Diverse Anmeldelse av Amir (Audio Science Review)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    March audio og Erins audio corner er ikke helt happy med den siste utviklingen.

    Det er alltid flere sider av en sak....
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Amir driter seg ut slik han holder på. Man ser hans personlighet skinner gjennom i videoene hans også. Han bruker også generelt for lite tid på hvert produkt han tester. Allikevel mener jeg fremdeles at ASR er en god database for sammenligning av produkter så lenge alt blir testet under samme forutsetninger.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Blir alt testet under samme forutsetninger, da? Inntrykket mitt er at det varierer en del.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    914
    mener? det brukes samme prosedyre når han tester forsterkere, dacer, høyttalere etc. er noen ganger han ikke anbefaler høyttalere på tross av at det ser ok-ish ut i målinger. men det er da langt bedre enn alle gjøkene på youtube som ikke måler en damn ting.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Blir alt testet under samme forutsetninger, da? Inntrykket mitt er at det varierer en del.
    Høyttaler skal jeg ikke uttale meg om, men elektronikk går gjennom samme kverna. Vi har hatt Vera forsterkere til test der og jeg har kommunisert en del med Amir så jeg vet at han tar dette seriøst.
    Forøvrig enig med March om at Amir burde hatt målinger av nettspenningen når han tester siden det påvirker maksimal effekt en del.
    Men han bruker svært lite tid og krefter på hver test.
    Han gjorde en feil på ene vår forsterker der han konkluderte med feil på ene kanalen på forsterkeren som hadde høy forvrengning ved høy effekt. Den ble sendt i retur men jeg fant ingen feil. Det viste seg at det var en feil i hans kontakter som han noe motvillig innrømte.
    Han skal ha kudos for at han kontaktet oss før han publiserte, men i praksis reddet han kun egentlig sitt eget skinn i den historien
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    March audio og Erins audio corner er ikke helt happy med den siste utviklingen.

    Det er alltid flere sider av en sak....
    Jeg har ikke teknisk kompetanse til å vurdere en del av de kranglene som oppstår mellom Amir, Erin, March osv selv om enhver kan se fravær av standardiserte prosesser mv. når Amir tester.

    Der hvor jeg har kompetanse, er på vurderingen av «statistikken» (mønsteret) i testene hans, slik jeg tok for meg dette i åpningsinnlegget. Det jeg viste der, støtter en del av påstandene om kvantitet over kvalitet i testene på ASR - og dermed at «science» i navnet på nettstedet er misvisende.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Joda, men hvis du skal angripe hifi bransjen for villedende reklame/navngiving - så synes jeg vel fortsatt at ASR er et merkelig sted å begynne.

    Leste ikke så langt i March tråden, men det blir litt teit å trekke frem sin bakgrunn fra kvalitetssikring innen romfart når du har sendt et produkt til test hvor kassen ikke er tett pga manglende fuger. Jeg er vel også litt nysgjerrig på å feste basselementer med moment for å avstemme vibrasjon - hvordan ser det ut etter 5 år?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bør leveres med momentnøkkel da. Og ekstra pakninger.

    Best not to think about it.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Der hvor jeg har kompetanse, er på vurderingen av «statistikken» (mønsteret) i testene hans, slik jeg tok for meg dette i åpningsinnlegget. Det jeg viste der, støtter en del av påstandene om kvantitet over kvalitet i testene på ASR - og dermed at «science» i navnet på nettstedet er misvisende.
    Det har vel blitt ganske tydelig etterhvert at Amir har et litt fragilt ego, men jeg synes fortsatt den «statistikken» din hvor du først mappet et utall (7?) forskjellige pantere til en enkel numerisk skala og deretter kritiserte Amir for manglende samsvar mellom din beregnede numeriske score og hans egen subjektive vurdering var litt bomskudd.

