kort bred og brutal, et mesterverk signert det galeste designhuset av de alle: Zagato...

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    Ferrari? Nei, det er en Toyota
    Var det ikke Yamaha en aktuelle modellen kom fra da? Og med gen mener jeg at Goertz var involvert i 250 GTO-teamet også.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.414
    baluba skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Ferrari? Nei, det er en Toyota
    Var det ikke Yamaha en aktuelle modellen kom fra da? Og med gen mener jeg at Goertz var involvert i 250 GTO-teamet også.
    Stemmer det, Yamaha sto for teknikken, men ville ikke lage bilen. Det med 250 vet jeg ikke noe om, men den har likheter med 2000 GT i designet, for å si det forsiktig.

Bondbilen var en roadsterutgave av 2000 GT, produsert i et meget lite antall.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    hifiguru skrev:
    Husker jeg var på bilutstilling i Ekeberghallen for mange år siden, sto et par virkelige favoritter der, Ferrari F40 og denne, Alfa Romeo SZ!

Et oppkjeftig design uten sidestykke, kort bred og brutal, et mesterverk signert det galeste designhuset av de alle: Zagato...
    RZ er en personlig favoritt! (har kjørt SZ også :) . . . .)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    Trondmeg skrev:
    I min verden er originalen også her finest, nær sagt selvfølgelig. Det finnes ikke grenser for 911's vulgaritet i nyere versjoner. Og det synes så godt på akkurat denne bilen siden de har fetet opp grunndesignet i over 40 år. Se på Alfa 8c så ser man at en klassisk og nydelig formgivning kan gjøres også i dag.
    Hver sin smak heldigvis.

Noen av bilene du liker i dag (159 og Brera) gir meg assosiasjoner til en 28 fots båt med flybridge..... Begge deler hver for seg kan være bra men det passerer et punkt hvor det blir for mye. Akkurat som en kan si at 911 ble mindre fin rundt den tida hvor de gikk bort fra luftavkjøling av motorene.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Jeg syns 159 Berlina er mer kul enn vakker, og det gjelder vel egentlig for hele Alfa-flåten i dag, med unntak av MiTo, som jeg synes er ganske rar. Det medfører dog at 159 er høyt oppe på siklefaktorlisten ;) Fåes den forresten med quattro med den største bensinturboen?

Jeg foretrekker forøvrig den ferske 911, gamle biler er fryktelig gamle.

Min unnskyldning er at jeg enda ikke har fylt de 20 8)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    Anonym skrev:
    Trondmeg skrev:
    Hver sin smak heldigvis.

Noen av bilene du liker i dag (159 og Brera) gir meg assosiasjoner til en 28 fots båt med flybridge..... Begge deler hver for seg kan være bra men det passerer et punkt hvor det blir for mye. Akkurat som en kan si at 911 ble mindre fin rundt den tida hvor de gikk bort fra luftavkjøling av motorene.
    Brera? Jeg skriver da unektelig 8C og ellers er det stort sett GT og 156SW jeg har skrevet om. Ikke altfor mye om 159 og slett ikke Brera som hadde en fantastisk proto, men proporsjonene endte som et kompromiss for å passe på eksisterende plattformer.

Ellers er nå 159 en rimelig diskret formgitt, men elegant(est i klassen) bil som har greid kunststykket å lage en unik front og skille seg litt ut fra grandiosaene der ute. At du oppfatter 159 som for mye skal du selvfølgelig få lov til å mene. Når vi likevel snakker om vulgaritet er det nærliggende å nevne A6 allrad, Q7, SLS, CLS, X6 og 5GT sånn i første omgang.

Smak, schmak. Det har vel også med forståelse å gjøre.
    [/arroganse]

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    .Marcus skrev:
    Fåes den forresten med quattro med den største bensinturboen?
    Nei, det er kun Audi som kan fås med det italienske ordet for fire, Quattro ;).

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Da må jeg ha drømt at Alfa også ble levert med firehjulstrekk :mad:

Etter å ha sett litt mer på 8C legger jeg den forøvrig i vakker-kategorien, den er svært tiltalende for øyet!

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    Men designperler som Porsche 928 og Ford Sierra som var forut for sin tid er fortsatt tyske ;D

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    Anonym skrev:
    Men designperler som Porsche 928 og Ford Sierra som var forut for sin tid er fortsatt tyske ;D
    Det var du det ja :). De nevnte kunne ikke vært annet enn tyske vel. Mangfold er bra.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trondmeg skrev:
    Anonym skrev:
    Det var du det ja :). Mangfold er bra.
    928 var vel lenge ekstremt gode kjøp på bruktmarkedet. Den cred som den modellen nøt i Europa da jeg var ung sportsbilentusiast var ikke mye å skryte av, så den falt som en stein sammenlignet med 911. Faktisk nøt vel 944 større respekt blant europeere i de dager, men i dag ville jeg mye heller hatt en 928. Det er ikke spesielt vakkert, for å si det mildt, men fy for ei kjerre for pengene som ble forlangt for få år siden. Mulig den har steget de senere årene.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Trondmeg skrev:
    .Marcus skrev:
    Da må jeg ha drømt at Alfa også ble levert med firehjulstrekk :mad:
    Det får du, men da heter det Q4
    Ser på prislisten at kun Q2 er nevnt, antar dette er vanlig feilhjulstrekk. Hva ligger pristillegget på for Q4?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    baluba skrev:
    Trondmeg skrev:
    Anonym skrev:
    Det var du det ja :). Mangfold er bra.
    928 var vel lenge ekstremt gode kjøp på bruktmarkedet. Den cred som den modellen nøt i Europa da jeg var ung sportsbilentusiast var ikke mye å skryte av, så den falt som en stein sammenlignet med 911. Faktisk nøt vel 944 større respekt blant europeere i de dager, men i dag ville jeg mye heller hatt en 928. Det er ikke spesielt vakkert, for å si det mildt, men fy for ei kjerre for pengene som ble forlangt for få år siden. Mulig den har steget de senere årene.
    Nå er 928 en klassiker.

Sierra og Porsche 928 var de første ordinære bilene på markedet med en moderne aerodynamisk design.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn