Du har fryktelig lite peiling på design. Mer er ikke å si om saken. Walter da Silva sier A5 er den peneste bilen han har tegnet.....Trondmeg skrev:Siden de er nevnt: både A5 og R8 fremstår som vulgære og estetisk uheldige i mine øyne.
|
Du har fryktelig lite peiling på design. Mer er ikke å si om saken. Walter da Silva sier A5 er den peneste bilen han har tegnet.....Trondmeg skrev:Siden de er nevnt: både A5 og R8 fremstår som vulgære og estetisk uheldige i mine øyne.
Selvfølgelig sier han det. Som han også sa om Seat Leon (?) da han jobbet der.Voff skrev:Du har fryktelig lite peiling på design. Mer er ikke å si om saken. Walter da Silva sier A5 er den peneste bilen han har tegnet.....Trondmeg skrev:Siden de er nevnt: både A5 og R8 fremstår som vulgære og estetisk uheldige i mine øyne.
Jeg undres om dette underbygger "peiling på design"?Voff skrev:Digger lyse (hvite) biler med lyst skinninteriør. ;D
På ingen måte. Det er det du som gjør. Spesielt i svaret ditt ovenfor.Trondmeg skrev:Og jeg registrerer at du fremdeles blander begrepene kompetanse og smak.
Det får meg til å undres at du da snakker om "peiling på design" når du i realiteten omtaler smak. Forklar meg hvor jeg blander begrepene er du snill. Ordene forteller meg nemlig noe annet.Voff skrev:På ingen måte. Det er det du som gjør. Spesielt i svaret ditt ovenfor.Trondmeg skrev:Og jeg registrerer at du fremdeles blander begrepene kompetanse og smak.
Jeg har forklart det det. Når du framhever biler med feil proposjoner, ingen harmoni og uten balanse som god design, samtidig som biler som innehar disse kvalitetene som mislykkede, da har du ikke peiling på god design. At dette er smaken din får så være - og det kan vi gjerne respektere - men det er ikke dette du lærer når du skal bli en god designer. Eller på et hvilket som helst kunstakademi for den sags skyld....Trondmeg skrev:Det får meg til å undres at du da snakker om "peiling på design" når du i realiteten omtaler smak. Forklar meg hvor jeg blander begrepene er du snill. Ordene forteller meg nemlig noe annet.
Men kjære deg, du snakker egentlig bare om din egen smak. Og min smak. Og den trygge grandiosa-formgivningen. Dette forklarer ingenting. Skal jeg forstå deg slik at du har formell kompetanse på formgivning? Og du har slett ikke forklart meg at jeg blander begrepene. Da vil jeg oppfordre deg til å lese hva jeg faktisk skrev. Ikke ett sted har jeg uttrykt at det skyldes faglig inkompetanse slik du har gjort. Jeg har kun beskrevet hva jeg ser i forhold til mine estetiske preferanser som ser ut til å avvike ganske kraftig fra dine. Det kalles mangfold og mangfold er bra.Voff skrev:Jeg har forklart det det. Når du framhever biler med feil proposjoner, ingen harmoni og uten balanse som god design, samtidig som biler som innehar disse kvalitetene som mislykkede, da har du ikke peiling på god design. At dette er smaken din får så være - og det kan vi gjerne respektere - men det er ikke dette du lærer når du skal bli en god designer. Eller på et hvilket som helst kunstakademi for den sags skyld....Trondmeg skrev:Det får meg til å undres at du da snakker om "peiling på design" når du i realiteten omtaler smak. Forklar meg hvor jeg blander begrepene er du snill. Ordene forteller meg nemlig noe annet.
Og når det gjelder Audi er deres Bauhausdesign framifrå. Faktisk er Audi TT den bilen verdens bildesignere i størst grad ønsker de hadde tegnet selv. Personlig er jeg ikke så begeistra for den men det er min SMAK....
etter MIN MENING er Audidesign de siste årene lett vulgærmen dette er subjektiv. Hakket bedre enn BMW under den amerikanske designeren som heldigvis har sluttetVoff skrev:Jeg har forklart det det. Når du framhever biler med feil proposjoner, ingen harmoni og uten balanse som god design, samtidig som biler som innehar disse kvalitetene som mislykkede, da har du ikke peiling på god design. At dette er smaken din får så være - og det kan vi gjerne respektere - men det er ikke dette du lærer når du skal bli en god designer. Eller på et hvilket som helst kunstakademi for den sags skyld....Trondmeg skrev:Det får meg til å undres at du da snakker om "peiling på design" når du i realiteten omtaler smak. Forklar meg hvor jeg blander begrepene er du snill. Ordene forteller meg nemlig noe annet.
Og når det gjelder Audi er deres Bauhausdesign framifrå. Faktisk er Audi TT den bilen verdens bildesignere i størst grad ønsker de hadde tegnet selv. Personlig er jeg ikke så begeistra for den men det er min SMAK....
Chris Bangle hadde hvertfall mot i den grad han hadde frie tøyler. Og han har også formgitt Fiat Coupe.65finger skrev:etter MIN MENING er Audidesign de siste årene lett vulgærmen dette er subjektiv. Hakket bedre enn BMW under den amerikanske designeren som heldigvis har sluttet
Fiat Coupe er en vakker bil men noen av BMWene han har formgitt er fæle, spesielt 5 serienTrondmeg skrev:Chris Bangle hadde hvertfall mot i den grad han hadde frie tøyler. Og han har også formgitt Fiat Coupe.65finger skrev:etter MIN MENING er Audidesign de siste årene lett vulgærmen dette er subjektiv. Hakket bedre enn BMW under den amerikanske designeren som heldigvis har sluttet
504 coupe er en klassisk vakker perle. Og RO80 er flott på sin litt underlige måte. Herlige biler begge 2. Synd at tyskerne ikke hadde tilstrekkelig wankelkompetanse den gang det gjaldt. Kom plutselig på Fiat 130 coupe og Lancia Beta Monte Carlo også som flotte biler.baluba skrev:Jeg liker spesielt godt tanklokket på Fiat Coupe. En bil som jeg likte godt i ungdommen var denne. Det gikk en sølvgrå i Kopervik på første halvdel av åttitallet.
![]()
Audio 100 har jeg litt problemer med fordi den var en vulgarisering av NSU RO80. Det var det de brukte plattformen til da de gav opp NSU-varemerket. Greit nok, RO80 var notorisk stabil. De fikk ikke til Wankel like godt som Mazda, det er helt sikkert. I dag ser den fryktelig datert ut, men det var en lekkerbisken i sin tid. Jeg pratet med en pensjonert VW-forhandler på østlandet som hadde RO80 som hobby. "Nybygde"/totalrestaurerte motorer (på starten av vårt århundre) mente han hadde like bra levetid som en motor fra BMW.
![]()
Ja, så den. Giulietta får også bra omtale i bladet Bil. Blir jo mer og mer fristende dette, men må fortsatt vente med endelig dom til jeg ser/prøver bilen in real.Anonym skrev:I D2 i dag er det viet flere sider til Alfa Romeo.
De skrev om Giulietta at det virker som Alfa Romeo endelig er på sporet til å lage en ordentlig gateracer igjen.
Wtf? Alfa CherryAnonym skrev:Her er forgjengeren til Giulietta:
ARNA. En trist historie med Nissan Cherrys formgivning og kjøreegenskaper blandet med en smule venstrehåndsarbeid fra Alfa ga dette praktverket av en bil. Litt undermåls byggekvalitet er neppe rart når man besitter merkestolthet og liker velkjørende biler. En usedvanlig spesiell beslutning å finne på noe slikt, men det er og forblir en stor klammeparantes i bilhistorien. Moro i ettertid selvfølgelig.baluba skrev:Wtf? Alfa CherryAnonym skrev:Her er forgjengeren til Giulietta:![]()
Rett og slett en Nissan/Datsun, bare med elendig byggkvalitet og en fin logo i grillen. Fryktelig dårlig måte å prioritere sin pengebruk kan slikt kalles. Ble den i det hele tatt solgt til noen utenfor Italia, som kun kjøpte den av missforstått nasjonalfølelse?Trondmeg skrev:ARNA. En trist historie med Nissan Cherrys formgivning og kjøreegenskaper blandet med en smule venstrehåndsarbeid fra Alfa ga dette praktverket av en bil. Litt undermåls byggekvalitet er neppe rart når man besitter merkestolthet og liker velkjørende biler. En usedvanlig spesiell beslutning å finne på noe slikt, men det er og forblir en stor klammeparantes i bilhistorien. Moro i ettertid selvfølgelig.baluba skrev:Wtf? Alfa CherryAnonym skrev:Her er forgjengeren til Giulietta:![]()
Parkering er tydeligvis ikke hans store styrke.OT, men jeg fikk vakker utsikt ved jobben i går:
Noen ganger føler kanskje de som har råd til slikt at de har råd til å være arrogante i forhold til andre i trafikken. Kulest bil = mest penger = størst frihet. Slik er det i alle fall i deler av verden som vi ikke skal sammenligne oss med. Som hemmet av sosialdemokratisk tankegods fikk jeg aldri til å føle meg stor med Pajeroen vår i Afrika. Den ene gangen det skjedde at jeg parkerte ulovlig fikk jeg pokker meg lås på hjulet, men parkeringsvakten lot seg avspise med 20-25% av gebyret, så det ble ikke så fryktelig dyrt. Heldigvis hadde vakten kommet tilbake til området da vi var ferdige med lunchet på legendariske Speke Hotel.Griffenfeldt skrev:Parkering er tydeligvis ikke hans store styrke.OT, men jeg fikk vakker utsikt ved jobben i går:
Feil fokusGriffenfeldt skrev:Parkering er tydeligvis ikke hans store styrke.OT, men jeg fikk vakker utsikt ved jobben i går:
Hmm, her er det vel et par alternativer, Bugatti hadde vel en helt sinnsyk 4-dørs retro-limo for noen år siden med delt bakrute men den hadde vel lånt det designet fra Tatra vil jeg tro?Trondmeg skrev:Hvilket bilmerke tenker man på her?
![]()
Morsomt.baluba skrev:Noen ganger føler kanskje de som har råd til slikt at de har råd til å være arrogante i forhold til andre i trafikken. Kulest bil = mest penger = størst frihet. Slik er det i alle fall i deler av verden som vi ikke skal sammenligne oss med. Som hemmet av sosialdemokratisk tankegods fikk jeg aldri til å føle meg stor med Pajeroen vår i Afrika. Den ene gangen det skjedde at jeg parkerte ulovlig fikk jeg pokker meg lås på hjulet, men parkeringsvakten lot seg avspise med 20-25% av gebyret, så det ble ikke så fryktelig dyrt. Heldigvis hadde vakten kommet tilbake til området da vi var ferdige med lunchet på legendariske Speke Hotel.Griffenfeldt skrev:Parkering er tydeligvis ikke hans store styrke.OT, men jeg fikk vakker utsikt ved jobben i går:
Ah, Tatra. En våt drøm av en formgivning. Herlig svar!hifiguru skrev:Hmm, her er det vel et par alternativer, Bugatti hadde vel en helt sinnsyk 4-dørs retro-limo for noen år siden med delt bakrute men den hadde vel lånt det designet fra Tatra vil jeg tro?Trondmeg skrev:Hvilket bilmerke tenker man på her?
![]()