    March Audio kritiserer Amir på motsatt grunnlag, at han gjør målingene først og ser på resultatene før han lytter, og derfor vil påvirkes i for stor grad av sin egen fortolkning av måleresultatene i den subjektive lyttetesten. Det kan gi for stor korrelasjon mellom målte resultater og lyttetest, og er kanskje en mer relevant innvending mot Amirs testmetode.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Alt er vel kr, nå er vel ikke akkurat hifi veldig viktig når vi ser hva som skjer rundt om. Men skal jeg tippe så blir ikke Amir rik av dette
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Han er rik nok fra før (Microsoft). ASR er etslags pensjonistprosjekt for ham.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, mange av oss finner jo på mye rart hvis man ikke behøver å jobbe fulltid lenger. Om hobbyprosjektet dekker sine egne kostnader er jo det en pluss, men det er sjelden meningen å bli rik på hva det nå enn er man velger å pusle med. Motivasjonen er kanskje noe helt annet, kanskje enslags selvrealisering, noe om å få anerkjennelse i et bestemt miljø, eller å rette opp noe man ser som en urett enten ved å hjelpe andre eller mindre altruistisk ta hevn på noen. Hvem vet.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Jeg tok feil angående ASR og Amir, syntes det hele så bra ut i begynnelsen - et frisk pust midt i synsinga der alle apparater får skamros og karakter 9-10 av 10 mulige. Men heldigvis er det vanskelig å holde alle for narr hele tiden. Jeg er ikke sikker på at fyren er så veldig bemidlet eller suksessfull heller - mulig han trenger SINAID pengene fra alle testene.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Selv om Amir med rette sikkert kan kritiseres for dette og hint, så er hans bidrag velkommen i en hifi-verden som fremdeles er mye preget av vrangforestillinger og markedsføringsvås.

    ASR og Amir hadde vært bedre tjent med en dæsj ydmykhet, og metodene kan sikkert forbedres uten at jeg skal være bastant på akkurat det.

    Målingene av kabler for eksempel er interessante - jeg forstår ikke hva slags magi som skulle unnslippe de målingene, og det er jo flott at noen dokumenterer hvordan det ligger an og eksponerer snakeoil-produsentene. Som forøvrig så langt ikke har fremlagt dokumentasjon som viser at Amir bommer på sine målinger. :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hele ASR minner om en miniversjon av en ny politisk vind. Man har ideer og lager regler for et system, men straks det settes ut i praksis viser det seg at ens ideer ikke alltid helt gir det resultatet man drømte om.

    Det er ganske trist og tildels sjokkerende å se hvor diktatorisk Amir har blitt i sin egen sandkasse. Det hadde ikke påvirket meg hadde det ikke vært for at han har en såpass stor gjennomslagskraft i miljøet og dermed i bransjen.

    Mye av det Amir gjør er nærmest et drømmescenario for min del. Svakhetene ligger i hovedsak på 2 enkle ting:

    1: Total mangel på kompetanse, altså ikke litt, men gjennomgående og fundamental.
    2: Sviktende integritet. Han har mange ganger forstummet kritikk, bevisst oversett helt åpenbare svakheter i eget arbeid osv.
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Hele ASR minner om en miniversjon av en ny politisk vind. Man har ideer og lager regler for et system, men straks det settes ut i praksis viser det seg at ens ideer ikke alltid helt gir det resultatet man drømte om.

    Det er ganske trist og tildels sjokkerende å se hvor diktatorisk Amir har blitt i sin egen sandkasse. Det hadde ikke påvirket meg hadde det ikke vært for at han har en såpass stor gjennomslagskraft i miljøet og dermed i bransjen.

    Mye av det Amir gjør er nærmest et drømmescenario for min del. Svakhetene ligger i hovedsak på 2 enkle ting:

    1: Total mangel på kompetanse, altså ikke litt, men gjennomgående og fundamental.
    2: Sviktende integritet. Han har mange ganger forstummet kritikk, bevisst oversett helt åpenbare svakheter i eget arbeid osv.
    Glimrende oppsummering!

    Jo mindre man kan, jo enklere blir verden.

    Har man en tyngre naturvitenskaplig bakgrunn, -vet- man at hva man jobber etter av teorier kun er den teorien som i dag er mest anerkjent. På ett senere tidspunkt vil noen andre ha raffinert den og satt den i skyggen som unyansert og kanskje feil….
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det har vel blitt ganske tydelig etterhvert at Amir har et litt fragilt ego, men jeg synes fortsatt den «statistikken» din hvor du først mappet et utall (7?) forskjellige pantere til en enkel numerisk skala og deretter kritiserte Amir for manglende samsvar mellom din beregnede numeriske score og hans egen subjektive vurdering var litt bomskudd.

    March Audio kritiserer Amir på motsatt grunnlag, at han gjør målingene først og ser på resultatene før han lytter, og derfor vil påvirkes i for stor grad av sin egen fortolkning av måleresultatene i den subjektive lyttetesten. Det kan gi for stor korrelasjon mellom målte resultater og lyttetest, og er kanskje en mer relevant innvending mot Amirs testmetode.
    Statistikkøvelsen jeg gjorde er helt gjengs. Å oversette tegn (og dermed disse panterne) til tall er vanlig i mange sammenhenger.

    Hvis jeg regnet feil, så konsentrer kritikken om det (vis at jeg regnet feil).

    Selve metoden (å oversette tegn til tall) er ukontroversiell.
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Statistikkøvelsen jeg gjorde er helt gjengs. Å oversette tegn (og dermed disse panterne) til tall er vanlig i mange sammenhenger.

    Hvis jeg regnet feil, så konsentrer kritikken om det (vis at jeg regnet feil).

    Selve metoden (å oversette tegn til tall) er ukontroversiell.
    For min del må jeg si at å måle noe etter etablerte standarder absolutt er interessant. Men da må det gjøres likt, alltid, noe som jeg betviler at ASR er i stand til… Men ett friskt pust er det!

    Målingene er for meg ett verktøy for å forsøke å forstå hvorfor jeg liker en komponent, fremfor en annen…

    Har ingen forestillinger om at en måling kan gi meg svar på om en komponent låter bra….
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    For min del må jeg si at å måle noe etter etablerte standarder absolutt er interessant. Men da må det gjøres likt, alltid, noe som jeg betviler at ASR er i stand til… Men ett friskt pust er det!

    Målingene er for meg ett verktøy for å forsøke å forstå hvorfor jeg liker en komponent, fremfor en annen…

    Har ingen forestillinger om at en måling kan gi meg svar på om en komponent låter bra….
    Men muligens en indikasjon, etter å ha lært meg hva målinger jeg synes låter fint. Men har tatt feil mange ganger…
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Synes det later til at vinden snur jeg @svart-hvitt .:) Du påpekte for flere år siden, det nå flere og flere later til å se.

    Du er nok ingen dumbum nei! (y)
    De siste skal bli de første, den som ler sist osv...

    Jeg tar dette mer som en lærdom om at man bør avstå fra heltedyrkelse og gurudyrkelse, og alltid bruke kritisk sans og ta det meste med en klype salt.

    Mange av dataene Amir poster er jo valide, men man må ha i bakhodet at de ikke alltid er relevante, og han er et menneske som kan gjøre feil både i måling og subjektiv vurdering. Og så må man tåle at han har en påle opp i ræva da, om man skal gidde å være på ASR.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    1: Total mangel på kompetanse, altså ikke litt, men gjennomgående og fundamental.
    Det var da voldsomt så hard medfart kompetansen han skulle få da. Han kan og forstår mye mener nå jeg da. Ihvertfall nok til å kunne gjøre meningsfulle målinger av elektronikk. Selv om han i Hegel-saken burde moderert seg kraftig og sett nøyere på hva som foregår. Det er synd han ikke tar seg tid til å gjøre en mer skikkelig jobb.
    Du tenkte kanskje mer på høyttalertestene?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.962
    Hele ASR minner om en miniversjon av en ny politisk vind. Man har ideer og lager regler for et system, men straks det settes ut i praksis viser det seg at ens ideer ikke alltid helt gir det resultatet man drømte om.

    Det er ganske trist og tildels sjokkerende å se hvor diktatorisk Amir har blitt i sin egen sandkasse. Det hadde ikke påvirket meg hadde det ikke vært for at han har en såpass stor gjennomslagskraft i miljøet og dermed i bransjen.

    Mye av det Amir gjør er nærmest et drømmescenario for min del. Svakhetene ligger i hovedsak på 2 enkle ting:

    1: Total mangel på kompetanse, altså ikke litt, men gjennomgående og fundamental.
    2: Sviktende integritet. Han har mange ganger forstummet kritikk, bevisst oversett helt åpenbare svakheter i eget arbeid osv.
    Punkt 2 kan man nok være enig i , etter å ha sett hvordan han håndterer kritikk.

    Men "Total mangel på kompetanse, altså ikke litt, men gjennomgående og fundamental."?

    For drøyt - synes jeg.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det var da voldsomt så hard medfart kompetansen han skulle få da. Han kan og forstår mye mener nå jeg da.
    Enig. Skal man først kritisere kompetanse på denne måten i offentlige forum må man nesten være spesifikk. Ellers blir det bare et tomt personangrep.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Ja, jeg gikk hardt ut mot Amir sin kompetanse, og det er en god grunn til det. Jeg ønsket en del reaksjoner fordi jeg vil at det skal komme tydelig frem at det er en del alvorlige brister der.

    Vi har dessverre fått en oppfatning på forumet blant mange der man tror at pragmatikere flest mener Amir gjør veldig mye bra og at stort sett alt av interesse kommer frem på en skikkelig måte i testene hans. Den myten ønsker jeg å slå ihjel.

    Det er svakheter ved DAC-testene hans, det ble jo godt oppsummert i en video som ble postet tidligere. Vi har flere ganger diskutert de til dels grove bristene ved å teste forsterkere med én enkel last. Det er jo ikke interessant å utsette forsterkere som er laget for ulike ting for nøyaktig samme ting for deretter å gi dem en score. Vi ser også eksempler på hvordan forsterkere ikke nødvendigvis yter i praksis det Amir har fått frem i testene sine, noe som i seg selv er bekymringsverdig. Det at Amir også har innstrålt støy i måleriggen sin (ref March Audio) er egentlig en ganske unødvendig feil som man med riktig bruk ikke har noen vanskeligheter med å unngå. I høyttalertestene har han ignorert så mange vesentlige forhold og utvist så stor grad av bristende forståelse for testmetodikk at jeg knapt vet hvor jeg skal begynne. Igjen anbefaler jeg å lese den 4-delte artikkelen til March Audio, det som har med Amir å gjøre oppsummeres vel i den siste eller de to siste delene, og er helt i tråd med det jeg tidligere har påpekt, bare at det kommer frem flere detaljer som fullstendig slår beina under Amir.

    Ja, jeg holder fast ved at det er virkelig store brister i kompetansen hans, og han er ikke så veldig interessert i hva kritikerne har å si vil jeg påstå.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja, jeg gikk hardt ut mot Amir sin kompetanse, og det er en god grunn til det. Jeg ønsket en del reaksjoner fordi jeg vil at det skal komme tydelig frem at det er en del alvorlige brister der.

    Vi har dessverre fått en oppfatning på forumet blant mange der man tror at pragmatikere flest mener Amir gjør veldig mye bra og at stort sett alt av interesse kommer frem på en skikkelig måte i testene hans. Den myten ønsker jeg å slå ihjel.

    Det er svakheter ved DAC-testene hans, det ble jo godt oppsummert i en video som ble postet tidligere. Vi har flere ganger diskutert de til dels grove bristene ved å teste forsterkere med én enkel last. Det er jo ikke interessant å utsette forsterkere som er laget for ulike ting for nøyaktig samme ting for deretter å gi dem en score. Vi ser også eksempler på hvordan forsterkere ikke nødvendigvis yter i praksis det Amir har fått frem i testene sine, noe som i seg selv er bekymringsverdig. Det at Amir også har innstrålt støy i måleriggen sin (ref March Audio) er egentlig en ganske unødvendig feil som man med riktig bruk ikke har noen vanskeligheter med å unngå. I høyttalertestene har han ignorert så mange vesentlige forhold og utvist så stor grad av bristende forståelse for testmetodikk at jeg knapt vet hvor jeg skal begynne. Igjen anbefaler jeg å lese den 4-delte artikkelen til March Audio, det som har med Amir å gjøre oppsummeres vel i den siste eller de to siste delene, og er helt i tråd med det jeg tidligere har påpekt, bare at det kommer frem flere detaljer som fullstendig slår beina under Amir.

    Ja, jeg holder fast ved at det er virkelig store brister i kompetansen hans, og han er ikke så veldig interessert i hva kritikerne har å si vil jeg påstå.
    Jeg tenker at når jeg er helt enig med deg, har vi begge helt rett og folk bare må anta at det du skriver er fakta. :cool:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg synes Alan March oppsummerer det godt, trenger ikke gjenta alt det. Om vi legger til Hegel-saken, Erin og Golden Sound sine innvendinger, og ser konkret på det som er skrevet i denne tråden (og den andre) er det ikke så voldsomt rom for stor grad av nyansering. Er man interessert er det lett å finne tilbake til dette.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for utbrodering :)

    I mine øyne er det ikke kompetansen til Amir som er problemet, det er hovmodet. Alan March er forøvrig enda verre der.

    Ikke min type folk, det der.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Takk for utbrodering :)

    I mine øyne er det ikke kompetansen til Amir som er problemet, det er hovmodet. Alan March er forøvrig enda verre der.

    Ikke min type folk, det der.
    Jeg skrev til en kar utenfor forumet om akkurat det der, Mr March går gjennom en del interessant, men det er minst like interessant å se hvordan han virker å skrive i affekt og fremstår oppriktig forbanna. Det er ikke helt heldig om man ønsker å få frem poenget og fremstå seriøs.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    OK Snikkersen.
    Vi er enige om Amirs svakheter. Men det fratar ham ikke det faktum at han gjennomfører mange relevante tester.
    Du får dette til å fremstå som at alt han driver med er helt på trynet, og stemmer bare ikke.

    Atkinson skriver på mange måter bedre tester, men det er ikke fritt for feil der heller.
    Hvilke andre alternativer har vi da? Paul? :LOL:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    OK Snikkersen.
    Vi er enige om Amirs svakheter. Men det fratar ham ikke det faktum at han gjennomfører mange relevante tester.
    Du får dette til å fremstå som at alt han driver med er helt på trynet, og stemmer bare ikke.

    Atkinson skriver på mange måter bedre tester, men det er ikke fritt for feil der heller.
    Hvilke andre alternativer har vi da? Paul? :LOL:
    Det er vel litt som jeg skrev in innlegget du svarte på, det er en god ide, som ikke ble helt som han kanskje hadde tenkt når det ble satt ut i praksis. Det betyr at det fortsatt er en god ide, men at utfordringene når det ble satt ut i livet heller ikke er løst. Min tolkning er at han kunne løst det en del bedre rett og slett ved å ha mer kompetanse og være mer åpen for å diskutere med de kritiske røstene.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ja, jeg gikk hardt ut mot Amir sin kompetanse, og det er en god grunn til det. Jeg ønsket en del reaksjoner fordi jeg vil at det skal komme tydelig frem at det er en del alvorlige brister der.

    Vi har dessverre fått en oppfatning på forumet blant mange der man tror at pragmatikere flest mener Amir gjør veldig mye bra og at stort sett alt av interesse kommer frem på en skikkelig måte i testene hans. Den myten ønsker jeg å slå ihjel.

    Det er svakheter ved DAC-testene hans, det ble jo godt oppsummert i en video som ble postet tidligere. Vi har flere ganger diskutert de til dels grove bristene ved å teste forsterkere med én enkel last. Det er jo ikke interessant å utsette forsterkere som er laget for ulike ting for nøyaktig samme ting for deretter å gi dem en score. Vi ser også eksempler på hvordan forsterkere ikke nødvendigvis yter i praksis det Amir har fått frem i testene sine, noe som i seg selv er bekymringsverdig. Det at Amir også har innstrålt støy i måleriggen sin (ref March Audio) er egentlig en ganske unødvendig feil som man med riktig bruk ikke har noen vanskeligheter med å unngå. I høyttalertestene har han ignorert så mange vesentlige forhold og utvist så stor grad av bristende forståelse for testmetodikk at jeg knapt vet hvor jeg skal begynne. Igjen anbefaler jeg å lese den 4-delte artikkelen til March Audio, det som har med Amir å gjøre oppsummeres vel i den siste eller de to siste delene, og er helt i tråd med det jeg tidligere har påpekt, bare at det kommer frem flere detaljer som fullstendig slår beina under Amir.

    Ja, jeg holder fast ved at det er virkelig store brister i kompetansen hans, og han er ikke så veldig interessert i hva kritikerne har å si vil jeg påstå.
    Det er antatt at kilder til tillit mellom mennesker kan være: Kompetanse, integritet, ærlighet og den gode vilje (benevolence). Så kan man vurdere folk etter det.

    Jeg tror Amir er ganske kompetent, han lærer underveis, men gjør feil som profesjonelle ikke ville gjort. Så han skårer ok på kompetanse, gitt at han er en amatør, men han er langt fra det nivået profesjonelle ligger på.

    Når det gjelder integritet og ærlighet, så er det kanskje her det er enklest å gjennomskue folk når man har studert dem i noen tid?

    Den gode vilje - og fraværet av den - er noe man trenger litt tid for å vurdere. I mange tilfeller kan man levere fremragende produkter og tjenester uten den gode vilje, men like fullt er den gode vilje en kilde til tillit mellom mennesker.

    Så kan man spørre seg hvor viktig det er med tillit når det gjelder tester av hifi.

    Igjen: Åpningsinnlegget var ment som en kvantitativ studie av atferd for å se om det er mønstre i atferden som styrker eller svekker ens tillit til anmelderen.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skrev til en kar utenfor forumet om akkurat det der, Mr March går gjennom en del interessant, men det er minst like interessant å se hvordan han virker å skrive i affekt og fremstår oppriktig forbanna. Det er ikke helt heldig om man ønsker å få frem poenget og fremstå seriøs.
    I mine øyne er det stor forskjell på hva det innebærer å være seriøs som en vanlig forumidiot, en tester og en selger.

    Som selger av egne produkter må man være ekstremt forsiktig med hva og hvordan man uttaler seg. Alt man gjør og sier kan fort linkes til en agenda om å fremheve/selge egne produkter, og har man først havnet i den båsen i øynene til forbrukerne er det svært vanskelig å skape tillit igjen.

    Som selger er det neppe noe sjakktrekk å angripe kjøper, tester og forumidioter når resultatene ikke ble helt som ønsket.
    Rett eller ei, ikke anbefalt oppførsel.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Noen støyete innlegg er fjernet. Brukeren kan ikke forstyrre mer i denne tråden.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Nettopp @coolio, synes han tråkket i salaten gang på gang der. Da er det fort gjort at folk tenker mye mer på hans agenda enn hva han faktisk snakker om.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Nettopp @coolio, synes han tråkket i salaten gang på gang der. Da er det fort gjort at folk tenker mye mer på hans agenda enn hva han faktisk snakker om.
    For de som har fulgt med på ASR en stund: Han byggeren som det er snakk om nå har vært ganske høylytt tidligere også, og spesielt kritisk til endel andre byggere, litt sånn mellom linjene og ikke akkurat med mangel på selvtillit. For eksempel om behovet på filterbruk på både input til og output fra klasse D. Men der hadde han vel faktisk også noen gode poenger... Sikkert en utblåsning av frustrasjon over lang tid, kombinert med utestenging og en innpåsliten kar fra Sør-Korea som også har en agenda, og som gjør han tar litt av nå... Forståelig tenker jeg da.. sikkert ikke kommersielt lurt men forståelig.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel litt som jeg skrev in innlegget du svarte på, det er en god ide, som ikke ble helt som han kanskje hadde tenkt når det ble satt ut i praksis. Det betyr at det fortsatt er en god ide, men at utfordringene når det ble satt ut i livet heller ikke er løst. Min tolkning er at han kunne løst det en del bedre rett og slett ved å ha mer kompetanse og være mer åpen for å diskutere med de kritiske røstene.
    Det jeg tror, er at han hadde vært bedre tjent med å ikke ha et forum. Litt mer slik stereophile.com gjør det.
    Å ha et forum kan være en fordel, men like ofte en minst like stor ulempe da man nok går lei av tullinger som bare lager støy, også krever det sikkert ganske mange moderatorer bare for å holde orden i rekkene når de er såpass i størrelse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn